[USA] Verkeersveiligheid

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Chris » do 30 apr 2015, 19:30

Colorado:
Afbeelding

Iowa:
Afbeelding

Tennessee:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Chris » di 05 mei 2015, 20:22

Een 22-jarige vrouw uit Florida tweette '2 drunk 2 care' en was vlak daarna betrokken bij een dodelijk ongeval waarbij ze tegen het verkeer in reed op de Sawgrass Expressway bij Miami. Daarbij vielen twee doden bij de tegenpartij. Ze had twee keer zoveel gedronken als toegestaan in Florida. Deze drankrijdster kreeg vandaag 24 jaar cel opgelegd.

Wat voor een straf zou iemand in Nederland hebben gekregen in zo'n geval?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Snelwegfreak » di 05 mei 2015, 20:28

140 uur taakstraf en voorwaardelijke rij-ontzegging van een maand...?

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Wimpie25 » wo 06 mei 2015, 16:14

Rijden onder invloed en doodslag? Daar zou men hier toch ook niet mals voor zijn.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Lambo19 » wo 06 mei 2015, 16:34

En terecht ook, rijden onder invloed staat wat mij betreft gelijk aan poging tot doodslag.

Ik herinner mij nog een zwaar verkeersongeval enkele jaren geleden, waarbij een dronken bestuurder van een Audi A5 inreed op een oude Mercedes waarbij vier doden vielen. Ik geloof dat die bestuurder toen een rijverbod van 5 jaar is opgelegd...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Chris » wo 06 mei 2015, 21:31

:schrikreactie:

Afbeelding
D5918_CM-113 by MoDOT Photos, on Flickr

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Snelwegfreak » wo 06 mei 2015, 21:35

Inderdaad spectaculair, wat een helling :schrikreactie:

Even serieus, op Autovías in Spanje is dat ook niet ongebruikelijk bij 100 km/h.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Wimpie25 » za 09 mei 2015, 15:46

Ik zie er misschien over maar wat is er zo bijzonder aan die helling, lijkt mij niet meer te zijn als vals plat?
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op za 09 mei 2015, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Snelwegfreak » za 09 mei 2015, 15:48

Niets, dat was cynisch. Het ging waarschijnlijk om de fietser op dit type weg.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Wimpie25 » za 09 mei 2015, 15:51

^^
Lijkt mij ook niet zo bijzonder :D

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Chris » za 09 mei 2015, 15:51

Dit is een goede manier om snel dood te gaan. Eén niet-oplettende automobilist of vrachtwagenchauffeur en met 100 km/h overleef je dat vrijwel zeker niet. Ik zou op z'n minst op de vluchtstrook fietsen. Fietsers behoren geen gelijkwaardige plaats op de weg te hebben bij zulke snelheden.
Snelwegfreak schreef:Even serieus, op Autovías in Spanje is dat ook niet ongebruikelijk bij 100 km/h.
Formeel is het toegestaan op autovías, tenzij anders aangegeven. In de praktijk mag je op de meeste autovías niet fietsen. Bij de toerit staat dan een bord dat langzaam verkeer verbiedt. Fietsers moeten altijd van de vluchtstrook gebruik maken. Op de rijstroken fietsen is verboden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 mei 2015, 12:01

^^ Is fietsen op Interstates formeel verboden? Er staan geen geslotenverklaringen of :G1:-borden bij toeritten. En ik kan me van sommige wegen ook wel voorstellen dat je daar zou mogen fietsen, als er geen parallelle weg is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 mei 2015, 12:02

Chris schreef:Formeel is het toegestaan op autovías, tenzij anders aangegeven. In de praktijk mag je op de meeste autovías niet fietsen. Bij de toerit staat dan een bord dat langzaam verkeer verbiedt. Fietsers moeten altijd van de vluchtstrook gebruik maken. Op de rijstroken fietsen is verboden.
Niet altijd: https://www.google.nl/maps?q=San+Fernan ... 31,,0,0.07

Hier is fietsen toegestaan en ik heb hier in 2012 ook daadwerkelijk fietsers gezien.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Chris » vr 15 mei 2015, 12:03

In California mag je op een kwart van de snelwegen fietsen: http://www.dot.ca.gov/hq/paffairs/faq/faq67.htm

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 mei 2015, 13:00

^^ Na het lezen van dat stukje begon het me te dagen dat ik op de I-70 voor de Eisenhower Tunnel ook zulke bordjes heb gezien:

https://www.google.nl/lochp?ll=39.68730 ... 37,,1,2.25

Tot dit punt mogen fietsers dus blijkbaar op de Interstate fietsen, maar daarna worden ze geacht de Loveland Pass te nemen en niet de Eisenhower Tunnel.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Jeroen » vr 15 mei 2015, 15:28

Chris schreef:Dit is een goede manier om snel dood te gaan. Eén niet-oplettende automobilist of vrachtwagenchauffeur en met 100 km/h overleef je dat vrijwel zeker niet. Ik zou op z'n minst op de vluchtstrook fietsen. Fietsers behoren geen gelijkwaardige plaats op de weg te hebben bij zulke snelheden.

Bij blik op de weg was ook eens een stuk waarbij een ik meen Canadese fietser op de snelweg fietste en het raar vond dat dit in Nederland niet toegestaan is.

In Duitsland mag je trouwens ook nog steeds fietsen op normale wegen buiten bebouwde kom zonder fietspad en in zuid-Europa heb ik ook al aardig wat keren fietsers op vreemde plaatsen gezien. Het toppunt was op een snelweg op Tenerife: net voorbij een heuvel, geen vluchtstrook en met Vmax 120.... :schrikreactie:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 mei 2015, 17:32

^^ Ook in Zwitserland komt het op een aantal bijzondere plekken voor, al hebben de wegen ter plekke geen autosnelwegstatus. Het is in ieder geval het geval op de A16 even ten noorden van Biel en op de parallelbaan van de Schwarzwaldbrücke in de A2/A3 in Basel.

In België komt het ook nog wel voor op expresswegen als de N4 in Wallonië. Die is ook 2x2 met soms ongelijkvloerse aansluitingen en Vmax 120.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Wimpie25 » vr 15 mei 2015, 18:49

Jeroen schreef: In Duitsland mag je trouwens ook nog steeds fietsen op normale wegen buiten bebouwde kom zonder fietspad en in zuid-Europa heb ik ook al aardig wat keren fietsers op vreemde plaatsen gezien. Het toppunt was op een snelweg op Tenerife: net voorbij een heuvel, geen vluchtstrook en met Vmax 120.... :schrikreactie:
In België mag je in principe met de fiets ook overal nog de weg op, tenzij het een auto(snel)weg is. In Vlaanderen heb je dan nog de luxe dat zelfs op de meest verlopen steenweg er nog een stukje van minstens een meter breed gereserveerd is. Schijnveiligheid maar het is er wel. In Wallonië waar niet zo'n fietscultuur heerst, vind je inderdaad nog vele wegen zonder fietspad, laat staan een vrijliggend.

Om terug op de VS te komen, in de meeste grote steden zie je in sneltempo fietsstroken verschijnen. Men moet er echter nog veel over leren, soms liggen deze in het midden van de rijweg bij de richtingscheiding, vaak zitten ze tussen de opstelstroken voor het gemotoriseerd verkeer en vrijwel altijd lopen ze dood op een stuk weg waar de fietsstrook nog niet opgeschilderd is. In de meeste stelen van de VS is het nog altijd onmogelijk op een veilige manier van stad A naar stad B te fietsen. Het is een moeizaam proces.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Mandelsoft » vr 15 mei 2015, 20:00

Tja, fietsen op de snelweg is niet echt zo'n geweldig idee. Vooral op ongelijkfloerse knooppunten niet. Ik heb er eentje op dit klaverblad gespot toen ik afgelopen zomer in Amerika was:

Afbeelding

Afbeelding

Gekkenwerk, als je het mij vraagt! :schrikreactie:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Chris » vr 15 mei 2015, 20:07

Precies, het gevaarlijkste van fietsen op een autosnelweg is bij aansluitingen en knooppunten, waar je dan het verkeer moet kruisen. Verkeer dat bovendien niet in een mindset van langzaam verkeer zit op een snelweg.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Palance » vr 15 mei 2015, 21:30

Anderzijds was het op de foto hieronder niet zo druk om een onveilige situatie te creëeren :)
Deze heb ik ooit gefotografeerd op de Griekse A5 bij Arta

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Lambo19 » za 16 mei 2015, 8:52

Wimpie25 schreef:
Jeroen schreef: In Duitsland mag je trouwens ook nog steeds fietsen op normale wegen buiten bebouwde kom zonder fietspad en in zuid-Europa heb ik ook al aardig wat keren fietsers op vreemde plaatsen gezien. Het toppunt was op een snelweg op Tenerife: net voorbij een heuvel, geen vluchtstrook en met Vmax 120.... :schrikreactie:
In Vlaanderen heb je dan nog de luxe dat zelfs op de meest verlopen steenweg er nog een stukje van minstens een meter breed gereserveerd is..
Luxe? Meestal is dat stukje 'fietspad' niet meer dan een stuk verharde berm afgebakend door evenwijdige onderbroken wegmarkeringen dat meestal nog in slechte staat is. Vaak zijn de fietspaden zelfs in zo'n slechte staat dat je wel genoodzaakt bent op de rijbaan te rijden. Als je het mij vraagt rest er Vlaanderen nog een heleboel werk wat veilige en comfortabele fietsinfrastructuur betreft.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Wimpie25 » za 16 mei 2015, 13:40

^^
En als je weet waarover je spreekt, zou je moeten beseffen dat het vorm van luxe is die je op zulke grote schaal maar weinig in de wereld vind. Bovendien, ik ben van dezelfde regio als jij en ken dus de toestand van de fietspaden, het kan altijd beter maar 2/3 is al in degelijke staat.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Lambo19 » za 16 mei 2015, 19:11

^^
Er zijn dan ook maar weinig landen waar de fiets op grote schaal gebruikt wordt als vervoersmiddel of voor recreatief gebruik. Als je Vlaanderen vergelijkt met een een gelijkaardig fietsland als Nederland kan ik enkel vastellen dat er situaties zijn in Vlaanderen die in Nederland compleet ondenkbaar zijn. En ja, het gaat de goede kant op met de Vlaamse fietspaden maar er is nog een heleboel werk aan de winkel.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Vinny » zo 17 mei 2015, 9:32

Nederland is ook wel tamelijk trendettend. In de Verenigde Staten zie je nu langzaam verbetering en op een behoorlijk aantal plekken (overigens vooral in linksige stadsyuppensteden) vrijliggende fietspaden op duiken. Het lijkt me wel zinvol om te constateren dat op snelwegachtige wegen fietsers niet thuis horen en de wegbeheerder daar maatregelen dient te nemen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door RSK » zo 17 mei 2015, 9:48

Ergens vraag ik me wel af wat al die fietsinfrastructuur hier kost. Als ik soms zie hoe verlaten fietspaden op eender welk moment van de dag zijn, dan heb ik niet altijd de indruk dat zo'n plak roze asfalt zijn geld waard is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Chris » zo 17 mei 2015, 10:47

Whoops...

On the road to success, there are no shortcuts
Our most valuable resource sits 63 feet ahead

Op dit soort dagen komen slogans wat minder goed uit...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Coen Tunnel » zo 17 mei 2015, 12:15

Vinny schreef:Nederland is ook wel tamelijk trendettend. In de Verenigde Staten zie je nu langzaam verbetering en op een behoorlijk aantal plekken (overigens vooral in linksige stadsyuppensteden) vrijliggende fietspaden op duiken. Het lijkt me wel zinvol om te constateren dat op snelwegachtige wegen fietsers niet thuis horen en de wegbeheerder daar maatregelen dient te nemen.
Geen vrijliggend fietspad, maar wel fietsstroken in het republikeinse bolwerk Colorado Springs:

https://www.google.nl/maps?q=Colorado+S ... 2,,0,11.37
https://www.google.nl/maps?q=Colorado+S ... 18,,0,0.37

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door nederland24 » zo 17 mei 2015, 19:23

RSK schreef:Ergens vraag ik me wel af wat al die fietsinfrastructuur hier kost. Als ik soms zie hoe verlaten fietspaden op eender welk moment van de dag zijn, dan heb ik niet altijd de indruk dat zo'n plak roze asfalt zijn geld waard is.
Fietspaden leg je voornamelijk aan om langzaam verkeer te faciliteren en voor de veiligheid voor het langzame verkeer. Intensiteiten hoeven natuurlijk niet bindend te zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [USA] verkeersveiligheid

Bericht door Vinny » zo 17 mei 2015, 19:49

RSK schreef:Ergens vraag ik me wel af wat al die fietsinfrastructuur hier kost. Als ik soms zie hoe verlaten fietspaden op eender welk moment van de dag zijn, dan heb ik niet altijd de indruk dat zo'n plak roze asfalt zijn geld waard is.
Onderschat de scholierenspits niet. In Friesland worden de meeste fietspaden tamelijk intensief bereden door jongetjes en meisjes tussen de 4 en de 12 naar de dichtstbijzijnde basisschool en tussen de 12 en de 18 naar de dichtstbijzijnde middelbare school. Die fietspaden (en onderdoorgangen van belangrijke N wegen) vormen een belangrijke contributie aan de verkeersveiligheid. Maar je ziet ze natuurlijk alleen op schooldagen en dat geldt voor grote mensen als werkdagen. In de weekenden is het er een stuk rustiger en ben je (zeker in de winter) de enige op het fietspad.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie