Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.
Moderator: Moderatoren
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » wo 22 sep 2021, 17:18
NOS.nl, 22-9-2021
Bij de vuurtoren in Den Helder zijn in 1998 al constructiefouten vastgesteld door onderzoeksorganisatie TNO. Dat zegt Rijkswaterstaat tegen de NOS. Het was toen al bekend dat er scheuren in de gietijzeren vloeren zaten van het bovenste deel van de toren. Doordat er nu ook scheuren in de wanden zijn ontstaan, zou de gietijzeren constructie het volgens Rijkswaterstaat in één keer kunnen begeven.
Ach ja, torentje is katsverrot maar het zal voorlopig wel blijven staan dus prima zo

Wat een laksheid en ik hoop echt dat we geen Genua-aan-de-Maas/Amstel/Lek/Rijn/Waal gaan krijgen...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door duikgek89 » wo 22 sep 2021, 18:55
Egbert schreef: ↑wo 22 sep 2021, 11:31
Vooral dat er geen aandacht voor is. Ik kan me als leek heel goed voorstellen dat dit soort scheuren optreden. Staal kan niet goed tegen herhaaldelijke vervorming en het ding is 63 meter hoog en staat al 140 jaar in weer en wind heen en weer te zwiepen. Als zo'n scheur optreedt, dan repareer je dat toch?
Het hangt er ook vanaf hoe groot de spanning is die de vervorming veroorzaakt. Hoe groter de spanning bij zo'n alternerende belasting, de te lager het maximale aantal belastingscycli kan zijn voor het kapot gaat. Bij hele lage belasting duurt dat enorm lang.
-
PeterSchoeber
- autoweg
Bericht
door PeterSchoeber » wo 22 sep 2021, 21:12
Egbert schreef: ↑wo 22 sep 2021, 11:31
Vooral dat er geen aandacht voor is. Ik kan me als leek heel goed voorstellen dat dit soort scheuren optreden. Staal kan niet goed tegen herhaaldelijke vervorming en het ding is 63 meter hoog en staat al 140 jaar in weer en wind heen en weer te zwiepen. Als zo'n scheur optreedt, dan repareer je dat toch?
Als het repareren zo eenvoudig was als jij denkt dat was dat heus al wel gebeurd. Er wordt gesproken van gietstaal maar ik ben bang dat de spreker gietstaal en gietijzer door elkaar haalt. Bij mijn weten bestond gietstaal nog niet ten tijde van de bouw van de vuurtoren. Gietijzer daar en tegen wel en dat is een erg bros materiaal wat zich, en ik spreek uit ervaring, slecht tot heel slecht laat lassen.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » wo 22 sep 2021, 21:22

De NOS spreekt ook van gietijzer. Maar dat dat niet makkelijk te herstellen is, is toch geen excuus om de constructie maar gewoon aan zijn lot over te laten tot het instort?

-
PeterSchoeber
- autoweg
Bericht
door PeterSchoeber » wo 22 sep 2021, 21:58

Kijk dat dacht ik al dat het gietijzer was. Het is inderdaad hemeltergend dat er nog weinig/niks gedaan is om het verder scheuren te voorkomen en de boel te repareren. Als je op het einde van een scheur een klein rond gaatje boort kun je het scheuren een stuk beperken omdat een rond gat/gaatje in principe niet of nauwelijks verder scheurt. Gelet op de lengte van de scheuren ben ik bang dat dit niet is gebeurd.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » wo 22 sep 2021, 22:28
Ik heb 'm ooit wel beklommen, die Lange Jaap..

Ik wilde die lamp, die iedere avond een flart licht door mijn slaapkamerraam deed schijnen, toch weleens van dichtbij bekijken.
Zonde dat het zover moet komen. Heeft de gemeente nét de weg onder de dijk door aangepast.. wordt een deel al niet meer gebruikt..voorlopig.
Gelukkig zijn de krachtigste stormen meestal vanuit Zuid-Westelijke richting, dus óp de dijk vallen zal niet aannemelijk zijn, denk ik.
Men spreekt van 'constructiefouten'.. maar destijds hebben de ontwerpers en bouwers naar beste eer en geweten met de kennis van toen dat ding in elkaar gezet, toch? Dat wij dit heden ten dage niet op deze manier zouden doen, is een andere kant, denk ik.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » vr 24 sep 2021, 9:02
Als het repareren zo eenvoudig was als jij denkt dat was dat heus al wel gebeurd.
Repareren kost geld, en als de politiek dat niet beschikbaar stelt houdt het ook op

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » vr 24 sep 2021, 9:22
Wouter N14 schreef: ↑wo 22 sep 2021, 21:22

De NOS spreekt ook van gietijzer. Maar dat dat niet makkelijk te herstellen is, is toch geen excuus om de constructie maar gewoon aan zijn lot over te laten tot het instort?
Lange Jaap is een Rijksmonument. RWS heeft daarom een onderhoudsplicht:
De onderhoudsplicht (ook wel instandhoudingsplicht genoemd) staat in de Erfgoedwet: art. 9.1.1, onder a, Erfgoedwet jo artikel 11, eerste lid Monumentenwet. Het is verboden om een beschermd rijksmonument te beschadigen of te vernielen of daaraan onderhoud te onthouden dat voor de instandhouding daarvan noodzakelijk is.
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » vr 24 sep 2021, 9:38

Dat kan je misschien beter even doorzetten naar RWS

-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » vr 24 sep 2021, 19:10
Tja.. maar nu beschadigt het monument min of meer zichzelf.. door de constructiefout.. RwS zal wel denken: is het legitiem om onderhoud te plegen aan iets dat fout zit in een bouwkundige constructie?
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » vr 24 sep 2021, 23:21
Familie van mij woont in een pand met monumenten status.
Bij restauratie werd ontdekt dat een aantal massieve houten draagbalken tussen de eerste verdieping en de zolder waren aangevreten door houtworm. Gatenkaas. Bij vervanging van die balken werd ook een constructiefout ontdekt, iets met de oplegging van de balken, als ik het mij goed herinner. De constructiefout mocht worden hersteld, ondanks dat het pand de monumenten status bezit.
Het vereiste overigens wel een aparte vergunning en de kosten van de restauratie vielen aanzienlijk hoger uit dat van tevoren beraamd. Ruim het dubbele.
Volgens mij mag een constructiefout bij een monument dan ook gewoon worden hersteld, mits dat gebeurt om het monument te behouden.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door duikgek89 » za 25 sep 2021, 6:58
Durashift schreef: ↑vr 24 sep 2021, 19:10
Tja.. maar nu beschadigt het monument min of meer zichzelf.. door
de constructiefout.. RwS zal wel denken: is het legitiem om onderhoud te plegen aan iets dat fout zit in een bouwkundige constructie?
Ding staat al meer dan 140 jaar weer en wind te trotseren. Ik vind het vreemd om dat een constructiefout te noemen, dan was hij wel eerder ingestort of omgevallen!!
Riekt naar een politieke truc om onder de onderhoudsplicht af te schuiven.
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » za 25 sep 2021, 10:25
Het is ook de vraag wat een constructiefout betekent. Is dat iets wat we vandaag niet meer zo zouden doen, maar in 1877 niet beter wisten, of is het aantoonbaar dat dit ook in 1877 niet juist was.
-
Jeff
- expressweg
Bericht
door Jeff » za 25 sep 2021, 10:28
Sinds wanneer valt een vuurtoren onder de categorie brug?

-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » za 25 sep 2021, 10:31

Het bruggetje is RWS, constructies en ouderdom

-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door duikgek89 » za 25 sep 2021, 11:45
Wouter N14 schreef: ↑za 25 sep 2021, 10:25
Het is ook de vraag wat een constructiefout betekent. Is dat iets wat we vandaag niet meer zo zouden doen, maar in 1877 niet beter wisten, of is het aantoonbaar dat dit ook in 1877 niet juist was.
Of was het een keuze om te ontwerpen op een levensduur van bijvoorbeeld 100 jaar?
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Willem » za 25 sep 2021, 15:05
Is die toren nog in gebruik? Anders moet er nog iets voor de scheepvaart bedacht worden alvorens het ding omvalt.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door boe! » za 25 sep 2021, 15:38
Ja, hij is nog in gebruik.
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » za 25 sep 2021, 16:59
Wouter N14 schreef: ↑wo 22 sep 2021, 17:18
NOS.nl, 22-9-2021
Bij de vuurtoren in Den Helder zijn in 1998 al constructiefouten vastgesteld door onderzoeksorganisatie TNO. Dat zegt Rijkswaterstaat tegen de NOS. Het was toen al bekend dat er scheuren in de gietijzeren vloeren zaten van het bovenste deel van de toren. Doordat er nu ook scheuren in de wanden zijn ontstaan, zou de gietijzeren constructie het volgens Rijkswaterstaat in één keer kunnen begeven.
Ach ja, torentje is katsverrot maar het zal voorlopig wel blijven staan dus prima zo

Wat een laksheid en ik hoop echt dat we geen Genua-aan-de-Maas/Amstel/Lek/Rijn/Waal gaan krijgen...
Ik hoop dat het allemaal meevalt, maar ik heb het idee dat we nog best veel niet weten. En uit eigen ervaring weet ik dat een hoop gemeentelijke infra en riolering er ook stukken slechter aan toe zijn dan wij met zijn allen denken...
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » za 25 sep 2021, 23:41
Willem schreef: ↑za 25 sep 2021, 15:05
Is die toren nog in gebruik? Anders moet er nog iets voor de scheepvaart bedacht worden alvorens het ding omvalt.
gewoon een melding: 'vuurtoren buiten gebruik' doorzetten naar alle zeevarenden...

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » zo 26 sep 2021, 14:57
Jeff schreef: ↑za 25 sep 2021, 10:28
Sinds wanneer valt een vuurtoren onder de categorie brug?
Dat gietijzer voor de vuurtoren is destijds gemaakt door een bedrijf uit Dordrecht dat ook veel
ijzeren bruggen bouwde in die tijd..
Ik kwam een historisch overzicht over de Lange Jaap tegen. Zijn ontwerper was praktisch geschoold. Heeft er 26 ontworpen tijdens zijn leven.
Er zit chroom6 verwerkt in de rode verf...
Het zal wel op een noodreparatie uitdraaien dat een permanent karakter zal krijgen, vrees ik..
Voor de scheepvaart is het licht van de toren nog altijd van belang als verkenningslicht.
https://www.vuurtorens.org/wp-content/u ... i-2020.pdf
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » zo 19 dec 2021, 12:09
-
Ger81
- verkeersader
Bericht
door Ger81 » wo 29 dec 2021, 15:59
Als leek interpreteer ik dit staatje als: "Tunnels & aquaducten spik en span; viaducten ook op orde. Vaste betonnen bruggen en beweegbare bruggen door de bank genomen op orde maar met enkele acuut aan te pakken gevallen. Vaste stalen bruggen: vanaf nu fors doorpakken om te voorkomen dat we hier over een aantal jaar met Duitse toestanden zitten."
Ubi volentia est, via est
-
Egbert
- autoweg
Bericht
door Egbert » vr 18 feb 2022, 12:08
Technisch niet in Nederland, maar toch weer een beetje wel, de brug in de N296 over de Maas bij Maaseik zou gerenoveerd moeten worden maar er wordt nu gepraat over nieuwbouw, mogelijk zelfs op een andere locatie. In het filmpje is te zien dat de brug in slechte onderhoudsstaat is, veel roest, ook van de wapening waardoor het beton afbrokkelt.
De brug is in Belgisch beheer want hij is door België gebouwd. Nederland wilde destijds niet meebetalen.
https://www.1limburg.nl/vlaanderen-wil- ... -roosteren
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » vr 18 feb 2022, 12:18
Op de Wegenwiki is er een artikel over de brug:
https://www.wegenwiki.nl/Pater_Sangersbrug
De brug dateert van 1952, het was herstelbouw nadat het in 1940 en 1944 was opgeblazen. De pijlers zouden wel eens uit 1888 kunnen dateren toen de eerste brug werd geopend.
-
IQ[]
- expressweg
Bericht
door IQ[] » ma 21 feb 2022, 15:00
Pijlers zijn inderdaad origineel. Bij de brug zelf (aan de kant van Maaseik) vind je ook nog originele paaltjes, die ooit onderdeel uitmaakten van de reling die naar de brug leidde.
https://maps.app.goo.gl/793QisxJpPioWGPL9
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » ma 16 mei 2022, 0:29
Wouter N14 schreef: ↑wo 22 sep 2021, 17:18
NOS.nl, 22-9-2021
Ach ja, torentje is katsverrot maar het zal voorlopig wel blijven staan (..)
Ik weet dat er in een ander draadje ook over de vuurtoren de Lange Jaap geschreven is, vermoedelijk door iemand
die dicht bij het vuur zit/zat maar dat komt niet naar voren met de zoektermen Lange Jaap en/of vuurtoren.
Dus dan maar even dit draadje
misbruiken om nieuws te melden over de Lange Jaap.
Sinds vrijdag is de afzetting van rondom de toren verwijderd, althans, de weg / dijk afzetting. Verkeer kan dus weer van Huisduinen geheel en al naar de veerhaven rijden langs of op de dijk.
Tot windkracht 9 is de kans op omvallen nihil gedacht.. daarboven zal de afzetting er (tijdelijk) moeten staan.
(..) Afgelopen september werd er nog een drastisch besluit genomen om de omgeving af te zetten, door een controle die was uitgevoerd door Rijkswaterstaat. Daaruit bleek dat er een grote kans was dat de vuurtoren zou gaan instoren door de slechte staat. Op verschillende plekken in de gietijzeren fundering zaten namelijk scheuren.
Afgelopen maanden werden er nieuwe onderzoeken en drone inspectievluchten uitgevoerd door onderzoeksbureau's TNO en SEC, met het uiteindelijke advies dat de weg weer open mag voor het verkeer. De gemeente volgt dit advies op en verwijderde vanmiddag de wegblokkades. "Mooi dat het onderzoek heeft uitgewezen dat de weg weer open kan zodat Marinekazerne Erfprins, manage Bruin en Huisduinen ook via de Zeeweg weer goed bereikbaar zijn", vertelt burgemeester Jan de Boer. (..)
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/303906/j ... -opgeheven
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » ma 16 mei 2022, 6:58
Durashift schreef: ↑ma 16 mei 2022, 0:29
Ik weet dat er in een ander draadje ook over de vuurtoren de Lange Jaap geschreven is,
Dat was gewoon did draadje

(de vorige pagina én bovenaan deze pagina)
En dat was gewoon te vinden met de zoektermen Lange Jaap.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » ma 16 mei 2022, 10:08
-^^^ Ik heb dit draadje inderdaad met bovenstaande zoekterm gevonden.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » wo 15 jun 2022, 20:10
Rijkswaterstaat schreef:Verkeersmaatregelen op Tholensebrug en Vossemeersebrug
Op de Tholensebrug geldt vanaf begin juli 2022 een snelheidsbeperking vanwege de plaatsing van barriers langs de vangrails. De snelheid gaat van 80 km per uur terug naar 70 bij droog weer en 50 bij nat weer. Voor de plaatsing van de barriers is de Tholensebrug dinsdag 6 juli 20.00 tot woensdagochtend 7 juli 2022 06.00 uur afgesloten voor autoverkeer. Op de Vossemeersebrug komt er een gewichtsbeperking voor verkeer zwaarder dan 35 ton.
Inspecties die op 10 Zeeuwse Rijksbruggen zijn uitgevoerd zijn de aanleiding hiervoor.
Op de Tholensebrug is geconstateerd dat de geleiderails het einde van zijn levensduur heeft bereikt. Begin juli worden daarom barriers geplaatst langs de bestaande vangrails. Aangezien dit leidt tot een versmalling van de weg, is een snelheidsbeperking nodig. De snelheid gaat van 80 km per uur terug naar 70 bij droog weer en 50 bij nat weer.
Op de Vossemeersebrug is er op termijn risico op vermoeiing. Dit heeft te maken met de toegenomen verkeersintensiteit (sinds de bouw is er 8 keer meer verkeer dat veel zwaarder is geworden) en met groot onderhoud dat nodig is.
Een gewichtsbeperking voor verkeer zwaarder dan 35 ton moet daarom preventief worden ingesteld. Met belangenpartijen wordt overleg gepleegd hoe de hinder van deze maatregelen kan worden beperkt.
Inspecties
Inspecties die zijn uitgevoerd laten zien dat er op korte termijn groot onderhoud nodig is om de bruggen beschikbaar te kunnen houden. Doordat er veel groot onderhoud moet worden uitgevoerd, en doordat per moment bekeken moet worden welke middelen en menskracht waar kunnen worden ingezet, moeten we keuzes maken in de planning van groot onderhoud. Het groot onderhoud aan de Zeeuwse Rijksbruggen is daardoor vooralsnog uitgesteld.
Veilig gebruik staat uiteraard voorop. Als er risico’s worden gesignaleerd zullen inspecties en monitoring worden geïntensiveerd om die goed in beeld te houden. Waar nodig worden maatregelen getroffen om de veiligheid te borgen.