De conditie van bruggen in Nederland
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
Re: Bruggen in NL beginnen ook slecht te worden.
Het nieuwsartikel mag hier wel staan, al is het maar om de verzameling compleet te krijgen.
-
- Hoofdmoderator
Bij de Merwedebrug staan nu alleen borden
. Men wil echter ook campers, bussen en andere zware voertuigen weren. Was een
(3,5 t) niet beter geweest?

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- Hoofdmoderator
Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder
Zo te zien alleen bordenpetervdveen schreef:Heeft er al iemand een foto van de bebording die er nu daadwerkelijk staat?

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- expressweg

Mooie combinatie: verboden voor vrachtverkeer, maar als je dan toch doorrijdt mag je niet inhalen tijdens de spits

-
- verkeersader
Al het verkeer mag over het al te krappe stuk Deil - Empel. Dat wordt dus elke dag een feest. Een tijdelijke fix en dan kunnen ze nog 5-10 jaar praten over verbreding van de A27
-
- autoweg
Ik denk dat het en-en is. Drips , er zullen wel gele borden komen maar dan misstaat deze niet. Met aslastborden en tekstborden krijg je allerlei interpetatiegedoe, zeker bij buitenlandsw chauffeurs. Ben je leeg dan wel ok, mag je met meer wielen meer, of is het wat op je misschien wel Poolse kenteken staat etc. Die regels schelen soms per land en Nederlands kennen ze niet allemaalm Vrachtwagenverbod is bekender en relatief glashelder voor gebruikers en handhavers.
-
- Voorzitter

Nu zul je hebben dat bestuurders van een kleine bakwagen misschien gaan twijfelen of het verbod ook voor hen geldt. En een

En uiteraard moet de politie bij de Merwedebrug ook gaan staan en actief handhaven.
-
- Moderator
Handhaving kan helemaal zorgen voor ophef over het verschil. Een touringcar van 10 ton (wat wegen die dingen?) mag door terwijl een vrachtwagentje van 4 ton een dikke bekeuring krijgt...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- autoweg

-
- expressweg
Onder de brug zit een beweegbare inspectiesteiger. Deze kan gebruikt worden om de staalplaten op de draagbalken te kunnen lassen.Boerenkool schreef:Ik dacht begrepen te hebben dat die stalen platen er aan de onderkant tegen zouden gaan. RWS is ook al aan het sussen dat ze de gevolgen voor de scheepvaart zo klein mogelijk proberen te houden.
-
- zandpaadje
Volgens mij mag lichte vracht, lijnbussen en campers ed. wel over de brug.Wouter N14 schreef:Handhaving kan helemaal zorgen voor ophef over het verschil. Een touringcar van 10 ton (wat wegen die dingen?) mag door terwijl een vrachtwagentje van 4 ton een dikke bekeuring krijgt...
En de borden staan daar alleen ter formaliteit, er is daar (thv die borden) geen mogelijkheid meer om van de A27 af te gaan.
-
- autoweg
Misschien is het een tijdelijke situatie. De magazijnen liggen vol met borden 30/90 en ergens achterin hebben ze deze vast nog gevonden.
Maar een bord met een tonnage of een extra bord dat bussen verbiedt is geen alledaags werkzaamhedenbord, dat moet misschien nog gemaakt worden. En zelfs als je het stickert kan ik me voorstellen dat er vrachtwagentjes maar geen bussen op voorraad lagen bij aannemers.
Maar een bord met een tonnage of een extra bord dat bussen verbiedt is geen alledaags werkzaamhedenbord, dat moet misschien nog gemaakt worden. En zelfs als je het stickert kan ik me voorstellen dat er vrachtwagentjes maar geen bussen op voorraad lagen bij aannemers.
-
- Moderator

-
- Voorzitter
Nee, dan is eenJB81 schreef:Geldt toch niet voor bussen? Dan hoeft Arriva ook niet meer om te rijden...

-
- 2x3 autosnelweg
Mag hopen dat er vooraankondigingen staan bij knooppunten Hooipolder en Gorinchem op zowel de A27 als de A15 en A59 zodat het betreffende verkeer niet per ongeluk richting de Merwedebrug de A27 op kachelt en vervolgens niet meer aan kan ontsnappen.
-
- Penningmeester
Punt is wel dat men nu met bordCoen Tunnel schreef:Nee, dan is eenJB81 schreef:Geldt toch niet voor bussen? Dan hoeft Arriva ook niet meer om te rijden...
nodig. Maar een
zou wellicht duidelijker zijn. Misschien in combinatie met de
zodat alles overduidelijk is.

Het enige wat ik me kan bedenken tegen een beperking op gewicht, is dat het lastiger is om op korte termijn te handhaven (wegen is niet zomaar gedaan en een vrachtwagen herkent iedere eenstreper). Maar dat zou m.i. geen argument mogen zijn om niet-waterdichte bebording te hanteren.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- Moderator
Het bekeuren is vanavond begonnen:
http://www.ad.nl/rivierenland/truckers- ... ~a0a38722/
http://www.ad.nl/rivierenland/truckers- ... ~a0a38722/
-
- woonerf
Ik vermoed dat men de belasting snel, duidelijk & effectief wilde verlagen. Als het 19.000 bussen ipv 19.000 vrachtwagens waren geweest had men wellicht een ander bord opgehangen maar mij lijkt mij dat een verbod op vrachtwagens voldoende was (qua terugbrengen belasting) en men daarom voor een duidelijk bord als dit heeft gekozen, hoe krom dat qua gewicht misschien ook is.
-
- Moderator

-
- autoweg
Tja, maar ik denk dat iedereen behalve die chauffeurs liever de lijnbussen over die brug heeft. Het zijn er zo'n 150-200 per dag. Een stuk minder dan 19000 vrachtwagens.
-
- Moderator
We hebben in Nederland zoveel verbodsborden met een onderbordje "uitgezonderd lijnbussen", dus waarom zou dat hier niet kunnen onder een 

-
- Penningmeester

Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- autoweg
Tja 10 voertuigen van 3.4 op 4 wielen belasten de brug ook veel erger dan 1 voertuig van 3.6 met 8 wielen. Een file van autos belast ook meer dan een lege brug met 1 vrachtwagen. De belasting is hoe dan ook een cumulatie. Misschien zou je ook onder kritische grenzen komen als je alle rode autos tegen zou houden.
Je moet iets, en de vrachtwagens zijn de grootse factor omdat ze er in aantal en gewicht stevig uitspringen.
4 lijnbussen per uur valt in het niet bij 19000 vrachtwagens.
Ik snap wel dat ze daar het eerst halt toe willen roepen
Zo te zien gaat het vanmorgen weet helemaal anders. Een botsabsorber op de rechterstrook na de laatse afrit en een politieauto en sleepwagen er achter.
Dat is dus nu een 100% controle, daar ga je als bus ook niet lachend langskomen. En een aanwijzing van een regelaar is hoe dan ook bindend.
Je moet iets, en de vrachtwagens zijn de grootse factor omdat ze er in aantal en gewicht stevig uitspringen.
4 lijnbussen per uur valt in het niet bij 19000 vrachtwagens.
Ik snap wel dat ze daar het eerst halt toe willen roepen
Zo te zien gaat het vanmorgen weet helemaal anders. Een botsabsorber op de rechterstrook na de laatse afrit en een politieauto en sleepwagen er achter.
Dat is dus nu een 100% controle, daar ga je als bus ook niet lachend langskomen. En een aanwijzing van een regelaar is hoe dan ook bindend.
-
- Moderator
Files door politiecontroles bij Merwedebrug
Er is bij de afrit Avelingen een rijstrook dicht vanwege de controle, wat zorgt voor files tussen Noordeloos en de afrit bij Schelluinen. Ook op de N3 tussen Papendrecht en Dordrecht staan files. Vrachtwagens die moeten omrijden vanwege de Merwedebrug zorgen voor opstoppingen tussen de A15 en de verbinding met de A16.
-
- 2x2 autosnelweg
RSK schreef:Omdat het heel raar overkomt dat het ene zware verkeer niet mag en het ander wel? Als de belasting het probleem is, zou voertuigtype irrelevant moeten zijn, en gewicht en aslast allesbepalend. Dat is althans mijn indruk, als niet-technisch persoon.
Niet helemaal, ook de intensiteit is belangrijk.
In Jip en Janneke taal mag je jezelf bij vermoeiing ongeveer voorstellen dat elke belasting, afhankelijk van hoe groot die belasting is, een klein beetje schade veroorzaakt. Bij elke verdere belasting wordt die schade iets groter. Alleen als de belasting erg klein is, is dit ontstaan van schade zo minimaal dat het ongeveer verwaarloosbaar is.
Nu is het blijkbaar al zover gekomen dat er scheuren in het materiaal zitten, als je de zwaarste lasten eraf haalt en de intensiteit van de middelzware lasten (om het zo maar even te noemen, ik denk aan bussen) sowieso al minder hoog is, neemt de groeisnelheid van de scheuren drastisch af.
19 000 vrachtwagens betekent dus ofwel 19 000 keer een zware belasting op de brug, of wat minder vaak maar een nog hogere belasting op het moment dat er meerdere vrachtwagens tegelijk over de brug rijden.
De relatie tussen de grootte van de belasting en het aantal keer dat deze belasting door een materiaal gedragen kan worden wordt de Wöhlerkurve genoemd. Ik heb dit plaatje van Sfischer op Wikipedia gestolen/geleend:

Let op de log-log schaal. Op de verticale as staat de grootte van de belasting, op de horizontale as het maximale aantal belastingcycli.
Wat je ziet is dat je, als de spanning in het materiaal (lees: belasting) dicht bij Rm (de treksterkte) het aantal toegestane belastingcycli erg laag is. Aan de rechterkant is de spanning veel lager en komt op een gegeven moment op een belasting die, als we dat in de echte wereld zien, een "oneindig" aantal keer toegepast mag worden.
Om wat waardes te noemen: Nemen we een zeer gebruikelijk en vrij simpel constructiestaal als S235 dan vinden we bijvoorbeeld een treksterkte van 360MPa, met een vloeigrens (waar het plastisch begint te vervormen, ofwel vervorming die niet meer terug komt) van 235MPa, deze waarde wil je ook niet overschrijden. Vermoeiing speelt geen rol meer onder ruwweg 40MPa.
-
- expressweg
-
- autoweg
Vouw eens een paperclip heel vaak. Het wordt steeds moeilijker om hen in de juiste vorm terug te vouwen. Op het metaalmoeiheid punt ontstaat een bult met scheurtjes. Als je hem nog een keer of 10 extra flink buigt gaat hij daar breken. Je wilt dan het aantal keer vouwen radicaal verminderen . Hoe ver je vouwt maakt erg veel uit.
In een brug is een staaf ijzer ook zoiets op kleine schaal. Bij groter gewicht buigt hij meer door.
Als je vervormingen en scheurtjes ziet is dat een heeel slecht teken
Op een plank die heel ver kan doorbuigen en begint te scheuren ga je ook niet meer stampen.
Daar ga je snel wat onder timmeren.
In een brug is een staaf ijzer ook zoiets op kleine schaal. Bij groter gewicht buigt hij meer door.
Als je vervormingen en scheurtjes ziet is dat een heeel slecht teken
Op een plank die heel ver kan doorbuigen en begint te scheuren ga je ook niet meer stampen.
Daar ga je snel wat onder timmeren.
-
- Moderator
Als je onder een brug gaat lassen wil je het liefst 0 zware voertuigen er overheen hebben in verband met trillingen en het 'dansen' van het brugdek. In Duitsland sluiten ze voor laswerkzaamheden de brug ook vaak af voor al het vrachtverkeer. In augustus hebben ze de Rheinbrücke Leverkusen zelfs voor al het verkeer afgesloten om te gaan lassen. Gelukkig lijkt dat bij de Merwedebrug niet aan de orde.Chrysa schreef:Tja, maar ik denk dat iedereen behalve die chauffeurs liever de lijnbussen over die brug heeft. Het zijn er zo'n 150-200 per dag. Een stuk minder dan 19000 vrachtwagens.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Bij het dorpje Sleeuwijk ontstaan chaotische toestanden op de lokale smalle wegen doordat met name buitenlandse vrachtwagenchauffeurs die daar van de A27 af moeten de omleidingsroute niet kunnen vinden.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2679 ... rug__.html
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2679 ... rug__.html