De conditie van bruggen in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

PeterSchoeber
autoweg

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door PeterSchoeber » do 17 aug 2023, 11:50

^^ Hoelang zal het nog duren voordat er ergens in Nederland een brug(je) instort omdat het ding echt aan het einde van zijn technische-/constructieve levensduur is? Zal niet onder beperkt gebruik gebeuren mag ik hopen maar je hebt altijd van die "slimmeriken" die denken dat een bepaald verbod niet voor hun geldt.

Een breedte beperking van 2 meter zul je fysiek makkelijk af kunnen dwingen middels grote betonblokken op de weg.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » za 19 aug 2023, 10:37

Nu ik er aan denk is het wel gek dat die brug bij de gemeente Hilversum hoort en dat zie je ook op een kaartje met de gemeentegrens en dan heb je echt een uitstulping en de rest is allemaal Wijdemeren.
Nu vraag ik me af, de tweede kanaalbrug (heet die zo? Kan er weinig over vinden)wat is daar de staat van? Die valt niet onder Hilversum maar lijkt nagenoeg identiek aan de eerste. :hm:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 19 aug 2023, 10:43

Ja het is inderdaad een raar stukje gemeentegrens.
Volgens mij is die andere kanaalbrug ook van Hilversum, om een of andere rare reden. Dat komt omdat het kanaal zelf in eigendom en beheer is bij Hilversum.
Zie reden op wikipedia: Het kanaal vergde een investering van 1,35 miljoen gulden, waarvan 30% voor rekening Rijk, 40% voor de provincie Noord-Holland en de laatste 30% betaalde de gemeente Hilversum.[1] Hieraan lagen wel de voorwaarden dat het kanaal na voltooiing in beheer en onderhoud zal komen van Hilversum en dat er geen kanaal-, sluis- of bruggelden worden geheven.[1]
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 07 sep 2023, 11:36

De bruggen en installaties in Den Helder en Texel worden mogelijk pas in 2030 vervangen, of nog later. Oorspronkelijk zou dat in 2025 gebeuren. https://www.nhnieuws.nl/nieuws/324298/t ... boten-teso
Sommige onderdelen hebben einde levensduur al bereikt, en daar moet dus al iets aan gedaan worden voor 2025!
In 2025 komen ook de resultaten van een studie beschikbaar en zullen de plannen voor de nieuwe bruggen ook klaar liggen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Boerenkool
autoweg

Bericht door Boerenkool » ma 11 sep 2023, 22:31

Taran 5 schreef: za 19 aug 2023, 10:37 Nu vraag ik me af, de tweede kanaalbrug (heet die zo? Kan er weinig over vinden)wat is daar de staat van? Die valt niet onder Hilversum maar lijkt nagenoeg identiek aan de eerste. :hm:
De verkeersintensiteut is daar fors minder, de aansluitende weg is amper geschikt voor vrachtwagens en voor gewoon verkeer al zo smal dat het geem voorkeursroute is. De 1ste komt uit op de kaarsrechte weg door 's graveland, die op snelheidsremmers na uitstekend te bereiden is. Het verkeer naar kortenhoef rijd dus zo en er was zelfs lang veel sluipverkeer dat een stuk ring in Hilversum wilde omzeilen. Voor Bussum-N201 is het meestal zelfs de handigste route

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 13 sep 2023, 4:34

Toevallig dat ik gisteren voor het werk weer eens naar H'sum e.o werd gestuurd. Ik moest ook op de Kabelscheer in Kortenhoef zijn. Vanuit Kerkelanden H'sum ben ik toch via de N201 en de (2e) kanaalbrug gereden (welke begin dit jaar nog onderhoud heeft gehad). Is toch korter en sneller dan de omleiding via H'sum volgen, d8 ik zo. Inderdaad is de bebouwde kom na de brug in Kortenhoef niet berekend op veel verkeer van en naar de N201.

Op de N201 was 's Graveland niet afgekruist op de ANWB borden. :s

Terug naar H'sum moest ik dus wel via Hilversum de officiële omleiding volgen, want met meer dan 3,5 ton gewicht onderweg.
Jammer is dat op het werk met Google Maps gepland wordt en dus de personenwagenroutes worden gevolgd.. bleek er nog een stop gepland in 's Graveland nabij de 1e Kanaalstraat.. B(

Als ik er volgende week weer naar toe moet.. dan dient het rondje andersom gereden te worden, da's makkelijker. :woop:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 14 sep 2023, 16:56

Crosspost uit het topic over de vaarweg Lemmer-Delfzijl:
Schelpenpaadje schreef: do 14 sep 2023, 16:53
Chris schreef: wo 16 aug 2023, 22:17 [...]

De brug Oude Schouw verkeert in slechte staat. In 2014 bleek dat de restlevensduur tot 2025 liep. In 2018 heeft men een aslast en gewichtsbeperking ingevoerd (45 ton totaal en 10 ton aslast).

Het blijkt dat sinds 8 augustus 2023 er verkeerslichten zijn geplaatst om het verkeer om en om over de brug te laten gaan. Dit is vergelijkbaar met de Brug Uitwellingerga tussen Sneek en Joure.

[...]

Afbeelding
Brug Oude Schouw 12 by European Roads, on Flickr

[...]
Na het plaatsen van verkeerslichten (om een maximumsnelheid van 30 km/u af te dwingen) gaat de staat van de brug Aldskou toch nog achteruit.

Op verzoek van Rijkswaterstaat hebben de betrokken gemeenten verkeersbesluiten (besluit Leeuwarden, besluit Heerenveen) genomen om een as-lastbeperking in te stellen van maximaal 8 ton en een gewichtsbeperking van maximaal 37 ton op de brug.

Voor vrachtwagens, bussen en agrarisch verkeer worden omleidingen ingesteld.
De dichtstbijzijnde oeververbinding is de parallelweg van de A32 door het aquaduct Mid-Fryslân. Een omweg van 15km.

Een reactie van Rijkswaterstaat opgetekend in dit artikel van de Leeuwarder Courant:
"Dat er ooit een nieuwe brug moet komen, is duidelijk. ,,Streven is om eind dit jaar een voorkeursbesluit te nemen’’, zegt RWS woordvoerster Ruigh. Daarna volgt de zogeheten planfase. Over de verdere voortgang valt niets te zeggen. Duidelijk is echter wel het nog jaren duurt voordat er een nieuwe Aldskou komt." "De RWS-communicatie met de dorpen lijkt niet helemaal goed te zijn gegaan. De gemeente Leeuwarden wil best nog om tafel met de omwonenden. Sowieso geldt er een bezwarenperiode. "
Dat de Friese bruggen over deze vaarweg op hun eind lopen is bij Rijkswaterstaat al tientallen jaren bekend. Dat ze nog gebruikt kunnen worden is vooral te danken aan het vele lapwerk en de ene na de andere beperking. Het is een kwestie van afwachten voor vergelijkbare beperkingen bij andere bruggen gaan gelden, die er ook niet best aan toe zijn. Geld schijnt al een jaar niet meer het probleem te zijn, waar blijft de besluitvorming?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 15 sep 2023, 11:38

mavas schreef: wo 16 okt 2019, 11:29 De vraag is natuurlijk of de werkzaamheden hinder op gaan leveren, en zo ja, in welke mate.
Verrassend dat de kooybrug en buitenhuizerbrug er in staan, die zijn nog niet eens 30 jaar oud.
De Buitenhuizerbrug is uiteindelijk in 2021 gerenoveerd als ik dit bericht moet geloven: https://www.vydraulics.com/nl/nieuws/su ... nederland/

Maar sinds een aantal weken kan de brug niet meer op afstand bediend worden, waardoor er noodmaatregelen zijn getroffen.
Er zijn vorige week calamiteitenwerkzaamheden uitgevoerd in de nacht.
Het resultaat is nu dat tot het einde van het vaarseizoen (29 oktober) de brug elke vrijdag en elke zondag open kan gaan voor schepen die te hoog zijn. https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/a ... n-zondagen

Omdat dit met een noodbediening gaat, en er ter plekke een brugbedienaar aanwezig moet zijn, duurt een brugopening bijna een uur!
Een oplossing op langere termijn is nog niet in zicht.

Ook hier stel ik mij de vraag of Rijkswaterstaat het nog allemaal kan bolwerken?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 sep 2023, 11:47

Het klinkt alsof er ter plekke een onderdeel gefaald heeft, anders heb je geen noodmotor nodig denk ik? Dan ligt het misschien niet aan het bedienen op afstand, maar dat de mechanica ter plekke niet meer werkt.

De brug oogt niet oud, misschien een jaren '90 ontwerp? In 2021 zijn kennelijk alleen de cilinders vervangen en niet alle technische installaties volgens het bericht.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 15 sep 2023, 12:00

^^ Ik zie dat er voor de Buitenhuizerbrug nog geen onderwerp op Wegenwiki is. Ik ga er eens induiken en zal iets moois opstellen.

Enige voordeel van de stremming van de Buitenhuizerbrug is dat de even verderop gelegen Brug over Zijkanaal C in de A9 heel veel minder open zal hoeven gaan aangezien er voorlopig geen/amper doorgaand vaarverkeer van hogere schepen meer zal zijn. Dat scheelt meerdere keren per dag behoorlijk wat file-overlast op de A9.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 15 sep 2023, 12:34

Chris schreef: vr 15 sep 2023, 11:47 Het klinkt alsof er ter plekke een onderdeel gefaald heeft, anders heb je geen noodmotor nodig denk ik? Dan ligt het misschien niet aan het bedienen op afstand, maar dat de mechanica ter plekke niet meer werkt.

De brug oogt niet oud, misschien een jaren '90 ontwerp? In 2021 zijn kennelijk alleen de cilinders vervangen en niet alle technische installaties volgens het bericht.
Ik heb geen idee, maar het is wel weer opvallend dat er weer iets is met een brug van Rijkswaterstaat.
En daarbij vraag ik me af, of dit niet eerder opgevallen zou moeten zijn dat er iets met de techniek mis is.

De brug is in 1997 opgeleverd. Zoals ik schreef, niet meer dan 30 jaar oud. ;)

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 16 sep 2023, 10:21

mavas schreef: vr 15 sep 2023, 11:38 De Buitenhuizerbrug is uiteindelijk in 2021 gerenoveerd als ik dit bericht moet geloven: https://www.vydraulics.com/nl/nieuws/su ... nederland/
De Buitenhuizerbrug staat al enkele jaren in de MIRT op het 'exclusieve' lijstje van het 'Programma Vervanging en Renovatie - Hoofdvaarwegen'. Blijkbaar waren de werkzaamheden die in 2021 hebben plaatsgevonden hoogstens deelwerkzaamheden en is geen sprake geweest van een grootschalige renovatie. Het Noordhollands Dagblad meldde vorige maand trouwens dat de brug 'in planning voor renovatie of zelfs vervanging staat voor 2026'. Als men eind 2023 nog niet weet of het renovatie of vervanging wordt, acht ik persoonlijk de kans klein dat er in 2026 'al' iets gaat gebeuren eerlijk gezegd.

Verder kwam ik nog een inspectierapport uit 2014 tegen waarom tal van tekortkomingen stonden aangaande deze brug. Eindconclusie was dat de brug in slechte staat was en niet aan het minimale acceptabele niveau voldeed. Verder werd gesteld dat de brug mogelijk op basis van een te lage belasting was ontworpen.

We zijn nu tien jaar verder en blijkbaar is de ellende alleen maar groter geworden en is wellicht zelfs vervanging noodzakelijk. En dat voor een brug van slechts 25 jaar oud.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » za 16 sep 2023, 23:01

^^

Zeer waarschijnlijk een Van Brienenoordbrug klep probleem. De klep van de tweede Van Brienenoordbrug uit 1990 was ook veel te licht ontworpen en mocht in 1997 na slechts 7 jaar al compleet vervangen worden.

Idioot en zeer onprofessioneel dat dit probleem niet adequaat aangepakt is. Verder wordt het tijd dat men eens met standaardontwerpen gaat werken, juist om kosten en complexiteit te verminderen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 13 okt 2023, 20:27

Rijkswaterstaat gaat een 'Project Over-Bruggen' starten om aan 20 bruggen in het district WNZ (West-Nederland-Zuid) onderhoud uit te voeren om de levensduur te verlengen tot een vervanging of grote renovatie aan de orde is.

Het doel van Project Over-Bruggen is het voorbereiden en uitvoeren van het hoogstnoodzakelijke variabel onderhoud aan in eerste instantie 12 stalen (beweegbare) bruggen van RWS WNZ, om bovengenoemde veiligheid en beschikbaarheid te borgen. De mogelijkheid bestaat dat de scope nog zal worden uitgebreid tot maximaal 20 bruggen in een periode van maximaal 10 jaar.

Het gaat in elk geval om de:

* Algerabrug
* Brug over de Merwede (A27)
* Papendrechtsebrug
* Harmsenbrug
* Haringvlietbrug
* Verkeersbrug Dordrecht
* Volkeraksluizenbrug
* Goereesebrug
* Suurhoffbrug
* Brug over de Noord
* Calandbrug
* Giessenbrug

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » za 21 okt 2023, 11:48

^^ Wat is er eigenlijk ooit gebeurt met het plan van we pakken een oude brug renoveren die en plaatsen die op een andere plek.
Kan me een bericht herinneren om zo de Brienenoord te vervangen(de originele dan)en dan die op te knappen en te leggen op de plek waar nu de vakwerkbruggen liggen over de Bergse Maas in de A27.

janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman » za 21 okt 2023, 13:02

De brug/viaduct in de A7 over het Noordhollands kanaal bij Purmerend gaat volgend jaar 8 maanden op de schop.
Het geheel is verouderd en voldoet niet meer aan de eisen van de tijd.
Er zullen op en afritten worden gesloten bij Purmerend.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 21 okt 2023, 13:52

^^ Ik lees in dat bericht van Chris dat de Haringvlietbrug ook in de scope zit. Maar ehm.. die is toch juist afgelopen zomer aangepakt? Of is dat voor een korte termijn geweest en dient de brug binnen 10 jaar weer een paar maanden 'dicht' te zijn :s

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 21 okt 2023, 13:55

Bij de Haringvlietbrug is deze zomer de klep / val vervangen. Maar de brug is een stuk groter dan dat, en de stalen constructie is op een gegeven moment ook aan groot onderhoud of vervanging toe.

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » za 21 okt 2023, 16:03

De renovatie van het vaste deel van de Haringvlietbrug en de reconstructie van de A29 vindt na 2025 plaats.

https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pr ... /projecten

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » za 21 okt 2023, 17:59

Kon geen draadje vinden over bruggen maar deze is wel mooi, geen idee wat de staat ervan is.
Afbeelding
De Lepelbrug te Delft.
Afbeelding
Het is een oud beestje gemaakt door Werkspoor die dus niet alleen treinen maakte :top:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 21 okt 2023, 19:38

janneman schreef: za 21 okt 2023, 13:02 De brug/viaduct in de A7 over het Noordhollands kanaal bij Purmerend gaat volgend jaar 8 maanden op de schop.
Het geheel is verouderd en voldoet niet meer aan de eisen van de tijd.
Er zullen op en afritten worden gesloten bij Purmerend.
Ik las dat ook.

Er wordt 2 uur vertraging voorspeld per rit. :schrikreactie:
Ook omdat omliggende wegen het extra aanbod nooit aan zullen kunnen.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » za 21 okt 2023, 22:54

Chris schreef: za 21 okt 2023, 13:55 Bij de Haringvlietbrug is deze zomer de klep / val vervangen. Maar de brug is een stuk groter dan dat, en de stalen constructie is op een gegeven moment ook aan groot onderhoud of vervanging toe.

Jammergenoeg was niet mogelijk om het werk tegelijkertijd ook het vaste deel eruit te halen en een nieuwe vaste verbinding te plaatsen.

Schraper
zandpaadje

Bericht door Schraper » wo 25 okt 2023, 22:29

Taran 5 schreef: za 21 okt 2023, 11:48 ^^ Wat is er eigenlijk ooit gebeurt met het plan van we pakken een oude brug renoveren die en plaatsen die op een andere plek.
Kan me een bericht herinneren om zo de Brienenoord te vervangen(de originele dan)en dan die op te knappen en te leggen op de plek waar nu de vakwerkbruggen liggen over de Bergse Maas in de A27.
Wat er met de van Brienenoordbrug gaat gebeuren weet ik niet. Maar de brug over de Bergse Maas, dit is een deel van de oude Moerdijkbrug, gaat waarschijnlijk wel hergebruikt worden. Op de website van de gemeente Barendrecht staat het volgende:
Op 12 september 2023 is een aanvraag Omgevingsvergunning ontvangen voor het tijdelijk stallen Keizersveerbrug op het bouwdok voor hergebruik locatie Achterzeedijk 89, 2993AZ Barendrecht.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 30 okt 2023, 16:10

^^ Voor de renovatie van de Van Brienenoordbrug zie dit topic

De oude Moerdijkbrugdelen hebben hun dienst lang en breed bewezen inmiddels.
Die gaan al langer mee dan menig andere snelwegbrug in Nederland.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 07 nov 2023, 14:34

mavas schreef: do 17 aug 2023, 10:00 De gemeente Hilversum heeft een verdere beperking opgelegd, op verkeer over de Eerste Kanaalbrug tussen de N201 en 's-Graveland.
Was er eerst alleen nog een gewichts- en breedtebeperking, nu is het zelfs voor alle gemotoriseerd verkeer onmogelijk om vanaf de N201 naar 's-Graveland te rijden.
Begin volgend jaar wordt de historische brug vervangen. Locatie: https://www.google.nl/maps/@52.2198167, ... ?entry=ttu
Vanaf 20 november gaat de Eerste Kanaalbrug volledig dicht in beide richtingen voor gemotoriseerd verkeer. Tot 20 november kan er nog gemotoriseerd verkeer over in 1 richting, vanaf de 20e dus ook niet meer.
In maart 2024 moet de nieuwe brug gereed zijn.
https://hilversum.nl/eerste-kanaalbrug

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » wo 08 nov 2023, 17:19

^^ Er staat niet bij wat voor brug het gaat worden.
Ben wel benieuwd, er staat dat de landhoofden breder gemaakt van worden doch de brug in zijn geheel zelf wordt niet breder.
Hilversum mediastad :hahaHAHA: Blijft een dorp voor mij.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 16 nov 2023, 8:59

In heel Noord-Holland moeten circa 14.500 kunstwerken gerenoveerd of vervangen worden voor het jaar 2100. Dat gaat betekenen dat de lasten voor de wegbeheerders verdriedubbelen met totale kosten van 15 tot 20 miljard.
Van de totale voorspelde kosten ligt ongeveer 55% bij gemeenten, 9% bij provincies, 13% bij waterschappen en 23% bij landelijke beheerders Rijkswaterstaat en ProRail.
Men wil nu met alle wegbeheerders samen 1 gezamenlijke aanpak.
Noord-Holland: ‘Vernieuwing infrastructuur slimmer en samen aanpakken’
In de komende tientallen jaren wordt ook in de provincie Noord-Holland veel van de infrastructuur vernieuwd.

Zo staan in Noord-Holland ruim 14.500 bruggen en viaducten die grotendeels in de vorige eeuw gebouwd werden. Deze moeten tussen nu en einde van de eeuw gerenoveerd of zelfs volledig vervangen worden. De provincie wil deze vervanging en renovatie van de bruggen en viaducten in Noord-Holland samen met de andere beheerders van die infrastructuur in Noord-Holland, zoals gemeenten, waterschappen en Rijkswaterstaat, oppakken.
Lees verder: https://www.noord-holland.nl/Actueel/Ar ... _aanpakken

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 16 nov 2023, 12:21

Logisch dat voor 2100 defacto de gehele infrastructuur vernieuwd moet worden. De gemiddelde levensduur is grofweg 80 tot 100 jaar en 2100 duurt nog 75 tot 80 jaar.