Problemen met bruggen in Nederland
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85896
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Problemen met bruggen in Nederland
Men wil ook te veel, er is zoveel werk dat KISS nodig is, dus focus op civiel-technisch en niet allerlei fluff / politiek hobbyisme / symbolische wereldverbetering er om heen. Er is zoveel bureaucratie om grote projecten, waar niet het eindproduct, maar het proces het belangrijkst is geworden. Bij defensie hebben ze hetzelfde probleem.
In de jaren '60 kon men de rijkswegen aanleggen, bruggen bouwen en de Deltawerken er nog 'even' tussendoor doen, in een tijd dat alles nog op papier ontworpen, berekend en getekend moest worden, terwijl we nu al moeite hebben om één of twee grote projecten per jaar in gang te zetten.
In de jaren '60 kon men de rijkswegen aanleggen, bruggen bouwen en de Deltawerken er nog 'even' tussendoor doen, in een tijd dat alles nog op papier ontworpen, berekend en getekend moest worden, terwijl we nu al moeite hebben om één of twee grote projecten per jaar in gang te zetten.
-
hneel
- autoweg
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
- Locatie: Dinteloord
Re: Problemen met bruggen in Nederland
Ik snap het ook niet. Telkens wordt ons verteld dat de economie in de loop der jaren steeds meer is gegroeid, en dat we met z'n alleen steeds rijker zijn geworden.
Maar in mijn beleving was Nederland in de jaren 60 een zeer welvarend land en zijn we vandaag de dag bijna een derde wereldland geworden, als het gaat om de aanleg/onderhoud van infrastructuur.
Maar in mijn beleving was Nederland in de jaren 60 een zeer welvarend land en zijn we vandaag de dag bijna een derde wereldland geworden, als het gaat om de aanleg/onderhoud van infrastructuur.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 9856
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
- Locatie: Zeist
Re: Problemen met bruggen in Nederland
In de jaren zestig en zeventig was Nederland ook een rijk land. Er werden miljoenen en zelfs miljarden guldens uitgegeven zonder echt op de consequenties te letten.
Daarbij moet je ook rekening houden met het feit dat de wet- en regelgeving lang niet zo streng was als nu. Daarom verliep de uitvoering van een project sneller.
Milieu speelde ook veel minder een rol. Men zag het landschap wel, maar het besef dat het een mooi landschap is wat beschermd moet worden was nauwelijks aanwezig.
Tegenwoordig is het vooral de verstikkende wet- en regelgeving, ook voor wat betreft het milieu, waaronder stikstof, waar infrastructurele projecten last van hebben. Tel daarbij op de enorme kosten, waarvan ik blijf beweren dat die buiten alle proporties zijn.
Geld, tenslotte, is er echt wel. Zelfs voor de bedragen die tegenwoordig gevraagd worden. Punt is alleen dat de Nederlander van nature gierig is, het mag vooral niet teveel kosten. Dus wordt er links en rechts beknibbeld en uiteindelijk wordt het project soberder uitgevoerd dan oorspronkelijk de bedoeling was. Als het al uitgevoerd wordt...
Daarbij moet je ook rekening houden met het feit dat de wet- en regelgeving lang niet zo streng was als nu. Daarom verliep de uitvoering van een project sneller.
Milieu speelde ook veel minder een rol. Men zag het landschap wel, maar het besef dat het een mooi landschap is wat beschermd moet worden was nauwelijks aanwezig.
Tegenwoordig is het vooral de verstikkende wet- en regelgeving, ook voor wat betreft het milieu, waaronder stikstof, waar infrastructurele projecten last van hebben. Tel daarbij op de enorme kosten, waarvan ik blijf beweren dat die buiten alle proporties zijn.
Geld, tenslotte, is er echt wel. Zelfs voor de bedragen die tegenwoordig gevraagd worden. Punt is alleen dat de Nederlander van nature gierig is, het mag vooral niet teveel kosten. Dus wordt er links en rechts beknibbeld en uiteindelijk wordt het project soberder uitgevoerd dan oorspronkelijk de bedoeling was. Als het al uitgevoerd wordt...
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Wouter N14
- Moderator
- Berichten: 23013
- Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
- Locatie: Roosendaal
Re: Problemen met bruggen in Nederland
Waren we in de jaren 60 niet nog lekker bezig op de grote Marshall-kurk? Het was ook de tijd dat werd voorzien op een grote nationale maakindustrie dat toewerkte naar 20 miljoen inwoners in het jaar 2000. We kennen allemaal de megalomane ideeën uit die tijd, zoals Grevelingenstad, het droogleggen van het Markermeer en IJsselmeer, industriegebied "Oostvaardersplassen" etc. En niet onbelangrijk, de gaswinning was net losgebarsten en in plaats van het Noorse model kozen we ervoor het meteen lekker te spenderen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 5553
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54
Re: Problemen met bruggen in Nederland
Marshall hulp was midden jaren vijftig al grotendeels voorbij. Ik denk dat je beter de vergelijking met Polen kunt maken. Economisch sterk en bouwt flink door.
-
Durashift
- expressweg
- Berichten: 3704
- Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32
Re: Problemen met bruggen in Nederland
Dit hoorde ik vanmiddag op BNR, Rob de Wijk, ook zeggen (in de discussie over wel of niet toelaten van Oekraïne in de EU en de overige staten die in wachtrij zitten) dat wát als de EU Polen in 2024 niét had toegelaten (plus de overige lidstaten die toen toetraden). Dán had je nu allerlei 'Oekraïne's "gehad wat helemaal een crime zou zijn voor de defensie etc. Zit wel wat in, denk ik.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85896
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Problemen met bruggen in Nederland
In de jaren '60 was de financiering ook wel een stuk zekerder doordat autobelastingen een doelbelasting waren. De gebruiker betaalt. Daardoor was er een vaste bron van inkomsten om het Rijkswegenfonds te vullen.
De planuitwerking van projecten in die tijd was niet zo extreem veel korter als vaak wordt aangenomen. Ik heb heel wat historisch onderzoek gedaan op Delpher en heel veel infra van de jaren '60 en '70 was al 15 jaar daarvoor gepland, deels ook al voor de Tweede Wereldoorlog. Geldtekorten kwamen toen ook al voor, maar indertijd kon je veel meer bouwen met het voorhanden zijnde geld vergeleken met nu. Eén beetje complex snelwegproject kan nu al snel het complete jaarbudget van Rijkswaterstaat voor investeringen kosten. En dan praat je niet over de bouw van 50 kilometer snelweg of zo.
Het is ook wel discutabel in hoeverre de landschappelijke inpassing nu wel echt beter is dan 50 jaar geleden. Het is nu vaak gebaseerd op politieke compromissen, die indertijd vaak minder moeilijk waren. Wij zijn heel goed in allerlei 'bovenwettelijke maatregelen', eindeloze variantenafwegingen terwijl er eigenlijk maar 1 voorkeursoplossing is, of projecten die helemaal verzanden in gebiedsontwikkeling met bijbehorende trage processen.
De planuitwerking van projecten in die tijd was niet zo extreem veel korter als vaak wordt aangenomen. Ik heb heel wat historisch onderzoek gedaan op Delpher en heel veel infra van de jaren '60 en '70 was al 15 jaar daarvoor gepland, deels ook al voor de Tweede Wereldoorlog. Geldtekorten kwamen toen ook al voor, maar indertijd kon je veel meer bouwen met het voorhanden zijnde geld vergeleken met nu. Eén beetje complex snelwegproject kan nu al snel het complete jaarbudget van Rijkswaterstaat voor investeringen kosten. En dan praat je niet over de bouw van 50 kilometer snelweg of zo.
Het is ook wel discutabel in hoeverre de landschappelijke inpassing nu wel echt beter is dan 50 jaar geleden. Het is nu vaak gebaseerd op politieke compromissen, die indertijd vaak minder moeilijk waren. Wij zijn heel goed in allerlei 'bovenwettelijke maatregelen', eindeloze variantenafwegingen terwijl er eigenlijk maar 1 voorkeursoplossing is, of projecten die helemaal verzanden in gebiedsontwikkeling met bijbehorende trage processen.
-
Wouter N14
- Moderator
- Berichten: 23013
- Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
- Locatie: Roosendaal
Re: Problemen met bruggen in Nederland
Tegelijkertijd is er ook heel veel "half werk" geleverd, juist ook door maatschappelijke weerstand. En het heeft decennia geduurd voordat dat een beetje werd gecompenseerd.Chris schreef: wo 27 mei 2026, 12:40 In de jaren '60 kon men de rijkswegen aanleggen, bruggen bouwen en de Deltawerken er nog 'even' tussendoor doen, in een tijd dat alles nog op papier ontworpen, berekend en getekend moest worden, terwijl we nu al moeite hebben om één of twee grote projecten per jaar in gang te zetten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
captain007
- Forumbeheerder
- Berichten: 8940
- Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
- Locatie: Beneden-Leeuwen
Re: Problemen met bruggen in Nederland
Probleem is ook dat er vaak alleen op aanleg wordt gefocust, maar niet op de gevolgen voor de onderhoudsbehoefte. Je hebt helemaal niks aan een mooi ingepaste infra als het vervolgens niet onderhouden wordt en totaal verloederd is of ook nog eens door complexe installaties het totale onderhoudsfonds leegplundert.Chris schreef: wo 27 mei 2026, 23:16 Het is ook wel discutabel in hoeverre de landschappelijke inpassing nu wel echt beter is dan 50 jaar geleden. Het is nu vaak gebaseerd op politieke compromissen, die indertijd vaak minder moeilijk waren. Wij zijn heel goed in allerlei 'bovenwettelijke maatregelen', eindeloze variantenafwegingen terwijl er eigenlijk maar 1 voorkeursoplossing is, of projecten die helemaal verzanden in gebiedsontwikkeling met bijbehorende trage processen.
-
Kaaiman
- Secretaris
- Berichten: 18190
- Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
- Locatie: Hoogeveen
Re: Problemen met bruggen in Nederland
Er ging toen niet zo veel geld naar zorg en AOW, waardoor er relatief veel meer budget was. Zeker in combinatie met de aardgasbaten. De beroepsbevolking was fors, dat zijn dus deels de mensen die nu relatief veel kosten maken aan zorg en AOW.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85896
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Problemen met bruggen in Nederland
Van de financiering van de AOW gaat tegenwoordig € 28 miljard per jaar uit algemene middelen. Voor 2000 was dit nul. 28 miljard euro is ongeveer 9 keer het budget dat Rijkswaterstaat heeft voor investeringen waaronder vervanging en nieuwbouw.
-
IIVQ
- autoweg
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30
Re: Problemen met bruggen in Nederland
Ik liep vandaag over de Lange Vechtbrug in Weesp, een dubbele ophaalbrug met duidelijke kattenrug, met houten brugdek.
De brug werd gekoeld.
Wat mij opviel was dat als er auto's overheen reden, het brugdek wel 10cm inveerde! Link
(En niet alleeb met zware Tesla's, ook bij andere auto's)
De brug werd gekoeld.
Wat mij opviel was dat als er auto's overheen reden, het brugdek wel 10cm inveerde! Link
(En niet alleeb met zware Tesla's, ook bij andere auto's)
-
Egbert
- expressweg
- Berichten: 3360
- Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10
Re: Problemen met bruggen in Nederland
Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Een tuibrug zal ook altijd een beetje op en neer veren.
-
Kaaiman
- Secretaris
- Berichten: 18190
- Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
- Locatie: Hoogeveen
Re: Problemen met bruggen in Nederland
Artikel van De Correspondent: Het gat van 80 miljard: hoe we vergaten te sparen voor onze infrastructuur
https://decorrespondent.nl/16981/het-ga ... fb5acc4f19
https://decorrespondent.nl/16981/het-ga ... fb5acc4f19
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85896
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Problemen met bruggen in Nederland
Binnen de Europese Unie zijn Nederland en Duitsland de enige landen die niet zo’n overzicht bijhouden van de actuele waarde van hun bezittingen.
In Duitsland is de waarde van veel bruggen € 0 ben ik bang, er verschijnt het ene na het andere bericht over afsluitingen, gewichtsbeperkingen en sloop van bruggen. In veel gevallen van bruggen die nog een stukje minder oud zijn dan in Nederland, wat wellicht een slecht voorteken voor Nederland is.
Nederland gaat hard Duitsland achterna, alleen krijgen we dezelfde problemen 10 - 15 jaar later. Ook de bouwtijden van projecten nemen rap toe.
In Duitsland is de waarde van veel bruggen € 0 ben ik bang, er verschijnt het ene na het andere bericht over afsluitingen, gewichtsbeperkingen en sloop van bruggen. In veel gevallen van bruggen die nog een stukje minder oud zijn dan in Nederland, wat wellicht een slecht voorteken voor Nederland is.
Nederland gaat hard Duitsland achterna, alleen krijgen we dezelfde problemen 10 - 15 jaar later. Ook de bouwtijden van projecten nemen rap toe.
-
PeterSchoeber
- autoweg
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11
Re: Problemen met bruggen in Nederland
L1/omroep Limburg heeft een heel artikel gepubliceerd over de slechte staat van de vele bruggen over o.a. het Julianakanaal en ander wateren.
https://www.l1nieuws.nl/nieuws/3161203/ ... -onderhoud voor het verhaal.
https://www.l1nieuws.nl/nieuws/3161203/ ... -onderhoud voor het verhaal.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85896
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Problemen met bruggen in Nederland
https://open.overheid.nl/details/c25a5f ... 6f59f7b334
Een brief over de Buitenhuizerbrug aan de Haarlemsche Jachtclub met wat info:

Een brief over de Buitenhuizerbrug aan de Haarlemsche Jachtclub met wat info:

-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 5553
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54
Re: Problemen met bruggen in Nederland
Bij deze brug moet mogelijk de klep zelf ook vernieuwd worden, want volgens mij heeft men bij het ontwerp van de klep nog geen rekening gehouden met vermoeiing. De klep van de tweede Van Brienenoordbrug moest om die reden ook vroegtijdig vervangen worden.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
- Berichten: 19025
- Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
- Locatie: Zuid-Kennemerland
Re: Problemen met bruggen in Nederland
Echt absurd, EINDE levensduur, binnen 30 jaar na de opening!
Gelukkig is er voor het wegverkeer geen probleem, maar staande masten moeten honderden kilometers omvaren.
Gelukkig is er voor het wegverkeer geen probleem, maar staande masten moeten honderden kilometers omvaren.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11351
- Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
- Locatie: Haarlemmermeer
Re: Problemen met bruggen in Nederland
Dat de brug einde levensduur is, is niet een nieuw iets hè. Al in 2019 is deze brug op een lijstje gezet om vervangen te gaan worden, dan heb je het dus over 22 jaar na ingebruikname. En nog erger is dat al in 2014 diverse tekortkomingen aan de brug bleken waaronder dat de brug op basis van een te lage belasting is ontworpen. Ondertussen zijn we 12 jaar verder en raken we van de regen in de drup en is er nog steeds geen zicht op vervanging.


-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 5553
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54
Re: Problemen met bruggen in Nederland
Mogelijk dat alleen de klep van de basculebrug vervangen moet worden. Ik kan het niet voorstellen dat ook de betonnen aanbruggen vervangen moet worden.