Problemen met bruggen in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

PeterSchoeber
autoweg

Re: Problemen met bruggen in Nederland

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Het huis van de draaicilinder zit vast aan de draaipijler en het oog van de zuigerstang zit vast aan een astap op de brug zelf. Door de zuigerstang nu uit het huis te drukken, middels hydrauliekolie uiteraard, wordt de brug in beweging gebracht.

Het vaste punt van de draaicilinder.
Afbeelding32227 Arnemuiden 17 april 1999
by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr

Het oog van de zuigerstang wordt op de astap van onder de brug gemonteerd.
Afbeelding32243 Arnemuiden 17 april 1999

Ook onze vaderlandse spoorbeheerder meldt een en ander over deze brug op hun website. https://www.prorail.nl/nieuws/scheepvaa ... e-arnebrug voor het verhaal van ProRail.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

PeterSchoeber schreef: vr 03 jul 2026, 19:18 ^^ Het huis van de draaicilinder zit vast aan de draaipijler en het oog van de zuigerstang zit vast aan een astap op de brug zelf. Door de zuigerstang nu uit het huis te drukken, middels hydrauliekolie uiteraard, wordt de brug in beweging gebracht.
Dat snap ik allemaal, maar de cilinder zal toch ook zijdelings mee moeten bewegen met de rondgaande beweging van de astap op de brug. Maar de as van het vaste punt van de cilinder is horizontaal, niet verticaal. Een sferisch lager lijkt mij niet genoeg om dat op te vangen.
Maar, blijkbaar wel want het werkt op de een of andere manier.
PeterSchoeber
autoweg

^^ Ik snap wat je bedoelt maar kennelijk is dit toch de standaard constructie van een moderne draaibrug. Op 20 september 2000 fotografeerde ik de draaicilinder van de spoorbrug over het Prinses Margriet kanaal en die had dezelfde constructie als die in Arnemuiden.

Afbeelding35712 Grou 20 september 2000
Met vriendelijke groet,

PeterSchoeber
autoweg

ProRail weet te melden dat de problemen met de spoorbrug bij Arnemuiden nog (lang) niet zijn opgelost. De recent geplaatste, nieuw gemaakte volgens mij, onderdelen bleken niet goed aan te sluiten op de bestaande constructie. https://www.prorail.nl/nieuws/herstelwe ... arnemuiden voor het verhaal van ProRail.

De beschadigingen zullen trouwens met het heffen van de brug ontstaan zijn omdat je een gesloten brug die op zijn opleggingen ligt nooit en te nimmer kunt draaien vanwege het feit de dat de spoorstaven zulks verhinderen.

De overgang van brug, op de voorgrond, naar het vaste punt op het landhoofd.
Afbeelding32414 Arnemuiden 18 april 1999

Het was trouwens een leuke klus om te fotograferen toen ter tijd en als je door de foto's scrolt kom je heel wat plekken tegen die beschadigd zullen zijn en lastig om te herstellen. De schieters zijn namelijk specifiek per brug berekend, des te groter de brug des te groter de schieters.

Afbeelding32396 Arnemuiden 18 april 1999
Met vriendelijke groet,

PeterSchoeber
autoweg

De Gelderlander, en ongetwijfeld alle andere DPG bladen, weet te melden dat de Merwedebrug bij Gorinchem in de A27 vanaf vandaag, de 18 juli 2026, afgesloten wordt voor vrachtauto's. Nu ook in het radionieuws. https://www.gelderlander.nl/west-betuwe ... ~afb86a61/ voor het verhaal. Laten wij hopen dat het een storm in een glas water is want anders hebben wij echt een probleem.
Met vriendelijke groet,

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

Waren met die brug al niet eerder problemen?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

^^ https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... 56#p926956
Toen was het de onderzijde, nu de boog.
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

En ook nu kunnen we zeggen: Wordt hier al besproken ;)
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Ja, maar het is een probléém met een brug in ons land. Dus dit draadje lijkt mij logisch, zeker om het ooit weer eens terug te zoeken. ;)
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

^^ Ik zeg niet dat het hier niet besproken mag worden, ik merkte alleen de parallellen op 8-)
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

De binnenvaart klaagt inmiddels ook volop over alle kapotte bruggen en sluizen:
https://eenvandaag.avrotros.nl/artikele ... ten-164178
PeterSchoeber
autoweg

In Trouw een heel verhaal over de Merwedebrug, ontworpen door Wijnand Jan van der Erp, die ook nog andere bekende rivierbruggen heeft ontworpen die nu ook in de gevarenzone zitten. Ontworpen volgens de toen geldende normen voldoen de bruggen al vele jaren niet meer aan de hedendaagse eisen omdat het (vracht)verkeer veel intensiever is dan men toen voor mogelijk had gehouden. Dit in combinatie met de veel hogere gewichten als toen doet de bruggen geen goed. https://krant.trouw.nl/titles/trouw/832 ... 43/pages/4 voor het verhaal in Trouw.
Met vriendelijke groet,

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus »

Voor wie het interessant vindt, een artikel over de tand-nok problemen bij Velperbroek:

https://www.cementonline.nl/article/166 ... UxZjZlZGM=
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Een brug in Molenhoek zorgt ook voor problemen, maar dan niet door het zwakker worden van de brug of slecht onderhoud. ;)
https://nos.nl/artikel/2624714-caravans ... en-het-aan

Slecht ontwerp van de wegbeheerder, of valt de wegbeheerder niks te verwijten?
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Meten is weten... :duck:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ dit zegt alles, naar mijn mening:
(..)Op maandag was het weer twee keer raak. "We kwamen hier, nietsvermoedend, rustig aanrijden en toen zat hij klem", vertelt de vrouw die samen met haar man in de auto zat die de caravan trok. Ze wil liever anoniem blijven, maar wil wel met Omroep Gelderland praten. "Balen, zeker", gaat ze verder, kijkend naar haar beschadigde caravan waar geen millimeter beweging meer in te krijgen is. "Het begin van de vakantie. Ik hoop niet het einde van de vakantie." (..)
Bij deze brug is de breedtebeperking nu eens niet mét zijspiegels meegerekend.. die kunnen er wel langs, zelfs de bredere caravanspiegels.. maar de rest. :)

Zoals ik in een reactie al las: de breedtebeperking wás er altijd al maar door de constructie van de brug kon het wat breder dan 2 meter één zijn.. maar nu dus niet meer door de geleidebuizen..

https://www.gld.nl/nieuws/8502726/deze- ... re-caravan
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Robonus schreef: di 28 jul 2026, 6:15 Voor wie het interessant vindt, een artikel over de tand-nok problemen bij Velperbroek:

https://www.cementonline.nl/article/166 ... UxZjZlZGM=
Aardig artikel, voor mij niet heel nieuwe informatie, maar wel gedetailleerd wat ze gedaan hebben.

Je ziet dus dat dit soort typen viaducten eigenlijk niet te inspecteren en onderhouden zijn. De voeg is niet demontabel, en de voeg is te smal om met een endoscoop van binnen te bekijken. Het uitzetten van het beton kan er denk ik ook voor zorgen dat de oorspronkelijke marge in de voeg dicht is gaan zitten na verloop van decennia.

Overigens zie je hier ook: gebrekkige drainage en lekkage zijn grote problemen voor de lange termijn. Het ontwerpen van onderhoudsvriendelijke constructies werd vroeger minder over nagedacht, en vervolgens ook daadwerkelijk dit soort klein onderhoud uitvoeren komt vaak onderaan de lijst van prioriteiten. Die leksporen zijn niet van afgelopen jaar, zeg maar.

Betonnen constructies zijn in zichzelf eigenlijk onderhoudsvrij: je gaat niet de wapening vervangen of zo. Maar het kan wel aangetast worden, vaak door lekkage of een ongunstig ontwerp (of beiden, zoals hier).

Overigens zie je ook dat de engineering van ondersteuningsconstructies veel tijd in beslag neemt. Het is geen echte noodmaatregel die je in een week of een paar weken kan nemen om afsluiting te voorkomen. Provisorische ondersteuningsconstructies zijn vooral geschikt om instorting op passerend verkeer te voorkomen, maar om de draagkracht van een brug te behouden is aanzienlijk meer benodigd. Ook qua fundering van zo'n tijdelijke ondersteuningsconstructie. Bij de A20 in Rotterdam wordt ook zo'n tijdelijke ondersteuningsconstructie gepland, maar de engineering daarvan duurt bijna 2 jaar.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

mavas schreef: di 28 jul 2026, 15:55 Een brug in Molenhoek zorgt ook voor problemen, maar dan niet door het zwakker worden van de brug of slecht onderhoud. ;)
https://nos.nl/artikel/2624714-caravans ... en-het-aan

Slecht ontwerp van de wegbeheerder, of valt de wegbeheerder niks te verwijten?
Het gaat volgens mij om deze brug:
https://maps.app.goo.gl/h6L3WS4SRGqcpDmu8

Volgens de gemeente is de brug zo smal om 'sluipverkeer' te weren. Dat lijkt me flauwekul. Er is geen relevante bestemming, anders dan Groesbeek zelf.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Flauwekul of niet, wat ik ervan begreep is dat men het verkeer van/naar Groesbeek t.o.v. de A73 het liefst over de Mooksebaan ziet gaan.

In tijd zou het weinig moeten schelen, qua afstand is via Molenhoek zo'n 1,5 km korter.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ .. en van Groesbeek kan je nog vrij snel naar Weyler (D) zodat de N(3)25 weg naar Kleve (vanuit Nijmegen) vermeden kan worden.

Via Mook is, zeker voor het gevoel, wel een stukje om.
In de video in de link van GLD zegt een buurtbewoner ook dat het 4 a 5 minuten sneller is via dat smalle viaduct in Molenhoek.

Men kan ook nog via Malden, achterlangs zeg maar, dat is breder maar dan kom je in een ander deel van Groesbeek uit (Noordelijker).
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Durashift schreef: di 28 jul 2026, 22:30
Zoals ik in een reactie al las: de breedtebeperking wás er altijd al maar door de constructie van de brug kon het wat breder dan 2 meter één zijn.. maar nu dus niet meer door de geleidebuizen..
Ik verbaas me erover dat de spoorbreedte van caravans blijbaar 2,1 meter is. Dat had ik niet verwacht als je ziet hoeveel breder het huis van een caravan is vergeleken met de wielen.
Als ik bijvoorbeeld lees dat een FIAT Ducato een spoorbreedte van net iets minder dan 2 meter heeft? Of van waar naar waar wordt spoorbreedte gemeten, is dat binnenkant, buitenkant of midden van de band?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het hoogteportaal bij de brug bij Roosteren is geramd. Het kwam op een auto terecht.

Afbeelding
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Vandaag voor de vijfde keer deze maand dat de Leimuiderbrug in storing was.
(..)Sinds de brug op afstand wordt bediend, kent deze een lange geschiedenis aan storingen. Eind 2023 werd groot onderhoud aan de Leimuiderbrug uitgevoerd. Toen de problemen zich voor bleven doen, liet de provincie in 2024 de software aanpassen. Maar het gaat dus nog steeds regelmatig fout. (..)
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/362387/l ... rin-liggen
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Ik fietste net over de Diemerbrug (in Diemen) en daar was brugkoeling. Niets geks, ware het niet dat de buizen op het landhoofd hun uitlaat hadden en een deel van het water in de spleet tussen landhoofd en brugklep liepen, en een deel de weg af de Muiderstraatweg/Harteveldseweg in. Er kwam dus niets op het brugdek zelf terecht.

Ik verbaasde mij dat dat kennelijk afdoende is om te koelen, of misschien niet maar hebben ze de gevolgen nog niet gemerkt (want hij ging net nadat ik gepasseerd was open)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Omrop Fryslân:

Een vrachtwagen van Omrin is deze week door een brug gezakt op de Langhuisterweg tussen Bitgum en Sint Annaparochie.

Omrin is de vuilnisdienst in Noord-Nederland.

Een foto van gevonden:

Afbeelding
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Dat is dus de brug van het fietspad. (Locatie)
Wat doet de vuilnisdienst daar op het fietspad?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

^^ Misschien wilde hij het overige verkeer op de smalle Langhuisterweg niet hinderen.
Maar tegelijkertijd is het duidelijk dat hij dit nog niet eerder gedaan heeft, dus het was niet vanuit een routine.
PeterSchoeber
autoweg

^^ Ongetwijfeld is het een invalkracht geweest die de route, en vooral de beperkingen, niet goed kende. Maar als je kijkt zie je toch dat de brug een roostervloer heeft en je er, met een beetje nadenken, vanuit moet gaan dat je er met vrachtauto niet over kunt.
Met vriendelijke groet,

Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De meeste fietsbruggen zijn niet geschikt voor speciale voertuigen, omdat de draagconstructie van hout of composiet is. Vaak wil een ambulance of kleine strooiwagen nog wel, maar speciale voertuigen zoals een vuilniswagen, asfaltspreidmachine, brandweerauto, etc. zijn te zwaar. Een vuilniswagen weegt kennelijk circa 25 ton. Er staat geen gewichtsbeperking bij fietsbruggen omdat het sowieso al een fietspad is met verkeersbord :G12a: dus zij mogen er sowieso niet komen.
PeterSchoeber
autoweg

^^ Als je weet wat een compleet uitgeruste ambulance weegt dan zul je denk ik niet zo snel over deze fietsbrug rijden. Wat velen niet weten is dat je voor het rijden met een ambulance je het C rijbewijs nodig hebt omdat een compleet uitgeruste ambulance meer dan 4 ton weegt. Dit heb ik ooit eens geleerd op een EHBO herhalingsles waarbij onze Rode Kruis instructeur tijdens de les een ambulance had meegebracht om ons uit te leggen wat er zoal inzit.
Met vriendelijke groet,