Mobiliteitsbeleid Rutte II

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Rene » di 09 jun 2015, 23:25

^^
Het probleem dat de kosten gigantisch opdrijft heet: overwegen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » di 09 jun 2015, 23:52

60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 10 jun 2015, 16:32

Op plek 21 in de lijst van Bouwend Nederland: De zuidring van Haarlem. :rofl2:
Hoezo staat die er nou weer in? Omdat als zuidring doorgaat men een 2 kilometer lange tunnel kan bouwen? Dat zal echt goed zijn voor de bedrijven ja.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 19 jun 2015, 18:58

Oei, subsidies voor elektrische voertuigen gaan vanuit I&M komen. Hopelijk heeft dat geen gevolgen voor de infrapotjes :?
http://www.autoweek.nl/nieuws/33284/im- ... efonds-evs
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » vr 19 jun 2015, 19:46

De moeite waard om te lezen: de Autobrief II is uit. Ik vond het persoonlijk nog geen hele spectaculaire maatregelen. Wel gunstig dat de MRB voor alle moderne auto's omlaag gaat, in tegenstelling tot de eerdere berichten.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 19 jun 2015, 20:31

Ik vind het wel goed dat straks in 2017 ook de plug-in hybrides gewoon naar 22% bijtelling gaan die daardoor compleet zullen verdwijnen. Dus alleen nog volledig elektrisch met 4% bijtelling of je kiest voor een conventionele verbrandingsmotor op diesel of benzine die 22% gaat betalen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 19 jun 2015, 20:36

De verlaging van de MRB met gemiddeld 2% is een beetje symboliek. In mijn geval zou het 50 cent per maand schelen. Wel is het goed dat de enorme marktverstoring aangepakt wordt. Zoals in de autobrief aangegeven is bij sommige modellen de hele wereldproductie naar Nederland gegaan vanwege belastingvoordelen die in andere landen niet bestaan. Ook zijn Nederlandse auto's erg klein. Ik heb zelf ook een kleine auto, het scheelt ook met jonge occasions enorm veel met een B-segment auto van dezelfde leeftijd/kilometerstand. Het maakte voor mij het verschil tussen € 10.000 - 12.000 of voor € 6.000 - 7.000 voor een auto van 3 jaar oud.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 19 jun 2015, 22:39

captain007 schreef:Ik vind het wel goed dat straks in 2017 ook de plug-in hybrides gewoon naar 22% bijtelling gaan die daardoor compleet zullen verdwijnen. Dus alleen nog volledig elektrisch met 4% bijtelling of je kiest voor een conventionele verbrandingsmotor op diesel of benzine die 22% gaat betalen.
Het verschil tussen de 4% voor volledig elektrische auto's en 22% voor de rest wordt wel erg groot. Een vol elektrische auto van 50K rij je voor 70 a 80 euro netto per maand, dat is behoorlijk weinig, terwijl een andere auto van 50K gauw 400 - 450 euro netto per maand kost. Dat scheelt een hoop (al zal een auto vol met accu's normaal gezien een hogere catalogusprijs hebben dan een soortgelijke auto met verbrandingsmotor).

Overigens wel opvallend dat er nu dus geen verschil in bijtelling meer is tussen best zuinige weinig uitstotende auto's en relatief vervuilende bakken. Dit verschil werd/wordt met het belastingplan 2016 trouwens reeds nagenoeg weggewerkt.

Verder triest (en eigenlijk voor een uitlating van de overheid niet eens opmerkelijk) dat de minister bijna juichend stelt dat het gewone bijtellingstarief omlaag gaat van 25 naar 22%. Echter, geen spreekwoordelijke hond rijdt nu een 25% auto, omdat er voldoende aanbod in lagere bijtellingstarieven is, en 'iedereen' zal er dus op achteruit gaan (behalve de vol elektrisch rijders). Op zich is dat een beleidskeuze, prima dat is het recht van de overheid, maar suggereer dan niet dat iedere leaserijder erop vooruit gaat!

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 19 jun 2015, 23:27

Het draait hoe langer hoe meer om de leaserijder, terwijl de grootste groep automobilisten occasions koopt. Bijtelling en bpm zijn daarvoor totaal niet interessant...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 20 jun 2015, 9:33

Als de BPM helemaal wordt afgeschaft zal dat ook wel doorsijpelen naar de prijs van jonge occassions, met name van wat grotere auto's.

Maar het voordeel is vooral voor mensen die particulier een auto nieuw kopen. Als de BPM helemaal verdwijnt scheelt dat duizenden euro's in de aanschaf.

De verlaging van de MRB is verwaarloosbaar. Gemiddeld 2%, dat scheelt zelfs bij grote auto's nauwelijks.

Ik vraag me af of het beleid toch niet een lastenverlichting is op de lange termijn. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de inkomsten van de BPM, is dat met ruim € 2 miljard gedaald in de laatste 7 jaar. Dat is € 2 miljard minder aan belastingen die automobilisten afdragen. Volgens mij willen ze de huidige belastinginkomsten budget-neutraal houden, en niet op basis van de inkomsten van 7 jaar geleden.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 21 jun 2015, 23:05

Chris schreef:De verlaging van de MRB is verwaarloosbaar. Gemiddeld 2%, dat scheelt zelfs bij grote auto's nauwelijks.
Inderdaad. Ik zie die verlaging er dan ook liever niet komen. Wat mij betreft gaat die 2% voortaan niet meer naar de algemene middelen, maar gaat dat in een potje dat enkel en alleen voor uitbreiding van algemene hoofdweginfrastructuur is bedoeld. Niet niet langer alle MRB naar de algemene middelen. Zeker met het verdwijnen van het FES is er een nieuwe bron van vaste inkomsten nodig voor grote wegenprojecten.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

CasablancaMarocco
stadsweg

Bericht door CasablancaMarocco » zo 21 jun 2015, 23:52

Chris schreef:Als de BPM helemaal wordt afgeschaft zal dat ook wel doorsijpelen naar de prijs van jonge occassions, met name van wat grotere auto's.

Maar het voordeel is vooral voor mensen die particulier een auto nieuw kopen. Als de BPM helemaal verdwijnt scheelt dat duizenden euro's in de aanschaf.

De verlaging van de MRB is verwaarloosbaar. Gemiddeld 2%, dat scheelt zelfs bij grote auto's nauwelijks.

Ik vraag me af of het beleid toch niet een lastenverlichting is op de lange termijn. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de inkomsten van de BPM, is dat met ruim € 2 miljard gedaald in de laatste 7 jaar. Dat is € 2 miljard minder aan belastingen die automobilisten afdragen. Volgens mij willen ze de huidige belastinginkomsten budget-neutraal houden, en niet op basis van de inkomsten van 7 jaar geleden.
Dat er in ontwikkelingslanden veel kleine A klasse auto's rondrijden is misschien logisch, maar in een rijk Europees land als Nederland is dit fenomeen gewoon vreemd te noemen, Een kale 1.0 Golf kost in Nederland gewoon 22.000 euro. Wat elk jaar nog stijgt..
Voor veel inwoners is een kwart ton voor een B auto gewoon te veel geld wat natuurlijk helemaal logisch is.

We zijn gewoon doorgeschoten, zowel met extreem hoge boetes, wegenbelasting, het duurzaam veilig beleid, evenals de accijnzen.

De overheid doet vermoeden dat de aanschaf van een nieuwe auto goedkoper gaat worden, en dat het een ''lastenverlichting'' is, maar als ik dit lees gaat het alleen maar duurder worden, en niet zo'n klein beetje ook.

http://www.autoblog.nl/nieuws/autobrief ... rder-78002

Nederland is volgens mij wel de meest anti auto land van de Europese uni.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 21 jun 2015, 23:54

CasablancaMarocco schreef:Nederland is volgens mij wel de meest anti auto land van de Europese uni.
Op de voet gevolgd door Vaticaanstad :mrgreen:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 22 jun 2015, 6:27

CasablancaMarocco schreef:Nederland is volgens mij wel de meest anti auto land van de Europese unie.
Laten we met z'n allen de auto verkopen, stoppen met roken en ons alcoholisch genot laten staan. Ik denk dat Den Haag een klein probleempje gaat krijgen :roll:
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 22 jun 2015, 7:57

Ik zeg "nee" tegen het kloosterleven :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 22 jun 2015, 8:05

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 jun 2015, 21:17

keokiracer schreef:
CasablancaMarocco schreef:Nederland is volgens mij wel de meest anti auto land van de Europese uni.
Op de voet gevolgd door Vaticaanstad :mrgreen:
Vaticaanstad ligt niet in de EU. :PP:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 02 jul 2015, 8:54

"Schultz: geen extra geld voor nieuwe snelwegen"
In 2017 hoopt de minister wel geld te vinden voor de verbinding A8-A9 en voor de aanpak van de A58, A67 en A12-oost.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 02 jul 2015, 9:24

'Verdere aanpak' A12 in Oost-Nederland... wat zou dat inhouden?
Permanente openstelling plusstroken Driebergen - Ede?
Verbreding 2x4 KP Grijsoord - KP Velperbroek?
De verbreding Duiven - KP Oud-Dijk naar 4+3 zit al in het project doortrekking A15...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » do 02 jul 2015, 10:09

Heeft iemand enig idee wat de NoMo-trajecten zijn? Ik heb in diverse beleidsdocumenten zitten zoeken, maar ik kan nergens een lijst vinden met alle trajecten op een rijtje.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 02 jul 2015, 10:30

^^ Met een beetje Google kwam ik terecht op een oud document, NoMo staat dus voor Nota Mobiliteit. Daaruit kwam dit lijstje naar voren:
  • A4/A20 Benelux-Kleinpolderplein
  • A20 De Lier - Kethelplein
  • A4 Den Haag Zuid - Kethelplein
  • A15 Benelux - Maasvlakte
  • A16/A20 Kleinpolderplein - Ridderkerk
  • A15 Benelux - Ridderkerk
Globaal dus de hele ruit van Rotterdam, behalve de hoek waar de A13/A16 wordt aangelegd.

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » do 02 jul 2015, 11:23

Dank je wel voor je snelle reactie. De trajecten die jij noemt had ik ook al achterhaald, maar ik ben dus eigenlijk op zoek naar een lijst voor het hele land, dus alle 93 trajecten. Ik neem toch aan dat zo'n lijst ergens online moet staan, en dat ik niet alle MER-rapportages van verschillende projecten af hoef te gaan..

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 02 jul 2015, 11:42

^^ Je kunt een poging wagen om het hier te vinden:
Nota Mobiliteit Deel I (2004)
Nota Mobiliteit Deel II (2010)
Nota Mobiliteit Deel III (2011)

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 02 jul 2015, 12:17

^^ Die jaartallen zijn niet de publicatiedata. Deel III kwam in 2005 uit, deel II ergens tussenin.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 11 sep 2015, 23:14

Prinsjesdag komt eraan en de eerste cijfers lekken uit. Het AD weet te melden dat er in 2016 zo'n 8,1 miljard euro beschikbaar is voor infrastructuur.

http://www.ad.nl/ad/nl/1681/Prinsjesdag ... raat.dhtml

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 12 sep 2015, 19:04

Hier kun je de historische cijfers van het infrafonds zien: http://www.wegenwiki.nl/Infrafonds

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » za 12 sep 2015, 21:22

Mark schreef:Prinsjesdag komt eraan en de eerste cijfers lekken uit. Het AD weet te melden dat er in 2016 zo'n 8,1 miljard euro beschikbaar is voor infrastructuur.

http://www.ad.nl/ad/nl/1681/Prinsjesdag ... raat.dhtml
Dit de begroting voor het infrastructuurfonds en het ministerie gezamenlijk.
Overigens wordt aankomend jaar tussen de 6 - 6,5 miljard euro voor het infrastructuurfonds vrijgemaakt.
Minimaal 1 - 1,5 miljard te weinig naar mijn mening. 0,5 om de bezuinigingen van de afgelopen paar jaar te compenseren.
1 miljard om de fileknelpunten in de komende 5 - 10 jaar op te lossen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 15 sep 2015, 15:16

Afbeelding

€ 5,8 miljard is de kleinste begroting van het infrastructuurfonds sinds de euro is ingevoerd. In 2005 ging het ook om afgerond € 5,8 miljard.

In de periode 2010-2014 zat de begroting voor het hoofdwegennet nog op € 2,7 - 3 miljard per jaar. Daar is gewoon een derde afgegaan.

Afbeelding

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 15 sep 2015, 15:45

^^ Tamelijk schrikbarend hoeveel geld er naar de spoorwegen gaat. Als de kosten evenredig zouden zijn aan het aantal reizigerskilometers, dan zouden de uitgaven aan het wegennet een factor 10 moeten zijn van de uitgaven aan de spoorwegen. Ik ben best een liefhebber van alles wat met spoor en treinen te maken heeft, maar bij dit soort getallen krijg ik toch de neiging om te zeggen: bouw de bestaande spoorlijnen maar om tot busbanen. :|

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 15 sep 2015, 15:55

Het MIRT 2015 en 2016 vergeleken (voor wat betreft A-wegen).

Groen is een eerder besluit of eerdere oplevering, of een lager budget. Rood is een later besluit of latere oplevering, en een hoger budget. Dat laatste hoeft niet per se negatief te zijn (meer mogelijkheden). Het SAA is € 400 miljoen duurder geworden.

Afbeelding