Ik heb er gisteren eentje op video gezet, er zullen er in de toekomst zeker nog volgen

[youtube]ewPMS_mOuR0[/youtube]
Moderator: Moderatoren
Van die stationsoverwegen kom je op zich wel regelmatig tegen hoor, alleen zijn ze niet toegankelijk voor het gewone publiek. De stationschef in Aarschot heeft mij er ooit eens met een gebroken been en een rolstoel overgeduwd.Daviedoff schreef:En dat is wat Nederlandse overwegen zo leuk maakt voor mij: heel veel verschillende uitvoeringen. België is op dat vlak veel saaier...
AKI's (eigenlijk een ongebruikelijke term in Vlaanderen, net als AHOB. AKI = Automatische KnipperlichtInstallatie, AHOB = Automatische Halve OverwegBomen) heb ik op de reguliere spoorlijnen zelfs nooit gekend, ik heb nog nooit anders geweten dan dat er slagbomen aanwezig zijn. Je ziet ze alleen bij goederenlijnen (deze hebben dan weer geen wit knipperlicht trouwens)...
Wat je ook naar mijn weten niet ziet zijn stationsoverwegen (ligt Nederland vol mee), ofwel heb je een tunneltje ofwel moet je via de dichtsbijzijnde normale overweg oversteken.
Op zich is er niets verkeerd met het huidige model van overwegbeveiliging, alleen zien ze er af en toe wat verwaarloosd uit en zouden ze wat mij betreft wel LED mogen gebruiken.
Daviedoff schreef: Wat mij opvalt is dat een gemiddelde Belgische overweg er toch vrij "oud" uitziet wat de installaties betreft. Ik heb totnutoe nog nergens LED-modellen gezien bijvoorbeeld (vorig jaar zijn in Zeebrugge nog nieuwe geplaatst, en dat zijn nog steeds gloeilampmodellen) en men gebruikt nog steeds mechanische bellen (schoolbellen).
Met de structuur van het spoorwegbedrijf zal het maar weinig mee te maken hebben. Infrabel is verantwoordelijk voor de infrastructuur inclusief de overwegen, dat is vrij eenvoudig en niet anders dan in het buitenland.Wimpie25 schreef:
Dat komt vooral door de huidige (binnenkort wordt toch het één en ander eindelijk geoptimaliseerd en vereenvoudigd) van de NMBS. Infrabel is verantwoordelijk voor de infrastructuur wat betreft de "ijzeren wegen". Daarnaast heb je dan nog B-Rail en de NMBS-Holding. Dit resulteert in een logge en verouderde organisatie die vooral qua infrastructuur buiten de stations op de Ijzeren Wegen zelf nog gebruik maakt van redelijk oude infrastructuur. Dit is niet overal zo, de infrastructuur en de voorzieningen in de Belgische stations zijn één van de modernste en optimaalste die ik in Europa ken. De spoorwegen zelf zijn ook prima onderhouden. Waar het vooral mis gaat blijkbaar is dat de NMBS niet kan volgen met het tempo van het AWV en dat er blijkbaar heel weinig communicatie tussen die twee is.
Deze overweg zal binnenkort trouwens verdwijnen door de verbreding van Spoorlijn 50A. Eentje voor het nageslacht dus.Daviedoff schreef:In navolging van Nederland, nu ook een topic over Belgische spoorwegovergangen.
Ik heb er gisteren eentje op video gezet, er zullen er in de toekomst zeker nog volgen.
[youtube]ewPMS_mOuR0[/youtube]
Er zijn er nog enkele overwegen zonder slagbomen. Meestal gaat het dan om ontsluitingswegen voor boeren. Toen ik destijds, als landmeter bij Infrabel, spoorlijn 51 moest opmeten kwam ik dit tegen:Daviedoff schreef: AKI's (eigenlijk een ongebruikelijke term in Vlaanderen, net als AHOB. AKI = Automatische KnipperlichtInstallatie, AHOB = Automatische Halve OverwegBomen) heb ik op de reguliere spoorlijnen zelfs nooit gekend, ik heb nog nooit anders geweten dan dat er slagbomen aanwezig zijn. Je ziet ze alleen bij goederenlijnen (deze hebben dan weer geen wit knipperlicht trouwens)...
Dat zijn erg veel stationsoverwegen. Maar meestal ontbreekt elke vorm van signalisatie waardoor het enkel onder begeleiding toegankelijk is. Zie dit voorbeeld in Londerzeel.Daviedoff schreef: Wat je ook naar mijn weten niet ziet zijn stationsoverwegen (ligt Nederland vol mee), ofwel heb je een tunneltje ofwel moet je via de dichtsbijzijnde normale overweg oversteken.
De overweg op de Wondelgemkaai te Gent (N458) heeft dacht ik led-lampen maar ik vermoed dat deze overweg door een prive maatschappij beheerd word aangezien ze recht een fabriek binnengaat.Daviedoff schreef:Een leuke inderdaad, bedankt voor de tip!
Wat mij opvalt is dat een gemiddelde Belgische overweg er toch vrij "oud" uitziet wat de installaties betreft. Ik heb totnutoe nog nergens LED-modellen gezien bijvoorbeeld (vorig jaar zijn in Zeebrugge nog nieuwe geplaatst, en dat zijn nog steeds gloeilampmodellen) en men gebruikt nog steeds mechanische bellen (schoolbellen).
België is ook een van de weinige landen in Europa die nog standaard het witte knipperlicht heeft bij de meeste overwegen.
Kan ook, maar heb je wel een stukje elektronica voor nodig die bepaalt hoeveel ledjes nog werken en wat dan acceptabel is.Alfa schreef:Als de gloeilamp kapot is kan men dit detecteren. Ik weet niet of dat met ledlampen ook mogelijk is.
We kunnen het er allemaal over eens zijn dat er veel contrast is te vinden in België tussen de omgevingen in de onmiddelijke nabijheid van spoorweginfrastructuur. Dikwijls is het modern en pas gemoderniseerd maar vaak ziet het er ook niet al te apetijtelijk uit. Het voorbeeld dat jij hier laat zien Alfa, is zo één waar je van denkt "Dat is nu toch weer typisch!"Alfa schreef:Vlakbij het station van Dendermonde ligt er zelfs een overweg waar je 5 sporen moet oversteken. Zie hier.
In Roermond ligt een overweg met 7 sporen (waarvan 4 sporen gebruikt worden voor passagierstreinen): https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=51 ... 5,,0,-0.18Alfa schreef:Vlakbij het station van Dendermonde ligt er zelfs een overweg waar je 5 sporen moet oversteken. Zie hier.
Nou nou... In de meeste grote steden zijn de stations inderdaad modern en goed onderhouden, maar in kleinere steden kom je soms nog zwaar verouderde stations tegen, zoals Mechelen, Schaarbeek, Aarlen... Op sommige plekken heb je nog perrons waar enkel grint ligt en geen verharding! Ik heb tussen 2006 en 2012 zeer veel (tienduizenden kilometers) met de trein gereisd door Europa, ook geregeld naar en door België, maar België komt over de gehele linie toch duidelijk achter Nederland, Zwitserland en Spanje te staan als het gaat om de stations. Het zit eerder op hetzelfde niveau als Duitsland en Frankrijk: de grote stations zijn doorgaans goed, op kleinere stations schort het er vaak aan.Wimpie25 schreef:Dit is niet overal zo, de infrastructuur en de voorzieningen in de Belgische stations zijn één van de modernste en optimaalste die ik in Europa ken.
Pas als overal het nieuwe veiligheidssysteem in werking is kun je zeggen dat de spoorwegen prima zijn onderhouden. Nu is het beter dan in de meeste Oost-Europese landen, maar van een modern veiligheidssysteem is nog absoluut geen sprake.Wimpie25 schreef:De spoorwegen zelf zijn ook prima onderhouden.
Wat een onzin kraam je hier uit....sirdanilot schreef:Het lijkt wel of men bij de weginfrastructuur totaal geen rekening heeft gehouden waar de spoorlijnen lopen. Men plempt gewoon maar wat neer, ook al loopt het spoor in een gekke hoek recht over een kruispunt heen.
In Nederland is dat allemaal wat meer geordend, zodat je alleen loodrechte spoorwegovergangen hebt (behalve dan misschien bij kleine goederenspoortjes in havengebieden waar toch weinig treinen rijden).
Je moet ook denken dat België het eerste land op het Europese vasteland was met een Spoorwegnetwerk. Het allereerste ter wereld dat nationaal aangelegd, georganiseerd en onderhouden werd. Dit had als gevolg dat er al vele duizenden kilometers spoor lag nog voor dat er sprake was van verharde wegen en zelfs autoverkeer. Het spoor lag er dus eerder dan de weg en die laatste heeft zich dus naar het eerste moeten schikken.sirdanilot schreef:Het lijkt wel of men bij de weginfrastructuur totaal geen rekening heeft gehouden waar de spoorlijnen lopen. Men plempt gewoon maar wat neer, ook al loopt het spoor in een gekke hoek recht over een kruispunt heen.
In Nederland is dat allemaal wat meer geordend, zodat je alleen loodrechte spoorwegovergangen hebt (behalve dan misschien bij kleine goederenspoortjes in havengebieden waar toch weinig treinen rijden).