[B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Laatst gewijzigd door Alfa op za 01 nov 2014, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hoofdmoderator
Op die manier, oké. Dan is het te begrijpen. Dat is natuurlijk op te lossen door het verkeerslicht vóór de overweg neer te zetten, zoals al gebeurd is als ik het zo zag. Daarmee elimineer je dat 'probleem' denk ik al grotendeels.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x3 autosnelweg
Je blijft met een soort 'conflict' van verkeerstekens zitten, het ene zegt 'je mag doorrijden', het andere 'je moet stoppen'.
-
- Hoofdmoderator
Dat klopt, maar daarom dat je het dus ook opheft door de gewone verkeerslichten vóór de overweglichten te plaatsen. Om de verwarring te voorkomen is ook het verwijderen van de witte lamp een optie, zoals gebeurd hier. Wat mij betreft mag de witte lamp standaard weggelaten worden.
-
- 2x3 autosnelweg
Tsja, het probleem ligt een beetje hoe dat witte licht geïnterpreteerd wordt. Veel weggebruikers interpreteren het als 'groen licht'. In wezen zegt het slechts dat de installatie operationeel is. Dat is eigenlijk een extra veiligheid voor het geval alle lampen defect zijn. Dan ziet de weggebruiker geen enkele lamp branden en weet hij dat er iets mis is met de installatie en waakzaamheid geboden is.
-
- Forumbeheerder
Zo zijn wij dat gewend ja, maar de Belgen zien dat wellicht anders. Min of meer wat Alfa dus zegt boven mij.Snelwegfreak schreef:Waarom zou dat verwarring op moeten leveren?
Ik mis de witte knipperlamp totaal niet in Nederland, maar dat ben ik nou eenmaal gewend. Het is een leuke extra luxe, maar ik heb niet de indruk dat het ontbreken in Nederland problemen oplevert met overwegstoringen of iets.
-
- verkeersader
Hier heb je wel zo'n situatie. Voorheen was hier geen verkeerslicht. Toen ik hier de eerste keer in deze situatie voorbijreed dacht ik dat de "gewone" verkeerslichten ook van toepassing waren op de spoorwegovergang. Vooral ook omdat die lichten veel feller zijn dan de spoorwegovergangslichten.
Edit: Oude situatie.
Laatst gewijzigd door jdb2 op za 01 nov 2014, 19:19, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- expressweg
Het witte licht is inderdaad vooral als een soort attentiewaarde bedoeld dat de installatie in werking is. Voorts is het witte licht enkel aanwezig bij automatisch werkende overwegen.
-
- autoweg
Mij valt het ook steeds dat een LED verkeerslicht veel feller licht uitstraalt dan een ouderwetse gloeilampen.De gloeilampen in de verkeerslichten branden een pak feller branden dan de gloeilampen bij de spoorwegovergang . Vaak is de licht geregelde signalisatie slecht zichtbaar als het zonnig is. Wat is de reden dat men nog niet op LED is overgestapt. Ik kan me voorstellen dat als ze alle licht geregelde installaties aan de overwegen vervangen door LED toch een flinke besparing oplevert. Zijn de gloeilampen aan de overwegen van een lager wattage dan die in de verkeerslichten ?jdb2 schreef:Hier heb je wel zo'n situatie. Voorheen was hier geen verkeerslicht. Toen ik hier de eerste keer in deze situatie voorbijreed dacht ik dat de "gewone" verkeerslichten ook van toepassing waren op de spoorwegovergang. Vooral ook omdat die lichten veel feller zijn dan de spoorwegovergangslichten.
-
- Hoofdmoderator
Het lijkt mij een gebrek aan onderhoud. Nieuwe installaties (voor zover die al geplaatst worden...) hadden dacht ik wel LED-lampen.
-
- autoweg

belgie is zo slecht nog niet
-
- Hoofdmoderator
En waarom dat nog steeds met gloeilampen is weet blijkbaar niemand. Wederom een mailtje naar het AWV? Eens kijken of we nu wel antwoord krijgen...
-
- expressweg
AWV heeft hier niets mee te maken, ik zou me tot Infrabel wenden.
Maar het heeft o.a. met het detectiesysteem te maken die kapotte lampen herkent, er moet dus meer gebeuren dan alleen de lampen door LED te vervangen.
Maar het heeft o.a. met het detectiesysteem te maken die kapotte lampen herkent, er moet dus meer gebeuren dan alleen de lampen door LED te vervangen.
-
- autoweg
-
- Hoofdmoderator
Zo kun men zich altijd blijven verschuilen, maar op den duur zal men toch die stap moeten maken lijkt me. Daarnaast zullen LED-lampen minder snel kapot gaan dan gloeilampen en sowieso maakt één kapot lampje ook niets uit. Zelfs al is de helft kapot, dan nog is het zichtbaarder dan een gloeilampDavy schreef:Maar het heeft o.a. met het detectiesysteem te maken die kapotte lampen herkent, er moet dus meer gebeuren dan alleen de lampen door LED te vervangen.

-
- autoweg
Ziet er al een heel pak beter uit dan die oubollige gloeilampen
-
- 2x3 autosnelweg
De Lijn gebruikt geen gesofistikeerd systeem met spoorstroomloop. Daar werkt het meestal met radiosignalen. Dus eigenlijk is dat een gewoon verkeerslicht dat vermomd is als overweg. De Lijn heeft ook geen detectiesysteem waarbij de overweg automatisch sluit als de lamp defect is.
-
- 2x2 autosnelweg
De gewone verkeerslichten staan in het geval van Heverlee allemaal voor de spoorwegsignalisatie. Het is als het ware een breed uitgesmeerd kruispunt. Echter, sommige weggebruikers reden per ongeluk door het rood als ze het maanwitte licht zagen knipperen. Dat laatste heeft in België evenveel betekenis als groen.Snelwegfreak schreef:Op die manier, oké. Dan is het te begrijpen. Dat is natuurlijk op te lossen door het verkeerslicht vóór de overweg neer te zetten, zoals al gebeurd is als ik het zo zag. Daarmee elimineer je dat 'probleem' denk ik al grotendeels.
Spoorwegsignalisatie wordt trouwens beheerd door Infrabel, het AWV heeft daar niets mee te maken.
-
- expressweg
-
- autoweg

-
- autoweg

Dat portaal is inderdaad indrukwekkend. Goede vraag waarom het er geplaatst is. Wil het ook wel eens weten...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- 2x3 autosnelweg
Waarschijnlijk ooit een ongeval gebeurd waarna men de behoefte voelde om het eens extra te signaleren.
PS: Dat kleine bareeltje aan de linkerkant zal trouwens hoog staan in de top-10 'meeste nutteloze slagbomen in België'.
Het is wellicht ook een van de kleinste. Want zo'n een kleine heb ik nog nooit gezien.
PS: Dat kleine bareeltje aan de linkerkant zal trouwens hoog staan in de top-10 'meeste nutteloze slagbomen in België'.

Laatst gewijzigd door Alfa op za 27 dec 2014, 22:54, 4 keer totaal gewijzigd.
-
- autoweg

Dan zijn er wel gevaarlijkere overwegen waar men dat ook wel eens mag doen. Een dubbele slagboom had hier wel volstaan i.p.v. een kermis aan Sint-Andries kruisen...
-
- expressweg
In Jambes ligt ook een bijzondere overweg, heb afgelopen zaterdag deze video gemaakt:
Link
-
- expressweg
Op de lijn Namen - Luik zijn/waren er tussen Andenne en Bas-Oha een paar overwegen die nog heel ouderwetse klokbellen hebben. Er schijnt daar nu nog eentje van over te zijn, bij Andenne:
Link
Aangezien ze spoedig sowiso vervangen zullen worden door de nieuwe elektronische bel straks er maar eens een kijkje gaan nemen, ik ben benieuwd of dit nog aanwezig is want dit is wel een museumstuk!
Aangezien ze spoedig sowiso vervangen zullen worden door de nieuwe elektronische bel straks er maar eens een kijkje gaan nemen, ik ben benieuwd of dit nog aanwezig is want dit is wel een museumstuk!
-
- stadsweg
Misschien is dat kleine slagboompje wel heel nuttig voor de voetgangers die er willen oversteken. Zo nutteloos lijkt me het kleine ding niet hoor.Alfa schreef:PS: Dat kleine bareeltje aan de linkerkant zal trouwens hoog staan in de top-10 'meeste nutteloze slagbomen in België'.Het is wellicht ook een van de kleinste. Want zo'n een kleine heb ik nog nooit gezien.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.
-
- expressweg
Vandaag dus in Andenne geweest, die heel oude bellen zitten er nog steeds:

Heb ook video's gemaakt, dit is er eentje van: Link

Heb ook video's gemaakt, dit is er eentje van: Link
-
- autoweg

Hier dus: https://maps.google.be/maps?q=Rue+Reppe ... 59.48,,0,0
Mooie vondst Davy. Ook shiek dat de rode lampen op hetzelfde ritme als de bellen knipperen. Of is dit niet toevallig?

Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- Forumbeheerder
-
- autoweg
Inderdaad prachtige vondst
. Ikzelf kende die bellen en hun geluid niet, welke periode zouden deze uit het straatbeeld verdwenen zijn?