[B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Tommy
autoweg
Berichten: 1985
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Tommy » ma 04 nov 2013, 16:12

^^
Station Mechelen krijgt momenteel een metamorfose. Rome is ook niet op één dag gebouwd.
Schaarbeek is een 'vervangingsstation' voor de Brusselse stations. Er is geen nood om die modern te maken. Integendeel. Schaarbeek is een beruchte buurt. Leesvoer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Schaarbeek

Kleine stations zijn vaak nog onverhard. Is waar. En dan? Is dat dé maatstaf van modern zijn? Dan verkies ik nog liever deftig grind dan scheve tegels. Het probleem is dat er te veel kleine stations zijn en sluitnieuws stoot vaak op protest.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door sirdanilot » ma 04 nov 2013, 16:20

Palmolie: je ziet toch zelf ook wel dat die overgang veel rechter is dan de verscheidene voorbeelden in België... B( :wijsvinger:

Tommy
autoweg
Berichten: 1985
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Tommy » ma 04 nov 2013, 16:20

paolie schreef:
sirdanilot schreef:Het lijkt wel of men bij de weginfrastructuur totaal geen rekening heeft gehouden waar de spoorlijnen lopen. Men plempt gewoon maar wat neer, ook al loopt het spoor in een gekke hoek recht over een kruispunt heen.

In Nederland is dat allemaal wat meer geordend, zodat je alleen loodrechte spoorwegovergangen hebt (behalve dan misschien bij kleine goederenspoortjes in havengebieden waar toch weinig treinen rijden).
Wat een onzin kraam je hier uit....https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=51 ... 6,,0,12.84
https://maps.google.be/maps?hl=nl&ll=52 ... 95.99,,0,0

Heel deze spoorlijn heeft amper loodrechte overgangen. Inderdaad kwats!
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Wimpie25 » ma 04 nov 2013, 16:41

sirdanilot schreef:Palmolie: je ziet toch zelf ook wel dat die overgang veel rechter is dan de verscheidene voorbeelden in België... B( :wijsvinger:
Deze overweg is inderdaad erg scherp, maar het betreft een enkelspoor, bewaakt met slagbomen die ruim op voorhand zijn aangekondigd en bovendien lijkt het ook niet zo'n drukke steenweg te zijn. Mij lijkt dit niet onveiliger dan een rechtere hoek. In tegendeel, het had dan een pak onveiliger kunnen zijn als men de weg moest herleggen om loodrecht aan te sluiten.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door paolie » ma 04 nov 2013, 16:43

sirdanilot schreef:Palmolie: je ziet toch zelf ook wel dat die overgang veel rechter is dan de verscheidene voorbeelden in België... B( :wijsvinger:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Loodrecht_(meetkunde)

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door captain007 » ma 04 nov 2013, 16:46

Laten we maar ophouden met deze totaal zinloze discussie voordat dit verder ontspoort om maar in spoortermen te blijven.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door sirdanilot » ma 04 nov 2013, 16:54

Excuses voor auto correct die palmolie heeft verzonnen...

Maar je laat nu een onvermogen tot constructief discussiëren zien. Al je voorbeelden zijn duidelijk rechter dan de aangehaalde Belgische voorbeelden.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door paolie » ma 04 nov 2013, 17:24

Sorry moderator, eigenlijk is het wel zo netjes om na een oproep de discussie te stoppen ook niet meer te reageren, en als mijn bericht zometeen weer verwijderd wordt, heb ik daar geen enkel probleem mee, maar aangezien ik hier het verwijt krijg een onvermogen tot constructief discussiëren te laten zien, wil ik toch graag het volgende kwijt:

Iemand die provocerende en ongenuanceerde teksten post ("men plempt in België gewoon maar wat neer") en vervolgens daar onjuiste informatie tegenover stelt ("in Nederland zijn er alleen maar loodrechte overwegen"), kan van mij een ongenuanceerd en kort door de bocht antwoord terug verwachten. Als diegene vervolgens met een vingertje gaat wijzen, lijkt mij constructief discussiëren niet meer zo zinvol.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Wimpie25 » ma 04 nov 2013, 18:26

Een grote hoeveelheid overgangen op een kleine oppervlakte; hier in Aarschot waren dat er vroeger 4, nu nog 2 plus eentje een paar honderd meer verder op het spoor richting Hasselt.

https://maps.google.be/maps?q=aarschot& ... ewest&z=17

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Vinny » ma 04 nov 2013, 19:36

Schuine overwegen in Nederland:
https://maps.google.com/maps?q=Hardegar ... 1,,0,-0.55
Dubbel spoor, voormalig 2x2 weggedeelte. Zoals je kunt zien is om veiligheidsredenen de rijbaan in richting Groningen ingesnoerd.
https://maps.google.com/maps?q=Zaanstad ... 31,,0,4.11
Dit is een heel interessante. Zoals je kunt zien is de richting Purmerend - Zaanstad ooit omgebouwd tot flyover terwijl de richting Zaanstad - Purmerend gelijkvloers gebleven is. Ik heb me laten vertellen dat de fly-over dubbelsporig gepland was, maar dat men bij de uitvoering er achter kwam dat het emplacement van station Zaandam behoorlijk op de schop zou moeten. Daarom heeft men de andere richting niet ongelijkvloers kunnen maken. Volgens mij is op termijn wel een tunneltje gepland voor auto- en fietsverkeer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Alfa » ma 04 nov 2013, 20:01

Ik ben eigenlijk wel zeer benieuwd naar de breedste overweg in België. Dit zowel in lengte (meter) als in aantal sporen. Ik noemde al het voorbeeld in Gent met iets meer dan 40 meter breedte en de overweg in Dendermonde waar 5 sporen moeten overgestoken worden. Wie doet beter? Ik weet zeker dat er bredere zijn.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door sirdanilot » ma 04 nov 2013, 20:55

Wellicht is het beter te stoppen met de discussie nadat de moderator heeft ingegrepen :idea: Ik zat overigens op mijn telefoon net, vandaar de vele vertypingen en de autocorrect ;)


Dat voorbeeld van de fly-over is wel een staaltje slechte 'engineering'... dat had men toch eerder kunnen bedenken? Al is een fly-over in één richting natuurlijk beter dan helemaal niets.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door mavas » ma 04 nov 2013, 21:20

En als dit niet schuin is weet ik het ook niet meer:
https://maps.google.nl/maps?q=kwadijk&h ... 19,,0,6.26
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door sirdanilot » ma 04 nov 2013, 21:23

^ Goed, die is inderdaad haast Belgisch-achtig schuin. Maar da's dan ook een landsdeel waar ik nooit kom ;)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Alfa » ma 04 nov 2013, 21:38

Op Spoorlijn 82 (Aalst-Burst) bevonden zich tot voor de recente vernieuwing van 2011 diverse overwegen zonder slagboom of elektronische signalisatie. Maar die zijn allemaal verdwenen. Hier nog een beeld uit Google Street View van vóór de vernieuwing: http://goo.gl/maps/Nj63w. Op die spoorlijn rijden er dagelijks trouwens maar een handvol treinen. Het is een wonder dat Infrabel onlangs de hele lijn tot op de fundering toe vernieuwd heeft ipv gesloten.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 04 nov 2013, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Alfa » ma 04 nov 2013, 21:58

Ter info ook nog even de Belgische terminologie. Want begrippen als AHOB of EBO worden in België niet gebruikt.

Hier wat informatie van Infrabel zelf met een fotootje:

Overweg 1e categorie (aantal : 16)

Het hoofdkenmerk van een overweg 1e categorie is het feit dat hij is uitgerust met twee volledige slagbomen of vier halve slagbomen die bij het naderen van een trein de volledige breedte van de openbare weg afsluiten en zo het verkeer op de overweg verhinderen. Ze zijn ook uitgerust met lichtseinen met twee rode lichten die beurtelings knipperen bij het naderen van een trein én optioneel een maanwit licht dat knippert als de overweg in alle veiligheid kan worden overschreden.

Het naderen van de overweg wordt verplicht aangegeven met een verkeersbord op een afstand van ongeveer 150 meter. Een belsignaal kan eveneens de uitrusting van de overweg vervolledigen. Het sluiten van de overweg vereist de zekerheid dat geen enkel voertuig of persoon opgesloten geraakt tussen de slagbomen. Een detectiesysteem dat hinder kan signaleren is dus nodig in deze categorie. Dit resulteert in een langere sluitingstijd van de overweg.

Afbeelding

Overweg 2e categorie (aantal : 1304)

De overwegen 2e categorie zijn verplicht uitgerust met lichtseinen met twee rode lichten die om beurten knipperen bij het naderen van een trein en een maanwit licht dat knippert als de overweg in alle veiligheid mag worden bereden. De overweguitrusting bevat verder twee halve slagbomen die zigzag zijn geplaatst zodat alleen de rechterhelft van de openbare rijweg in de rijrichting wordt afgesloten.

Een belsignaal – optioneel bij overweg 2e categorie – wordt geactiveerd voordat de slagbomen naar beneden gaan en het blijft rinkelen tot de slagboom helemaal naar beneden is. De weggebruikers worden door een verkeersbord verwittigd op ongeveer 150 meter voor de overweg.


Afbeelding


Overweg 3e categorie (aantal : 301)

De overwegen 3e categorie hebben geen slagbomen maar wel lichtseinen waarvan de rode lichten beurtelings knipperen wanneer een trein nadert. Net als alle categorieën van overwegen worden ook deze overwegen op ongeveer 150 meter afstand aangekondigd door een verkeersbord.

Optioneel worden deze overwegen uitgerust met een belsignaal dat blijft rinkelen zolang de rode lichten knipperen en/of met een maanwit licht dat knippert als de overweg in alle veiligheid kan worden voorbijgereden.

Afbeelding

Overweg 4e categorie (aantal : 144)

Deze categorie van overweg beschikt niet over slagbomen noch over lichten. Een traditioneel Sint-Andrieskruis aan de overweg signaleert de aanwezigheid van één of meer sporen die de openbare weg kruisen. De weggebruiker, die eveneens door een verkeersbord wordt verwittigd, moet zeer waakzaam zijn bij het kruisen van de overweg en goed uitkijken of er geen trein nadert uit beide richtingen.

Deze overwegen bevinden zich hoofdzakelijk op spoorlijnen waar de snelheid beperkt is en waar er geen druk trein- en wegverkeer is.

Afbeelding


Overweg 5e categorie (aantal : 7)

Overwegen van de 5e categorie beschikken niet over slagbomen, lichten noch Sint-Andrieskruis en bevinden zich alleen op niet-reizigerslijnen. Een verkeersbord met de afbeelding van een locomotief signaleert de overweg op ongeveer 150 meter.

Afbeelding

Ter info :
Overwegen van 1e, 2e en 3e categorie zijn overwegen met actieve signalisatie (slagbomen en/of verkeerslichten); overwegen 4e en 5e categorie zijn overwegen met passieve signalisatie (Sint-Andrieskruis en/of verkeersbord).

De statistieken zijn van enkele jaren geleden. Inmiddels zijn er een tweehonderdtal overwegen gesloten. In de laatste categorie blijven er maar 6 meer over. Het betreft enkel goederenspoorlijnen.

Een heldere categorisering dus en de uitvoering is overal quasi identiek. Ik denk dat overwegen zowat het enige is waar België uniformer is dan Nederland.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Wimpie25 » ma 04 nov 2013, 22:16

sirdanilot schreef:^ Goed, die is inderdaad haast Belgisch-achtig schuin. Maar da's dan ook een landsdeel waar ik nooit kom ;)
Het kan nooit kwaad om eens de neus buiten het dorp te steken voordat men in de naam van het hele land gaat spreken ;)
Alfa schreef:Ik ben eigenlijk wel zeer benieuwd naar de breedste overweg in België. Dit zowel in lengte (meter) als in aantal sporen. Ik noemde al het voorbeeld in Gent met iets meer dan 40 meter breedte en de overweg in Dendermonde waar 5 sporen moeten overgestoken worden. Wie doet beter? Ik weet zeker dat er bredere zijn.
Ik dacht dat ik één had in de Haven van Genk maar daar lag dan blijkbaar toch een brug over. Ik zou niet de fout maken door te veel in Wallonië te gaan zoeken, je zou denken met al die vergane industrie en infrastructuur dat er nog brede overwegen liggen maar dat blijkt niet te zijn. Dat deel van het land was eerder geindustrialiseerd dan Vlaanderen dus daar had men al veel eerder nood aan bruggen en viaducten :D

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Rene » ma 04 nov 2013, 22:38

Alfa schreef:Overweg 5e categorie (aantal : 7)

Overwegen van de 5e categorie beschikken niet over slagbomen, lichten noch Sint-Andrieskruis en bevinden zich alleen op niet-reizigerslijnen. Een verkeersbord met de afbeelding van een locomotief signaleert de overweg op ongeveer 150 meter.

Afbeelding
Ook al zijn het industriesporen en raccordementen, in Nederland moet zoiets altijd van andreaskruizen worden voorzien.

Het lijkt me dat zo'n geval van de 5e categorie alleen mag worden overgestoken als een spoorman met een vlag het wegverkeer tot stoppen brengt ?

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door sirdanilot » ma 04 nov 2013, 22:46

In het havengebied van Terneuzen heb je overigens ook wel maffe overwegen (bijvoorbeeld hier), maar hier rijden vrijwel geen treinen. Mijn vader kwam hier jarenlang elke dag langs (met de auto en de fiets) en zei dat hij misschien een paar keer per jaar een trein langs zag komen. Op deze streetviewlink branden de lampen toevallig, misschien komt er net een trein aan (op dit stuk rijden wel iets vaker treinen) maar misschien heeft het te maken met de VRI iets verderop? Ik kom er nu ook niet zo vaak dat ik precies weet hoe die dingen werken...

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Jump » ma 04 nov 2013, 23:48

^^ De lichten branden niet hoor. Langs beide kanten van de overweg heb je dezelfde lichte rode gloed erin. Gans anders als ik vergelijk met de eerste link die je plaatst. Ik denk dat het gewoon lichtinval is op de felle rode plaat ervoor. Mochten ze branden, dan reden de StreetView wagen en de vrachtwagen erachter beide door het rode licht.

Kenw00t
dorpsstraat
Berichten: 110
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 21:58

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Kenw00t » ma 04 nov 2013, 23:51

Wimpie25 schreef:Misschien nog een leuke om Maps voor af te speuren, het grootste aantal spoorwegovergangen op de kleinst mogelijke afstand/oppervlakte.
Deze komt alvast in aanmerking voor kleinste afstand: http://goo.gl/maps/0Whgl
Alfa schreef:Op Spoorlijn 82 (Aalst-Burst) bevonden zich tot voor de recente vernieuwing van 2011 diverse overwegen zonder slagboom of elektronische signalisatie. Maar die zijn allemaal verdwenen. Hier nog een beeld uit Google Street View van vóór de vernieuwing: http://goo.gl/maps/Nj63w. Op die spoorlijn rijden er dagelijks trouwens maar een handvol treinen. Het is een wonder dat Infrabel onlangs de hele lijn tot op de fundering toe vernieuwd heeft ipv gesloten.
Correctie, de vernieuwing dateert al van 2009. Dit kan je ook duidelijk vaststellen op StreetView (opnamedatum augustus 2009). Het grootste probleem van deze lijn is dat het een enkelspoor is zonder elektrificatie. Dit fnuikt dus elke mogelijkheid om deze lijn als omleiding te gebruiken indien het elders foutloopt. In de zomer van 2012 werd er trouwens een fietspad opgeleverd vlak naast deze spoorlijn tussen Burst en Mere. Dit is ook duidelijk te zien op de nieuwste satellietbeelden van Google. De NMBS heeft de aanleg van dit fietspad trouwens gebruikt als argument om al deze oude overwegen te sluiten. Hier trouwens een paar foto's van de dieseltrein "het scholierentreintje" dat deze lijn bedient.
Alfa schreef:Ik ben eigenlijk wel zeer benieuwd naar de breedste overweg in België. Dit zowel in lengte (meter) als in aantal sporen. Ik noemde al het voorbeeld in Gent met iets meer dan 40 meter breedte en de overweg in Dendermonde waar 5 sporen moeten overgestoken worden. Wie doet beter? Ik weet zeker dat er bredere zijn.
7 sporen hier: http://goo.gl/maps/uWtm6

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Alfa » di 05 nov 2013, 1:15

^^En niet eens een Sint-Andrieskruis. Als is het natuurlijk een industriespoorlijn met vereenvoudigde exploitatie en geen reguliere spoorlijn.




Ik ben ook eens op Street View in Charleroi gaan speuren en Wimpie lijkt te gelijk te hebben: bijzonder weinig overwegen daar. Ik heb wel een vreemde gevonden. De slagboom staat vóór de overweg. Op de achtergrond kan je nog een slagboom zien. Afhankelijk van hoe je het bekijkt kan je dit als één overweg beschouwen. Hiermee wordt het record in de categorie 'breedste overweg in meters' bijgesteld van 40 meter naar 70 meter.
http://goo.gl/maps/G9xNw



Wat verderop trouwens een private interpretatie van de Infrabel-overwegsignalisatie met gewone slagbomen.
http://goo.gl/maps/31g0K

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32170
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Coen Tunnel » di 05 nov 2013, 10:55

Vinny schreef:Schuine overwegen in Nederland:
https://maps.google.com/maps?q=Hardegar ... 1,,0,-0.55
Dubbel spoor, voormalig 2x2 weggedeelte. Zoals je kunt zien is om veiligheidsredenen de rijbaan in richting Groningen ingesnoerd.
Is bij de spoorwegovergang nooit 2x2 geweest. Is hier ook duidelijk te zien.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Davy » di 05 nov 2013, 11:18

Alfa schreef: Trouwens: ik heb even jouw youtubekanaal 'overwegen' wat naderbij bekeken en je bent zeker bedreven in het filmen van spoorwegovergangen. :top: Altijd scherp, goed gekadreerd, goed geluid en je filmt het noodzakelijke (dus niet 2 minuten van ervoor zoals bij sommige filmpjes). Hoe film je dat eigenlijk? Vanuit een auto of gebruik je een statief?

Tegenwoordig gebruik ik een statief, bij de wat oudere opnames plaatste ik de camera ergens bovenop een reling, stroomkast of iets dergelijks.

Even wat meer uitleg over deze misschien vreemd ogende hobby, zeker ook omdat ik geen echte treinenliefhebber ben:
De interesse zelf is heel domweg ontstaan door op Youtube heel toevallig dit filmpje te hebben gezien:
[youtube]R7mnfjADrfg[/youtube]

Wat mij vooral aansprak was het geluid van de ouderwetse elektromechanische bel in Nederland, en later ben ik dus zelf begonnen met het maken van filmpjes met deze bellen erin. Stilaan werd de interesse breder en nu komen er ook bijzonder vormgegeven overwegen (grote overwegen, aparte installaties,...) aan bod op mijn kanaal en ga ik me ook met België bezighouden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Alfa » di 05 nov 2013, 13:53

^^In België zijn alle bellen nog elektromechanisch. Dus dat zal je zeker interesseren. ;) Hoewel de eentonigheid misschien een probleem is. Als je er 1 gezien hebt, heb je ze allemaal gezien. Het enige waar zo'n standaard-cat.2-overweg onderling in verschilt is de lengte van de slagboom.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Vinny » di 05 nov 2013, 18:33

Coen Tunnel schreef:
Vinny schreef:Schuine overwegen in Nederland:
https://maps.google.com/maps?q=Hardegar ... 1,,0,-0.55
Dubbel spoor, voormalig 2x2 weggedeelte. Zoals je kunt zien is om veiligheidsredenen de rijbaan in richting Groningen ingesnoerd.
Is bij de spoorwegovergang nooit 2x2 geweest. Is hier ook duidelijk te zien.
Daaruit blijkt heel duidelijk dat het ooit wel 2x2 is geweest. Kennelijk al in de jaren '80 of '70 ingesnoerd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Wimpie25 » di 05 nov 2013, 18:47

Alfa schreef:^^In België zijn alle bellen nog elektromechanisch. Dus dat zal je zeker interesseren. ;) Hoewel de eentonigheid misschien een probleem is. Als je er 1 gezien hebt, heb je ze allemaal gezien. Het enige waar zo'n standaard-cat.2-overweg onderling in verschilt is de lengte van de slagboom.
^^
Zoals je dus al eerder vermeldde, er is niks zo uniform in België als de overwegen. Zelf in Congo waren die exact hetzelfde :D

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door captain007 » di 05 nov 2013, 18:50

Vinny schreef:Daaruit blijkt heel duidelijk dat het ooit wel 2x2 is geweest. Kennelijk al in de jaren '80 of '70 ingesnoerd.
De oorspronkelijke enkelbaans rijbaan lag aan die zijde. Dat verklaart volgens mij wel waarom die verharding zo breed is uitgevoerd bij de spoorwegovergang.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door sirdanilot » di 05 nov 2013, 18:55

Ik zou wel een video willen zien van een overweg in de Kongo... ik kan zo gauw geen voorbeeld vinden op youtube.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Alfa » di 05 nov 2013, 19:22

^^Er zijn daar amper werkende spoorwegen.
Wimpie25 schreef:
Alfa schreef:^^In België zijn alle bellen nog elektromechanisch. Dus dat zal je zeker interesseren. ;) Hoewel de eentonigheid misschien een probleem is. Als je er 1 gezien hebt, heb je ze allemaal gezien. Het enige waar zo'n standaard-cat.2-overweg onderling in verschilt is de lengte van de slagboom.
^^
Zoals je dus al eerder vermeldde, er is niks zo uniform in België als de overwegen. Zelf in Congo waren die exact hetzelfde :D

Dat maakt me wel nieuwschierig naar de leeftijd van het huidige ontwerp. Als het waar is dat die in Congo er exact hetzelfde uitzien betekent dat het huidige model overweg al vóór 1960 in gebruik is.

Plaats reactie