Ik denk dat hier wat minder vraaguitval zal zijn dan vooraf bedacht omdat er geen fysieke tolpoorten zijn.Chris schreef: wo 11 dec 2024, 19:44Dat effect heet vraaguitval. En is ook daadwerkelijk wel in kaart gebracht. De ervaring internationaal leert dat tolwegen in dichtbevolkte gebieden uiteindelijk wel gevonden worden.
[A024] Blankenburgverbinding (Maasdeltatunnel)
Moderator: Moderatoren
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Re: [A024] Blankenburgverbinding (Maasdeltatunnel)
-
Berrychello
- verkeersader
Waarom zou je gebruikmaken van een derde partij voor de tolbetaling als je ook gewoon je kenteken kan registreren bij Izi-To (blijkbaar heet dat Move-Izi, in juni gebruikte men nog de naam Izi-To in presentaties) om daar zonder extra kosten gewoon een gebundelde factuur per periode kan krijgen.
-
Jeff
- expressweg
Qua verkeersdrukte/gebruik:
Als ik mijn waarneming voor de zaterdagmiddag de Extrapolatie toepas, kom ik uit op zo'n 20.000 voertuigen per etmaal/beide richtingen
Als ik mijn waarneming voor de zaterdagmiddag de Extrapolatie toepas, kom ik uit op zo'n 20.000 voertuigen per etmaal/beide richtingen
-
Matthijs
- expressweg
Pino schreef: do 12 dec 2024, 13:41Er is nu inderdaad een aanbesteding gehouden, en die is gewonnen door degene die de laagste transactiekosten voorstelde (ik denk overigens in centen per transactie, niet centen per kilometer). Misschien heeft het aanbesteden de overheid geholpen om een prijs vast te stellen, in de zin dat ze eerst niet wisten wat er als markttarief uit zou rollen. Maar juist dat verbaast me dan weer, want er zijn toch wel wat benchmarks denkbaar. Parkeer-apps geven een beeld, al verleggen die voor het grootste gedeelte de transactiekosten volledig naar de gebruiker. De buitenlandse contracten tussen tolmaatschappijen en creditcardmaatschappijen geven ook richting, en ik zou dat ook verwachten voor het mechaniek dat je her en der wel ziet bij kentekentollen dat diegenen die een abonnement met incassomachtiging hebben iets van 1,5% korting krijgen.
Als tegen zo'n prijsstelling niet wordt geoffreerd, weet je als overheid dat je prijs te laag is. Als de prijs te genereus is, is het natuurlijk wel fijn verdienen, maar het valt nog steeds prettig in te passen in de berekening van de systeemkosten van je tolsysteem. Maar goed, ik ben geen procurement-persoon, dus misschien denk ik hier ietsje te simpel over. En puur politiek is de overheid met een aanbesteding natuurlijk volledig geëxcuseerd.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Matthijs
- expressweg
In een vrije markt via een aanbesteding 1 partij laten winnen is niet hetzelfde als een monopolie.
In een monopolie heeft de (enige) verkoper bijv alle vrijheid de prijzen te verhogen of niet te leveren aan bepaalde klanten. Die monopoliemacht heeft die huidige partij juist niet, door de aanbesteding.
In een monopolie heeft de (enige) verkoper bijv alle vrijheid de prijzen te verhogen of niet te leveren aan bepaalde klanten. Die monopoliemacht heeft die huidige partij juist niet, door de aanbesteding.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
djiwie
- stadsweg
Echt spannende techniek is het niet. Camera scant een kenteken en de backend boekt een bedrag af van het saldo cq. spaart transacties op voor een maandelijkse incasso. Moet natuurlijk allemaal goed werken, maar weinig revolutionair.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Ik rij morgen over de A24, in beide richtingen uiteraard. 
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Hajo schreef: wo 04 dec 2024, 11:15 Ik heb ook het idee opgevat om zaterdag over dit nieuwe stukje asfalt te gaan rijden. In beide richtingen uiteraard.![]()
Hajo schreef: wo 11 dec 2024, 19:11 Door omstandigheden heb ik mijn bezoekje moeten uitstellen tot 15 december, maar het kan ook de 21e worden. Maar goed, die tunnels lopen toch niet weg. Ik kom er zeker wel een keer.
Waarom schrijf je deze berichten eigenlijk? Moet iemand rekening houden met het feit dat jij op die weg zit?
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
IIVQ
- autoweg
Om mensen te waarschuwen dat ze niet net een lijk in de kofferbak moeten stoppen als Hajo met een dashcam langs komt rijden?
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Harry, als jij altijd zou schrijven wanneer je op de weg bent, dan mogen er wel een paar extra servers voor het Wegenforum worden bijbesteld denk ik....harry schreef: do 19 dec 2024, 13:02 Waarom schrijf je deze berichten eigenlijk? Moet iemand rekening houden met het feit dat jij op die weg zit?![]()
Maar op zich is het verder wel fijn om te weten dat met Hajo nu ook het laatste lid van het Wegenforum eindelijk de A24 bereden heeft.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
sven_engelen
- expressweg
Ik rij vanmiddag over de A2 van 's-Hertogenbosch naar Leenderheide en daarna de A67 van Leenderheide naar Zaarderheiken en dan de A73 van Zaarderheiken tot Venlo-Zuid en vanavond dan heb ik nog de A73 van Venlo-Zuid tot Het Vonderen en daarna de A2 van Het Vonderen tot Maastricht Centrum Noord en vice verca

Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Nee hoor, ik moet ook nogRein schreef: do 19 dec 2024, 13:08 Maar op zich is het verder wel fijn om te weten dat met Hajo nu ook het laatste lid van het Wegenforum eindelijk de A24 bereden heeft.![]()
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
IIVQ
- autoweg
Dan meld ik even dat ik net voor het eerst in mijn leven de Corbulotunnel en de N420 (Burgemeester van Zwietenweg) gereden heb.
-
Mark
- Forumbeheerder
Transportbedrijven laten de A24 in ieder geval voorlopig links liggen. Het is niet rendabel om de toltunnel te nemen.
Bron
Bron
Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
'Voor ons is het voordeliger om om te rijden', zegt een medewerker van transportbedrijf Route7. 'Bij tien ritten per week lopen de kosten snel op. Wij maken er dus geen gebruik van.'
Wat ben je voor waardeloos medium (in dit geval Nieuwsblad Transport) als je in één artikel twee tegenstrijdige quotes opvoert zonder zelf te onderzoeken hoe dit nu werkelijk zitJan Strijk, directeur tolheffing van de RDW, gaf eerder aan dat de kosten van het omrijden gelijk zijn aan de tolbedragen van de verbinding.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Mark
- Forumbeheerder
Ik ga straks de A24 ook eens bezoeken. Per lijnbus dit keer.
Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
Thom
- verkeersader
Sinds de opening van de Blankenburgverbinding op 7 december hebben al 20 duizend weggebruikers een betalingsherinnering ontvangen, omdat ze niet binnen drie dagen voor hun rit hebben betaald.
Er is ook iets meer duidelijkheid over het aantal weggebruikers:
Er is ook iets meer duidelijkheid over het aantal weggebruikers:
Bron: https://www.rijnmond.nl/nieuws/1939871/ ... en-tolgeldRijkswaterstaat ziet het aantal van 25 duizend weggebruikers per dag groeien. De verwachting is dat het aantal naar 50 duizend per etmaal stijgt. De files op de A15 en de A4/Beneluxtunnel zijn minder geworden sinds 7 december.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ik vind het omgekeerd wat stellig om te zeggen dat de tolkosten gelijk zijn aan die van het omrijden. Want van waar naar waar reken je? Als je rekent van Knooppunt Vlaardingen naar Knooppunt Rozenburg zul je misschien komen aan dit bedrag, maar wie rijdt zo’n rit? Pak ‘m beet van het Westland naar Zeeland? Het zijn de oost-westverbindingen waarop de winst te halen valt: Westland-Ridderkerk of Europoort-Kethelplein. Dat laat zich niet echt doorrekenen naar het toltarief lijkt me.Schelpenpaadje schreef: do 19 dec 2024, 15:54 Wat ben je voor waardeloos medium (in dit geval Nieuwsblad Transport) als je in één artikel twee tegenstrijdige quotes opvoert zonder zelf te onderzoeken hoe dit nu werkelijk zit![]()
Los daarvan is het niet nieuw dat tol altijd een dusdanig afschrikwekkend effect heeft dat er altijd een groep mensen is die de tolweg ook zal vermijden als het economisch gunstiger is om de tolweg te nemen. Veroorzaakt door allerlei cognitieve biases. Je krijgt allerhande prikkels dat die EUR 1,51 uit te sparen valt door de weg niet te pakken. Dat je betaalt via een benzinetank die sneller leeg is (of tijd die je beter kunt besteden), dat moet je er zelf bij bedenken en de meeste mensen doen dat niet. Hebben ze ook de tijd niet voor als je onderweg bent.
-
Chris
- Moderator
€ 1,51 is een directe 'out of pocket cost', terwijl dat op zijn best wordt afgezet tegen het benzineverbruik. Als je de ANWB moet geloven kost een auto zo € 0,50 per kilometer, dus € 1,51 tol heb je heel snel terugverdiend, maar zo rekenen veel mensen niet.
Van transport wordt gezegd dat een uur tijd ongeveer 80 tot 90 euro kost. Dus ook dan heb je de tol wel snel terugverdiend.
Van transport wordt gezegd dat een uur tijd ongeveer 80 tot 90 euro kost. Dus ook dan heb je de tol wel snel terugverdiend.
-
Durashift
- expressweg
Schelpenpaadje schreef: do 19 dec 2024, 15:54'Voor ons is het voordeliger om om te rijden', zegt een medewerker van transportbedrijf Route7. 'Bij tien ritten per week lopen de kosten snel op. Wij maken er dus geen gebruik van.'Wat ben je voor waardeloos medium (in dit geval Nieuwsblad Transport) als je in één artikel twee tegenstrijdige quotes opvoert zonder zelf te onderzoeken hoe dit nu werkelijk zitJan Strijk, directeur tolheffing van de RDW, gaf eerder aan dat de kosten van het omrijden gelijk zijn aan de tolbedragen van de verbinding.![]()
Het zal ook bepalend zijn waar die transportbedrijven precies vandaan moeten komen (welke toerit nemen ze?) en waar de bestemming is (welke afrit?) in de regio.
Maar goed, voor 9 euro tol heb je zo ongeveer 6,5 liter diesel (excl. BTW dieselprijs en dan niet de duurste pomp kiezen
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Als je puur zou kijken naar brandstof in personenauto’s (wat is waar ik in mijn vorige post op hintte): het is 17 kilometer om wanneer je van Knooppunt Vlaardingen naar Knooppunt Rozenburg omrijdt via de Beneluxtunnel. Litertje brandstof in veel personenwagens, dus dan ben je met de tol goedkoper uit op alleen al de brandstof (dus ex afschrijving en tijd). Vanaf Knooppunt Benelux naar Rozenburg is 9 kilometer extra via de Beneluxtunnel. Dat haal je er qua benzine moeilijker uit. Tenzij je op de Beneluxroute in de file komt.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Maar dan heb je het wel over mensen die bijv. van Rozenburg naar Maassluis moeten en vice versa. Voor mij is Hellevoetsluis via de A 24 in totaal 4 kilometer korter en 1 minuut sneller. Dat vind ik, normaal gesproken, de 1,51 aan tol niet waard. Het voordeel loopt nog iets op in noordwestelijke richting ten zuiden van de Nieuwe Maas. Maar voor bijvoorbeeld Zierikzee stuurt Google Maps me gewoon over de A 29.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Als jij dit op een bierviltje kunt uitrekenen dan kan een redacteur dat ook. Daarvoor hoef je geen onderzoeksjournalist te zijn.Durashift schreef: do 19 dec 2024, 19:36Schelpenpaadje schreef: do 19 dec 2024, 15:54'Voor ons is het voordeliger om om te rijden', zegt een medewerker van transportbedrijf Route7. 'Bij tien ritten per week lopen de kosten snel op. Wij maken er dus geen gebruik van.'Wat ben je voor waardeloos medium (in dit geval Nieuwsblad Transport) als je in één artikel twee tegenstrijdige quotes opvoert zonder zelf te onderzoeken hoe dit nu werkelijk zitJan Strijk, directeur tolheffing van de RDW, gaf eerder aan dat de kosten van het omrijden gelijk zijn aan de tolbedragen van de verbinding.![]()
Dat is voor de afdeling onderzoeksjournalistiek.
Dit is door een nieuwsredacteur geschreven (neem ik aan) en dan voldoet hoor en wederhoor. Mag de lezer zelf een conclusie trekken. Zoals dat zo vaak gaat in de media, toch?
Het zal ook bepalend zijn waar die transportbedrijven precies vandaan moeten komen (welke toerit nemen ze?) en waar de bestemming is (welke afrit?) in de regio.
Maar goed, voor 9 euro tol heb je zo ongeveer 6,5 liter diesel (excl. BTW dieselprijs en dan niet de duurste pomp kiezen) en met 3 kilometer per liter verbruik (stijgen en dalen) kan je dus zo'n 20 kilometer (om)rijden.. Los van de tijd die het je kost.. Denk dat de tol voordeliger is dan omrijden. Maar goed, dat is de theorie en als ik schrijf omrijden dan is het dat eigenlijk niet voor de transportbedrijven, want ze rijden eigenlijk gewoon nog de route die ze al decennia gewend zijn te rijden. Kortom, dan is die 9 euro een kostenpost die erbij komt. De besparing is (nog) niet inzichtelijk. Dat is het probleem, denk ik.