[A024] Blankenburgverbinding (Maasdeltatunnel)

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

djiwie
stadsweg

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Maasdeltatunnel)

Bericht door djiwie »

Chris schreef: di 23 jun 2026, 18:24 De enige oplossing die denk ik recht doet aan zowel de financiën als het vergeten na de reis, is dat je een betalingsherinnering krijgt met een hoger toltarief. Dat is nu eigenlijk al zo. 9 euro vind ik ook wel veel, maar dat is kennelijk het uitgangspunt die ook juridisch stand heeft gehouden. De minister zegt niks aan die 9 euro te verdienen.
Toch ben ik wel erg benieuwd naar die onderbouwing van die 9 euro, specifiek voor dit (en niet de hele verdere CJIB-keten waar ook dit bedrag wordt gehanteerd). Het is letterlijk een briefje printen en naar de kentekenhouder sturen. Als je online partijen zoekt om een brief te printen en te versturen zie ik tarieven van 1,15 per brief (en dat is dan zonder bulkkorting wat de overheid echt wel kan regelen). Dan is een opslag van 7,85 euro voor een systeempje om deze 'laatbetalers' te detecteren en de kentekenhouder op te zoeken wel heel erg prijzig. De verdere inningskosten als na de herinnering betaald worden zijn namelijk vrijwel hetzelfde (een ideal/creditcard transactie).
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Vinny schreef: di 23 jun 2026, 22:29 Dat hangt samen met het verdienmodel van de overheid: eigenlijk zou de administratieve handelingen van overheidspersoneel niet opnieuw in rekening gebracht moeten worden: je betaalt er als burger immers ook al belasting voor :yes:
Daar scheer je maar een heeeeel klein beetje langs de realiteit van de overheidsfinanciën. Kosten van een nutsfunctie als het hoogspanningsnet worden niet betaald uit belasting, maar uit gebruikersheffingen. Toezicht op de financiële sector? Betaalt de sector zelf (om vervolgens uiteraard naar de klant te verleggen). Dan heb je de klassieke doelbelastingen. Maar een specifiek deel van de kosten van administratieve handhaving van verkeersregels verleggen naar de overtreders mag niet vanwege het feit dat de overtreders ook al inkomstenbelasting betalen?!
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

djiwie schreef: di 23 jun 2026, 23:02 Toch ben ik wel erg benieuwd naar die onderbouwing van die 9 euro, specifiek voor dit (en niet de hele verdere CJIB-keten waar ook dit bedrag wordt gehanteerd). Het is letterlijk een briefje printen en naar de kentekenhouder sturen. Als je online partijen zoekt om een brief te printen en te versturen zie ik tarieven van 1,15 per brief (en dat is dan zonder bulkkorting wat de overheid echt wel kan regelen). Dan is een opslag van 7,85 euro voor een systeempje om deze 'laatbetalers' te detecteren en de kentekenhouder op te zoeken wel heel erg prijzig.
Er zal qua computersystemen wel wat meer achter zitten dan een lokale server op zolder. Die ook moet worden onderhouden. Het beleid is kennelijk dat al deze kosten worden doorbelast aan de gebruiker en niet ten laste van de algemene begroting komen.

In elk geval wordt het zo onderbouwd:

Het bedrag van €9 is bedoeld om de kosten te dekken die worden gemaakt met het versturen van een betalingsherinnering en de verdere afhandeling daarvan. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om ICT-kosten, print- en portokosten en personeelskosten. Dit gaat niet alleen om de personele inzet die betrekking heeft op het versturen van een betalingsherinnering, maar ook om aanvullend klantcontact dat naar aanleiding van de herinneringsbrief plaatsvindt. De hoogte van de vergoeding is vastgelegd in artikel 4:113 van de Awb. Dit bedrag wordt gehanteerd bij diverse aanmaningen onder het bestuursrecht. Dit bedrag is daarmee niet specifiek toegespitst op de tolheffing.

Bron: https://open.overheid.nl/details/c87bc8 ... 867d356d6c
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Chris schreef: di 23 jun 2026, 23:12 Er zal qua computersystemen wel wat meer achter zitten dan een lokale server op zolder. Die ook moet worden onderhouden.
Dat beweer ik ook niet. Maar wel dat 7 euro extreem veel is voor specifiek deze functie van het algemene inningssysteem.
Chris schreef: di 23 jun 2026, 23:12 In elk geval wordt het zo onderbouwd:

Het bedrag van €9 is bedoeld om de kosten te dekken die worden gemaakt met het versturen van een betalingsherinnering en de verdere afhandeling daarvan. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om ICT-kosten, print- en portokosten en personeelskosten. Dit gaat niet alleen om de personele inzet die betrekking heeft op het versturen van een betalingsherinnering, maar ook om aanvullend klantcontact dat naar aanleiding van de herinneringsbrief plaatsvindt. De hoogte van de vergoeding is vastgelegd in artikel 4:113 van de Awb. Dit bedrag wordt gehanteerd bij diverse aanmaningen onder het bestuursrecht. Dit bedrag is daarmee niet specifiek toegespitst op de tolheffing.

Bron: https://open.overheid.nl/details/c87bc8 ... 867d356d6c
Dank voor dit citaat. Maar eigenlijk is dit dus de belangrijkste boodschap: "Dit bedrag wordt gehanteerd bij diverse aanmaningen onder het bestuursrecht. Dit bedrag is daarmee niet specifiek toegespitst op de tolheffing." Er wordt dus gewoon een tarief genomen dat voor andere taken al gebruikt is. Oftewel: voor deze taak mogelijk te hoog, maar dat is niet voorgerekend.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Of te laag... Dat zullen we wel nooit weten, het is in elk geval een standaard tarief voor aanmaningen, en dus niet ontworpen om nog even wat extra cash binnen te harken voor de tolweg.
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

De 9 euro worden hier gespecificeerd: https://www.cjib.nl/verhoging-administr ... overheidnl
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Chris schreef: di 23 jun 2026, 23:20 Of te laag... Dat zullen we wel nooit weten, het is in elk geval een standaard tarief voor aanmaningen, en dus niet ontworpen om nog even wat extra cash binnen te harken voor de tolweg.
Eens. Maar het is wel een politieke keuze om het tarief voor CJIB inningskosten ook hierop toe te passen voor een briefje dat geautomatiseerd uit de printer rolt.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

boe! schreef: di 23 jun 2026, 18:40
wellproc schreef: di 23 jun 2026, 18:26 Sorry, maar dit is wat mij betreft precies de verkeerde standaardreactie.
Je mist de ironie.
Daar heb je dus emoji's voor om dat mee te geven aan platte tekst.
Ik las er ook geen ironie in, had dezelfde gedachte dat lang niet iedereen een moderne auto rijdt met allerlei (verplichte) waarschuwingssystemen.

Het is een idee om schermbreed TOL te tonen in de auto als men, in een auto die dat ondersteunt, het toltraject inrijdt. Met een betaallink erbij (te openen bij stilstand van de auto, natuurlijk, dan krijgt de bestuurder nog ff een belletje ter reminder. ;)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ik hoor de laatste weken weer de spotjes van de Belastingdienst waarin ze vertellen o.a. nooit betaalverzoeken per SMS te versturen.
Nou, déden ze dat nu maar wel. Misschien niet direct met een link erbij maar wel informeren dat er nog wat open staat. Deed de incassant van de zorgverzekering wel en dat hielp mij enorm om dat moment.

Mensen hebben meerdere kanten, ze kunnen misschien niet digitaal vaardig (genoeg) zijn maar tóch door het dagelijks leven rollen/rijden.
Net zoals je vaak hoort van laaggeletterden die vele jaren diverse trucjes hebben ontwikkeld en toegepast om om hun 'handicap' heen te werken/te leven.

Ik moest een tijdje terug, voor het werk, ff twee keer op en neer door de Kiltunnel. Ik was blij dat ik daar gewoon een betaalpas tegen de lezer kon houden en de slagboom ging open.

Goed, dit kan dan misschien niet op de A24 maar er zou dan toch iets meer van fysieke TOL beleving moeten realiseren.
RikB
verkeersader

Bericht door RikB »

Schelpenpaadje schreef: di 23 jun 2026, 20:36 De oplossing is: e-tol invoeren voor de Schipholtunnel

:surrender:
SPOILER: TOON

Met de huidige geldkrapte bij RWS zie ik dat nog wel gebeuren ook
Tolheffing instellen op bestaande infra mag niet. Maar dan beperken ze zich toch tot de administratiekosten alleen? :rofl2:
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

In Frankrijk heeft vrijwel iedereen die vaker op een snelweg rijdt een tolbadge, waarmee je ook die flux libre-wegen automatisch kan betalen. Daar was in het begin op de A79 ook "bornes" (automaten) bij tankstations na de sectie waar je kon betalen, al zie ik daar niets meer over. Je krijgt daar een vergelijkbare boete: €10 na 3 dagen, €90 na 2 weken en €375 na 2 maanden.

Zo'n 2,4 miljoen mensen hebben moeite hun bankzaken te regelen: https://www.koepeladviesraden.nl/blogs/ ... en-regelen
Dit gaat dus om wel meer dan 0,001% (uiteraard is het niet zo dat al deze mensen compleet incapabel zijn).

Is het, na het beter aangeven van tol en het (iig tijdelijk) instellen van zo'n betaalpaal bij de eerste rustpunt na de tolsectie niet ook een optie om op een drip kenteken en "vergeet niet e-tol te betalen" te tonen, voor degenen die de eerste paar keer langskomen en/of al eerder vergeten zijn te betalen?
hoompey
stadsweg

Bericht door hoompey »

^^ Er zijn een aantal factoren die een effectieve oplossing moeilijker maken in Nederland dan in Frankrijk.

Ten eerste is de A24 een uitzondering, dus gewenning door incidentele gebruikers is moeilijk te bereiken. Heel anders dan in Frankrijk waar tol betalen normaal is.

Ten tweede is het een heel kort stukje dat deel uitmaakt van een netwerk van complexe infrastructuur. Het is dus lastiger om mensen op te vangen bij een tankstation aan het begin en eind van een traject. (Voor zover ik weet kan dat nog steeds op de aires langs de A79).

Ik ben het niet met de ombudsman eens dat de tol niet duidelijk staat aangegeven, er staat overal "TOL" op enorme borden. Maar door de beperkte lengte mis je het herhalingseffect wat je op langere trajecten als A13 en A79 wel hebt.

De Primera-optie lijkt me de minst slechte oplossing voor het probleem van toegankelijkheid voor iedereen. Of misschien een betere incentive om te registreren voor automatische incasso, bijvoorbeeld door ook parkeergarages te koppelen aan zo'n systeem.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Ik snap sowieso niet dat de EU niet een of twéé standaardinterfaces voor tolbetaling heeft voorgeschreven. Het France telepeage-systeem (dat technisch in een aantal andere landen ook gebruikt wordt) is voor personenauto's behoorlijk handig.
Het is schrikbarend hoeveel verschillende zuignappen met kastjes je soms achter de voorruit van een touringcar of vrachtwagentrekker ziet, soms meer dan 10.
Hetzelfde geldt voor de milieuvignetten trouwens, dat dat niet standaardstickers voor de Euronorm zijn...
hoompey
stadsweg

Bericht door hoompey »

Dat zou ook een optie zijn, één portaal per toltunnel in de Benelux zou niet zo veel moeten kosten. Ik denk alleen dat het probleem dat de ombudsman signaleert er niet mee wordt opgelost, de mensen die een t-badge in hun auto hangen zijn niet diegene die moeite hebben met "alles digitaal".
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

hoompey schreef: do 25 jun 2026, 8:44 ^^ Er zijn een aantal factoren die een effectieve oplossing moeilijker maken in Nederland dan in Frankrijk.

Ten eerste is de A24 een uitzondering, dus gewenning door incidentele gebruikers is moeilijk te bereiken. Heel anders dan in Frankrijk waar tol betalen normaal is.

Ten tweede is het een heel kort stukje dat deel uitmaakt van een netwerk van complexe infrastructuur. Het is dus lastiger om mensen op te vangen bij een tankstation aan het begin en eind van een traject. (Voor zover ik weet kan dat nog steeds op de aires langs de A79).

Ik ben het niet met de ombudsman eens dat de tol niet duidelijk staat aangegeven, er staat overal "TOL" op enorme borden. Maar door de beperkte lengte mis je het herhalingseffect wat je op langere trajecten als A13 en A79 wel hebt.

De Primera-optie lijkt me de minst slechte oplossing voor het probleem van toegankelijkheid voor iedereen. Of misschien een betere incentive om te registreren voor automatische incasso, bijvoorbeeld door ook parkeergarages te koppelen aan zo'n systeem.
Kan me vinden in je argumenten. Met de komst van de A15 krijg je straks een tweede traject waarop deze vorm van tolheffing van toepassing is. En ook daar zal het een uitdaging worden om het verkeer duidelijk te maken dat het om een toltraject gaat. Vanuit Duitsland ben je net de grens over voordat je de keuze al moet maken. Omgekeerd is het verkeer alweer zo de grens over voordat je het goed en wel kan herinneren aan het achteraf online betalen voor het gebruik van de weg.

Vanuit dat oogpunt is het systeem niet ideaal, op de A24 heb je betrekkelijk weinig buitenlandse gebruikers, waarbij taal barrière en angst om iets te betalen op een buitenlandse website ook nog een rol speelt. Op de A15 krijg je dat wel. Zeker als je veel verkeer hebt uit een land waar men helemaal niet zo gewend is om alles online te doen of digitaal te betalen…

Nu weet ik niet of je Duitsers beter af kunt vangen met telépéage - het gebruik lijkt me daar beperkt - maar het zal ongebruikelijk voor gedoe gaan zorgen.

Een Europees systeem is wat dat betreft echt een uitkomst. Nu bestaat dat op papier natuurlijk wel, met partijen als Easypark, maar dat werkt dan weer niet op de klassieke tolwegen in landen als Frankrijk en Italië.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

IIVQ schreef: do 25 jun 2026, 9:31 Het is schrikbarend hoeveel verschillende zuignappen met kastjes je soms achter de voorruit van een touringcar of vrachtwagentrekker ziet, soms meer dan 10.
Dit is wel steeds meer iets van vroeger. Er zijn nu aanbieders die één OBU voor grote delen van Europa bieden. Het is niet meer nodig om met 10 OBUs aan boord te rijden, maar vaak hebben ze nog lopende contracten of nemen ze niet de moeite om dit te veranderen tot er een andere vrachtwagen of bus komt.

Feit is wel dat de EETS implementatie veel langzamer gaat dan verwacht. Bij vrachtverkeer is de incentive ook wel wat hoger dan bij personenauto's, en daar gaat het dan ook sneller.

OBU's / transponders worden wel steeds vaker gezien als obsoleet. Ze resulteren in een berg e-waste om dat de levensduur beperkt is en men maakt kosten om miljoenen van die dingen in omloop te brengen. Kentekentol / betaling met apps is in opkomst.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Ik blijf erbij dat afwijkende bewegwijzering met groene kleur in plaats van blauw het toltraject een heel stuk opvallender zou hebben gemaakt.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Autostrada
autoweg

Kaaiman schreef: do 25 jun 2026, 10:58 Ik blijf erbij dat afwijkende bewegwijzering met groene kleur in plaats van blauw het toltraject een heel stuk opvallender zou hebben gemaakt.
Eens #repost
Afbeelding
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Kaaiman schreef: do 25 jun 2026, 10:58 Ik blijf erbij dat afwijkende bewegwijzering met groene kleur in plaats van blauw het toltraject een heel stuk opvallender zou hebben gemaakt.
Tenzij je kleurenblind bent.
Autostrada
autoweg

boe! schreef: do 25 jun 2026, 11:11
Hoe navigeer je dan in Italië / Franse N-wegen / Zwitserland / USA?
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Opvallender ja, maar dat betekent niet dat dat wél duidelijk is dat het een tolweg is.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Beetje vergelijkbaar met de paarse middenstreep die Utrecht toepast. Je ziet het, maar wat de bedoeling is?
Autostrada
autoweg

paolie schreef: do 25 jun 2026, 11:51 Beetje vergelijkbaar met de paarse middenstreep die Utrecht toepast. Je ziet het, maar wat de bedoeling is?
Snap wat je zegt. Over de introductie van groene bewegwijzering kun je wel een nieuwswaardige media campagne bouwen, waardoor de kans op herkenning toeneemt. Maar ik ben het met je eens dat groene bewegwijzering op zichzelf ook in EU verband niet heel veel zegt; alhoewel het wel de aandacht van de automobilist zal trekken dat er “iets” aan de hand is.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Autostrada schreef: do 25 jun 2026, 11:10
Eens #repost
Afbeelding
Hier nog een pictogram van een lichtelijk streng kijkende tollenaar erbij en we zijn er.
Ubi volentia est, via est
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Nee, juist niet, want dan denk je dus daadwerkelijk dat je een fysiek tolstation tegen gaat komen, en zolang je dat station niet ziet, ben je voor je gevoel ook niet op een tolweg beland.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Ach natuurlijk, dat was niet m'n meest slimme opmerking hier :oops: :oops:
Ubi volentia est, via est
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Gelet op de verkeersstromen blijven fysieke poortjes onwenselijk. En met alle andere maatregelen die je daarna neemt hou je toch altijd een groep die het niet snapt of wil snappen.

Stel dat je aan de Vlaardingse kant (in beide richtingen) nog een parkeerplaatsje neerzet met daar een automaat waarbij je kunt betalen. Maar gaan mensen dat snappen? Hoe ga je dat zodanig aangeven dat iedereen het begrijpt?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Meest ideale: het totale tolbedrag op basis van kentekenpassages jaarlijks automatisch toevoegen aan de motorrijtuigenbelasting.
Autostrada
autoweg

paolie schreef: do 25 jun 2026, 13:36 ^^ Meest ideale: het totale tolbedrag op basis van kentekenpassages jaarlijks automatisch toevoegen aan de motorrijtuigenbelasting.
Dan zit je weer met huur/deel- auto’s, buitenlandse kentekens, etc.
Een Europees systeem wat overal herkenbaar is lijkt me wenselijker.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Voor huurauto's is er bijna altijd een borg, die ook voor (automatische) verkeersboetes is en pas na een maand worden teruggestort. Voor buitenlandse kentekens (behalve Belgie)is een aanmaning versturen lastig. Dat kan alleen via een nog duurdere boete denk ik. Zo zullen de Fransen het ook wel doen op de Flux libre als A13-14.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

boe! schreef: do 25 jun 2026, 11:11
Dat is bij blauw/groen alleen relevant voor de weinig voorkomende tritanopia. De andere twee vormen kleurenblindheid onderscheiden blauw en groen uitstekend. Ik pleitte ook zeker niet voor het weglaten van het woord 'TOL'. De kleur is slechts ter ondersteuning van de associatie met tol.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon