Opvallender zeker. Maar dat de mensen die er nu niets van snappen dit zo echt ineens wel begrijpen, daar geloof ik niks van.Kaaiman schreef: do 25 jun 2026, 10:58 Ik blijf erbij dat afwijkende bewegwijzering met groene kleur in plaats van blauw het toltraject een heel stuk opvallender zou hebben gemaakt.
[A024] Blankenburgverbinding (Maasdeltatunnel)
Moderator: Moderatoren
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Re: [A024] Blankenburgverbinding (Maasdeltatunnel)
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Er zijn toch wel keuzes gemaakt die bijdragen aan onduidelijkheid: het woord 'tol' integreren met het wegnummerschildje op dezelfde manier als 'ring'; onbewust hebben veel weggebruikers al een associatie met een tolvrije ringweg. En verder vind ik het ook jammer dat de serviceborden (met de toltarieven) in zwart-op-wit zijn uitgevoerd, waardoor het wegvalt in industrie- en havenbewegwijzering. Onbewust negeer je witte borden omdat het op andere plekken eigenlijk alleen voor vrachtverker relevant is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
wellproc
- dorpsstraat
Er zit nog een belangrijke keuze vóór die andere keuzes: het heffen van tol in een land waar dat heel ongebruikelijk is. En dan ook op een verbinding waar geen ruimte is om het ook fysiek te organiseren. En we zien nu (achteraf, jaja
) dat die keuze leidt tot een moeizame situatie.
Wat mij betreft is hier een verkeerde inschatting gemaakt en moet de consequentie daarvan zijn dat iedereen die geen abonnement heeft (of van tevoren heeft betaald) een (1) gratis herinnering krijgt. Binnen 48 uur na passeren bijvoorbeeld.
En dan kun je daarna gewoon de regeling hanteren zoals dat nu ook gaat.
Uiteraard kun je met bebording, regionale (en/of landelijke) communicatie en allerlei andere zaken de duidelijkheid rondom (en kennis van) de situatie nog verder vergroten. Maar het begint bij de basis: tol wordt niet verwacht en na passeren wordt het vergeten.
De overheid handelt teveel vanuit het perspectief dat de burger alles weet en kan en dat (in dit geval) niet betalen dus een bewuste keuze is. En daar moet je hard op handhaven: boetes, administratiekosten, et cetera.
Ik kom steeds meer tot de overtuiging dat dit perspectief veelal onjuist is en dat de overheid veel te star is in haar denken en handelen naar de burger. En dat daardoor veel meer dan noodzakelijk allerlei zaken schuren tussen overheid en burger wat heel negatief afstraalt op de overheid.
Ofwel: wat meer menselijke maat zou heel welkom zijn. Te beginnen op de A24

Wat mij betreft is hier een verkeerde inschatting gemaakt en moet de consequentie daarvan zijn dat iedereen die geen abonnement heeft (of van tevoren heeft betaald) een (1) gratis herinnering krijgt. Binnen 48 uur na passeren bijvoorbeeld.
En dan kun je daarna gewoon de regeling hanteren zoals dat nu ook gaat.
Uiteraard kun je met bebording, regionale (en/of landelijke) communicatie en allerlei andere zaken de duidelijkheid rondom (en kennis van) de situatie nog verder vergroten. Maar het begint bij de basis: tol wordt niet verwacht en na passeren wordt het vergeten.
De overheid handelt teveel vanuit het perspectief dat de burger alles weet en kan en dat (in dit geval) niet betalen dus een bewuste keuze is. En daar moet je hard op handhaven: boetes, administratiekosten, et cetera.
Ik kom steeds meer tot de overtuiging dat dit perspectief veelal onjuist is en dat de overheid veel te star is in haar denken en handelen naar de burger. En dat daardoor veel meer dan noodzakelijk allerlei zaken schuren tussen overheid en burger wat heel negatief afstraalt op de overheid.
Ofwel: wat meer menselijke maat zou heel welkom zijn. Te beginnen op de A24
-
hneel
- autoweg
Mag ik nog zeggen ik tegen dat hele principe van tolheffing ben?
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Door de tol af te schaffen los je het probleem van niet-betalers wel op. Het probleem met de financiering echter niet.
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Ik sluit me aan bij wat wellproc zegt. Ik snap zelf bovengemiddeld veel van bewegwijzering en infra, maar met een vrouw en kind in de auto op weg naar weet-ik-veel-wat zou het mij ook kunnen overkomen dat ik bij aankomst al vergeten ben dat ik nog zelf een handeling moet uitvoeren voor de tol. Dan zou automatische facturering en/of een herinnering toch wel fijn zijn.
-
Berrychello
- verkeersader
Werkgerelateerd heb ik er ook veel mee te maken. Bij een leaseconstructie waarbij de auto op naam van lessor (leasemaatschappij) komt, wat gebruikelijk is bij zakelijke lease, levert de tolheffing, en het bedachte proces, best wat uitdagingen met zich mee.
Laatst gewijzigd door Berrychello op zo 28 jun 2026, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Durashift
- expressweg
Ik bedacht mij vandaag: zouden bedrijven/chauffeurs die dadelijk de vrachtwagenheffing gaan betalen nog de 'fout' begaan door te denken dat ze nu dan ook via dat kastje de tol voor de tunnel betalen?
Wat niet zo is, naar mijn weten.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Om die reden heb ik me daar al bij openstelling voor aangemeld, terwijl ik er nog steeds niet doorheen ben gereden. Die mogelijkheid is er ook gewoon. Ik vind het wel wat apart om dan de overheid dan gelijk maar weer “niet de menselijke maat vinden nemen” als je zelf dat niet doet om daarná pas te gaan klagen dat je op het moment van reizen afgeleid was. Wat deed je dan al die maanden of zelfs jaren ervoor? Ook afgeleid met vrouw en kind in de auto ergens anders heen? Nomadisch bestaan?Via schreef: vr 26 jun 2026, 11:32 Ik sluit me aan bij wat wellproc zegt. Ik snap zelf bovengemiddeld veel van bewegwijzering en infra, maar met een vrouw en kind in de auto op weg naar weet-ik-veel-wat zou het mij ook kunnen overkomen dat ik bij aankomst al vergeten ben dat ik nog zelf een handeling moet uitvoeren voor de tol. Dan zou automatische facturering en/of een herinnering toch wel fijn zijn.
Ik denk dat daar het stukje bewustwording en zelfredzaamheid ontbreekt. Men is geneigd zelf alles te kunnen en mogen met 0 voorbereiding en later klagen als dat achteraf iets kost wat voorkomen had kunnen worden.
-
Berrychello
- verkeersader
Als ik me niet vergis moeten de aanbieders van de kastjes voor de vrachtwagenheffing ook deze tol kunnen verwerken. Heb dat ergens gehoord en pas nog besproken met iemand (van een huidige toldienstverlener), maar weet even niet meer hoe dat nu exact zit.Durashift schreef: za 27 jun 2026, 1:39 Ik bedacht mij vandaag: zouden bedrijven/chauffeurs die dadelijk de vrachtwagenheffing gaan betalen nog de 'fout' begaan door te denken dat ze nu dan ook via dat kastje de tol voor de tunnel betalen?
-
Chris
- Moderator
Kennelijk nog niet.
https://www.move-izi.nl/nl/nieuws-vrachtwagenheffing/
Het is momenteel niet mogelijk om e-TOL te betalen via een dienstaanbieder voor vrachtwagenheffing maar de (EETS) dienstaanbieders voor vrachtwagenheffing zijn verplicht om dit binnen 2 jaar wel aan te bieden.
https://www.move-izi.nl/nl/nieuws-vrachtwagenheffing/
Het is momenteel niet mogelijk om e-TOL te betalen via een dienstaanbieder voor vrachtwagenheffing maar de (EETS) dienstaanbieders voor vrachtwagenheffing zijn verplicht om dit binnen 2 jaar wel aan te bieden.
-
Durashift
- expressweg
Dus ook niet als een internationaal rijdend voertuig die met zo'n Europese kast in Frankrijk, Italië, etc. de tol al wel kan betalen, ook deze e-tol niet te voldoen voor de Blankenburgverbinding?
Apart.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
De rechtbank in Rotterdam heeft een aantal uitspraken gedaan in zaken waar een beroep was ingesteld tegen de boete na het niet betalen.
In de zaken waarin de bestuurders aangaven geen betalingsherinnering te hebben gehad en waarbij diezelfde herinnering niet overlegd kon worden zijn de boetes vernietigd. De rechter vindt dat zonder die herinnering in het dossier dat dossier niet compleet is en niet meer kan worden achterhaald hoe het nu precies gegaan is.
Aan de andere kant heeft de rechtbank aangegeven dat de tol gewoon betaald moet worden en ook van de automobilist wel enige verantwoordelijkheid wordt verwacht om uit te zoeken hoe het werkt. Voor mensen die te laat waren met betalen bleven de boetes dus wel overeind.
https://www.rechtspraak.nl/organisatie- ... verbinding
In de zaken waarin de bestuurders aangaven geen betalingsherinnering te hebben gehad en waarbij diezelfde herinnering niet overlegd kon worden zijn de boetes vernietigd. De rechter vindt dat zonder die herinnering in het dossier dat dossier niet compleet is en niet meer kan worden achterhaald hoe het nu precies gegaan is.
Aan de andere kant heeft de rechtbank aangegeven dat de tol gewoon betaald moet worden en ook van de automobilist wel enige verantwoordelijkheid wordt verwacht om uit te zoeken hoe het werkt. Voor mensen die te laat waren met betalen bleven de boetes dus wel overeind.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Jeff
- expressweg
Het valt mij op dat er steeds minder tolvrije momenten zijn. Zelf met stevige incidenten (1 of meerdere vrachtwagens betrokken), wordt de weg niet meer tolvrij gemaakt (wat in 2025 nog wel gebeurde)
Vallen de resultaten een beetje tegen?
Vallen de resultaten een beetje tegen?
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Rijkswaterstaat heeft geen budget voor tolvrije momenten.
-
Egbert
- expressweg
Een paar opmerkingen over dit bericht.Palance schreef: do 09 jul 2026, 17:17 De rechtbank in Rotterdam heeft een aantal uitspraken gedaan in zaken waar een beroep was ingesteld tegen de boete na het niet betalen.
Dan zijn je beleidsregels niet in orde. Je gaat toch geen gegevens van nog lopende betalingen weggooien? Wie verzint dat? Privacy kan geen factor zijn want het zijn gegevens die je toch al hebt opgeslagen anders weet niet niet wie nog moet betalen. En beperken van dataopslag? Je hebt een database van een paar GB, kom op zeg.De minister van Infrastructuur en Waterstaat kon de concrete betalingsherinneringen niet meer overleggen. Die herinneringen waren uit de systemen verwijderd, onder meer vanwege privacy en het beperken van dataopslag.
Het stukje
haal ik niet uit het bericht en zou ook in tegenspraak zijn met het vernietigen van de boetes. Er staat wel "De uitspraken betekenen dus niet dat weggebruikers geen tol hoeven te betalen".Aan de andere kant heeft de rechtbank aangegeven dat de tol gewoon betaald moet worden en ook van de automobilist wel enige verantwoordelijkheid wordt verwacht om uit te zoeken hoe het werkt. Voor mensen die te laat waren met betalen bleven de boetes dus wel overeind.
-
Berrychello
- verkeersader
Dat zijn gekke uitspraken inderdaad. Ik heb dat eens met een parkeerboete gehad, ik was van mening dat het een parkeervak was ipv trottoir. Ik werd in het gelijk gesteld, oftewel: de boete werd vernietigd. Maar er werd bij gezegd dat ik er niet meer mocht parkeren. Echt onzin.
Vwb de tol ben ik hier werkgerelateerd mee bezig geweest. Als er een herinnering verstuurd is maar je hebt m niet ontvangen, dan is dat het probleem van de ontvanger. Dus problemen bij PostNL, dat hebben wij toen ondervonden, zijn het risico van de ontvanger. Blijkbaar kon men traceren dat de betreffende herinneringen wel waren verzonden.
Wij stelden toen het betalen van de tol niet ter discussie, maar wel de boetekosten. Maar dat was alsnog een haast onmogelijk gevecht.
Vwb de tol ben ik hier werkgerelateerd mee bezig geweest. Als er een herinnering verstuurd is maar je hebt m niet ontvangen, dan is dat het probleem van de ontvanger. Dus problemen bij PostNL, dat hebben wij toen ondervonden, zijn het risico van de ontvanger. Blijkbaar kon men traceren dat de betreffende herinneringen wel waren verzonden.
Wij stelden toen het betalen van de tol niet ter discussie, maar wel de boetekosten. Maar dat was alsnog een haast onmogelijk gevecht.