[A024] Blankenburgverbinding (Maasdeltatunnel)

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Maasdeltatunnel)

Bericht door Snelwegfreak » za 14 okt 2023, 19:28

Mooie uitgebreide fotoreportage! :top: De werkzaamheden schieten behoorlijk op. Als de tunnel straks gereed is, wordt het wel tijd voor een rondleiding :dyn_hyp:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 14 okt 2023, 19:30

Een hele mooie update! :top: 8-)

Het begint nu echt vorm te krijgen, als het laatste element is afgezonken kan de afbouw wel snel gaan vermoed ik.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » za 14 okt 2023, 19:54

captain007 schreef: za 14 okt 2023, 19:19 Zoom-in op de tunnelmond. Omdat er geen ruimte is na de tunnel begint de bewegwijzering voor knooppunt Rozenburg al voor de tunnel:
Afbeelding
DSC_0079.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr
Is dit een nieuwe verste vermelding van Nijmegen?
Sowieso is het wel wat vroeg om die stad hier al te vermelden. Rotterdam (met evt. Spijkenisse) lijkt mij voldoende om verkeer te geleiden. Nu staat er ten westen van Hoogvliet ook niet meer aangegeven.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 14 okt 2023, 20:10

^^ Nijmegen werd vroeger tot ver in de Rotterdamse Haven op de N15 vermeld (de goede oude einddoelentijd). Dat is sindsdien flink teruggeschroefd. Maar nu verschijnt het dus weer, en je vraagt je inderdaad af waarom. Uit alles blijkt dat je de ene kant op naar de haven en de kust rijdt en in de andere richting naar Rotterdam zelf en zijn ringweg. Waarom dan een vrij willekeurige stad 120 kilometer verder?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » za 14 okt 2023, 21:55

Eerstvolgende netwerkdoel voor de A15 lijkt mij.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » zo 15 okt 2023, 8:49

Leuke foto's inderdaad.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 16 okt 2023, 19:09

Middelburg -> Hellevoetsluis
Nijmegen -> Dordrecht

Maar goed, ik ga er (gelukkig) niet over...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » di 17 okt 2023, 7:21

Als de verlenging van de A15 naar de A12 klaar is moet je er ook (D) opzetten vind ik.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 17 okt 2023, 8:52

^^ Alsjeblieft geen ovaaltjes. Maar als deze tunnel mede gebruikt gaat worden door verkeer uit het Westland naar het Duitse achterland, vind ik Nijmegen nog niet zo’n slecht doel. Ik heb er meer mee dan Dordrecht of Breda, omdat het tenminste nog de oost-west-richting weergeeft waarin de A15 loopt. De doortrekking van de A15 lijkt me trouwens ook niet relevant, want de achterlandverbinding loopt al over de A15-A73. Van oudsher gaat er niet vreselijk veel verkeer vanuit Rotterdam bij Bergh de grens over, al zal aanleg van het resterende stuk wellicht wel iets van een verplaatsing bewerkstelligen.

Maar goed, als Nijmegen om deze reden staat vermeld, vind ik het niet handig dat dit doel totaal niet terugkomt op Knooppunt Vlaardingen. Vanuit het oosten is dat logisch, vanuit het westen snap ik het niet goed. Daar staat dan niet meer dan Europoort/Middelburg.

Claus Plein
stadsweg

Bericht door Claus Plein » di 17 okt 2023, 12:49

Op de A20 naar het oosten wordt voor knooppunt Vlaardingen het verkeer naar Rotterdam al over de A20 gestuurd; is ook het meest logische. Dat Rotterdam ook op de A24 verschijnt is dan misschien verwarrend ook al is het het eerste netwerkdoel. Er moet toch iets op de borden staan bij knooppunt Rozenburg richting het oosten. Misschien is dan voor Nijmegen gekozen om nog iets van richting aan te geven voor mensen die niet bekend zijn en plotseling weer Rotterdam zien staan?

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 17 okt 2023, 13:17

Ik snap wel dat Rotterdam in beide richtingen direct na de tunnel weer terugkomt. Dat is handig in het geval dat de A20 of de A15 is afgesloten en verkeer via de tunnel wordt omgeleid.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 17 okt 2023, 13:33

^^ Zelfs buiten die scenario’s: je kunt Rotterdam daar moeilijk weglaten. Het is toch het hoofddoel van de route, de eerste flinke stad die je zult tegenkomen. Met wat anders moet je deze rijrichting omschrijven?

Uiteraard is het vanaf Knooppunt Vlaardingen ook een best logische route naar het zuidelijke deel van de stad. Dat ze de weg niet zo presenteren op Knooppunt Vlaardingen, zal wel met de tol te maken hebben. Gevolg van die tol is dan wel dat de Beneluxtunnel vanuit het Westland dé verbinding bij uitstek blijft naar de A15 oost. Dat vind ik een gemiste kans als je de Beneluxtunnel wilt ontlasten, wat toch een van de gedachten was achter de Nieuwe Westelijke Oeververbinding. Maar misschien moet ergens na opening maar eens een discussie ontstaan over lusten en lasten van het tolmodel.

Overigens moet ik door deze tunnel (en werk aan de Wegenwiki) de laatste tijd ook nog wel eens denken aan de ooit geplande tweede noordelijke ruit om Rotterdam. Het zou toch een mooie manier zijn om doorgaand verkeer noordelijk langs Rotterdam van de A20 af te kunnen halen en pas bij Nieuwerkerk eens op de A20 te laten komen (en verkeer richting Knooppunt Ridderkerk aanmoedigen de A15 te nemen, niet de Brienenoord). Maar goed, met de natuur direct ten noorden van Knooppunt Vlaardingen lijkt dat me toch wel heel moeilijk.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 17 okt 2023, 13:43

^^ Is KP Vlaardingen - KP Benelux niet simpelweg korter via A20-A4? Dan zou je dat verkeer met een omweg opzadelen als je ze via A24-A15 zou sturen.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » di 17 okt 2023, 14:20

Ja, dat is korter via de A20. Maar die beslissing moet je al eerder nemen en het is ook beter om de borden op de A20 voor KP Vlaardingen volledig dynamisch te maken zodat ze afhankelijk van file en afsluitingen de snelste route te tonen.
Maar als je die dynamische routering toepast moet je hier ook wel volledige bestemmingsinformatie tonen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 17 okt 2023, 14:43

^^ Op zich denk ik dat je met vaste bewegwijzering en DRIPs moet kunnen volstaan waar het gaat om alternatieve geleiding bij incidenten. Gebeurt ook zo wanneer je de ring op rijdt, wanneer daar tijdelijke omleidingen staan bewegwijzerd.

En ja, ik weet dat de route door de Beneluxtunnel korter zal zijn, maar die is ook overbelast. Het is uiteindelijk zo dat de geschiedenis van de Blankenburgtunnel een beetje aan elkaar hangt van de capaciteitsgrenzen van de A4. In het SVV-I stond de Blankenburgtunnel erin, maar wel onder het motto "óf Tweede Beneluxtunnel, óf Blankenburgtunnel". We weten wat er gebeurde. Toen opende rond 2002 de Tweede Beneluxtunnel en binnen 10 jaar bleek ook die niet genoeg om het verkeer op te vangen. Dus leidde tot het project NWO en uiteindelijk de Blankenburgtunnel, maar niet voordat werd geconstateerd dat een Derde Beneluxtunnel echt niet tot de mogelijkheden behoorde. Dus als ontlasting van de Beneluxtunnel zo sterk de aanleg van deze tunnel draagt, waarom dan niet ook dat beetje geleiding?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 17 okt 2023, 15:09

^^ Verkeer via een omweg laten rijden en daar nog tol voor vragen ook, is niet echt ideaal om zo te bewegwijzeren natuurlijk. Je kan het vanaf de A20 overigens charmanter oplossen door Spijkenisse toe te voegen. Dat is wel korter via de A24. En hoewel ik er op zich niet zo van hou om bij onlogische routes op knooppunten te gaan strooien met cryptische kleine plaatsjes in de nabijheid van dat knooppunt, zou ik zeggen dat Spijkenisse met 72.000 inwoners groot genoeg is om hier te gebruiken.

Nijmegen vind ik nog altijd vrij willekeurig. Onhandig voor regionaal verkeer of verkeer dat kort erna richting zuiden moet, en onnodig voor verkeer naar het oosten, dat aan Rotterdam genoeg heeft.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 17 okt 2023, 15:28

^^ Omweg laten rijden en tol laten betalen is geen optie. Mijn opmerking moet je zien in samenhang met wat ik eerder zei "na opening moet je misschien eens een discussie voeren over het tolmodel". Een overbelaste weg ontlasten met een tolweg is, ook in andere landen, maar zelden een succesvol model geweest.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » di 17 okt 2023, 15:55

Onnodig om een extra doel naar het oosten te bewegwijzeren? Bewegwijzering heeft juist alleen nut als je een doel over langere afstand kunt volgen. Je zit daar al in de haven van Rotterdam. Op welke manier is dat dan nog richtinggevend? Nijmegen is de enige logische keuze om het verdere verloop van de A15 aan te duiden. Da's namelijk het enige netwerkdoel na Rotterdam.

Ik vind het juist bizar dat je op wegen middenin het netwerk geen doelen na het aankomende netwerkdoel krijgt als het wegnummer daar stopt. Denk aan de A50 en A58 die 'doodlopen' op de ring van Eindhoven zonder ook maar één bestemming verderop te vermelden: https://maps.app.goo.gl/CcAyNans3Do3mogd7 https://maps.app.goo.gl/icv7Vxf9ShBeQApq9
Daar heb je als weggebruiker toch helemaal niks aan? Ik wil weten hoe ver ik nog moet tot Antwerpen of Maastricht vanaf de A50 en tot Venlo of Maastricht vanaf de A58. Waar is die netwerkbenadering als je 'm nodig hebt?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 17 okt 2023, 17:36

Steyn_E schreef: di 17 okt 2023, 15:55 Onnodig om een extra doel naar het oosten te bewegwijzeren? Bewegwijzering heeft juist alleen nut als je een doel over langere afstand kunt volgen. Je zit daar al in de haven van Rotterdam. Op welke manier is dat dan nog richtinggevend? Nijmegen is de enige logische keuze om het verdere verloop van de A15 aan te duiden. Da's namelijk het enige netwerkdoel na Rotterdam.
Het idee van een netwerkbenadering is nu juist dat het nummertje niet leidend is om zaken wel of niet aan te geven. Dat om te voorkomen dat het systeem te veel Zierikzee’s krijgt. Hoewel ik het ook niet altijd ideaal vind dat er na een netwerkdoel soms niet vermeld wordt, vind ik dat bij de supernetwerkdoelen Rotterdam en Amsterdam prima te begrijpen, en bij plaatsen als Eindhoven of Groningen ook wel. Door de omvang van die steden, en de wegenstructuur die er voor zorgt dat je voor bijna elke rit die er passeert op een bepaald punt moet afslaan, moet je die plaatsen altijd in je reisvoorbereiding meenemen.

En dan kom je ook op de vraag wat er dan wel of niet op zulke plekken als achterliggende netwerkdoelen zou moeten worden aangegeven. Bij Zwolle op de A28 is dat niet zo heel complex. Maar als je vanaf de Maasvlakte komt, heb je het probleem dat het hele land nog voor je ligt. Dan komen ze in theorie allemaal in aanmerking. En hoewel je daarin nog wel een selectie kan maken, is het de vraag wat verkeer dat uit de haven komt precies opschiet met een heel lijstje bestemmingen die allemaal via Rotterdam gaan, of zoals hier dat je er willekeurig eentje uitpikt, en die dan toevoegt. Alsof je Nantes naast Parijs zet op de A1 vanuit Lille.

Het is nog eerder verwarrend trouwens, want na oplevering van de A24 is het makkelijk te associëren Arnhem vermoedelijk sneller via de A24-A20-A12.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 17 okt 2023, 19:38

Ds79m schreef: di 17 okt 2023, 17:36 dat je er willekeurig eentje uitpikt, en die dan toevoegt. Alsof je Nantes naast Parijs zet op de A1 vanuit Lille.
Zo groot is de willekeur nou ook weer niet. Voor vrachtverkeer uit de haven is het Duitse achterland, via Nijmegen, toch een behoorlijk prominente bestemming. De richting zuid (Breda/Dordrecht/Antwerpen) is dat toch veel minder, al was het maar omdat containers voor België en Frankrijk toch meestal niet worden gelost in Rotterdam. Ik zie Nijmegen hier, ook helemaal los van het wegnummer, als de meest logische bestemming achter Rotterdam (dat zal trouwens nog wel wat aanpassingen vergen aan borden tussen Rozenburg en Benelux om het continu te maken).

Doel in zuidelijke richting mag er best bij trouwens, zoals dat er nu staat vanaf Benelux. Maar zeker op de A24 wordt dat dan wel enorme bordvulling (en het zou een groter bord vergen, waar voor Nijmegen ruimte beschikbaar was) terwijl er geen “voorwerk” is gedaan op Knooppunt Vlaardingen om verkeer dat rond het Vaanplein/Ridderkerk een keuze moet maken überhaupt hier te krijgen.
Het is nog eerder verwarrend trouwens, want na oplevering van de A24 is het makkelijk te associëren Arnhem vermoedelijk sneller via de A24-A20-A12.
Vanaf Knooppunt Benelux is nu de route A15-A50 sneller, of A15-A325 afhankelijk van je bestemming in de stad. Zelfs als je een paar kilometer kunt winnen door Rotterdam noordelijk te passeren, zou ik de bewegwijzering waar het even kan zo willen inkleden dat de A20 kort langs woonwijken en met nul ruimte voor uitbreiding een beetje wordt ontzien. Niet voor niets staat vanaf Knooppunt Benelux nu al Utrecht bewegwijzerd over de Ring Zuid, ook al is dat 5 kilometer langer. Dus als verkeer op de verwijzing Nijmegen dan maar A15 gaat rijden naar Arnhem en daardoor drie kilometer extra rijdt, daar zou ik bepaald vrede mee hebben. Het is weinig meer dan een variant op hoe men je bij Amsterdam naar de A9 en de A5 geleidt.

Overigens had ik ook graag gezien dat op het Kethelplein wat meer sturing plaatsvindt wat dit betreft. Nijmegen en Breda (Dordrecht) allebei naar de tunnel geleiden. De enige transit die dan, na opening van de verlengde A16, op de A20 moet overblijven ís verkeer Maassluis-Utrecht.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 17 okt 2023, 20:55

Pino schreef: di 17 okt 2023, 19:38 Ik zie Nijmegen hier, ook helemaal los van het wegnummer, als de meest logische bestemming achter Rotterdam (dat zal trouwens nog wel wat aanpassingen vergen aan borden tussen Rozenburg en Benelux om het continu te maken).
Nijmegen moet vanaf Rozenburg sowieso op de borden, waarschijnlijk in combinatie met Bergen op Zoom of Breda. Verkeer vanaf de Maasvlakte moet weten dat je voor die bestemmingen niet de A24 moet nemen.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » wo 18 okt 2023, 2:48

Vanaf daar ook al Bergen op Zoom?
Nee, gelukkig niet.

Vanuit de Maasvlakte vanaf knooppunt Rozenburg: Rotterdam, Nijmegen, Breda en Antwerpen(netwerkdoel A29).
Bron: database.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 20 okt 2023, 19:58

Het afzinken van het tweede tunneldeel is wederom uitgesteld, wegens het slechte weer. Men mikt nu op 6 november.

Schraper
zandpaadje

Bericht door Schraper » wo 25 okt 2023, 21:50

Vandaag is de route van de Tour de France voor dames gepresenteerd.
De eerste etappe, op maandag 12 augustus gaat van Rotterdam via de Maasdeltatunnel richting Hellevoetsluis. Daarna terug, weer via de Maasdeltatunnel richting finish in Kijkduin.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 26 okt 2023, 13:24

Wauw, dat dat mag. Bij de Waterwolftunnel (N201) mocht er geen evenement met wielrenners doorheen omdat de openstellingsvergunning nog niet verstrekt was.
Dus bijzonder om te lezen dat dat in deze dan nog niet opengestelde tunnel wel mag.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 26 okt 2023, 13:35

Áls ze op tijd zijn… anders wordt het gewoon met het pontje Rozenburg-Maassluis. :) Als die dan weer/nog vaart.

En ik neem aan dat al die auto’s uit de karavaan netjes tol betalen? :dyn_hyp:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 26 okt 2023, 14:57

De volgende afzinkpoging staat gepland voor maandag 6 november.
:arrow: https://blankenburgverbinding.nl/nieuws/2577359.aspx

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 26 okt 2023, 15:48

^^ Zoals Mark hierboven al post.
Het gaat allemaal niet al te soepel met dit project. Hopelijk geen voorbode voor de rest... :shutup:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 26 okt 2023, 16:25

mavas schreef: do 26 okt 2023, 13:24 Wauw, dat dat mag. Bij de Waterwolftunnel (N201) mocht er geen evenement met wielrenners doorheen omdat de openstellingsvergunning nog niet verstrekt was.
Dus bijzonder om te lezen dat dat in deze dan nog niet opengestelde tunnel wel mag.
Deze omschrijving suggereert dat de etappe onderdeel is van de openingshandelingen van de tunnel. Weer eens wat anders dan een lintje, en de openstellingsvergunning zou er dan dus moeten zijn.

Maar het vraagt inderdaad wel om een Plan B wanneer het project vertraging oploopt. Heen via Erasmusbrug, en voor terug moet er dan wel bijna een Beneluxtunnel-buis aan geloven …

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 26 okt 2023, 16:27

Waarom? We hebben toch een fietstunnel naast de Beneluxtunnel? :lol:

Die karavaan en volgwagens rijden maar gewoon om :yes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net