Moderator: Moderatoren
Is dit een nieuwe verste vermelding van Nijmegen?captain007 schreef: ↑za 14 okt 2023, 19:19 Zoom-in op de tunnelmond. Omdat er geen ruimte is na de tunnel begint de bewegwijzering voor knooppunt Rozenburg al voor de tunnel:
DSC_0079.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr
Het idee van een netwerkbenadering is nu juist dat het nummertje niet leidend is om zaken wel of niet aan te geven. Dat om te voorkomen dat het systeem te veel Zierikzee’s krijgt. Hoewel ik het ook niet altijd ideaal vind dat er na een netwerkdoel soms niet vermeld wordt, vind ik dat bij de supernetwerkdoelen Rotterdam en Amsterdam prima te begrijpen, en bij plaatsen als Eindhoven of Groningen ook wel. Door de omvang van die steden, en de wegenstructuur die er voor zorgt dat je voor bijna elke rit die er passeert op een bepaald punt moet afslaan, moet je die plaatsen altijd in je reisvoorbereiding meenemen.Steyn_E schreef: ↑di 17 okt 2023, 15:55 Onnodig om een extra doel naar het oosten te bewegwijzeren? Bewegwijzering heeft juist alleen nut als je een doel over langere afstand kunt volgen. Je zit daar al in de haven van Rotterdam. Op welke manier is dat dan nog richtinggevend? Nijmegen is de enige logische keuze om het verdere verloop van de A15 aan te duiden. Da's namelijk het enige netwerkdoel na Rotterdam.
Zo groot is de willekeur nou ook weer niet. Voor vrachtverkeer uit de haven is het Duitse achterland, via Nijmegen, toch een behoorlijk prominente bestemming. De richting zuid (Breda/Dordrecht/Antwerpen) is dat toch veel minder, al was het maar omdat containers voor België en Frankrijk toch meestal niet worden gelost in Rotterdam. Ik zie Nijmegen hier, ook helemaal los van het wegnummer, als de meest logische bestemming achter Rotterdam (dat zal trouwens nog wel wat aanpassingen vergen aan borden tussen Rozenburg en Benelux om het continu te maken).
Vanaf Knooppunt Benelux is nu de route A15-A50 sneller, of A15-A325 afhankelijk van je bestemming in de stad. Zelfs als je een paar kilometer kunt winnen door Rotterdam noordelijk te passeren, zou ik de bewegwijzering waar het even kan zo willen inkleden dat de A20 kort langs woonwijken en met nul ruimte voor uitbreiding een beetje wordt ontzien. Niet voor niets staat vanaf Knooppunt Benelux nu al Utrecht bewegwijzerd over de Ring Zuid, ook al is dat 5 kilometer langer. Dus als verkeer op de verwijzing Nijmegen dan maar A15 gaat rijden naar Arnhem en daardoor drie kilometer extra rijdt, daar zou ik bepaald vrede mee hebben. Het is weinig meer dan een variant op hoe men je bij Amsterdam naar de A9 en de A5 geleidt.Het is nog eerder verwarrend trouwens, want na oplevering van de A24 is het makkelijk te associëren Arnhem vermoedelijk sneller via de A24-A20-A12.
Nijmegen moet vanaf Rozenburg sowieso op de borden, waarschijnlijk in combinatie met Bergen op Zoom of Breda. Verkeer vanaf de Maasvlakte moet weten dat je voor die bestemmingen niet de A24 moet nemen.
Deze omschrijving suggereert dat de etappe onderdeel is van de openingshandelingen van de tunnel. Weer eens wat anders dan een lintje, en de openstellingsvergunning zou er dan dus moeten zijn.