[B] Twee komborden op één paal

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Tommy
autoweg
Berichten: 1973
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

[B] Twee komborden op één paal

Bericht door Tommy » ma 09 dec 2013, 22:48

Dit heb ik hier heel recentelijk gespot. Het kombord Mechelen is nu niet alleen besmeurd met stickers, het is nu ook voorzien van een nieuw onderbord: 'Hofstade - Zemst'! Hoe is het mogelijk om 2 bebouwde kommen op hetzelfde moment binnen te rijden? In tegenrichting is geen einde kombord 'Hofstade - Zemst' (wel Mechelen). Ook verderop in de Tervuursesteenweg is geen einde kombord te vinden 'Hofstade - Zemst'. Wil dit provinciebord...

Afbeelding

Zou ik dit melden aan de wegbeheerder?
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door Alfa » ma 09 dec 2013, 23:12

De gemeentegrens loopt volgens Google Maps in het midden van de straat. De bebouwing links van de straat hoort dus tot de bebouwde kom van Mechelen en de bebouwing rechts tot Hofstade. Ze hadden de borden ipv boven elkaar misschien beter naast elkaar gehangen. ;)


Het lijkt me dat het gemeentepersoneel van Zemst er gewoon hun bordje onder gehangen heeft. Dat bord met 'Mechelen' zal sowieso moeten vervangen worden want op 1 juni 2015 vervalt de gedoogtermijn van oude bebouwdekomborden zonder tekening.

Tommy
autoweg
Berichten: 1973
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door Tommy » di 10 dec 2013, 0:13

^^

Het klopt in geval van de grenzen van beide gemeentes (en provincies). Toch blijft dit toch één en dezelfde bebouwde kom? Moet het dan niet zoiets zijn: 'Mechelen - Zemst'.
Zoals hier de bebouwde kom van Mechelen begint op grondgebied van de gemeente Sint-Katelijne-Waver?

Edit: Dit GELE bord had ik nog nooit opgemerkt...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door feitelijk » di 10 dec 2013, 8:53

In NL kan het nog gekker:
H1 en H2 op EEN bord: http://goo.gl/maps/dQope
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Tommy
autoweg
Berichten: 1973
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door Tommy » di 10 dec 2013, 9:56

^^
Buiten de komborden van Baarle Hertog dan heb ik deze twee opéénvolgende komborden al altijd komisch gevonden.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door Wimpie25 » di 10 dec 2013, 9:59

Tommy schreef:^^

Het klopt in geval van de grenzen van beide gemeentes (en provincies). Toch blijft dit toch één en dezelfde bebouwde kom? Moet het dan niet zoiets zijn: 'Mechelen - Zemst'.
Zoals hier de bebouwde kom van Mechelen begint op grondgebied van de gemeente Sint-Katelijne-Waver?

Edit: Dit GELE bord had ik nog nooit opgemerkt...

Alfa heeft dat onlangs eens duidelijk uitgelegd hoe het kan dat de bebouwde kom van de ene gemeente toch op het grondgebied van de andere gemeente kan liggen. Ik weet niet goed meer hoe het ineen zat maar volgens mij had dat hier de beste oplossing geweest. De oplossing die je hier ziet is er één die ontstaan is tussen twee gemeenten die niet met elkaar communiceren :D

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door Jump » di 10 dec 2013, 10:24

De bovenste naam is de naam van de gemeente van welk je de bebouwde kom binnenrijd. De onderste, kleinere, naam is de naam van de gemeente waar het bord staat. Als de bebouwde kom ook op het grondgebied van een andere gemeente ligt kan je dus "rare" combinaties tegenkomen.

Tommy
autoweg
Berichten: 1973
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door Tommy » di 10 dec 2013, 10:41

^^

Dus, zoals ik al dacht is de situatie op de foto volledig verkeerd en dient het bord zo te zijn:
Mechelen
Zemst

Men rijdt er de kom van Mechelen binnen op het grondgebied van Zemst (Hofstade).
Nu lijkt het alsof men de kom van Hofstade binnen rijdt en dat is totaal onjuist. Deze ligt precies aan de andere kant...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door feitelijk » di 10 dec 2013, 11:18

Tommy schreef:^^
Buiten de komborden van Baarle Hertog dan heb ik deze twee opéénvolgende komborden al altijd komisch gevonden.
"Dode Ijzer" :facepalm:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door Davy » di 10 dec 2013, 11:22

Wat is daar nu zo :facepalm: aan? :dontknow:
Is een oude rivierarm die nu eenmaal zo heet...

Als ik me niet vergis heb je in Bentille (ligt in 3 gemeentes) ook dit soort situaties, maar hoe het daar zit qua bebording weet ik niet, kan Alfa misschien vertellen...

Tommy
autoweg
Berichten: 1973
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door Tommy » di 10 dec 2013, 11:34

^^

Allejupla :dontknow:

Na 2 seconden scrollen op uw land kom ik op Vuil Gat of Groote Haven :facepalm: hier

Soit - Daviedoff snapt me :)

Er moet in België zeker ergens het geval zijn dat twee kommen 'tegen' elkaar grenzen. Op die plaats zou het dus kunnen dat deze op één paal staan. Er schiet mij alleen geen te binnen...
De foto in mijn beginpost is nu dus wel bewezen foutief te zijn. Ik meld het straks eens naar de wegbeheerder. Ik ben benieuwd... 8-)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door feitelijk » di 10 dec 2013, 11:35

Daviedoff schreef:Wat is daar nu zo :facepalm: aan? :dontknow:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1188/
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door sirdanilot » di 10 dec 2013, 11:35

geelhoed schreef:
Tommy schreef:^^
Buiten de komborden van Baarle Hertog dan heb ik deze twee opéénvolgende komborden al altijd komisch gevonden.
"Dode Ijzer" :facepalm:
In Vlaanderen spel je de hoofdletter lange ij altijd als Ij, en niet, zoals in het Nederlands, als IJ.

Misschien moet je je regelfetisjisme niet klakkeloos projecteren op een land waar die regels niet gelden, zonder eerst te checken of wat je zegt wel klopt :roll:

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door feitelijk » di 10 dec 2013, 11:43

sirdanilot schreef: In Vlaanderen spel je de hoofdletter lange ij altijd als Ij, en niet, zoals in het Nederlands, als IJ.
Nee hoor, Vlamingen houden zich niet aan de juiste spelwijze, das wat anders.

http://lvb.net/item/5202

http://taaltelefoon.vlaanderen.be/nlapp ... nl&strip=1

Misschien moet je je regelfetisjisme niet klakkeloos projecteren op een land waar die regels niet gelden, zonder eerst te checken of wat je zegt wel klopt :roll:
:PP:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door sirdanilot » di 10 dec 2013, 11:47

Blijkbaar kun jij niet begrijpen dat in een ander land, soms andere regels gelden. Het vlaams taalgebruik is op wel meer punten anders dan de Taalunie voorschrijft, vooral qua zinsbouw. Een Vlaamse tekst, zelfs in officiële publicaties, pik je er na een paar zinnen zo uit.

Tommy
autoweg
Berichten: 1973
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door Tommy » di 10 dec 2013, 11:51

^^

Ah, 't gaat daarover. Man man man. Moest het bord vernieuwd worden, dan zal er hoogstwaarschijnlijk 'Dode IJzer' staan. In het Vlaams heeft heel lang de regel gegeld dat het Ijzer moest zijn. Is nog niet zo lang geleden aangepast.

Dit is een nieuw bord. Alsook hier...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door petervdveen » di 10 dec 2013, 11:58

sirdanilot schreef:Blijkbaar kun jij niet begrijpen dat in een ander land, soms andere regels gelden. Het vlaams taalgebruik is op wel meer punten anders dan de Taalunie voorschrijft, vooral qua zinsbouw. Een Vlaamse tekst, zelfs in officiële publicaties, pik je er na een paar zinnen zo uit.
Dat het in de praktijk anders is betekend toch niet direct dat het ook correct is?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door feitelijk » di 10 dec 2013, 12:00

petervdveen schreef: Dat het in de praktijk anders is betekend toch niet direct dat het ook correct is?
Zo wordt de derde persoon enkelvoud tegenwoordige tijd vaak vervoegd met een -d.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door Alfa » di 10 dec 2013, 13:04

sirdanilot schreef:Blijkbaar kun jij niet begrijpen dat in een ander land, soms andere regels gelden. Het vlaams taalgebruik is op wel meer punten anders dan de Taalunie voorschrijft, vooral qua zinsbouw. Een Vlaamse tekst, zelfs in officiële publicaties, pik je er na een paar zinnen zo uit.
Nu ja, ook in Vlaanderen is het IJ en niet Ij. Maar toch kom je het vaak tegen op borden. Maar goed, dat is een detail. Niemand zal daarover vallen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door Alfa » di 10 dec 2013, 13:07

Daviedoff schreef:
Als ik me niet vergis heb je in Bentille (ligt in 3 gemeentes) ook dit soort situaties, maar hoe het daar zit qua bebording weet ik niet, kan Alfa misschien vertellen...

In Bentille loopt de bebouwde kom inderdaad over de gemeentegrens. Dat uit zich in het kombord: als je Bentille binnenrijdt is staat er 'Bentille (Kaprijke)'. Aan de andere kant van de straat staat er 'Bentille (Sint-Laureins)'. Er ligt ook nog een deel van het dorp in Assenede, maar dat is buiten de bebouwde kom.

Tommy schreef:^^

Dus, zoals ik al dacht is de situatie op de foto volledig verkeerd en dient het bord zo te zijn:
Mechelen
Zemst

Men rijdt er de kom van Mechelen binnen op het grondgebied van Zemst (Hofstade).
Nu lijkt het alsof men de kom van Hofstade binnen rijdt en dat is totaal onjuist. Deze ligt precies aan de andere kant...
Klopt. Er had dan moeten staan

Mechelen
Zemst


Zoals het nu geregeld is klopt het eigenlijk niet. Ik heb ook niet de indruk dat de bebouwde kom van Mechelen daadwerkelijk doorloopt over de gemeentegrens. Het is duidelijk dat daar Hofstade begint. Feitelijk zouden ze dat bord van Mechelen aan de andere kant van de straat moeten zetten of gewoon weglaten. Er zijn veel straten die de gemeentegrens vormen. Vrijwel altijd geeft de bebording enkel de gemeente of bebouwde kom aan op de kant waar men rijdt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door Wimpie25 » di 10 dec 2013, 13:44

In het verhaal "2 komborden op 1 paal" hoort ook "twee generaties op één bord". Al geplaatst in ander topic, hoort ook hier thuis

Afbeelding

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door sirdanilot » di 10 dec 2013, 15:12

Vind je het gebruik van 'job' in plaats van 'baan' in het Vlaams dan ook fout? Want dat is toch gangbaar, ondanks dat men in Nederland 'baan' gebruikt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door Palance » di 10 dec 2013, 15:48

Zullen we de Vlaams-Nederlandse tegenstellingen - voor zover deze überhaupt relevant zijn - laten zitten en het ontopic houden?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door sirdanilot » di 10 dec 2013, 15:59

Sowieso is het absurd dat de kom van plaats A in gemeente B ligt. Dat komt in Nederland niet voor. Vaak vinden er grenswijzigingen plaats, als er bijvoorbeeld een wijk van plaats A in gemeente B wordt gebouwd. Soms vinden er zelfs grenswijzigingen tussen provincies plaats om dat te faciliteren. Zo lag Veenendaal vroeger half in Utrecht, en half in Gelderland. Tegenwoordig ligt de volledige plaats in Utrecht (behalve Veenendaal de Klomp wat in Ede, gemeente Gelderland, ligt; maar dit hoort dan ook officiëel niet bij Veenendaal en er zit een snelweg tussen).
Je had vroeger ook het dorp Spui, half in gemeente Terneuzen en half in gemeente Axel. Dan stond er Spui gem. Terneuzen, en halverwege stond er wederom Spui gem. Axel. Tegenwoordig is dit gewoon één gemeente. Ik weet niet hoe het met de post zat toen, wellicht waren het twee aparte plaatse nvoor de post? :dontknow:

Waar het nog wel eens fout loopt, is bij verwijzingen in een voorstad naar de grote stad. 'Centrum' hoort dan te slaan op het centrum(pje) van de voorstad, maar slaat soms ook op het centrum van de grote stad.

In het Belgische voorbeeld had er dus een grenswijziging moeten plaatsvinden. En indien dit onbespreekbaar is; dan toch het kombord voor die paar huizen, en even later het kombord voor Mechelen.

Tegenvoorbeelden zijn overigens van harte welkom, hoor.

Tommy
autoweg
Berichten: 1973
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door Tommy » di 10 dec 2013, 16:40

Alfa schreef:Feitelijk zouden ze dat bord van Mechelen aan de andere kant van de straat moeten zetten...
Dit is ook een probleem, want een bord enkel links van de weg staat er verkeerstechnisch niet, wat zou betekenen dat men er geen 50km/u moet rijden.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door sirdanilot » di 10 dec 2013, 16:53

Je moet gewoon de plaats neerzetten van waar het bord staat. Dus hier Hofstade Zemst, en niet Mechelen. Mechelen komt verderop zodra de hele weg in Mechelen ligt.

Wat is standaard in België bij twee kommen die in elkaar overlopen? In NL staat er dan meestal geen 'einde X', maar gewoon het bord van de plaats waar je binnen rijdt. Soms plaatst men wel foutief 'einde X' en dan aan de zelfde paal, of drie meter verderop, 'welkom in Y'.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door Alfa » di 10 dec 2013, 17:46

sirdanilot schreef:Sowieso is het absurd dat de kom van plaats A in gemeente B ligt. Dat komt in Nederland niet voor.

Zo absurd is dat niet. Ik heb ooit dit voorbeeld gegeven:


Afbeelding


Jouw voorbeeld met Spui toont aan dat dit in Nederland op soortgelijke wijze opgelost wordt. Nu zal deze problematiek in Nederland sowieso alsmaar minder voorkomen door de supergemeentes aldaar en steeds minder gemeentes die naar een plaats genoemd zijn.

Een grenswijziging is ook mogelijk. Maar dat is in Vlaanderen niet gebruikelijk. De laatste fusie gebeurde in 1983. Het is ook een nogal lichtzinnige reden om een grenswijzing te rechtvaardigen. Sowieso zal je in lintbebouwingsland Vlaanderen met meer aangrenzende en vagere komgrenzen te maken hebben.
Laatst gewijzigd door Alfa op di 10 dec 2013, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door keokiracer » di 10 dec 2013, 17:49

sirdanilot schreef:Sowieso is het absurd dat de kom van plaats A in gemeente B ligt. Dat komt in Nederland niet voor.
Euhhh... Jawel hoor
Met dank aan Harry voor de foto
Afbeelding
https://maps.google.nl/maps?q=gemeente+ ... 8,,0,17.08
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door sirdanilot » di 10 dec 2013, 17:59

Nou, en dat is dus gewoon fout :twisted:

Toch leuk dat er ook in NL een tegenvoorbeeld te vinden is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Twee komborden op één paal

Bericht door Coen Tunnel » di 10 dec 2013, 18:09

^^ Een plaats in drie gemeenten komt in Nederland ook voor: http://nl.wikipedia.org/wiki/Borgercompagnie

Plaats reactie