Blijf vooral zoeken bij anderen en niet bij jezelf. Het motto van het RVV was ooit "geef je verstand eens voorrang", jij behoort volgens mij bij de doelgroep die zijn verstand al lang geleden op 0 heeft gezet in het verkeer. Daar vind ik wat van. Succes verder.Stone1988 schreef: do 07 aug 2025, 21:44 Veel van jullie maken het zo moeilijk. Zoals veel mensen dat doen hier in nederland. Ze kunnen niet inzien wat de fout is, hoe de fout eruit gehaald kan worden en hoe iedereen weer veilig kan rijden.. ik vind hier wat van. Sorry
Wat is een Rotonde
Moderator: Moderatoren
-
Wouter N14
- Moderator
Re: Wat is een Rotonde
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Kaaiman
- Secretaris
Een mailtje naar de wegbeheerder sturen, in dit geval de provincie Drenthe, dat de bewegwijzering een onjuiste situatie aangeeft kan natuurlijk altijd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
De stelling over de onjuiste bebording van Stone1988 richt zich naar ik begrijp met name (dan wel uitsluitend) op dit bord dat ruim 100 meter voor de rotonde staat. De tekening op dit bord klopt inderdaad niet volledig, maar ik moest op SV echt meerdere keren kijken wat er mogelijk niet klopte.
Eerlijk gezegd lijkt het mij zeer stug dat iemand die ter plaatse onbekend is, uit Dalen komt rijden, vlak voor dat bord nog aandacht moet hebben voor een kruising en vlak erna voor een uitrit, te maken heeft met talloze verkeersborden die er in die omgeving staan, rekening moet houden met andere verkeer etc. op het moment dat die persoon daar rijdt daadwerkelijk een grondige analyse van dat bewegwijzeringsbord maakt om daaruit de conclusie te trekken dat die eerste rotonde helemaal rond gereden kan worden.
Ik geloof daar weinig van, daarvoor is het bord te complex, zijn er heel veel andere prikkels en daarbij is er in een rijdende auto ook nog eens vrij kort zicht op dat bord. Ja, achteraf op basis van SV dan kan uitgebreid geanalyseerd worden dat het bord een foutje bevat, maar in de praktijk zal 99,99% van de rijdende automobilisten dat op het moment zelf echt niet doen.
Met andere woorden: ik acht de kans groot dat Stone1988 ook als het bord wel correct was geweest abusievelijk de rotonde rond had willen rijden en ook dan de betreffende trottoirband was tegengekomen.
Eerlijk gezegd lijkt het mij zeer stug dat iemand die ter plaatse onbekend is, uit Dalen komt rijden, vlak voor dat bord nog aandacht moet hebben voor een kruising en vlak erna voor een uitrit, te maken heeft met talloze verkeersborden die er in die omgeving staan, rekening moet houden met andere verkeer etc. op het moment dat die persoon daar rijdt daadwerkelijk een grondige analyse van dat bewegwijzeringsbord maakt om daaruit de conclusie te trekken dat die eerste rotonde helemaal rond gereden kan worden.
Ik geloof daar weinig van, daarvoor is het bord te complex, zijn er heel veel andere prikkels en daarbij is er in een rijdende auto ook nog eens vrij kort zicht op dat bord. Ja, achteraf op basis van SV dan kan uitgebreid geanalyseerd worden dat het bord een foutje bevat, maar in de praktijk zal 99,99% van de rijdende automobilisten dat op het moment zelf echt niet doen.
Met andere woorden: ik acht de kans groot dat Stone1988 ook als het bord wel correct was geweest abusievelijk de rotonde rond had willen rijden en ook dan de betreffende trottoirband was tegengekomen.
-
verfmeer95
- expressweg
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Dat denk ik ook.verfmeer95 schreef: vr 08 aug 2025, 10:35Google maps geeft ook aan dat dit een volledige rotonde is. Waarschijnlijk volgde Stone1988 slechts zijn of haar navigatie en reed te hard of lette niet genoeg op om te zien dat dat niet het geval is.
Ik heb dat stukje van de rotonde gemeld bij Google als niet bestaand, ik ben benieuwd of en hoe snel het aangepast wordt. Soms gaat dat heel snel, soms duurt het weken/maanden, en soms worden terechte wijzigingen die via de satellietbeelden en Street View geconfirmeerd kunnen worden uiteindelijk afgewezen...
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Deze uitspraak zou ik op een tegeltje zetten:
Fijn om te horen dat je beter gaat opletten in het verkeer. En dat je je bevindingen gaat delen. Ik kijk er naar uit.
Verder is alles eigenlijk wel gezegd over deze situatie. Ik denk niet dat je degenen die hebben gereageerd gaat overtuigen. En zeker niet op deze manier.Naarmate ik ouder en verstandiger wordt ga ik mijn mening duidelijk aangeven hoe het wel moet en wat verstandig is op problemen te voorkomen zoals ik bij deze heb gedaan.
Fijn om te horen dat je beter gaat opletten in het verkeer. En dat je je bevindingen gaat delen. Ik kijk er naar uit.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
... weet ik dat "word" in dat geval met alleen een d achteraan geschreven hoort te worden.Naarmate ik ouder en verstandiger wordt ...
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Stone1988 heeft het ook meerdere keren benoemd dat
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Dat is een probleem dat steeds vaker voor zal komen: als je met Google iets zoekt, geeft Google als resultaat eerst een AI-samenvatting. Vaak hoef je dan niet eens verder te klikken, want je hebt je informatie al.
Mensen die niet nadenken, gaan dus ook niet verder klikken.
Helaas zijn er veel gebruikers van Google die niet nadenken...
Trouwens, als ik nu google op "rotonde", verwijst het me naar "Simiane-la-Rotonde – miejscowość i gmina we Francji, w regionie Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże, w departamencie Alpy Górnej Prowansji." Dat zal wel te maken hebben met het feit dat ik op dit moment in Warschau zit.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Het eerste niet-AI resultaat dat ik krijg is Restaurant Rotonde in Rotterdam 
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Victor
- autoweg
Het is inmiddels gecorrigeerdboe! schreef: vr 08 aug 2025, 7:59 Aan de andere kant heb je ook borden die zo overduidelijk onjuist zijn, dat je daar geen rechten aan kan ontlenen. Vrij recent kwam op dit forum onderstaand bord bij Maarsbergen voorbij en dat is een voorbeeld daarvan. Een vergelijkbaar voorbeeld uit het consumentenrecht: als een TV in de aanbieding is voor 7 euro dan moet je als klant er vanuit gaan dat er een paar nullen missen en de verkoper is dan ook niet verplicht om de TV voor die prijs te verkopen.
![]()
Maar, bij turborotondes is men met de bebording blijkbaar erop uitgekomen dat ieder voorsorteervak zijn eigen rotonde krijgt, naast elkaar. Of het duidelijk is, en of er duidelijkere alternatieven zijn... daar valt over te discussiëren.
Vooraankondiging Bromtol
Portaalbord Bromtol
De pijlen op de borden en de pijlen op het wegdek komen wel met elkaar overeen.
Maar wat ik zelf toch ervaar als iets wat je moet *weten*, als redelijk nieuwe turborotondegebruiker, is het gegeven dat als je links voorsorteert, je bij het oprijden ook echt door moet rijden tot in de daar beginnende binnenste rijstrook van de rotonde. Ik weet het, omdat ik snap hoe zo'n turborotonde werkt, met de 'spiraal' naar buiten. Maar hoe maak je dat met bebording duidelijk aan ter plaatse onbekenden die nog geen ervaring met turborotondes hebben. Wat zegt een navigatiesysteem (heb er zelf nog steeds geen)?
Dat je de stippellijntjes na jouw voorsorteervak moet blijven volgen?
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Bij mijn weten is niemand van de actieve deelnemers op dit forum verkeersschadeadvocaat of rechter. Er worden wel eens uitspraken gedeeld die in het nieuws komen. Dat je een rotonde 360 graden moet kunnen nemen is onzin. Te veel uitzonderingen. Als belijning of borden of drempels een zeer gevaarlijke situatie opleveren heb je kans schade op de wegbeheerder te verhalen. Eerst wegbeheerder aanspreken en bij afwijzing evt de civiele rechter. Succes zeker niet gegarandeerd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
djiwie
- stadsweg
Vroeger had je aan de Beukelsdijk café "De Retonde". Lekker RotterdamsPalance schreef: vr 08 aug 2025, 21:17 Het eerste niet-AI resultaat dat ik krijg is Restaurant Rotonde in Rotterdam![]()
-
Stone1988
- zandpaadje
Beste Jan Verhoeven. Kijk op ANWB. En je ziet duidelijke uitleg bij het blauwe ronde bord met drie pijlen erop. Mijn verhaal is duidelijk wat er gebeurt is. Borden geven niet de juiste dit situatie aan zodat er ongelukken gebeuren. Het hoort nooit en te nimmer zo te zijn dat je verkeerde informatie doorkrijgt via bebording. Dan kan je elk bord dus beschouwen als onzin zoals jullie hier duidelijk maken.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Hint: ook ANWB maakt (soms grove) fouten. Maar het lijkt er sterk op dat jij ervan overtuigd bent dat de ANWB het altijd bij het rechte eind heeft en op dit forum alleen maar domme mensen aanwezig zijn, die er toch niks van snappen.
-
IIVQ
- autoweg
Ook een leuke niet-rotonde: Noordwolde, Kruising Meentheweg/Schapendrift/Hellingstraat/Jokweg.
Door de manier van aanrijden is het vanuit alle vier de richtingen best logisch om "op de eerste kruising rechtdoor" ofwel rechtsom/met de klok mee te gaan. Ik deed het vaak toen ik daar nog regelmatig kwam (mijn zusje woonde daar) en passagiers reageren daar altijd redelijk panisch op. Enige keer dat ik het niet deed was toen er ander verkeer aan kwam.
Door de manier van aanrijden is het vanuit alle vier de richtingen best logisch om "op de eerste kruising rechtdoor" ofwel rechtsom/met de klok mee te gaan. Ik deed het vaak toen ik daar nog regelmatig kwam (mijn zusje woonde daar) en passagiers reageren daar altijd redelijk panisch op. Enige keer dat ik het niet deed was toen er ander verkeer aan kwam.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg