Amsterdam Zuid heeft het ook op die manier.Palance schreef:De enige plek waarvan ik weet waar dat nu gebeurt is Schiphol, maar dat is dan weliswaar telkens op een ander spoor, maar op hetzelfde perron.Peter schreef:Probleem is hoogstens als NS de perrontoewijzing dynamisch wil doen.
Gele borden weg bij de NS
Moderator: Moderatoren
-
- 4x3 autosnelweg
Re: Gele borden weg bij de NS
-
- 2x4 autosnelweg
Schiphol is de enige plek (kennelijk ook Adam zuid...) waar het langdurig beleid is. Op Utrecht is het feitelijk al 2 jaar zo door een gebrek aan perrons, mede door de verbouwing. Check de actuele vertrektijden maar eens op een werkdag en de helft van de vertrekperrons staat in rood (oftewel gewijzigd)Palance schreef:De enige plek waarvan ik weet waar dat nu gebeurt is Schiphol, maar dat is dan weliswaar telkens op een ander spoor, maar op hetzelfde perron. De vertrekstaten, de digitale reisinformatie en apps geven dat ook mooi aan (spoor 1-2 dan wel 5-6)Peter schreef:Probleem is hoogstens als NS de perrontoewijzing dynamisch wil doen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- Penningmeester
Zowel Schiphol als Amsterdam Zuid kennen deze dynamische manier van treinen afhandelen. Dat in Utrecht zoveel in het rood staat, heeft te maken met de verschillende plannen die gehanteerd worden. Dat bevind zich als ik me niet vergis op drie niveaus: jaar (basisdienstregeling) kwartaal (wijzigingsblad, hierin krijgen sommige trajecten bijvoorbeeld een extra minuutje in de herfst) en dag (dagplan). De 'rode' sporen zijn volgens mij afwijkend van het wijzigingsblad. Als je dan bij grote projecten zoals Utrecht zien dat sporen soms per maand of maar voor een week buitendienst worden gesteld, dan valt wel te verklaren dat daar niet tegenaan te plannen valt. 

Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- autoweg
Als ik in het buitenland met de trein reis, kijk ik soms een dag vantevoren al hoe laat m'n trein gaat. Dat is zonder vertrekstaten wel wat lastig...
Rainier
-
- expressweg
Ik gebruik in Duitsland de vertrekstaten ook nog wel graag. In Nederland vind het ik altijd wennen dat ze naar bestemmingen en niet naar tijden gesorteerd zijn. Voorbeeld: http://www.zapfendorf.de/user_images/fahrplan_k.jpg
Ik vind dat minimum een vertrekstaat per perron zou moeten blijven bestaan.
In Duitsland is het overigens zo, dat op stationnetjes van kleinere steden vaak ook de vertrekstaten van grotere stations hangen. Voorbeeld:

Deze foto is in Reutlingen gemaakt. Je ziet hier de vertrekstaat van Reutlingen, de aankomststaat van Reutlingen, vertrek- en aankomststaat van Stuttgart en de vertrekstaten van Tübingen en Plochingen (belangrijke overstapstations vanaf Reutlingen).
Op het perron zelf vind je dan alleen Vertrekstaten (en soms aankomststaten) van het station zelf plus een overzicht waar welke wagen stapt:
Het ophangen van vertrekstaten van andere stations gebeurt in NL volgens mij niet, of ben ik tot nu toe alleen op de verkeerde stations geweest?
Ik vind dat minimum een vertrekstaat per perron zou moeten blijven bestaan.
In Duitsland is het overigens zo, dat op stationnetjes van kleinere steden vaak ook de vertrekstaten van grotere stations hangen. Voorbeeld:

Deze foto is in Reutlingen gemaakt. Je ziet hier de vertrekstaat van Reutlingen, de aankomststaat van Reutlingen, vertrek- en aankomststaat van Stuttgart en de vertrekstaten van Tübingen en Plochingen (belangrijke overstapstations vanaf Reutlingen).
Op het perron zelf vind je dan alleen Vertrekstaten (en soms aankomststaten) van het station zelf plus een overzicht waar welke wagen stapt:

Het ophangen van vertrekstaten van andere stations gebeurt in NL volgens mij niet, of ben ik tot nu toe alleen op de verkeerde stations geweest?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- Voorzitter
Komt niet voor, al komen vertrekstaten buiten de stations wel voor. Zo zitten/zaten er op de boot tussen Vlissingen en Breskens vertrekstaten van station Vlissingen.Timmetje schreef:Het ophangen van vertrekstaten van andere stations gebeurt in NL volgens mij niet, of ben ik tot nu toe alleen op de verkeerde stations geweest?
-
- 4x5 autosnelweg
Hoewel Nederland afwijkt van hetgeen bv in België en Duitsland (en meer landen) gebruikelijk is, prefereer ik toch echt de Nederlandse vertrekstaten. Op grotere stations zijn ze per richting, en soms per station, gebundeld, dat zoekt makkelijker en sneller. Veel buitenlandse staten vind ik maar rommelig.Timmetje schreef:Ik gebruik in Duitsland de vertrekstaten ook nog wel graag. In Nederland vind het ik altijd wennen dat ze naar bestemmingen en niet naar tijden gesorteerd zijn.
Ik heb het idee dat ik ze wel eens gezien heb bij evenementen en in concertzalen.Coen Tunnel schreef:Timmetje schreef:Komt niet voor, al komen vertrekstaten buiten de stations wel voor. Zo zitten/zaten er op de boot tussen Vlissingen en Breskens vertrekstaten van station Vlissingen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
Ik vind beide wat hebben. Het Nederlandse systeem is dat wat internationaal bij bussen en trams gebruikt wordt. Zinvol voor systemen met een hoge frequentie (vaak 2 keer per uur of vaker) en gestandardiseerde lijnen. Mooi vind ik het noemen van alle tussenstations, jammen vind ik het ontbreken van aankomsttijden.Palance schreef: Hoewel Nederland afwijkt van hetgeen bv in België en Duitsland (en meer landen) gebruikelijk is, prefereer ik toch echt de Nederlandse vertrekstaten. Op grotere stations zijn ze per richting, en soms per station, gebundeld, dat zoekt makkelijker en sneller. Veel buitenlandse staten vind ik maar rommelig.
In Duitsland heb je vaak treinen die maar om het uur gaan, soms zelfs maar een à twee treinen per dag. Dan wordt het Nederlands systeem snel een rommeltje. Gießen bijvoorbeeld ligt aan één intercitylijn, maar afhenkelijk van het tijdstip en de dag van de week zijn er per richting 4 à 5 eidbestemmingen. Dat wordt een chaos met het Nederlandse systeem.
(Het Duitse is soms ook niet perfect:)

Een verbetering in Duitsland zou ik aparte staten voor langeafstandstreinen (IC, EC, ICE, CNL, TGV, Thalys,...) vinden, omdat deze (ondanks het feit, dat de treinnummers rood weergegeven worden) vaak onder de boemeltjes verdwijnen.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- Forumbeheerder
Klopt, ook hotels of congrescentra doen dat wel eens. De Koningshof in Veldhoven heeft bijvoorbeeld een scherm met de bustijden van de halte bij het gebouw en AV van station Eindhoven.Palance schreef:Ik heb het idee dat ik ze wel eens gezien heb bij evenementen en in concertzalen.
-
- 4x5 autosnelweg
Het Duitse model zie je eigenlijk in alle Europese landen die ik ken toegepast worden. Dat van de NS wijkt af.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik vind het model van NS wel beter. Alles staat gegroepeerd per richting. Ik ben niet geïnteresseerd in wanneer de trein naar Amsterdam vertrekt als ik richting Vlissingen/Dordrecht wil.
Alles per specifieke eindbestemming groeperen is echter ook niet goed. Zo hebben sommige treinen soms andere bestemmingen, bijvoorbeeld vanuit zeeland intercities naar groningen/leeuwarden etc. Per richting groeperen dus
Bij bushaltes zou ik ook graag een groepering per richting zien. Als ik van het station naar de breestraat wil met de bus in Leiden, meot ik tientallen vertrekstaten bekijken, als ik niet weet welke bussen daar allemaal stoppen. Nu weet ik dat inmiddels wel, maar incidentele reizigers vaak niet. Als men dus één vertrekstaat zou hebben per richting (bv. richting noordwijk/bollenstreek/oegstgeest, richting katwijk, richting zoetermeer/zoeterwoude en richting Leiderdorp), zou dat veel handiger zijn.
Alles per specifieke eindbestemming groeperen is echter ook niet goed. Zo hebben sommige treinen soms andere bestemmingen, bijvoorbeeld vanuit zeeland intercities naar groningen/leeuwarden etc. Per richting groeperen dus

Bij bushaltes zou ik ook graag een groepering per richting zien. Als ik van het station naar de breestraat wil met de bus in Leiden, meot ik tientallen vertrekstaten bekijken, als ik niet weet welke bussen daar allemaal stoppen. Nu weet ik dat inmiddels wel, maar incidentele reizigers vaak niet. Als men dus één vertrekstaat zou hebben per richting (bv. richting noordwijk/bollenstreek/oegstgeest, richting katwijk, richting zoetermeer/zoeterwoude en richting Leiderdorp), zou dat veel handiger zijn.
-
- 4x5 autosnelweg
Bij haltes waarbij veel bussen of trams komen zou dat inderdaad beter zijn, ja.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 4x3 autosnelweg
Probleem is dat de incidentele gebruiker van dat soort borden dan eerst moet verzinnen welke van de globale richtingen hij moet hebben en dan die staat ook nog eens moet opzoeken. Schakelen naar de staat van het huidige tijdvak gaat vermoedelijk sneller, ook al moet je dan bij het lezen van het snel gevonden paneel even filteren. Waar dan nog eens bijkomt dat stations gelegen vóór een splitsing tussen hoofdrichtingen vaak op meerdere staten zouden moeten terugkomen, wat de efficiëntie ook niet ten goede komt. Om reizigers naar dat soort stations (Sloterdijk vanaf Amsterdam Centraal, Schiedam vanaf Rotterdam Centraal) te bedienen hebben dergelijke stations ook vaak nog eens eigen panelen; dubbel inefficiënt.sirdanilot schreef:Ik vind het model van NS wel beter. Alles staat gegroepeerd per richting. Ik ben niet geïnteresseerd in wanneer de trein naar Amsterdam vertrekt als ik richting Vlissingen/Dordrecht wil.
Wel zie ik nut in een splitsing tussen sprinters en intercities op de borden. In Duitsland zie je dat misschien nog niet gebeuren op de panelen met de dienstregeling, maar wel op de schermen met de eerstvolgende treinen. Er wordt dan gesplitst tussen Regionalzüge en Fernverkehr. In Duitsland is dat ook vrij makkelijk, nu het onderscheid samenhangt met de organisatie van DB in het algemeen (met zijn regionale onderdelen tegenover DB Fernverkehr AG). In Nederland zit je met treinen die vrijwel overal stoppen en intercity mogen heten doordat ze één station overslaan. Omdat zo'n trein regionaal verkeer zal bedienen, zou hij op het regionale paneel moeten staan, maar dat verwart de gebruiker dan vermoedelijk weer. Klein dilemma dus.
-
- 4x5 autosnelweg
Wordt tegenwoordig wel gedaan met grote digitale panelen. Amersfoort en Hilversum zijn de betere voorbeelden. Wat dat betreft heeft Sirdanilot het slecht getroffen: het busstation van Leiden is uitgeroepen tot het station met de slechtste informatievoorziening van alle busstations in Nederland.Palance schreef:Bij haltes waarbij veel bussen of trams komen zou dat inderdaad beter zijn, ja.

-
- Forumbeheerder

-
- autoweg
Die Wagenstandanzeiger staat toch echt niet in ReutlingenTimmetje schreef:Op het perron zelf

-
- 2x2 autosnelweg
Er staat nu wel een elektronisch paneel met de eerstvolgend vertrekkende bussen, op leiden. Een kleine verbetering...
-
- expressweg
Ik zie daar niet echt een probleem in. Ten eerste staat naast ieder geel bord een kaart van het spoornetwerk. Als je niet weet waar je precies moet kijken kun je het daar opzoeken. Ten tweede geldt dat ze treinen die 1 station gelijk hebben vaak wel op hetzelfde paneel zetten. Zo wordt op Dordrecht de richtingen Roosendaal, Vlissingen/Antwerpen en Breda, Eindhoven, Venlo op 1 bord weergegeven. Dus voor de gezamelijke stations (Dordrecht-Zuid en Lage Zwaluwe) hoeft er maar op 1 bordt gekeken te worden. Er zijn een paar uitzonderingen, uit mijn hoofd zijn dat Leiden CS en Amsterdam Sloterdijk vanaf Amsterdam CS en Schiedam Centrum vanaf Rotterdam CS. Nu gaat dat laatste geval in 2017 vervallen, als de trein naar Hoek van Holland een metro wordt, en tot die tijd hangt er niets speciaals. Van die andere stations weet ik alleen dat ze op Amsterdam CS voor Sloterdijk hangen. Maar voor Sloterdijk is dat logisch, aangezien de lijnen naar Alkmaar, Enkhuizen, Haarlem en Schiphol daar allemaal langskomen. Als je die allemaal op 1 bord gaat zetten krijg dat je makkelijk ziet dat er iedere minuut een trein vertrekt, maar dat als je naar Den Helder moet, dan moet je een kwartier gaan zoeken.Pino schreef:Probleem is dat de incidentele gebruiker van dat soort borden dan eerst moet verzinnen welke van de globale richtingen hij moet hebben en dan die staat ook nog eens moet opzoeken. Schakelen naar de staat van het huidige tijdvak gaat vermoedelijk sneller, ook al moet je dan bij het lezen van het snel gevonden paneel even filteren. Waar dan nog eens bijkomt dat stations gelegen vóór een splitsing tussen hoofdrichtingen vaak op meerdere staten zouden moeten terugkomen, wat de efficiëntie ook niet ten goede komt. Om reizigers naar dat soort stations (Sloterdijk vanaf Amsterdam Centraal, Schiedam vanaf Rotterdam Centraal) te bedienen hebben dergelijke stations ook vaak nog eens eigen panelen; dubbel inefficiënt.sirdanilot schreef:Ik vind het model van NS wel beter. Alles staat gegroepeerd per richting. Ik ben niet geïnteresseerd in wanneer de trein naar Amsterdam vertrekt als ik richting Vlissingen/Dordrecht wil.
Wat ik trouwens ook zag en wat ook handig was, is wat er op Schiphol en Amsterdam CS staat. Op beide stations staan digitale borden met daarom alle treinen naar Amsterdam CS resp. Schiphol. Daardoor hoef je voor die stations niet eens meer op de Gele borden te kijken. Plus dat het de NS medewerkers waarschijnlijk weer honderden vragen van toeristen scheelt.
Laatst gewijzigd door verfmeer95 op di 17 dec 2013, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- expressweg
Het was niet mijn intentie deze indruk te wekken.Victor schreef:Die Wagenstandanzeiger staat toch echt niet in ReutlingenTimmetje schreef:Op het perron zelf
Hij stond 2006 in Hannover.
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- 4x5 autosnelweg
Amsterdam Sloterdijk had vroeger een heel eigen vertrekstaat op Amsterdam Centraal. Volgens mij vertrok er gemiddeld elke 3 minuten een trein. Ik heb het wel eens voor elkaar gekregen om zodoende drie treinen achter elkaar te missen (ze vertrekken ook op totaal andere vertreksporen)... 

-
- 4x5 autosnelweg
Die zijn er toch nog? Een paar maanden terug heb ik ze volgens mij nog wel gezien. Rotterdam Centraal had ook ooit borden voor alleen Schiedam. En de grotere stations hadden ook aankomststaten, waarbij de aankomende treinen in het rood werden weergegeven. Volgens mij bestaan die niet meer.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x3 autosnelweg

Ik zeg niet dat die benadering problematisch is; reizigers vinden hun trein op deze manier echt wel. Het enige dat ik zeg is dat de NS-methode veel reizigers meer tijd zal kosten dan één gecombineerde vertrekstaat. De tijd die je wint door op één bord één hoofdrichting neer te zetten verlies je weer met het moeten zoeken naar het juiste bord. Juist ook omdat de vertrekstaten tegenwoordig minder worden gebruikt dan vroeger. Het aantal grootverbruikers dat min of meer instinctief naar het juiste bord loopt (en daardoor baat heeft bij de onderverdeling) zal in de laatste vijftien jaar behoorlijk gekrompen zijn.verfmeer95 schreef:Ik zie daar niet echt een probleem in. Ten eerste staat naast ieder geel bord een kaart van het spoornetwerk. Als je niet weet waar je precies moet kijken kun je het daar opzoeken.
-
- Forumbeheerder
Ik liep er toevallig gisteren langs met inderdaad de gedachte van 'geinig dat Schiedam nog aparte staten heeft, ondanks de status nu'.Pino schreef:Sloterdijk heeft zeker nog aparte staten op Amsterdam Centraal. Hoe het met Schiedam zit op het vernieuwde Rotterdam Centraal, durf ik niet te zeggen. Nogal afgewaardeerd station natuurlijk.
-
- expressweg
Doordat het over een paar jaar nog maar 1 lijn bedient (de lijn naar Hoek van Holland wordt metro), is het daarom ook niet nodig. Plus het feit dat de treinen naar Hoek van Holland tegelijkertijd met de sprinters naar Den Haag CS vertrekken, waardoor je alleen op het paneel voor Den Haag & Amsterdam hoeft te kijken.
-
- expressweg
En hoe moet dat een tourist weten die op Rotterdam de volgende trein naar Schiedam zoekt?verfmeer95 schreef:Plus het feit dat de treinen naar Hoek van Holland tegelijkertijd met de sprinters naar Den Haag CS vertrekken
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- expressweg

Ten eerste kom je op 99% van de stations eerst blauwe digitale borden tegen met de eerste 7 tot 21 treinen. Voor het opzoeken van de eerstvolgende trein hoef je daarom niet op het gele bord te doen. Daarom denk ik ook dat er weinig grootverbruikers meer zijn. Als je regelmatig met de trein reist, weet je de vertrektijden uit je hoofd (ze zijn toch ieder uur gelijk) en anders moet je inderdaad zoeken. Gelukkig staan de richtingen groot bovenaan de borden, waardoor een kort rondje langs de borden laat zien welke je moet hebben. En als die gele borden gebruikt worden, is het meestal voor het opzoeken van de vertrektijden later op de dag. Voor mensen op een dagje uit bijvoorbeeld. Als ik bijvoorbeeld wil weten hoe vaak de trein naar huis vertrekt, is dat veel makkelijker te zijn op 1 bord per richting dan op een kluw van een dienstregeling zoals bijvoorbeeld in Duitsland.Pino schreef:Het enige dat ik zeg is dat de NS-methode veel reizigers meer tijd zal kosten dan één gecombineerde vertrekstaat. De tijd die je wint door op één bord één hoofdrichting neer te zetten verlies je weer met het moeten zoeken naar het juiste bord. Juist ook omdat de vertrekstaten tegenwoordig minder worden gebruikt dan vroeger. Het aantal grootverbruikers dat min of meer instinctief naar het juiste bord loopt (en daardoor baat heeft bij de onderverdeling) zal in de laatste vijftien jaar behoorlijk gekrompen zijn.
-
- Voorzitter
Klopt, maar die zijn nog niet zo lang geleden afgeschaft. Een jaar of zeven terug misschien. Ik kan ze nog wel herinneren uit mijn studententijd.Palance schreef:Die zijn er toch nog? Een paar maanden terug heb ik ze volgens mij nog wel gezien. Rotterdam Centraal had ook ooit borden voor alleen Schiedam. En de grotere stations hadden ook aankomststaten, waarbij de aankomende treinen in het rood werden weergegeven. Volgens mij bestaan die niet meer.
-
- 4x5 autosnelweg
Inderdaad, ze zijn er nogMark schreef:Ik liep er toevallig gisteren langs met inderdaad de gedachte van 'geinig dat Schiedam nog aparte staten heeft, ondanks de status nu'.