[N196] Hoofddorp - Uithoorn
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
-
- dorpsstraat
-
- 2x3 autosnelweg
Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn
De N196 tussen Hoofddorp-De Hoek (aansluiting N201) en de Fokkerweg bij Schiphol-Rijk is na een afsluiting van ruim zeven maanden weer open zag ik vanmorgen. Overigens zou dit wegvak eigenlijk twee maanden dicht blijven (totdat de kruising van de N196 met de Fokkerweg zou zijn aangepast), maar dit is om mij onbekende redenen bijna zes maanden langer geworden.
-
- autoweg
Die drempels bij de Fokkerweg zijn echt niet te doen. Volgens mij is het daar nog steeds 80(?), maar voor die drempels moet je echt terug naar 50. Echt heel verraderlijk bij groen licht. Want je bent geneigd gewoon 80 door te rijden, maar dan word je gelanceerd.
-
- 4x5 autosnelweg
Is dat richting Aalsmeer? Ik kwam er gisteravond ook langs maar dan richting Hoofddorp en ik heb zelf niet echt iets geks gemerkt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- autoweg
-
- 2x3 autosnelweg
Is een beetje wennen denk ik. Voorheen lag de komgrens bij de Aalsmeerderbrug.
-
- autoweg
Zal volgende keer eens kijken. Mij waren geen nieuwe borden opgevallen.
-
- autoweg

Als het goed is zou het komgrens bord moeten staan bij de aanpijling tussen de blauwe en groene streep op het plaatje van mijn vorige post.
-
- 2x3 autosnelweg
Ben wel benieuwd welke komgrens dan. In dat gebied liggen kommen van Aalsmeerderbrug, Schiphol-Rijk en Rozenburg. Die van Aalsmeerderbrug aan weerszijden van de N196 nabij de brug, die van Schiphol-Rijk en Rozenburg aan weerszijden van de kruising van de N196 met de Fokkerweg / Naritaweg. Ben benieuwd welke dan de 'eer' krijgt om nog een stukje op de N196 te komen te lopen.
-
- 2x3 autosnelweg
Persbericht van de provincie Noord-Holland
provincie Noord-Holland schreef:Alle 6 rotondes op de Burgemeester Kasteleinweg open voor verkeer
De nieuwe rotonde op de kruising van de Burgemeester Kasteleinweg met de Van Cleeffkade in de gemeente Aalsmeer is vanaf 1 oktober 2021 voor verkeer geopend.
Daarmee zijn de 6 nieuwe rotondes op de Burgemeester Kasteleinweg open voor het verkeer en zijn de werkzaamheden voor de herinrichting van de weg en de aanleg van de busbaan bijna gereed.
De rotonde bij de Van Cleeffkade maakt, samen met de rotondes bij de Aalsmeerderbrug, de Dorpsstraat, de Burgemeester Hoffscholteweg, de Ophelialaan en de Zwarteweg onderdeel uit van de 6 rotondes die op de Burgemeester Kasteleinweg, die het afgelopen jaar zijn aangelegd. 5 rotondes zijn zo gemaakt dat de bus rechtdoor over de rotonde rijdt. Zo rijdt de bus minder bochten en is de busrit niet alleen sneller, maar ook comfortabeler voor reizigers. Alleen bij de rotonde Zwarteweg rijdt de bus met het verkeer mee. Op 24 september 2021 was ook de kruising van de N196 met de Fokkerweg en de N196 tussen de Fokkerweg en de A4 opengesteld voor het verkeer.
Met het openstellen van deze kruising en nu met de zesde rotonde op de Burgemeester Kasteleinweg kan het autoverkeer vanaf 1 oktober 2021 over het hele nieuwe tracé tussen Haarlemmermeer en Uithoorn rijden.
Tot het eind van het jaar zijn er langs de weg nog wel een aantal afrondende werkzaamheden.
Zo wordt tot half november nog gewerkt aan de aanleg van de fietstunnel bij de kruising van de Burgemeester Kasteleinweg en de Legmeerdijk, wordt de Zwarteweg ten noorden van de nieuwe rotonde tussen 11 oktober en half november opnieuw ingericht en zijn er op 7 oktober nog afrondende werkzaamheden aan het fietspad en bij de bushaltes. Daarnaast wordt er nog definitieve bebording geplaatst en zorgt de aannemer voor beplanting langs het hele tracé.
Ook voert de aannemer nog afrondende werkzaamheden uit aan de nieuwe busbaan. De bussen gaan na ingang van de nieuwe dienstregeling (medio december) gebruik maken van de nieuwe busbaan en het nieuwe busstation bij de Zwarteweg.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik ben er vandaag ook langs gereden en het zijn hele vervelende, korte drempels inderdaad. Vanaf Hoofddorp gezien kom je er twee tegen vlak voor de kruising met de Fokkerweg en dan ook nog eentje erna.sanderl schreef: ↑ma 04 okt 2021, 10:42 Die drempels bij de Fokkerweg zijn echt niet te doen. Volgens mij is het daar nog steeds 80(?), maar voor die drempels moet je echt terug naar 50. Echt heel verraderlijk bij groen licht. Want je bent geneigd gewoon 80 door te rijden, maar dan word je gelanceerd.

Richting Hoofddorp kom je twee drempels tegen.

Ik heb er goed op gelet, maar er staan (nog) geen komborden. Sterker nog, het kombord even verderop voor Aalsmeer is weggehaald en 'dus' mag je gewoon met 80 km/h door Aalsmeer racen.

-
- autoweg
Je was me net voor
. Wat mij ook nog opviel nu is dat in de richting Aalsmeer ná de eerste drempel nog een hectometerbord met 80 staat. Nu weet ik dat dat geen enkele rechtsgeldigheid heeft, maar het zegt wel dat er wel meer niet klopt nu. Niet handig, want het is best gevaarlijk met 80.

-
- 2x3 autosnelweg
De rotonde bij Aalsmeerderbrug, dus net in gemeente Haarlemmermeer, is feitelijk klaar, al moeten er nog wat afrondende werkzaamheden plaatsvinden. Van de toch al bizarre rotondes die zijn aangelegd is dit dan weer een speciale categorie. Vanaf Aalsmeer loopt een busbaan temidden van de twee rijbanen. Deze busbaan gaat recht door de rotonde, om dan aan de andere kant rechts van beide rijbanen uit te komen. Verkeer uit Aalsmeer moet dus de rotonde voor 60% nemen en dan op het laatst nog de busbaan kruisen om haaks af te slaan en de weg te vervolgen. Ik vermoed dat dit in de praktijk niet altijd goed zal gaan en het nodige verkeer de busbaan op zal rijden.
Zo zou het er ongeveer uit moeten zien (met rechts Aalsmeer en links Haarlemmermeer):

Vanaf de grond ziet het er nu zo uit:
Dubbele rijstrook vanaf Aalsmeer (waarbij rechterrijstrook nog dicht is)

Iets dichterbij de rotonde (met foto vanaf de busbaan)

Bord om de bizarre situatie te duiden

En dan hier de rotonde afrijden

Vanaf de busbaan ziet dit laatste er zo uit

Zo zou het er ongeveer uit moeten zien (met rechts Aalsmeer en links Haarlemmermeer):

Vanaf de grond ziet het er nu zo uit:
Dubbele rijstrook vanaf Aalsmeer (waarbij rechterrijstrook nog dicht is)

Iets dichterbij de rotonde (met foto vanaf de busbaan)

Bord om de bizarre situatie te duiden

En dan hier de rotonde afrijden

Vanaf de busbaan ziet dit laatste er zo uit

-
- 2x5 autosnelweg
Ik schreef dat enige maanden terug ook al:
mavas schreef: ↑vr 02 apr 2021, 11:18 Ik denk overigens dat het achteraf gezien beter zou zijn geweest als men largas-voorrangspleinen zou hebben toegepast ipv de huidige rotondes. Doet toch meer recht aan het doorgaande karakter dat de Kasteleinweg geeft, en lijkt me ook veel logischer er uit zien voor de weggebruiker, en daardoor een veiliger gevoel geven.
Ik denk trouwens van alle kruisingen die er gebouwd worden, dat deze met de Aalsmeerderdijk het meest onveilig zal zijn; Op de locatie waar de binnenste autorijstrook de busbaan kruist richting Hoofddorp, zullen er ook voertuigen zijn die dan opschuiven naar de buitenste rijstrook. Als daar dan net toevallig een ander voertuig rijdt, is het al raak.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- autoweg

-
- 4x5 autosnelweg
Kunnen ze de boel weer voor ettelijke miljoenen terug gaan verbouwen 

-
- Moderator
Trek dan op z'n minst even een kanttreepje op de buitenste baan langs de businrit. En die VRI's halverwege een rotonde
Ik hoop dat de wethouder een goed verhaaltje klaar heeft...

Ik hoop dat de wethouder een goed verhaaltje klaar heeft...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 4x5 autosnelweg
De kruisingen waren toch in opdracht van de provincie ontworpen? Want die wilden de HOVASZ verbinding graag aanleggen:
https://www.noord-holland.nl/Onderwerpe ... iphol_Zuid
https://www.noord-holland.nl/Onderwerpe ... iphol_Zuid
-
- 2x3 autosnelweg
Een rotonde verder, nabij de Dorpsstraat
Dit is een rotonde die wat kleiner van opzet is en waar eveneens de busbaan dwars doorheen gaat. Mede daardoor zie je dat de voorsorteerstrookjes matig werken. Verkeer dat rechtdoor moet, rijdt in de praktijk meestal een stuk over de strook voor linksaf. Overigens waren de verkeerslichten voor de busbaan in werking (en moest ik met de auto even wachten op rood licht). Als het licht op rood gaat, gaan er ook wat belletjes rinkelen.

Dit is een rotonde die wat kleiner van opzet is en waar eveneens de busbaan dwars doorheen gaat. Mede daardoor zie je dat de voorsorteerstrookjes matig werken. Verkeer dat rechtdoor moet, rijdt in de praktijk meestal een stuk over de strook voor linksaf. Overigens waren de verkeerslichten voor de busbaan in werking (en moest ik met de auto even wachten op rood licht). Als het licht op rood gaat, gaan er ook wat belletjes rinkelen.

-
- 2x3 autosnelweg
En weer een stukje verder Aalsmeer in, nabij de Van Cleeffkade.
Dit was de bedoeling

Zicht vanaf de nieuwe bushalte. Links dus de busbaan, rechts de rijstrook voor verkeer richting Hoofddorp.

Vanaf de Van Cleeffkade

Aan één zijde loopt een tweerichtingsfietspad. De andere fietspaden om de rotonde heen zijn (officieel) eenrichtingsfietspaden.

Duidelijk de bedoeling dat fietsers hier niet doorrijden, maar in de praktijk gebeurt dit 'natuurlijk' wel. Zal mede komen doordat aan de overzijde een fietspad begint die verderop de wijk ingaat. Vanaf het tweerichtingsfietspad dat om de rotonde loopt is hier oversteken eigenlijk de meest logische weg (al mag het officieel niet). Gevaarlijk is het uiteraard wel, met name omdat hier de busbaan gekruist moet worden en er vanaf deze kant geen verkeerslicht is.

Ik neem aan dat dit om het zendertje van de lijnbussen te detecteren?

Dit was de bedoeling

Zicht vanaf de nieuwe bushalte. Links dus de busbaan, rechts de rijstrook voor verkeer richting Hoofddorp.

Vanaf de Van Cleeffkade

Aan één zijde loopt een tweerichtingsfietspad. De andere fietspaden om de rotonde heen zijn (officieel) eenrichtingsfietspaden.

Duidelijk de bedoeling dat fietsers hier niet doorrijden, maar in de praktijk gebeurt dit 'natuurlijk' wel. Zal mede komen doordat aan de overzijde een fietspad begint die verderop de wijk ingaat. Vanaf het tweerichtingsfietspad dat om de rotonde loopt is hier oversteken eigenlijk de meest logische weg (al mag het officieel niet). Gevaarlijk is het uiteraard wel, met name omdat hier de busbaan gekruist moet worden en er vanaf deze kant geen verkeerslicht is.

Ik neem aan dat dit om het zendertje van de lijnbussen te detecteren?

Laatst gewijzigd door Rein op wo 06 okt 2021, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x3 autosnelweg
Tenslotte de rotonde bij de Burgemeester Hoffscholtestraat. Deze is eigenlijk al een tijdje klaar en eigenlijk de minst 'spannende' van de nieuwe rotondes in Aalsmeer.

-
- Moderator
Kijk ik nou niet goed of heeft de fietsoversteek van de busbaan geen VR?
En indien wel, waar moet je dan opstellen?

-
- 2x3 autosnelweg
Onder het gele bord is vermoedelijk de VRI voor fietsers.

Tja, en opstellen kan wellicht nog net tussen de rijstrook voor auto's en de busbaan.

Tja, en opstellen kan wellicht nog net tussen de rijstrook voor auto's en de busbaan.
-
- 2x3 autosnelweg
Waar slaan die belachelijke drempels op, voor die kruisingen?Rein schreef: ↑wo 06 okt 2021, 17:13Ik ben er vandaag ook langs gereden en het zijn hele vervelende, korte drempels inderdaad. Vanaf Hoofddorp gezien kom je er twee tegen vlak voor de kruising met de Fokkerweg (...)sanderl schreef: ↑ma 04 okt 2021, 10:42 Die drempels bij de Fokkerweg zijn echt niet te doen. Volgens mij is het daar nog steeds 80(?), maar voor die drempels moet je echt terug naar 50. Echt heel verraderlijk bij groen licht. Want je bent geneigd gewoon 80 door te rijden, maar dan word je gelanceerd.

Echt, ik kan mij daar kapot aan ergeren. Dit land ligt vol met dat soort onzin en het lijkt wel alsof er op bepaalde plaatsen drempels aangelegd worden, alleen maar omdat het kan.

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Wegnummerfotograaf
Het voorkomt dat je daar keihard door geel gaat rijden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x3 autosnelweg
Ah mooi, foto's van nu het spul zo goed als af is.
Het is ook en raar gezicht omdat je eigenlijk een enkelstrooks rotonde oprijdt en ineens wordt geconfronteerd met sorteerstrookjes.
Zal nog wel gaan voorkomen dat verkeer dat voor de bus moet wachten het verkeer dat daar rechtsaf wil blokkeert. Al zal dat licht niet lange tijd op rood staan.

Rein schreef: ↑wo 06 okt 2021, 21:07 Een rotonde verder, nabij de Dorpsstraat
Het is ook en raar gezicht omdat je eigenlijk een enkelstrooks rotonde oprijdt en ineens wordt geconfronteerd met sorteerstrookjes.
Zal nog wel gaan voorkomen dat verkeer dat voor de bus moet wachten het verkeer dat daar rechtsaf wil blokkeert. Al zal dat licht niet lange tijd op rood staan.
-
- Moderator
In Voorburg heb je trouwens een vergelijkbare situatie:
https://goo.gl/maps/a7V9NuZqLmimoWtA8
De voorsorteerstroken zijn daar op een gegeven moment verwijderd.
https://goo.gl/maps/a7V9NuZqLmimoWtA8
De voorsorteerstroken zijn daar op een gegeven moment verwijderd.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg