[B][FOTO][E040] E40 Brussel - Leuven

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Alfa
2x3 autosnelweg

Re: [B][FOTO][E040] E40 Brussel - Leuven spitsstrook open

Bericht door Alfa » do 26 dec 2013, 23:19

Pino schreef: Hoe dan ook deel ik de hier al verkondigde mening dat de generieke ontwerpen er niet op gebaseerd zouden moeten zijn dat er een lichtbak hangt. Hoe zit dat eigenlijk met die grijze balken onder of bovenaan lichtbakken? Ik zie nog veel foto's van lichtbakken zonder zo'n zichtbare balk, dus het lijkt geen noodzakelijk kenmerk van lichtbakken. Alleen als ze iets willen bewegwijzeren in de balk (een half afritnummer of een wegnummer als R0) krijgt zo'n bord ineens een balk boven of onder.
Ja, dat is een interessant opmerking. Voor zover ik weet hebben alleen de oudere lichtakken geen grijze balk onder- of bovenaan het bord. Maar die waren dan veel dikker. De recentere zijn dunner, waarop de technische installaties in die grijze balk verstopt werden. Zoals je ziet wordt die ook voorzien als er niets instaat: http://goo.gl/maps/dO1mx.
Laatst gewijzigd door Alfa op vr 27 dec 2013, 0:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 26 dec 2013, 23:26

^^
Die grijze en zwarte reserveringen in de lichtbakken zijn er gekomen met de nieuwe generatie bakken die minder lomp (dik) waren. De nodige mechaniek moest echter nog ergens terechtkunnen en daarvoor dat zo'n bakken een niet verlicht gedeelte hebben.
Wat betreft de "Limburgse Oplossing" dat was de 2e Algemene Generatie van afritbewegwijzering. In Limburg is die echter nog wat langer blijven hangen en ook op de reflecterende bewegwijzering terechtgekomen (waar ze bij AWV Limburg trouwens een pak vroeger mee begonnen zijn).

Hier heb je zo'n close up van de laatste generatie lichtbak

Afbeelding

Vroeger zat die reservering langs boven (dus 2e generatie afritnummers)

Afbeelding

Uiteindelijk is het dan dit geworden

Op de nieuwe uitsmijters
Afbeelding

Kunnen eventueel ook bevestigd worden aan de oude uitsmijters, hier is duidelijk zichtbaar dat ze groter zijn
Afbeelding

...enkel bij de vernieuwing van de E313 waar alles ook volledig reflecterend is geworden begin 2012, zijn deze borden nog verschenen

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op vr 27 dec 2013, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 27 dec 2013, 2:35

Wimpie25 schreef:Uiteindelijk is het dan dit geworden
Dat kan alsnog een stukje beter:
http://i.imgur.com/IVtWcr8.png
Enne gojje mins blieft altied leave.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 27 dec 2013, 2:37

^^Dat is mooi gedaan. Probleem is alleen dat het nogal krap kan zijn als er al een wegnummer naast staat. Bv op het bord dat wimpie hierboven poste van afrit Bilzen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 27 dec 2013, 2:43

Dan word het teveel proppen. Dan zou ik gewoon gaan voor ruiteren, of alleen het bordje aan de paal zelf. Zo vreselijk belangrijk ze afritnummers nou ook weer niet. Ik vond de kleine bordjes aan de masten altijd duidelijk genoeg.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » vr 27 dec 2013, 4:22

Snelwegfreak schreef:
Wimpie25 schreef:Uiteindelijk is het dan dit geworden
Dat kan alsnog een stukje beter:
http://i.imgur.com/IVtWcr8.png
Persoonlijk vind ik dit geen verbetering, integendeel...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 27 dec 2013, 8:42

Een afritnummer, een wegnummer en een pijl passen op één regel. Rond Luik staan borden waarop die gecombineerd zijn. Daar zie je mooi het voordeel van een op deze manier vormgegeven afritnummer, zonder afritsymbool. Bij meerdere wegnummers wordt het wel krap.

Ik moet trouwens zeggen dat ik het afritnummer op die Waalse witte balken veel duidelijker vind uitkomen dan op een blauwe, grijze of blauw-grijze achtergrond. Blauw en groen loopt wellicht wat teveel in elkaar over. Hoewel met de goudgele rand van het afritnummer nog aan de heraldische kleurenregel wordt voldaan, vind ik het geheel toch niet heel overtuigend. Op retroflecterende borden kan het nog net, maar op een onverlichte lichtbak (overdag dus) vind ik het afritnummer er niet fantastisch uitkomen. Wellicht is dat ook wat Daviedoff bedoelt met zijn laatste opmerking. Misschien zou daarom een andere kleurstelling voor de afritnummers wel onderdeel van de oplossing moeten zijn.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 27 dec 2013, 14:03

Het oude "afritbordje met pijl" komt nu terug in de witte borden

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op vr 27 dec 2013, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 27 dec 2013, 14:03

SNV Middenschrift is op zich een zeer goed leesbaar lettertype. In België gebruiken we trouwens Helvetica voor de "bruine" bestemmingen. Hetgeen je op dit vorkbord kan zien.

Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 27 dec 2013, 14:23

^^ Dat eerste bord vind ik ronduit vol. Veel geprop op een klein oppervlak :geenlach:

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 27 dec 2013, 14:25

Zo klein zijn die nochtans niet ;)

Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 27 dec 2013, 14:33

^^ Je ontwijkt mijn stelling. Dit is een veel leesbaarder bord met maar 1 rechtdoordoel 8-)

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 27 dec 2013, 15:51

Wimpie25 schreef: In België gebruiken we trouwens Helvetica voor de "bruine" bestemmingen.
Dat is de eerste keer dat ik zie dat de bruine bestemmingen een ander lettertype hebben dan de rest van het bord. Het valt nauwelijks op, alleen aan de 'e' kan je het een beetje zien.
Snelwegfreak schreef:Dan word het teveel proppen. Dan zou ik gewoon gaan voor ruiteren, of alleen het bordje aan de paal zelf. Zo vreselijk belangrijk ze afritnummers nou ook weer niet. Ik vond de kleine bordjes aan de masten altijd duidelijk genoeg.
Of de 'Waalse oplossing', een witte balk boven het bord met daarin het afritnummer, het wegnummer en een pijl. Dat zou opzich goed passen bij de witte borden die er al staan. Dan heb je een duidelijk onderscheid tussen de witte wegwijzers die informatie geven over afritnummers en -namen en anderzijds de blauwe borden die bestemmingen weergeven.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 27 dec 2013, 16:40

^^ De Walen laten in ieder geval zien dat het kan, mits je maar één kruisend wegnummer hebt. Maar het maakt van het bord van een nogal kleurig geheel en zo goed presteert de kleur wit nu ook weer niet in de leesbaarheidstest. Dus als Vlaanderen toch aan het ontwerpen slaat, zou ik het liefste zien dat de witte borden weer blauw worden en op de uitsmijter dus ook een blauw kader te maken met afritnummer, wegnummer en pijl.

1500m: blauw aankondigingsbord met afritnummer, afritnaam en afstandsvermelding.
800m: blauw vorkbord met alle doelen en afritnummer (graag ook wat meer blauwvlak tussen rechtdoor en afslaand dan op beide borden bij Herentals)
400m: herhaling van het 1500m-bord
uitsmijter: blauw bord met alle doelen; afritnummer, wegnummer en pijl. De eventuele reservering van een lichtbak is eveneens blauw en staat buiten de bies.

EDIT: inmiddels plaatste ik hier wat ontwerpen.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 01 jan 2014, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 27 dec 2013, 17:13

Ik vind de borden vooral erg inconsistent qua vormgeving. Het zou al helpen als dat minder zou zijn. Ik denk zelf dat je het afritnummer moet verbannen naar de serviceborden, eigenlijk zoals vroeger.
https://lh3.googleusercontent.com/-CCBx ... 145447.jpg
Dit is een mooi voorbeeld van een bord dat gelukkig wel rustig oogt maar waar een heleboel mis mee is:
de rijstrookpijlen staan niet naast elkaar. Het afritnummer lijkt eerder op een mislukt E-15 schildje. De borden zijn ongelijk van grootte zonder noodzakelijkheid. Campus Gasthuisberg staat er tussengefrommeld en je moet heel goed kijken wil je zien dat het hier om een hospitaal gaat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 27 dec 2013, 17:47

^^
Vinny, er is inconsitentie omdat we op korte tijd gevolueerd zijn in de systematiek. Er staan dus verschillende generaties bewegwijzering langs de weg. Ik ben blij dat men eindelijk een werkend systeem gevonden heeft en dat consequent toepast. In het voorbeeld dat jij geeft, kan je duidelijk zien dat de rechtste twee rijstroken naar een afrit toeleiden en dat is iets dat ik in Nederland vaak mis.
Alfa schreef:
Wimpie25 schreef: In België gebruiken we trouwens Helvetica voor de "bruine" bestemmingen.
Dat is de eerste keer dat ik zie dat de bruine bestemmingen een ander lettertype hebben dan de rest van het bord. Het valt nauwelijks op, alleen aan de 'e' kan je het een beetje zien.
Dat is al sinds 1974 zo, toen de huidige lettertypes gradueel zijn ingevoerd. Zelfs de voorbeelden in de Wegcode zijn - correct - in Helvetica uitgevoerd.

Zie een ander voorbeeld https://maps.google.be/maps?q=bobbejaan ... 9,,2,-0.94
waldo79 schreef:^^ Je ontwijkt mijn stelling. Dit is een veel leesbaarder bord met maar 1 rechtdoordoel 8-)
Het valt nochtans onder dezelfde logica en systematiek. 3 doelen per richting (per uitzondering van witte en bruine bestemmingen) op een enorm bord dat bovendien dan ook nog eens mooi in de hoogte hangt. Daar valt niks over te klagen ;)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 27 dec 2013, 19:19

^^ Dat van die logica volg ik niet helemaal. Ooit had het merendeel van de Belgische snelwegen één rechtdoordoel. Het feit dat dat er op de E313 Antwerpen - Lummen drie geworden zijn vind ik verre van logisch. En als het de nieuwe standaard is, is het in mijn optiek een achteruitgang. Je moet vorkborden niet zo vol willen zetten met zoveel doelen per richting.

Drie afslaande doelen kan nog best, mits het aantal rechtdoordoelen maar beperkt blijft. Waar Waldo denk ik bovenal op doelt is echter de verdeling van de doelen over de borden. Tussen de afslaande doelen is de spatiëring relatief groot, maar tussen de afslaande doelen en het rechtdoordoel / de rechtdoordoelen zit maar heel weinig blauwvlak. Dat zie je elders in Vlaanderen gelukkig veel minder. Een gebrek in de Limburgse toepassing van het systeem dus.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 27 dec 2013, 19:54

^^
Het betreft hier borden die zowel in Antwerpen als Limburg staan. Grootschalig dus ;)

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » vr 27 dec 2013, 20:21

Ik volg Pino in zijn stelling.

Maak de pijl wat langer en zorg voor minstens een doelhoogte aan blauwvak om de doorgaande en afslaande richting van elkaar te scheiden. 1 rechtdoor doel is gewoon de maximum, vermeld de andere rechtdoordoelen op het afstandsbord na de oprit en voor de eigenlijke splitsing naar de afrit via vorkborden of portaalborden aan een verkeerswisselaar.

Hoe ziet het afstandsbord na de afrit er trouwens uit in het nieuwe bewegwijzeringssysteem op de e313? Is er ook gedacht aan een afstandsbord voor de ENA zones?

Davy
expressweg

Re: [B][FOTO][E040] E40 Brussel - Leuven

Bericht door Davy » zo 29 dec 2013, 11:13

Nog wat foto's, gisteren gemaakt:

De E40 gezien vanaf het N3-viaduct bij de op- en afrit Bertem vlakbij het knooppunt met de E314.
https://plus.google.com/photos/11761170 ... 7110346465

Een nieuwe drive-by reeks, maar deze keer met een gesloten spitsstrook.
https://plus.google.com/photos/11761170 ... 8720319169

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » zo 29 dec 2013, 11:37

Je ziet hier duidelijk dat bij het nieuwste aangelegde deel van de E40 volgens het nieuwste beleid de middenberm ook volledig gebetonneerd is. Bij de vernieuwingen in 2010 werd dat nog niet gedaan

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op zo 29 dec 2013, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 29 dec 2013, 11:44

Mooie foto's! :top:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 29 dec 2013, 12:46

Daviedoff schreef:Nog wat foto's, gisteren gemaakt:
Volgens de fotodetails uit de toekomst. ;)
Afbeelding

Ruben
woonerf

Bericht door Ruben » zo 29 dec 2013, 12:55

Alfa schreef:^^Op dat bord valt het nog mee met de zee aan blauwheid. Op dit bord is het erger:
Afbeelding
Daarom vind ik het geen goed idee om het afritbord te integreren. Met twee panelen had je hier een beter resultaat gehad.

Merk trouwens op dat de afritnummer hier weer op een andere manier vermeldt staat. Eenvormigheid?
Voor mij is het bij dit bord bovendien niet duidelijk naar waar de 2e rijstrook gaat: E40 of E314?

MrL
stadsweg

Bericht door MrL » zo 29 dec 2013, 17:10

inderdaad. Heel verwarrend.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 29 dec 2013, 17:14

Alleen de rechterrijstrook gaat naar de E314. Vanaf de oprit van de N3 komt er een extra (5e) rijstrook bij die ook naar de E314 gaat.

Ik vind dit eigenlijk wel een goed bord. Zo voorkom je dat al het verkeer richting de E314 zich al gaat ophopen op de rechterrijstrook,terwijl daar eerst nog het verkeer richting de N3 af moet. Op het moment dat je daadwerkelijk af moet slaan heb je nog 750 meter de tijd om vanaf de 3e rijstrook van links af te slaan naar de E314. In die tussentijd zit verkeer op de rechterrijstrook naar de E314 al op de 5e rijstrook om af te slaan, en wordt de capaciteit dus beter benut.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » zo 29 dec 2013, 21:46

Chris schreef:Alleen de rechterrijstrook gaat naar de E314. Vanaf de oprit van de N3 komt er een extra (5e) rijstrook bij die ook naar de E314 gaat.

Ik vind dit eigenlijk wel een goed bord. Zo voorkom je dat al het verkeer richting de E314 zich al gaat ophopen op de rechterrijstrook,terwijl daar eerst nog het verkeer richting de N3 af moet. Op het moment dat je daadwerkelijk af moet slaan heb je nog 750 meter de tijd om vanaf de 3e rijstrook van links af te slaan naar de E314. In die tussentijd zit verkeer op de rechterrijstrook naar de E314 al op de 5e rijstrook om af te slaan, en wordt de capaciteit dus beter benut.
Dit klopt, vandaag ben ik hier voor het eerst gepasseerd, het bord geeft inderdaad aan dat Genk en Hasselt via de 2 rechtse rijstroken te bereiken is, maar zoals hierboven vermeld komt er na de oprit Bertem een vijfde rijstrook bij en zijn de 3 linkse rijstroken voor rechtdoor richting Luik en de twee rechtse rijstroken voor de rechtsaf richting Genk en Hasselt.

Op zich denk je, wat hebben ze hier verkeerd gedaan, omdat plots de rijstroken voor rechtsaf met een rijvak verschuift na de oprit maar misschien is dit zo bewust gekozen?

Ik kan mij herinneren dat de situatie voordien veel slechter was als nu? Moest de oprit Bertem niet invoegen ipv dat het een volwaardige rijstrook had zoals nu?

Ook vindt ik de commentaar op de nieuwe borden ongegrond, ze zijn heel duidelijk leesbaar vanop een afstand, enkel spijtig van de afritnummer plaatsing op de borden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » zo 29 dec 2013, 21:48

^^
Vroeger was het inderdaad veel slechter, je kan de oude situatie nog op streetview zien. Wat de afritnummering betreft, ik vind het prima. Het is immers een systeem dat we ondertussen al goed kennen. De leesbaarheid in de werkelijkheid ligt inderdaad zeer goed, beter dan wat van de foto's af te leiden valt.