Verkeersdoden 2013

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Jeroen
2x2 autosnelweg

Re: verkeersdoden 2013

Bericht door Jeroen » wo 05 mar 2014, 18:28

Daviedoff schreef:Paar dingen die me opvallen:
* Italië doet het niet heel erg slecht als je het afzet hoe ze daar af en toe rijden.
Italianen rijden zeer impulsief en ondoordacht, maar van de andere kant reageren ze ergens ook wel weer voorspelbaar in het verkeer. Het verwachtingspatroon van andere weggebruikers is heel anders, ik denk dat het daarom nog wel meevalt.
Daviedoff schreef:* Het VK scoort heel erg goed.
Dat verbaast mij niet zo eerlijk gezegd. Combinatie van een goede infrastructuur die zeer duidelijk gericht is op verkeersveiligheid met actief gebruik van waarschuwingen in de vorm markeringen en borden, een onnoemelijke hoeveelheid rotondes en vooral een bijzonder beleefde rijstijl waar men nog het licht in de ogen van een ander gunt. Alleen de dual carriageways zullen er misschien in de statistieken iets minder goed vanaf komen.
Daviedoff schreef:* De enorme verbetering in Spanje en Portugal.
Ik mij toch moeilijk voorstellen dat dit niet te maken heeft met de huidige economische situatie met alleen al een werkloosheid van 26%... Dat moet toch een grote invloed hebben op het aantal gereden kilometers.
Laatst gewijzigd door Jeroen op wo 05 mar 2014, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 05 mar 2014, 18:29

Chris schreef:De Verenigde Staten scoort zo slecht door een combinatie van factoren denk ik;

* hoger autogebruik (meer afgelegde kilometers)
* veel meer kruispunten en conflicten in stedelijke gebieden dan in Europa vanwege het grid
* weinig voorzieningen voor langzaam verkeer (afgezien van stoepen)
* veel meerstrooks wegen zonder rijbaanscheiding
* veel wegen met center turn lanes icm hoge rijsnelheden
* veel rijden onder invloed
* veel rijden zonder gordel (45-50% van de verkeersdoden!)
* veel tieners die aan het texten zijn tijdens het rijden (druk sociale media om direct te antwoorden).
* meer doden door weersomstandigheden
Gebrekkige rijopleiding?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 05 mar 2014, 18:43

Jeroen schreef:Ik mij toch moeilijk voorstellen dat dit niet te maken heeft met de huidige economische situatie met alleen al een werkloosheid van 26%... Dat moet toch een grote invloed hebben op het aantal gereden kilometers.
Ik kon alleen data tot en met 2011 vinden, maar de impact was in de eerste 4 jaar van de crisis relatief beperkt, van 343 miljard personenkilometer per auto in 2007 naar 334 miljard personenkilometer per auto in 2011. Dat is een daling van maar iets meer dan 2%. In diezelfde tijd steeg de werkloosheid van 1,8 miljoen naar 5,0 miljoen.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 06 mar 2014, 8:39

Toch mooi om te zien dat de mortaliteit globaal genomen gehalveerd is in relatief korte tijd.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » do 06 mar 2014, 11:35

Aangezien het overal ongeveer 'vergelijkbaar' daalt kan je ook concluderen dat landelijke maatregelen op het gebied van boetes, handhaving en regels niet heel belangrijk zijn in deze daling. Anders zou je toch veel grotere verschillen zien tussen de landen, waarbij het ene land halveert en het andere land vrijwel gelijk blijft.

Ik denk dat gewoon auto's zoveel veiliger geworden zijn in deze periode, waarschijnlijk door verplichte eisen van de EU.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 06 mar 2014, 11:59

Jeroen schreef:
Daviedoff schreef:* De enorme verbetering in Spanje en Portugal.
Ik mij toch moeilijk voorstellen dat dit niet te maken heeft met de huidige economische situatie met alleen al een werkloosheid van 26%... Dat moet toch een grote invloed hebben op het aantal gereden kilometers.
Ik denk dat dit vooral te maken heeft met een enorme groei van het snelwegennet van beide landen sinds het begin van deze eeuw. Veel onveilige wegen met tegenverkeer zijn vervangen door autosnelwegen.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 06 mar 2014, 12:22

hoevenpe schreef:Ik denk dat gewoon auto's zoveel veiliger geworden zijn in deze periode, waarschijnlijk door verplichte eisen van de EU.
Dat zal best een hele belangrijker factor zijn.
Die factor is natuurlijk ook in heel Europa gelijk want iedereen in Europa heeft een portemonnee waarmee men zich een veel te dure Duitse horken-bak kan veroorloven.

Daarnaast is de relatieve daling één ding, in absolute getallen zijn in een aantal landen de dalingen echt wel heel enorm groot.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 25 mar 2014, 20:12

In Bosnië-Herzegovina zijn in 20142013 334 verkeersdoden gevallen. Het land heeft tegen de 4 miljoen inwoners.

Een kaartje met de verdeling van het aantal doden per kanton of entiteit. De meeste doden in de Federatie vielen in bebouwde kom, de minste op regionale wegen.
Afbeelding

Meer info (in de lokale taal) hier
Laatst gewijzigd door Palance op wo 26 mar 2014, 15:50, 2 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 26 mar 2014, 12:17

Hebben ze daar een glazen bol?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 26 mar 2014, 15:49

Nee, ik heb dikke vingers :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 12 apr 2014, 16:53

Aantal verkeersdoden in EU tweede jaar op rij gedaald
31/03/2014

In 2013 is voor het tweede jaar op rij het aantal verkeersdoden op de Europese wegen aanzienlijk gedaald. Volgens eerste cijfers is het aantal verkeersdoden met 8 % teruggelopen ten opzichte van 2012, na een eerdere daling met 9 % tussen 2011 en 2012.

Lees verder: http://www.verkeersnet.nl/11337/aantal- ... j-gedaald/
Opvallend is dat hierin Spanje niet bovenaan staat in het lijstje. Waarom dat is weet ik niet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 12 apr 2014, 16:59

Opvallend is Slowakije. De "fatality rate" is daar nog maar 42 per 1 miljoen inwoners. Dat is 50% minder dan in België en Tsjechië en het enige oostelijke EU-land dat onder het EU-gemiddelde zit.

Spanje is toch wel het toonbeeld van succes. Van 136 naar 37 doden per 1 miljoen inwoners tussen 2001 en 2013. Portugal heeft overigens eenzelfde trend, van 163 naar 62 doden per 1 miljoen inwoners.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 12 apr 2014, 20:21

Een wat uitgebreidere analyse;

Voor het eerst in de geschiedenis heeft geen enkel EU-land meer dan 100 verkeersdoden per 1 miljoen inwoners. Er is maar één land met meer dan 90 doden per 1 miljoen, namelijk Roemenië. Er lijkt zich sinds 2010 wel een stagnatie voor te doen bij de daling van de verkeersdoden in veel landen, zowel in landen met reeds een laag niveau van verkeersdoden, als in sommige landen met een hoger niveau.

Slowakije is het eerste oostelijke EU-land dat minder verkeersdoden dan het EU-gemiddelde heeft. Griekenland heeft een opvallende daling in de periode 2010-2013 gerealiseerd. Dat is vermoedelijk deels toe te schrijven aan de slechte economische situatie. Al eerder hadden we echter in Spanje gezien dat het aantal gereden kilometers daar niet zoveel is gedaald als de hoge werkloosheidcijfers suggereren. Maar de situatie in Griekenland is toch wel een stuk erger dan in Spanje, met name de forse teruggang van de welvaart.

Opvallend is het grote aantal verkeersdoden in Letland en Litouwen in 2001, deze lagen destijds veel hoger dan in andere oostelijke EU-landen en liggen ook nu nog tot de hoogste van Europa. Opvallend is overigens dat Estland het een stuk beter doet dan die andere twee Baltische staten. Estland kruipt naar het EU-gemiddelde toe. Ook wel opvallend is het hoge niveau van verkeersdoden in België in 2001, namelijk 145 per 1 miljoen inwoners. Dat was een slechter resultaat dan in veel oostelijke EU-landen.

Het lage aantal verkeersdoden in Italië vind ik op zich wel opmerkelijk gezien de rijstijl. Alhoewel in Italië wel bijzonder veel ongelijkvloerse kruisingen (veiliger) zijn. Maar het zou me eerlijk gezegd niet verbazen als de registratie onvoldoende is. Het hoge niveau van Luxemburg is ook wel opvallend. Alhoewel de cijfers wel beïnvloed worden vanwege het geringe inwonertal, heeft Luxemburg al wel langere tijd meer verkeersdoden gehad dan Duitsland of Frankrijk. In 2013 had Luxemburg het op één na hoogste aantal verkeersdoden van de EU (87 per 1 miljoen inwoners).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 13 apr 2014, 17:00

Het interessante aan Luxemburg is dat het aantal verkeersdoden per voertuigkilometer vergelijkbaar is met de Belgische provincie Luxemburg. Terwijl de infrastructuur in het Groot-Hertogdom toch veel beter ontwikkeld is. Lijkt er op dat cultuur/rijstijl bepalender is dan de staat van de weg...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 13 apr 2014, 17:23

In Montenegro wordt elke ochtend een verkeersbulletin afgegeven voor de komende 24 uur. Maar er wordt ook vermeld hoeveel ongevallen er zich de afgelopen 24 uur hebben voorgedaan, inclusief het aantal lichtgewonden, zwaargewonden en doden.
Laatst gewijzigd door Palance op vr 18 apr 2014, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 13 apr 2014, 22:46

Het interessante is dat Nederland nu niet meer in de top 3 staat, maar is gezakt naar de 5e plek. Spanje doet het zelfs beter, en terecht. In Nederland is het aantal doden tussen 2001 en 2013 niet zo heel sterk gedaald zoals in andere landen, omdat we al op een hoog niveau zaten. Ik denk dat we de aankomende jaren zelfs wel eens buiten de top 10 kunnen raken, omdat andere landen ons gaan inhalen.

Als je kijkt naar hoe wij verkeerveiligheid aanpakken ten opzichte van andere landen denk ik dat we te weinig in echt veilige wegen investeren. We hebben op wegvakken te smalle rijstroken, dat zal ons absoluut buiten de top 10 gaan zetten. Maar we hebben ook veel te veel kruispunten op 2x2-wegen met verkeerslichten. En verder vind ik de ongeregelde kruispunten op enkelbaanswegen onhandig ontworpen, de linksafbeweging vanaf de zijweg moet vaak in 1 keer gemaakt worden (dus overzicht op zowel links als rechts is nodig) terwijl een gefaseerde beweging veel veiliger is (maar die hebben we vrijwel niet in Nederland). In het buitenland zie je geregeld dat rechtdoorstroken dan zijn afgescheiden van de linksafbeweging naar de zijstraat en de linksafbeweging vanaf de zijstraat, waarna voor de linksafbeweging vanuit de zijstraat een invoegstrook volgt of een 2e rijstrook. Dat is een verkeersveilige oplossing.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 24 apr 2014, 9:55

CBS schreef:Fors minder verkeersdoden in 2013

570 verkeersdoden in 2013; 80 minder dan in 2012
Forse afname bij motorrijders
Ook daling bij inzittenden personenauto, fietsers en voetgangers
Meer dodelijke slachtoffers bij bromfietsers en scootmobielers

In 2013 zijn 570 mensen omgekomen door verkeersongevallen in Nederland. Dat zijn er 80 minder dan het jaar ervoor, een daling van ruim 12 procent. De daling is beduidend sterker dan het Europese gemiddelde van 8 procent. Er vielen vooral onder motorrijders, maar daarnaast ook onder inzittenden van personenauto’s, fietsers en voetgangers minder dodelijke slachtoffers. De cijfers zijn vandaag bekend gemaakt door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

In 2013 kwamen 29 motorrijders door een verkeersongeval om het leven. In 2012 waren dit er 56. Deze forse daling vond vooral plaats onder 30- tot 60-jarige motorrijders.
Het aantal dodelijke slachtoffers onder bestuurders of passagiers van personenauto’s daalde met 39 en kwam uit op 193. Hiervan is bijna de helft overleden door een botsing met een ander motorvoertuig.
Het aantal fietsers dat is omgekomen in het verkeer is met 8 procent gedaald, van 200 in 2012 tot 184 in 2013. Vooral onder kinderen jonger dan 15 jaar daalde dit aantal. In 2013 overleden 5 jonge fietsers, een jaar eerder waren dit er nog 13. Het aantal verkeersdoden onder voetgangers nam af van 68 naar 56.

Het aantal dodelijke slachtoffers van een verkeersongeval onder gebruikers van een scootmobiel is toegenomen, van 23 in 2012 naar 32 in 2013. Ook het aantal verkeersdoden onder bromfietsers en scooterrijders nam toe, van 44 naar 48.

De dalende trend van het aantal verkeersdoden in de provincie Noord-Brabant zet zich voort. Het aantal dodelijke verkeersongevallen in Noord-Brabant kwam uit op 81 in 2013, 24 minder dan het jaar ervoor. In West-Nederland daalde het aantal verkeersdoden met 18 procent tot 177 dodelijke slachtoffers. De provincie Gelderland telde in 2013 voor het eerst de meeste verkeersdoden, een jaar eerder was dat nog Noord-Brabant. Noord-Brabant en Gelderland hebben van alle provincies het meest uitgebreide wegennet.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 24 apr 2014, 10:04

Noord-Brabant en Gelderland hebben van alle provincies het meest uitgebreide wegennet.
Goh, toevallig zijn het ook de in oppervlakte grootste provincies van ons land :wall:
Laatst gewijzigd door waldo79 op do 24 apr 2014, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 24 apr 2014, 10:10

Nu.nl komt vol trots met de cijfers: het aantal verkeersdoden is flink gedaald! (Link)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » do 24 apr 2014, 12:33

Dat is vreemd:

Nu we 130 mogen rijden zou toch het aantal verkeersdoden explosief stijgen volgens GroenLinks en andere auto-critici? :twisted:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 24 apr 2014, 12:35

Grappig, 570 doden per jaar. Een ''expert'' van de ANWB hoorde ik pakweg een maand terug nog roepen dat die 500 doden in 2020 nooit gehaald kon worden...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » do 24 apr 2014, 18:10

Snelwegfreak schreef:Grappig, 570 doden per jaar
Ja. Heel grappig!
:roll:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 24 apr 2014, 18:30

Ah kom op joh, zie het in de context van de rest van mijn post... :roll:
Enne gojje mins blieft altied leave.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 16 mar 2015, 19:14

* schop *

Diverse media melden:
Provinciale wegen zijn de afgelopen tien jaar veiliger geworden. In 2003 kwamen 249 mensen om bij ongevallen op deze wegen. In 2013 waren er 100 doden, meldt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, SWOV.
http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/neder ... s-and-tips
Ik snap alleen niet waarom dit nieuwsbericht zo laat komt, dit was in 2014 toch al bekend? Of is er recentelijk een diepte-onderzoek uitgevoerd?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 16 mar 2015, 19:28

Overmorgen zijn er provinciale verkiezingen. Men probeert het wat onder de aandacht te brengen.

Ik vind het gedoe om de zogenaamd waanzinnig onveilige provinciale wegen wat overtrokken. Er zal altijd een wegtype zijn dat het onveiligst is. Verkeer in Nederland is zeer veilig. 0 doden is een utopie.

Men heeft de voorgaande twee decennia getracht de provinciale wegen veiliger te maken door bijna alleen maar in te zetten op lagere snelheden. Tal van autowegen zijn afgewaardeerd. Rijstroken zijn smaller gemaakt om de V85 een paar kilometer te verlagen. Hyperactieve markering is aangebracht om het rijden optisch sneller te laten lijken. Bijna nergens zijn doorgaande wegen buiten de bebouwde kom standaard zo smal als in Nederland. Dit heeft geleid tot weinig vergevingsgezinde wegen.