PeterSchoeber schreef: zo 17 dec 2023, 19:18
Zie jij toevallig ook nog kans om plaatjes te maken van het slopen van de oude brug?
Ik vrees van niet. Vermoedelijk wordt de hele bovenbouw van de brug deze week al gesloopt en ik zie weinig kans om deze week overdag in de buurt van de brug te komen.
Ongepland was ik vandaag toch thuis aan het werk en toen ik getipt werd dat er een grote hijskraan bij de Cruquiusbrug stond, ben ik gelijk op mijn fiets gestapt en die kant op gegaan. Helaas was ik exact drie minuten te laat om het grote hijswerk te zien en kwam ik ter plaatse toen het bovendeel van de brug netjes op een zandbed werd neergelegd. Van Janet Bakker, een inwoonster van Cruquius, heb ik echter enkele foto's toegestuurd gekregen welke ik hier met bronvermelding mocht plaatsen. Onderstaande vier foto's zijn dus van Janet Bakker.
Men is direct begonnen met snijbranders de verschillende delen van de brug in stukken te snijden waarna de verschillende delen een uurtje later zijn afgevoerd.
De gebruikte kraan was inderdaad een flinke jongen, categorie 650 ton ongeveer, die overigens niet in vol ornaat stond opgesteld. Het spanlift gebeuren ontbrak dus werkte de kraan niet onder zijn maximale configuratie.
Een groot stuk overcapaciteit bij het hijsen bij een sloopklus, je weet nooit precies hoeveel iets weegt, zo leert de ervaring mij is nooit verkeerd. Bij de sloop van de DHS bruggen in Rotterdam had men voor een bepaalde hijs een gewicht berekend van 29 ton. Op de gebruikte vlucht van de kraan kon deze 34,5 ton tillen dus capaciteit genoeg zou je denken. Bij het loskomen van het brugdeel bleek er ineens 34 ton in de takels te hangen dus net binnen de grenzen.
Door deze aanrijding door een dronken bestuurder vlak voor kerst kan de (resterende) Cruquiusbrug de komende periode niet meer worden geopend en is de brug daarmee gestremd voor scheepvaart.
De Cruquiusbrug is de komende tijd gestremd voor de scheepvaart vanwege schade door een ongeval.
Afgelopen weekend reed een auto met hoge snelheid tegen de slagboom aan. De installatie is ernstig beschadigd. Daardoor kan de brug niet meer veilig worden geopend voor het vaarverkeer. Auto's en ander wegverkeer kunnen de brug gewoon gebruiken.
Voor de scheepvaart is de alternatieve route via de Westelijke Ringvaart. Door de werkzaamheden bij de Schipholbrug (A9) is er geen alternatief voor de staande mastroute. De beperkte onderdoorgang van de brug (doorvaarthoogte tot 2,2 meter, afhankelijk van waterpeil) kan wel worden gebruikt door de scheepvaart.
De schade aan de brug wordt zo snel mogelijk hersteld. Gezien de omvang van de schade zal dit naar verwachting enkele weken in beslag nemen. Begin januari verwacht de provincie aan te kunnen geven wanneer de brug weer open kan voor de scheepvaart.
In een drukkere tijd kun je nog kunnen denken aan beperkte konvooivaart waarbij verkeersregelaars zorgen dat de brug veilig open kan. Kennelijk acht men dit niet nodig.
Die 2.20 doorvaarthoogte bij gesloten brug zal met de huidige waterstanden ook niet worden gehaald
Ja, een 4-0 systeem inderdaad. Ik heb de indruk dat de doorstroming best redelijk is, althans niet veel slechter dan normaal. Doordat de aansluitende wegen (Cruquiusdijk en Bennebroekerdijk) dicht zijn, zijn er sowieso wat minder fases in de VRI wat de doorstroming ook wel bevordert. Overigens ligt een paar honderd meter naar het westen de eerste VRI kruising in Heemstede en die is zodanig ondergedimensioneerd dat daar 'altijd' file staat. Komende vanaf de Cruquiusbrug ben je daar in de avondspits zo 10 minuten (of langer) extra kwijt.
Chris schreef: zo 11 feb 2024, 14:43Hoe zit het nu met de de doorstroming. Die andere brug is een stuk breder, is er nu een 4+0 systeem op?
Volgens mij loopt dat precies zoals Rein zegt, niet meer of minder problemen als anders, omdat de eerste VRI in Heemstede bepalend is voor de gehele doorstroming in de omgeving.
Hier kun je het verkeersplan inzien: https://www.nhbereikbaar.nl/public/situ ... =%5B272%5D (onderste tekening)
Er is weer een nieuwe update verschenen over het Toekomst N201 project:
De twee locaties voor de fietstunnel bij Mijdrecht zijn onderzocht, dit betreffen de locaties bij het Waverveensepad en de nieuw aan te leggen kruising bij de Veenweg. De resultaten van de in januari van dit jaar georganiseerde ontwerpsessie zijn ook in het onderzoek verwerkt. Voor de presentatie van het onderzoek wordt op 22 mei 2024 van 19.00 uur tot 21.00 uur in Hotel Mijdrecht aan de Provincialeweg 3 in Mijdrecht een inloopbijeenkomst georganiseerd. Dan wordt ook een toelichting gegeven op het voorkeursontwerp dat ter besluitvorming in september of oktober 2024 wordt aangeboden aan Provinciale Staten.
Verder is er onderzoek naar stikstof gedaan waaruit blijkt dat voorgenomen aanpassingen aan de N201 ten goede komt aan de doorstroming en dat de stikstofdepositie niet toeneemt en zelfs licht daalt.
Daarnaast zijn er wat aanpassingen aan het ontwerp gedaan wat betreft het vlot trekken van de bocht bij Mijdrecht. De kruisingen bij de Eerste- en Tweede Zijweg wordt meer ruimte gemaakt voor fietsers om op te kunnen stellen op het middeneiland. Ook de invoeger voor de bus wordt aangepast zodat de bus en ook hulpdiensten sneller en veiliger kunnen invoegen.
Het totale maatregelenpakket voor de N201 kan niet in één keer worden uitgevoerd. Daarom is het tracé opgedeeld in deelprojecten.
Het eerste deelproject bestaat uit de aanpassing van de twee kruispunten in Vreeland. Er komt een plateau om de toegestane snelheid van 60 km/uur beter af te dwingen. Daarnaast worden er maatregelen getroffen om het geluid te verminderen en wordt et fietspad langs de Singel verlegd. Ook het kruispunt N212-Hoofdweg valt onder dit deelproject. Op dit kruispunt komt ook een plateau en de maximumsnelheid gaat omlaag naar 60 km/uur.
Bij de afrit van de A2 van Utrecht naar Hilversum komt een extra opstelstrook.
Naar verwachting start de uitvoering van het eerste deelproject in het eerste kwartaal van 2025.
De rest van de maatregelen aan de N201 is ondergebracht in vier andere deelprojecten:
Mijdrecht (nieuwe tracé en parallelweg tot en met de Tienboerenweg);
aansluiting Vinkeveen
Kruispunt Loenersloot
Kruispunt N201-N402 richting Loenen aan de Vecht
In de periode van donderdag 6 juni tot maandag 10 juni 2024 zijn er onderhoudswerkzaamheden gepland aan de N201 tussen Mijdrecht en Amstelhoek.
In deze periode is de N201 tussen Mijdrecht en Amstelhoek afgesloten voor het verkeer en wordt een omleiding ingesteld.
Meer informatie over deze wegafsluiting is twee weken voorafgaand aan de werkzaamheden onder andere te vinden op gele borden langs de N201 en op de provinciale website.
Ik kan het niet terugvinden, maar de turborotonde op de afrit van de A2 blijft dus? In eerdere plannen zou dat namelijk vervangen worden door een VRI-kruispunt op verzoek van Rijkswaterstaat, zodat er geen terugslag meer op zou treden op de A2.
Als dit dus zo blijft, dan krijgt verkeersveiligheid dus niet de extra aandacht waar de provincie zo vol lof over praat:
Verkeersveiligheid. Dit aspect is door Provinciale Staten hoog op de agenda geplaatst, en krijgt in het nieuwe pakket extra aandacht.
Dat hele project is sowieso een lachertje. Het begon groot, maar uiteindelijk gebeurt er heel weinig.
Onder de A2 zou een DDI een mooie oplossing zijn lijkt mij. Wat vooral belangrijk is, is dat de punten waar de verkeersstromen elkaar kruisen vrij blijven.
Bij Vinkeveen VRI-kruising op de plek waar nu die turborotonde ligt kan wel helpen bij de doorstroming. Het is dan makkelijker om de opstelstroken door te trekken tot de bocht van de halfklaverbladlus waardoor er meer verkeer kan wachten voor de verkeerslichten. De vluchtstrook op de afrit kan dan omgezet worden naar opstelstrook rechtdoor/rechtsaf combi en de twee huidige stroken naar een linksaf en een rechtdoor/linksaf combi.
Ik ben woensdag even bij de info avond over het project N201 geweest. Wijziging thv Singel Vreeland ziet er goed uit. Verder wordt het bij ongeveer elk verkeerslicht tweebaans elke kant op. Verkeersmodellen geven aan dat dat goed is voor de doorstroming, maar in praktijk wordt het erg onrustig.
Vanaf de A2 naar Hilversum moet je net na de A2 ritsen, waarna je bij Loenersloot weer 2x2 hebt en dan voor de kanaalbrug weer moet ritsen. En dan bij de kruising met de N402 weer en bij Vreeland ook twee keer. Leuk als er een trage pigem voor je zit maar verder is het niet best voor het verkeersbeeld en de doorstroming denk ik zo.
Die ritsbewegingen zijn er nu toch ook al? In mijn herinnering zijn die huidige stroken wel relatief lang, dus is er meer tijd voor een plekje, denk ik.
Het zou mooi zijn als er een 1+2 kan komen vanaf de brug over het kanaal naar de BP, zeg maar. Dan is verkeer naar Loenen direct op de eigen rijstrook. Is goed voor afstroom, volgens mij.
De kruisingen bij Vreeland hebben in beide richtingen nu al in beide richtingen twee stroken met ritspunt na de kruising.
Die bij de N402 alleen richting Hilversum.
Richting de kanaalbrug niet. Daar was voorheen ook geen ruimte voor vanwege het fietspad dat daar lag. Sinds de nieuwe kanaalbrug is dat fietspad er al niet meer. Dus de ruimte zou daar nu voor een tweede strook gebruikt kunnen worden.
De dubbele T-kruising bij Loenersloot hebben beide richtingen een enkele strook rechtdoor maar dat wordt krap om er een tweede bij te maken. De kruisingen bij de A2 zijn het al twee stroken voor de rechtdoorrichtingen.
Richting Hilversum zou het beter zijn om dat hele stuk tussen de A2 en Loenersloot twee stroken te geven waarbij de linkerstrook overgaat in de voorsorteerstrook voor linksaf richting Baambrugge.
Dat ritsen na de kruisingen geeft bij drukte inderdaad een hoop geprop en stagnatie. Komt dan ook wel door het haantje de voorste gedrag, van die lui die hem er nog even voor willen rammen. De verdrijvingsvlakken worden dan ook goed misbruikt.
Heeft er ook wel mee te maken dat de N201 inhaalverbod heeft, gezien de drukte overigens op vele momenten, is inhalen veelal ook niet te doen. En die mogelijkheid is er dan even op die korte tweestrooks gedeelten bij de kruisingen waar uiteraard zoveel mogelijk weggebruikers gebruik van willen maken om een slakje voorbij te gaan.
Bij Vreeland vernachelen die flitspalen het ook omdat er geremd wordt en men ruim onder de Vmax van 60 over de kruising rijdt en diverse weggebruikers dan ook niet versnellen wanneer de detectielussen voor de flitspalen al gepasseerd.
Richting Hilversum zijn er genoeg slakken die de linkerstrook aanhouden na de Vreelandbrug omdat je eigenlijk automatisch in die strook uitkomt. Er is een tijd geleden de markering nog aangepast omdat die aan dat wegbeeld bijdroeg. Restanten van de deelstrepen zijn nog zichtbaar
Als ik een auto met lange assist rij moet ik daar ook altijd opletten en tegensturen om gewoon op de rechter rijstrook uit te komen.
Idealiter trekt men de tweede rijstrook vanaf de kruising met de A2 door tot de kruising met de N402 maar naast dat de inwoners van Loenersloot daar fel op tegen zijn is de brug te smal. Toen de nieuwe brug kwam is dat vanuit de Dorpsraad Vreeland nog geopperd maar dat was al te laat helaas. Een wisselstrook op de brug zou ook prima geweest zijn overigens. Sochtends naar de A2, ‘s middags de andere kant op.
Nu bedenk ik me wel: ‘s ochtends rijdt het weer na de kruising bij Loenersloot. Misschien haalt een tweede rijstrook de druk daar wel een beetje weg en is er dan minder file. Ik denk wel dat de bewoners aldaar net als bij Vreeland een max van 60 (of 50) willen icm een flitspaal en drempel. Dat laatste gaat er bij beide kruisingen in Vreeland komen begreep ik.
Het mooiste is een verdiepte bak (vergelijkbaar met de N206) met tunnel onder het ARK, aquaductje voor de Angstel en een overkluizing met daarop een kruising van de Rijksstraatweg/Binnenweg en huidige N201.
Kan opzich wel aan de noordzijde langs de hoogspanningsmasten. Aan de andere zijde van het kanaal kan dan de oude N201 en N402 ongelijkvloers op de nieuwe aangesloten.
Alleen met dit idee is de provincie Utrecht daarna failliet.
De nieuwbouw van brug A van de Cruquiusbrug vordert gestaag. Bijgaand een paar foto's van begin deze week waarop te zien is dat de stijlen van de hamei zijn geplaatst. Binnenkort wordt de val ingelezen. En verder wordt binnenkort het tunneltje wat aan de Heemsteedse kant van de brug onder de N201 doorloopt verlengd (aangezien de toekomstige rijbaan wat breder is dan de oude rijbaan)
De afgelopen week is er veel zichtbaars gebeurd bij de Cruquiusbrug. Afgelopen vrijdag werd het brugdek, de val, per schip 'afgeleverd' en zaterdag werd de val ingehezen. Vandaag werd de balanspriem met de contrabalans ingehezen en vastgemaakt en 'opeens' liggen er weer twee Cruquiusbruggen. Zie bijgaand enkele foto's van de gebeurtenissen van afgelopen dagen. Net als bij het uithijzen van de oude Cruquiusbrug, heb ik veel foto's van Janet Bakker uit Cruquius toegestuurd gekregen die ik hier met haar toestemming mag plaatsen. Alleen de laatste twee foto's heb ik zelf vanavond gemaakt.
PeterSchoeber schreef: ma 16 sep 2024, 23:10
(..) Welke staalbouwer heeft deze brug eigenlijk gemaakt?
Ik heb nog geen naam kunnen ontdekken maar men spreekt over Krimpen aan de IJssel.
(..)De brugklep is ongeveer 17 meter lang, 13 meter breed en weegt 84 ton, wat gelijk staat aan ongeveer 50 auto's. De brugklep is gemaakt in Krimpen aan de IJssel en per schip naar de Cruquiusbrug gebracht. Dit gebeurde via de Hollandsche IJssel, de Gouwe en de Ringvaart. Het transport was een bijzonder gezicht en trok veel bekijks.(..)
Het is de bedoeling om deze tool/werkwijze meer te gaan gebruiken bij de vervangingsopgave van bruggen, want die komt eraan - is er al- (zoals wij weten).