Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen
Moderator: Moderatoren
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » wo 05 feb 2014, 16:49
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Bericht
door Snelwegfreak » wo 05 feb 2014, 16:57
Leuk Mavas! Mooie foto's van een mooie weg. Jammer dat hij zo versmald is, maar ik vind het er nog aardig uitzien. Jammer van die slingers inderdaad, maar dat zijn snelheidsremmende maatregelen want ja, stel je voor dat men harder rijdt dan 80 km/h... De Redesign-borden zien er nog aardig uit. Juiste lettergrootte zowaar, al heb ik liever normale pijlen en Dd...
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Davy
- expressweg
Bericht
door Davy » wo 05 feb 2014, 16:59
Die weg is inderdaad goed verprutst, heb hem een week of 2 geleden ook deels bereden...
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Bericht
door Snelwegfreak » wo 05 feb 2014, 17:11
Dat fietspad aan de grensovergang is ook wel grappig. Die eindigt abrupt op de grens en verder zoek je het maar uit. Harry heeft daar nog een foto van dacht ik.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Ds79m » wo 05 feb 2014, 17:48
Wat voor mensen bedenken dit soort onzin eigenlijk?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Bericht
door Snelwegfreak » wo 05 feb 2014, 18:05
Mensen die de verkeersveiligheid trachten te verbeteren. Volgens mij was het eerst een 2x2 autoweg met VRI-kruispunten? Als de intensiteiten laag waren kan ik me heel goed voorstellen dat men uit het oogpunt van veiligheid dit heeft gedaan.
Echter vind ik het persoonlijk ook onzinnig. Zulk mooie wegen en goede infrastructuur moet je niet verkloten omdat er af en toe een ongeval gebeurt...

-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » wo 05 feb 2014, 18:08
Snelwegfreak schreef:Dat fietspad aan de grensovergang is ook wel grappig. Die eindigt abrupt op de grens en verder zoek je het maar uit. Harry heeft daar nog een foto van dacht ik.
Ik heet geen Harry, maar heb er wel foto's van
(Maart 2011)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Bart217
- verkeersader
Bericht
door Bart217 » wo 05 feb 2014, 18:13
Jullie zitten nu wel te 'zeuren' over de nieuwe wegindeling waar ik het persoonlijk helemaal mee eens ben. Misschien was het wel niet per se nodig en had het bergen geld gescheeld als de wegindeling gelaten was zoals deze was, maar het is toch een stuk veiliger en goed ingericht als vroeger. En je kunt er nog steeds harder rijden dan de maximumsnelheid, maar door de rotondes en weginrichting wordt dit een stuk veiliger 'opgelost' dan vroeger.
Zijn er ook foto's van de andere rijrichting meteen na afrit 24? Dat is namelijk helemaal lachwekkend. Eerst een bord 'einde bebouwde kom Roosendaal', dus 80. Dan 100 meter verder een snelheidsbeperking met 50 (waarom weet niemand en de weginrichting geeft nog steeds 80 aan). Na het viaduct met de burg. Schneijderlaan een snelheidsbeperking met 70 (waarom weet niemand, de weginrichting geeft nog steeds 80 aan en maakt die 10 kilometer snelheidsverschil nu echt zoveel uit) en pas op/na het viaduct met de Willem Dreesweg mogen we eindelijk weer rijden zoals de weginrichting het aangeeft...
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door keokiracer » wo 05 feb 2014, 18:26
Snelwegfreak schreef:Mensen die de verkeersveiligheid trachten te verbeteren. Volgens mij was het eerst een 2x2 autoweg met VRI-kruispunten?
Enkele (zo niet alle) kruispunten zonder VRI met plaatselijke versmalling naar 2x1 en stopborden voor de zijwegen.
https://maps.google.nl/?ll=51.495098,4. ... 47,,0,5.91
-
Davy
- expressweg
Bericht
door Davy » wo 05 feb 2014, 18:43
Bart217 schreef:Jullie zitten nu wel te 'zeuren' over de nieuwe wegindeling waar ik het persoonlijk helemaal mee eens ben. Misschien was het wel niet per se nodig en had het bergen geld gescheeld als de wegindeling gelaten was zoals deze was, maar het is toch een stuk veiliger en goed ingericht als vroeger. En je kunt er nog steeds harder rijden dan de maximumsnelheid, maar door de rotondes en weginrichting wordt dit een stuk veiliger 'opgelost' dan vroeger...
Ja want dit was vroeger natuurlijk een echte dodenweg...
Echt ongelooflijk hoeveel geld er verkwist wordt aan dit soort onzin. En dat harder rijden gaat ook niet op want men zal het vast wel nodig vinden daar te gaan flitsen voor die wegpiraten die het aandurven 85 te rijden.
Nee ik kan niet begrijpen hoe je zoiets kan goedpraten...
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Bericht
door Snelwegfreak » wo 05 feb 2014, 18:54
keokiracer schreef:Snelwegfreak schreef:Mensen die de verkeersveiligheid trachten te verbeteren. Volgens mij was het eerst een 2x2 autoweg met VRI-kruispunten?
Enkele (zo niet alle) kruispunten zonder VRI met plaatselijke versmalling naar 2x1 en stopborden voor de zijwegen.
https://maps.google.nl/?ll=51.495098,4. ... 47,,0,5.91
Dat zou inderdaad niet zo'n groot probleem moeten zijn... Hoop geld weggegooid wat niet nodig was geweest, al kan ik de beslissing ook wel begrijpen.
-
captain007
- Forumbeheerder
Bericht
door captain007 » wo 05 feb 2014, 18:56
Er was waarschijnlijk groot onderhoud nodig en daarom is besloten nog maar de helft van de weg terug te leggen om zodoende onderhoudskosten in de toekomst uit te sparen. Gezien het feit dat deze weg bij onze zuiderburen nu niet bepaald hoogwaardig uitgebouwd doorloopt kan ik in dat licht de keuze nog wel begrijpen.
-
Bart217
- verkeersader
Bericht
door Bart217 » wo 05 feb 2014, 19:13
Daviedoff schreef:Bart217 schreef:Jullie zitten nu wel te 'zeuren' over de nieuwe wegindeling waar ik het persoonlijk helemaal mee eens ben. Misschien was het wel niet per se nodig en had het bergen geld gescheeld als de wegindeling gelaten was zoals deze was, maar het is toch een stuk veiliger en goed ingericht als vroeger. En je kunt er nog steeds harder rijden dan de maximumsnelheid, maar door de rotondes en weginrichting wordt dit een stuk veiliger 'opgelost' dan vroeger...
Ja want dit was vroeger natuurlijk een echte dodenweg...
Echt ongelooflijk hoeveel geld er verkwist wordt aan dit soort onzin. En dat harder rijden gaat ook niet op want men zal het vast wel nodig vinden daar te gaan flitsen voor die wegpiraten die het aandurven 85 te rijden.
Nee ik kan niet begrijpen hoe je zoiets kan goedpraten...
Eeeeh, ja dit was vroeger een dodenweg. En ja, het scheelt duurderee vervangingen van verkeerslichten en nee, het is hier niet (meer) zo druk dat het later weer per se een (onveilige) 2x2-weg moet worden...
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door waldo79 » wo 05 feb 2014, 19:21
Maar waar gebeurden die ongevallen dan? En wat was de oorzaak van de ongevallen?
-
Davy
- expressweg
Bericht
door Davy » wo 05 feb 2014, 19:25
Ik wil het trouwens nog wel eens zien of die weg veiliger is op termijn, want uiteraard is die weg weer zo smal mogelijk uitgevoerd waardoor een kleine stuurfout grote gevolgen kan hebben (lege vrachtwagen en zijwind!)... en natuurlijk het inhaalverbod gecombineerd met omaatjes die 60 wel hard genoeg vinden...
Achja het blijft Nederland...
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Bericht
door Snelwegfreak » wo 05 feb 2014, 19:29
Dan moet je maar in België gaan wonen! Oh, wacht

-
Davy
- expressweg
Bericht
door Davy » wo 05 feb 2014, 19:39
captain007 schreef:Er was waarschijnlijk groot onderhoud nodig en daarom is besloten nog maar de helft van de weg terug te leggen om zodoende onderhoudskosten in de toekomst uit te sparen. Gezien het feit dat deze weg bij onze zuiderburen nu niet bepaald hoogwaardig uitgebouwd doorloopt kan ik in dat licht de keuze nog wel begrijpen.
Mja dat is eigenlijk ook zoiets... Men legt de lat tegenwoordig zo hoog dat bijvoorbeeld een gewone overlaging niet meer voldoende is. Want ik kan me niet herinneren dat de oude weg er slecht bijlag, heb hem indertijd toch een paar keer bereden.
Enja, ik ben wel blij dat men over het algemeen (behoudens een paar uitzonderingen) in Belgie niet zoveel geld wegsmijt aan dit soort downgradingsonzin.
-
Bart217
- verkeersader
Bericht
door Bart217 » wo 05 feb 2014, 20:04
De meeste ongelukken gebeurden op de kruising met de Nispenseweg (voornamelijk ongelukken met fietsers). Hier mocht men vanuit alle richtingen alleen maar rechtdoor en werden de hoofdwegen zelf versmald naar 1 rijstrook met een snelheidsverlaging naar 70. De meeste automobilisten bleven daar echter gewoon 100 rijden, maar het was wel een erg overzichtelijke kruising. Hier ligt nu een rotonde. Een andere kruising waar regelmatig ongelukken gebeurden, was de kruising met de Heijbeeksestraat, waar verkeerslichten stonden. Ook hier ligt nu een rotonde.
Het wegdek zelf was vroeger van beton en is nu asfalt. Wellicht is een voordeel dat de geluidsoverlast een stuk lager is en is dat gelijk meegenomen in het totale project, voor zover daarvan sprake kon zijn aangezien deze weg in 'the middle of nowhere' ligt. En wat betreft het inhalen: er liggen (volgens duurzaam veilig) 2 doorgetrokken strepen met redelijk wat tussenruimte. Er ligt dus geen enorme middenberm meer, maar het is ook niet zo dat je bij het minste geringste stuurfoutje op de rijstrook van de tegenliggers rijdt.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » do 06 feb 2014, 6:43
Ik begrijp helemaal dat men onveilige punten weg wil werken door op die locaties iets te doen aan de veiligheid. Dat je een rotonde aanlegt waar eerst een koude kruising was is prima. Dat je een kruispunt met verkeerslichten vervangt voor een rotonde is ook prima als de intensiteiten toch laag zijn. Voor zover allemaal prima maatregelen.
Maar dat men een dubbelbaansweg met op elke rijbaan 2 rijstroken versmalt naar een enkelbaansweg met tegenverkeer is gewoon onveiliger dan de situatie ervoor. Op een eenrichtingsrijbaan kunnen geen frontale conflicten voorkomen met tegenliggers omdat die er simpelweg niet zijn. Op een enkelbaansweg met tegenverkeer heb je dat risico dus wel. Waarom heeft men dan niet gewoon van elke rijbaan 1 rijstrook er af gehaald, zodat die frontale conflicten nog steeds niet mogelijk zijn? Dan had je ook niet die slinger ten zuiden van Roosendaal in je ontwerp gehad, wat nu juist een onveilig punt is geworden.
Daarnaast begrijp ik totaal niet waarom er ter hoogte van de grens een slinger in de weg moet zitten. Als je een goede ontwerper bent dan voorkom je dat soort dingen. "Een slecht ontwerp maak je niet goed met een bordje", zoals mijn docent altijd zei.
-
Bart217
- verkeersader
Bericht
door Bart217 » do 06 feb 2014, 13:00
Wat betreft die slinger: dat zal wel weer goed afgesproken en afgestemd zijn tussen de verschillende wegbeheerders onderling...

Net zoals dat er op veel locaties bijvoorbeeld 'einde 60-zone' staat en 2 meter verder een bord '60-zone' bij het passeren van een gemeentegrens. Dat zal tussen landsgrenzen dus wel niet anders zijn waarschijnlijk...
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » do 06 feb 2014, 17:49
mavas schreef:Waarom heeft men dan niet gewoon van elke rijbaan 1 rijstrook er af gehaald, zodat die frontale conflicten nog steeds niet mogelijk zijn? Dan had je ook niet die slinger ten zuiden van Roosendaal in je ontwerp gehad, wat nu juist een onveilig punt is geworden.
Een gehele rijbaan opbreken is makkelijker werken dan te moeten zagen en half-half werken. Vind het zelf ook een slappe reden, maar hij kan best ten grondslag liggen aan dat besluit. Daarnaast is een 1+1 configuratie in de toekomst voor onderhoud/ongevallen ook veel minder flexibel dan een 1x2.
mavas schreef:Als je een goede ontwerper bent dan voorkom je dat soort dingen. "Een slecht ontwerp maak je niet goed met een bordje", zoals mijn docent altijd zei.
Dat is voor mij ook een bekende uitspraak, maar helaas willen opdrachtgevers nog wel eens met hun kop door de muur. Dan moet je helaas dit soort lapmiddelen toepassen.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door marcel » do 06 feb 2014, 20:25
captain007 schreef:Er was waarschijnlijk groot onderhoud nodig en daarom is besloten nog maar de helft van de weg terug te leggen om zodoende onderhoudskosten in de toekomst uit te sparen. Gezien het feit dat deze weg bij onze zuiderburen nu niet bepaald hoogwaardig uitgebouwd doorloopt kan ik in dat licht de keuze nog wel begrijpen.
Was er dan vroeger in België nog een uitbouw gepland? Want deze weg is toch lang geleden als 2x2 gebouwd toen er nog veel minder verkeer was dan nu?
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » do 06 feb 2014, 20:40
Aan de Belgische kant is de weg toch al lang en breed versmald?
(Rare combinatie van woorden trouwens

)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » do 06 feb 2014, 21:12
Dat stukje 2x2 is/was alleen rond Essen, daarna wordt het een smalle weg.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » do 06 feb 2014, 21:39
marcel schreef:captain007 schreef:Er was waarschijnlijk groot onderhoud nodig en daarom is besloten nog maar de helft van de weg terug te leggen om zodoende onderhoudskosten in de toekomst uit te sparen. Gezien het feit dat deze weg bij onze zuiderburen nu niet bepaald hoogwaardig uitgebouwd doorloopt kan ik in dat licht de keuze nog wel begrijpen.
Was er dan vroeger in België nog een uitbouw gepland? Want deze weg is toch lang geleden als 2x2 gebouwd toen er nog veel minder verkeer was dan nu?
Ja, er is ooit een expressweg Roosendaal-Antwerpen gepland. Voor zover ik weet was dat het plan voordat de A 4 Bergen op Zoom-Antwerpen gepland was (en is aangelegd).
Als je een rechte lijn zou leggen tussen Rotterdam en Antwerpen zou je ook via Roosendaal gaan, maar Dordrecht en Breda niet aandoen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
JB81
- autoweg
Bericht
door JB81 » di 11 feb 2014, 13:33
mavas schreef:
Rotonde naar ?
Hier lag vroeger een "koude oversteek" voor landbouwverkeer en volgens mij ook (brom)fietsers. Op de foto gezien, dus richting Roosendaal, ga je linksaf (ofwel driekwart rond en dan rechtsaf) richting Nispen (maar daar ligt een landbouwsluis om autoverkeer te weren) en de weg rechtssaf ontsluit eigenlijk alleen wat boerderijen.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Ds79m » di 11 feb 2014, 18:14

In ontwikkelde landen wordt op zo'n plaats een viaduct gebouwd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Bart217
- verkeersader
Bericht
door Bart217 » di 11 feb 2014, 20:05
Rechts kan je naar camping Zonneland en links naar Nispen-Noord...

-
hneel
- autoweg
Bericht
door hneel » vr 22 aug 2014, 10:01
1 groot voordeel van de aanpassing: Mensen worden zo ontmoedigd om 'even' over de grens te gaan tanken.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door waldo79 » vr 22 aug 2014, 10:16
Vreemde redenering. De prijzen in België zijn structureel lager. Bovendien is de weg aan de Vlaamse kant evenmin uitgebouwd.