[D] Maximumsnelheden

Moderator: Moderatoren

Durashift
autoweg

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Durashift » ma 21 mar 2022, 22:15

Ik hoorde vanochtend op radio 1 voormalig DLD correspondent voor de NOS, Margriet Brandsma, vertellen over de 'taboes' die in Duitsland over tafel gaan sinds de oorlog in Oekraïne. De freie fahrt staat (weer) op de tocht, ondanks de belofte in het Duitse regeerakkoord om daar niet aan te tornen.

Maar ja.. ook in DLD wil de politiek de hoge brandstofprijzen wat compenseren voor de burgers.. maar dan zeggen de Groenen nu: waarom niet eerst de maximum snelheid op alle DLD autobahnen instellen.. snelheidsvermindering doet ook iets voor het verbruik.. ;)

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/spr ... la-de-jong

Vanaf minuut 4:30

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 21 mar 2022, 22:41

Kulargument. Dat er geen limiet is betekend niet dat je volgas moet geven. En dat weet de gemiddelde Duitser ook.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 22 mar 2022, 12:01

De oplaaiende discussie over de invoering van een mogelijk snelheidslimiet komt helemaal niet uit de politiek, maar vanuit dubieuze organisaties als de DUH (Deutsche Umwelthilfe). De media pakt dit natuurlijk meteen weer groots op, en zo komt het indirect ook weer in de politiek terecht.

Met de huidige regering geloof ik niet in een snelheidslimiet. Overigens geloof ik ook niet zo in korting op brandstof. De olieprijs is alweer flink aan het dalen, overheidsinstanties controleren of er kartelafspraken bij brandstofleveranciers zijn en dus is de piek voorlopig bereikt. Kan natuurlijk met de ontwikkeling van de oorlog anders verlopen, maar voorlopig is de kop eraf.

Al met al voorlopig allemaal weer veel gebakken lucht... De media haalt de discussie over een snelheidslimiet gevoeld elk jaar weer omhoog.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

ViggenneggiV
polderweggetje

Bericht door ViggenneggiV » za 09 apr 2022, 23:07

Beste forumleden,

Over een paar weken ga ik naar de Eifel. Ik ben van plan door België te rijden (120 toch sneller dan 100 (off topic: huidige auto's stuk milieuvriendelijker dan 10 jaar geleden, mijn huidige 300 pk veel minder uitstoot dan mijn Rovers 214 en 416i en Saabs en Audi van destijds)).

Nu kan ik natuurlijk bij Sankt Vith de grens over, maar ik denk dat de oversteek via Heerlen/ Aachen naar knooppunt Viersen (en daarna stukje a61) mij een betere kans geeft om toch eens dat ding op zijn staart te trappen.

Mijn vraag is of het stuk Aachen - Knooppunt Viersen nog steeds driebaans en onbeperkte snelheidlimiet is? (En of de oversteek bij Sankt Vith twee baans beperrkte snelheid is).

Dank alvast!

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 09 apr 2022, 23:12

Het hebben van een limit op freie Fahrt stukken is zo grillig als het weer - - totaal onvoorspelbaar.

Vandaag kan ik aangeven dat het zo is, volgende week kan je ineens verrast wordt met tempo 100/120/130 (en weer een week later kunnen die borden weer verdwenen zijn)

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 10 apr 2022, 0:42

^^ Knooppunt Viersen??? Heb ik iets gemist? Bij Viersen in de buurt liggen toch alleen Ab.Kr Mönchen Gladbach en Ab.Kr. Neersen? En via de route over Heerlen kom je daar niet.

Goed, bij Winterspelt ligt nog een stuk enkelbaans, wel wat klim/kruip stroken. Gaat om het stuk tussen aansluiting Winterspelt en aansluiting Prüm.
Weet niet waar in de Eifel je moet zijn en van waaruit je vertrekt, maar als je een stukje wilt waar je even lekker door kunt rijden, kun je beter de A1 vanaf Euskirchen de Eifel in meepakken tot het einde. Het andere stuk na de onderbreking, van Brück naar Dreieck Vulkaneifel kun je ook aardig gang maken iets bergaf.

Maar als je niet gewoon lekker door wilt rijden maar koste wat het kost meent te moeten planken... Dat hoort op de weg niet thuis. Dan rij je beter even naar de Nordschleife als je daar toch in de buurt bent.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 10 apr 2022, 6:30

Viersen zal wel Kerpen zijn. **stop**

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » zo 10 apr 2022, 11:25

Aachen-Kerpen staan borden met variabele snelheidslimiet, en die is bijna altijd 130.

ViggenneggiV
polderweggetje

Bericht door ViggenneggiV » vr 15 apr 2022, 13:21

Dank allen!

Ik bedoelde inderdaad kreuz Kerpen. Bij Viersen regelmatig overvallen door noodweer, dus dat zit in mijn systeem blijkbaar ;)

Wat niet in mijn systeem zit is onverantwoord (hard) rijden. Maar als de mogelijkheid er is en het verkeer laat het toe dan is het zeker op driebaans wel eens lekker om door te rijden. Mijn vraag betrof het eerste, het tweede is altijd maar afwachten.

Nogmaals dank voor de reacties.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » zo 24 apr 2022, 2:33

omNOMNOMNOM schreef: zo 10 apr 2022, 11:25 Aachen-Kerpen staan borden met variabele snelheidslimiet, en die is bijna altijd 130.
Die staan alleen bij de ingraving bij Düren op 130. De rest van de A4 is vaak freie fahrt. Ware het niet dat het verkeer vaak max. 160 toelaat en dat is m.i. ook een prima snelheid op dat stuk.
Svenlo

ViggenneggiV
polderweggetje

Bericht door ViggenneggiV » di 21 jun 2022, 0:18

Voortbordurend op bovenstaande. In mijn beleving van vroeguh was zo een beetje heel de a61 beperkt tot 130 of lager (maar vroeguh vond ik de watervallen van Coo ook groot 😉).

Komende vanaf de a4 van Aachen is de laatste kleine kilometer voor kreuz Kerpen weer freie Fahrt. Bij Kerpen ging ik eraf op de A61 richting Koblenz. Daar nog geen matrixborden boven de weg of aanduidingen aan de zijkant van een maximumsnelheid. Pas na een kilometer of 20? wordt het driebaans en komen de matrixborden met 130. Het viel me op dat op het stuk zonder matrixborden iedereen niet harder reed dan 130, terwijl ik de indruk had dat het daar ook freie fahrt zou zijn (anders had immers bij het verlaten van de a4 bij kreuz Kerpen een snelheidslimitierung moeten staan).

Iemand een idee?

Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo » di 28 jun 2022, 13:04

Tussen Kerpen en het punt waar de A1 erbij komt (AS Erftstadt) is "Freie Fahrt". Daarna Max 130. Vanaf Kreuz Meckenheim is de A61 weer "Freie Fahrt".
Hamburg, meine Perle

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 24 jul 2022, 22:46

Afgezien van een enkeling die 160 of daar boven wilde rijden heb ik het afgelopen weekend weinig weggebruikers gezien die wilden vlammen.
Ervaring op A61, A46-A44 rond de dagbouw, A4 onder Köln v.v., A3 ten zuiden van Siegburg, A57 tussen Köln en Kaarst, A52 tussen Kaarst en de A61.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 24 jul 2022, 23:23

^^
Heb het idee dat NRW ook niet echt het land van de laagvliegers is. Tel daarbij op dat mensen hard moeten werken voor erg dure brandstof... Ik heb soms het idee correlatie te zien tussen brandstofprijzen en gewichten van rechtervoeten.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » ma 22 aug 2022, 15:03

Bestaat er een goede actuele kaart waar bijgehouden wordt waar er precies een tempolimit geldt en waar niet? Wanneer ik hier naar Google vind ik wel wat, maar heb ik bij de gevonden resultaten wel mijn twijfels over hoe actueel en correct die bonnen zijn.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 22 aug 2022, 15:23

Met behulp van openstreetmap kun je wel wat maken. Er zijn een aantal dynamische kaarten die wat beperkt zijn voor een totaaloverzicht (vanwege het dynamische kun je alleen maar ingezoomde data bekijken).
Voorbeelden:
https://www.openstreetbrowser.org/#map= ... r_maxspeed
http://mijndev.openstreetmap.nl/~peewee ... FFFFFFFFFF

Om zelf een kaart op grote schaal te genereren vergt wat werk.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 22 aug 2022, 15:30

Je had altijd een kaart staan op Patrick’s Autobahnatlas. Die wordt sinds 2009 niet meer bijgehouden, maar ik heb altijd nog het idee dat deze een heel redelijk beeld geeft.