[Exploitatie rail] Dienstregeling 2015

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg

[Exploitatie rail] Dienstregeling 2015

Bericht door boe! » di 25 feb 2014, 10:20

De NS heeft op 19 februari jl. haar adviesaanvraag voor de dienstregeling 2015 naar het LOCOV gestuurd. De NS heeft de volgende wensen voor de nieuwe dienstregeling:

- Andere opzet treindienst Haarlem <> Uitgeest (in de spits vier Sprinters per uur, in de daluren minder verbindingen).
- Een extra (derde) Intercity tussen Amersfoort en Deventer (momenteel een lijn met capaciteitstekort).
- Extra late Intercity's op vrijdag/zaterdag en zaterdag/zondag vanuit de Randstad naar Zwolle, Alkmaar en Deventer.
- Een extra vroege trein van Amsterdam (vertrek 5.00 uur) naar Berlijn i.p.v. de laatste IC naar Bad Bentheim.
- Vier Sprinters per uur tussen Wijchen en Nijmegen in de brede spits (na ingebruikname van het keerspoor bij Wijchen).
- Extra Sprinters op de trajecten Arnhem - Ede (NS zit hiermee in het vaarwater van de Valleilijn, die deze dienst ook wil exploiteren), Breda - Dordrecht, Roosendaal - Dordrecht en Heerlen - Sittard.
- De Beneluxtrein gaat 16 keer per dag (i.p.v. 12) rijden en start/eindigt in Amsterdam (i.p.v. Den Haag).

:arrow: De adviesaanvraag is te vinden op de website van Locov.

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: [Exploitatie rail] Dienstregeling 2015

Bericht door waldo79 » di 25 feb 2014, 14:08

Gaat erop vooruit. Alleen mag er wel een robuustere overstap komen in Sittard tussen de IC Alkmaar - Maastricht en de Sprinter naar Heerlen. Die is anno 2014 welgeteld 1 minuut :dontknow:
Overigens is die extra trein tussen Ede en Arnhem een verdichting van het bestaande aanbod. Gedurende de dag wordt er 2 keer per uur gereden.

NS presenteert die aanpassingen als verbetering, maar is verplicht per 2015 alle stations op het hoofdrailnet op weekdagen van 6-20 uur elk half uur te bedienen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 25 feb 2014, 14:51

Tussen Haarlem en Uitgeest betekent dat zo te lezen een achteruitgang? Geen intercity's meer in de daluren denk ik.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 25 feb 2014, 14:57

NS Adviesvraag 2015 schreef:Uiteindelijk heeft NS gekozen voor de volgende oplossing. De treindienst Haarlem – Uitgeest –
Alkmaar – Hoorn (serie 3400) rijdt in dienstregeling 2014 twee keer per uur als Intercity tussen
Haarlem en Uitgeest en daarna als Sprinter naar Alkmaar en Hoorn. In dienstregeling 2015 zal deze
trein twee keer per uur op het hele traject als Sprinter rijden...
In het dal zal de frequentie van de stations Halfweg-Zwanenburg, Haarlem Spaarnwoude en
Beverwijk van vier keer per uur naar twee keer per uur gaan. De reizigers op het traject tussen
Uitgeest en Haarlem enerzijds en Amsterdam Centraal anderzijds stappen in het dal in Haarlem
over op de Intercity van en naar Amsterdam Centraal
De Sprinters Amsterdam-Haarlem-Uitgeest komen te vervallen in de daluren lijkt me :|

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 25 feb 2014, 17:52

Tja, dat traject schijnt totaal niet rendabel te zijn. Werd onlangs al gesproken over het opheffen van aantal stations.

Edit: ik doel op het traject Uitgeest - Haarlem.

hugomol
stadsweg

Bericht door hugomol » di 25 feb 2014, 18:36

boe! schreef:
- De Beneluxtrein gaat 16 keer per dag (i.p.v. 12) rijden en start/eindigt in Amsterdam (i.p.v. Den Haag).
Ben benieuwd hoe dat allemaal door de Riekerpolder aansluiting moet gaan. Dat is nu al volledig overbelast.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 25 feb 2014, 19:26

Klopt, de verbeteringen hangen samen met de ondershandse aanbesteding van het hoofdrailnet aan NS.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 25 feb 2014, 20:49

hugomol schreef:
boe! schreef:
Ben benieuwd hoe dat allemaal door de Riekerpolder aansluiting moet gaan. Dat is nu al volledig overbelast.
Die aansluiting krijgt nu natuurlijk een derde spoor, maar inderdaad richting Sloterdijk blijven het twee sporen en is het een druk lijntje. Overigens betreft het natuurlijk 'slechts' 1 trein extra per richting per uur, dus mogelijk is het nog best redelijk inpasbaar.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 25 feb 2014, 20:57

^^ Is via de Oude Lijn (dus via Haarlem) nog een optie?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 25 feb 2014, 21:13

In het beticht van de NS staat dat de Benelux trein ook Schiphol (weer) gaat aandoen, de oude lijn is dus geen optie lijkt me. Of ze zouden een andere trein zo moeten laten rijden.

hugomol
stadsweg

Bericht door hugomol » wo 26 feb 2014, 6:46

Rein schreef:In het beticht van de NS staat dat de Benelux trein ook Schiphol (weer) gaat aandoen, de oude lijn is dus geen optie lijkt me. Of ze zouden een andere trein zo moeten laten rijden.
Met de nieuwe normen van Prorail (sinds vorig jaar) gaat dat bij Amsterdam niet meer lukken.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 28 feb 2014, 9:49

boe! schreef:- Vier Sprinters per uur tussen Wijchen en Nijmegen in de brede spits (na ingebruikname van het keerspoor bij Wijchen).
Men is inmiddels ook al flink bezig met de bouw van het station Nijmegen Goffert (ter hoogte van NXP/voormalige Philips Semiconductors). Dit station zal tevens door deze 4 sprinters in de spits worden bediend.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » zo 09 mar 2014, 16:59

Bij Elst heeft men dit weekend een nieuwe wissel geplaatst in de aftak naar de Betuwelijn. Er wordt een nieuw kopspoor gerealiseerd bij station Elst, zodat de treindienst Arnhem - Tiel kan worden ingekort tot Elst - Tiel. Reizigers kunnen vervolgens overstappen op de sprinter naar Arnhem of Nijmegen. Dit geeft ruimte om extra treinen tussen Arnhem en Nijmegen te kunnen inleggen, wat tjokvol zit. Wat foto's in de spoiler en de volledige serie kan hier worden bekeken.
SPOILER: TOON

Hier zien we de nieuwe wissel in de aftak naar de Betuwelijn. De wisseltongen liggen rechts nog klaar en moeten nog later ingebouwd worden. Op de achtergrond zie je de nooit gebruikte aftak naar de Betuweroute richting Rotterdam. Dit is een hele dure GTI, omdat hier ook een spanningssluis van 1500V naar 25kV in zit. Hetzelfde geldt overigens voor de aftak naar Nijmegen die achter het viaduct van de Betuweroute ligt. In de verte zie je dan nog de kerktoren van de Stevenskerk in Nijmegen:
Afbeelding
DSC_0013.jpg by jeroenvanlieshout, on Flickr

Het spoor zal onder dit viaduct uit 2011 door lopen. Dit viaduct heeft ruimtereservering voor 4 sporen, maar het 4e spoor zal voorlopig niet nodig zijn. Dit viaduct ligt in de nieuwe zuidelijke rondweg van Elst en vervangt een spoorwegovergang die hier voorheen lag:
Afbeelding
DSC_0022.jpg by jeroenvanlieshout, on Flickr

Er werd in de relaiskasten nog volop gewerkt om de wijzigingen aan het beveiligingssysteem door te voeren:
Afbeelding
DSC_0009.jpg by jeroenvanlieshout, on Flickr

Als we kijken richting station Elst dan zien we dat een hele serie nieuwe bovenleidingsportalen is geplaatst. Het derde spoor wordt overigens niet onder de draad gehangen, omdat er geen uitwisselingsmogelijkheid komt richting Nijmegen. Bij de Heinz fabriek is het allemaal wat krapjes en past het net:
Afbeelding
DSC_0003.jpg by jeroenvanlieshout, on Flickr

Het stuk tussen de Heinz fabriek en de vandaag geplaatste wissel moet nog voorzien worden van een goede fundering, daarna kan het ballast erop en kunnen de sporen worden aangebracht:
Afbeelding
DSC_0007.jpg by jeroenvanlieshout, on Flickr

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 09 mar 2014, 17:10

Informatief, captain007.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » zo 09 mar 2014, 19:19

^^ Graag gedaan, zo'n uitstapje naar een OV-project kan ook af en toe leuk zijn :). Overigens is het de vraag of de boel over enkele jaren niet weer verbouwd moet worden. De provincie Gelderland heeft voor 2013 en 2014 het exploitatietekort in verband met het afschaffen van rode diesel bijgepast. Anders was een prijsverhoging van 40% voor reizigers per direct noodzakelijk. Vanaf 2015 wordt dit een acuut probleem en dreigt sluiting van onder andere deze lijn. Er wordt momenteel uitgezocht door het ministerie wat het gaat kosten om diesellijnen te elektrificeren. Het zou goed kunnen dat dan alsnog besloten wordt deze lijn te sluiten of deze te elektrificeren.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 09 mar 2014, 20:48

Gezien de belabberde reizigersaantallen zie ik sluiting als reële optie. Met elektrificatie kan er niet zoveel sneller gereden worden dat het materiaal uitspaart. Daarvoor is het enkelspoor Kesteren Tiel te lang.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » ma 10 mar 2014, 20:08

^^ Voor die reizigersaantallen is wel een remedie: dan vertram je die lijn gewoon en maak je wat meer stations. Kost wat centen, maar dan komen de reizigers vanzelf.
TOEVOEGING
Willen ze hier ook met het Kamperlijntje.
Laatst gewijzigd door Groningen op ma 10 mar 2014, 20:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 10 mar 2014, 20:13

Ik denk eerder dat je stations moet schrappen. Tenzij je sarcastisch bedoeld was.

Ik zie meer in een IR Utrecht-Houten-Tiel-Nijmegen, maar sinds de vernietiging van het verbindingsspoor tussen de klassieke betuwelijn en de spoorlijn richting Nijmegen is dat niet (onmiddelijk) haalbaar. Wat wel zou kunnen is beperkt medegebruik van de nieuwe Betuweroute, die op dat stuk capaciteit genoeg heeft, die is namelijk om onnavolgbare reden driesporig uitgevoerd, maar van de Veiligheidsjihad mag dat niet, want oei: goederenverkeer en reizigersverkeer samen op één lijn: daar willen we van af... :shutup:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 10 mar 2014, 22:48

Voor die handvol reizigers tussen Tiel en Arnhem/Nijmegen kun je gewoon het beste dat hele spoor opdoeken, en een bus laten rijden. Tussen Tiel en Nijmegen reed er enkele jaren geleden in de spits (en waarschijnlijk nu ook nog) al een bus via Leeuwen en Druten, die zou je ook in de dal kunnen laten rijden. Voor de verbinding met Arnhem laat je gewoon een bus door de centra van die dorpjes rijden, dan heeft men ook nog eens een OV-verbinding dichter bij de deur.

De NS deed dat vroeger al in de avonduren. Dat vond ik best een goed idee.

Over het aanpassen van de intercity Haarlem - Alkmaar in een stoptrein en het schrappen van de rechtstreekse stoptrein Uitgeest-Haarlem-A'dam in de daluren: Er is in de regio Zuid-Kennemerland nu al een hele opstand begonnen tegen deze wijzigingen. Uiteraard is iedereen fel tegen de wijzigingen en men schreeuwt moord en brand.
Maar als we het even in een ander daglicht bekijken, het gaat maar om slechts 1500 reizigers....
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 10 mar 2014, 23:23

Ik zie het ook niet zo zitten als ik binnenkort voor stage naar Haarlem moet wilde ik dat graag via die goede IC-dienst doen...
Enne gojje mins blieft altied leave.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 11 mar 2014, 10:26

Vanuit Heerhugowaard blijft een rechtstreekse trein naar Haarlem rijden. Alleen wordt er dan tussen Uitgeest en Haarlem overal gestopt 8-)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 11 mar 2014, 19:25

Alkmaar-Den Haag wordt sneller via een overstap op Amsterdam Sloterdijk. Ook die verbinding is trouwens aanzienlijk trager geworden dan ettelijke jaren geleden toen dorpen als Heiloo en Castricum door de IC nog werden overgeslagen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 11 mar 2014, 20:05

In het verleden werden Heiloo en Castricum door de IC Alkmaar - Amsterdam om en om aangedaan. De sneltrein Alkmaar - Haarlem stopte altijd alleen in Castricum (en Beverwijk). Vroeger heb ik die trajecten heel veel afgereisd en ik kan de dienstregelingen van toen nog dromen.

Hoe het de laatste jaren gaat weet ik eigenlijk niet, vanaf 2007 heb ik om precies te zijn drie keer in een Nederlandse trein gezeten en dat was niet daar in de buurt.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 11 mar 2014, 20:07

Op Castricum stoppen ze altijd, op Heiloo denk ik om het uur ofzo? De ene keer wel, de andere niet. Ik heb geen idee? :dontknow:
Enne gojje mins blieft altied leave.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 12 mar 2014, 9:54

Bediening van Heiloo en Castricum :idea:
Heel handige wiki als je het mij vraagt ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 12 mar 2014, 11:06

Inderdaad, ik gebruik hem ook vrij vaak als ik ergens iets wil weten over aansluitend OV.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 12 mar 2014, 11:33

Het vullen van de wiki laat ik anderen over. Ik bemoei me alleen redactioneel :yes:

JVberg
zandpaadje

Bericht door JVberg » vr 21 mar 2014, 15:33

Ik ben stomverbaasd om wat ik hier lees: een uitbreiding naar 3 ICs per uur tussen Deventer en Amersfoort, maar gewoon 2 per uur tussen Deventer en Enschede. Ze maken het niet bepaald makkelijk voor de mensen in Twente: de hele regio zucht onder de 'snippertreinen': 1x per uur naar Schiphol, 1x per uur naar Den Haag. en 5/6x per dag een 'Berlijntrein', die óók naar Schiphol gaat.

Twente verdient echter 4x ICs per uur: 2x/u naar Den Haag en 2x/u naar Amsterdam Centraal + de Berlijntreinen naar Schiphol. Op die manier krijgt de regio een goede en frequente verbinding met de gehele Randstad, zonder overbodige overstappen in Amersfoort. Het is belachelijk dat de NS Oost-Nederland slechts een twintigminutentakt aan Apeldoorn en Deventer biedt, zodat de overvolle treinen in Twente blijven.

Waarom krijgt Twente dit niet? Is er een onderliggende oorzaak voor de lage capaciteit?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 21 mar 2014, 16:08

Je vergeet erbij te zeggen dat er tussen Almelo en Enschede 6 treinen per uur rijden. Tussen Twente en Apeldoorn rijden 4-5 treinen per uur. Er wordt vooral binnen Twente gereisd. Bovendien is de verbinding met Zwolle hersteld zodat er weer een degelijke ontsluiting is naar het niet noorden. Zo slecht is het heus niet :mrgreen:

En als de treinen te kort zijn: meldt het NS of via volletreinen.nl :idea:

JVberg
zandpaadje

Bericht door JVberg » vr 21 mar 2014, 16:32

waldo79 schreef:Je vergeet erbij te zeggen dat er tussen Almelo en Enschede 6 treinen per uur rijden. Tussen Twente en Apeldoorn rijden 4-5 treinen per uur. Er wordt vooral binnen Twente gereisd. Bovendien is de verbinding met Zwolle hersteld zodat er weer een degelijke ontsluiting is naar het niet noorden. Zo slecht is het heus niet :mrgreen:
Dat is waar, maar ik erger me groen en geel als ik tussen Twente en de Randstad moet reizen. Terwijl bijna alle perifere regio's van Nederland een directe verbinding van ten minste 2x/u met de Randstad hebben, wordt Twente gedwongen om in Amersfoort over te stappen met een strak keurslijf van 2 ICs/u. Dat het meeste verkeer bìnnen Twente afspeelt, is logisch, maar ik heb het vooral over de ICs, niet over de sprinters.