[Exploitatie rail] Dienstregeling 2015

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: [Exploitatie rail] Dienstregeling 2015

Bericht door waldo79 » vr 21 mar 2014, 16:56

Ben het wel met je eens dat die overstap in Amersfoort onhandig is. Voor de opening van de Hanzelijn was het naar mijn idee beter voor Twente :)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 21 mar 2014, 17:26

JVberg schreef:Terwijl bijna alle perifere regio's van Nederland een directe verbinding van ten minste 2x/u met de Randstad hebben
Twente heeft dus ook minstens 2 keer per uur een verbinding met de Randstad. Blijkbaar zijn de reizigersaantallen zo laag, dat NS niets ziet in een extra verbinding per uur.

JVberg
zandpaadje

Bericht door JVberg » vr 21 mar 2014, 19:16

^^ Wat je daar schrijft, klopt niet: het traject Enschede-A'dam is altijd druk (vertel ik uit eigen ervaring). Niet voor niets heeft de NS in januari 2012 de treinen op dat traject verlengd, mede dankzij de succesvolle 'volle treinen campagne' van Rover (zie http://www.volletreinen.nl/index.php/faq-volle-treinen). Het is sindsdien wel ietsje beter, moet ik toegeven, maar volgens mij verdient Twente 3 ICs per uur. Wat een oorzaak van dit tekort kan zijn, is het toegenomen goederenvervoer op de route in Oost-Nederland, waardoor er geen ruimte is voor een 3de IC tussen Almelo en Hengelo (waar toch al veel treinen rijden).
Laatst gewijzigd door captain007 op vr 21 mar 2014, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 mar 2014, 23:36

JVberg schreef:Ik ben stomverbaasd om wat ik hier lees: een uitbreiding naar 3 ICs per uur tussen Deventer en Amersfoort, maar gewoon 2 per uur tussen Deventer en Enschede. Ze maken het niet bepaald makkelijk voor de mensen in Twente: de hele regio zucht onder de 'snippertreinen': 1x per uur naar Schiphol, 1x per uur naar Den Haag.
Tja, als geboren Assenaar heb ik dit jarenlang meegemaakt. Zolang de aansluiting in Amersfoort goed is zie ik het probleem niet.
Twente verdient echter 4x ICs per uur: 2x/u naar Den Haag en 2x/u naar Amsterdam Centraal
Ik heb het sterke vermoeden dat er vanaf de Twentse stations meer reizigers zijn die naar Amsterdam Zuid en Schiphol reizen dan naar Amsterdam Centraal. In die zin is het te rechtvaardigen dat de treinen naar Schiphol rijden en niet naar Amsterdam Centraal.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 22 mar 2014, 6:39

Volgens mij wijzen de cijfers echt anders uit. Amsterdam Zuid is een forensenstation, dat wordt gevoed door de steden in redelijke nabijheid van Amsterdam. Hoe verder de reizigers van Amsterdam komen hoe groter de kans is dat de eigenlijke bestemming van de reiziger meer in de buurt van Amsterdam Centraal ligt ;)

(Voor grote delen van Amsterdam maakt het in afstand overigens niet uit, wel als je het onderliggend openbaar vervoer in ogenschouw neemt: Centraal is veel beter ingebed in het tramnetwerk van Amsterdam, waardoor er veel meer bestemmingen in de stad zelf rechtstreeks, frequent en tamelijk snel bereikbaar zijn)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 22 mar 2014, 10:36

Uit NS-onderzoek bleek dat de meeste reizigers vanuit Apeldoorn/Deventer naar Utrecht wilden en dat werd vervolgens de hoofdverbinding.

JVberg
zandpaadje

Bericht door JVberg » za 22 mar 2014, 11:01

Coen Tunnel schreef:Ik heb het sterke vermoeden dat er vanaf de Twentse stations meer reizigers zijn die naar Amsterdam Zuid en Schiphol reizen dan naar Amsterdam Centraal. In die zin is het te rechtvaardigen dat de treinen naar Schiphol rijden en niet naar Amsterdam Centraal.
Dat zou kunnen kloppen (al vind ik A'dam-Zuid een onpraktisch aankomststation: één tramlijn met de tramhalte honderd meter van het station af met hele hoge trappen. Dat is erg vervelend als je zware tassen moet sjouwen). Maar goed: maak de IC Schiphol-Twente dan 2x/u. Dit kan eenvoudig gerealiseerd worden door de overbodige 1x/u IC Schiphol - Amersfoort - " Schothorst naar Twente te laten rijden (A'foort Schothorst heeft een overcapaciteit).

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 22 mar 2014, 11:44

Amersfoort Schothorst is in feite een stoptreinstation waar toevallig een IC keert. Daar is ooit voor gekozen omdat op Amersfoort zelf geen keerruimte was. Daar is met de dienstregeling die in december 2012 is gestart verandering in gekomen. Door het opschuiven van de IC's van/naar Enschede met een kwartier en het schrappen van voorlooptreinen heeft Amersfoort nu wel voldoende capaciteit. De sporen 4 en 5 worden nu amper gebruikt (alleen voor de richting Barneveld) en de keervoorziening kan in feite nu op deze sporen plaatsvinden. Daar is nog niet voor gekozen, maar het zou mij niet verbazen als dat wel gebeurd en het keren op Schothorst verdwijnt.

JVberg
zandpaadje

Bericht door JVberg » za 22 mar 2014, 14:33

^^ Als ze echt slim zijn dan trekken ze die 1x per uurs IC uit Den Haag door naar Zwolle van Amersfoort (al dan niet met stop te Harderwijk), zodat Amersfoort, de Veluwe, Drenthe en het Vechtdal een betere verbinding met de Randstad hebben. Sinds de opening van de Hanzelijn is de verbinding tussen deze gebieden en Den Haag verdwenen (doordat de IC Groningen/Leeuwarden nu via Lelystad en A'dam-Zuid spoort) en is de ontsluiting van deze regio sterk vermindert. Bovendien worden reizigers nu gedwongen om een extra overstap te maken te Utrecht of Amersfoort. Neem dit voorbeeld: Harderwijk - Zoetermeer, vroeger 1x overstappen, nu 2x overstappen, terwijl de plaats eigenlijk een directe verbinding met de Randstad verdient. Gelukkig gaan ze 'gered' worden door het "Randstadspoor" met een fatsoenlijke kwartiersdienst.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 22 mar 2014, 15:29

Zwolle heeft al een rechtstreekse IC met Den Haag (via Lelystad), dus is het logisch dat de trein die via Amersfoort gaat niet ook in Den Haag eindigt. Dan krijg je echt geen betere verbinding met bijvoorbeeld Rotterdam.

Harderwijk - Zoetermeer kan nog steeds met één overstap (op Utrecht) maar dan reis je alleen met Sprinters. Wil je sneller dan moet je inderdaad twee keer overstappen en dat is vrij gebruikelijk bij een rit tussen stoptreinstations die niet op hetzelfde traject liggen.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » za 22 mar 2014, 16:20

Plus dat ze nog steeds 2x uur een verbinding met Rotterdam hebben.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 22 mar 2014, 16:28

boe! schreef:Zwolle heeft al een rechtstreekse IC met Den Haag (via Lelystad)
Vanuit Zwolle is het nog steeds sneller om via Utrecht naar Den Haag te reizen. Je moet dan wel in Utrecht overstappen, maar dat is wel 5 minuten sneller dan met de rechtstreekse trein via Almere.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 22 mar 2014, 16:49

^^ NS noemt dat de keuze voor comfort (zonder overstap) of snelheid (met overstap).
Edit: die overstap in Utrecht is wel riskant. Het is geen officiële overstap, dus als je hem mist dan ben je meteen een kwartier later.

JVberg
zandpaadje

Bericht door JVberg » zo 23 mar 2014, 8:39

Ik zal mijn voorstel wat verhelderen. Als ik de NS-baas was, dan zou ik:

1 IC/u Den Haag CS - Utrecht - Amersfoort - Harderwijk - Zwolle (gewoon, als extra trein naar het noorden, voor extra capaciteit en de snellere overstapverbinding met DH mogelijk te maken)
1 IC/u Den Haag CS - Utrecht - Amersfoort - Enschede (de huidige dienst)
2 IC/u Schiphol - Amersfoort - Enschede (de huidige dienst + 1 IC/u)

Wat ontstaat er: een hoogfrequente verbinding tussen Twente en de gehele Randstad. De 'snippertreinen' de extra overstap te Amersfoort verdwijnt grotendeels, alleen de reizigers naar A'dam CS en R'dam CS moeten nog overstappen. Bovendien krijgen Zwolle en Harderwijk een betere verbinding met Den Haag.

Slotnoot: één keer overstappen tussen Harderwijk en Zoetermeer is natuurlijk mogelijk, maar het is ook gewoonweg dom. Neem nu het traject Deurne-Nijmegen, waar je door de rechtstreekse sprinterdienst niet hoeft over te stappen, maar je twintig minuten bespaart door op Eindhoven én Den Bosch over te stappen.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » zo 23 mar 2014, 10:56

Persoonlijk vind ik het nogal een vreemde motivatie dat de aansluiting verbetert als er eenmaal per uur een rechtstreekse trein rijdt. Iedereen die in het andere half uur moet reizen, zal toch gewoon voor de overstap kiezen. Of ga jij wel een half uur eerder van huis als je dat een overstap scheelt?
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 mar 2014, 11:48

De IC-stop in Harderwijk is bovendien nogal lastig in te passen, heb ik eens begrepen. Het kost gauw drie minuten extra aan reistijd en dat betekent dat er of in Zwolle of in Amersfoort aansluitingen verloren gaan.

JVberg
zandpaadje

Bericht door JVberg » zo 23 mar 2014, 14:34

^^ Het is allemaal in principe wel mogelijk. Neem het volgende lijstje met huidige treinen:
13:18 IC Zwolle - Amersfoort - R'dam
13:21 S Zwolle - Amersfoort
13:48 IC Zwolle - Amersfoort - R'dam
13:51 S Zwolle - Amersfoort

De lijn verbetert aan zienlijk als
13:18 IC Zwolle - Amersfoort - R'dam (stopt niet te Harderwijk)
13:21 S Zwolle - Amersfoort
13:30 IC Zwolle - Harderwijk - Amersfoort - Den Haag
13:48 IC Zwolle - Amersfoort - R'dam (stopt niet te Harderwijk)
13:51 S Zwolle - Amersfoort

Aangezien de IC kan kruisen bij Nunspeet/Harderwijk, is deze lijn op zich mogelijk (al zullen de sprinters een paar minuten langer over hun reis doen). De nieuwe IC zal dan (ruim genomen) 40 minuten over zijn reis naar Amersfoort doen. Bij aankomst in Amersfoort om 14:10 heeft de IC een zeer goede aansluiting op de sprinter naar Utrecht en Schiphol. Deze extra IC is daarom ook zeer interessant voor iedereen die tussen 13:18 en 13:30 tussen Zwolle, Amersfoort en Den Haag wil reizen, voor iedereen die zonder extra overstap naar Den Haag wil reizen (zoals ouders of mensen met veel kinderen/bagage) én voor iedereen die tussen 12:52 en 13:30 tussen Zwolle en Harderwijk wil reizen (de Intercity haalt immers de sprinter in.

Natuurlijk is bovenstaande geheel theoretisch en kan hoogstwaarschijnlijk niet in de praktijk worden uitgevoerd, maar geeft wel een indicatie hoezeer het OV aan het Veluwemeer en daarbuiten zou verbeteren door een minimale ingreep (het door laten rijden van 1 IC/u).

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 23 mar 2014, 16:51

Je realiseert je dat je de stoptreindienst Zwolle - Utrecht knipt in Amersfoort en dat reizigers die bijvoorbeeld van Nijkerk naar Bilthoven moeten 25 minuten mogen wachten op Amersfoort?

Wat is er trouwens zo bijzonder aan Den Haag dat er extra verbindingen moeten komen?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 mar 2014, 19:05

^^ Ik zie de zin ook niet in van één IC per uur extra die wel in Harderwijk stopt, terwijl eigenlijk alle overige treindiensten een halfuurfrequentie hebben.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » zo 23 mar 2014, 19:17

^^ Of hij woont zelf in Harderwijk en werkt in Den Haag :lol:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 23 mar 2014, 19:26

Ik denk eerder in Zoetermeer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 23 mar 2014, 20:03

Willem schreef:
boe! schreef:Zwolle heeft al een rechtstreekse IC met Den Haag (via Lelystad)
Vanuit Zwolle is het nog steeds sneller om via Utrecht naar Den Haag te reizen. Je moet dan wel in Utrecht overstappen, maar dat is wel 5 minuten sneller dan met de rechtstreekse trein via Almere.
Oorspronkelijk zou er op de Flevo- en Hanzelijn sneller gereden worden. Ik vind het alsnog jammer dat de NS niet heeft ingezien dat het beter is om de IC Noord Nederland te beperken tot Schiphol en Den Haag te bedienen via de klassieke route (over Utrecht/Amersfoort).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 mar 2014, 22:12

^^ In mijn ogen is dat helemaal niet beter. Ik ben van mening dat het best een toevoeging is dat Leiden en Den Haag enerzijds nu met Almere, Lelystad en Noord-Nederland anderzijds zijn verbonden. Goed, Den Haag was al met Noord-Nederland verbonden, maar nog niet met Flevoland en ook niet met Amsterdam Zuid middels een IC.

Eerder reden de IC's vanuit Leeuwarden en Groningen naar Rotterdam en Den Haag tussen Zwolle en Gouda hetzelfde traject. Dat is een enorm lang deel en het voegt mijns inziens veel meer toe door de treinen die over de Hanzelijn rijden door te laten rijden naar Den Haag.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 23 mar 2014, 22:24

Maar die IC rijdt nu ook (vandaag ingezeten). Vlissingen-Schiphol-Amsterdam Sloterdijk-Amsterdam Centraal-Almere-Lelystad. Hiermee zijn Leiden en Den Haag ook verbonden met de Flevopolder.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 mar 2014, 22:41

^^ Maar niet met Amsterdam Zuid, en met de omweg via Amsterdam Centraal.

JVberg
zandpaadje

Bericht door JVberg » ma 24 mar 2014, 8:26

Als jullie een beter voorstel hebben om Zwolle, Harderwijk en Amersfoort met Den Haag te verbinden, dan hoor ik het graag. Feit blijft, is dat de huidige verbinding Zwolle - Amersfoort (- Utrecht - Den Haag) onvoldoende is.

En nee, ik woon noch in Harderwijk, noch in Zoetermeer.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 24 mar 2014, 9:10

Als men is uitgesleuteld aan het spoor tussen Schiphol en Duivendrecht (2016?) en er overal 4 sporen liggen, moeten de ICs toch wel 10 minuten tijdswinst kunnen halen. Als men dan ook op Almere-Zwolle harder gaat rijden (met dus niet alle treinstellen mogelijk) moet 20 minuten winst wel te halen zijn.

Een stop van de IC op Harderwijk zou wel handig zijn als hier een overstap komt voor de stoptrein (van en naar). Wie naar 't Harde of zo moet van Utrecht hoeft dan niet meer zo'n teringeind (vele haltes) in de stoptrein te zitten. Kwestie van de trein over Schiphol een paar minuutjes later laten vertrekken voor een overstap op Zwolle OF eerder als de 20 minuten tijdswinst is gehaald.

Moet alleen het station Harderwijk wel worden uitgebreid naar 4 sporen denk ik.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 24 mar 2014, 9:31

JVberg schreef:Als jullie een beter voorstel hebben om Zwolle, Harderwijk en Amersfoort met Den Haag te verbinden, dan hoor ik het graag. Feit blijft, is dat de huidige verbinding Zwolle - Amersfoort (- Utrecht - Den Haag) onvoldoende is.
Gezien de huidige infrastructuur is er nauwelijks verbetering mogelijk. Elke verbetering voor de ene reiziger leidt vrijwel altijd tot een flinke verslechtering voor andere reizigers. Van het spoor naar het Dolfinarium hadden ze een keerspoor kunnen maken zodat de treinverbinding van/naar Amersfoort verdubbeld had kunnen worden. Dat spoor is helemaal verwijderd, dus blijkbaar zien ProRail en NS er niets in.

JVberg
zandpaadje

Bericht door JVberg » ma 24 mar 2014, 9:58

De nodige voorzieningen bij Harderwijk gaan waarschijnlijk gebouwd worden in het kader van het "Randstadspoor". Voor 35 mln euro gaat Prorail een keervoorziening en een inhaalspoor voor ICs bouwen. Deze aanpassingen komen echter ten gunste aan de extra sprinter Harderwijk-Utrecht, waardoor Harderwijk een kwartiersdienst met Amersfoort krijgt (is tenminste de bedoeling).

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 24 mar 2014, 10:00

^^Maar die extra infra wordt niet gerealiseerd voor het ingaan van dienstregeling 2015 :hm: