[Exploitatie rail] Dienstregeling 2015

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg

Re: [Exploitatie rail] Dienstregeling 2015

Bericht door Peter » ma 24 mar 2014, 11:20

Je zult moeten sleutelen aan bestemmingsplannen en bouwvergunningen en dan ook nog aanleggen. Dat lukt echt niet in 9 maanden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

JVberg
zandpaadje

Bericht door JVberg » ma 24 mar 2014, 11:26

^^ Ik heb nimmer gezegd dat dit vóór 2015 geregeld zou zijn. De IC Den Haag - Zwolle via Amersfoort is gewoon een gedachtespinsel van mij. Deze IC kan waarschijnlijk pas vanaf 2016 ingevoerd worden, vrees ik.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 24 mar 2014, 11:41

Het was een verkapte poging van mij om on-topic te komen.
Het is mij ook opgevallen dat reizigers vanuit bijvoorbeeld Harderwijk een relatief lange afstand per Sprinter hebben af te leggen voordat zij op een snelle verbinding over kunnen stappen :)<>:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 mar 2014, 11:50

^^ Eerder was de verbinding naar Utrecht op zich redelijk. Tot enkele jaren terug stopte de stoptrein Zwolle-Utrecht tussen Amersfoort en Utrecht nergens.

Harderwijk heeft het probleem dat een IC-stop in de dienstregeling lastig in te passen is en dat de stad er ook wat klein voor is en geen belangrijke knooppuntfunctie heeft voor regionaal OV.

JVberg
zandpaadje

Bericht door JVberg » ma 24 mar 2014, 12:08

Het is niet waar dat Harderwijk, met bijna 46.000 inwoners, te klein is voor de intercity-status. Neem Weert, 49.000 inwoners, waar zelfs twee intercitylijnen stoppen, plus een stoptrein Weert-Eindhoven. De verbinding naar Harderwijk is met één stoptreindienst veel te weinig, bovendien trekt de plaats veel toeristen door het Dolfinarium, dat met het OV goed bereikbaar is door een frequente busdienst naar het station.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 24 mar 2014, 12:10

De aanwezigheid van een toeristische attractie is wat mij betreft geen voorwaarde voor een IC-stop :write:

JVberg
zandpaadje

Bericht door JVberg » ma 24 mar 2014, 12:17

^^ Dat is het juist wel: een grote toeristische attractie trekt veel publiek, dus meer reizigers, die we liever in de trein dan op de weg hebben.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 24 mar 2014, 12:39

JVberg schreef:die we liever in de trein dan op de weg hebben.
och en hemel, weer zo'n wereldverbeteraar.
*zucht*

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » ma 24 mar 2014, 13:20

^^ Bodegraven is ook al enige jaren een Intercitystation, met maar liefst 17.750 inwoners. Die 'wildgroei' aan IC-stations is in mijn optiek te wijten aan het afschaffen van de term 'sneltrein'.

Wat bij Harderwijk van toegevoegde waarde zou kunnen zijn, is een nieuw spoor om Harderwijk 'af te snijden'. Nu ligt er namelijk in Harderwijk een relatief krappe boog (grootste verkanting in NL: 17cm ofwel 11,8%) in het hoofdspoor, zodat treinen daar met maximaal 110km/h langs kunnen. Maar ja, als je dan een nieuw stuk spoor aanlegt, om daar vervolgens een IC-station/P+R aan toe te voegen, dan ben je je tijdwinst van die hogere baanvaksnelheid ook weer kwijt...

Laten we het er op houden dat Harderwijk een lastig geval is, waar geen simpele, elders niet nadelige of goedkope oplossing voor is. ;)
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 24 mar 2014, 13:31

JVberg schreef:^^ Dat is het juist wel: een grote toeristische attractie trekt veel publiek, dus meer reizigers, die we liever in de trein dan op de weg hebben.
Ik heb het idee dat het publiek wat voor het Dolfinarium komt zich niet echt mengt in het werkdagelijkse spitsverkeer :)<>:

JVberg
zandpaadje

Bericht door JVberg » ma 24 mar 2014, 13:45

RSK schreef:Wat bij Harderwijk van toegevoegde waarde zou kunnen zijn, is een nieuw spoor om Harderwijk 'af te snijden'.
Het afsnijden van de bocht in Harderwijk is ik meen al in 1988 voorgesteld, maar nooit uitgevoerd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 mar 2014, 14:55

JVberg schreef:Het is niet waar dat Harderwijk, met bijna 46.000 inwoners, te klein is voor de intercity-status. Neem Weert, 49.000 inwoners, waar zelfs twee intercitylijnen stoppen, plus een stoptrein Weert-Eindhoven.
De IC-stop in Weert is uiteraard ook nodig door het ontbreken van stoptreinen tussen Weert en Roermond.
De verbinding naar Harderwijk is met één stoptreindienst veel te weinig, bovendien trekt de plaats veel toeristen door het Dolfinarium, dat met het OV goed bereikbaar is door een frequente busdienst naar het station.
Maar een IC-stop betekent per definitie minder goede aansluitingen in Zwolle of Amersfoort. Ergens zullen er toch aansluitingen verslechteren.
RSK schreef:^^ Bodegraven is ook al enige jaren een Intercitystation, met maar liefst 17.750 inwoners. Die 'wildgroei' aan IC-stations is in mijn optiek te wijten aan het afschaffen van de term 'sneltrein'.
Steenwijk is natuurlijk ook een mooi voorbeeld, al komt dat ook doordat die stop dienstregelingtechnisch prima ingepast kan worden en er de nodige busaansluitingen zijn naar de Kop van Overijssel en Zuidoost-Friesland. Op de dunbevolkte Veluwe heeft Harderwijk die functie iets minder, want daar ontsluit de spoorlijn zelf al eigenlijk de meeste plaatsen.

Blijft natuurlijk de grootte van Harderwijk over. 46.000 inwoners is aardig wat, maar inwonertal is doorgaans niet het enige criterium waar men naar kijkt. Maar ik kan het gevoel begrijpen dat Harderwijk er een beetje bij ingeschoten is sinds het aantal IC-stations flink gegroeid is na het opheffen van de sneltreincategorie.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 24 mar 2014, 15:28

Harderwijk is een IC-station, maar blijkbaar zijn er mensen die één Intercity per dag te weinig vinden. :hap:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 24 mar 2014, 18:50

Coen Tunnel schreef:^^ Eerder was de verbinding naar Utrecht op zich redelijk. Tot enkele jaren terug stopte de stoptrein Zwolle-Utrecht tussen Amersfoort en Utrecht nergens.

Harderwijk heeft het probleem dat een IC-stop in de dienstregeling lastig in te passen is en dat de stad er ook wat klein voor is en geen belangrijke knooppuntfunctie heeft voor regionaal OV.
In de "oude" dienstregeling was geen ruimte voor een IC stop vanwege goederentreinpaden, en een voortrein Utrecht-Zwolle-Leeuwarden. In de post-Hanzelijn dienstregeling zijn deze treinpaden weliswaar opgeheven, maar geldt de regel dat de treinen in Zwolle verknoopt moeten worden. Wanneeer de frequenties, na de ombouw van Herfte aansluiting, in de richting Leeuwarden en Groningen omhoog gaan is de knoop in Zwolle niet meer persé noodzakelijk. Je kan dan proberen om een IR-georienteerde dienstregeling te maken, waarbij tussen Zwolle en Amersfoort 4 keer per uur IR-treinen gaan rijden die op iets meer stations gaan stoppen dan in het huidige model. De IC wordt dan opgeheven, en vervangen door een (IC)-D trein Groningen-Zwolle-Schiphol-Den Haag/Rotterdam (via de HSL) met een Vmax van 200 km/h en minder tussengelegen stops.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

JVberg
zandpaadje

Bericht door JVberg » ma 24 mar 2014, 19:43

^^ Volledig met Vinny eens, al is zijn plan natuurlijk niet op korte termijn haalbaar. De IR-treinen zou ik (persoonlijk) dan wel doortrekken naar Utrecht (en waarom dan ook niet meteen door naar Woerden, Bodegraven, Alphen en Leiden?!).

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 02 apr 2014, 13:33

Het degraderen van de Intercitydienst Hoorn - Haarlem is met minstens een jaar uitgesteld. Ook de lijn Uitgeest - Amsterdam wordt voorlopig nog niet versoberd. Reden hiervoor is de storm aan protesten van reizigers, maar ook gemeenten en provincie. Bron: http://www.noordhollandsdagblad.nl/stad ... um=twitter

Goed nieuws! Van uitstel komt meestal afstel, dus prima! :top:
Enne gojje mins blieft altied leave.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 02 apr 2014, 13:39

^^ Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Als de regio niet met alternatieven komt die acceptabel zijn voor NS, dan wordt het huidige plan gewoon weer van stal gehaald.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 02 apr 2014, 13:44

Overigens heeft die Intercitydienst in zijn huidige vorm nu ook weer niet zoveel om het lijf. 32 minuten van Haarlem naar Alkmaar noem ik een behoorlijke slakkensnelheid :nothanks:
Laatst gewijzigd door waldo79 op wo 02 apr 2014, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 02 apr 2014, 14:03

Klopt, en in de regel is het met de IC-verbinding ook maar 9 minuten langer. Ik verwacht echter wel vollere treinen. Bepaald leeg zijn ze nu al niet...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 02 apr 2014, 20:08

boe! schreef:^^ Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Als de regio niet met alternatieven komt die acceptabel zijn voor NS, dan wordt het huidige plan gewoon weer van stal gehaald.
Het is in principe gewoon een geldkwestie. De NS is gebonden aan de voorwaarden die bij de exploitatie van het hoofdnet gelden en dat is op werkdagen (en zaterdag) gedurende de hele dag minimaal 2 keer per uur per richting bediening van alle aan het hoofdnet gelegen stations tenzij ontheffing van het ministerie verkregen is.
Dat betekent dat op plaatsen waar in de daluren nu nog één trein per uur rijdt, de frequentie fors moet worden opgevoerd. Er is dus een bezuiniging noodzakelijk om dit budgetneutraal door te voeren op treinen die niet verplicht zijn te bezuinigen. Dit behelst nu dus Alkmaar-Haarlem.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 02 apr 2014, 21:39

Een wat uitgebreider artikel op nu.nl. NS gaat met LOCOV praten over een alternatief. Komt dat er niet dan wordt het oorspronkelijke plan ingevoerd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 12 jul 2014, 1:48

Van mij mag men in Nederland wel meer ernaartoe om meerdere vervoerders op het spoor te laten rijden. Bijvoorbeeld een doorgetrokken Valleilijn van Amersfoort via Barneveld Centraal en Ede naar Arnhem (deels dus over spoor waar NS rijdt). Of als ander voorbeeld: een sprinter door een lokale vervoerder laten rijden, naast intercity treinen van NS (plus nog goederenvervoer etc.). Dit zou bijvoorbeeld kunnen met de Noordelijke lijnen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 12 jul 2014, 11:31

^^
Niks nieuws volgens mij. In ieder geval tussen Maastricht - Maastricht Randwyck rijden nu al meerdere vervoerders (NS, Veolia en NMBS). In de aanbesteding van de concessie Limburg voor 2016 worden de stoptreindiensten Roermond - Maastricht en Heerlen - Sittard overgeheveld naar de regionale vervoerder, terwijl NS wel de intercity's zal blijven exploiteren op deze trajecten.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » za 12 jul 2014, 11:58

Ik hoop dat de prijs dan wel hetzelfde blijft voor hetzelfde traject. Dat als je de IC mist, je nog wel de sprinter kan pakken, ook als je een abonnement hebt. Ook vraag ik me af hoe ze dat willen gaan doen met de treindienstleiding. Stel dat er bijvoorbeeld een spoor uitvalt door een defecte trein, hebben NS-treinen dan voorrang op Veolia-treinen? Op dit moment doet de NS de treindienstleiding alleen, maar je zou kunnen stellen dat je net als in de luchtvaart met onafhankelijke verkeerleiders moet gaan werken, om enige vorm van partijdigheid en oneerlijke concurrentie te voorkomen. Al met al zie je het dan wel heel erg naar het Duitse systeem gaan.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » za 12 jul 2014, 12:03

verfmeer95 schreef:Op dit moment doet de NS de treindienstleiding alleen
Wellicht is het aardig om jezelf iets beter in te lezen alvorens je een uitspraak doet. De treindienstleiding is namelijk al sinds de splitsing in handen van ProRail. :roll:
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 12 jul 2014, 12:35

verfmeer95 schreef:Ik hoop dat de prijs dan wel hetzelfde blijft voor hetzelfde traject. Dat als je de IC mist, je nog wel de sprinter kan pakken, ook als je een abonnement hebt.
Vervoerders bepalen (deels) zelf hun prijs, dus het zou zomaar kunnen dat de prijzen gaan verschillen. De meeste treinabonnementen gelden voor alle vervoerders, je moet alleen bij de juiste paal inchecken.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 12 jul 2014, 12:49

verfmeer95 schreef:Ook vraag ik me af hoe ze dat willen gaan doen met de treindienstleiding. Stel dat er bijvoorbeeld een spoor uitvalt door een defecte trein, hebben NS-treinen dan voorrang op Veolia-treinen?
ProRail (niet NS), of beter gezegd de op dat moment aanwezige treindienstleider, beslist dat per situatie wat in hun/zijn ogen het beste is. Dat kan betekenen dat soms een sprinter voorrang krijgt, de andere keer weer een goederentrein of die ene intercity. De treindienstleider moet hier een goede strategische keuze maken welke voor iedereen het minste vertraging geeft, bijvoorbeeld door slim gebruik te maken van uitwijksporen en dergelijke.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » za 12 jul 2014, 16:42

RSK schreef:
verfmeer95 schreef:Op dit moment doet de NS de treindienstleiding alleen
Wellicht is het aardig om jezelf iets beter in te lezen alvorens je een uitspraak doet. De treindienstleiding is namelijk al sinds de splitsing in handen van ProRail. :roll:
Misschien word de dienstregeling bedoeld? Dat lijkt mij wel lastig om af te stemmen.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 12 jul 2014, 16:58

Dienstregelingen maken de vervoerders zelf, die deze dan indienen bij ProRail waarbij er met allerlei betrokken partijen om de tafel wordt gezeten (en heel veel gerekend gaat worden). De NS heeft daar ooit eens een filmpje (23 minuten) over gemaakt klik.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 12 jul 2014, 17:40

De niet-NS spoorvervoerders moeten natuurlijk hun dienstregeling baseren op de NS dienstregeling. Stel mijn idee van een Valleilijnsprinter Amersfoort - Barneveld Centraal - Arnhem zou werkelijkheid worden, dan moet deze in Amersfoort natuurlijk aansluiting bieden op diverse intercities, en ook in Ede-Wageningen etc. Ook de NS moet zich natuurlijk aanpassen, want de serie 7500 (boemeltje Ede-Wageningen - Arnhem) moet dan weg.