Afbeelding

Gebruik navigatiesysteem

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Gebruik navigatiesysteem

Bericht door sirdanilot » za 01 mar 2014, 13:17

Ik merk dat mensen nogal zijn afgestompt vanwege de navigatie. Mijn vader kon vroeger prima navigeren en reed helemaal niet zo vaak fout. Maar sinds we een navigatiesysteem hebben kijkt hij totaal niet meer op de borden, en als het ding het begeeft is hij nergens meer. Hij kan alleen nog de routes die we heel vaak rijden (zoals naar een familielid dat we vaak bezoeken, dan gebruikt hij het systeem niet).

Ik merk zelf dat ik liever zonder navigatie rijd, want met navigatie vind ik nogal irritant, al kan ik het wel (moet dan ook op het rijexamen tegenwoordig). Als ik zelf de route weet kijk/luister ik niet meer naar de navigatie.

Op de borden kijken is in het begin wel lastig, als je nog moeite hebt met auto rijden. Ook heb je soms last van laagstaande zon of zo, waardoor je een bord mist. Redesignborden met duizenden bestemmingen helpen ook niet echt mee. Maar voor een ervaren chauffeur zouden borden geen probleem moeten zijn.

RSK
Penningmeester

Re: Waar heb jij gereden in Nederland?

Bericht door RSK » za 01 mar 2014, 13:32

Navigatie... Het is wel leuk, maar je hebt er vaak geen klap aan. Ik rij 95% van mijn 'vreemde bestemmingen' alsnog zonder, gewoon vooraf kaartje lezen en onderweg geen gewauwel aan je hoofd. En op de motor heb ik sowieso geen navigatie.

Op drukke vakantiedagen is het wel een zegen tegenwoordig. Dan voer je je bestemming in, weet je wat de 'hoofdroute' is voor iedereen die dat ding volgt, zoek je een parallelle route en rij je heerlijk rustig.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » za 01 mar 2014, 14:16

Ik rijd altijd met navigatie, maar niet voordat ik even op de kaart gekeken heb voor de route.
Gebruik de navigatie enkel voor de snelste route op dat moment en de file. Die zie je op de kaart niet. ;-)

Edit: en de flitsers natuurlijk :p
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 01 mar 2014, 14:25

Ik ga later sowieso geen apart navigatiesysteem kopen, maar gewoon een handige standaard voor een smartphone. Dan heb ik een dashcam, navigatie, handsfreetelefoon en flitsnav app in één 8-)

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » za 01 mar 2014, 14:30

^^ Zo heb ik het dus ook inderdaad. Ideaal!
Helaas moet ik eigenlijk een nieuwe telefoon, want met al die apps is hij veel te traag geworden :lol:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 01 mar 2014, 17:59

RSK schreef:Navigatie... Het is wel leuk, maar je hebt er vaak geen klap aan. Ik rij 95% van mijn 'vreemde bestemmingen' alsnog zonder, gewoon vooraf kaartje lezen en onderweg geen gewauwel aan je hoofd.
.
Hier nog een. Voor de laatste kilometers kán navigatie soms uitkomst bieden, maar op voorhand met kaarten de route bepalen is gewoon veel makkelijker. En leuker :top:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 01 mar 2014, 18:59

Mee eens. Voor de fijnafstemming is een navigatie een handig hulpmiddel, voor de grote lijn een kaart of print van Internet.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 01 mar 2014, 19:21

Ik ben erg blij met navigatie voor de laatste paar kilometers, of om over langere afstand tolvrije routes te volgen door Frankrijk bijvoorbeeld, of als ik over lokale wegen moet rijden in het buitenland. Moet ik over de hoofdwegen, dan red ik het ook wel met een blik op de kaart en heb ik de navigatie niet nodig.

Vorige week was ik in Oman en heb ik weer ouderwets alles met kaarten gedaan (had een landkaart van Oman gekocht en een plattegrond van Muscat en omgeving). Dat is allemaal prima gegaan. :) Ook vorig jaar in Kroatië, waar mijn navigatiesysteem geen kaartmateriaal van had, heb ik alles met een kaart gedaan en is het allemaal goed gekomen (en zo vaak hoef ik dan niet op de kaart te kijken, meestal alleen even voor vertrek). Ik kan me dus ook zonder navigatie prima redden.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 01 mar 2014, 19:54

Palance schreef:Hier nog een. Voor de laatste kilometers kán navigatie soms uitkomst bieden, maar op voorhand met kaarten de route bepalen is gewoon veel makkelijker. En leuker :top:
Idem. Laatst had ik dat ding (op mijn telefoon) aan, had na 2 straten al spijt van dat ik hem had aangezet :P .

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 02 mar 2014, 13:39

Over het nut van navigatiesystemen (misschien in een aparte draad?): Ik zelf vindt het altijd heerlijk om met mijn navigatie te rijden. Omdat ik als beginnend bestuurder het lastig vindt om bij drukke wegen op tijd naar rechts te gaan, heb ik liever bij 2 a 3 km al een aanwijzing. Daar staan nog geen borden, maar ik kan wel op mijn navigatie kijken hoe lang het nog duurt voordat ik eraf moet. Dat geeft een stuk meer rust tijdens het rijden, wat je rijvaardigheid weer ten goede komt.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 02 mar 2014, 14:25

In mijn auto zit een navigatieding automatisch ingebouwd, anders had ik zo'n ding nooit aangeschaft. Ik gebruik hem nu wel bijna altijd, maar uitsluitend voor de verkeersinformatie. Ik heb een abonnement op Live Traffic waardoor je, als het goed zou werken, de files kunt vermijden. Dat systeem doet het trouwens vaak erg slecht. Bepaalde stilstaande files pakt hij echt nooit mee (zoals op de A10 noord voor de Coentunnel) en als je niet oplet stuurt hij je alsnog zo een file in terwijl er betere alternatieven te bedenken zijn. Zo was er een tijdje terug een ongeval in de Coentunnel met dikke file tot gevolg. Ik moest vanuit Hoofddorp naar Amsterdam Noord toe en dat ding stuurde me gewoon richting A5 (waarbij hij wel leuk aangaf dat er 25 min vertraging was). In plaats daarvan ben ik 'gewoon' filevrij via de A10 oost gereden en was vrij vlot op bestemming. Kortom: leuk dat Live Traffic om basale informatie te hebben, maar je moet toch echt van je eigen ervaring en gezond verstand uitgaan om een optimale route te vinden.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 03 mar 2014, 0:23

sirdanilot schreef:Ik ga later sowieso geen apart navigatiesysteem kopen, maar gewoon een handige standaard voor een smartphone. Dan heb ik een dashcam, navigatie, handsfreetelefoon en flitsnav app in één 8-)
Op mijn Jonagold ding (ja dat ding aanschaffen was een grote fout... ik snap er geen hout van) heb ik de navigatie van Navigon gekocht voor Europa. Werkt voor een navigatie systeem best aardig, alleen weet ie de weg niet. Hij wil vaak een andere route rijden dan ik :lol:
Maar ik moet toegeven, als je de nodige lastige adressen af moet, redelijk kort bij elkaar, is het best handig. Zeker als je op het moment dat je hoort waar je heen moet niet meer de gelegenheid hebt om heel uitgebreid op de PC op google maps ofzo te kijken. Maar de meeste adressen weet ik wel als ik ze één keer gezien heb, sommige moet ik even twee keer zien.
Anders kijk ik op google maps en dan weet ik ook uit m'n hoofd hoe ik wil rijden (en de navi maar zeuren dat ie anders wil rijden, gelukkig staat het geluid uit :shutup:).
verfmeer95 schreef:Over het nut van navigatiesystemen (misschien in een aparte draad?): Ik zelf vindt het altijd heerlijk om met mijn navigatie te rijden. Omdat ik als beginnend bestuurder het lastig vindt om bij drukke wegen op tijd naar rechts te gaan, heb ik liever bij 2 a 3 km al een aanwijzing. Daar staan nog geen borden, maar ik kan wel op mijn navigatie kijken hoe lang het nog duurt voordat ik eraf moet. Dat geeft een stuk meer rust tijdens het rijden, wat je rijvaardigheid weer ten goede komt.
Klinkt misschien lullig (zo is het niet bedoelt), maar ik denk dat je je zelfredzaamheid, je navigatie skills, je topografische kennis en je anticipeer gedrag sneller verbetert als je het zonder navigatie zou doen. Een 1200m bord kun je normaal gesproken al een heel eind van tevoren zien en dan heb je best tijd om nog naar rechts te gaan. Je wordt min of meer gedwongen om vooruit te kijken en te handelen. Dus ik zou dat als ik jou was toch een beetje proberen. Mijn zusje heeft nu een paar jaar haar rijbwijs en weet echt nergens de weg en is hoewel ze verder prima rijdt (ze is één van de weinige Hollanders waarbij ik in Duitsland in de auto stap) is ze ook niet bijzonder goed in het volgen van een paar borden, is echt niet handig.

Persoonlijk vond ik de navigatie net na mijn rijbewijs bloed irritant, ik kende de weg al en dat ding maar blaten...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door Attietattie » ma 03 mar 2014, 0:54

Men heeft het erover dat het voor de laatste kilometers wel fijn is. Ik heb dat juist niet. Ik weet of ken meestal de weg weg tot het laatste moment. Dan zoek ik dus alleen het laatste moment even op de kaart op en dan komt dat wel goed.

Ik gebruik hem wel hoor, maar dan is dat omdat ik haast heb of omdat ik op vakantie naar de Mediterrane ga bijvoorbeeld.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 03 mar 2014, 7:45

Attietattie schreef:Men heeft het erover dat het voor de laatste kilometers wel fijn is. Ik heb dat juist niet. Ik weet of ken meestal de weg weg tot het laatste moment. Dan zoek ik dus alleen het laatste moment even op de kaart op en dan komt dat wel goed.
Hier hetzelfde. Dat laatste stukje is wel te onthouden.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 03 mar 2014, 9:58

Attietattie schreef:Men heeft het erover dat het voor de laatste kilometers wel fijn is. Ik heb dat juist niet. Ik weet of ken meestal de weg weg tot het laatste moment. Dan zoek ik dus alleen het laatste moment even op de kaart op en dan komt dat wel goed.

Ik gebruik hem wel hoor, maar dan is dat omdat ik haast heb of omdat ik op vakantie naar de Mediterrane ga bijvoorbeeld.
Als je de weg weet tot het laatste moment laat je natuurlijk dat hele ding gewoon uit, of je gebruikt hem alleen voor file-informatie en flitsers.

Ik vind het zelf toch erg handig om navigatie te hebben voor het laatste stukje. Zelfs op de fiets gebruik ik regelmatig google maps daarvoor, of te voet. Alleen zet ik dan niet de navigatie aan, dat vind ik lichtelijk onzinnig :mrgreen: Probeer maar eens door het centrum van leiden te rijden zonder navigatie, het is één groot doolhof. Ik ken iemand die is verhuisd naar een klein straatje in het centrum, en ze zaten eindeloos te dolen voordat ze wisten hoe je er met de auto in kon.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 03 mar 2014, 10:08

Ik heb geen navigatiesysteem en ik hoef er ook geen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 03 mar 2014, 10:18

^ Als je niet weet wat je mist is het altijd makkelijker om zonder te doen.

Maar tegenwoordig wordt zo'n beetje alles wat we doen gedicteerd door computer en andere elektronische apparaten, en is navigatie eigenlijk moeilijk weg te denken uit ons systeem...

Tijdens mij rijlessen werd ik eens getest, we reden in het centrum van Leiden en hij zei 'rij nu maar eens helemaal zelf terug naar het CBR'. Dat is toch verrekte lastig, ook al ken ik leiden vrij goed. Je moet echt een stad goed kennen, ook met de auto, vordat je willekeurig van A naar B kunt rijden. Want veel borden staan er niet.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 03 mar 2014, 11:14

Heb zelf een ingebouwd navigatiesysteem in mijn auto zitten. Vind het apparaat qua nuttige informatie matig, aangezien de kaarten verouderd zijn en nieuwe kaarten erg prijzig zijn (150 euro per update) en niet nieuw (lopen circa 1,5 jaar standaard achter op werkelijkheid). Ik gebruik het wel regelmatig, maar dan meer voor wat file info en om op onbekende plaatsen te navigeren. Op snelwegen gebruik ik het ding enkel voor reistijdindicatie en niet zozeer om er op te navigeren. Op onbekende plaatsen dubbelcheck ik toch altijd de info van de navigatie met borden plus het feit dat ik dan de route van te voren al heb bekeken en globaal in mijn hoofd heb zitten. Het komt toch vaak aan op de laatste kilometers die je niet op de snelwegen rijdt waar ik het dan nuttig vind. Op vakanties is het wel nuttig gebleken als je naar een plek moet rijden, waarbij je nog ruim een uur via het OWN over allerlei verschillende wegen moet rijden. Kaarten van de route print bij vakanties ook voor de zekerheid, zodat ik altijd op het ouderwetse handwerk kan terugvallen indien het apparaat niet goed werkt.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 03 mar 2014, 11:36

Reistijd indicatie is wel makkelijk (alleen is het verleidelijk om te proberen er tijd vanaf te rijden), net als het kunnen zien van de GPS snelheid.
Verder vind ik het vooral in een wat meer afgelegen buitengebied handig dan in de stad. In de stad zijn een hoop herkenningspunten die makkelijk te onthouden en uit te leggen zijn, in een buiten gebied waar je totaal niet bekend bent met allemaal kleine weggetjes is dat soms lastiger. Zeker als iemand het uitlegt voor 5 verschillende adressen maar dan hier en daar een verkeerd herkenningspunt gebruikt of rechts en links verwisselt.

Een Noorse navigatie zou ook wel leuk zijn:

Afbeelding

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » ma 03 mar 2014, 11:45

Persoonlijk gebruik ik bijna nooit de navigatie, ookal is die volledig ingebouwd in mijn auto. Ik ben van het principe dat een navigatiesysteem de mens dom maakt.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » ma 03 mar 2014, 16:16

Jackbauer1350 schreef:Ik heb geen navigatiesysteem en ik hoef er ook geen.
Heb je daar ook een reden voor?
Ik vind het zelf ideaal. Ik weet altijd exact hoelang ik nog moet rijden. Word automatisch omgeleid bij files. En als er een weg is veranderd wat ik nog niet weet, weet hij het altijd wel.
Tommy schreef:Ik ben van het principe dat een navigatiesysteem de mens dom maakt.
Wat bedoel je daarmee?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 03 mar 2014, 16:18

En als er een weg is veranderd wat ik nog niet weet, weet hij het altijd wel.
In mijn ervaring is het andersom. Ik zou weer geld moeten investeren om mijn TT up to date te krijgen 8-)

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 03 mar 2014, 16:29

petervdveen schreef:
Tommy schreef:Ik ben van het principe dat een navigatiesysteem de mens dom maakt.
Wat bedoel je daarmee?
Ik denk dat hij doelt op het automatisme om altijd maar het apparaat te volgen en zelf niets meer uit te zoeken. Ik ben zelf meer van de middenweg, gebruik het wanneer het handig is en zorg ervoor dat je indien noodzakelijk kan terugvallen op kaartmateriaal en gezond verstand. Daarnaast moet je ook het apparaat meer zien als het geven van een routeadvies dan het apparaat blindelings volgen. Blindelings volgen is nooit verstandig, ook niet bij kaarten aangezien die ook verouderd kunnen zijn.

kingpin1966
verkeersader

Bericht door kingpin1966 » ma 03 mar 2014, 16:35

Tommy schreef:Persoonlijk gebruik ik bijna nooit de navigatie, ookal is die volledig ingebouwd in mijn auto. Ik ben van het principe dat een navigatiesysteem de mens dom maakt.
Als je je eigen waarneming volledig uitschakelt en dat ding stoïcijns blijft volgen geef ik je volledig gelijk.
Toch zou ik er in onbekend gebied niet zonder willen, het is handiger dan een wegenkaart.
En het uitstippelen van de route in het navigatiesysteem is net zo leuk als op een kaart.
Al moet ik zeggen dat ik het navigatieloze tijdperk ook nog heb meegemaakt.
De vakanties plannen met een boekje van de ANWB dat toen nog werd uitgegeven, bepalen welke autobahnen je moest nemen om op je bestemming te komen.
En de gratis routekaarten natuurlijk.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » ma 03 mar 2014, 17:29

waldo79 schreef:
En als er een weg is veranderd wat ik nog niet weet, weet hij het altijd wel.
In mijn ervaring is het andersom. Ik zou weer geld moeten investeren om mijn TT up to date te krijgen 8-)
Tomtom loopt uiteraard meestal achter, maar veel mobiele navigatie apps zijn veel meer up-to-date.
captain007 schreef:
petervdveen schreef:
Wat bedoel je daarmee?
Ik denk dat hij doelt op het automatisme om altijd maar het apparaat te volgen en zelf niets meer uit te zoeken. Ik ben zelf meer van de middenweg, gebruik het wanneer het handig is en zorg ervoor dat je indien noodzakelijk kan terugvallen op kaartmateriaal en gezond verstand. Daarnaast moet je ook het apparaat meer zien als het geven van een routeadvies dan het apparaat blindelings volgen. Blindelings volgen is nooit verstandig, ook niet bij kaarten aangezien die ook verouderd kunnen zijn.
Ik heb mezelf maar afgeleerd om te proberen mijn navigatie te slim af te zijn.
Meestal als ik dacht dat ik het beter wist kwam ik in de file, of bleek er een weg afgesloten te zijn :lol:

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 03 mar 2014, 17:37

Dan moet je wel een live ding hebben. Ik heb dat live abbo niet afgesloten want daarvoor gebruik ik de navi te weinig. Bovendien kun je op andere applicaties de files zien (of gewoon ouderwets naar de radio luisteren).

Overigens is het mij al een paar keer gelukt om het ding te slim af te zijn...

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » ma 03 mar 2014, 17:44

^^ Voor een app heb je enkel mobiel internet nodig. Dat heeft bijna iedereen tegenwoordig.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 03 mar 2014, 18:30

Voor Navigon moet je een extra abbo afsluiten om van de live info gebruik te mogen maken.
Daarnaast heb ik wel mobiel internet maar dat werkt ook maar tot de grens.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » ma 03 mar 2014, 19:39

^^ Dat laatste is inderdaad nog een probleem voor veel mensen inderdaad.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 03 mar 2014, 19:44

Ik gebruik mijn navigatiesysteem (zo'n losse TomTom) bijna niet, dus ga er ook geen dure updates tegenaan gooien. De kaarten zijn nu denk ik wel 7 jaar oud. Vorig jaar heb ik rondgereden over het Duitse en Poolse platteland en dat ging prima zonder TomTom (van Polen heeft hij sowieso geen kaarten). Het grootste voordeel zie ik in de grote steden, want dan weet je van te voren of je links of rechts moet voorsorteren. Met name omdat het wegennet in grote onbekende steden vaak wat onvoorspelbaarder is.