Gebruik navigatiesysteem

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door Attietattie » za 15 mar 2014, 10:40

De maatschappij is je dankbaar. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 15 mar 2014, 13:30

duikgek89 schreef:
sirdanilot schreef:Als ik zelf van rijstrook moet wisselen druk ik hem er vaak ook gewoon tussen, ik ga natuurlijk niet remmen hè. Zeker als je in een lesauto zit willen menser er vaak toch net even voor langs zodat ze niet achter een slome duikelaar zitten, maar dat gaat natuurlijk niet altijd op ;)
Ben je nou echt zo'n verschrikkelijke gevaarlijke halve zool of loop je gewoon te trollen? Als je echt zoiets hebt van ik ram hem er gewoon tussen dan hoop ik van harte dat jij je rijbewijs NIET gaat halen... Levensgevaarlijke gek!
Haha, denk om je bloeddruk joh :lol:

Het hangt natuurlijk ook allemaal van de verkeerssituatie af. Maar soms moet je hem er in het verkeer tussen douwen, zeker als je bijvoorbeeld in Den Haag of Rotterdam rijdt. Anders kom je écht niet op je bestemming.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » za 15 mar 2014, 14:37

^^ Je bent wel wispelturig.. Net was het nog vaak, nu is het nog soms...
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 15 mar 2014, 15:14

Snelwegfreak schreef:Zullen we het niet persoonlijk gaan maken, jongens? ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » za 15 mar 2014, 15:52

^^ Wat bedoel je daarmee?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 15 mar 2014, 16:00

Op de vorige pagina poste ik al deze 'waarschuwing' dat het niet persoonlijk moet gaan worden en een paar posts hierboven gebeurt dat toch. Daarom een herinnering. Op de man spelen is niet netjes.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » za 15 mar 2014, 16:46

Snelwegfreak schreef:Op de man spelen is niet netjes.
Kan aan mij liggen, maar dat zie ik hier niet gebeuren.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 15 mar 2014, 16:50

Het gaat met name om de berichten hierboven. Maar laten we maar vooral ontopic blijven.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 15 mar 2014, 17:02

sirdanilot schreef:Haha, denk om je bloeddruk joh :lol:

Het hangt natuurlijk ook allemaal van de verkeerssituatie af. Maar soms moet je hem er in het verkeer tussen douwen, zeker als je bijvoorbeeld in Den Haag of Rotterdam rijdt. Anders kom je écht niet op je bestemming.
Uh, bloeddruk, juist, die was wat laag dus ik moet me meer opwinden.
Verder, in een drukke stad met heel langzaam verkeer kan het soms niet anders inderdaad omdat anderen ook asociaal rijden. Maar zodra de snelheid wat hoger ligt kun je hem er niet meer gewoon tussen smijten, dat is gewoon gevaarlijk, zeker met een flink snelheidsverschil... En het gebeurt heel veel en dan zijn er nog heel veel gele-plaat-bestuurders die menen dat het hun goed recht is om geen voorrang te verlenen...

Maar goed, navigatiesysteem. Wat ik graag zou zien is dat de navigatiesystemen andere informatie laten zien in het display en andere zinnen zouden gebruiken om mensen te commanderen wat ze moeten doen. Geen rijstrook assistentie maar alleen een schermpje met je kaart. En geen "over 1 km houd links aan" maar zinnen als "volg de A65 richting Tilburg." Dan krijg je als automobilist WEL de informatie die je nodig hebt, maar tegelijkertijd worden de mensen gedwongen om op de borden en de weg te letten. Daarmee voorkom je ook rare fratsen zoals die auto's bij Badhoevedorp in het filmpje van Attietattie die daar op het inhaalspoor gaan rijden terwijl die rijstrook wegvalt...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 15 mar 2014, 17:07

Dat lijk mij ook een goed idee, de manier van aangeven veranderen. Wij hebben mega oude vdo-dayton navigatie, maar die zegt ook 'links aanhouden'. Gelukkig zijn wij wel slim genoeg om dat dan niet zo letterlijk te doen.

Het probleem is niet alleen dat navigatiesystemen de informatie op een verkeerde manier weergeven of overbrengen, maar ook dat navigatiesystemen heel erg ingeburgerd zijn. Bijna iedereen heeft hem en gebruikt hem als een kip zonder kop. Zonder navigatie weten we niet meer op onze bestemming te komen, en dat is een gevaarlijke ontwikkeling. Veel mensen zijn teveel gefocust op hun navigatiesysteem waar de rijtaak ernstig door wordt beïnvloed.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 15 mar 2014, 17:45

Maakt zo'n navigatieding ook geluid dan? ;)

Toen ik dat ding voor het eerst aanzette had ik na 1 miniritje al genoeg van dat betweterige stemmetje. Sindsdien staat die stem altijd uit en ik heb niet het idee dat ik er veel aan mis.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 15 mar 2014, 17:46

Ja, maar dan moet je nog meer op het scherm letten om te zien waar je heen moet. Dat lijkt me dus niet echt een verbetering ;)

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 15 mar 2014, 18:00

Helemaal mee eens. Wat je ook ziet is dat als je mensen vraagt: "Hoe ver ben je" dat ze dan gewoon geen idee hebben waar ze zijn. Alleen de navi geeft dan een berekende aankomsttijd aan, verder geen enkel idee... Als je dan een probleem hebt met dat ding (batterij leeg en draad van de lader kapot bijvoorbeeld) en je pakt een kaart dan heb je ook geen idee waar je op die kaart moet gaan kijken en moet je nog uitvogelen hoe of wat...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 15 mar 2014, 18:02

Exact, men is radeloos verloren zonder navigatie. Ze zijn teveel gemeengoed geworden.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 15 mar 2014, 18:05

Rein schreef:Maakt zo'n navigatieding ook geluid dan? ;)

Toen ik dat ding voor het eerst aanzette had ik na 1 miniritje al genoeg van dat betweterige stemmetje. Sindsdien staat die stem altijd uit en ik heb niet het idee dat ik er veel aan mis.
Zelf heb ik het geluid ook uit staan. Ik kijk af en toe even vlug en dat gaat prima, als ik dat ding al gebruik dan...

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » za 15 mar 2014, 18:47

duikgek89 schreef:Maar goed, navigatiesysteem. Wat ik graag zou zien is dat de navigatiesystemen andere informatie laten zien in het display en andere zinnen zouden gebruiken om mensen te commanderen wat ze moeten doen. Geen rijstrook assistentie maar alleen een schermpje met je kaart. En geen "over 1 km houd links aan" maar zinnen als "volg de A65 richting Tilburg." Dan krijg je als automobilist WEL de informatie die je nodig hebt, maar tegelijkertijd worden de mensen gedwongen om op de borden en de weg te letten. Daarmee voorkom je ook rare fratsen zoals die auto's bij Badhoevedorp in het filmpje van Attietattie die daar op het inhaalspoor gaan rijden terwijl die rijstrook wegvalt...
Mijn navigatie (Waze) doet het als volgt:

Over 1km houd rechts aan.
Over 400m houd rechts aan naar N50 richting Kampen
Houd rechts aan richting Kampen

En die laatste instructie is OP het puntstuk. Je krijgt dus op z'n vroegst 1 km van te voren een instructie. Dat lijkt mij prima.
Bij Tomtom is het (volgens mij) 2 km.

En uiteraard als je niet van rijstrook hoeft te wisselen zegt hij niets. :top:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 15 mar 2014, 19:41

Het is overigens ook een beetje de perceptie van de weggebruiker bij het horen van 'links aanhouden'. Als ik dat hoor bij een splitsingspunt denk ik niet dat ik daadwerkelijk naar links moet, maar dat ik als het ware rechtdoor moet, dus niet af moet slaan. Waarschijnlijk denken de meeste mensen dan dat ze daadwerkelijk zoveel mogelijk links moeten houden? :dontknow:

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » za 15 mar 2014, 19:54

Links aanhouden betekend dat er een splitsing komt in de huidige rijbaan en dat niet alle huidige rijstroken die kant op gaan.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 15 mar 2014, 20:22

En precies daar zit nou de verwarring en precies daarom vind ik de zin "links aanhouden" niet zo handig. Als je nu alleen aangeeft: "Volg de A74 richting Mönchen Gladbach" dan kan iedereen toch op de borden kijken en de juiste beslissing nemen? Als je dat zo zou doen denk ik dat men beter weet waar men is en dat men ook meer op de weg kijkt.

HerZon00
woonerf

Bericht door HerZon00 » za 15 mar 2014, 21:56

Ik gebruik nu zo'n 8 jaar een navigatiesysteem, na een periode van 10 jaar stratenboeken te hebben versleten. (Elke 2 jaar een nieuwe).
Eerst een Nokia 6600 met Route66, wat later werd vervangen door TomTom 5.1(?). Puur omdat ik het toen bij een abonnement kreeg. Gebruik het sinds die tijd eigenlijk 98% van de tijd dat ik onderweg ben.
Destijds als plattegrond, het werkt namelijk net even handiger dan een papieren kaart.
Nu nog steeds als plattegrond (kom voor m'n werk overal en nergens), als hulpje voor de verkeersinformatie en als route instructeur als ik na een onbekend adres moet. Ook de toevoeging van meldingen waar onze overheid je dure foto's probeert te verkopen, heeft voor mij voldoende meerwaarde om het ding altijd te gebruiken.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 15 mar 2014, 23:41

Als je de route toch al kent, is stem uit + navigatie aan ter bevestiging wel handig.

Maar als je de route niet kent, dan heb je écht die stem nodig hoor. Anders kijk je continu op het scherm en dát is pas verkeersonveilig....

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 15 mar 2014, 23:44

Mee eens, behalve dit: als de route bekend is voor je gebruik je je navigatie niet ter begeleiding, of zou niet moeten. Je kan hem wel aan hebben voor file- en flitsmeldingen, zoals wij altijd doen. Maar de keren dat de navigatie echt aanstaat ter begeleiding is echt niet zo vaak.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 15 mar 2014, 23:48

sirdanilot schreef:Maar als je de route niet kent, dan heb je écht die stem nodig hoor. Anders kijk je continu op het scherm en dát is pas verkeersonveilig....
Nee hoor. Ik kijk uitgebreid als ik toch stil sta voor één van de vele verkeerslichten enzo. En verder nog hele korte blikken om te checken. Geen enkel probleem. Overigens, ik gebruik het bovenaanzicht geen fancy onoverzichtelijk 3d ding. Dan zie je al heel snel precies hoe of wat.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 15 mar 2014, 23:49

Onze navigatie is zo nieuw dat we alleen maar een pixelachtig bovenaanzicht van de kaart hebben :lol:

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » zo 16 mar 2014, 16:23

petervdveen schreef:^^
En waarom is het een probleem om op tijd voor te sorteren?
3 kilometer van tevoren, waarbij de blokmarkering pas over 1,5 kilometer begint noem ik veel te vroeg. Maarja, niet nadenken en gewoon dom zo'n kletskast volgen is veel makkelijker natuurlijk. Die je dan ook nog het liefst recht voor je bakkes midden op het raam plakt, zodat op afstand lekker alles erachter verdwijnt.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » ma 17 mar 2014, 8:34

Net werd '1km van tevoren' aangeprezen als een goede afstand om aanwijzingen te geven. Daar ben ik het volledig mee eens. Als ik naar een onbekende bestemming moet, dan zet ik dat ding meestal 1km van tevoren aan. Dat is toch vaak de afstand dat je nog niet zo lang van de snelweg bent, en wat wispelturiger gebied in moet. Werkte bijvoorbeeld afgelopen vrijdag perfect, moest naar een onbekende bestemming in Amsterdam. Bij het aanzetten van het (wel vooraf ingestelde) adres was het nog exact 900 meter.

Die luxe heb ik overigens alleen met de auto. Als ik ergens met de motor heen ga, prent ik noodgedwongen de kaart in mijn hoofd, en verifieer ik belangrijke knoop-/kruispunten vooraf met streetview. Dan heb ik voor mezelf zaken in mijn hoofd zitten als 'de tweede straat na de Fiat-dealer rechts' of 'bij het eerste verkeerslicht na de bomenrij die bij de afrit begint links'. Ben nog nooit hopeloos verdwaald als ik me voorbereid had. Ook niet zonder voorbereiding, maar dan ben je wel eens aan het kijken 'waar ben ik beland en waar moet ik heen?' Geeft niks, die ene uitzonderlijke keer ben ik vrij snel weer op een weg die richtinggevoel geeft.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 11 feb 2015, 10:52

Wie op zijn navigatiesysteem Dennenrodepad in Zuidoost intikt, wordt naar een niet-bestaande afslag geleid.

De belijning leidt de automobilist linksaf de stoep op richting de berm, met als gevolg dat deze eigenlijk midden op de weg terechtkomt. Iemand uit de buurt weet wel hoe het komt. 'Dit is al jaren zo, vroeger kon je hier naar de flats rijden maar die zijn een paar geleden gesloopt.' In 2010 om precies te zijn werd Dennenrode gesloopt en daar kwamen later studentenwoningen voor in de plaats.
De strook zou ooit een busbaan worden, maar die plannen zijn op de lange baan geschoven. Het stadsdeel wil niet voor camera reageren omdat ze het niet belangrijk genoeg vinden. maar laat in een schriftelijke reactie weten de belijning weg te halen als het weer het toelaat.
Bron: at5.nl
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 11 feb 2015, 11:02

Ik las pas dat TomTom aangeklaagd ging worden in de Verenigde Staten. Een buschauffeur reed een straat in Philadelphia in met een te lage brug. De bus reed tegen de brug aan. Dat was natuurlijk niet de fout van de chauffeur, maar van het navigatiesysteem.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » wo 11 feb 2015, 11:12

^^ Sterker nog, Zowel Garmin als TomTom worden aangeklaagd omdat ze niet weten welk navigatiesysteem er gebruikt werd, dus klagen ze beide maar aan :facepalm: :facepalm:
De buschauffeur had zowel een Tomtom- als een Garmin-navigatiesysteem. Omdat volgens de advocaat van de slachtoffers niet duidelijk is welke gps de man gebruikte, worden beide bedrijven voor de rechter gedaagd. Slachtoffers eisen een schadevergoeding van 15 miljoen dollar (ruim 13 miljoen euro).
:arrow: http://www.nu.nl/buitenland/3988836/tom ... geluk.html
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 11 feb 2015, 11:26

Het zat iets complexer in elkaar (zie ook dit artikel). Men heeft Tomtom en Garmin aangeklaagd (slachtoffers busongeval), omdat hij in elk geval beide systemen beschikbaar had, maar het was op een of andere manier onduidelijk welke gebruikt is, dus hebben ze voor het gemak maar beide partijen aangeklaagd. Weer typisch Amerikaans claimgedrag natuurlijk.
De bus heeft overigens een parkway gereden in Boston die verboden is voor bussen en vrachtwagens. Echter ontbrak een waarschuwingsbord en waren andere waarschuwingsborden in verband met werkzaamheden niet zichtbaar aldus de bestuurder. De vraag is natuurlijk wat er allemaal klopt van deze beweringen. Alleen is het dus niet voor niets dat je altijd van die belachelijk lange gebruiksvoorwaarden en disclaimers ziet wanneer je dit soort producten gaat gebruiken.