Gebruik navigatiesysteem

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

frenkievee
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 16:42
Locatie: Spijkenisse

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door frenkievee » wo 11 feb 2015, 12:43

^^ In het artikel op BostonGlobe staat ook dat zelfs de fabrikant van de bus (waarom????) en de wegbeheerder (kan ik me nog iets bij voorstellen) in de aanklacht worden genoemd.
The suit also names Prevost Car Inc., manufacturer of the bus that crashed, and the Massachusetts Department of Conservation and Recreation as defendants. DCR is responsible for Soldiers Field Road.
Nog een bericht gevonden, waarin een langere lijst staat met aangeklaagden:
The complaint was filed on January 23, 2015 through an associate firm in Boston Massachusetts against the bus driver Samuel J. Jackson, Calvary Coach Bus Company and it’s owner, Raymond Talmadge, Prevost Car Inc., Volvo Group North America, TomTom NV, TomTom USA, Garmin International. Inc., Garmin North America, Inc., Garmin USA., Inc., and the Commonwealth of Massachusetts Department of Conservation and Recreation.
Lijkt mij een schot hagel afschieten in de hoop dat je wat raakt.....
met groet, Frank

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door waldo79 » wo 11 feb 2015, 15:08

De bus heeft overigens een parkway gereden in Boston die verboden is voor bussen en vrachtwagens. Echter ontbrak een waarschuwingsbord en waren andere waarschuwingsborden in verband met werkzaamheden niet zichtbaar aldus de bestuurder. De vraag is natuurlijk wat er allemaal klopt van deze beweringen.
En dan nog heeft klagen bij de wegbeheerder meer zin B(

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door petervdveen » wo 11 feb 2015, 16:55

Attietattie schreef:
Wie op zijn navigatiesysteem Dennenrodepad in Zuidoost intikt, wordt naar een niet-bestaande afslag geleid.

De belijning leidt de automobilist linksaf de stoep op richting de berm, met als gevolg dat deze eigenlijk midden op de weg terechtkomt. Iemand uit de buurt weet wel hoe het komt. 'Dit is al jaren zo, vroeger kon je hier naar de flats rijden maar die zijn een paar geleden gesloopt.' In 2010 om precies te zijn werd Dennenrode gesloopt en daar kwamen later studentenwoningen voor in de plaats.
De strook zou ooit een busbaan worden, maar die plannen zijn op de lange baan geschoven. Het stadsdeel wil niet voor camera reageren omdat ze het niet belangrijk genoeg vinden. maar laat in een schriftelijke reactie weten de belijning weg te halen als het weer het toelaat.
Bron: at5.nl
Wie navigeert er dan naar een weg die niet meer bestaat.. :confuuuse:
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door nederland24 » wo 11 feb 2015, 22:04

Tja, als die kaarten niet kloppen....

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door Chris » wo 11 mar 2015, 10:11

http://nos.nl/artikel/2023915-belgen-wi ... ander.html
Een groep Belgische wintersporters dacht naar de Franse Alpen te gaan, maar de Belgen kwamen uit in een ander gebergte: de Pyreneeën. De chauffeur van hun bus had namelijk een foutje gemaakt.

De man kende de weg niet naar het wintersportoord La Plagne en daarom had hij het ingevoerd in het navigatiesysteem. Tenminste, dat dacht de chauffeur, maar hij voerde Plagne in. En dat ligt zo'n 700 kilometer verderop, niet ver van de Spaanse grens.

Ter hoogte van Toulouse, niet ver van Plagne, ontdekte de chauffeur zijn fout. Hij keerde de bus en reed alsnog naar de Alpen. De groep Belgen kwam daar uiteindelijk 24 uur later aan dan gepland.
Lekkere beroepschauffeur is dat dan. Dat je niet exact weet waar een plaats als La Plagne ligt, kan ik me nog voorstellen. Maar hij reed eigenlijk al vanaf België de verkeerde kant op. Zeker na Parijs, waar je alleen nog borden met bekende plaatsen in zuidwest Frankrijk tegen komt, zou er toch wat moeten gaan dagen, zelfs als je geografisch niet zo goed onderlegd bent. Die chauffeur heeft een halve dag gereden met bewegwijzering naar plaatsen als Nantes, Bordeaux, Tours en Toulouse langs de weg. Je zou denken dat als je de route niet kent, je als beroeps toch iets meer voorbereiding treft dan alleen de plaatsnaam in de GPS invoeren...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door waldo79 » wo 11 mar 2015, 11:35

Ik was verbaasd toen ik het gisteren op de radio hoorde. Over het algemeen zijn touringcarchauffeurs goed op de hoogte van locaties :nuts:

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door captain007 » wo 11 mar 2015, 12:28

En blijkbaar heeft ook niemand van de inzittenden gedacht dat ze op de verkeerde weg zaten om de chauffeur daarop te attenderen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door Pino » wo 11 mar 2015, 13:48

^^ Onderstaand citaat uit het BBC-nieuwsbericht zou dat kunnen verklaren:

One passenger, Sven Ceuppens, [...] told the BBC: "We had a hard time convincing the driver he was going to Spain and had a few laughs. It was a sleeper bus, so when I woke up at first light, all I saw were vineyards. Nice, but very uncommon if you want to ski. Immediately we knew something was wrong, but it took a map of France to convince the driver to distrust the GPS."

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door mhkamp » wo 11 mar 2015, 15:14

In zo'n geval : Navigeer op postcode.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door Palance » wo 11 mar 2015, 17:23

Doet me denken aan Lille/Rijsel wat een paar jaar geleden in België voorkwam

Ook zijn er ooit mensen naar het Canadese Sidney ipv het Australische Sydney gevlogen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door Chris » wo 11 mar 2015, 17:40

De Canadese Sydney in Nova Scotia wordt zelfs hetzelfde geschreven. Sidney komt ook wel voor.

In Frankrijk heb je heel veel plaatsen die dezelfde naam hebben. Vaak eindigt alleen de uitgang 'de-x of sur-x', etc. Maar volgens mij elk navigatiesysteem geeft bij het berekenen van de route ook een landkaart weer. Daarop zou je dan ook kunnen zien dat je richting Toulouse gaat in plaats van de Alpen.

Navigatie is een hulpmiddel. Je moet niet je eigen hersens uitschakelen en blindelings op dat ding vertrouwen.

Durashift
expressweg
Berichten: 2564
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door Durashift » do 03 jun 2021, 22:56

** Páts, een schop en een stofwolk*.. maar:

Gazelle heeft een open brief naar Google (maps) gestuurd voor opname van de E-bike in de keuzelijst van vervoersmiddelen (en dus de snelheid waarmee een route berekend wordt).
(..) De routeplanner van Google gaat bij het berekenen van de reistijd uit van een gemiddelde fietssnelheid van 16 kilometer per uur. Maar iemand met een elektrische fiets gaat sneller en is dus ook eerder op zijn bestemming, betoogt de Gelderse fietsenfabrikant. Voor een speedbike geldt dat al helemaal: die ondersteunt tot 45 kilometer per uur.

De elektrische fiets is zo’n beetje de 'heilige koe' van deze tijd, meent Gazelle. Maar door de trapondersteuning veranderen de reistijden. "Het verschil tussen blijven wonen in de stad of toch verhuizen naar een groene omgeving erbuiten. Het verschil tussen dagelijkse lichaamsbeweging of een zittend bestaan”, zegt Lisette Kars van Gazelle. (..)
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... nner-komen

Volgens mij is het wel handig als Google de mogelijkheid geeft om zelf je snelheid in te stellen (met een bandbreedte van zo'n 20-30 km/h )

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door Rein » do 03 jun 2021, 23:00

De elektrische fiets is zo’n beetje de 'heilige koe' van deze tijd, meent Gazelle. Maar door de trapondersteuning veranderen de reistijden. "Het verschil tussen blijven wonen in de stad of toch verhuizen naar een groene omgeving erbuiten.
Voor woon-werkverkeer op de e-bike heb je toch geen navigatie nodig hoop ik?

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door mhkamp » do 03 jun 2021, 23:20

^^ Er zal maar file staan op de F5 :lol:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Durashift
expressweg
Berichten: 2564
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door Durashift » do 03 jun 2021, 23:21

^^^ ik lees het dat Gazelle bedoelt dat mensen de keuze / overstap naar een E-bike niet maken doordat de reistijd in maps gebaseerd wordt op een te lage snelheid.

Vele forenzen willen, kennelijk, vooraf een inschatting van de (correcte) reistijd hebben naar en van het werk.

Gazelle kán daar natuurlijk ook wat aan doen.. door potentiële klanten een week of wat zo'n fiets te laten testen op hun werkroute. Dan is men er ook wel achter én wellicht direct verknocht aan de Gazelle E-bike. 8-)

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door MaartenE » vr 04 jun 2021, 0:04

Google rekent met een gemiddelde snelheid van 18km/u. Dat is wat aan de lage kant voor een geoefende fietser of E-bike. Als je op een E-bike consequent 24km/u aanhoudt (ondersteuning houdt op bij 25), dan scheelt dat toch wel een kwart van de reistijd. Een half uur of iets meer dan 20 minuten....

Ben het wel eens dat zelf de snelheid instellen een stuk makkelijker zou zijn, zou je in theorie zelfs nog af kunnen stellen op verwachte mee- of tegenwind, zeker op oost-westroutes geen overbodige luxe in Nederland. Ikzelf kijk slechts naar de afstand die Google aanwijst, pak een grof gemiddelde waarvan ik weet dat ik dat haal en reken daarmee.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door Chris » vr 04 jun 2021, 9:15

In de praktijk is de e-bike niet sneller dan een gewone fiets, zo blijkt ook uit onderzoeken van bijvoorbeeld het KiM. Dit komt omdat een groot deel van de verplaatsingen in steden zijn, waar de tijdswinst tussen 18 en 23 km/h marginaal is vanwege de stops bij verkeerslichten en dergelijke. En in het buitengebied worden veel e-bike kilometers gereden door bejaarden die niet de hoogste snelheid rijden. Daardoor is het aandeel fietsers dat over langere trajecten gemiddeld ook echt 5-6 km/h sneller gaat nogal beperkt.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door paolie » vr 04 jun 2021, 9:29

^^ Ik vermoed dat dat toch echt niet meer klopt. 2 jaar geleden zou ik die conclusie nog wel durven onderschrijven, maar nu niet meer. De afgelopen jaren is de vraag naar e-bikes geëxplodeerd en is ongelooflijk populair geworden voor woon-werkverkeer, juist op de wat langere afstanden waar ook echt tijdwinst te behalen valt.
En onder de schooljeugd is de e-bike ook niet meer weg te denken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door Palance » vr 04 jun 2021, 9:34

Ik heb soms wel eens het idee dat, als ik naar mijn werk fiets, ik nog de enige ben met een gewone fiets, en geen e-bike. Misschien iets overdreven, maar veel scheelt het niet.

In de stad schiet dat inderdaad niet zo op, alleen bij hellingen (bruggen e.d.) kan het wel wat prettiger zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door Chris » vr 04 jun 2021, 9:39

De e-bike vervangt voornamelijk de gewone fiets, het aantal afgelegde kilometers per fiets is in Nederland de laatste 10 jaar amper toegenomen ondanks de snelle opmars van de e-bike.

Buiten de sportief/recreatieve ritten zijn langere afstanden hoofdzakelijk scholieren. Als de e-bike massaal door mensen op langere afstand gebruikt worden die dat voorheen niet deden zou je dat duidelijker in de cijfers moeten zien. Het KiM spreekt van een toename van de gemiddelde fietsafstand met 4% sinds 2010. En 80% van de fietsverplaatsingen is korter dan 5 kilometer en 7% meer dan 10 kilometer. Dat is gemiddeld dus maar een paar honderd meter wat men langer fietst.

Klaasje
dorpsstraat
Berichten: 225
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 14:32

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door Klaasje » vr 04 jun 2021, 9:45

Je moet wel uitkijken met grote getallen en gemiddelden want daadwerkelijke ontwikkelingen vallen daarin weg. Het kan met deze getallen zo zijn dat er erg weinig verschil is maar deze getallen kan je ook krijgen van dat een deel van de fietsgebruikers de fiets aan de wilgen hangt en een nieuwe groep de fiets net wat anders gebruikt. Als je het mij vraag trek je wel erg makkelijk conclusies (of neem je die over) op basis van maar erg beperkte feiten.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door waldo79 » vr 04 jun 2021, 16:56

Op individueel niveau kunnen er natuurlijk wel 10.000-en e-bikes bij zijn gekomen, maar ik heb niet de indruk dat Koning Auto bedreigd wordt. Zeg maar op de ritten dat het een verschil gaat maken (>10 km).

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door paolie » vr 04 jun 2021, 18:49

^^ 537.000 elektrische fietsen verkocht in 2020.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door Chris » vr 04 jun 2021, 19:25

Palance schreef: vr 04 jun 2021, 9:34 Ik heb soms wel eens het idee dat, als ik naar mijn werk fiets, ik nog de enige ben met een gewone fiets, en geen e-bike. Misschien iets overdreven, maar veel scheelt het niet.
Volgens de cijfers is ongeveer 10% van de fietsen in Nederland een e-bike. In 2018 waren er 2,1 miljoen e-bikes op 22,9 miljoen fietsen in totaal. De laatste jaren komen er wel steeds meer bij maar het is blijkbaar nog niet zo dat e-bikes echt een meerderheid zijn. Maar ze worden natuurlijk wel vooral gekocht door degenen die er veel gebruik van maken, er zijn in Nederland ook veel fietsen die amper gebruikt worden, plus alle tweede en derde fietsen (racefiets, mountainbike). Mijn gevoel zou eerlijk gezegd ook zeggen dat het aandeel veel hoger is dan 10%.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door waldo79 » vr 04 jun 2021, 20:11

In de weekenden zie ik wel veel mensen onderweg op e-bikes. Als ik fiets, dan fiets ik veel, maar er zijn weken dat de fiets de schuur niet verlaat. En ik kan me voorstellen dat dit vaker zo is.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door paolie » vr 04 jun 2021, 20:51

Het aandeel elektrische fietsen op het totaal aan nieuw verkochte fietsen is al meer dan 50%. Het gaat nu wel snel.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door Attietattie » vr 04 jun 2021, 23:29

Ja, maar op ritten van 10km, zit je nog steeds een half uur in de zeikende regen. :doeidoei:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door boe! » za 05 jun 2021, 8:44

^^ Niet als het droog is.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door nederland24 » za 05 jun 2021, 20:08

Attietattie schreef: vr 04 jun 2021, 23:29 Ja, maar op ritten van 10km, zit je nog steeds een half uur in de zeikende regen. :doeidoei:
90% van de tijd in Nederland is het droog. Als fanatiek hardloper en trailrunner (3x per week) heb ik dit jaar maar één keer regen gehad. ;)

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door Basjuh1981 » za 05 jun 2021, 20:30

Attietattie schreef: vr 04 jun 2021, 23:29 Ja, maar op ritten van 10km, zit je nog steeds een half uur in de zeikende regen. :doeidoei:
Wees blij dat je niet op een eenwieler zit :lol:

Plaats reactie