Gebruik navigatiesysteem

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door Chris » do 13 mar 2014, 14:19

En gewoon gezond verstand. Het probleem met een GPS is dat mensen hun verstand helemaal uitschakelen, zo lijkt het.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » do 13 mar 2014, 18:34

Volgens mij zijn die dingen zo geestdodend dat het overgrote deel der mensheid al vóór de oprit Zwolle-Zuid de linker twee stroken richting Amersfoort opzoekt. Want dan beginnen die dingen waarschijnlijk al te mekkeren 'houd links aan.' En dan moet je echt wel meteen naar links, want de rijbaansplitsing ligt pas 3 kilometer verderop B(

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » do 13 mar 2014, 19:51

^^
En waarom is het een probleem om op tijd voor te sorteren?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » do 13 mar 2014, 19:54

^^ Omdat opa en oma dan met 80km/h op rijbaan 1 doorkachelen omdat de navigatie zegt dat je links moet gaan aanhouden.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 13 mar 2014, 20:30

Bij voorsorteren om linksaf te slaan is rechts inhalen toegestaan. :shutup:

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » do 13 mar 2014, 20:34

^^ Wel goed gelezen? In dit geval volg je de A28 "Links aanhouden". Er wordt dus niet voor gesorteerd, alleen dat men naar de meest linker rijstrook gaat.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » do 13 mar 2014, 21:03

^^ Dat is juist het idee van voorsorteren, dat je naar links of rechts gaat.

Roberd
zandpaadje

Bericht door Roberd » do 13 mar 2014, 21:07

En in die Priussen: Midden op de voorruit, in het zich, verdwijnen hele vrachtwagens achter

Davy
expressweg

Bericht door Davy » do 13 mar 2014, 21:10

Dat "links aanhouden" is inderdaad meer en meer een groot drama aan het worden. Een tijdje geleden schreef ik nog het voorval dat ik ooit meemaakte bij knooppunt De Baars waarbij een heel typisch autootje met een heel typische bestuurder (lees: een vrouw in een Opel Agila) hem voor mijn neus aan met moeite 90 op de linkerstrook knalde en ik vol in de remmen mocht. Seinen hielp niet, dus er maar rechts voorbijgegaan, resultaat was 2 boze blikken, een gebaar van "jij idioot" ofzo en de ander die een teken deed naar de navigatie, die dus waarschijnlijk vertelde van "houd links aan". :facepalm:

Wat ik ook al helemaal zeker weet is dat mensen blindelings die navigatie volgen en helemaal niet meer naar de borden kijken. Ik hoorde een tijd geleden een verhaal van "ik reed me helemaal vast terwijl mijn navigatie zei dat ik deze weg moest volgen", de weg was door werkzaamheden afgesloten en dit was duidelijk genoeg aangegeven naar mijn weten.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » do 13 mar 2014, 21:27

^^ Dat is dus het hele punt, jij bent ook de 'idioot', het is namelijk de bedoeling dat je er rechts voorbij gaat.
Ik sorteer zelf ook vrij ver voor en iedereen gaat mij altijd netjes rechts voorbij.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 13 mar 2014, 21:27

mhkamp schreef:^^ Wel goed gelezen? In dit geval volg je de A28 "Links aanhouden". Er wordt dus niet voor gesorteerd, alleen dat men naar de meest linker rijstrook gaat.
En naar de A50 is een gewone uitvoeger? (Kom daar haast nooit). Dan is het inderdaad nogal dwaas. Als de rijstrook echter afvalt naar de A50 toe dan vind ik links rijden = voorsorteren = rechts inhalen :shutup:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 13 mar 2014, 21:35

petervdveen schreef:^^ Dat is juist het idee van voorsorteren, dat je naar links of rechts gaat.
Maar niet 3 kilometer van tevoren.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » do 13 mar 2014, 22:03

^^ Waarom niet?
Die regel ken ik namelijk niet.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » do 13 mar 2014, 22:05

Mag pas bij blokmarkering. Daarvoor geldt regel zoveel mogelijk rechts houden. Daarna mag je pas rechts inhalen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 13 mar 2014, 22:06

Het mag uiteraard wel, maar je moet er wel op letten dat je dan je snelheid aanhoudt zodat je niemand hindert. Dus niet met 80 km/h waar je 100 km/h mag, bijvoorbeeld. Dan wordt het namelijk gewoon onnodig links rijden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 13 mar 2014, 22:06

Je behoort in Nederland zoveel mogelijk rechts te rijden. Na de toerit Zwolle-Zuid zijn er vier gewone rijstroken en dan behoor je zoveel mogelijk rechts te rijden. Dus niet op rijstrook 2 omdat er drie kilometer verderop de twee rechter rijstroken afvallen.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » do 13 mar 2014, 22:22

exroosje schreef:Mag pas bij blokmarkering. Daarvoor geldt regel zoveel mogelijk rechts houden. Daarna mag je pas rechts inhalen.
Dat is natuurlijk onzin ;-)
Snelwegfreak schreef:Het mag uiteraard wel, maar je moet er wel op letten dat je dan je snelheid aanhoudt zodat je niemand hindert. Dus niet met 80 km/h waar je 100 km/h mag, bijvoorbeeld. Dan wordt het namelijk gewoon onnodig links rijden.
Ook dit klopt niet.
Ik ben het er absoluut mee eens dat je beter rechts kunt houden en ongeveer 1,5 tot 2 km van te voren naar de juiste baan moet gaan, maar als je naar de regels kijkt kun je er niets op aanmerken denk ik.
Daarnaast kun je natuurlijk niemand verplichten om exact de maximum snelheid te gaan rijden als je gaat voorsorteren.

En over het specifieke voorbeeld.
Een 4-baansweg waar iemand voorsorteerd op rijstrook 2.
Als je zelf naar links wilt, dan kun je er nog links voorbij.
Als je niet naar links wilt dan zijn er rechts nog 2 rijstroken waarover je kunt inhalen.
Van die automobilist heb je dus geen enkele last van lijkt mij.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » do 13 mar 2014, 22:23

petervdveen schreef:^^ Dat is dus het hele punt, jij bent ook de 'idioot', het is namelijk de bedoeling dat je er rechts voorbij gaat.
Ik sorteer zelf ook vrij ver voor en iedereen gaat mij altijd netjes rechts voorbij.
Ik zou zeggen: kijk eens op SV naar de situatie ter plekke: komende van Breda en de A65 op. Ik reed al op de meest linker rijstrook al inhalend zeg maar, er gaan 2 rijstroken naar de A65, maar toch moest dametje zonodig helemaal links aanhouden...

Probleem is inderdaad dat teveel mensen aan een te lage snelheid veel en veel te vroeg voorsorteren. Navigatie geeft op dit vlak ook een soort valse zekerheid...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 13 mar 2014, 22:24

Lijkt jou, ja. Maar bij vier rijstroken dien je gewoon uiterst rechts te houden. Zoals ik het zei klopt het wel: je mag wel links houden, zolang je maar blijft inhalen. Doe je dat niet, moet je gewoon terug naar rechts.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » do 13 mar 2014, 22:26

Van mij mogen ze in Nederland vaker de blokmarkering op een wat langer stuk gebruiken, zodat de linksplakkers niet meer hinderlijk zijn en je er legaal rechts voorbij mag. Bijvoorbeeld tussen knooppunt Burgerveen en Hoofddorp.

Op de Ring van Antwerpen werkt dit - naar omstandigheden - zeer goed.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 13 mar 2014, 22:29

^^ Goed idee. Als ik een stuk mag nomineren, de blokmarkering voor knooppunt Gouwe mag ook wel een kleine kilometer eerder beginnen. Daar sorteert iedereen vaak al voor ter hoogte van de afrit Gouda.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » do 13 mar 2014, 22:30

Daviedoff schreef:er gaan 2 rijstroken naar de A65, maar toch moest dametje zonodig helemaal links aanhouden...
Als je voorsorteerd, dan moet je uiteraard op de meest rechter rijstrook voorsorteren.
Snelwegfreak schreef:Lijkt jou, ja. Maar bij vier rijstroken dien je gewoon uiterst rechts te houden. Zoals ik het zei klopt het wel: je mag wel links houden, zolang je maar blijft inhalen. Doe je dat niet, moet je gewoon terug naar rechts.
Dat is dus gewoon niet zo.
boe! schreef:Maar niet 3 kilometer van tevoren.
Net ff gekeken. Oprit zwolle zuid tot splitsingspunt hattemerbroek is 2km.
sirdanilot schreef:en je er legaal rechts voorbij mag
Blokmarkering is niet noodzakelijk om er legaal rechts voorbij te mogen.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 13 mar 2014, 22:54

exroosje schreef:Mag pas bij blokmarkering. Daarvoor geldt regel zoveel mogelijk rechts houden. Daarna mag je pas rechts inhalen.
Waar haal je vandaan dat je pas bij de blokmarkering mag voorsorteren?
Eens er pijlen op de weg staan moet je de aangegeven rijrichting volgen, dus als je niet aan het inhalen bent kun je vanaf de A50 Eindhoven - Arnhem bij knooppunt Grijsoord niet richting Utrecht of Den Haag. http://goo.gl/maps/KxXd6

Code: Selecteer alles

2. Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft.

Code: Selecteer alles

2. Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
Het is juridisch niet "linksaf slaan" want ze gaan rechtdoor in de doorgaande rijbaan, dus mag je eigenlijk niet rechts voorbij. Maar wat mij betreft kan dat gewoon. :shutup:
Snelwegfreak schreef:Het mag uiteraard wel, maar je moet er wel op letten dat je dan je snelheid aanhoudt zodat je niemand hindert. Dus niet met 80 km/h waar je 100 km/h mag, bijvoorbeeld. Dan wordt het namelijk gewoon onnodig links rijden.
Ook als ik met 180km/h naar Venlo zou knallen op zaterdagochtend om een uur of 4, mag ik, ondanks dat er verder geen kip op de weg is, niet de hele A73 links blijven rijden. (oke, 180km/h mag ook niet, maar je snapt mijn punt, hoop ik).
Daviedoff schreef:Probleem is inderdaad dat teveel mensen aan een te lage snelheid veel en veel te vroeg voorsorteren. Navigatie geeft op dit vlak ook een soort valse zekerheid...
Dat komt denk ik omdat ze bang zijn dat ze er later niet meer terug komen. Ze zijn bang dus rijden ze veel te langzaam, daardoor werkt het niet goed waardoor het moeilijk lijkt en ze nog banger worden en dus nog langzamer gaan rijden en nog eerder gaan voorsorteren.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 13 mar 2014, 22:56

Worden mijn posts nou echt zo anders gelezen? Ik zeg juist dat je niet links mag plakken. Je moet uiterst rechts houden, tenzij je inhaalt. Om die reden zou je, volgens mijn mening, niet 2 kilometer van te voren mogen voorsorteren als dat niet uiterst rechts is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 13 mar 2014, 22:58

Eens er pijlen op de weg staan moet je de aangegeven rijrichting volgen, dus als je niet aan het inhalen bent kun je vanaf de A50 Eindhoven - Arnhem bij knooppunt Grijsoord niet richting Utrecht of Den Haag. http://goo.gl/maps/KxXd6
Het is wel een mooi voorbeeld dat je aanhaalt. Wat ik wel eens mis in Nederland is een indicatie van de lengte van het weefvak of de uitvoeger. Als je dit bord zeg een meter of 300 van te voren vol in het viezier hebt en je niet weet hoeveel je nog te gaan hebt, terwijl het best druk is, dan is de neiging best sterk om zo snel mogelijk naar links te gaan. Stel dat er zou staan dat je nog een kilometer de tijd hebt dan hoef je je niet zo druk te maken. In bijv. Frankrijk doet men dat wel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 13 mar 2014, 23:08

Snelwegfreak schreef:Worden mijn posts nou echt zo anders gelezen? Ik zeg juist dat je niet links mag plakken. Je moet uiterst rechts houden, tenzij je inhaalt. Om die reden zou je, volgens mijn mening, niet 2 kilometer van te voren mogen voorsorteren als dat niet uiterst rechts is.
Dat je niet veel te ver van tevoren moet voorsorteren ben ik met je eens. Maar wie bepaalt wat "te ver" is? En als 2km teveel is, hoeveel moet het dan zijn? Bovendien wat in de ene situatie veel te ver van tevoren is, is in een andere situatie weer vrij laat.
Vinny schreef:
Het is wel een mooi voorbeeld dat je aanhaalt. Wat ik wel eens mis in Nederland is een indicatie van de lengte van het weefvak of de uitvoeger. Als je dit bord zeg een meter of 300 van te voren vol in het viezier hebt en je niet weet hoeveel je nog te gaan hebt, terwijl het best druk is, dan is de neiging best sterk om zo snel mogelijk naar links te gaan. Stel dat er zou staan dat je nog een kilometer de tijd hebt dan hoef je je niet zo druk te maken. In bijv. Frankrijk doet men dat wel.
De bebording is duidelijk genoeg (eerste bord op 1500m dacht ik) en de blokmarkering/uitvoeger is, schat ik, een 700 - 800 meter ongeveer.
Mijn probleem is het volgende, je wilt niet te vroeg voorsorteren maar je moet op tijd voorsorteren om niet in de knoop te komen met de pijlen daar op de weg omdat je dan theoretisch gezien niet meer richting Den Haag mag.
Daarnaast was het een voorbeeld. ALS je pas bij het begin van de blokmarkering mag beginnen met voorsorteren zoals hier beweert werd, dan mag je dus nooit voorsorteren om naar Utrecht te gaan.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » do 13 mar 2014, 23:10

Snelwegfreak schreef:Worden mijn posts nou echt zo anders gelezen? Ik zeg juist dat je niet links mag plakken. Je moet uiterst rechts houden, tenzij je inhaalt. Om die reden zou je, volgens mijn mening, niet 2 kilometer van te voren mogen voorsorteren als dat niet uiterst rechts is.
Maar dat is toch onmogelijk?
Dan zou je nooit links voor kunnen sorteren.
Daarnaast is jouw 2km gewoon een random nummer. Vanaf hoeveel meter mag het volgens jou dan wel?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 13 mar 2014, 23:16

Mijn probleem is het volgende, je wilt niet te vroeg voorsorteren maar je moet op tijd voorsorteren om niet in de knoop te komen met de pijlen daar op de weg omdat je dan theoretisch gezien niet meer richting Den Haag mag.
Dat lijkt mij een te Geelhoediaanse interpretatie van de wet. Wat volgens mij wel mag is na aanvang van de blokmarkering naar links (Den Haag) of naar rechts (Arnhem) opschuiven maar daarna niet meer terug de blokmarkering over. Dit staat ietsje kort door de bocht opgeschreven in de vigerende wet- en regelgeving, maar dat lijkt mij toch wel echt de bedoeling van het geheel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 13 mar 2014, 23:21

Geelhoediaans :rofl2: misschien wel ja. Ik lig er in de praktijk ook echt niet wakker van en sorteer gewoon voor op het moment dat het me gepast en handig lijkt. Echter, zoals ik de wet interpreteer is dit een situatie waar het een beetje krom is...
Overigens is dat artikel toegevoegd om te voorkomen dat mensen weefvakken als rijstrook gaan gebruiken bij files. Maar dat staat er in het RVV niet bij.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 13 mar 2014, 23:25

petervdveen schreef:Maar dat is toch onmogelijk? Dan zou je nooit links voor kunnen sorteren.
Natuurlijk wel, zolang je maar inhaalt of wat harder rijdt dan de rest en vanaf een gepaste afstand. Ik zie het probleem niet dat jij kennelijk wel ziet? :dontknow:
petervdveen schreef:Vanaf hoeveel meter mag het volgens jou dan wel?
duikgek89 schreef:En als 2km teveel is, hoeveel moet het dan zijn? Bovendien wat in de ene situatie veel te ver van tevoren is, is in een andere situatie weer vrij laat.
Twee kilometer is inderdaad een willekeurig gekozen iets. De juiste afstand bestaat niet, die verschilt heel erg per situatie. Als het erg druk verkeer is en je moet van rijstrook 4 naar 2, dan zou ik enkele honderden meters voor de blokmarkering beginnen. Is het rustig en moet je van rijstrook 3 naar 2, dan kan je vlak voor het begin van de blokmarkering beginnen.