Dus hoe zit het met bijv. met de grensovergangen van Slovenië naar Kroatië? Polen-Rusland (Kaliningrad)? Frankrijk-Groot Brittanië? Groot Brittanië-Ierland? Hongarije-Servië? Servië-Bulgarije? Slowakije-Oekraïne? Frankrijk-Andorra? En ga zo maar door...

Om af te trappen mijn ervaringen. Het betreft alleen Zwitserland in-uit.
Duitsland-Zwitserland: Over het algemeen matige controles. Vaak gewoon doorrijden. Personeel correct. Geen corruptie. Wachttijden vrijwel niet aanwezig. Hoogstends 1-2 minuten in de spits. Eén keer m'n kofferbak 's nachts moeten laten zien aan de Zwitserse douaniers bij Weil am Rhein. Voorts werd er bij Rheinfelden wel eens gevraagd naar m'n bestemming, voor de rest geen controles. Ook niet bij Bargen of Thaynen. Duitsers hebben me nog nooit aangehouden.
Oostenrijk-Zwitserland: Strengere controles van/naar Liechtenstein of vanuit Samnaun. Voor de rest matige controles. Geen wachttijden. Personeel correct. Geen corruptie. De grenspost van Martina nog nooit onbemand gezien, aangezien men hier Zwitserland vanuit Oostenrijk, Samnaun en indirect ook vanuit Italië kan inreizen. Ook de Oostenrijkers zijn in tegen stelling tot de Duitsers bij Schaan/Feldkirch en Pfunds/Samnaun erg actief.
Italië-Zwitserland: Over het algemeen matige controles. Vaak gewoon doorrijden. Personeel correct. Geen corruptie. Wachttijden vrijwel niet aanwezig. Ook de Italianen regelmatig zien controleren. Zelf één keer een paar vragen moeten beantwoorden en m'n kofferbak laten zien bij de St. Bernardtunnel richting Italië. Bij het verlaten van Livigno vragen zowel de Zwitsers als de Italianen naar je inkopen, maar de controle was minder streng als vanuit Samnaun.
Frankrijk-Zwitserland: Over het algemeen matige controles. Vaak gewoon doorrijden. Personeel correct. Geen corruptie. Geen wachttijden. Nog geen controle gehad bij Genève of Chamonix. Wel eens kort een vraag gehad bij Saint-Louis/Basel waar we naartoe wilden rijden door de Zwitsers.
Binnen de Europese Unie heb ik slechts één keer een grenscontrole gehad. Dat was midden in de winter bovenop een besneeuwde Montgenèvrepas. Daar wilden de Fransen wel even de passen zien van Nederlanders die uit Italië verschijnen. Daarnaast ben ik wel eens op een uiterst brute manier op de A17 kort voor de Duits-Tsjechische grens voorbij Bad Gottleuba tussen Dresden en Praag door de Duitse politie aangehouden. Daarbij heeft men m'n autopapieren, rijbewijs en ID-kaart even scherp bekeken. Waarschijnlijk een diefstalcheck, maar dat is natuurlijk geen echte grenscontrole.

Voorts zie ik dat bij EU-grenzen over het algemeen wel eens een paar mensen ertussenuit worden gepikt. Opmerkelijk genoeg zie ik dat het vaakst bij grensovergang Bergh, waar de Marechaussee regelmatig actief is.