Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » wo 05 mar 2014, 16:40

Om het 'vrije' reizen door Europa wat meer in beeld te krijgen, ben ik benieuwd naar de huidige grenscontroles. Een overzicht is sowieso handig voor mensen die via de weg buiten de EU willen reizen. Hoe streng ze voor ons Nederlanders zijn, wachttijden/capaciteit, visa, vriendelijkheid, correctheid/corruptie etc. etc. Het gaat me voornamelijk om de belangrijkere grensovergangen tussen EU en niet-EU landen en tussen twee niet-EU landen. Graag lees ik hier jullie ervaringen.

Dus hoe zit het met bijv. met de grensovergangen van Slovenië naar Kroatië? Polen-Rusland (Kaliningrad)? Frankrijk-Groot Brittanië? Groot Brittanië-Ierland? Hongarije-Servië? Servië-Bulgarije? Slowakije-Oekraïne? Frankrijk-Andorra? En ga zo maar door... ;) Ook tussen Schengenlanden waar regelmatig grenscontroles voorkomen mag natuurlijk opmerkingen gemaakt worden, zoals Duitsland-Zwitserland of Zweden-Noorwegen.

Om af te trappen mijn ervaringen. Het betreft alleen Zwitserland in-uit.

Duitsland-Zwitserland: Over het algemeen matige controles. Vaak gewoon doorrijden. Personeel correct. Geen corruptie. Wachttijden vrijwel niet aanwezig. Hoogstends 1-2 minuten in de spits. Eén keer m'n kofferbak 's nachts moeten laten zien aan de Zwitserse douaniers bij Weil am Rhein. Voorts werd er bij Rheinfelden wel eens gevraagd naar m'n bestemming, voor de rest geen controles. Ook niet bij Bargen of Thaynen. Duitsers hebben me nog nooit aangehouden.

Oostenrijk-Zwitserland: Strengere controles van/naar Liechtenstein of vanuit Samnaun. Voor de rest matige controles. Geen wachttijden. Personeel correct. Geen corruptie. De grenspost van Martina nog nooit onbemand gezien, aangezien men hier Zwitserland vanuit Oostenrijk, Samnaun en indirect ook vanuit Italië kan inreizen. Ook de Oostenrijkers zijn in tegen stelling tot de Duitsers bij Schaan/Feldkirch en Pfunds/Samnaun erg actief.

Italië-Zwitserland: Over het algemeen matige controles. Vaak gewoon doorrijden. Personeel correct. Geen corruptie. Wachttijden vrijwel niet aanwezig. Ook de Italianen regelmatig zien controleren. Zelf één keer een paar vragen moeten beantwoorden en m'n kofferbak laten zien bij de St. Bernardtunnel richting Italië. Bij het verlaten van Livigno vragen zowel de Zwitsers als de Italianen naar je inkopen, maar de controle was minder streng als vanuit Samnaun.

Frankrijk-Zwitserland: Over het algemeen matige controles. Vaak gewoon doorrijden. Personeel correct. Geen corruptie. Geen wachttijden. Nog geen controle gehad bij Genève of Chamonix. Wel eens kort een vraag gehad bij Saint-Louis/Basel waar we naartoe wilden rijden door de Zwitsers.

Binnen de Europese Unie heb ik slechts één keer een grenscontrole gehad. Dat was midden in de winter bovenop een besneeuwde Montgenèvrepas. Daar wilden de Fransen wel even de passen zien van Nederlanders die uit Italië verschijnen. Daarnaast ben ik wel eens op een uiterst brute manier op de A17 kort voor de Duits-Tsjechische grens voorbij Bad Gottleuba tussen Dresden en Praag door de Duitse politie aangehouden. Daarbij heeft men m'n autopapieren, rijbewijs en ID-kaart even scherp bekeken. Waarschijnlijk een diefstalcheck, maar dat is natuurlijk geen echte grenscontrole. ;)

Voorts zie ik dat bij EU-grenzen over het algemeen wel eens een paar mensen ertussenuit worden gepikt. Opmerkelijk genoeg zie ik dat het vaakst bij grensovergang Bergh, waar de Marechaussee regelmatig actief is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Chris » wo 05 mar 2014, 16:52

Ik heb in recente jaren niet zoveel grenscontroles meer meegemaakt. Begin jaren 2000 nog wel eens grenscontroles gehad tussen Duitsland en Polen en Tsjechië. Eén keer werd alles gecontroleerd door de Duitse politie op niet bepaald vriendelijke wijze. In Polen ben ik wel eens geweest voordat ze bij de EU kwamen. Veel meer dan een serieuze blik op je paspoort was dat eigenlijk niet.

Aan de Zwitserse grens ben ik nog nooit aangehouden. Ik heb diverse grensovergangen gehad (Weil am Rhein, Genève, Rheinfelden, Schaffhausen, Simplon, Chiasso, St. Margrethen, etc.) maar geen enkele keer dat er ook maar personeel stond. Ik kan me wel van lang geleden herinneren dat ze bij Weil am Rhein stonden en zonder te kijken alles doorwuifden.

Ik heb wel grenscontrole gehad tussen Andorra en Spanje. Ze waren niet geïnteresseerd in mijn ID, maar alleen of ik goodies had gekocht in Andorra. Van Slovenië naar Kroatië was een grenscontrole (Bregana) waarbij je tot een loket reed, en de beambte vroeg "do you have anything to declare?", waarop ik ontkennend antwoordde en er vervolgens een mooie stempel in het paspoort kwam. Op de terugweg Slovenië in wouden ze niet eens naar het ID kijken en wuifden ze me door (grensovergang Macelj). Ik hoefde op beide plaatsen de auto niet uit.

Ik ben twee keer aangehouden voor controle, een keer van Denemarken naar Zweden voor een controle bij het tolstation van de Øresundbrug (heel vriendelijk) en een keer ben ik door de Duitse politie aan de kant gezet op de A81, daar ben ik en mijn auto zeer grondig gecontroleerd, maar dat was op zich niet onvriendelijk.

Corruptie heb ik nog nooit meegemaakt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door duikgek89 » wo 05 mar 2014, 17:24

Slovenië - Kroatië bij Dragonja, al een aantal jaar terug (2010? staat nog wel ergens een reis advies topic denk ik). Bij de Kroaten even paspoort laten zien, keken er nauwelijks naar en rij maar door. Er stond toen een aardige rij voor de grens.
Kroatië - Slovenië, zelfde grens, twee weken later, mochten zo doorrijden. Was weer erg druk.

Duitsland - Tsjechië voordat de grenzen los gingen (wel al EU? weet ik niet meer zeker). Er werd even ongeïnteresseerd door één van de paspoorten gebladerd en rij maar door...
Tsjechië - Duitsland twee weken later stelde ook niks voor. Zo doorrijden.

Duitsland - Polen en omgekeerd kan ik me met de auto niks bijzonders van herinneren. Wel staat er nu bij Swiecko aan de grens nog vaak douane (soms Pools, soms Duits, soms beide) een beetje te kijken of ze iemand zien die ze zouden willen controleren, maar controles heb ik nog niet gezien. Langs de A12 zie je overigens wel veel Politie en Douane rijden en staan.

Oostenrijk - Zwitserland (naar Samnaun toe) --> Denk dat ze aan de koffie zaten.

Samnaun - Zwitserland
Doordeweeks 's avonds om een uur of 9 in een sneeuwbui, kwam hij wel naar buiten, vroeg of ik iets had, ik antwoorde eerlijk met nee en toen ging hij weer lekker warm binnen zitten. Verder niks.

Samnaun - Oostenrijk
Ze waren zo druk bezig met het uit elkaar slopen van een auto van een Duitser dat we zo door konden rijden.

Duitsland - Zwitserland bij Konstanz, vorig jaar ergens, in de avond. Ik was alleen, ben vrij jong en er was niks te doen. Dus ik dacht "Nederlandse plaat, dit keer zal ik wel aan de beurt zijn" stond ie van een afstand al te zwaaien dat ik zo door mocht rijden.

Zwitserland - Duitsland bij Konstanz, één dag later, ook niks.

Duitsland - Zwitserland drie weken terug bij Rheinfelden. Er was maar één strook los en dat duurde een minuut of 10 ofzo, wij mochten zo doorrijden. Er waren een aantal eikels die meenden door rood te moeten rijden om hem er voor tussen te proppen, die mochten de auto even uitpakken. De auto's die daar via de toerit de weg op kwamen (van het shoppen in Duitsland?) kregen ook wat vragen :mrgreen:

Zwitserland - Frankrijk
Twee weken terug bij Vallorbe, niemand die ook maar ergens naar keek...

En dan kan ik nog een aantal keer Zwitserland - Frankrijk, Zwitserland Duitsland en omgekeerd op gaan schrijven, maar op die keer van Samnaun naar Zwitserland na hebben ze nog nooit ergens naar gevraagd ofzo dus echt spannend gaat dat ook niet worden.

Kazachstan - Kirgizië bij Korday.
Moesten de auto uit, gebouw in en daar moest je je paspoort een keer laten zien en werd er een "uit" stempel op het visum gezet. Geld geven niet nodig. Dan naar Douane van Kirgizië, die zat meer in een keet of iets dergelijks, die moest wel wat geld in de tas hebben, kwam een stempel op het Visum en ook geregeld. Naar bagage hebben ze verder niet veel gekeken.

Terugweg bij dezelfde grenspost, toen aan twee kanten door een gebouw, geld geven was niet nodig. Corruptie was er wel, er was iemand die geld gaf en zo door liep. Het was niet de bedoeling dat iemand dat zag dus iedereen deed alsof ze niks zagen...
TOEVOEGING
Nederland - Duitsland en omgekeerd. Jawel, hele bijzondere, de meesten van jullie zullen die nog nooit gehad hebben denk ik ;)
Zonder dollen, op de B9 - N325 staat wel regelmatig Nederlandse Douane of KMAR te kijken, net zoals er kort voor de grens in het 70 stukje nog weleens Bullen met een Radarkontrolle wegenbelasting staan op te halen.

Op de A57/A77 hebben we één keer een fuik gehad, maar we mochten zo door. Maar dan praat ik over een jaar of 15 terug. Ook jaren geleden, toen ik net mijn rijbewijs had, een keer een fuik op de A3/A12, mocht ik ook zo doorrijden.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op wo 05 mar 2014, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door mhkamp » wo 05 mar 2014, 17:28

De keren dat ik controles had (allen in 2006): Zittau (D) - Hradec nad Nisou (CZ), Náchod (CZ) - Kudowa-Zdrój (PL) en Zgorzelec (PL) - Görlitz (D). Die laatste kregen we in 2010 nogmaals op ons dak omdat de bestuurder veel te hard door de baustelle ging (80 waar je 30km/h mocht). De politie heeft de bestuurder gewaarschuwd en vlug in onze ID-bewijzen gekeken.

Is het al zeker dat onze grenzen dicht gaan tijdens de nucleaire top? Als dat zo is, heb ik in de planning om even een ronde te rijden.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » wo 05 mar 2014, 17:38

Chris schreef:Aan de Zwitserse grens ben ik nog nooit aangehouden. Ik heb diverse grensovergangen gehad (Weil am Rhein, Genève, Rheinfelden, Schaffhausen, Simplon, Chiasso, St. Margrethen, etc.) maar geen enkele keer dat er ook maar personeel stond. Ik kan me wel van lang geleden herinneren dat ze bij Weil am Rhein stonden en zonder te kijken alles doorwuifden.
Opmerkelijk. Ik zie eigenlijk regelmatig de Zwitserse "Grenzwache" wel bij een grensovergang staan. Ik schat zo 50/50 bemand/onbemand.
duikgek89 schreef:Er was maar één strook los en dat duurde een minuut of 10 ofzo, wij mochten zo doorrijden.
10 minuten wachten? Dat is me nog nooit gebeurd. Wanneer en hoe laat wilde je dan bij Rheinfelden de grens oversteken? Ik krijg overigens wel vaker de indruk dat bij Rheinfelden iets gewacht moet worden. Wat dat betreft loopt het bij Weil am Rhein sneller door de hogere capaciteit. Auto's met vignet, zonder vignet, aanhangers en bussen worden allemaal gesplitst opgevangen. In Rheinfelden moet dat voor zover ik weet allemaal door één doorgang.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

mave94
dorpsstraat
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 04 mar 2011, 15:08
Locatie: Nederland

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door mave94 » wo 05 mar 2014, 17:41

Tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk bestaan ook grenscontroles. Dit geldt zowel voor de veerdiensten als de Kanaaltunnel. Aan de Franse zijde kan je meestal gewoon doorrijden. Aan de Britse zijde zijn wel controles, maar die nemen vaak niet veel tijd in beslag. Ze vragen om een ID-kaart of paspoort van alle inzittenden en uiteraard het vervoersbewijs van de veerdienst of de Kanaaltunnel. Steekproefsgewijs (althans naar mijn idee) halen ze auto's er tussenuit en gaan ze je vragen stellen. Ze willen dan weten of je wapens hebt, of drugs en waar je in het Verenigd Koninkrijk verblijft. Het is dus altijd handig om een uitdraai te maken van je bestemming. Dat hadden wij de keer dat wij gecontroleerd werden toevallig wel gedaan. Wanneer je met de bus reist, dient ook een geldig legitimatiebewijs te worden getoond en alle handbagage gaat dan door een metaaldetector. Zorg dus dat je niet precies op tijd komt, want op sommige tijdstippen kan het voorkomen dat je wat langer staat te wachten voor de rij bij de douane. Ik denk echter dat dit niet meer dan tien minuten in beslag moet nemen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door duikgek89 » wo 05 mar 2014, 17:42

Alles ging inderdaad door één doorgang. Was een goede 3,5 weken terug (8 Feb), zaterdagavond om een uur of, wat zal het geweest zijn, 1800 ofzo?
Mijn gevoel zei me die avond dat Wheil am Rhein geen goed idee was. Iets later op de radio het advies dat het verkeer bij Basel in de knoop zat en dat het aangeraden werd om het te vermijden. Geen idee of ik er op de snelweg (nouja snelweg... dat eerste stuk daar kun je niet echt snelweg noemen, zo langzaam...) last van gehad zou hebben, maar richting Bern maakt het in afstand en tijd toch niks uit.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jeroen » wo 05 mar 2014, 17:45

Mijn ID heb ik eigenlijk alleen bij de keren op de boot/trein naar Engeland hoeven laten zien, voor de rest nog nooit. Iig niet bij de feitelijke grenzen zelf, wel bij controles elders in het land.
mave94 schreef:Tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk bestaan ook grenscontroles. Dit geldt zowel voor de veerdiensten als de Kanaaltunnel. Aan de Franse zijde kan je meestal gewoon doorrijden. Aan de Britse zijde zijn wel controles, maar die nemen vaak niet veel tijd in beslag. Ze vragen om een ID-kaart of paspoort van alle inzittenden en uiteraard het vervoersbewijs van de veerdienst of de Kanaaltunnel. Steekproefsgewijs (althans naar mijn idee) halen ze auto's er tussenuit en gaan ze je vragen stellen. Ze willen dan weten of je wapens hebt, of drugs en waar je in het Verenigd Koninkrijk verblijft. Het is dus altijd handig om een uitdraai te maken van je bestemming. Dat hadden wij de keer dat wij gecontroleerd werden toevallig wel gedaan.
Handig om inderdaad van tevoren al een verhaal klaar te hebben. Bij mijn eerste keer wist ik dit niet en werd het uiteindelijk een half verhoor, alleen al omdat ze het raar vonden dat ik alleen reisde. Met als gevolg dat ik de inhoud van mijn kofferbak uitgebreid heb mogen laten zien...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6371
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Seat Ibiza » wo 05 mar 2014, 17:53

mave94 schreef:Tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk bestaan ook grenscontroles. Dit geldt zowel voor de veerdiensten als de Kanaaltunnel. Aan de Franse zijde kan je meestal gewoon doorrijden. Aan de Britse zijde zijn wel controles, maar die nemen vaak niet veel tijd in beslag. Ze vragen om een ID-kaart of paspoort van alle inzittenden en uiteraard het vervoersbewijs van de veerdienst of de Kanaaltunnel. Steekproefsgewijs (althans naar mijn idee) halen ze auto's er tussenuit en gaan ze je vragen stellen. Ze willen dan weten of je wapens hebt, of drugs en waar je in het Verenigd Koninkrijk verblijft.
Ook bij het verlaten van het Verenigd Koninkrijk werden wij streng gecontroleerd door de Britse douane. Er werden diverse proefjes gedaan (o.a. bij handgrepen deuren en airbag), vermoedelijk om te kijken of er sporen van drugs aanwezig waren.

Tussen het Verenigd Koninkrijk (Noord-Ierland) en Ierland heb ik geen enkele controle gehad.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door captain007 » wo 05 mar 2014, 18:19

Toen Tsjechië in 2000 nog geen onderdeel was van Schengen zijn we keer op vakantie daar naartoe gecontroleerd in de zin dat bij het inrijden en verlaten van het land de paspoorten werden gecontroleerd.
Zelf ben ik op weg naar Engeland bij de Kanaaltunnel een keer zeer grondig gecontroleerd. Ik moest de auto in een aparte soort garagebox zetten en vervolgens al het eten uit de auto halen. Dit werd apart door een douanier gecontroleerd. Daarna werd de hele auto met een hond nagezocht op drugs. Tevens werden er allerlei vragen gesteld over achtergrond, werk, auto, reisbestemming, etc. Tevens werden alle papieren gecontroleerd. Dit alles duurde denk ik een klein kwartiertje en toen kon ik weer gaan. Op de terugweg vanuit Engeland naar Frankrijk dan nog een keer de test gehad langs de deurgrepen en het stuur. Een andere keer kon ik echter in de nacht zo doorrijden zonder boe of bah.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5537
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door nederland24 » wo 05 mar 2014, 18:28

Bij alle grenscontroles, die ik heb meegemaakt was het of gewoon doorrijden of even het papiertje laten zien. Maar ik heb ook alleen grenscontroles meegemaakt bij de Zwitserse en Britse grens.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » wo 05 mar 2014, 19:14

Mijn ervaring van de afgelopen tijd:

Afgelopen zomer:
Kroatië - Bosnië-Herzegovina
De Neum-corridor west richting oost van HR naar BIH: De enige keer dat ik een Bosnische agent in z'n hok heb zien zitten op die grenspost (het is een gemeenschappelijke Bosnisch-Kroatische grenspost die op Kroatisch grondgebied staat. Er was vrijwel niemand voor me.
De Neum-corridor west richting oost van BIH naar HR: Ik was ook hier meteen aan de beurt, de Kroatische agent was duidelijk geïrriteerd dat ik hem stoorde bij een spelletje op zijn smartphone, dus ik mocht meteen doorrijden. Ook deze grenspost is gemeenschappelijk en staat op Kroatisch gebied.

Een kleine week later:
De Neum-corridor oost richting west van HR naar BIH: Meteen doorrijden na het zien van mijn paspoort
De Neum-corridor oost richting west van BIH naar HR: Nu wel inzage in mijn paspoort en 3 keer vragen of ik echt niks aan te geven had (néé, écht niet. Zeker? Ja, heel zeker). En toen doorrijden
Een uurtje later: Grensovergang Doljani van HR naar BIH (Opuzen naar Mostar). De beide grensposten (niet gemeenschappelijk) staan een paar honderd meter op Bosnisch grondgebied en oogt chaotisch: Slechts 1 container per rijrichting bij beide controles, daartussen in moeten bussen en vrachtwagens zich door beide files wurmen voor de gekozen richting. Desondanks ‘slechts’ 20 minuten wachttijd. De Kroaten wuivden me door, de Bosnische dame wilde ook de groene kaart zien. Helaas geen stempel 
Zelfde dag, Ivanica BIH naar HR. Kleine post (container met 1 slagboom aan BIH kant. Paspoort werd ingenomen, de (enige) agent liep even naar binnen, maar was zo weer buiten en we mochten zo doorrijden. Aan de Kroatische zijde (grotere post) was ook 1 vrouwelijke agent bezig, paspoort werd bekeken en mocht na een glimlach van haar doorrijden.

Paar dagen later: Kroatie-Montengro bij Debeli Brijeg. Een grote grensovergang, zeker aan Kroatische zijde. Zowel bij Kroatië uit, als Montenegro in (de agent in MNE vroeg nog wel mijn groene kaart) een stempel en werd paspoort inhoudelijk goed bekeken.
Zelfde dag: Montenegro-Kroatië bij Konfin, een hele kleine grensovergang die vanuit Montenegro niet bewegwijzerd is. De ‘ontvangst’ lijkt wat nors (de douanebeambte gaf mijn paspoort aan een agent ter controle), maar toen hij merkte dat ik de taal sprak sloeg hij om als een blad aan een boom en was ik zijn beste vriend  Helaas geen uitreisstempel, en bij de Kroatische post (container+slagboom) alleen een vlugge blik op het paspoort, toen kon ik doorrijden.

Weer een week later: De Neum-corridor oost richting west van HR naar BIH: Meteen doorrijden na het zien van mijn paspoort
De Neum-corridor oost richting west van BIH naar HR: Wachttijd van een kwartier, en paspoort werd bekeken, dat was het.

Recent (in november) nog de boot Hoek van Holland-Harwich genomen. Daar heb ik alleen controle gehad GB in en NL in (geen uitgangscontrole dus). Een flink aantal jaren eerder ben ik van Calais naar Dover overgevaren (alleen Britse ingangscontrole in Calais) en terug van Hull naar Europoort (alleen ingangscontrole in Europoort).
Nog een paar jaartjes eerder ben ik een dag met de boot van Turkijke (Marmaris) naar Griekenland (Rhodos) geweest. De Griekse uitgangscontrole was niet zo moeilijk, maar de ingangscontrole en beide controles van Turkije waren wat strenger (met stempels).

Verder ben ik buiten Europa alleen over land de grens VAE-Oman gepasseerd. Dat was aan beide zijden van de grens uitstappen om uitreisstempels te halen bij de respectievelijke terminals. Die van Oman stelde niks voor (slechts 1 loket), die van de VAE was zeer groot met een, zoals het er aangegeven stond, aankomst- en vertrekhal.

In het verleden heb ik wel meer controles gehad, o.a. Hongarije, Italië, Joegoslavië en Tsjechoslowakije. De interessantse Europese controles waren echter die van de BRD-DDR.

In West-Europa herinner ik me enkele controles Nederland-Duitsland en Duitsland-Oostenrijk en België-Frankrijk. Maar dat is alweer enige tijd geleden :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jef
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 27 mei 2012, 23:30

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door jef » do 06 mar 2014, 11:35

De laatste jaren ben ik zeer regelmatig gecontroleerd bij het oversteken van de Duitse grens (Duitsland in), zowel vanuit Nederland als vanuit Tsjechië. Ook in/uit Zwitserland dikwijls controle. Die controles duren soms erg lang (tot meer dan een uur), meer dan eens was het grondig papieren controleren, alles uitpakken, fouilleren, drugshonden, etc. De Duitse en Zwitserse beambten waren daarbij zonder uitzondering zeer correct. Maar omdat het in feite nergens over gaat (zonder uitzondering was altijd alles in orde), beschouw ik het toch in zekere zin als machtsmisbruik met als enige doel te intimideren.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door duikgek89 » do 06 mar 2014, 11:41

Maar pakken ze jouw er dan iedere keer uit? Is daar een reden voor? Rijdt je met een Nederlandse kentekenplaat? Doe je iets anders dan anderen? Of gewoon pech?

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Davy » do 06 mar 2014, 11:43

NL-kenteken = drugs. Vooral Frankrijk is daar erg in...

jef
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 27 mei 2012, 23:30

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door jef » do 06 mar 2014, 11:49

duikgek89 schreef:Maar pakken ze jouw er dan iedere keer uit? Is daar een reden voor? Rijdt je met een Nederlandse kentekenplaat? Doe je iets anders dan anderen? Of gewoon pech?
Geen idee hoe ze selecteren. Meestal is het met Eurolines, de zeldzame keer dat ik met een andere bus reis of met de auto, heb ik geen controle gehad, maar ik weet niet of daar een systematiek in zit.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door duikgek89 » do 06 mar 2014, 12:17

Daviedoff schreef:NL-kenteken = drugs. Vooral Frankrijk is daar erg in...
Nog geen last van gehad (al kom ik ook niet zoveel in Frankrijk, ook in andere landen geen probleem). Heb het wel al gedacht "hmm ik zit alleen in de auto, ben niet zo oud, zal wel aan de kant mogen" maar dat was dus helemaal niet zo...
Frans, merk jij verschil met douane of politie in Europa tussen Nederlandse en Duitse kentekenplaten?
jef schreef:
duikgek89 schreef:Maar pakken ze jouw er dan iedere keer uit? Is daar een reden voor? Rijdt je met een Nederlandse kentekenplaat? Doe je iets anders dan anderen? Of gewoon pech?
Geen idee hoe ze selecteren. Meestal is het met Eurolines, de zeldzame keer dat ik met een andere bus reis of met de auto, heb ik geen controle gehad, maar ik weet niet of daar een systematiek in zit.
Ah met de bus. Ik ga nooit met de bus. Of nouja met schoolreisjes hebben we dat weleens gedaan maar de laatste keer dat ik in een bus zat is jaren geleden. Krijgt de hele bus wel dezelfde behandeling?
TOEVOEGING
Voor de volledigheid, de laatste paar jaren heb ik wel op vliegvelden in bussen gestaan en ook wel in skibussen gezeten/gestaan, maar dat telt hier niet echt

jef
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 27 mei 2012, 23:30

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door jef » do 06 mar 2014, 12:32

duikgek89 schreef:Ah met de bus. Ik ga nooit met de bus. Of nouja met schoolreisjes hebben we dat weleens gedaan maar de laatste keer dat ik in een bus zat is jaren geleden. Krijgt de hele bus wel dezelfde behandeling?
Hangt wat af van wat je hetzelfde noemt. Objectief wordt iedereen gelijk gecontroleerd: iedereen moet zijn papieren tonen, of iedereen moet zijn bagage uitpakken, etc. Maar afhankelijk van je uiterlijk/afkomst krijg je er dan vervolgens nog een lading dubbelzinnige vragen overheen. En uiteindelijk blijkt iedereen toch telkens weer in orde. Kan ook moeilijk anders met de EU-verdragen en Schengen-akkoorden. De Zwitsers zouden nog wel wat kunnen makken op basis van douaneregelingen, maar het zijn meestal toch vooral de personen die er worden gecontroleerd eerder dan hun bagage. Die controles gaan soms erg langzaam (tot 2,5 uur), ze sommeren soms de reizigers op een snelwegparking in een rij te blijven wachten (ook midden in de nacht in de kou) tot ze klaar zijn. De houding van de beambten is zelden gezellig, al blijven ze wel altijd correct. Wat mij betreft is intimidatie het enige doel van dit circus.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » do 06 mar 2014, 13:37

duikgek89 schreef:Frans, merk jij verschil met douane of politie in Europa tussen Nederlandse en Duitse kentekenplaten?
Ja. Beide keren dat ik moest uitstappen (1x bij Weil am Rhein en 1x bij de St. Bernardtunnel) reed ik nog met een Nederlands kenteken. De Italiaan bij de St. Bernardtunnel had zelfs m'n ID-kaart eerst in z'n zak gestoken, maar was uiteindelijk wel vriendelijk en in voor een klein grapje. De Zwitser bij Weil am Rhein was echter extreem serieus en duidelijk niet in voor een grap, maar wel correct.

Sinds ik een Duits kenteken heb krijg ik hoogstends een paar simpele vragen gesteld en moet ik soms m'n ID-kaart en rijbewijs laten zien. Heb daarbij wel een keer bij het inrijden van Liechtenstein vanuit Feldkirch 5 minuten aan de kant gestaan, aangezien de douanier al m'n gegevens in de computer wilde nachecken. Vervolgens bij het uitrijden wilde de Oostenrijkse politie nog eens m'n ID-kaart zien, maar hield het na een vlugge controle van een paar seconden al voor gezien.

De kofferbakcontroles die ik nog met m'n Nederlands kenteken heb gehad duurden een kleine 10 minuten. Daarbij werd ook steekproefsgewijs even in een paar koffers gekeken.

Het leukste verschil vind ik dat men met Duits kenteken niet meer naar drugs vraagt. Dan blijft het bij de standaard controlevraag of ik alcohol of rookwaren mee heb. Met Nederlands kenteken werd daar "drugs" in één zucht aan de zin toegevoegd. :lol:

Verder ben ik ook nog een keer in Duitsland door een Feldjäger van de Bundeswehr (militairpolitie) aangehouden. Dat was echter al met m'n Duitse kenteken, maar ik denk dat m'n zwarte BMW ook wel eens als verdacht kan worden gezien. De beste grote knul wilde m'n ID-kaart, rijbewijs en kentekenpapieren zien. Stonden zelfs een paar gewapende militairen om m'n auto heen. Na het zien van m'n papieren keek de man naar z'n collega's, schudde licht met z'n hoofd, en gaf daarna heel vriendelijk de papieren weer terug en maakte nog een klein praatje met me. Geen idee wat de bedoeling van de controle precies was. De eerste keer dat ik met de militairpolitie te maken heb gehad.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Willem » do 06 mar 2014, 17:37

Bij de grenzen van Andorra (eentje met Spanje en een met Frankrijk) is permanente controle. Naar paspoorten wordt niet gevraagd, maar je moet wel de kofferbak openmaken om te laten zien dat je niet teveel goedkope alcohol en tabak bij je hebt.

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Boeck536 » do 06 mar 2014, 19:11

Ik heb twee keer te maken gehad met corruptie.

De eerste keer vond plaats in Bender op de grens tussen Moldavië en Transnistrië. We werden met z'n tweeën als buitenlanders uit de minibus gehaald en meegenomen naar een kleine kamer. Daar stonden enkele heren met gouden tanden en kalashnikovs ons op te wachten, met de mededeling dat de politie weldra zou arriveren om ons te arresteren. De enige manier om de kamer te verlaten was geld geven. Mijn Russisch is helaas niet zo best, dus onderhandelen was wel moeilijk. We kwamen toch een bedrag overeen en mochten de kamer verlaten. Vervolgens moesten we een 'visum' kopen voor 10 euro per persoon. Dat slaat natuurlijk nergens op, omdat Transnistrië helemaal geen land is, maar goed, leg dat de heren ter plekke maar eens uit. Daarna mochten we de minibus weer in, nadat ze ons verboden hadden foto's te nemen in hun land.

De tweede keer was op de grens tussen Wit-Rusland en Rusland. Daar is geen douanepost, maar er stonden wel een paar agenten met walkie-talkies door te geven aan hun even verderop gestationeerde collega's dat er een Westerling aankwam. We werden een kilometer verderop aangehouden, en er werd ons een niet gepleegde verkeersovertreding ten laste gelegd. Ook hier was betalen de enige uitweg.

Verder heb ik in Horgoš, op de grens tussen Hongarije en Servië een boze douanebeambte meegemaakt. Dat was in 2008, en enkele maanden eerder was ik in het net onafhankelijke Kosovo geweest. De stempel in mijn paspoort viel niet in de smaak bij deze man. Het paspoort werd meegenomen, en even later kreeg ik hem terug met een stempel 'canceled' over de Kosovo-stempel heen.

En op de grens tussen Georgië en Armenië kreeg ik Armeense scheldwoorden over me heen toen ze zagen dat ik enkele dagen eerder in Azerbeidzjan was geweest. Maar ze maakten er niet echt een probleem van.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jeroen » do 06 mar 2014, 21:12

duikgek89 schreef:
Daviedoff schreef:NL-kenteken = drugs. Vooral Frankrijk is daar erg in...
Nog geen last van gehad (al kom ik ook niet zoveel in Frankrijk, ook in andere landen geen probleem). Heb het wel al gedacht "hmm ik zit alleen in de auto, ben niet zo oud, zal wel aan de kant mogen" maar dat was dus helemaal niet zo...
Wij zijn een keer midden in Frankrijk (meer dan 200km van de dichtstbijzijnde grens) bij een péage aangehouden op een manier die best wel vernederend was eigenlijk. We werden apart gehouden, verhoord over wat we in die regio kwamen doen, gefouilleerd en de auto werd doorzocht...
Laatst gewijzigd door Jeroen op do 06 mar 2014, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Vinny » do 06 mar 2014, 22:54

Het vreemde is dat ik in de Thalys en op Paris-Nord nog nooit controle heb gehad.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » do 06 mar 2014, 23:31

Willem schreef:Bij de grenzen van Andorra (eentje met Spanje en een met Frankrijk) is permanente controle.
Nou, permanent... Toen ik er twee jaar geleden 's nachts doorheen kwam was er alleen bij de grens Spanje-Andorra iemand in het grenskantoortje, die onze paspoorten niet eens hoefde te zien, aan de grens met Frankrijk konden we zo doorrijden want er was niemand.

Een bijzondere grenscontrole maakte ik vorig jaar mee bij het tolstation van Biriatou, op de Franse A63 vlak voor de grens met Spanje, in Baskenland. Bij het tolstation moest iedereen even stoppen en werd er met een zaklamp onder de auto geschenen. Daarna konden we doorrijden. Ben een paar keer daar de grens gepasseerd en eigenlijk staat er altijd wel politie, sowieso wemelt het in die regio van de politie, ook op de grensstations van Hendaye en Irún.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5455
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door marcel » za 08 mar 2014, 11:55

Ik word ook zo nu en dan gecontroleerd tussen Zwitserland en omringende landen. Toen ik nog een Nederlands nummerbord had was het nog wat meer dan met een Zwitsers nummerbord, maar toen was er ook nog geen Schengen.
Het heeft nooit meer dan 10 minuten geduurd.

Bij de Nederlands-Duitse grens ben ik ook twee keer aangehouden in Duitsland, op de A30 en A57. Ze kwamen achter mij aan en hielden mij bij de eerste afrit na de grens aan. Ze doorzochten mijn bagage een beetje en stelden wat vragen maar beide keren duurde het maar ongeveer 5 minuten.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » za 08 mar 2014, 19:00

Daviedoff schreef:NL-kenteken = drugs. Vooral Frankrijk is daar erg in...
Nooit iets van gemerkt. Ik ben in Frankrijk nog nooit staande gehouden, ook niet aan de grenzen (als er al politie aanwezig was)
Vinny schreef:Het vreemde is dat ik in de Thalys en op Paris-Nord nog nooit controle heb gehad.
Ik ben net terug met de Thalys, en ook in die trein vandaag geen controles ;) (heb ik trouwens nog nooit gehad op de treinen van en naar Parijs, ook niet toen de oude dagtreinen nog reden).
Ik zag op Gare du Nord wel bij de controlepost voor de Eurostar dat elke niet-Europeaan een soort landingskaart moet invullen voor het VK.

Ik ben wel trouwens nog een paar jaar geleden staande gehouden aan de R0 bij verzorgingsplaats Ruisbroek door de Belgische douane, toen ik de parkeerplaats wilde afrijden), maar na een korte controle van paspoort en kentekenbewijs (en de verzekering dat ik niet in België woonachtig ben) kon ik weer doorriijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

MINI
dorpsstraat
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 17:51

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door MINI » di 11 mar 2014, 23:15

De laatste jaren nog controles meegemaakt bij de grens Duitsland - Polen en andersom en Duitsland - Zwitserland en andersom.
Nog een vrij recente was Oostenrijk - Duitsland; rijbanen dicht, over de parkeerplaats geleid en kijken of je een vignet had (stonden er genoeg die dit niet hadden)
Nu had ik het vignet uiteraard wel dus mooi doorrijden. Hier stonden er ook enkele tussen die staande waren gehouden waarbij er meer dan een vignet controle was.

yup_tdi
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 15:31

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door yup_tdi » di 11 mar 2014, 23:40

In Frankrijk ben ik bij een van de Peages op de A1 richting Parijs gestopt door de douane, waren met een paar vrienden en een 2002 Seat Leon Topsport. Blijkbaar verdachte combinatie want de hond heeft een voor een ons geroken, paspoorten gechecked en we mochten verder rijden.

Maar van de boel keren (meer dan 10 keer) dat ik ben gegaan is dat ook de enige keer dat ik ben gechecked.

Omdat ik zelf met de auto richting Turkije ga zeer vaak met corruptie te maken gehad, alhoewel dat de laatste jaren extreem meevalt, in 2009 heb ik tussen SRB en Mac 5 euro betaald volgens mij. Verder nergens als het goed is. Mijn ouders hebben wel 150 euro aan smeergeld betaald aan een Bulgaarse politieagent die vond dat mijn ouders niet snel genoeg stopte voor zijn stopteken... Het was dat betalen of RB inleveren en helemaal terug naar Sofia om boete te moeten betalen. Dan kies je echt eieren voor je geld.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » di 11 mar 2014, 23:43

MINI schreef:Nog een vrij recente was Oostenrijk - Duitsland; rijbanen dicht, over de parkeerplaats geleid en kijken of je een vignet had (stonden er genoeg die dit niet hadden). Nu had ik het vignet uiteraard wel dus mooi doorrijden. Hier stonden er ook enkele tussen die staande waren gehouden waarbij er meer dan een vignet controle was.
Zo'n vignetcontrole had ik vorig jaar juni nog toen ik vanaf Slovenië over de A9 Oostenrijk binnenreed. Ging ook precies zoals jij beschrijft, een paar kilometer na de grens was de rijbaan afgesloten en werd al het verkeer over één strook over de parkeerplaats geleid en stonden twee mensen van ASFiNAG te kijken of er een geldig vignet op de voorruit zat. Het was toen niet druk dus het leverde geen noemenswaardige vertraging op.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » wo 12 mar 2014, 10:43

^^
Op de A2 tussen Klagenfurt en Graz heb ik eens een dergelijke politie en douane controle meegemaakt. De snelweg was compleet afgezet en je werd via een speciale controleplaats geleid, dankzij de matrix en speciale kantelwalsborden. Heeft zelfs voor twee kilometer file gezorgd. Aan het begin van het controleterrein stonden politieagenten al te schiften wie gecontroleerd moest worden en wie via een parallelbaan verder mocht rijden. Ik werd er zo doorgelaten. Vooral bestelbusjes en vrachtwagens uit oostelijke landen waren de klos. Vignetcontrole was er geloof ik niet. Het was ook niet direct in de buurt van een grensovergang, waar de ASFiNAG het liefste controleert.

Overigens reden ter plaatse ook veel auto's over de vluchtstrook om zo de file proberen te omzeilen. Die werden bij de controleplaats allemaal braaf aangehouden. :mrgreen:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie