Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Bluemoon23
stadsweg

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Bluemoon23 » wo 17 jun 2015, 21:04

rubenf schreef:Eisen dat Politie en Ambassadeur bij je auto komen toezicht houden terwijl je verhoord wordt is de boodschap.
Schandalig hoe de Noren bezig zijn laat dat vooropstaan, maar ik denk dat de NL ambassadeur wel wat beters te doen heeft dan je auto bewaken als jij verhoord wordt.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 17 jun 2015, 21:50

Uiteraard heeft de ambassadeur wel wat anders te doen dan je auto te bewaken, maar hij kan wel voor de Nederlandse burgers opkomen als die door plaatselijke autoriteiten zijn belaagd :)<>:

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 17 jun 2015, 21:54

Wat een vreselijk verhaal. Ik heb geen enkel oponthoud gehad aan de Noorse grens, kon bij Svinesund gewoon doorrijden (dat was wel richting Zweden). Misschien de volgende keer maar een kleine grensovergang nemen.

rubenf
zandpaadje

Bericht door rubenf » do 18 jun 2015, 9:10

Even voor de duidelijkheid, ik heb een noors paspoort...woon in Nederland....dus geen Nederlandse ambassadeur.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 18 jun 2015, 9:40

Wesso schreef:Ik heb geen enkel oponthoud gehad aan de Noorse grens, kon bij Svinesund gewoon doorrijden (dat was wel richting Zweden).
Volgens mij controleren de Zweden ook veel minder streng als de Noren, controleren minder vaak iedereen, en hebben ook niet zo'n groot douanecomplex.
Wesso schreef:Misschien de volgende keer maar een kleine grensovergang nemen.
Ben benieuwd in hoe verre er nog bij de oude brug gecontroleerd wordt. Als ik Duitse fora zo lees lijkt het er sterk op dat daar een stuk minder gecontroleerd wordt als langs de E6. Via de oude brug kom je ook niet langs een douanecomplex, dan kan alleen een mobiele eenheid je aanhouden. En je kan ook nog eens bij de grens parkeren en een mooie foto op de brug maken. ;)

Aan de andere kant is het natuurlijk een beetje suf om op de E6 streng te controleren en op de parallele oude weg überhaupt niet. Maar goed, het is wel een principe dat ik ook wel tussen andere landen heb gezien, dus onrealistisch is zo'n scenario zeker niet.

Zo wordt in Duitsland regelmatig bij grensovergang Steinebrück gecontroleerd op drugs. Echter via de parallele binnendoorweg, die maar 2-3 minuten extra in beslag neemt, staat dan helemaal niemand. Idemdito ook bij grensovergang Bergh. De marechaussee, douane en belastingdienst kan nog zo groots present zijn, langs de lokale grensovergang van Babberich, Beek of 's-Heerenberg is dan überhaupt geen controle. Daarmee pak je dus nooit de echte kriminelen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 18 jun 2015, 10:40

Zo lang er bijvangst is, is iedereen happy

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 19 jun 2015, 0:35

SnarfFlevoland schreef:kriminelen.
Rechtschrijving? :mrgreen:

Ben het wel met je eens. Op de grote overgangen zie je ze weleens staan maar als je handig bent zijn er genoeg overgangen waarvan de Zoll zich waarschijnlijk nauwelijks realiseert dat ze er zijn, laat staan dat ze er gaan controleren. Maarja misschien weten de criminelen ook niet waar die zijn. Is ook niet erg, als er dan controle is en ik weet dat op tijd hoef ik tenminste geen tijd te verspillen met het beantwoorden van domme vragen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 19 jun 2015, 17:04

rubenf schreef:Even voor de duidelijkheid, ik heb een Noors paspoort, woon in Nederland....dus geen Nederlandse ambassadeur
Ik denk dat het ook te maken zal hebben met de reputatie van Nederland als drugsland.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 20 jun 2015, 15:53

SnarfFlevoland schreef:De marechaussee, douane en belastingdienst kan nog zo groots present zijn, langs de lokale grensovergang van Babberich, Beek of 's-Heerenberg is dan überhaupt geen controle. Daarmee pak je dus nooit de echte kriminelen.
Ik verbaas mij ook altijd als ik in de krant lees dat iemand bij de grens tussen Duitsland en Zwitserland gepakt is. Er zijn talloze grensovergangen zonder controle, als je iets te verbergen hebt neem je toch zo een zou ik denken. Maar dat zullen velen natuurlijk ook doen, en die worden niet gepakt en komen dus ook niet in de krant.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 20 jun 2015, 16:04

Alfa schreef:
rubenf schreef:Even voor de duidelijkheid, ik heb een Noors paspoort, woon in Nederland....dus geen Nederlandse ambassadeur
Ik denk dat het ook te maken zal hebben met de reputatie van Nederland als drugsland.
Dat is geen reden om willekeurige passanten op te zadelen met beschadigde eigendommen, en het te gooien op "we doen ook maar ons werk".

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 20 jun 2015, 17:59

Ik heb een Nederlands paspoort en heb nooit ergens een intensieve controle gehad, dus ik vraag me af of dat wel aan die reputatie ligt. Ja, een 100%-controle op Schiphol na aankomst uit Curacao en ik ben er heus wel eens steekproefsgewijs uitgepikt bij de douane (nog voordat men mijn paspoort zag), maar verder herken ik de verhalen niet uit ervaring bij de door mij ooit gepasseerde grenzen.

Wat anders: enige tijd geleden kwam in het nieuws dat de VS op Schiphol een controle voor reizigers op wilden zetten, en recent las ik plannen van de Britse douane om ook al in Nederland te gaan controleren. Kennen we, behalve bij de veerboten en de Eurostarstations naar Engeland, meer situaties waarbij op een ander grondgebied al gecontroleerd wordt? Ik heb zelf ooit in een grijs verleden Duitse controle gehad in Salzburg voordat ik in de trein naar München kon stappen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 20 jun 2015, 18:45

Ik ben ooit eens op een noodpaspoort terug gereisd naar Nederland, vanuit Zuid-Afrika via Frankfurt, en kreeg een indirecte sneer (commentaar tussen 2 douaniers) "die dingen kan je in Amsterdam op straat kopen". :roll: of iets van die strekking

Precies het type commentaar waar je op zit te wachten enkele dagen na een gewapende overval met messen op de keel. Grundlig Deutsch? hou je bek dan.

In Europa eigenlijk nooit wat gemerkt verder van een "reputatie" en er uitgepikt worden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 20 jun 2015, 22:30

Palance schreef:Kennen we, behalve bij de veerboten en de Eurostarstations naar Engeland, meer situaties waarbij op een ander grondgebied al gecontroleerd wordt? Ik heb zelf ooit in een grijs verleden Duitse controle gehad in Salzburg voordat ik in de trein naar München kon stappen.
De Zwitserse Grenzwache controleert zowel op de Duitse A5 bij Weil am Rhein als ook op de Franse A35 bij St. Louis al op buitenlandse bodem, aangezien daar gemeenschappelijke douanecomplexen zijn. Dit systeem kwam vroeger wel vaker voor tussen landen die nu allemaal tot de Europese Unie behoren.
Palance schreef:Ik heb een Nederlands paspoort en heb nooit ergens een intensieve controle gehad, dus ik vraag me af of dat wel aan die reputatie ligt.
Bij Basel werd ik vroeger met Nederlands kenteken gevraagd of ik alcohol, tabak en/of drugs bij me had. Tegenwoordig met Duits kenteken heeft men me bij de Zwitserse grens hoogstens nog naar alcohol, tabak of vleeswaren gevraagd. En de verhalen van scherpere controles van Nederlanders heb ik vaker gehoord. Bij het tolstation van Sterzing controleert de Italiaanse Guardia di Finanza soms juist extra op Nederlanders en Belgen die verdacht worden van drugssmokkel. Werd zo letterlijk in Zuid-Tirol op het nieuws verteld.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 jun 2015, 13:17

SnarfFlevoland schreef:
Palance schreef:Kennen we, behalve bij de veerboten en de Eurostarstations naar Engeland, meer situaties waarbij op een ander grondgebied al gecontroleerd wordt? Ik heb zelf ooit in een grijs verleden Duitse controle gehad in Salzburg voordat ik in de trein naar München kon stappen.
De Zwitserse Grenzwache controleert zowel op de Duitse A5 bij Weil am Rhein als ook op de Franse A35 bij St. Louis al op buitenlandse bodem, aangezien daar gemeenschappelijke douanecomplexen zijn. Dit systeem kwam vroeger wel vaker voor tussen landen die nu allemaal tot de Europese Unie behoren.
Het tankstation in de richting Basel, direct na het grenscomplex, is daar ook een Zwitsers tankstation, met Zwitserse prijzen. Het ligt op Duits grondgebied maar op Zwitsers douanegebied.

Precies omgekeerd is de situatie iets verderop, in Basel Badischer Bahnhof. Tot de toetreding van Zwitserland bij Schengen waren er grenscontroles in het station. Het station was Duits douanegebied, maar Zwitsers grondgebied. Het is ook het enige station van de DB dat niet op Duits grondgebied gelegen is.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 21 jun 2015, 14:39

^^
De Deutsche Bahn heeft nog een paar meer stations op Zwitserse bodem, o.a. in kanton Schaffhausen.

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » zo 21 jun 2015, 15:49

De Hong Kong immigration controleert bij de Shenzhen Bay Bridge al aan de Chinese kant van de baai.
Omgekeerd is er in Hong Kong veel verzet tegen Chinese controles op gebied van Hong Kong bij nieuwe grensovergangen in de toekomst.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 22 jun 2015, 7:06

Palance schreef:
Wat anders: enige tijd geleden kwam in het nieuws dat de VS op Schiphol een controle voor reizigers op wilden zetten, en recent las ik plannen van de Britse douane om ook al in Nederland te gaan controleren. Kennen we, behalve bij de veerboten en de Eurostarstations naar Engeland, meer situaties waarbij op een ander grondgebied al gecontroleerd wordt? Ik heb zelf ooit in een grijs verleden Duitse controle gehad in Salzburg voordat ik in de trein naar München kon stappen.
Niet helemaal hetzelfde, maar BA heeft een dagelijkse (businessclass) vlucht van London City naar New York JFK met tussenstop in Shannon, Ierland. De tussenstop is nodig omdat met een Airbus A319 gevlogen wordt die dat niet zonder tanken haalt, maar tegelijkertijd worden daar de US douane- en immigratiehandelingen gedaan.

Maar de laatste jaren voor de grenscontrole opgeheven werd werd op het treinstation van Venlo ook de duitse douanecontrole gedaan.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 22 jun 2015, 9:21

^^ Op grensstations gebeurt het wel vaker. Zo heb ik pre-Schengen al een keer een Sloveense grenscontrole in Villa Opicina meegemaakt.

Bij de treinen van Singapore naar Maleisië is de Maleisische inreiscontrole ook al op het station van Woodlands. Omgekeerd wordt de uitreiscontrole echter in de trein gedaan.
Coen Tunnel

mariusjr
zandpaadje

Bericht door mariusjr » zo 02 aug 2015, 16:15

Niet alleen aan de buitengrens zijn er blijkbaar nog controles. ook nog aan de Nederlandse grens!
Ik ben net terug uit Tsjechië... met een touringcar. En zowel op de heenweg als op de terugweg zijn we aan de kant gehaald. Op de heenweg door de Duitse politie, van iedereen de documenten gecontroleerd, en op de terugweg door de Nederlandse marechaussee, hier ook de documenten, maar ook steekproefsgewijs iemand er uitgehaald die de bagage er uit moest halen!
Dus hoezo geen grenscontroles meer?? Gewoon toeval, of zijn ze nu eenmaal gek op touringcars?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 02 aug 2015, 16:49

Er is ook nooit beweerd dat er nooit meer grenscontroles zouden zijn binnen het Schengengebied.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 02 aug 2015, 17:04

Zowel aan de grens BG-RO als RO-H aan de kant gezet. Smoesjes : bij het Russisch paspoort van mijn partner (met EU ingezetene ID kaart) bij de eerste overgang was het eerst dat ze de stempel van Turkije (uit) niet konden vinden, daarna werd het "computer problem". Bij de tweede overgang was het "computer, no Schengen". Overigens waren we bij de laatste niet de enigen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 02 aug 2015, 19:44

mariusjr schreef:Niet alleen aan de buitengrens zijn er blijkbaar nog controles. ook nog aan de Nederlandse grens!
Ik ben net terug uit Tsjechië... met een touringcar. En zowel op de heenweg als op de terugweg zijn we aan de kant gehaald. Op de heenweg door de duitse politie, van iedereen de documenten gecontroleerd, en op de terugweg door de Nederlandse marechaussee, hier ook de documenten, maar ook steekproefsgewijs iemand er uitgehaald die de bagage er uit moest halen!
Dus hoezo geen grenscontroles meer?? Gewoon toeval, of zijn ze nu eenmaal gek op touringcars?
Ik ben in Elten op de Duitse A3 ook wel eens aan de kant gezet voor een controle. Bij het inreizen van Zweden vanaf Denemarken ben ik ook gecontroleerd, en dat schijnt daar standaard te zijn, ook al is Zweden bij Schengen aangesloten. Verder is het eerder regel dan uitzondering dat er ook bij de grenzen van Zwitserland grenspersoneel staat, maar daar kan natuurlijk op goederen gecontroleerd worden, die vallen niet onder het Schengenverdrag. Datzelfde geldt voor de grenzen met Noorwegen. En verder zijn er natuurlijk nog gebieden die wel bij de EU horen, maar niet onder het douanegebied van de EU, en daar kun je dus ook grenscontroles krijgen (bv. Livigno, Ceuta, Melilla, Canarische Eilanden).
Coen Tunnel

mariusjr
zandpaadje

Bericht door mariusjr » zo 02 aug 2015, 20:12

Palance schreef:Er is ook nooit beweerd dat er nooit meer grenscontroles zouden zijn binnen het Schengengebied.
hm.. is dit zo? Zelfs in dit draadje vind ik al een uitspraak van iemand die zegt dat dit binnen het Schengen verboden is! Dus nooit beweerd...
En iemand beweerde weer dat het alleen mag bij bepaalde evenementen?

Anyway... wat ik heb kunnen vinden is dat SYSTEMATISCHE controle niet meer mag. Maar ja... dat is nogal een rekbaar begrip natuurlijk.
Maar ik vond het gewoon opvallen... ik ga eens 2x de grens over, en beide keren gecontroleerd.

@Coen Tunnel
maar daar kan natuurlijk op goederen gecontroleerd worden, die vallen niet onder het Schengenverdrag.
Ja, maar ik heb het dus over de Nederlandse marachaussee, en die controleerde OOK onze bus die uit Duitsland kwam!
En dat is toch Schengen...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 02 aug 2015, 20:33

mariusjr schreef:
Palance schreef:Er is ook nooit beweerd dat er nooit meer grenscontroles zouden zijn binnen het Schengengebied.
hm.. is dit zo? Zelfs in dit draadje vind ik al een uitspraak van iemand die zegt dat dit binnen het Schengen verboden is! Dus nooit beweerd...
En iemand beweerde weer dat het alleen mag bij bepaalde evenementen?
Verboden is het sowieso niet. Er mogen alleen geen structurele controles meer plaatsvinden.

Wat Zweden doet bij de grens met Denemarken, en Noorwegen eveneens bij haar buitengrenzen lijkt mij echter wel structureel te zijn. Bij de Zwitserse grenzen staat wel grenspersoneel, maar wordt in de praktijk slechts een klein deel van de mensen daadwerkelijk gecontroleerd op goederen, en misschien ook wel op de ID-bewijzen. Ik heb altijd gewoon door kunnen rijden zonder mij ID te laten zien.
Ja, maar ik heb het dus over de Nederlandse marechaussee, en die controleerde OOK onze bus die uit Duitsland kwam!
En dat is toch Schengen...
Misschien waren ze specifiek op zoek naar iemand? Toen ik nog vaak met de trein reisde ben ik ook in Schengen-gebied nog regelmatig in de trein gecontroleerd, ook in de ICE van Duitsland naar Nederland bijvoorbeeld. Ook in de lijnbus van Meppen naar Emmen heb ik een keer een controle gehad. En ook bij andere grenzen (Luxemburg-Frankrijk, Frankrijk-Spanje, Nederland-België) ben ik in de trein of bus wel eens gecontroleerd. Volgens mij is de kans op een controle in trein of bus veel groter.
Coen Tunnel

mariusjr
zandpaadje

Bericht door mariusjr » zo 02 aug 2015, 20:51

Oja, dat was het woord, structureel. Maar ook DAT is een rekbaar begrip natuurlijk. Wat is structureel en wat niet?

neuh... niet een bepaald persoon.. want dat zouden ze niet IEDEREEN controleren toch? Ongeacht sexe etc.
En de Duitse politie aan de Nederlandse-duitse grens ging zelfs nog verder, die ging bij meerdere id's toch nog even bellen om 1 en ander na te checken.
Dus nee, ging dus niet om bepaalde persoon.
En nogmaals... de goederen controleren als je naar een bepaald persoon zoekt?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 02 aug 2015, 21:03

mariusjr schreef:Oja, dat was het woord, structureel. Maar ook DAT is een rekbaar begrip natuurlijk. Wat is structureel en wat niet?
Daar valt over te discussiëren, maar hier op het forum werd wel duidelijk dat bijvoorbeeld Zweden vrijwel altijd controleert op de E20 komende vanaf Denemarken. Dat is in mijn ogen structureel.
En de Duitse politie aan de Nederlandse-duitse grens ging zelfs nog verder, die ging bij meerdere id's toch nog even bellen om 1 en ander na te checken.
Dus nee, ging dus niet om bepaalde persoon.

En nogmaals... de goederen controleren als je naar een bepaald persoon zoekt?
In treinen dikwijls meegemaakt, mensen met een bepaalde nationaliteit, achtergrond of uiterlijk worden er toch eerder uitgepikt. En soms wordt er inderdaad even getelefoneerd om te checken of iemand niet ergens geregistreerd staat, of dat iemand bekeuringen of belastingschulden open heeft staan.
Coen Tunnel

mariusjr
zandpaadje

Bericht door mariusjr » zo 02 aug 2015, 21:19

hm.. ja, dat geloof ik. Precies die ene aziatische jongen werd ondersteboven gekeerd.. en met mij alleen een gezellig praatje. Zou toch ook niet moeten kunnen?
Maar ben blij toe, juist ik heb nog iets openstaan in Duitsland, en had ook VEEL te veel cigaretten bij me, dus ik was wel zenuwachtig ja!
Dus als het echt nog zo vaak gebeurd, dan nooit meer! (geen idee wat de boete is).
Maar in de trein heb ik juist nooit meegemaakt! En ik heb een periode gehad dat ik elke maand wel een paar keer heen en weer ging. Maar dat is alweer ruim 10 jaar geleden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 02 aug 2015, 21:27

mariusjr schreef:hm.. ja, dat geloof ik. Precies die ene aziatische jongen werd ondersteboven gekeerd.. en met mij alleen een gezellig praatje. Zou toch ook niet moeten kunnen?
Waarom niet? Ik kan me voorstellen dat mensen die niet uit de EU komen strenger worden gecontroleerd. Idem dito voor mensen uit landen waar soms wat meer problemen zijn, een paar jaar geleden in de ICE werden een aantal Roemenen ook uitgebreid gecontroleerd.
Maar ben blij toe, juist ik heb nog iets openstaan in Duitsland, en had ook VEEL te veel cigaretten bij me, dus ik was wel zenuwachtig ja!
Dus als het echt nog zo vaak gebeurd, dan nooit meer! (geen idee wat de boete is).
Wat is veel te veel? Binnen de EU mag je 800 sigaretten meenemen. Heb je er te veel, dan kunnen ze in beslag worden genomen en kun je inderdaad een behoorlijke boete verwachten.
Maar in de trein heb ik juist nooit meegemaakt! En ik heb een periode gehad dat ik elke maand wel een paar keer heen en weer ging. Maar dat is alweer ruim 10 jaar geleden.
Ik heb het vooral op de doorgaande internationale langeafstandstreinen meegemaakt. Maar ook wel eens op de trein van Leer naar Groningen, en ook wel op de stations van Venlo en Maastricht.
Coen Tunnel

mariusjr
zandpaadje

Bericht door mariusjr » zo 02 aug 2015, 22:52

Waarom niet? Nou... omdat het BINNENgrenzen zijn... vandaar. Waarom zou je dan een aziatische jongen extra controleren? En zeker zijn bagage! Dan heeft verder niets met nationaliteit te maken! Riekt toch naar discriminatie.
Verder was ik ook de enigste in de bus die in Tsjechie ingestapt was, de rest allemaal in Duitsland. Dus zou terechter zijn als ik ondersteboven gekeerd zou zijn...
En wat is teveel? Nou... ruim 10x het maximale? 100 liter rugzak vol, en nog wat in een kleinere koffer.
Een flinke boete weet ik, zou ook terecht zijn natuurlijk, maar ik dacht, er zijn toch geen controlers meer! Vraag me alleen af hoe hoog die boetes zijn.
Maar in beslag nemen? Dat betwijfel ik... dat geld volgens mij alleen als ze op de zwarte markt gekocht zijn en ze zijn nep, net zoals met nepkleding en dergelijke. Maar deze waren gewoon in de winkel gekocht.
Maar goed, ik weet het niet, moeilijk ervaringsdeskundigen te vinden, lol, vandaar dat niemand me de boetes kan vertellen.

Maar goed.. 1 keer, maar niet meer. Want als ze die bus echt zo vaak aan de kant halen, dan denken ze de volgende keer wellicht, huh JIJ weer? lol.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 03 aug 2015, 9:33

Als jij je niet aan de aangegeven hoeveelheden sigaretten, tabak en alcohol houdt, dan kun je boetes of vervangende accijnzen verwachten.

:arrow: Meer informatie