Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
expressweg

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door verfmeer95 »

Maar verkeer dat van de A74 kwam werd dus niet gecontroleerd? Of werd dat gedwongen om bij de Keulse barrière terug Nederland in te gaan en daar te keren?
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Geen idee, dat kon ik allemaal niet zien. Er stond wel een stevige file op de A73 zuidwaarts in de richting van Tiglia.
bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 »

Wat de Duitsers daar ook vaak doen is een fuik (van 2 naar 1 rijbaan) maken t.h.v. de tweede afrit (Kaldenkirchen). Soms wordt daarbij de eerste afrit (Nettetal-West) afgesloten, zodat je er daar niet vóór de controle af kunt.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Yup, en die giga file erachter die een gridlock bij Venlo veroorzaakt interesseert die eikels helemaal niks. Hoofdzaak zinloos toneelstukje.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

^^ Is dat nu echt nodig met die krachttermen?
bas1984 schreef: zo 27 jul 2025, 16:33 Wat de Duitsers daar ook vaak doen is een fuik (van 2 naar 1 rijbaan) maken t.h.v. de tweede afrit (Kaldenkirchen). Soms wordt daarbij de eerste afrit (Nettetal-West) afgesloten, zodat je er daar niet vóór de controle af kunt.
Ik was toevallig afgelopen weekend vanuit Venlo via Schwanenhaus richting de snelweg gereden en toen hield de politie controle juist precies onder het viaduct van die eerste afslag. Ik kon zelf doorrijden, maar er waren al een aantal aan de kant gezet.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Oh precies op hetzelfde punt waar onze lijnbus aan de kant moest.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Jeroen schreef: ma 28 jul 2025, 16:23 ^^ Is dat nu echt nodig met die krachttermen?
Ik die in Venlo woon kan de frustratie anders goed voorstellen. Tijdens die controle sloeg de file gewoon flink terug richting de A73. Mensen die helemaal niet in Duitsland moesten zijn stonden daardoor ineens in de file omdat een buurland die zich aan het Schengenverdrag moet houden, het kennelijk prima vindt om een idiote grenscontrole te houden waarbij de kans dat ze een illegale migrant pakken, nihil is. Het is de Duitse politiek die het nodig vindt om naar de extreemrechtse proteststem te luisteren en daardoor een gridlock in andere landen te veroorzaken. Wat mij betreft grijpt de EU gauw in maar ik zie dat met de ruk naar rechts in veel EU-landen niet gebeuren. De racisten politici van AFD zullen in elk geval de bruine hemden alvast mooi glad strijken. :booooos:
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner »

Bij Bergh overal wegen (ook kleinere wegen) afgesloten zie ik op Google Maps. Is daar het nieuwe IJzeren Gordijn ofzo?? :nuts:
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
Via 's-Heerenberg kan je nog om het IJzeren Gordijn heen rijden.
Ubi volentia est, via est
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Omdat de Bundespolizei het nodig vindt een permanente grenscontrole uit te voeren op de A12, zijn deze wegen afgesloten om sluipverkeer te weren.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Volgens de ANWB gaan de controles door tot 15 september, of ze daarna nog verlengd worden is niet duidelijk. Een andere bron meldt tot het einde van het jaar.

Schluss damit, bitte...
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Sondermaut schreef: vr 01 aug 2025, 9:36 Omdat de Bundespolizei het nodig vindt een permanente grenscontrole uit te voeren op de A12, zijn deze wegen afgesloten om sluipverkeer te weren.
Door Nederlandse gemeentes bij mijn weten. Ook vaak nog eens semi-illegaal, omdat er geen besluitvorming met inspraak (en mogelijkheid tot beroep) aan ten grondslag ligt en er eigenlijk geen dringende en onvoorzienbare reden is (sinkhole door leidingbreuk of zo). Overlast is geen dringende reden. Nu zal je maar een winkel, kapperszaak of garage hebben nabij of net over de grens....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner »

Pfff, die Duitse grenscontroles...
Ik maak me er boos over. :rooie:
Maar ik kan nu beter wat anders gaan doen dan me hier over blijven op te winden.
En bang te wezen dat alle grenzen straks dicht gaan, eerst waren alleen Nedersaksen grenzen bewaakt, nu ook bij NRW. Whats next. :booooos:
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Voor Nederland maakt het niet uit. Het grenst aan die 2 deelstaten.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Ik was afgelopen weekend bij de voetgangersgrens tussen Duitsland en Polen in Ostritz/ Krzewina. Streetview is een beetje verouderd, het hokje heeft die overkapping niet meer.
Links op de streetview stond een legergroene partytent met daarin 3 poolse militairen met 2 mitrailleurs en 1 zak chips. Die zaten daar heel verveeld (en op de terugweg zelfs slapend) de wacht te houden, waarschijnlijk voor de hordes illegalen die daar met de trein de grens over komen.

De trein gaat van Görlitz naar Zittau en kruist een paar keer naar Polen. Hier kon je vroeger naar Bogatynia overstappen, iets wat ook erg lastig was want pre-Schengen werd het station even Duits als er een Duitse trein stopte en werd je door de Poolse grenswacht het station uit begeleid naar de brug, en ging de grens maar spaarzaam open om in Polen te komen.
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Over Polen gesproken, die gaan ook nog even door met grenscontroles.

https://www.tagesschau.de/ausland/europ ... r-100.html

En volgens mij ging Niedersachsen en NRW wel tegelijkertijd (?)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 »

Vandaag loopt de file bij Heerlen/Aachen op tot bijna 10 km! De file begint al voor knooppunt Kunderberg.
Hierdoor ontstaat nu ook file aan het einde van de A79 met de aansluiting met de N281, verkeer dat de file op de A76 wilt vermijden.

Afbeelding
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

bas1984 schreef: ma 04 aug 2025, 15:30 Vandaag loopt de file bij Heerlen/Aachen op tot bijna 10 km!
Mede veroorzaakt door een ongeval.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

bas1984 schreef: ma 04 aug 2025, 15:30 Vandaag loopt de file bij Heerlen/Aachen op tot bijna 10 km!
Echt werkelijk absurd! Het wordt tijd dat Nederland eist dat er gewoon twee rijstroken beschikbaar blijven, ook tijdens een controle. Dan kunnen de Duitsers nog steeds de te controleren voertuigen eruit filteren en aan de kant zetten...

En als ze daar niet aan willen meewerken, denk ik dat Nederland ook maar eens een controle moet opzetten in de tegenrichting. Lekker traag, zodat we een file creëren die tot afrit Aachen-Laurensberg of liever nog Aachen-Zentrum terugslaat, met een gridlock op het lokale wegennet van Aachen tot gevolg. Eens kijken hoelang het enthousiasme voor deze bs-controles in Duitsland nog blijft... :booooos:
bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 »

Ok, mede een ongeluk.

Ik blijf het ook absurd vinden. Ik passeer regelmatig daar de grens en dan moet je er stapvoet langs, terwijl nauwelijks wagens eruit worden gepikt. Om een gridlock in Aachen te veroorzaken is overigens niet veel nodig.

Bij de Luxemburg/Duitse Grens (A13/BAB8) heeft de Luxemburgse overheid het voor elkaar gekregen dat de versmalling per 1 augustus is opgeheven. Daar staat volgens mij, dacht ik gelezen te hebben, tegenover dat Duitsland op Luxemburgs grondgebied camera's mag plaatsen om het inkomend verkeer tijdig te kunnen signaleren.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

boe! schreef: ma 04 aug 2025, 15:45
En de oorzaak daarvan is? Toch niet vanwege de file he?
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

bas1984 schreef: ma 04 aug 2025, 16:24 Ok, mede een ongeluk.

Ik blijf het ook absurd vinden. Ik passeer regelmatig daar de grens en dan moet je er stapvoet langs, terwijl nauwelijks wagens eruit worden gepikt. Om een gridlock in Aachen te veroorzaken is overigens niet veel nodig.

Bij de Luxemburg/Duitse Grens (A13/BAB8) heeft de Luxemburgse overheid het voor elkaar gekregen dat de versmalling per 1 augustus is opgeheven. Daar staat volgens mij, dacht ik gelezen te hebben, tegenover dat Duitsland op Luxemburgs grondgebied camera's mag plaatsen om het inkomend verkeer tijdig te kunnen signaleren.
Klopt.

https://www.sr.de/sr/home/nachrichten/p ... g_100.html
Die saarländische Landesregierung hatte sich schon länger für die Lockerung der Grenzkontrollen ausgesprochen. Das wiederholte Ministerpräsidentin Anke Rehlinger (SPD) auch nochmal zum 40. Jahrestag des Schengener Abkommens. Offene Grenzen seien für die Saarländerinnen und Saarländer "schon ein Stück weit unsere Identität"
Ja, Schengen ligt ook maar een steenworp verderop. Wat was dat ook alweer voor verdrag.

:)<>:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
sven_engelen
expressweg

Seat Ibiza schreef: ma 04 aug 2025, 16:12
Echt werkelijk absurd! Het wordt tijd dat Nederland eist dat er gewoon twee rijstroken beschikbaar blijven, ook tijdens een controle. Dan kunnen de Duitsers nog steeds de te controleren voertuigen eruit filteren en aan de kant zetten...

En als ze daar niet aan willen meewerken, denk ik dat Nederland ook maar eens een controle moet opzetten in de tegenrichting. Lekker traag, zodat we een file creëren die tot afrit Aachen-Laurensberg of liever nog Aachen-Zentrum terugslaat, met een gridlock op het lokale wegennet van Aachen tot gevolg. Eens kijken hoelang het enthousiasme voor deze bs-controles in Duitsland nog blijft... :booooos:
Maar dat kunnen we toch ook zelf gewoon doen? https://nos.nl/artikel/2571875

Please don't
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Egbert schreef: di 05 aug 2025, 8:11
Nee, onoplettendheid van de achteropkomende bestuurder.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Dat hele ongeluk had niet hoeven gebeuren als die achterlijke controle er niet stond, punt.
sven_engelen
expressweg

boe! schreef: di 05 aug 2025, 17:20
Egbert schreef: di 05 aug 2025, 8:11
Nee, onoplettendheid van de achteropkomende bestuurder.
En die klapt achterop? Een file! Juist! En wat was er niet geweest als die achterlijke controle er niet stond? Een file! Ook juist! Nou dan is de cirkel rond hè...
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Dat vind ik te makkelijk. Want er had ook een file kunnen staan als er geen controle was geweest, bijvoorbeeld door een ander ongeval, een pechgeval, wegwerkzaamheden of gewoon door drukte.

Waarmee ik maar wil zeggen dat het uiteindelijk niet uitmaakt op wat voor file het achteropkomende verkeer knalt. Je moet altijd bedacht zijn dat er een mogelijkheid is dat er een file voor je opdoemt.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
Helemaal waar.

Maar een bestaande file geeft nu eenmaal een hoger risico dat er iemand achterop rijdt, dan een niet-bestaande file.
En vanuit dat standpunt bekeken vind ik zo'n bewust gecreëerde file tegen het misdadige aanschurkend.
Ubi volentia est, via est
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ ach, kom op. Na dik een jaar van die ellende én de talloze file meldingen als gevolg van de controles mág je er nu toch wel vanuit gaan dat verkeersdeelnemers op onze hoofdsnelwegen richting Duitse grens aldaar éven iets opmerkzamer zijn dan dat veelal gebruikelijk te doen zijn?
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ger81 schreef: di 05 aug 2025, 23:09 Helemaal waar.

Maar een bestaande file geeft nu eenmaal een hoger risico dat er iemand achterop rijdt, dan een niet-bestaande file.
En vanuit dat standpunt bekeken vind ik zo'n bewust gecreëerde file tegen het misdadige aanschurkend.
Je mist het punt. Voor de ellende die een ongeval veroorzaakt is het totaal niet relevant hoe een file is ontstaan. Enkel dat hij er is. En dat er iemand bovenop rijdt.

En zoals Durashift al schrijft: Je wordt er genoeg voor gewaarschuwd dat die er staat of kan staan.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.