Palance schreef: do 26 jun 2025, 11:18
Ik heb vandaag een ETA voor mij en mijn vrouw aangevraagd voor een reis later dit jaar naar het VK.
Dat was echt doodsimpel. Via een een officiele app moet je eerst paspoort scannen (de NFC-chip), een foto van je gegevens van je paspoort maken en een foto van jezelf. Daarna nog wat vragen invullen en uiteraard betalen.
Beide ETA's waren na het indienen binnen 2 minuten bevestigd. Dat ging dus lekker vlot
Ik heb het ook aangevraagd. Voor mij was het niet zo gemakkelijk.
Ik begon het formulier in te vullen tot ik zag dat de prijs 97 pond was, ik wist dat het eerst 10 was en later wat hoger, dit maakte duidelijk dat het een scam site was.
Met de echte site had ik nog het probleem dat ik eerst niet in de gaten had dat de foto van jezelf je bovenlichaam moet tonen, dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Toen ik mijn gegevens moest bevestigen had ik een groter probleem: ik kwam in een oneindige loop, iedere keer als ik OK of submit clickte, kwam ik binnen een seconde weer bij de vorige pagina terecht. Uiteindelijk kwam ik op het idee dat het weleens aan de Umlaut in mijn straatnaam kon liggen. Die gewoon weglaten hielp inderdaad.
Ze hadden toch wel een foutmelding kunnen inbouwen, iets als 'uw adres bevat een onherkenbaar teken', liefst nog met welk veld. Maar nee, helemaal niets, je ging gewoon weer terug.
Het stomme is dat ik de straatnaam uit Google Maps had gekopieerd, juist om die Umlaut erbij te hebben zodat mijn adres helemaal klopt. Ik ken iemand die een Umlaut in zijn naam heeft, die een keer grote problemen kreeg (ik weet niet meer in welk land, in ieder geval ergens buiten Europa) omdat ze beweerden dat zijn naam verschillend was in zijn paspoort en visum (of een ander document).
Dus: ga nooit wonen in een straat of stad met een Umlaut in de naam!
Dan de betaling, om een of andere reden moest ik in Euro betalen, met een slechte koers, nog bovenop de kosten die mijn bank rekent voor buitenlandse betalingen. Maar bij 16 pond is dat natuurlijk maar een klein bedrag.
Toen kwam er iets als 'we are retrieving your application' met een ronddraaiend symbool, dat urenlang zo bleef. Gelukkig zag ik na een paar minuten al dat ik een email had met 'Your application has been approved'. Het was dus wel gelukt.
Al met al was ik er ruim een half uur mee bezig.