Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door boe! »

waldo79 schreef: di 05 aug 2025, 17:44 Dat hele ongeluk had niet hoeven gebeuren als die achterlijke controle er niet stond, punt.
sven_engelen schreef: di 05 aug 2025, 19:27 En die klapt achterop? Een file! Juist! En wat was er niet geweest als die achterlijke controle er niet stond? Een file! Ook juist! Nou dan is de cirkel rond hè...
Probeer eens een rechter te vinden te vinden die meegaat in jullie redenatie. Die ga je niet vinden.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Uiteindelijk steekt het praktisch ook op het tijdig opmerken van de file, maar het mag wel eens klaar zijn met die grenscontroles.

Daar is het veelvuldige optreden van filestaartongevallen wel een belangrijk argument :idea:
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

boe! schreef: wo 06 aug 2025, 6:54
waldo79 schreef: di 05 aug 2025, 17:44 Dat hele ongeluk had niet hoeven gebeuren als die achterlijke controle er niet stond, punt.
sven_engelen schreef: di 05 aug 2025, 19:27 En die klapt achterop? Een file! Juist! En wat was er niet geweest als die achterlijke controle er niet stond? Een file! Ook juist! Nou dan is de cirkel rond hè...
Probeer eens een rechter te vinden te vinden die meegaat in jullie redenatie. Die ga je niet vinden.
Het gaat me meer om de zinloosheid van de controle. Daar zeg jij nooit niks van. :kwaad: Je redeneert erg vanuit het verkeersrecht.

En als ik het als burger op het schenden van het EVRM steek maak ik wel een kans.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Durashift schreef: di 05 aug 2025, 23:45 ^^ ach, kom op. Na dik een jaar van die ellende én de talloze file meldingen als gevolg van de controles mág je er nu toch wel vanuit gaan dat verkeersdeelnemers op onze hoofdsnelwegen richting Duitse grens aldaar éven iets opmerkzamer zijn dan dat veelal gebruikelijk te doen zijn?
Tja toch blijven dit soort ongevallen gebeuren, dat zie je bij De Lutte ook telkens. Niet iedereen is zo'n perfecte bestuurder kennelijk.
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

Dat automobilsten ten allen tijde moeten blijven opletten is een dooddoener.

Wie bewust extra files creëert moet niet verbaasd zijn als daardoor extra ongevallen komen.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Durashift schreef: di 05 aug 2025, 23:45 ^^ ach, kom op. Na dik een jaar van die ellende én de talloze file meldingen als gevolg van de controles mág je er nu toch wel vanuit gaan dat verkeersdeelnemers op onze hoofdsnelwegen richting Duitse grens aldaar éven iets opmerkzamer zijn dan dat veelal gebruikelijk te doen zijn?
Daar mag je uiteraard van uitgaan. Maar ik doe dat niet, zeker niet voor 100% van alle verkeersdeelnemers.
Ubi volentia est, via est
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

hneel schreef: wo 06 aug 2025, 9:33 Dat automobilsten ten allen tijde moeten blijven opletten is een dooddoener.

Wie bewust extra files creëert moet niet verbaasd zijn als daardoor extra ongevallen komen.
In het geval van de grenscontroles kan veroorzaker Duitsland het waarschijnlijk niets schelen tot er grootschalig geklaagd gaat worden vanuit de buurlanden. De ongelukken in de filestaarten worden immers toch niet in Duitsland bijgeschreven in de statistieken. Waarschijnlijk moeten er eerst meerdere doden vallen voor het de Duitsers ergens toe kan bewegen. :shutup:
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

boe! schreef: wo 06 aug 2025, 6:54
Ik vind het bizar hoe makkelijk jij de werkelijke oorzaak wegredeneert alsof alle schuld bij de bestuurder die op de file inrijdt is. Die file kwam er niet door drukte of een eerder ongeval maar door een grenscontrole die kant noch wal raakt, geen effect heeft en er vooral lijkt te staan voor het politieke imago van de huidige Duitse regering. En dan doen alsof alleen de achteroprijder schuldig is? Juridisch misschien maar moreel gezien? Wie bewust files veroorzaakt op een doorgaande snelweg met volstrekt zinloze controles, zaait chaos en draagt naar mijn mening, medeverantwoordelijkheid voor wat er daarna gebeurt.

Long story short: Als je onnodig een fuik creëert op een druk traject en er knalt iemand achterop, dan moet je niet wijzen naar de bestuurder die op de file inrijdt maar wie die file heeft veroorzaakt. Dit is geen actie voor de Duitse nationale veiligheid. Dit is politiek theater met blikschade, ambulances en mensenlevens als bijvangst.
OmeHenk
polderweggetje

Bericht door OmeHenk »

Nou, de bestuurder moet gewoon zelf opletten en tijdig remmen. Er kan ook door een pechgeval, aanrijding of drukte een file ontstaan en dan moet de automobilist ook gewoon zelf opletten en tijdig remmen. Grenscontrole de schuld geven van aanrijdingen vind ik wat ver gaan. In Turkije bijvoorbeeld hebben ze dagelijks binnenlandse politiecontroles waar ze provinciale wegen (waar je soms 90 maar soms ook 110 mag) gewoon met een paar pionnen afzetten en elke automobilist laten stoppen voor een ID-controle. Meer dan die pionnen is er vaak niet, geen voorwaarschuwing of maximaal alleen een bord. Dat gaat ook altijd goed. Vorig jaar ben ik 3,5 maand rondgereisd door Turkije en ben tientallen, wellicht zelfs honderden van die controles gepasseerd op de meest onverwachte plekken en ook dat ging gewoon altijd goed. Het is vooral een stukje mentaliteit: verwacht altijd het onverwachte, kijk goed uit je doppen en let gewoon op. Dan hoeft een file (of die nou door een wegafzetting veroorzaakt is of niet) helemaal niet tot problemen te leiden.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
Laten we dan de matrixborden ook maar verwijderen van onze snelwegen. Belachelijk dat we zoveel geld uitgeven aan filestaartbeveiliging, terwijl dat gewoon een stukje mentaliteit is. :facepalm:
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Tja misschien dat er daar een handjevol voertuigen rijden, maar op de grens tussen NL en D misschien wel 60.000. Ja dat is weg goed vergelijkbaar ja :roll:
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Ger81 schreef: wo 06 aug 2025, 14:24 ^^
Laten we dan de matrixborden ook maar verwijderen van onze snelwegen. Belachelijk dat we zoveel geld uitgeven aan filestaartbeveiliging, terwijl dat gewoon een stukje mentaliteit is. :facepalm:
Inderdaad.

Dat die file er staat ontslaat de automobilist niet van zijn plicht uit zijn doppen te kijken en na te denken.

Máár, een file is wel een risico versterkende factor dat iemand een fout maakt met significante gevolgen. En als iemand die file op die plek niet verwacht, verhoogd dat het risico alleen maar.

Mensen maken fouten. Dat kun je stom of slecht vinden; maar dat lost niks op. Mitigerende maatregelen om fouten op tijd te ontdekken en/of risico reducerende / ontwijkende acties te laten plaatsvinden zorgen ervoor dat veel fouten zonder gevolgen blijven. Filestaartbeveiliging is daar een mooi voorbeeld van. En ABS eigenlijk ook, een bestuurder die goed kan remmen heeft dat niet nodig. De luchtvaart heeft nog tal van tragedies waaruit onderzoek naar human factors en maatregelen om daarmee om te gaan is voortgekomen.

Die grensterreur is het tegenovergestelde: De kans vergroten dat iemand een fout maakt en meteen ook zorgen dat de potentiele gevolgen gigantisch zijn. Het neemt niet weg dat de automobilist een fout maakt, maar diegenen die het ingericht hebben, hebben wel de kans daarop en de potentiele gevolgen ervan significant verhoogd. Ik vind dat best kwalijk, vooral ook omdat het onnodige onzin maatregelen zijn die op een suboptimale manier worden uitgevoerd.
nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 »

Misschien moeten we de export vanuit de Rotterdamse haven naar Duitsland ook maar stopzetten. Eens zien hoe lang Duitsland het volhoud.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Zullen ze mooi vinden, kan Hamburg groeien. Ik denk dat de Havenbestuurder van R'dam veel eerder al zal 'piepen' bij een overheid.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Door een blokkade lopen "wij" ook inkomsten mis, dus doe maar niet.
sven_engelen
expressweg

De enige zinnige sanctie is om grenscontroles te houden op zeer gevoelige wegen van Duitsland naar Nederland. De grensovergangen Bocholtz, Venlo, Bergh-Elten, De Lutte en Bad Nieuweschans. En op zondag nog even de grensovergang Elmpt/Roermond meepakken om het dagjesverkeer te zieken. Eens kijken hoe Duitsland daar dan naar kijkt.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

De Duitsers staan deze zomer zelf ook allemaal in de file als ze terugrijden van hun vakantieadres naar huis, dus ze zullen zelf ook wel ervaren dat dat irritant is. Nóg meer controles in Europa lijkt me niet de oplossing :facepalm:
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

mhkamp schreef: wo 06 aug 2025, 17:41 Tja misschien dat er daar een handjevol voertuigen rijden, maar op de grens tussen NL en D misschien wel 60.000. Ja dat is weg goed vergelijkbaar ja :roll:
Dat is heel goed vergelijkbaar ja.
Sterker nog: bij 60.000 mvt is een file eerder te verwachten dan bij een handjevol voertuigen. Dus op de drukste wegen kan de filestaartbeveiliging als eerste weg.
Stukje mentaliteit, toch?
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Sondermaut schreef: wo 06 aug 2025, 10:01
hneel schreef: wo 06 aug 2025, 9:33 Dat automobilsten ten allen tijde moeten blijven opletten is een dooddoener.

(..) Waarschijnlijk moeten er eerst meerdere doden vallen voor het de Duitsers ergens toe kan bewegen. :shutup:
Wie weet.. hoe langer je volhoud, hoe groter de kans dat het werkelijkheid wordt.. denken ze misschien?
(..)De Duitse regering wil de huidige grenscontroles verlengen. De Duitse minister van Binnenlandse Zaken Alexander Dobrindt zei in de podcast Table Today dat hij ook mensen wil terugsturen aan de grens als ze asiel willen aanvragen.
Dat is in Duitsland omstreden en heeft ook tot frustratie geleid in sommige buurlanden.
(..)
https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2965984/ ... tzettingen
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Het was te verwachten helaas... de belangrijke Duitse poppetjes vinden het nog steeds een geweldig succes. :roll:

Ik heb gisteren maar eens de kortste omweg genomen (vanaf de A12) om grenscontrole en file te ontwijken. Voor vertrek zag ik al een vertraging van 14 minuten voor de grensovergang, dus ik liet me door Google Maps de A18 op dirigeren. Vervolgens de N335 richting Beek en daarna over de Zuider Markweg en de Melkweg naar de Eltenseweg. De gemeente Montferland heeft eenrichtingsverkeer op de bekende sluiproutes ingesteld, wat in mijn geval betekent dat ik rustig zonder tegenliggers door het mooie platteland kan tuffen. Het was iets na 11.00 uur en er reden vijf auto's voor me. Wel jammer dat er drie rijbaankussens (deze krengen) op de Zuider Markweg zijn aangebracht waar je niet omheen kan, maar voor de rest was het goed te doen.

Dus als ik nog eens naar onze gezellige oosterburen wil neem ik waarschijnlijk weer deze route. Beter dan door/om 's-Heerenberg heen.
bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 »

Aan de Duits-Poolse grens bij Frankfurt a/d Oder gaat met de rijstrookindeling aanpassen in de hoop dat controles minder tijd kosten. Ik concludeer dat de controles, zoals door de minister afgelopen week al aangekondigd, dus voorlopig door zullen gaan.

https://www.rbb24.de/panorama/beitrag/2 ... s-lkw.html
https://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/ ... 930-889583
martwout2
dorpsstraat

Bericht door martwout2 »

Wesso schreef: vr 08 aug 2025, 17:21 Dus als ik nog eens naar onze gezellige oosterburen wil neem ik waarschijnlijk weer deze route. Beter dan door/om 's-Heerenberg heen.
Ik was vrijdag in Münster vanuit Hengelo. Heen niemand gezien bij de grens maar terug 1 lange file op de autoweg vanaf Hengelo richting Osnabrück (ik reed gelukkig westwaarts). Ik denk dat menig mensensmokkelaar dan ook sneller die andere wegen gaan pakken.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

De gemoederen lopen hoog op aan de sluiproute langs Beek waar ik eerder over schreef. De vraag is wat er nu weer gaat gebeuren in deze soap.

Frank blokkeert weg met zijn trekker en zorgt zo even voor rust in grensplaats: ‘Ze rijden je bijna dood hier’
(De Gelderlander)
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

BAB57: Alleen een motorrijder en een BMW-Touring die langs de weg stonden als check (Zoals het "heurt"). Daarom ook een hoop meer KLE platen dan gebruikelijk (ik geef deze bestuurders groot gelijk -- je gaat niet tot half uur aansluiten als je met minder dan een half uur omrijden geen bijzonderheden treft)
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

Wesso schreef: zo 10 aug 2025, 17:29 De gemoederen lopen hoog op aan de sluiproute langs Beek waar ik eerder over schreef. De vraag is wat er nu weer gaat gebeuren in deze soap.

Frank blokkeert weg met zijn trekker en zorgt zo even voor rust in grensplaats: ‘Ze rijden je bijna dood hier’
(De Gelderlander)
Ik kwam het vandaag al eerder tegen. Boeren lijken echt te denken dat ze alles mogen in dit land. :redangry:
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Duitsland heeft 80 miljoen uitgegeven aan de grenscontroles tussen de start in september 2024 en 30 juni 2025, voor het overgrote deel de overuren van de politie (38 miljoen), daarna het verblijf in hotels. Bron: Tagesschau, oorspronkelijke bron Funke Mediengruppe, basis zijn de antwoorden van het ministerie op vragen van de Linkspartei.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Goede genade, dat geld zou ergens anders 100x beter uitgegeven zijn. Wat heeft dit nu opgeleverd, behalve veel files en vertragingen?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
sven_engelen
expressweg

3 vluchtelingen en een stuk touw? :lol:
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

^^
En bedenk dat dit enkel de uitgaven van de Duitse overheid zijn. Economische schade, doordat bijvoorbeeld mensen hun bezoek aan een winkel net over de grens in Duitsland cancelen, komt er natuurlijk nog bovenop! :nuts:
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Palance schreef: do 26 jun 2025, 11:18 Ik heb vandaag een ETA voor mij en mijn vrouw aangevraagd voor een reis later dit jaar naar het VK.

Dat was echt doodsimpel. Via een een officiele app moet je eerst paspoort scannen (de NFC-chip), een foto van je gegevens van je paspoort maken en een foto van jezelf. Daarna nog wat vragen invullen en uiteraard betalen.

Beide ETA's waren na het indienen binnen 2 minuten bevestigd. Dat ging dus lekker vlot :)
Ik heb het ook aangevraagd. Voor mij was het niet zo gemakkelijk.

Ik begon het formulier in te vullen tot ik zag dat de prijs 97 pond was, ik wist dat het eerst 10 was en later wat hoger, dit maakte duidelijk dat het een scam site was.
Met de echte site had ik nog het probleem dat ik eerst niet in de gaten had dat de foto van jezelf je bovenlichaam moet tonen, dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Toen ik mijn gegevens moest bevestigen had ik een groter probleem: ik kwam in een oneindige loop, iedere keer als ik OK of submit clickte, kwam ik binnen een seconde weer bij de vorige pagina terecht. Uiteindelijk kwam ik op het idee dat het weleens aan de Umlaut in mijn straatnaam kon liggen. Die gewoon weglaten hielp inderdaad.
Ze hadden toch wel een foutmelding kunnen inbouwen, iets als 'uw adres bevat een onherkenbaar teken', liefst nog met welk veld. Maar nee, helemaal niets, je ging gewoon weer terug.

Het stomme is dat ik de straatnaam uit Google Maps had gekopieerd, juist om die Umlaut erbij te hebben zodat mijn adres helemaal klopt. Ik ken iemand die een Umlaut in zijn naam heeft, die een keer grote problemen kreeg (ik weet niet meer in welk land, in ieder geval ergens buiten Europa) omdat ze beweerden dat zijn naam verschillend was in zijn paspoort en visum (of een ander document).
Dus: ga nooit wonen in een straat of stad met een Umlaut in de naam!

Dan de betaling, om een of andere reden moest ik in Euro betalen, met een slechte koers, nog bovenop de kosten die mijn bank rekent voor buitenlandse betalingen. Maar bij 16 pond is dat natuurlijk maar een klein bedrag.

Toen kwam er iets als 'we are retrieving your application' met een ronddraaiend symbool, dat urenlang zo bleef. Gelukkig zag ik na een paar minuten al dat ik een email had met 'Your application has been approved'. Het was dus wel gelukt.

Al met al was ik er ruim een half uur mee bezig.