Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x3 autosnelweg

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Wimpie25 »

^^
Bij mijn weten is slechts één sloef per persoon toegelaten.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Wimpie25 schreef: zo 21 sep 2025, 20:31 ^^
Kroatië heeft dat aantal gewijzigd na een forse accijnsverhoging.

Voor wie over land reist: Tabak nooit zichtbaar in de auto meenemen en zorg er ook voor, dat er geen nicotinelucht uit je auto komt, dan kun je aan de grens er vrolijk op los liegen.

Wat dat betreft hebben een kwart van Nederland geluk, dat er nauwelijks grenscontroles zijn. 60% van de tabaksartikelen komt tegenwoordig uit België of Duitsland.
Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 »

De douane in Kroatië vertelde mij dat er 40 sigaretten p.p toegestaan waren. We moesten ook terugrijden om de andere 26 weg te gooien of te verkopen in Bosnië en Herzegovina.

Douane legde uit dat per vliegtuig het inderdaad een slof is, maar per auto vanuit een niet-eu land (Bosnië en Herzegovina), slechts 40 sigaretten (2 pakjes p.p).
Jablan schreef: ma 22 sep 2025, 11:11
Kroatië heeft dat aantal gewijzigd na een forse accijnsverhoging.

Voor wie over land reist: Tabak nooit zichtbaar in de auto meenemen en zorg er ook voor, dat er geen nicotinelucht uit je auto komt, dan kun je aan de grens er vrolijk op los liegen.

Wat dat betreft hebben een kwart van Nederland geluk, dat er nauwelijks grenscontroles zijn. 60% van de tabaksartikelen komt tegenwoordig uit België of Duitsland.
Kroatie hield in dit geval een hele grote controle, iedereen werd gecontroleerd, of je nu ja ik heb sigaretten of nee ik heb niks zei. Iedereen moest de kofferbak openen. Tabak was ook niet zichtbaar, maar iedereen moest kofferbak openen.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Vrienden van me zijn zo aan de douane in Zaventem tegengehouden na hun vlucht vanuit Albanië. Op rustige momenten proberen ze op onze Nationale luchthaven nog gericht te controleren. Ze hebben elk de helft van hun sloffen moeten afgeven.
OmeHenk
polderweggetje

Bericht door OmeHenk »

Alex52889 schreef: ma 22 sep 2025, 11:44 Kroatie hield in dit geval een hele grote controle, iedereen werd gecontroleerd, of je nu ja ik heb sigaretten of nee ik heb niks zei. Iedereen moest de kofferbak openen. Tabak was ook niet zichtbaar, maar iedereen moest kofferbak openen.
Vorig jaar vanuit Turkije bij de Bulgaarse grens een heel tegenovergestelde ervaring gehad: de enige vraag die van de medewerker kwam was "cigarette?". Toen ik "no" zei was het direct "okay go byebye". Er werd nergens naar gekeken en de kofferbak hoefde ook niet open. Het was niet druk, november op een zondagochtend om 08:00 met maar slechts één auto voor en één auto achter me. Tijd zat om te controleren zou je zeggen. Ik had wel heel veel bier bij me en de hele achterbank vol met thee en kruiden maar dat leek niemand wat te interesseren. :lol:
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Alex52889 schreef: ma 22 sep 2025, 11:44Kroatie hield in dit geval een hele grote controle, iedereen werd gecontroleerd, of je nu ja ik heb sigaretten of nee ik heb niks zei. Iedereen moest de kofferbak openen. Tabak was ook niet zichtbaar, maar iedereen moest kofferbak openen.
Dat is middelgrote controle. Aan die grens heb ik al een keer een complete controle gehad. Alles op een kar en de halve auto uit elkaar. Elke plek, waar je iets zou kunnen verstoppen, ging open.
Na een half uur heb ik brutaal gevraagd of er een terras met koffie in de buurt was (doet u uw werk, wij hebben de tijd). We kregen twee stoelen, koffie en water en ruim twee uur later was alles in orde. Gevraagd naar de reden was het antwoord ontwapenend eerlijk: ons kenteken verschilde 1 positie met dat van een gezochte crimineel.
Is het daarmee klaar? Nee. Drie weken later bij dezelfde grensovergang werden we uit de rij getrokken, alleen de paspoorten en autopapieren gecontroleerd en met 5 minuten waren we over de grens.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^
Zo gaat het trouwens aan de Oost-Europese grenzen. Denk dan maar aan vb Oekraïne en Polen.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Weet iemand of er grenscontroles zijn op de overgang van de Nederlandse A77 naar de Duitse A57? Ik moet morgen naar Neuss, dus ik vroeg me dat af.
Ik zit de laatste dagen daar te kijken op de live-viewers maar ik zie geen vertraging daar.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Een interessant grensgeval dat volgens mij wel eens beperkt hier voorbij is gekomen:

Het gaat om de Ulica Marka Marulića in Metković in Kroatië (locatie op OSM )

Deze weg ligt pal tegen de grens aan met Bosnië en Herzegovina. De plaats aan de andere kant heet Gabela Polje.

In de Joegoslavische tijd was dit natuurlijk geen probleem, maar nu Kroatië lid is van zowel EU als Schengen ontstaat er wel degelijk een probleem. Het gaat met name om mensen die hier aan de Bosnische kant wonen in de doodlopende straten.
Afbeelding

Om deze huizen in BiH te bereiken is er geen andere mogelijkheid dan via Kroatië te rijden. En daarbij overschrijd je dus een grens. En die is niet tijd heel duidelijk gemarkeerd, zoals hier. Daarnaast liggen de huizen aan de rechterkant van de straat (dus niet aan de zijstraten) ook op Bosnisch grondgebied en ook daarvoor geldt dat je niet zomaar de grens over mag. Als buitenstaander ben je dus in overtreding als je daar ook zomaar even parkeert.
Ook zitten er 2 tankstations aan de Bosnische zijde, maar dat is ook een grensoverschrijding en dus illegaal.

Een nieuwe weg aan de Bosnische kant aanleggen is wel eens overwegen maar geeft gedoe met uitkoop en eigenaarschap dus dat wordt niet eens meer geprobeerd.

Wie hier wel de grenzen mogen passeren? Dat zijn lokale bewoners die er wonen en/of kunnen aantonen dat ze een bepaalde band hebben met het grensgebied aan de nadere kant van de grens. Die krijgen een ‘propusnica’, een doorlaatbewijs. Die mensen mogen hun eigen huis/straat in en mogen tankenMaar dat houdt dus ook in dat gasten niet zomaar op visite mogen komen, daarvoor zullen ook zij zo’n speciaal doorlaatbewijs voor moeten aanvragen bij het lokale politiebureau.

Er zitten nog een paar ‘bewaakte’ grensovergangen in, dwz enkel met een slagboom afgesloten. Locals kunnen daar met een pasje zelf de slagboom openen en dus de grens passeren. Zie bv vanaf 4:24 in deze video

Alleen gelden deze doorlaatbewijzen voor personen, niet voor goederen. Als je goederen wilt vervoeren naar je eigen huis moet je officieel eerst naar grensovergang Nova Sela (A10) rijden, daar inklaren en dan terug naar huis. Dat geldt ook voor mensen die 2 huizen hebben, of een huis een een bedrijf, waarbij het ene pand in HR en het andere in BiH staat. Als is het maar een paar meter.

Het is wel een van de veiligste straten van de Kroatië, want de hele straat staat onder cameratoezicht en er patrouilleert constant politie om illegale grensoverschrijdingen te voorkomen. Of te beboeten. Er is weinig Streetview in de straat (die was er volgens mij eerder wel), maar hier zie je zo’n slagboom met cameratoezicht op het noordelijkste punt van de straat: https://maps.app.goo.gl/GkXLhD25SMreYdB6A
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

mavas schreef: di 23 sep 2025, 9:16 Weet iemand of er grenscontroles zijn op de overgang van de Nederlandse A77 naar de Duitse A57? Ik moet morgen naar Neuss, dus ik vroeg me dat af.
Ik zit de laatste dagen daar te kijken op de live-viewers maar ik zie geen vertraging daar.
Ik zou mij er niet zo druk over maken. Tien minuten vroeger vertrekken, voor het geval dat ...
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Vanmorgen stonden de Duitsers te controleren aan de Belgische grens (A27 -> BAB60). Het kostte me slechts 5 minuten vertraging en ik heb niemand echt gecontroleerd zien worden: 4 man die een gezellig theekransje leken te hebben bij een controlepunt dat er overigens wel redelijk permanent uitzag. Wel stonden er net na dat punt een aantal, soms afzichtelijke oude, auto’s uit met name Bulgarije en Roemenië.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

Palance schreef: di 23 sep 2025, 14:33 Ook zitten er 2 tankstations aan de Bosnische zijde, maar dat is ook een grensoverschrijding en dus illegaal.
So, it is illegal to refueling in Bosnian side as foreigner from the Croatian Road? Where do I need to declare it just to go the gas station in Bosnian side?
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Only if you have a permit to allow you to use local border crossings. But a foreigner will not get one.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Ik kwam via een ander forum deze dubbele grensovergang waarbij je een klein stukje door Moldavië moet om terug in Oekraïne terecht te komen. Lijkt een soort transitroute voor Oekraïeners. Als je rechtdoor rijdt zijn namelijk er geen grensposten. De enige grenspost kom je enkel tegen als je de zijweg neemt om verder Moldavië in te gaan.
https://maps.app.goo.gl/12Y9RwTYiEsUxnz46
🍉
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

Bijzonder. Er is verder maar 1 route via een brug van dat stukje naar de rest van Oekraine.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 »

Het viel mij op, tijdens reis balkan, dat er bij de grens Kroatie-servie of Noord-Macedonië-kosovo (weet niet meer zeker welke grens), een Nederlandse agent (althans, een persoon in Nederlands uniform) was, mèt Servische politie schouder band? Het was een donkere schouderband, maar uniform Nederlands, is dat iets wat vaker buiten het seizoen gebeurt? Het leek erop dat hij ook wapens en al had?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

Dat kan wellicht iemand van de EULEX missie zijn, een civiele politiemissie in Kosovo die o.a. helpt bij de grensbewaking, maar ook andere ondersteuning geeft mbt rechtsstaat en handhaving.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Inderdaad niet ongebruikelijk in Kosovo. Ik was een paar jaar terug in Mitrovica en liep toen over de brug naar het Servisch bevolkte noordelijke deel van de stad, en bij de brug stonden Italiaanse carabinieri te patrouilleren.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het staat niet zo meer op ons netvlies, maar KFOR is ook nog steeds actief in Kosovo als vredesmissie. Wel een stuk kleiner dan in de jaren 2000, maar het werkt nog steeds als een matigende factor in de spanningen. Er wordt ook gezegd dat het Amerikaanse component daarvan - alhoewel maar 700 man - wel relevant is om het niet uit te hand te laten lopen, omdat de politieke gevolgen groot zijn.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ De Amerikanen hebben Camp Bondsteel bij Ferizaj. Je ziet in Kosovo ook wel KFOR-voertuigen rondrijden, en ook wel voertuigen met Amerikaanse kentekenplaten. Kosovo is ook uitermate pro-Amerikaans, met een standbeeld van Bill Clinton aan de gelijknamige boulevard in Pristina.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Zowel op de A12 als de A76 wordt nu helemaal geen vertraging gemeld. Zou de grenscontrole zijn beëindigd in NRW? Of alleen vanwege het lange weekend in Duitsland?
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ De hoofdrijbaan van de A12 lijkt nog altijd niet in gebruik te zijn, als ik Google Maps moet geloven. Er is een beetje oranje te zien, maar de vertraging lijkt miniem te zijn.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

^^ Vandaag was de A12 wel weer in de verkeersinfo.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

Op de A76 staat de grenscontrole er helaas ook gewoon nog.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Joshua schreef: ma 22 sep 2025, 20:30 ^^
Zo gaat het trouwens aan de Oost-Europese grenzen. Denk dan maar aan vb Oekraïne en Polen.
Voor de oorlog verschillende keren PL<>UA gedaan.

PL>UA Was iedere keer ongeveer hetzelfde. De Poolse beambte keek even vlug in de auto, nam de papieren even mee voor controle, gaf ze terug en door. De UA kant chaotischer maar ongeveer hetzelfde quacontrole diepte, alleen in de COVID tijd wat vragen over gezondheids/reisverzekering en een test.

UA>PL Echter heel wisselend. De Oekraïense grenspolitie en douane keken standaard alleen vluchtig in de auto, keken even naar de papieren en klaar. De Polen lieten soms iedereen alles uitladen, inspecteerden de tassen, keken onder de motorkap... En andere keren was er geen klap te doen en was het alleen maar "Salo, cigarettes, wodka?" Om na "nee" alleen maar een blik te trekken dat je een domoor bent dat je niks meeneemt om je vervolgens te laten rijden.
martwout2
dorpsstraat

Bericht door martwout2 »

Absoluut. Nederland moet hier op Europees niveau echt over gaan klagen en Duitsland tot minimalistischere controles dwingen, zodat men hoogstends nog met bijv. motoragenten verdachte busjes er tussenuit kan pikken (wat Nederland ook soms doet), maar het verkeer gewoon free-flow rollen kan. Dat Duitsland met deze onzin weg komt, vind ik langzamerhand echt van de zotten.
Hoe lang mag Duitsland nog verlengen? Als ik google, is het al bezig sinds september 2024 dus al ruim een jaar. En dan willen ze eerder nog verlengen dan stoppen. Op een gegeven moment moet je toch als Brussel dan eens stellen dat het nu afgelopen is. Het begint nu echt als een permanente grenscontrole te lijken en dat lijkt me in strijd met het Schengen-verdrag.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

^^

Dan moet Brussel ook durven en daar ligt het probleem, want naat mijn mening zijn deze grenscontroles niet gerechtvaardigd.

Over benieuwd wat men gaat doen, zodra het EU migratiepact in juni 2026 van kracht wordt.
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

Ik vermoed dat er andere prioriteiten zijn dan lidstaten hieraan houden. Lidstaten die je nodig hebt voor die andere prioriteiten. Ik heb niet de indruk dat er erg wakker gelegen wordt van die controles.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Nee, helaas. Ja, de burgemeesters in de grensregio's hoor je weleens in de lokale media maar vanuit onze regering komt er weinig weerwoord; sterker, uitbreiding van grenscontroles staat in menig verkiezingsprogramma, volgens mij.

Het zal wel het effect zijn van: als wij erover klagen dan kunnen wij zelf moeilijker, ooit, zo'n -bijna permanente- fysieke controle instellen.
Kortom, het 'politiek-maatschappelijke' klimaat is er momenteel niet naar, vrees ik.

Voor nu zijn de controles tot 15 maart 2026 verlengt.

https://www.anwb.nl/vakantie/nieuws/202 ... -duitsland

Nou, dan voorzie ik dat de betreffende minister nóg een periode verlenging zal doen, met het oog op die EU migratiepact die dan halverwege juni in gaat. Dan kan men na de zomer van 2026 ofwel stoppen met die controles omdat men 'de eerste positieve effecten van dat migratiepact zien ontstaan' OF er nog een winterperiode van grenscontroles aan knopen omdat de werking van dat migratiepact nog te kort van kracht is geweest voor meetbaar effect.. :twisted: