https://www.gld.nl/nieuws/8388533/auto- ... afgesloten(..)
Auto klem tussen vrachtwagen
Ondanks een poging om uit te wijken, kon een botsing niet meer worden voorkomen. De auto werd tussen beide vrachtwagens klemgereden. Hulpdiensten kwamen massaal ter plaatse en een traumahelikopter landde op de snelweg om assistentie te verlenen.
Het slachtoffer zat bekneld in het voertuig en moest door hulpverleners worden bevrijd. De man is met spoed per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Zijn verwondingen zijn ernstig. (..)
Enkele weken geleden kwam op hetzelfde traject, iets verder terug in de file voor de grenscontrole, een motorrijder om het leven na een aanrijding met een vrachtwagen. (..)
Grenscontroles in Europa
Moderator: Moderatoren
-
Durashift
- expressweg
Re: Grenscontroles in Europa
De grenscontrole aan de Duitse kant op de A12 bij Beek heeft toch al weer wat slachtoffers geëist in de nabije weken.
-
mvalkenburg
- autoweg
Omdat het niet werkt, gaan we het lekker verlengen vanwege de "preventieve werking":
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... s-summiere
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... s-summiere
-
sven_engelen
- expressweg
0,38% van de gecontroleerde mensen mochten het land niet in. Dat is dusdanig verwaarloosbaar dat dat met steekproefsgewijze controle te filteren valt. Het is eigenlijk te idioot voor woorden dat voor zo'n klein aandeel winst wat eruit gehaald wordt, er zo veel druk wordt gelegd op onze marechaussee.
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Ik denk dat het afschaffen van deze controles een van de eerste maatregelen van de nieuwe regering gaat worden.
-
Durashift
- expressweg
Nee, er zijn grotere prioriteiten maar misschien verlengen ze niet over zes maanden.. áls er dan een nieuw kabinet zit.
Ik hoorde in een item op de radio hierover (de 'koude' overdracht van tegengehouden grensgangers in Duitsland die bij ons nét over de grens door DLD grenspolitie uit een busje gezet worden en 'zoek het maar uit') dat men in Duitsland toch al spreekt over een structurele situatie m.b.t. hun grenscontroles.
-
Chris
- Moderator
Volgens mij zijn deze Nederlandse grenscontroles een fantoom, gewoon bestaand werk van de marechaussee omdopen tot een grenscontrole. Ik zou zeggen, laat ze lekker in de waan dat er grenscontroles zijn...
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Grensovergang A37-B402 afgelopen dinsdag.
Locatie in Google Maps: https://www.google.com/maps/@52.7220028 ... FQAw%3D%3D

Locatie in Google Maps: https://www.google.com/maps/@52.7220028 ... FQAw%3D%3D

-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Ik neem die grensovergang niet meer richting Duitsland. Alternatieven genoeg waar je kan doorrijden. De A7 valt meestal wel mee (omdat controle op het voormalige douaneterrein is en je makkelijker langsgewuifd kan worden).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
martwout2
- dorpsstraat
Hoe is momenteel de ervaring binnendoor vanaf Duiven naar Emmerich op een zaterdag? Gedachte is via Babberich om zo de A12 te mijden. Of valt het op de A12 mee op zaterdag?
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Je hoeft niet perse tot Doetinchem door te rijden. Bij Didam de A18 verlaten en dan de N335 naar 's-Heerenberg pakken is ook goed te doen en slechts 6 km om t.o.v. 13 km via Doetinchem. Via Beek - Stokkem (Gld) is nogmaals korter, maar dan moet je diverse 30 km/h zones door en dwars door 's-Heerenberg. Niet echt aan te bevelen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Maandag weer de sluiproute over de Zuider Markweg naar de grens genomen. Behalve twee nieuwe rijbaankussens is er niets veranderd. Ik las een tijdje geleden dat die geplande landbouwsluizen toch als te ingrijpend worden gezien voor bewoners en regionaal (grens)verkeer. Er zijn inmiddels 10 bezwaren ingediend tegen het verkeersbesluit (die zijn ontvankelijk verklaard) en de gemeente gebruikt die input voor een heroverweging: https://www.montferland.info/verkeersma ... rgang-beekDurashift schreef: di 26 aug 2025, 21:08Geniet ervan zolang het nog kan.. want de gemeente gaat er een landbouwsluis plaatsen om al het (sluip)verkeer te weren.Wesso schreef: vr 08 aug 2025, 17:21 (..). De gemeente Montferland heeft eenrichtingsverkeer op de bekende sluiproutes ingesteld, wat in mijn geval betekent dat ik rustig zonder tegenliggers door het mooie platteland kan tuffen. Het was iets na 11.00 uur en er reden vijf auto's voor me. Wel jammer dat er drie rijbaankussens (deze krengen) op de Zuider Markweg zijn aangebracht waar je niet omheen kan, maar voor de rest was het goed te doen.
Dus als ik nog eens naar onze gezellige oosterburen wil neem ik waarschijnlijk weer deze route. Beter dan door/om 's-Heerenberg heen.![]()
Feitelijk wordt er een grensovergang gesloten, voor voertuigen op meer dan twee wielen, niet zijnde landbouw of een ander soort voertuig met voldoende chassishoogte.
https://www.gld.nl/nieuws/8356691/gemee ... -maatregel(..)Montferland heeft een drastische maatregel afgekondigd om ervoor te zorgen dat er geen sluipverkeer meer via Beek naar Duitsland gaat. De gemeente gaat op twee wegen net voor de grensovergang sluizen aanleggen waar regulier verkeer niet meer door kan, alleen nog landbouwverkeer. Daarmee is de weg definitief afgesloten voor automobilisten en is in de praktijk de grens met Duitsland gesloten. (..)
Later werden deze wegen veranderd in eenrichtingswegen. Deze maatregel ging op 4 juli in en duurt tot 7 september. Maar dit bleek ook nog niet goed te werken. Bewoners waren het zat en wierpen in het tweede weekend van augustus zelf een blokkade op. De gemeente kwam ze tegemoet en wethouder Jeanette Derksen zegde verkeersregelaars toe op iedere vrijdag en zaterdag op de Zuider Markweg en bij de rotonde in Beek.
(..)
Deze laatste maatregel gaf direct een positief effect, maar het college ziet dit niet als een oplossing die lang houdbaar is. De gemeente onderzocht verschillende opties en kwam uiteindelijk tot de conclusie dat de zogenoemde landbouwsluis het meest effectief is.
Het zal nog wel een aantal weken duren voordat de sluizen zijn aangelegd, maar in principe zijn ze redelijk eenvoudig te plaatsen. Het college heeft al laten weten dat de sluis op de Eltenseweg waarschijnlijk weer opgeheven kan worden als Duitsland zou stoppen met de grenscontroles.
(..)
Ik moet eerlijk zeggen dat die rijbaankussens (of Gumatec-drempels) wel erg irritant zijn. Misschien dat ik toch nog eens ga ervaren hoe de grenspassage op de A12 verloopt als de wachtrij niet te lang is.
-
Jeff
- expressweg
A12/BAB3 vermijd ik gewoon. Het is irritant rijden vanwege de drukte of vanwege de vele bumperklevers
De A77 en de BAB57 hebben dat gewoon niet. Veel rustiger, veel relaxter + nauwelijks momenten van een permanente controle. Ook al zou ik vanaf Utrecht naar Kleve/Wesel moeten, rij ik nog via de BAB57
De A77 en de BAB57 hebben dat gewoon niet. Veel rustiger, veel relaxter + nauwelijks momenten van een permanente controle. Ook al zou ik vanaf Utrecht naar Kleve/Wesel moeten, rij ik nog via de BAB57
-
Chris
- Moderator
Duitsland gaat de grenscontrole op de A12 bij Frankfurt an der Oder herinrichten om de chronische congestie te verminderen. De rijstroken worden opgeschoven zodat men twee rijstroken gelijktijdig kan controleren. Dit moet de vrijwel permanente file vanuit Polen Duitsland in verminderen.
Tot nu toe is er een versmalling van 2 naar 1 rijstrook en dan controleren ze steeksproefsgewijs. Er zijn geen 100% controles, maar zelfs als ze 80% van het verkeer zonder controle doorwuiven ontstaat er nog een grote file, ook mede omdat hier heel veel vrachtverkeer rijdt.
De grensregio daar is schijtziek van de grenscontroles daar. Słubice staat ook vaak helemaal vast.

Tot nu toe is er een versmalling van 2 naar 1 rijstrook en dan controleren ze steeksproefsgewijs. Er zijn geen 100% controles, maar zelfs als ze 80% van het verkeer zonder controle doorwuiven ontstaat er nog een grote file, ook mede omdat hier heel veel vrachtverkeer rijdt.
De grensregio daar is schijtziek van de grenscontroles daar. Słubice staat ook vaak helemaal vast.

-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Dat doet me herinneren aan mijn ervaring met de Duitse grenscontrole afgelopen zomer: in principe kijken ze even naar binnen en vragen ze aan je waar je heen wil; maar uiteindelijk staat het wel flink vast en levert het je ongeveer 15 minuten extra reistijd op 
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
De echte criminelen pak je echt niet met zulke grenscontroles. Hooguit wat kruimeldieven of nietsvermoedende burgers die er 'verdacht' uitzien door hun huidskleur of het type auto. Tegenwoordig heb je ook camera's die in de gaten kunnen houden wie er de grens passeert. Als je dan zorgt dat er één of twee politieauto's gereed staan, moet dat voldoende zijn.
-
martwout2
- dorpsstraat
Even een update. We zijn na de lunch bij Valk Duiven via Zevenaar, Babberich en Elten gereden. Geen problemen gehad. Het reed normaal door. Autoweg ging toen volgens Google Maps op en neer qua file en reistijd.Coen Tunnel schreef: zo 16 nov 2025, 19:40Mijn ervaring is dat het op de wegen vlakbij de A12 ook vastloopt. Als je wil omrijden en wil doorrijden zou ik eerder denken aan de A18 tot Doetinchem en dan de N316 naar 's-Heerenberg en Emmerich.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Ik heb gisteren de B8 via Elten genomen. De omweg is zo'n 10 minuten, waarschijnlijk minder dan in de file staan op de A12.
In Babberich stond marechaussee, ik dacht dat die wel achter mij aan zouden komen, maar toch niet. Maar toen ik de A3 op reed werd ik meteen door politie achtervolgd en naar de parkeerplaats geleid. Ze vinden het waarschijnlijk verdacht als je de controle probeert te ontwijken.
Ik moest mijn koffer openmaken en een doos, maar al gauw geloofde hij het wel, en ze hebben mijn spullen niet eens aangeraakt.
Ze hadden wel wat opmerkingen dat mijn naam niet Nederlands klinkt en het is ook wat vreemd dat mijn geboorteplaats niet in mijn paspoort staat, ik kan mij best voorstellen dat dat in sommige landen tot problemen leidt. Maar ik kon het allemaal uitleggen en was binnen een paar minuten klaar.
De beste route lijkt mij nog via de N335 naar Emmerich, daar heb ik ze nooit gezien.
Toen bij de Zwitserse grens op de A5 werd het vervelender. Ik werd er (zoals meestal als ze er staan) uitgepikt en gecontroleerd. Wat ik eerder in Zwitserland heb meegemaakt: ik mocht er zelf niet bij zijn. Zijn ze wellicht bang dat je opeens ergens een wapen pakt? Irritant is ook dat ze er altijd zo een bende van maken.
Normaal kijken ze vooral in de kofferruimte, maar ik zag dat ze zelfs mijn cameratasje openmaakte om te kijken of er echt een camera in zat. Zo grondig zijn ze meestal niet.
In een land als Bulgarije zou ik bang zijn dat ze iets stelen, in Zwitserland ben ik daar niet zo bang voor. Maar toen ik thuis iets niet meteen kon vinden, dacht ik toch wel aan ze ...
Overigens ging ik alleen maar daar langs om een vignette te kopen. Vroeger kon je dat direct bij de controle doen, nu moet je het kantoor in en in de rij staan, dan kan ik net zo goed naar een postkantoor gaan als ik er toch langs kom. Volgend jaar doe ik dat maar.
In Babberich stond marechaussee, ik dacht dat die wel achter mij aan zouden komen, maar toch niet. Maar toen ik de A3 op reed werd ik meteen door politie achtervolgd en naar de parkeerplaats geleid. Ze vinden het waarschijnlijk verdacht als je de controle probeert te ontwijken.
Ik moest mijn koffer openmaken en een doos, maar al gauw geloofde hij het wel, en ze hebben mijn spullen niet eens aangeraakt.
Ze hadden wel wat opmerkingen dat mijn naam niet Nederlands klinkt en het is ook wat vreemd dat mijn geboorteplaats niet in mijn paspoort staat, ik kan mij best voorstellen dat dat in sommige landen tot problemen leidt. Maar ik kon het allemaal uitleggen en was binnen een paar minuten klaar.
De beste route lijkt mij nog via de N335 naar Emmerich, daar heb ik ze nooit gezien.
Toen bij de Zwitserse grens op de A5 werd het vervelender. Ik werd er (zoals meestal als ze er staan) uitgepikt en gecontroleerd. Wat ik eerder in Zwitserland heb meegemaakt: ik mocht er zelf niet bij zijn. Zijn ze wellicht bang dat je opeens ergens een wapen pakt? Irritant is ook dat ze er altijd zo een bende van maken.
Normaal kijken ze vooral in de kofferruimte, maar ik zag dat ze zelfs mijn cameratasje openmaakte om te kijken of er echt een camera in zat. Zo grondig zijn ze meestal niet.
In een land als Bulgarije zou ik bang zijn dat ze iets stelen, in Zwitserland ben ik daar niet zo bang voor. Maar toen ik thuis iets niet meteen kon vinden, dacht ik toch wel aan ze ...
Overigens ging ik alleen maar daar langs om een vignette te kopen. Vroeger kon je dat direct bij de controle doen, nu moet je het kantoor in en in de rij staan, dan kan ik net zo goed naar een postkantoor gaan als ik er toch langs kom. Volgend jaar doe ik dat maar.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Waarom koop je niet gewoon de Zwitserse e-vignette? Aangezien je in Zwitserland woont, kan je ook nog eens 1x per jaar het kenteken wisselen. Ik snap niet echt wat nog het voordeel van een klassiek geplakt vignet is. Oostenrijk stopt er vanaf 2027 mee en ik denk dat het ook in Zwitserland een kwestie van een paar jaar tijd is, totdat je uitsluitend nog maar een electronisch vignet kan kopen.
Betreffend grenscontroles: Bij 's-Heerenberg wordt vrijwel nooit gecontroleerd. De B8 is voor de Duitsers een logische eerste uitwijk route, om controles op de A3 te omzeilen, maar dat is de B220 eigenlijk niet meer. Je kan dan altijd zeggen dat je net uit 's-Heerenberg komt of desnoods Doetinchem. Dat past voor de agent ter plekke prima in het plaatje, zodat je voor hun geen omzeilingskandidaat bent.
Dat ik zelf niet bij een controle mocht zijn is me in Zwitserland nog niet gebeurd, al is het inmiddels ook al meerdere jaren geleden, dat ik door de Zwitsers voor het laatst gecontroleerd ben. (Electronische paspoortcontroles op de luchthaven even buitengelaten.) Wel mag ik in Italië er nooit bij zijn, als de Italianen (per telefoon) m'n paspoortgegevens natrekken. Dan wordt ik altijd weggestuurd of de agent loopt er bij weg. Maar dat ik bij een bagagecontrole niet mag toekijken, is me letterlijk nog nergens gebeurd, en dat zou ik ook niet pikken. Niet alleen vanwege de kans op diefstal (dat acht ik in Zwitserland vrijwel uitgesloten), maar gewoon uit principe, of ze ook fatsoenlijk met je bagage omgaan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Gisteren in de rij gestaan op de A76->A4. Het leverde een vertraging van 10 minuten op en ik heb geen Polizei gezien bij de strook voor auto's en bussen. Wel bij die voor vrachtverkeer.
Ik vraag me af hoe dat geregeld is met Nederland aangezien de afsluiting al op Nederlands grondgebied begint met Nederlands materieel. Ik mag toch wel hopen dat de Duitsers dat allemaal betalen.
Eigenlijk zou Nederland hier gewoon totaal geen medewerking aan moeten verlenen. Dan breken de Duitsers maar bv hier de geleiderail open. Hoe ze dan vrachtverkeer van het overige scheiden lijkt me dan verder dan hun probleem. En desnoods zetten ze de controles maar 2 kilometer landinwaarts neer. Er stond bij de afrit Aachen-Laurensberg trouwens ook wel politie 'op wacht' voor degenen die de afrit namen.
Ik vraag me af hoe dat geregeld is met Nederland aangezien de afsluiting al op Nederlands grondgebied begint met Nederlands materieel. Ik mag toch wel hopen dat de Duitsers dat allemaal betalen.
Eigenlijk zou Nederland hier gewoon totaal geen medewerking aan moeten verlenen. Dan breken de Duitsers maar bv hier de geleiderail open. Hoe ze dan vrachtverkeer van het overige scheiden lijkt me dan verder dan hun probleem. En desnoods zetten ze de controles maar 2 kilometer landinwaarts neer. Er stond bij de afrit Aachen-Laurensberg trouwens ook wel politie 'op wacht' voor degenen die de afrit namen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Ben je dan achtervolgd vanaf het moment dat je de A3 richting Oberhausen opreed bij Elten? Dat is een punt waar ik ook wel eens kwam, maar dan vanuit de richting Beek. Ik zou het heel onprettig vinden om achtervolgd en uitvoerig gecontroleerd te worden (ook al heb ik niets te verbergen), zeker door Duitsers. De laatste keer ben ik alleen wezen tanken bij de Star en daarna de A3 richting Arnheim weer opgegaan.marcel schreef: zo 14 dec 2025, 11:56 Ik heb gisteren de B8 via Elten genomen. De omweg is zo'n 10 minuten, waarschijnlijk minder dan in de file staan op de A12.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Dat is me 's nachts in Bocholt ook een keer gebeurd, als ik vanuit Aalten richting de A3 bij Hamminkeln wilde rijden. Het stukje Bibeko 's nachts door de plaats was voldoende voor de politie om me meteen te achtervolgen en staande te houden. Ik moest een alcoholtest doen en dan begon het verhaal nog over drugs met een domme vraag, of niet iedere Nederlander wel eens een jointje rookt ofzo. Het waren verder redelijk vriendelijke agenten, maar ze torpederen je wel met vangvragen. En in zo'n urinetest, waar dan twee agenten je p*nis staan te begluren (controleren dat je de test niet vervalst), had ik echt geen zin in. Zo'n test mag je overigens weigeren, maar dan moet je naar het bureau voor een bloedtest. Vroeger was daar nog een bevel van een officier van justitie voor nodig, maar sinds enkele jaren mogen Duitse agenten zo'n bloedtest zelf verplicht stellen. Officieel moet daar een verdacht voor zijn, maar die kunnen agenten natuurlijk ter plekke verzinnen.
Sowieso vind ik dat de Duitse politie deels nog met achterhaalde methodes drugscontroles doen. En zo'n urinetest is gewoon een grote inbreuk op je privacy. In Nederland en Zwitserland heeft de politie een zweet of speekseltest op zak. De Duitsers willen je altijd laten urineren als ze een test willen. Gelukkig heb ik maar één keer een urinetest moeten doen nabij Allendorf (Eder), dat was ook in de nacht, waar ik vanaf Bromskirchen op de B236 voor zo'n 7 km door een bumperklevende auto achtervolgd werd. Bleek politie te zijn, want bij Allendorf ging dan het blauwe licht aan.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Ja, misschien al eerder en ik had het niet in de gaten. Ze haalden mij heel snel in en er verscheen 'folgen', naar de parkeerplaats een kilometer verderop.Wesso schreef: zo 14 dec 2025, 14:05Ben je dan achtervolgd vanaf het moment dat je de A3 richting Oberhausen opreed bij Elten?
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Eigenlijk zouden de buurlanden als vergelding elke duitse auto eruit moeten pikken en als er Duitsers in zitten ook helemaal ondersteboven moeten keren terwijl de rest een paar uur staat staat te wachten.
En dan groot aankondigen dat alle buurlanden dat blijven doen tot de duitsers kappen met deze treiterij.
En dan groot aankondigen dat alle buurlanden dat blijven doen tot de duitsers kappen met deze treiterij.
-
Jeff
- expressweg
@Duikgek: Ik snap je gedachte zeker, maar punt is een beetje: Daar missen we de FTE's voor
Het kan ook een tikkie grover: Je sluit een aantal grensovergangen af, met de aankondiging dat wanneer de Duitsers stoppen met deze handelingen deze overgangen gelijk weer opengaan. Bonnetje van die maatregelen ook gelijk naar Berlijn sturen
Legt gelijk ook de druk bij de Duitsers neer
Het kan ook een tikkie grover: Je sluit een aantal grensovergangen af, met de aankondiging dat wanneer de Duitsers stoppen met deze handelingen deze overgangen gelijk weer opengaan. Bonnetje van die maatregelen ook gelijk naar Berlijn sturen
Legt gelijk ook de druk bij de Duitsers neer
-
Sophie
- expressweg
Wat maakt een controle door Duitsers anders dan door Nederlanders, Belgen of Fransen?Wesso schreef: zo 14 dec 2025, 14:05 Ik zou het heel onprettig vinden om achtervolgd en uitvoerig gecontroleerd te worden (ook al heb ik niets te verbergen), zeker door Duitsers.
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Omdat het niet je "eigen politie" is. In Nederland weet je dat men niet zo heel lastig doet en ze spreken gewoon je eigen taal. In het buitenland is dat allebei heel anders.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Mee eens. Ik vind de Duitse politie vaak ook niet prettig. Dan liever een strenge Italiaan of Fransman als agent, maar niet dat slijmerige gedoe van Duitsers, die vervolgens elk woord omdraaien in je nadeel en/of aparte testjes met je willen gaan doen.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Drie jaar terug ben ik een keer staande gehouden voor een politiecontrole bij Bremen. Kreeg ik de vraag of ik drugs gebruikte. Nee, antwoordde ik. Toen kreeg ik de vraag of ik niet ooit drugs heb gebruikt toen ik jonger was, want ik kwam tenslotte uit Nederland. Ik heb toen eerlijk gezegd dat ik als 18/19-jarige, zo'n twintig jaar daarvoor, ooit een paar keer heb geblowd. Maar hoe is het in godsnaam relevant voor de Duitse politie dat ik als jongere, in Nederland, twintig jaar geleden een paar keer heb geblowd? Totaal onzinnig, en intimiderend.
-
traveldude
- dorpsstraat
Duitsers zijn wat dat betreft echt malloten die - zo heb ik nu meer de indruk - erg op ons neerkijken. Ik heb jaren geleden noodgedwongen op een noodpaspoort terug moeten reizen uit Zuid-Afrika. Dat ging via Frankfurt. De Duitse douanebeambten maakte grapjes dat dit document “in Amsterdam op de markt te koop is” of iets van die strekking. Totaal ongepast, zeker als je de achtergrond weet: ik was op klaarlichte dag bij een bushalte middenin Johannesburg - waar meerdere mensen stonden - en niet in een no-go zone beroofd met meerdere messen op de keel. Hou zulke grollen voor je als professional. Mensen reizen niet voor de lol op een noodpaspoort.