Grenscontroles in Europa
Moderator: Moderatoren
-
ronny forgeron
- verkeersader
Re: Grenscontroles in Europa
Dat nooddocument is roze, dus bij aankomst in Dusseldorf, nadat mijn paspoort bij het rijbewijsburo in Guangzhou gestolen was en ik met veel moeite en tegenwerking van het consulaat daar het document verkregen had, werd ik door twee beambten uitgelachen vanwege het homo paspoort. Humor voor de omstanders.
-
Chris
- Moderator
Een half jaar geleden verschenen er berichten in de Duitse media dat de Duitse politie de grenscontroles hooguit nog een maand of 2 zou kunnen volhouden, tot er geen personeel meer is. Uiteindelijk is dat niet uitgekomen, ze breiden het zelfs uit, de grenscontroles op de A12 bij Frankfurt an der Oder worden uitgebreid en ze hebben ook geld gekregen om de grenscontrole op de A7 bij Flensburg permanenter te maken. En die grenscontroles aan de Nederlandse grens zijn nog niet bepaald verminderd.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Ik heb geen moeite met de Duitse politie. Ik kan mij nog een staandehouding bij Frankfurt herinneren, dat was een normale routinecontrole: papieren en staat van het voertuig.
Als je beleefd, respectvol en zakelijk blijft, is er niets aan de hand. Het helpt natuurlijk als je de taal spreekt. Daar heb ik van Duitse autoriteiten vaak genoeg vragen en complimenten over gekregen. In gesprek met Duitse burgers juist niet, ik spreek zo goed als vloeiend en accentloos Duits waardoor de Duitse burger denkt dat hij of zij met een landgenoot spreekt.
Dat Duitsers op ons neerkijken klopt niet. Ja, er zijn dingen in Nederland waar de Duitser zich aan ergert: de acceptatie van softdrugs, maximaal 100 km/h op de snelweg, de losse omgangsvormen, onze directheid en de hoge prijzen, waaronder onder andere de parkeertarieven. Duitsers vinden Nederland een duur land.
Maar aan de andere kant zijn ze jaloers op de staat van onze wegen, ons openbaar vervoer, de veel minder aanwezige bureaucratie, onze tolerantie en de snelheid waarmee projecten worden afgerond.
Als je beleefd, respectvol en zakelijk blijft, is er niets aan de hand. Het helpt natuurlijk als je de taal spreekt. Daar heb ik van Duitse autoriteiten vaak genoeg vragen en complimenten over gekregen. In gesprek met Duitse burgers juist niet, ik spreek zo goed als vloeiend en accentloos Duits waardoor de Duitse burger denkt dat hij of zij met een landgenoot spreekt.
Dat Duitsers op ons neerkijken klopt niet. Ja, er zijn dingen in Nederland waar de Duitser zich aan ergert: de acceptatie van softdrugs, maximaal 100 km/h op de snelweg, de losse omgangsvormen, onze directheid en de hoge prijzen, waaronder onder andere de parkeertarieven. Duitsers vinden Nederland een duur land.
Maar aan de andere kant zijn ze jaloers op de staat van onze wegen, ons openbaar vervoer, de veel minder aanwezige bureaucratie, onze tolerantie en de snelheid waarmee projecten worden afgerond.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
In veel landen klopt die ongeschreven basisregel, maar in Duitsland dus niet altijd. Dan kan je nog zo beleefd en respectvol zijn, sommige Duitse agenten willen "auf Teufel komm raus" iets vinden of vinden het uit machtdemonstratie lollig grapjes te maken. Ik kan me geheel in de (negatieve) verhalen van bovenstaande forummers vinden. Ja, er zijn natuurlijk ook prima Duitse agenten onderweg, maar er zitten bovengemiddeld veel vreemde figuren tussen.Hajo schreef: zo 21 dec 2025, 0:51 Als je beleefd, respectvol en zakelijk blijft, is er niets aan de hand. Het helpt natuurlijk als je de taal spreekt.
Eens, over het algemeen vinden Duitsers Nederlanders sympathiek en Duitsers kunnen ook bovengemiddeld gastvrij zijn. Velen kijken zelfs op hoe modern en voortvarend Nederland t.o.v. van Duitsland is, dus ze kijken deels ook wel naar je op. En mijn vriendschappen uit NRW houden desondanks de afstand altijd nog goed stand. Maar aan de andere kant zijn er nog genoeg Duitsers die grapjes over hun buurlanden maken, die soms neerbuigend zijn, om hun eigen image wat op te poetsen. Aan de andere kant: Welk land maakt geen (neerbuigende) grapjes over hun buren? Nederlanders kunnen dat ook wel over België en Duitsland.
Mijn kritiek is helemaal niet op Duitsers in het algemeen gericht, maar puur en specifiek op de Duitse politie en/of douane. Als agent moet je professioneel blijven, en juist dát kunnen er een heel aantal niet.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Ik reed vandaag naar Meppen in Duitsland over de A37/B402. Bij de grens was er controle, maar wat ik nog schokkender vond is dat de Duitsers als snelheidsremmer geen tijdelijke drempels hebben geplaatst, maar op iets van vier of vijf plekken telkens zo'n naar schatting 15-20 cm asfalt rijstrookbreed hebben weggefreesd, tot enkele centimeters diep. De weg is dus moedwillig beschadigd. Natuurlijk kan dit op zich wel makkelijk gerepareerd worden, maar voor een tijdelijke maatregel, wat de grenscontroles hier toch zouden moeten zijn, vind ik dit enorm ver gaan.
Ik weet niet hoelang het er al is, maar dit bericht op X van 16 november meldt het al: https://x.com/DiedBond/status/199018974 ... 62/photo/1
Ik weet niet hoelang het er al is, maar dit bericht op X van 16 november meldt het al: https://x.com/DiedBond/status/199018974 ... 62/photo/1
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Chris
- Moderator
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Ook nog gestopt met de vraag waar we naartoe gingen (ik heb gewoon even gezegd dat we gingen tanken aan de andere kant van de grens), en of we vuurwerk gingen kopen (nee) en of we drugs of wapens bij ons hadden. De man was verder wel vriendelijk en na het beantwoorden van die vraag met "nee" konden we weer doorrijden. Het leek gewaardeerd te worden dat ik Duits sprak. Maar alsnog slaat het natuurlijk helemaal nergens op. Schengen is op deze manier steeds meer een loze letter, één van de grootste geneugten van de EU vakkundig de nek omgedraaid.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Allemachtig. Nederland en andere Duitse buurlanden zouden wat mij betreft meer druk bij de EU moeten uitvoeren om dit soort praktijken tegen te gaan. Sowieso is een asielstroom vanuit Nederland hoogst onwaarschijnlijk. Die vraag naar drugs was natuurlijk weer algemene profilering.

Helemaal mee eens. Eigenlijk zou iedereen dat in het gezicht van de agenten aan de grens moeten zeggen. Ze zouden zich moeten schamen voor hun werkgever. Die zielige AfD-zieltjes mogen wat mij betreft allemaal lekker naar Rusland verhuizen, waar het toch ooo zo gezellig is.Coen Tunnel schreef: zo 21 dec 2025, 23:47 Schengen is op deze manier steeds meer een loze letter, één van de grootste geneugten van de EU vakkundig de nek omgedraaid.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Voor de coffeeshops in Nederland staat het vol met duitse platen...
-
mvalkenburg
- autoweg
Ook mijn ervaring. Ja, ik spreek ook de taal, ja ik begin ook netjes (geen zin in gedoe) maar het gebeurt net even te vaak dat er in plaats van "Guten Tag" de begroeting luidt "Wo sind die Drogen?". Ja, dan ben ik dus ook klaar.SnarfFlevoland schreef: zo 21 dec 2025, 14:24In veel landen klopt die ongeschreven basisregel, maar in Duitsland dus niet altijd. Dan kan je nog zo beleefd en respectvol zijn, sommige Duitse agenten willen "auf Teufel komm raus" iets vinden of vinden het uit machtdemonstratie lollig grapjes te maken. Ik kan me geheel in de (negatieve) verhalen van bovenstaande forummers vinden. Ja, er zijn natuurlijk ook prima Duitse agenten onderweg, maar er zitten bovengemiddeld veel vreemde figuren tussen.Hajo schreef: zo 21 dec 2025, 0:51 Als je beleefd, respectvol en zakelijk blijft, is er niets aan de hand. Het helpt natuurlijk als je de taal spreekt.
-
hneel
- autoweg
En in Duitsland zijn ze inmiddels zelf ook al aan het experimenteren met Cannabis-Clubs.duikgek89 schreef: ma 22 dec 2025, 10:14En als we het over drugs hebben...
Voor de coffeeshops in Nederland staat het vol met duitse platen...
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Die route is (ri Duitsland) echt af te raden omdat alles (portocabines, doorzochte wagens, etc) op de snelweg zelf staat en je snel in een lange file staat. Alle andere grensovergangen ten noorden van de NL-A1 zijn vrijwel probleemloos en op de Bundesweg-overgangen wordt vrijwel nooit gecontroleerd. Af en toe zie je wel eens een politie-autootje staan, die wellicht een touringcar of lijnbus van de weg haalt (wuift). Op de NL-A7 gaat alles via de rustplaats met veel ruimte. Via Bunde rijden heeft het nadeel dat je in een file kan komen te staan voor mensen die goedkoop willen tanken (en de weg blokkeren)Coen Tunnel schreef: zo 21 dec 2025, 23:15 Ik reed vandaag naar Meppen in Duitsland over de A37/B402.
In stadjes als Bunde, Weener of Leer (en vermoedelijk veel meer) staan er veel reclameborden in het Nederlands voor vuurwerkverkoop
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Maar gisteren wel; tenminste, ik zag op Google Maps ook vertraging op de N366/B408 via Rütenbrock. En het zou me ook niks verbazen als ze vanaf de controlepost op de B402 ook de parallelle Am Schlagbaum/Zollstraße tussen Zwartemeer en Schöninghsdorf in de gaten houden, dus als je daar gaat omrijden kunnen ze je alsnog stoppen. Blijft de kleine grensovergang tussen Emmer-Compascuum en Lindloh over in dat gebied, daar zul je vermoedelijk zonder problemen door kunnen rijden. Maar gezien de vertraging op de A37/B402 gisteren maar beperkt was (de wachtrij was enkele voertuigen) kon omrijden ook niet echt uit.Peter schreef: ma 22 dec 2025, 13:07Die route is (ri Duitsland) echt af te raden omdat alles (portocabines, doorzochte wagens, etc) op de snelweg zelf staat en je snel in een lange file staat. Alle andere grensovergangen ten noorden van de NL-A1 zijn vrijwel probleemloos en op de Bundesweg-overgangen wordt vrijwel nooit gecontroleerd.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Dan ben ik waarschijnlijk de uitzondering. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt.mvalkenburg schreef: ma 22 dec 2025, 10:35Ook mijn ervaring. Ja, ik spreek ook de taal, ja ik begin ook netjes (geen zin in gedoe) maar het gebeurt net even te vaak dat er in plaats van "Guten Tag" de begroeting luidt "Wo sind die Drogen?". Ja, dan ben ik dus ook klaar.SnarfFlevoland schreef: zo 21 dec 2025, 14:24In veel landen klopt die ongeschreven basisregel, maar in Duitsland dus niet altijd. Dan kan je nog zo beleefd en respectvol zijn, sommige Duitse agenten willen "auf Teufel komm raus" iets vinden of vinden het uit machtdemonstratie lollig grapjes te maken. Ik kan me geheel in de (negatieve) verhalen van bovenstaande forummers vinden. Ja, er zijn natuurlijk ook prima Duitse agenten onderweg, maar er zitten bovengemiddeld veel vreemde figuren tussen.Hajo schreef: zo 21 dec 2025, 0:51 Als je beleefd, respectvol en zakelijk blijft, is er niets aan de hand. Het helpt natuurlijk als je de taal spreekt.
Voor de goede orde: tegen een Duitse agent die je zo'n vraag als "Wo sind die Drogen?" toesnauwt, kun je op twee manieren reageren. Heb je het idee dat de vraag, ook gezien de situatie, een (misplaatste) grap is? Dan kun je lachend bijvoorbeeld zeggen: "Die hab ich Zuhause gelassen". Als de agent het echt meent, kun je met stemverheffing, maar wel beleefd, zeggen dat je niet gediend bent van dat soort grappen. Wordt het spannend? Zeg hem dat je zijn meerdere wilt spreken. "Und zwar sofort!". Grote kans dat de agent sorry zegt en je laat gaan.
Let wel: ik heb het nooit meegemaakt, dus mocht je zo'n reactie willen proberen, dan is dat voor eigen risico. Ik ben niet aansprakelijk voor de eventuele gevolgen.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Jablan
- stadsweg
Herken hier niets van. Eerder andersom: de Nederlandse Marechaussee vinden wij onbeschoft, in de rest van Europa zijn het gewoon ambtenaren, die hun werk doen. Zal wel meespelen, dat wij buiten de risicoprofielen vallen en daarom minder vaak worden gecontroleerd.
(Maar als we gecontroleerd worden, dan ook grondig.)
(Maar als we gecontroleerd worden, dan ook grondig.)
-
mvalkenburg
- autoweg
De Nederlandse marechaussee is ook vaak onbeschoft. En - op Schiphol dan - meestal niet bezig met paspoortcontrole.Jablan schreef: ma 22 dec 2025, 20:28 Herken hier niets van. Eerder andersom: de Nederlandse Marechaussee vinden wij onbeschoft, in de rest van Europa zijn het gewoon ambtenaren, die hun werk doen.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
De KMAR heeft op Schiphol dan ook meer taken dan alleen paspoortcontrole.
Ik heb nooit iets van onbeschoftheid gemerkt, maar het is natuurlijk ook hoe je zelf iemand benadert.
Ik heb nooit iets van onbeschoftheid gemerkt, maar het is natuurlijk ook hoe je zelf iemand benadert.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
mvalkenburg
- autoweg
Klopt. De paspoortcontrole staat ook vrij laag op de prioriteitenlijst van ze.Palance schreef: di 23 dec 2025, 6:50 De KMAR heeft op Schiphol dan ook meer taken dan alleen paspoortcontrole.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Ik ook niet. Ik kom niet heel vaak met hen in aanraking, maar je komt ze hier rond Schiphol natuurlijk vrij vaak tegen, ook omdat ze in een gebied rond de luchthaven op de openbare weg ook reguliere politietaken uitvoeren. Ik vind het over het algemeen prima lui met wie ook prima te praten valt. In hun uniform en houding vind ik ze wat steviger overkomen dan gewone politieagenten en dat dwingt allemaal wat meer respect af.Palance schreef: di 23 dec 2025, 6:50 Ik heb nooit iets van onbeschoftheid gemerkt, maar het is natuurlijk ook hoe je zelf iemand benadert.
-
Durashift
- expressweg
Maatregelen aan de NL kant door die DLD grenscontroles veroorzaken een tekort op de begroting van ons Rijkswaterstaat.
(hoofdstuk 3, productartikelen.)
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 0-A-2.html(..)Bij de grenscontroles RWS is een tegenvaller gemeld van € 5 miljoen, voortkomend uit maatregelen die nodig zijn door de ingestelde grenscontroles in Duitsland. De kosten worden gedekt uit de generieke investeringsruimte. (..)
(hoofdstuk 3, productartikelen.)
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Dus hiermee is mijn hoop in deze laatste zin de grond in geboord.
Palance schreef: zo 14 dec 2025, 13:35 Gisteren in de rij gestaan op de A76->A4. Het leverde een vertraging van 10 minuten op en ik heb geen Polizei gezien bij de strook voor auto's en bussen. Wel bij die voor vrachtverkeer.
Ik vraag me af hoe dat geregeld is met Nederland aangezien de afsluiting al op Nederlands grondgebied begint met Nederlands materieel. Ik mag toch wel hopen dat de Duitsers dat allemaal betalen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
MINI
- dorpsstraat
Dat klopt allemaal wat je zegt. Krijg van Duitse vrienden bijna altijd te horen (en soms zelfs jaloers zijn in goede zin) hoe het kan dat mijn Duits zo goed is. Maar inderdaad, als je beleefd blijft, zijn ze dat ook naar jou. Op ons neerkijken doen ze zeer zeker niet, enkel de punten die je opnoemt waar ze zich aan ergeren is zeker waar. Zeker de minder aanwezige bureaucratie in vergelijking met Duitsland. Snelheid met projecten idem, waar zij over een stuk snelweg jaren doen, is dat hier binnen afzienbare tijd klaar.Hajo schreef: zo 21 dec 2025, 0:51 Ik heb geen moeite met de Duitse politie. Ik kan mij nog een staandehouding bij Frankfurt herinneren, dat was een normale routinecontrole: papieren en staat van het voertuig.
Als je beleefd, respectvol en zakelijk blijft, is er niets aan de hand. Het helpt natuurlijk als je de taal spreekt. Daar heb ik van Duitse autoriteiten vaak genoeg vragen en complimenten over gekregen. In gesprek met Duitse burgers juist niet, ik spreek zo goed als vloeiend en accentloos Duits waardoor de Duitse burger denkt dat hij of zij met een landgenoot spreekt.![]()
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Je moet in ieder geval nooit (en al helemaal niet naar de politie toe) beginnen met tutoyeren. Dat we dat in Nederland gewend zijn betekent natuurlijk niet dat dat in het buitenland ook zomaar geaccepteerd wordt.MINI schreef: za 03 jan 2026, 1:09 Maar inderdaad, als je beleefd blijft, zijn ze dat ook naar jou. Op ons neerkijken doen ze zeer zeker niet, enkel de punten die je opnoemt waar ze zich aan ergeren is zeker waar.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Gedurende mijn reis naar Nederland eind december geen grenscontroles gehad. Duitsland in bij Rheinfelden (A861) niemand te bekennen, en ook terug bij Venlo op de A61 heen en terug niks te bekennen. Uiteindelijk terug Zwitserland in door Zwitserse douaniers doorgewuifd. That's all. Wel zag ik continu rode lijnen op Google Maps bij Bergh en De Lutte. Vooral bij Bergh leek er zelfs 's nachts een filetje te staan. Apart.
-
Egbert
- expressweg
Het is bekend dat Google zijn data ook van de verplaatsingen van mobieltjes haalt. Zou die de "massa" aan grenspolitie op die plek hebben geïnterpreteerd als stilstaand verkeer?
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Heb bij Bergh ook wel gezien dat ze 's ochtends heel vroeg op een afstandje koffie zaten te zuipen en helemaal niet geinteresseerd waren in wat er langs kwam.
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
Daar kwam ik vanmorgen ook overheen. Dat zijn echte snelheidsremmers, niet leuk meer. Maar geen poppetje onder die tent vanwege sneeuw / kou. Beetje jammer.Coen Tunnel schreef: zo 21 dec 2025, 23:15 Ik reed vandaag naar Meppen in Duitsland over de A37/B402. Bij de grens was er controle, maar wat ik nog schokkender vond is dat de Duitsers als snelheidsremmer geen tijdelijke drempels hebben geplaatst, maar op iets van vier of vijf plekken telkens zo'n naar schatting 15-20 cm asfalt rijstrookbreed hebben weggefreesd, tot enkele centimeters diep. De weg is dus moedwillig beschadigd.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Als het tijd is voor koffie, dan is het tijd voor koffie. Dat heeft dan uiteraard de prioriteit.duikgek89 schreef: vr 09 jan 2026, 6:36 Heb bij Bergh ook wel gezien dat ze 's ochtends heel vroeg op een afstandje koffie zaten te zuipen en helemaal niet geinteresseerd waren in wat er langs kwam.
Als de koffie op is kun je weer verder met het lastigvallen van brave burgers die het wagen een Schengen-binnengrens te passeren.