Grenscontroles in Europa
Moderator: Moderatoren
-
martwout2
- dorpsstraat
Re: Grenscontroles in Europa
En weer verlenging Duitsland. Nu tot september 2026. Dan is het dan 2 jaar bezig. Ik snap niet dat Brussel eens ingrijpt. Dan kan je Schengen net zo goed opheffen als het structureel mag doorgaan. Artikel verlenging https://www.gld.nl/nieuws/8435025/duits ... x7_uOlUraA
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Nederland en andere buurlanden van Duitsland moeten ook gewoon echt serieus gaan klagen en druk op Brussel gaan uitoefenen. Zonder die druk schijnt de EU er domweg niet veel aan te doen. Duitsland lapt al lang diverse EU/Schengen-regels aan hun laars, alsof zulke regels alleen goed zijn zolang het hun zelf uitkomt.
Overigens wel opvallend dat sommige grensovergangen zo stelselmatig hinder ondervinden, zoals een permanente controlepost bij de Lutte en Bergh, maar elders weer niet, bijv. bij Venlo en Roermond. Eerst was dat nog met verschillende controleregimes tussen de deelstaten Niedersachsen en NRW te verklaren, maar dat gaat inmiddels niet meer op. Waarom de A61 dan bijv. minder interessant is voor een stelselmatige controle als pakweg de A3? Duitse logica waarschijnlijk.
Overigens vind ik de Duits-Zwitserse grens sinds de ophoging van grenscontroles met andere Duitse buurlanden minder intensief geworden. Min of meer is het eigenlijk weer op het niveau van voor de grote immigratievloed van 2015. Hier en daar zie je nog wel de Duitse douane ("Zoll"), maar die hebben andere controletaken (goederen) dan de Bundespolizei (personen).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
martwout2
- dorpsstraat
En binnenwegen doen ze weinig mee. Op de weg bij Vaals niets en overgang Nijmegen 1x een auto zien staan. Maar controle die keren niet gezien. Tsja, dan gaan de mensen die kwaad willen wel binnendoor.SnarfFlevoland schreef: ma 16 feb 2026, 12:44 Overigens wel opvallend dat sommige grensovergangen zo stelselmatig hinder ondervinden, zoals een permanente controlepost bij de Lutte en Bergh, maar elders weer niet, bijv. bij Venlo en Roermond. Eerst was dat nog met verschillende controleregimes tussen de deelstaten Niedersachsen en NRW te verklaren, maar dat gaat inmiddels niet meer op. Waarom de A61 dan bijv. minder interessant is voor een stelselmatige controle als pakweg de A3? Duitse logica waarschijnlijk.![]()
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Een van de grootste en meest zichtbare verworvenheden van de EU is (was?) Schengen.martwout2 schreef: ma 16 feb 2026, 12:31 En weer verlenging Duitsland. Nu tot september 2026. Dan is het dan 2 jaar bezig. Ik snap niet dat Brussel eens ingrijpt. Dan kan je Schengen net zo goed opheffen als het structureel mag doorgaan. Artikel verlenging https://www.gld.nl/nieuws/8435025/duits ... x7_uOlUraA
Nu zijn we weer meer dan 30 jaar terug in de tijd en moet ik soms aan de grens uitleggen wat ik in Duitsland wil doen. Het is totaal belachelijk dat er nu de facto permanente controles op Schengen-binnengrenzen zijn, die elke keer met een rotsmoesje verlengd worden. Het kost tijd en geld, en het druist volledig tegen Schengen in.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
De grenscontroles van Duitsland beginnen ook een steeds permanenter karakter te krijgen, is me onlangs opgevallen. Met vaste omleggingen van de rijbaan, permanente infrastructuur zoals verlichting, "tolhuisjes", versmallingen...
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Ger81
- autoweg
Alles voor de veiligheidWimpie25 schreef: ma 16 feb 2026, 16:23 De grenscontroles van Duitsland beginnen ook een steeds permanenter karakter te krijgen, is me onlangs opgevallen. Met vaste omleggingen van de rijbaan, permanente infrastructuur zoals verlichting, "tolhuisjes", versmallingen...
Ubi volentia est, via est
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Dezelfde meuk als ze ook aan de grote grensovergangen met Oostenrijk op de A3, A8 en A93 hebben geplaatst. En in iets mindere mate ook op de A7. Dat spul staat er al sinds 2015/16. Moet je maar even laten zakken. Alweer ruim 10 jaar!Wimpie25 schreef: ma 16 feb 2026, 16:23 De grenscontroles van Duitsland beginnen ook een steeds permanenter karakter te krijgen, is me onlangs opgevallen. Met vaste omleggingen van de rijbaan, permanente infrastructuur zoals verlichting, "tolhuisjes", versmallingen...
Alleen de grensovergang op de A96 bij Lindau is nog geheel vrij van controle infrastructuur, maar ze doen wel af en toe mobiele controles bij afrit 3 "Sigmarszell". Dan ben je net als op de A3 echter al de eerste afrit op Duits grondgebied voorbij, dus kan je de controle A heel makkelijk omzeilen of B ook zonder ooit de grens feitelijk overgestroken te zijn toch in een grenscontrole terecht komen.
Overigens heeft men ook op de grensovergang Neuenburg (Franse A36), dat vroeger de A862 was, ook een controlepost neergezet, maar die schijnt op een bepaalde manier mobiel te zijn. Soms wordt daar hinder op Google aangegeven, soms niet. Misschien zoiets als op de A61 achter Venlo.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
MaartenE
- verkeersader
De grensstations (of de eerste grote stad na de grens, zoals Mönchengladbach en Aken) hebben ook opvallend veel politie valt mij op. Ik heb niks te verbergen, maar je zou er haast zenuwachtig van worden.
Ben het echt beu dat Duitsland het Schengenverdrag onder haast valse voorwendselen naar eigen hand zet.
Ben het echt beu dat Duitsland het Schengenverdrag onder haast valse voorwendselen naar eigen hand zet.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
Tommy
- autoweg
Eens. Telkens ik er langs kom zijn de kinderen op de achterbank onder de indruk of zelfs wat bang...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
De vernielde rijbaan op de B402 bij Zwartemeer/Hebelermeer (verlengde van de Nederlandse A37) voor de Duitse grenscontrole is op deze video goed te zien (linkjes naar TikTok en Facebook, beiden tonen dezelfde video):
https://www.tiktok.com/@noli.ding/video ... 8953757984
https://www.facebook.com/watch/?ref=sav ... 6267391857
https://www.tiktok.com/@noli.ding/video ... 8953757984
https://www.facebook.com/watch/?ref=sav ... 6267391857
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Compleet van de zotten.
Grensovergangen met Nederland zo bewaken heeft in mijn optiek ook niks meer met de angst van illegale emigratie te maken, maar gewoon burgertje pesten en kleine vissen met wat drugs o.i.d. er tussenuit pikken. Om vervolgens in de Bundestag te kunnen zeggen: "We hebben wat gedaan."
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
-
Kaaiman
- Secretaris
Wat zijn dit voor DDR-praktijken...
En ondertussen kun je op de grensovergangen N382-B403, N853-L44 en waarschijnlijk ook de N863-L47 ongehinderd doorrijden.
Op de grensovergang N366-B408 ben ik 1,5 jaar geleden wel eens staande gehouden, geen idee hoe dat nu is.
En ondertussen kun je op de grensovergangen N382-B403, N853-L44 en waarschijnlijk ook de N863-L47 ongehinderd doorrijden.
Op de grensovergang N366-B408 ben ik 1,5 jaar geleden wel eens staande gehouden, geen idee hoe dat nu is.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Er staat soms een politiebusje of politieauto, maar die controleert vrijwel niemand. Wellicht dat ze geblindeerde busjes of obscure kentekens eruit halen, maar ik heb ze nog nooit een auto of bus of vrachtwagen zien controleren, hoewel ik hier minstens eens per 2 maanden de grens passeer. Bij Bourtange heb ik nog nooit een controle gezien, maar daar rij ik minder vaak.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
De sluipverkeersoap bij Beek gaat maar door. Er is inmiddels een week eenrichtingsverkeer op het stukje Eltenseweg voor de grens, en er zijn 38 boetes van 190 euro uitgedeeld waar niet iedereen even laconiek op reageert. De lokale snackbarhouder klaagt dat klanten uit Elten wegblijven omdat de friet koud is als ze de omweg naar huis hebben genomen.
https://www.gld.nl/nieuws/8436437/tient ... chtingsweg
In bredere zin lopen de extra kosten voor transportbedrijven alleen maar verder op door de grenscontroles. Het kost ze miljoenen. Er wordt een oproep gedaan om weer met Duitsland te praten over het verkorten van de wachttijden, bijvoorbeeld door vrachtwagenstroken.
https://archive.ph/5Skwt (De Gelderlander)
In bredere zin lopen de extra kosten voor transportbedrijven alleen maar verder op door de grenscontroles. Het kost ze miljoenen. Er wordt een oproep gedaan om weer met Duitsland te praten over het verkorten van de wachttijden, bijvoorbeeld door vrachtwagenstroken.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Trump zou voor straf importheffingen invoeren voor de Duitsers 
En koude patat is natuurlijk helemaal een doodzonde
En koude patat is natuurlijk helemaal een doodzonde
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Probleem is nu dat alles over één strook over de VZP wordt geperst. Dat gebeurde zelfs pre-Schengen niet, want toen had het grensstation meerdere stroken.Wesso schreef: do 19 feb 2026, 13:23 De sluipverkeersoap bij Beek gaat maar door. Er is inmiddels een week eenrichtingsverkeer op het stukje Eltenseweg voor de grens, en er zijn 38 boetes van 190 euro uitgedeeld waar niet iedereen even laconiek op reageert. De lokale snackbarhouder klaagt dat klanten uit Elten wegblijven omdat de friet koud is als ze de omweg naar huis hebben genomen.

Maar uiteraard is dat na Schengen gesloopt, en nu de Duitsers drie decennia later hebben besloten Schengen te negeren, zitten wij in Nederland met de files op ons grondgebied (en kosten voor veiligheidsmaatregelen) omdat de Duitsers nu alles in één strookje stapvoets over de VZP proppen. En veel grotere volumes dan vroeger, want door Schengen zijn mensen ingesteld op het makkelijk kunnen overschrijden van de grens. Wat nu op sommige plekken niet meer kan.
Zolang je op het OWN, maar ook op wegen als de N35 en A77 zonder problemen kan doorrijden, hebben vaste grenscontroles op specifieke grensovergangen weinig zin omdat ze zo makkelijk te omzeilen zijn voor wie dat maar wil.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op do 19 feb 2026, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Die snackbarhouder zegt dat ie de helft van zijn omzet kwijt is door dat lange omrijden, dat is nogal wat. Hij is daarom een petitie gestart. De teller staat nu op 951 en het doel is 5000 handtekeningen. Er moet een einde komen aan deze ellende en hoe kan dat beter dan met een petitie? Tekent allen! Zo krijgen we Madame Jeanette op de knieën!
Of laten we eens naar Beek gaan voor een patatje of een frietje, die arme man kent het verschil niet meer
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
25 miljoen in een jaar? 68.500 per dag?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
Chris
- Moderator
Dat klopt inderdaad niet. Zo'n getal is wellicht eerder het totale aantal grensoverschrijdend verkeer op alle grensovergangen van dat douane-district of zo.
In 1990 passeerden dagelijks 17.000 voertuigen de grens daar.
In 1990 passeerden dagelijks 17.000 voertuigen de grens daar.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ik denk dat er toen veel minder forenzen waren (want grenscontroles) en meer vakantieverkeer, dan heb je wel meer mensen in een voertuig. Zou dat kunnen?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Dat lijkt alsnog aan de hoge kant. Zelfs als dat per richting is en om personen gaat kom je op 34.250 personen per dag uit. Destijds zaten er gemiddeld wel meer personen in een voertuig dan nu, tussen de 1,5 en 1,8 personen per voertuig. Grensoverschrijdend zal dat gemiddeld vermoedelijk meer aan de hogere kant zijn geweest. Maar dan zit je nog op een dikke 19.000 mvt/dag per richting, of 38.000 mvt/dag voor beide richtingen. Dat zijn intensiteiten die rond de huidige intensiteiten liggen en dat kan niet kloppen.
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
Is er misschien een . weggevallen? 2.5 miljoen > 6850 per dag.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
-
Ger81
- autoweg
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
-
KaiserVonB1
- polderweggetje
Vandaag en gisteren en vorige week zaterdag weer meerdere grenzen gepasseerd. Vorige week zaterdag rond 9 uur a74(NL)/a61(DE) geen controle. A5(DE)/a2(CH) rond 14.00 uur wel controle Zwitserland in gezien. Alhoewel iedereen werd doorgewuifd en maximaal 3 minuten kwa file gestaan. Terwijl Rheinfelden aangaf 15 minuten. Gisteren op vrijdag om 17.00 uur Rheinfelden Van Zwitserland naar Duitsland weer 3 minuten file en Duitsland controleerde, rond 17:15 A5(DE)/A36(FR) geen controles Frankrijk in wel Duitsland controleerde met twee geïmproviseerde tenten.
Vandaag A35(FR)/B9(DE) Karlsruhe Duitsland in weer grenscontrole met een tent op de weg. Frankrijk geen controle.
Vandaag A35(FR)/B9(DE) Karlsruhe Duitsland in weer grenscontrole met een tent op de weg. Frankrijk geen controle.
-
verfmeer95
- expressweg
En weer hebben de Duitse grenscontroles tot slachtoffers geleid: https://nos.nl/artikel/2604970-kettingb ... -babberich
-
sven_engelen
- expressweg
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Ger81
- autoweg
Dat vinden de Achterhoekse gemeenten, bij monde van de burgemeester van Doetinchem, nu ook.
Ubi volentia est, via est