Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

sven_engelen
expressweg

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door sven_engelen »

Dat in vergelijking met nu:

* N37 Zwartemeer: 15.400
* A7 Nieuweschans: 12.200
* A1 De Lutte: 19.600
* A77 Gennep: 17.400
* A12 Beek: 32.800
* A67 Venlo: 34.100
* A74 Venlo: 33.800
* A76 Bocholtz:30.400

Het wordt zo wel opeens duidelijk waarom er bij Venlo maar nauwelijks wordt gecontroleerd.
S3mv
woonerf

Bericht door S3mv »

De controles bij de Nederlandse grens zijn ook nog wel erg provisorisch ingericht. Alsof de Duitsers dit even voor een weekendje controleren hebben neergezet. De situatie bij de grensovergangen met Oostenrijk is permanenter ingericht waardoor het verkeer via 2 rijstroken op de hoofdrijbaan door de controle kan. De grensovergang Kufstein-Kiefersfelden is als ik het goed heb drukker dan de A12 bij Beek en daar zie je vooral noemenswaardige vertragingen op drukke reisdagen en niet de hele dag door +20 of +30 minuten. Maarja, voordat men in Duitsland gaat bedenken dat deze inrichting misschien ook bij de drukke grensovergangen met Nederland handig is zijn we helaas heel wat slachtoffers verder ben ik bang.
de_Aristocraat
stadsweg

Bericht door de_Aristocraat »

Punt wat ik wilde maken is dat men zich druk maakt over de gevaarzetting van de grenscontroles, terwijl file's door geheel het land de normaalste zaak van de wereld zijn en als mensen ergens achterin klappen we niet de schuld bij de file zoeken, maar bij de bestuurder die kennelijk was afgeleid.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ maar deze files worden bewust en met twijfelachtige reden gecreëerd. Deze ongevallen zijn vermijdbaar.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

De files zijn ook venijniger omdat het van vrij rustig verkeer ineens naar absolute stilstand gaat. Er wordt volgens mij wel afdoende gewaarschuwd tegenwoordig. In Friesland heb je ook een aantal beweegbare bruggen in het snelwegnet, in principe komt het dus vaker voor dat je van vrij rustig verkeer ineens moet stilstaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

Als men het in zou richten als een doseer oprijstrook, of een Frans tolstation, prima. Waarschuwingslampen 600 meter van tevoren, snelheidsbeperkingen, helemaal prima. Zoals ze het op de A1 hebben ingericht ziet eruit alsof ze scooters controleren op de rollerbank.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

MaartenE schreef: ma 27 apr 2026, 10:50 Als men het in zou richten als een doseer oprijstrook, of een Frans tolstation, prima.
Helemaal niet "prima". Het blijft indruisen tegen het Schengen verdrag.
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

^^
MaartenE schreef: za 25 apr 2026, 22:55
Sondermaut schreef: za 25 apr 2026, 21:35 De Duitse grenscontroles hebben vanmiddag opnieuw een dodelijk slachtoffer geëist, ditmaal op de A12 tussen Oud-Dijk en de grens: https://nos.nl/artikel/2611975-dode-bij ... scontroles
Vind dit een pak ernstiger dan die blokkades. Fijne buren, die Duitsers.
De grensregio's van de omringende landen moeten de handen echt ineen gaan slaan om duidelijk te maken dat dit zo niet langer kan. Vermijdbare verkeersslachtoffers, miljoenen aan economische schade en politieinzet, voor een papieren tijger waarbij het verdrag van Schengen met handen en voeten wordt betreden, in een extreme poging om Duits extreemrechts de wind uit de zeilen te nemen, wat op de lange termijn (helaas) niet gaat werken.
Ik quote mijzelf even uit het wel en wee topic.
Absoluut met je eens, maar ALS men dan zo nodig wil controleren, doe het dan op een manier dat het zichtbaar is en men verkeer op een fatsoenlijke manier afremt.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

Tegen een verdrag of niet, blijkbaar hoeven we niet meer uit onze doppen te kijken, want daar ligt de schuldige niet blijkbaar.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ blijkbaar hoef ik als verkeerskundige niks meer te verbeteren aan de veiligheid van het wegennet. Gewoon uit jullie doppen kijken mensen!
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Wat betreft het laatste dodelijke ongeval: Was het op een plek waar (werkende) signalering is? Is er wel bekend of de veroorzaker al dan niet gedronken had of met zijn telefoon bezig was?

Het laatste dat ik heb gevonden is ‘dat het ongeval nog in onderzoek is’.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Een Duitse rechtbank heeft geoordeeld dat de grenscontroles het Schengenverdrag schenden. Dat is natuurlijk een open deur intrappen, maar hopelijk is dit de eerste stap naar het verbieden van dit soort grenscontroles. Dat zal dan via de rechtelijke macht moeten komen.
Rechter: Duitse grenscontroles schenden Schengenverdrag

De Duitse grenscontroles schenden het Schengenverdrag van de EU, heeft een rechtbank in Koblenz geoordeeld. Sinds 2024 zijn er grenscontroles van kracht aan alle Duitse grenzen. Volgens de rechtbank beperken die het vrije verkeer van personen.

https://www.limburger.nl/regio/limburg/ ... 52655.html
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het is een goed begin. Net zoals dat discriminerende vignet dat Duitsland wilde invoeren, dat stopte ook pas na een uitspraak van de rechter.

Besef je wel dat dit een uitspraak is van het Verwaltungsgericht Koblenz, dat in principe jurisdictie heeft in Rheinland-Pfalz. Het zet wel een precedent, maar volgens mij betekent dit niet dat de grenscontroles in heel Duitsland nu onwettelijk zijn verklaard. De uitspraak kan ook nog aangevochten worden. En het biedt een pad naar rechtszaken in andere staten.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Een langer artikel in het Duits: https://www.tagesschau.de/inland/gesell ... n-100.html

Eerder dit jaar heeft een rechtbank in München ook al geoordeeld dat de grenscontroles aan de Oostenrijkse grens tegen het verdrag van Schengen in gaan. Het probleem is dat officieel de rechters alleen kunnen zeggen dat de regering de reden voor de controle van deze specifieke persoon niet goed heeft uitgelegd. De enige hoop om van deze situatie af te komen is dat er doorgeprocedeerd wordt door het Europese hof en dat die dan zegt dat alle structurele controles langs de Duitse grenzen illegaal zijn. Dan kan het Duitse constitutionele hof de regering dwingen deze controles te stoppen. Tot die tijd kan de regering al deze gerechtelijke uitspraken gewoon naast zich neerleggen.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Is trouwens bekend hoe Luxemburg (land) hierover denkt?
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Ja, die zijn er heel blij mee. Ze hebben al aan Merz gevraagd of er alsjeblieft nog een jaar bij kan. :applaus1:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni »

Radio 1 besteedde in het nieuws van 18u ook 2 of 2½ 3 minuten en 35 seconden aan de grenscontroles. Dat is naar verhouding best veel op een nieuwsbulletin van 4 of 5 9½ minuten. De weblink is nog was niet meteen actief, maar werkt inmiddels wel:

https://www.nporadio1.nl/uitzendingen/d ... -is-de-dag

In de huidige vorm halen de grenscontroles niks uit, behalve dat mensen die slecht opletten achterop de file botsen en er onnodig mensen doodgaan aan zulke ongelukken. Ik zou graag zien dat Roemeense aspergeplukkers en andere seizoensarbeiders aan de grens er worden uitgeplukt, zodat de vakbond voorlichting kan geven over uitbuiting en wat daar tegen te doen valt. We moeten ons als Nederland kapot schamen dat we wel goedkope arbeid willen, maar amper waarschuwen voor woningnood en vieze spelletjes van louche uitzendbureaus die veel dakloosheid veroorzaken onder Oost-Europeanen, omdat ze bij verlies van hun baan ook meteen hun kamer uitgeschopt worden. Tegenover de zwakkeren op de Nederlandse woningmarkt, die na 10 jaar wachtlijst nog geen (sociale huur-)woning toegewezen krijgen, is het ook niet eerlijk dat we nog altijd zoveel expats uit het buitenland naar Nederland laten komen en intussen doen alsof mensen die voor oorlog vluchten het grote probleem zijn, terwijl Europese migratie veel meer woonruimte opslokt. Die mensen worden in hun land van herkomst gemist! :idea:

Ik zou ook wensen dat de Europese verdragen zo worden aangepast, dat tegenover de vrijheid om door de hele Europese Unie te reizen en overal te wonen en te werken de plicht komt te staan om vanaf dag 1 van je migratie of reis (te beginnen) de taal te leren van het land waar je naartoe gaat. Ik haat het om in mijn eigen land scheef aangekeken te worden, alsof ik een boerenpummel zou zijn, omdat de arrogante universitaire werkstudent bij de LIDL denkt dat ik dom ben, als ik uit principe weiger om Engels te spreken. ("English is for tourists") Ik haat het net zo hard als ik diep in Frankrijk Nederlanders tegen kom die daar een camping beheren, maar nog te stom zijn om Frans te leren (terwijl de Franse bakker in het dorp niet failliet had hoeven gaan, als de Nederlandse camping het dorp niet de rug had toegekeerd). Niks leukers dan zulke types aan de receptie van zo'n "Hollandse kolonie" eens goed te laten zweten door alleen Frans te spreken en net te doen alsof ik geen woord Nederlands versta, als het mij lukt om MotelMioveni (met gele nummerplaten!) buiten hun blikveld te parkeren... :twisted:

Als je mijn gewenste taalvereiste streng zou willen controleren, heb je ook grenscontroles nodig, maar op een snelweg waar 30000 voertuigen per dag passeren, is dat fysiek amper te organiseren. Ik wil wel vrij kunnen reizen!

Edit:fragment teruggeluisterd en afspeelduur van radiofragment verbeterd
Laatst gewijzigd door MotelMioveni op di 28 apr 2026, 0:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Eerder op de dag ook al op radio 1, meneer Bruls heb ik vanochtend ook al gehoord, bij Astrid Kersseboom.

Vanavond nét na 21.00 uur was er ook een deskundige op radio 1, bij langs de lijn en omstreken, om de uitspraak van die rechter in Duitsland te duiden. Beetje in het verlengde wat @verfmeer95 al meedeelde. Helaas heeft de rechter dus niet verordonneerd dat de grenscontroles moeten stoppen (dat had wel gekund, als ik die dame zo begreep). Er zal nu wel een hoger beroep zaak gestart worden.

Het zou natuurlijk ook een goede taak voor, bijvoorbeeld, Bruls zijn om eens bij zijn Belgische, Luxemburgse en Franse en Oostenrijkse collega's (en misschien ook wel die aan de oostgrens van Duitsland) collega's te informeren wat de ongelukken bij hun controleposten zijn.

Hoeveel doden zouden er al te betreuren zijn geweest bij die controlepost waar die Luxemburger dus onterecht om zijn ID is gevraagd?
MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni »

Durashift schreef: ma 27 apr 2026, 22:24 <knip> Er zal nu wel een hoger beroep zaak gestart worden.

<knip>

Hoeveel doden zouden er al te betreuren zijn geweest bij die controlepost waar die Luxemburger dus onterecht om zijn ID is gevraagd?
Ja, de minister van binnenlandse zaken van de deelstaat Rheinland-Pfalz heeft al aangekondigd dat er beroep wordt aangetekend, zo is te lezen in het artikel van Tagesschau. Ik hoop dat er eindelijk eens tot het Europese Gerechtshof wordt geprocedeerd, maar dat kan lang duren, want na het Oberverwaltungsgericht komt eerst nog het Bundesverfassungsgericht in Karlsruhe. :roll:

Overigens vind ik het wel ironisch dat de Duitse politie uitgerekend een professor in de rechten heeft tegengehouden, die dan ook nog eens een conferentie over het verdrag van Schengen had bezocht. Ik gok dat professor Borodowski Duitser is, met Poolse grootouders; Hij reisde naar huis, in Saarbrücken, terug vanuit Luxemburg, dus ik denk dat hij vast geen Luxemburger is. ;)
Tagesschau schreef:

<knip>

Am 11. Juni 2025 sitzt Dominik Brodowski in einem Linienbus von Luxemburg zurück nach Saarbrücken. Er hatte in Luxemburg eine Konferenz zum Thema "40 Jahre Schengen-Abkommen" besucht. Am Grenzübergang Perl-Schengen weist die Bundespolizei den Busfahrer an, auf den Rastplatz Moseltal zu fahren. Der Grund: Grenzkontrollen.

Wie alle Passagiere muss Brodowski einem Bundespolizisten kurz seinen Ausweis zeigen. Weiter geht die Fahrt nach Saarbrücken, wo Brodowski Juraprofessor ist. Wenige Tage später erhebt er Klage vor dem zuständigen Verwaltungsgericht Koblenz.

<knip>

Klärung durch den Europäischen Gerichtshof steht noch aus

Das Urteil bezieht sich zunächst einmal nur auf die deutsch-luxemburgische Grenze. Nur dafür ist das Verwaltungsgericht Koblenz zuständig. Formal hat es auch nur im konkreten Fall von Kläger Brodowski entschieden. Die Grenzkontrollen an dieser und anderen Grenzen sind durch das Urteil nicht automatisch verboten, sie müssen nicht sofort aufhören.

"Eine Unzulässigkeit der Binnengrenzkontrollen geht mit dem Urteil nicht einher", sagte auch ein Sprecher des Bundesinnenministeriums dem SWR. "Die Binnengrenzkontrollen werden daher fortgesetzt." Er kündigte zudem an, Berufung beim Oberverwaltungsgericht einzulegen.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Durashift schreef: ma 27 apr 2026, 22:24 (..)

Vanavond nét na 21.00 uur was er ook een deskundige op radio 1, bij langs de lijn en omstreken, om de uitspraak van die rechter in Duitsland te duiden. Beetje in het verlengde wat @verfmeer95 al meedeelde. Helaas heeft de rechter dus niet verordonneerd dat de grenscontroles moeten stoppen (dat had wel gekund, als ik die dame zo begreep). Er zal nu wel een hoger beroep zaak gestart worden.

(..)
Hier de link, tijdstip vanaf 4.52 minuut, rond minuut 6 wordt gesteld dat de Duitse regering de uitspraak van de rechter 'klein' maakt door het op die ene casus van de man bij de grensovergang uit Luxemburg. Maar de uitspraak van de rechter is wel degelijk dat de regering onvoldoende heeft kunnen onderbouwen waarom zij grenscontroles heeft ingesteld, op basis van het Shengen verdrag. Aldus de rechtsfilosoof die in de uitzending was.

https://www.nporadio1.nl/uitzendingen/l ... -omstreken
traveldude
dorpsstraat

paolie schreef: ma 27 apr 2026, 14:37 ^^ blijkbaar hoef ik als verkeerskundige niks meer te verbeteren aan de veiligheid van het wegennet. Gewoon uit jullie doppen kijken mensen!
Ah gossie, het wedstrijdje likes. Weet je, er kan van alles gebeuren, dus je hebt de plicht uit je doppen te kijken. Maar blijkbaar geldt dat in bepaalde situaties niet of minder. Dat zegt verder niks over jouw als verkeerskundige.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Als je dat als argument aanvoert kun je in principe elke snelweg blokkeren zonder gevolgen want ach voor de veiligheid doet het niets als mensen gewoon uit hun doppen kijken. Zo werkt dat dus niet.
traveldude
dorpsstraat

Nee, dat is niet wat ik zeg. Ik snap heel goed dat wegbeheerders en overheden - zoals grenspolitie - de taak en verantwoordelijkheid hebben geen dingen te doen die leiden tot vermijdbare onveilige wegsituaties. Tegelijkertijd eindigt het daar niet. En dat weet iedereen hier ook heel goed. Of zou dat moeten weten.

Het is heel makkelijk nu te wijzen naar de (Duitse) grenspolitie en de al dan niet verdragsovertreding van de Duitse overheid, maar dat ontslaat automobilisten niet van hun verantwoordelijkheid. Plotselinge files kunnen overal ontstaan, door allerlei oorzaken. Ook dat weet iedereen hier.

Natuurlijk is het logisch dat de Gelderse (en andere) overheden reageren zoals ze doen richting hun Duitse collega's. Toen ik vanmorgen nog even een check deed online bleek dat men nog steeds geen conclusie heeft of dit ongeval waar het nu over gaat door grenscontrole en daaraan gerelateerde filevorming komt (of ik moet iets gemist hebben, maar een bericht van gisterenavond riep getuigen op zich te melden om de toedracht te achterhalen). Gezien de locatie best aannemelijk, maar het is niet bevestigd, omdat men blijkbaar geen idee heeft van de actuele verkeerssituatie op die plek op dat moment. Er kan van alles gebeurd zijn, en blijkbaar is daar het eensluidende antwoord (tot gisterenavond) nog niet op gevonden.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Beide statements kunnen waar zijn. Ja, uiteraard zijn weggebruikers verantwoordelijk om op te letten en kunnen files altijd onverwachts opduiken. En aan de andere kant is de wegbeheerder verantwoordelijk voor het zo veilig mogelijk inrichten van de weg en waar mogelijk zaken te verbeteren. Dus ja: mensen moeten zelf uitkijken, en tegelijkertijd klopt het dat deze persoon niet zou zijn overleden als deze onzinnige grenscontroles er niet waren geweest.

Hier gaat het om een grensovergang waarbij één partij besloten heeft grenscontroles in te voeren en daarmee de doorstroming van een autosnelweg sterk te beperken, waarbij het probleem van files en verkeersmaatregelen op het andere land wordt afgewenteld en de maatregel ondanks dat deze zeer tijdelijk zou moeten zijn keer op keer wordt verlengd, zonder dat het land dat de grenscontroles heeft ingevoerd (meer) permanente faciliteiten op eigen grondgebied creëert. Maar blijkbaar zijn er ook nauwelijks mogelijkheden om landen die selectief shoppen uit het Schengenverdrag aan te pakken, dus moet je een manier vinden om er mee te dealen.
S3mv schreef: zo 26 apr 2026, 19:03 De controles bij de Nederlandse grens zijn ook nog wel erg provisorisch ingericht.
Mwa, die op de A37/B402, waar diepe sleuven in de rijbaan liggen die je alleen stapvoets kan passeren, vind ik toch verre van provisorisch. Daar is het wegdek dusdanig vernield dat dat er toch aardig permanent uitziet. Dat is een bewuste keuze geweest. Ook al zal een reparatie vermoedelijk snel te regelen zijn, feit is dat men niet nu kan besluiten om alles op te ruimen en het verkeer weer ruim baan te geven.
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Palance schreef: ma 27 apr 2026, 14:54 Wat betreft het laatste dodelijke ongeval: Was het op een plek waar (werkende) signalering is? Is er wel bekend of de veroorzaker al dan niet gedronken had of met zijn telefoon bezig was?

Het laatste dat ik heb gevonden is ‘dat het ongeval nog in onderzoek is’.
Signalering is er, en in filmpjes bijgevoegd bij de onderstaande link ook in werking. Al zijn de voorgaande t.o.v. van het ongeval niet in beeld, maar het is mij in ieder geval niet bekend dat die niet werkt momenteel.

https://www.dachist.org/de/niederlande/ ... renze.html

En wat dat onderzoek betreft is het mijn ervaring dat bij zo'n ongeval vaker niet dan wel nog uitkomsten daarvan openbaar worden gemaakt, maar wie weet.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

traveldude schreef: di 28 apr 2026, 11:05
Plotselinge files kunnen overal ontstaan, door allerlei oorzaken. Ook dat weet iedereen hier.
Betekent dat dat je daarom maar ongestraft acties kunt uitvoeren die dat soort onveilige situaties kunnen doen ontstaan?
Nee, natuurlijk niet.
traveldude
dorpsstraat

Omgekeerd geldt precies hetzelfde. Ik snap dat deze open deur niet populair of sociaal gewenst is op dit moment.
Coen Tunnel
Voorzitter

Tja, als iedereen goed oplet en zich netjes aan de verkeersregels houdt gaat er nooit wat verkeerd. :yes: Zo kun je over elk ongeluk redeneren. De wegbeheerder blijft dan altijd buiten schot, de weggebruiker moet maar gewoon opletten en met het onverwachte rekening houden.

Helaas is de praktijk anders, en maken mensen soms fouten. En mag je verwachten dat er niet nodeloos obstakels worden opgeworpen (in dit geval door de Duitse overheid), en dat er enige vergevingsgezindheid in het wegontwerp en de verkeersmaatregelen zit.

Het is derhalve niet onaannemelijk dat dit ongeluk niet gebeurd zou zijn als deze grenscontrole en de bijbehorende maatregelen er niet waren geweest. Mijn ervaring is dat het allemaal best goed staat aangegeven, dat ben ik met de anderen hierboven eens. Maar het staat vaak wel ineens helemaal stil. Je kunt er door verrast worden.

Maar goed, zonder de definitieve oorzaak van dit specifieke ongeval te weten (iemand kan ook onder invloed zijn geweest, onwel geworden zijn, of een technisch mankement met het voertuig hebben gehad) blijft het bij speculeren. Maar ook zonder deze dode is er wel een trend zichtbaar van ongevallen in de filestaarten voor deze onzinnige grenscontroles, en dat is een probleem dat verdient om ter discussie te worden gebracht. Er zijn wat mij betreft twee realistische oplossingen: of de Duitsers stoppen er mee en ruimen de boel op en repareren de infrastructuur daar waar deze vernield is, of de Duitsers leggen grenscomplexen met voldoende capaciteit aan op eigen grondgebied - niet op een Europese hoofdroute over één rijstrook stapvoets over een VZP rijden.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

In het risicomanagement is het algemeen bekent dat geen enkele veiligheidsmaatregel 100% effectief is. "Als alle bestuurders altijd ver voor zich uit kijken en volledig gefocust zijn, gebeuren er geen ongelukken" is geen strategie. Dan leg je bestuurders een verwachting op die ze niet waar kunnen maken. Tegelijkertijd is dat natuurlijk ook geen excuus om dan maar te gaan appen achter het stuur of op een andere manier je aandacht van de weg af te halen.

En het is soms gewoon nodig dat de politie acties uitvoert die files veroorzaken. Mogelijke misdrijven moeten onderzocht worden, gevaarlijke personen moeten op een veilige manier benadert worden, en soms betekent dat dat (een deel van) de snelweg afgesloten moet worden.
Feit is dat dit situaties een inherent veiligheidsrisico met zich meebrengen, maar als het alternatief nog gevaarlijker is is het toch de beste optie. Waar het bij deze grenscontroles aan knaagt is dat er veiligere opties lijken te zijn. Je kan ook in een politieauto met het verkeer meerijden en dan met 130 km/u een volgteken geven naar de controleplaats. Daarmee wordt het risico op files en daar bijbehorende ongelukken al flink verminderd. Het is mij niet duidelijk waarom de Duitse politie per sé iedereen stapvoets over de controleplaats wil hebben laten rijden.
Coen Tunnel
Voorzitter

verfmeer95 schreef: di 28 apr 2026, 17:11Waar het bij deze grenscontroles aan knaagt is dat er veiligere opties lijken te zijn. Je kan ook in een politieauto met het verkeer meerijden en dan met 130 km/u een volgteken geven naar de controleplaats. Daarmee wordt het risico op files en daar bijbehorende ongelukken al flink verminderd. Het is mij niet duidelijk waarom de Duitse politie per sé iedereen stapvoets over de controleplaats wil hebben laten rijden.
Ik denk dat je hier de spijker op zijn kop slaat.

Nog afgezien van dat deze controles in strijd zijn met het Verdrag van Schengen speelt mee:
  1. Deze controles gebeuren slechts op enkele grensovergangen, maar veroorzaken daar wel veel overlast.
  2. Iedereen weet waar ze staan; echt kwaadwillenden kiezen wel een andere route. De controles zijn te omzeilen. Soms geeft Google Maps dat ook aan omdat de omweg dan sneller is. De controle op de A1 is vaak te omzeilen door via de N35 over Gronau te rijden. Op de A77, A67 en A74 wordt ook (bijna) niet gecontroleerd. Het is niet logisch dat bij enkele grensovergangen het verkeer permanent last heeft van deze controles, terwijl er bij andere grensovergangen niks aan de hand is.
  3. De plekken waar de controles gebeuren zijn niet (meer) ingericht op grote verkeersstromen. Waar pre-Schengen en nu nog steeds aan de Schengen-buitengrenzen grote grenscomplexen met meerdere poortjes waren wordt nu al het verkeer over één strookje van een VZP geperst.
  4. Bovenstaande onder 4. is te rechtvaardigen voor een tijdelijke maatregel in lijn met wat volgens Schengen kan. Maar doordat Duitsland de maatregel telkens verlengt krijgt dit langzaam maar zeker een permanent karakter. En Duitsland lijkt zich van het Schengenverdrag niks aan te trekken, en niemand lijkt er wat aan te kunnen of willen doen.
  5. Aanvullen aan bovenstaand punt bewijst het vernielen van het wegdek op de A37/B402 dat de Duitsers voornemens zijn hier langere tijd te controleren. Als dit voor een korte tijd was hadden tijdelijke drempels (van die zwart-gele dingen) namelijk ook wel volstaan. Die zijn een stuk makkelijker weer weg te halen dan dat een wegdekreparatie uitgevoerd kan worden.
  6. De grenscontroles zorgen voor sluipverkeer op het onderliggend wegennet en extra verkeer op wegen die daar niet op berekend zijn, waardoor ook gemeentelijke wegbeheerders op kosten worden gejaagd voor verkeersmaatregelen (zie Eltenseweg in Beek) omdat er geen einde in zicht is voor de Duitse grenscontroles. En aangezien de controles alleen maar op bepaalde plekken staan (zie 2.) worden sommige grensgemeentes veel harder getroffen dan andere.
  7. Controles spitsen zich niet alleen toe op het tegengaan van illegale immigratie, ook doodgewone Nederlandse burgers krijgen de vraag wat ze in Duitsland komen doen. Zelf een keer meegemaakt (ik weet het, N=1); ook alle auto's voor mij werden gestopt en er werden in alle gevallen vragen gesteld.
  8. In het kader van Europese eenwording is er veel geïnvesteerd in samenwerking tussen grensgemeenten; ook is het gebruikelijker dan voorheen dat mensen aan de ene kant van de grens wonen en aan de andere kant werken. Ook het sociale leven van mensen is meer en meer ingericht op de vrijheden die het Schengenverdrag biedt. Dat wordt ineens eenzijdig aan de kant geschoven.
  9. De grenscontroles nopen de Nederlandse wegbeheerders tot verkeersmaatregelen. Nederland heeft hier niet voor gekozen, maar draagt wel de financiële lasten van deze verkeersmaatregelen op Nederlands grondgebied en wordt daarvoor niet volledig gecompenseerd door Duitsland. In het geval van de A12: de Duitsers hadden er ook voor kunnen kiezen om de controles bij de parkeerplaats Hohe Heide te doen (en eventueel de afrit Elten af te sluiten). Dan was de overlast vrijwel altijd beperkt tot Duits grondgebied, en waren er op Nederlands grondgebied geen of veel minder aanvullende maatregelen nodig geweest. Nu slaat de file soms terug tot voor KP Oud-Dijk, dat zelfs verkeer binnen Nederland tussen Arnhem en Doetinchem hier last van heeft.
  10. Nog afgezien van het dodelijke ongeluk waarvan we niet zeker weten of dit door de grensfile komt, is er wel een duidelijk patroon herkenbaar van ongevallen in de files voor de grenscontroles. De veiligheid is in het geding, en dat terwijl er (zoals door jou al benoemd) er inderdaad veiliger opties zijn.