Grenscontroles in Europa
Moderator: Moderatoren
-
GuteFahrt
- 2x2 autosnelweg
Re: Grenscontroles in Europa
Bijna twee weken geleden was er overigens nog het bericht dat er tot dan toe, 5 weken verder, nog geen reactie uit Berlijn was n.a.v. de brandbrief gestuurd door grensgemeenten. Emmerich staat daar ook bij genoemd:
https://www.regio8.nl/nieuws/nog-geen-g ... scontroles
Is het mogelijk om die controles eind september weer te verlengen? Ik meen dat ik recent wat hoorde over Europese wet/regelgeving die deze zomer van kracht wordt, maar weet even niet of dat ook betrekking heeft op dit specifieke onderwerp.
https://www.regio8.nl/nieuws/nog-geen-g ... scontroles
Is het mogelijk om die controles eind september weer te verlengen? Ik meen dat ik recent wat hoorde over Europese wet/regelgeving die deze zomer van kracht wordt, maar weet even niet of dat ook betrekking heeft op dit specifieke onderwerp.
-
Chris
- Moderator
Terechte 10 punten, maar dit interesseert ze in Berlijn echt niks. Het gaat er totaal niet om of er effectieve grenscontroles zijn.
Het enige doel dat dit heeft is om AfD kiezers te laten zien dat de overheid 'iets' doet tegen immigratie. Dat dit volledig ineffectief is en grote problemen oplevert, doet voor de regering Merz totaal niet ter zake. Als ze voor die 10 punten niet vatbaar zijn, is een gang naar de rechter de enige mogelijkheid. Een reis van burgemeesters naar de Duitse autoriteiten voor een gesprek hierover is verspilde tijd.
Het enige doel dat dit heeft is om AfD kiezers te laten zien dat de overheid 'iets' doet tegen immigratie. Dat dit volledig ineffectief is en grote problemen oplevert, doet voor de regering Merz totaal niet ter zake. Als ze voor die 10 punten niet vatbaar zijn, is een gang naar de rechter de enige mogelijkheid. Een reis van burgemeesters naar de Duitse autoriteiten voor een gesprek hierover is verspilde tijd.
-
Durashift
- expressweg
Ik denk dat je doelt op het Europese asiel en migratiepact. Dat treed 12 juni a.s. in werking.GuteFahrt schreef: di 28 apr 2026, 19:54 (..)
https://www.rijksoverheid.nl/themas/mig ... voor-asiel(..)
Het Migratiepact bestaat uit 1 richtlijn en 9 verordeningen. Om die in Nederlandse wet- en regelgeving op te nemen is een wijziging van de Vreemdelingenwet nodig.
Het kabinet heeft in december 2025 de Uitvoerings- en implementatiewet Asiel- en migratiepact 2026 ingediend. De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel in april 2026 aangenomen. De Eerste Kamer moet het voorstel nog goedkeuren.(..)
Deze verordeningen zullen ook voor Duitsland gelden.
Echter, dit staat los van het verdrag van Shengen, waar de Duitse grenscontroles hun oorsprong hebben.
Die kunnen wel weer verlengt worden, Duitsland zal met dezelfde argumentatie komen en de EU commissie (-saris) zal wel (weer) goedkeuring verlenen.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Overigens hoorde ik vanochtend bij BNR weer dat men stelde dat die Luxemburgse zaak ook alleen betrekking heeft op de grenscontroles tussen Luxemburg en Duitsland. De argumentatie waarom Duitsland die controles houdt is dan dus alleen voor Luxemburg geldig.. terwijl de argumentatie voor alle landsgrenzen van de buurlanden gelijk is, voor zover ik weet.
Kortom, dan dient er in NL ook iemand een rechterlijke procedure te starten.
-
Chris
- Moderator
Dat laatste komt omdat de rechtbank in Koblenz alleen jurisdictie heeft over dat deel van de grens.
Duitsland heeft een federaal staatsbestel, dus dat werkt niet hetzelfde als in Nederland. Het is meer zoals in de Verenigde Staten.
Duitsland heeft een federaal staatsbestel, dus dat werkt niet hetzelfde als in Nederland. Het is meer zoals in de Verenigde Staten.
-
Egbert
- expressweg
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "Omgekeerd geldt precies hetzelfde".traveldude schreef: di 28 apr 2026, 16:40 Omgekeerd geldt precies hetzelfde. Ik snap dat deze open deur niet populair of sociaal gewenst is op dit moment.
Dat je wel acties mag ontplooien die de verkeersveiligheid in gevaar brengt?
-
traveldude
- dorpsstraat
Zucht. Goed, dat was wellicht een onduidelijke formulering, maar ik heb duidelijk aangegeven dat wat jij stelde niet alles is. Namelijk dat het bijdragen aan een veilige verkeersomgeving ook bij de automobilist (in deze) ligt. Ik heb verder echt al genoeg gezegd hierover.
-
Egbert
- expressweg
Nee, het is juist een dooddoener om te zeggen dat je maar moet opletten op de weg en dat de rest alleen maar de schuld is van de niet-oplettende automobilist.
Natuurlijk moet je opletten. Maar dat ontslaat niemand ervan geen gevaarlijke situaties op de autosnelweg te veroorzaken, en al helemaal niet moedwillig, niet rechtsgeldig en niet effectief voor het doel waardoor ze ontstaan.
Natuurlijk moet je opletten. Maar dat ontslaat niemand ervan geen gevaarlijke situaties op de autosnelweg te veroorzaken, en al helemaal niet moedwillig, niet rechtsgeldig en niet effectief voor het doel waardoor ze ontstaan.
-
Ger81
- autoweg
Misschien ben je je er niet van bewust, maar je komt steeds met dezelfde drogreden.
Namelijk er iets tegenover zetten wat op zichzelf helemaal waar is (de verantwoordelijkheid van de automobilist), maar in dezen niet relevant, en ook niet door iemand weersproken.
Namelijk er iets tegenover zetten wat op zichzelf helemaal waar is (de verantwoordelijkheid van de automobilist), maar in dezen niet relevant, en ook niet door iemand weersproken.
Ubi volentia est, via est
-
Snelwegenkenner
- 2x2 autosnelweg
Klopt het dat Duitsland vooral de grensovergangen met Nederland en Polen controleert en verder niks?
-
paolie
- expressweg
-
traveldude
- dorpsstraat
Die wordt al zeker sinds 2018 gecontroleerd. Erfenis van het "wir schaffen dass"
Laatst gewijzigd door traveldude op zo 03 mei 2026, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Chris
- Moderator
Er wordt ook aan de grens met Luxemburg gecontroleerd (daar ging die rechtszaak over) en schijnbaar periodiek ook aan de Franse grens. Van grenscontroles aan de Belgische grens heb ik niet gelezen.
Denemarken controleert ook aan de grens met Duitsland, er is daar een vrij permanente filter ingericht.
Andersom wordt daar door Duitsland dan weer niet gecontroleerd.

Denemarken controleert ook aan de grens met Duitsland, er is daar een vrij permanente filter ingericht.
Andersom wordt daar door Duitsland dan weer niet gecontroleerd.

-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ik had die wel in oktober vorig jaar
Palance schreef: wo 01 okt 2025, 20:57 Vanmorgen stonden de Duitsers te controleren aan de Belgische grens (A27 -> BAB60). Het kostte me slechts 5 minuten vertraging en ik heb niemand echt gecontroleerd zien worden: 4 man die een gezellig theekransje leken te hebben bij een controlepunt dat er overigens wel redelijk permanent uitzag. Wel stonden er net na dat punt een aantal, soms afzichtelijke oude, auto’s uit met name Bulgarije en Roemenië.

In de verte lijk je een deel van een witte bol te zien, dat was de Duitse ‘partytent’.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
GuteFahrt
- 2x2 autosnelweg
Nee. Nog niet genoemd, ook Tsjechië en Zwitserland...Snelwegenkenner schreef: zo 03 mei 2026, 18:32 Klopt het dat Duitsland vooral de grensovergangen met Nederland en Polen controleert en verder niks?
Bericht uit Sachsen inzake de D8-A17: https://www.sachsen-fernsehen.de/mediat ... ktober-23/
Op genoemde grensovergang zijn geen voorzieningen want die is gerealiseerd in een tijd dat men niet meer aan permanente grenscontroles deed.
Echter is er luttele km. de grens over een PWC (Am Heidenholz/Breitenau) en ook daar is de Autobahn rijbaan breed versperd en moet al het verkeer via de parking.
Beeld november 2025:

Dan is als enige Frankrijk nog niet aan bod geweest. Ik weet niet hoe dat zit.
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Bij Breisach am Rhein (F/D) ook grenscontrole, maar dat stelt weinig voor: https://youtu.be/g0sreDZrfAo&t=25s
-
Durashift
- expressweg
Er was aandacht voor de grenscontroles op radio 1, in het 'zijn er nog vragen' blokje tijdens Spraakmakers.
De deskundige die voor antwoorden moest zorgen:
Wat ik opvallend vond om te horen: volgens deze mevrouw is de argumentatie die ons land gebruikt om onze eigen grenscontroles te rechtvaardigen (de zgn. notificatie die bij de EU in Brussel ingediend moet worden) vrijwel gelijk aan die dat Duitsland gebruikt. (en waar de DLD rechter dus iets van vond..)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ik las in de krant (Trouw) in hun hoofdredactioneel (opinie) commentaar over de grenscontroles dat deze toch wel een keer gestopt mogen worden, in het licht van het Schengen verdrag máár dat wij, bij monde van MP Jetten, de termijn van verlenging van onze grenscontroles maar stilletjes zouden moeten laten verstrijken.
De deskundige die voor antwoorden moest zorgen:
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/spr ... scontroles(..)Maartje van der Woude is hoogleraar Rechtssociologie aan de Universiteit Leiden en doet al meer dan tien jaar onderzoek naar politiecontroles aan de binnengrenzen van het Schengengebied. (..)
Wat ik opvallend vond om te horen: volgens deze mevrouw is de argumentatie die ons land gebruikt om onze eigen grenscontroles te rechtvaardigen (de zgn. notificatie die bij de EU in Brussel ingediend moet worden) vrijwel gelijk aan die dat Duitsland gebruikt. (en waar de DLD rechter dus iets van vond..)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ik las in de krant (Trouw) in hun hoofdredactioneel (opinie) commentaar over de grenscontroles dat deze toch wel een keer gestopt mogen worden, in het licht van het Schengen verdrag máár dat wij, bij monde van MP Jetten, de termijn van verlenging van onze grenscontroles maar stilletjes zouden moeten laten verstrijken.
-
Chris
- Moderator
https://www.oost.nl/nieuws/3646158/dode ... itse-grens
Weer een dode bij de file voor de grenscontrole op de A1 bij De Lutte
-
Ger81
- autoweg
Ook deze Ausfahrt wordt u aangeboden door de Bundesregierung
Ubi volentia est, via est
-
GuteFahrt
- 2x2 autosnelweg
Wel aardig om te zien, maar natuurlijk niet representatief voor de hoofdassen.Wesso schreef: di 05 mei 2026, 0:20![]()
Bij Breisach am Rhein (F/D) ook grenscontrole, maar dat stelt weinig voor: https://youtu.be/g0sreDZrfAo&t=25s
Heb even gekeken naar de situatie op de A320/A6 zuidwestelijk van Saarbrücken (Grenzübergang Goldene Bremm).
En bingo, ook daar is het 'raak.'
https://www.sr-mediathek.de/index.php?seite=7&id=153280
Beeld, wel vanuit de tegengestelde rijrichting:

Dan is er natuurlijk nog de grensovergang bij Mulhouse (A36 <> vroegere A862). Echter daar ligt de grens natuurlijk in de Rijn, en hier is

Tot slot Lauterbourg (A35/B9). Daar gaat het om ~8.000 mvt/etmaal. Desondanks het volgende beeld:

Fend-off doen we blijkbaar ook niet meer aan (?-> zie foto): https://112twente.nl/nieuws/evSfkADE/op ... afgeslotenChris schreef: di 05 mei 2026, 14:48 https://www.oost.nl/nieuws/3646158/dode ... itse-grens
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op di 05 mei 2026, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Aan de Zwitserse grens wordt niet anders gecontroleerd als voorheen. De Bundespolizei wisselt met de douane (Zoll) steekproefcontroles af, maar vaak staat er helemaal geen controle aan de grote grensovergangen. Persoonlijk heb ik zelfs het gevoel dat sinds men meer op de grens met Frankrijk is gaan controleren, de Bundespolizei zich grotendeels aan de Zwitserse grens heeft teruggetrokken. De Zwitsers controleren zelf veel vaker dan de Duitsers, maar dat heeft andere redenen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
GuteFahrt
- 2x2 autosnelweg
Is jouw ervaring overigens gebaseerd op verschillende grensovergangen?
Wat zijn daarvan dan de voornaamste? Per slot van rekening is Zwitserland uiteindelijk ook toegetreden tot Schengen. Of is dat nu net zo'n wassen neus geworden als in omringende landen...De Zwitsers controleren zelf veel vaker dan de Duitsers, maar dat heeft andere redenen.
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op di 05 mei 2026, 19:03, 2 keer totaal gewijzigd.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Vooral Rheinfelden (A861), Weil am Rhein (A5) en Konstanz (B33).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
GuteFahrt
- 2x2 autosnelweg
Oké. Ik vond nog een artikel van de SRF van vorig jaar hierover: https://www.srf.ch/news/international/g ... ie-schweiz
SRF (8-5-25) schreef:Trotz den angekündigten schärferer Kontrollen ist es an den Schweizer Grenzen zu Deutschland nicht zu mehr Staus oder Behinderungen gekommen. Das Bundesamt für Zoll und Grenzschutz (BAZG) hat nach eigenen Angaben keine Veränderungen festgestellt. «Es bleibt abzuwarten, ob und wie Deutschland die gestrigen Ankündigungen umsetzt», so Mediensprecher David Venetz.
Daarin wordt dus bevestigd wat jouw eigen ervaringen zijn en kun je concluderen dat dit dan in de praktijk t.o.v. Zwitserland vooral 'bangmakerij' is geweest.SRF (8-5-25) schreef: Aktuell werde am Grenzübergang Kreuzlingen-Konstanz so kontrolliert wie auch an den letzten Tagen, sagt Bettina Stahl, Sprecherin der Bundespolizeiinspektion Konstanz. «Änderungen gab es dahingehend, dass wir mit mehr Personal nun flächendeckender und an verschiedenen anderen Stellen zusätzliche Kontrollen durchführen können.» Denn: «Wir haben einiges an Kräften dazubekommen», sagt die Sprecherin, ohne eine genaue Zahl zu nennen.
-
GuteFahrt
- 2x2 autosnelweg
RTV Oost kwam gisteren met dit bericht: https://www.oost.nl/nieuws/3647002/verk ... bewustzijn
Reactie RWS:
Verder:
Reactie RWS:
Maar ja, die vaste signalering is er op de A12 dus wel en daar gaat het ook niet veel beter. Dus...Vanwege het ontbreken van vaste signalering op de A1 heeft Rijkswaterstaat nog aanvullende maatregelen genomen door karren in de bermen te plaatsen met dynamische filewaarschuwingen."
Verder:
Zien jullie hier -afgezien van het al dan niet aanwezig zijn van signalering- (grote) verschillen in? Ik persoonlijk niet als ik aan A7/A37 of A1/A12 denk. De rest van de hoofdassen heb ik geen ervaring mee sinds er weer controles zijn...Rijkswaterstaat treft als wegbeheerder op verschillende locaties inleidende verkeersmaatregelen voor de Duitse grenscontroles. Welke maatregelen precies worden ingezet, hangt af van de wijze waarop de Duitse autoriteiten de controles uitvoeren per grensovergang.
-
Sondermaut
- verkeersader
In Zuid-Limburg waarschuwt Rijkswaterstaat bij knooppunt Ten Esschen (A76/N281) al dat er verderop kans op file is vanwege de grenscontroles, zodat verkeer dat niet naar Duitsland hoeft hier al kan kiezen voor de N281 bij lange files. De waarschuwing wordt op de A76 ook bij Kunderberg herhaald.
-
GuteFahrt
- 2x2 autosnelweg
Wat ik vorig weekend ook wel opvallend vond is dat de Duitse WDR de files aan Nederlandse kant van de grens meenam in de verkeersinfo. Dat ging dan om de A12, de N280 en de A76. Verder off, maar ik ken dat eigenlijk alleen van de zuidelijke stations die dan de Gotthard wel noemen als het daar druk is.
-
Durashift
- expressweg
Durashift schreef: di 05 mei 2026, 4:02 (..)
Jetten heeft dit kennelijk niet gelezen want ons land verlengt de controletermijn tot september dit jaar, hoorde ik vandaag in het nieuws.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Het is maar hoe je het interpreteert. Nederland gaat juist stoppen, maar wacht wel op ruimere bevoegdheden om verdachte voertuigen te mogen inspecteren na de grens. De oude methode om voertuigen via motoragenten naar een VZP of afslag te leiden eigenlijk en te mogen doorzoeken en de inzittenden op ID te controleren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
peter51
- stadsweg
Is zelfs een paar keer onderwerp geweest bij de Aktuelle Stunde op WDR TVGuteFahrt schreef: vr 08 mei 2026, 22:20Oké.
Wat ik vorig weekend ook wel opvallend vond is dat de Duitse WDR de files aan Nederlandse kant van de grens meenam in de verkeersinfo. Dat ging dan om de A12, de N280 en de A76. Verder off, maar ik ken dat eigenlijk alleen van de zuidelijke stations die dan de Gotthard wel noemen als het daar druk is.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
-
GuteFahrt
- 2x2 autosnelweg
Dit weekend/ deze week stond er ook een artikel in Elsevier Weekblad/EW over de grenscontroles. Wat werd gemeld over de brandbrief van de grensgemeenten is dat er vanuit Berlijn wel een antwoord kwam, maar dat dit "nietszeggend" was.
Voorts stond erin dat er nu geen grenscontroles meer zijn t.o.v. Luxemburg, maar dat dit is naar aanleiding van formeel bezwaar vanuit de Luxemburgse regering wat al eerder werd gemaakt, en dus niet op basis van de klacht van de individuele reiziger wat hier al werd besproken. Te zien in 't filmpje in de link:
https://www.swr.de/swraktuell/rheinland ... t-100.html
De controle vindt nu plaats (het ging over de A64) bij PWC Markusberg, net voor
Trier...
Dobrindt kondigde wel aan in beroep te gaan tegen de uitspraak.
https://www.lto.de/recht/nachrichten/n/ ... t-berufung
Over de situatie in Nederland en dan specifiek wat men er in Den Haag van vindt/ aan wil doen, niet veel volgens het verhaal. Tot dusver zijn er wat Kamervragen over gesteld, maar dat is het ook wel. Minister van den Brink vindt het een zaak voor de Europese Commissie als 'hoeder der verdragen.' Maar volgens de burgemeester van Doetinchem heeft de Nederlandse regering zich tot dusver daar nog helemaal niet gemeld wat betreft deze kwestie.
Volgens mij is er sprake van een maas in de wet. Permanente controles mogen van 'Schengen' niet, maar tijdelijke controles wel. Die aldoor maar verlengen komt feitelijk op hetzelfde neer...
Voorts stond erin dat er nu geen grenscontroles meer zijn t.o.v. Luxemburg, maar dat dit is naar aanleiding van formeel bezwaar vanuit de Luxemburgse regering wat al eerder werd gemaakt, en dus niet op basis van de klacht van de individuele reiziger wat hier al werd besproken. Te zien in 't filmpje in de link:
https://www.swr.de/swraktuell/rheinland ... t-100.html
De controle vindt nu plaats (het ging over de A64) bij PWC Markusberg, net voor
Dobrindt kondigde wel aan in beroep te gaan tegen de uitspraak.
https://www.lto.de/recht/nachrichten/n/ ... t-berufung
Over de situatie in Nederland en dan specifiek wat men er in Den Haag van vindt/ aan wil doen, niet veel volgens het verhaal. Tot dusver zijn er wat Kamervragen over gesteld, maar dat is het ook wel. Minister van den Brink vindt het een zaak voor de Europese Commissie als 'hoeder der verdragen.' Maar volgens de burgemeester van Doetinchem heeft de Nederlandse regering zich tot dusver daar nog helemaal niet gemeld wat betreft deze kwestie.
Volgens mij is er sprake van een maas in de wet. Permanente controles mogen van 'Schengen' niet, maar tijdelijke controles wel. Die aldoor maar verlengen komt feitelijk op hetzelfde neer...