Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

traveldude
dorpsstraat
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 07 sep 2025, 20:47

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door traveldude »

Je mag niet eindeloos verlengen. De crux zit em denk ik in het gegeven dat er verschillende regimes zijn waar je beroep op kan doen als lidstaat om tijdelijke controles te houden.
https://home-affairs.ec.europa.eu/polic ... control_en

Elk regime kan maar beperkt verlengd worden, en de totale lwngte hangt af van het regime (tot max 2 jaar). Waarschijnlijk is de maas dat je dan gewoon wisselt van regime waar je beroep op doet waardoor de teller herstart. Het is natuurlijk het systeem bedriegen en waar het nket voor bedoeld is, maar zo kan je wel eindeloos verlengen lijkt het.

Als je de lijst bekijkt wordt er serieus misbruik gemaakt.
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19025
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door mavas »

Daar zou je toch wel een rechtszaak over kunnen starten lijkt me, dat de verschillende regimes inzetten Schengen benadeelt?
Jeff
expressweg
Berichten: 3531
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jeff »

"Half Europa" staat zowat op het lijstje, dat helpt ook niet echt.
De grootste grap is dat NL ook op de lijst staat, maar dat de controles hier echt niet copy-paste DE zijn
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32778
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance »

We lezen veel over ongevallen in deze files en (met name rondom Babberich) sluipverkeer.

Hoe zit dat rond de A76? Ik reed vanmiddag richting Nederland, de file strekte zich uit tot een heel stuk voorbij de afrit Simpelveld. Maar ik heb niet het idee dat de wegen in Vaals of Kerkrade helemaal vollopen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4806
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door paolie »

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x3 autosnelweg
Berichten: 7582
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door GuteFahrt »

In de regio Twente heb ik in ieder geval het idee dat het daar minder speelt. Dat zal er ook mee te maken hebben dat er geen vaste controles zijn op de overgang N35/B54. Als je die nog tot de hoofdassen rekent is het -buiten 2x2 een deel van de rijbaan blokkeren (A37))- de enige waar direct na de grens geen 'faciliteiten' zijn om dat uit te voeren (al geldt hetzelfde voor N297/B56, enigszins vergelijkbaar).

Nederland 'in' is daar midden jaren '10 afgaande op oud SV beeld wel iets voor aangelegd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11458
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Willem »

Bij de grens op de A37 viel het me onlangs wel op dat er iets aan de rijbaan gebeurd is.

Het leek er net op alsof er langsgroeven waren aangelegd waardoor je inderdaad 10 km/h moet rijden als je je auto heel wil laten.
Dat zal geen toeval zijn.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Ja, die zijn er helaas al zeker sinds december 2025, misschien al wel iets eerder.
Gebruikersavatar
Ger81
autoweg
Berichten: 1397
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Ger81 »

Aha! De files komen niet door de controles, nee-nee, die komen door Nederlanders :rofl2:

"Wie dat (sluiproutes nemen) vanwege de vertraging doet, mag dat toerekenen aan medeweggebruikers valt op te maken uit de woorden van de Duitse politiewoordvoerder. De files op de snelweg – met als gevolg sluipverkeer – komen volgens hem door gedrag. Met name Nederlanders zorgen voor kijkersfiles. „Ze worden omgeleid en rijden vervolgens met een slakkengang door de controle. Om te zien wat we doen.”
Ubi volentia est, via est
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6775
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Ik weet even niet uit m'n hoofd wat voor maximum snelheid er wordt getoond bij de controle op de A76, maar die is laag. Erg laag voor een snelweg. Al heb ik ook wel 'slakkengedrag' gezien bij auto's voor me in de rij, de uitleg die de politie geeft is natuurlijk te bezopen voor woorden. Dat ze maar eens snel zorgen voor meerdere rijstroken, als ze die controles niet stoppen.
mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1510
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door mvalkenburg »

Ger81 schreef: do 21 mei 2026, 11:50 Aha! De files komen niet door de controles, nee-nee, die komen door Nederlanders :rofl2:
De beste man is rijp voor een inrichting met dit soort uitspraken :down:
Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10677
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Peter »

Seat Ibiza schreef: do 21 mei 2026, 12:30 ^^
Ik weet even niet uit m'n hoofd wat voor maximum snelheid er wordt getoond bij de controle op de A76, maar die is laag. Erg laag voor een snelweg. Al heb ik ook wel 'slakkengedrag' gezien bij auto's voor me in de rij, de uitleg die de politie geeft is natuurlijk te bezopen voor woorden. Dat ze maar eens snel zorgen voor meerdere rijstroken, als ze die controles niet stoppen.
Op de A7-A280 is het 10 km/h. Wel op de VZP, maar vermoedelijk ook nog nederlands grondgebied. Op de A37 is het ook zoiets, maar wellicht 15 km/h op de snelweg cq kraftfahrstrasse. Ik ben al een keer blafferig (bellerig ?) aangesproken op de A7 voor mijn dollemansrit met 15 km/h ofzo.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9856
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Hajo »

^^ De VZP met de grenscontrole aan de A7 (A280) richting Bremen, bij Bad Nieuweschans, ligt op Duits grondgebied. De grens verloopt in de middenberm.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Nee, de grens ligt direct ten zuiden van de A7. Beide rijbanen liggen daar op Nederlands grondgebied. Alleen de VZP ligt op Duits grondgebied.

In het asfalt van de afrit zit een plaatje om de grens te markeren:
Afbeelding

Op Streetview: https://www.google.com/maps/@53.1778502 ... FQAw%3D%3D

Mogelijk ben je in de war met de A12/Duitse A3, waar de grens wel enige tijd door de middenberm loopt.
Peter schreef: do 21 mei 2026, 21:51Op de A7-A280 is het 10 km/h. Wel op de VZP, maar vermoedelijk ook nog nederlands grondgebied. Op de A37 is het ook zoiets, maar wellicht 15 km/h op de snelweg cq kraftfahrstrasse. Ik ben al een keer blafferig (bellerig ?) aangesproken op de A7 voor mijn dollemansrit met 15 km/h ofzo.
Ook 10 km/u op de A37/B402.
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9856
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Hajo »

^^ Je hebt gelijk. Ik was inderdaad in de war met de A12/A3. ;)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
omNOMNOMNOM
verkeersader
Berichten: 620
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door omNOMNOMNOM »

Ger81 schreef: do 21 mei 2026, 11:50
Aha! De files komen niet door de controles, nee-nee, die komen door Nederlanders :rofl2:

"Wie dat (sluiproutes nemen) vanwege de vertraging doet, mag dat toerekenen aan medeweggebruikers valt op te maken uit de woorden van de Duitse politiewoordvoerder. De files op de snelweg – met als gevolg sluipverkeer – komen volgens hem door gedrag. Met name Nederlanders zorgen voor kijkersfiles. „Ze worden omgeleid en rijden vervolgens met een slakkengang door de controle. Om te zien wat we doen.”
Typisch Duitse regelneverij. De controles zelf zijn blijkbaar niet het probleem, maar het feit dat automobilisten zich gedragen zoals je bij zulke controles kunt verwachten. Eerst verkeer van de Autobahn halen, op lage snelheid over één rijstrook persen en vervolgens verbaasd zijn dat er files en kijkgedrag ontstaan, om daarna de ‘koppige’ Hollanders de schuld in de schoenen te schuiven.

Tussen de regels door spreekt daar ook wel het typisch Duitse superioriteitsgevoel uit: de Duitsers noch het systeem zelf kunnen natuurlijk onmogelijk de oorzaak zijn. Naar goed Duits gebruik zullen dus nog meer regels en controles de oplossing wel worden.
Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x3 autosnelweg
Berichten: 7582
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door GuteFahrt »

Coen Tunnel schreef: di 26 mei 2026, 10:06 ^^ Nee, de grens ligt direct ten zuiden van de A7. Beide rijbanen liggen daar op Nederlands grondgebied. Alleen de VZP ligt op Duits grondgebied.

In het asfalt van de afrit zit een plaatje om de grens te markeren:
Afbeelding

Op Streetview: https://www.google.com/maps/@53.1778502 ... FQAw%3D%3D

(...)
Gisteren deze grensovergang nog gepasseerd (als passagier in een bus), ook aan deze kant. Het is wel wat een allegaartje daar. Eerst suggereert een bord over zwerfvuil nog dat je een Nederlandse VZP nadert, daarna een bord in het Nederlands "welkom in Duitsland." En de Raststätte die er eens was heette Bunde-Rij aldus het opschrift. Na de VZP kom je weer op Nederlands grondgebied tot vlak voor het kruisen van het Wymeerer Sieltief.

Afijn, wat de controle zelf betreft, met mij nog 19 kandidaten voor een controle. Bij iedereen werd het paspoort of de identiteitskaart nagekeken, enkele reizigers kregen daarnaast wat vragen gesteld maar ik heb niet gezien dat de agenten bagage overhoop haalden. Vriendelijk waren ze ditmaal ook wel.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1510
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door mvalkenburg »

omNOMNOMNOM schreef: di 26 mei 2026, 14:39 Typisch Duitse regelneverij. De controles zelf zijn blijkbaar niet het probleem, maar het feit dat automobilisten zich gedragen zoals je bij zulke controles kunt verwachten. Eerst verkeer van de Autobahn halen, op lage snelheid over één rijstrook persen en vervolgens verbaasd zijn dat er files en kijkgedrag ontstaan, om daarna de ‘koppige’ Hollanders de schuld in de schoenen te schuiven.
Ik vond het afgelopen zaterdag toch grappig om te zien dat die file op Nederlands grondgebied, door die Duitse grenscontroles veroorzaakt, uitsluitend bevolkt werd door Duitse platen. Beetje flauw om Nederlanders de schuld te geven van hun eigen onmacht.
Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4806
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door paolie »

Alsof een XR-demonstrant zou zeggen: blokkade? Door ons? Nee hoor, dat komt door die stilstaande auto’s die aan het kijken zijn wat wij aan het doen zijn…
martwout2
stadsweg
Berichten: 269
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door martwout2 »

Commissie EU roept op tot einde controle's zie https://www.trouw.nl/buitenland/brussel ... gle.com%2F

Waarom worden ze niet gewoon strenger met verlenen ontheffing of is de regelgeving zo zwak?
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Duitsland kan gewoon zeggen "er is nog steeds een crisis, dus dat doen we niet". Mogelijkheden om Duitsland juridisch aan te pakken lijken er nauwelijks te zijn.
Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10677
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Peter »

Ingebrekestellingen en later boetes. Maar dat is een proces van vele maanden tot jaren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
hneel
autoweg
Berichten: 1256
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door hneel »

Ik blijf het raar vinden dat Duitsland hier zomaar mee wegkomt.
Terwijl, als Nederland zou zeggen "We gaan ons even niet meer aan de stikstofregels houden omdat er huizen nodig zijn" de rapen gaar zijn.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
Jeff
expressweg
Berichten: 3531
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jeff »

Hoewel ik zelf ook wel een beetje klaar ben met die blokkades op autosnelwegen, hebben (als NL) ook een uitzondering gekregen tot eind sept'26.
Dat is heel makkelijk voor de Duitsers om dan te roepen "Ja maar"

Eerst moet onze uitzondering verlopen, daarna kunnen we juridisch grommen
traveldude
dorpsstraat
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 07 sep 2025, 20:47

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door traveldude »

Dat laatste @hneel is een wat selectieve weergave. Nederland heeft decennialang de al bestaande regels niet of te weinig nageleefd. Dus dat is denk ik het verkeerde voorbeeld in deze. En met dat in de hand is Nederland ook niet aan zet om onze buren de les te lezen.
Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10677
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Peter »

Ofwel Europa (commissie of gerecht) veroordeelt een land of de eigen rechtbank, al dan niet na consultatie EU rechtbank. De meeste Nederlandse belemmeringen komen indirect uit de NL rechtbank (al dan niet als interpretatie van EU recht) en zijn daarmee niet direct vertaalbaar naar andere EU landen. De grootste problemen in NL liggen niet alleen bij de politiek (te weinig gedaan of teveel beloofd), maar veel meer bij de NL rechtbank. Duitsland is heel zeikerig over vogels en vleermuizen, maar niet over stikstof of waterkwaliteit. Met name omdat ze zichzelf minder strenge eisen oplegden dan NL.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x3 autosnelweg
Berichten: 7582
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door GuteFahrt »

krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
omNOMNOMNOM
verkeersader
Berichten: 620
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door omNOMNOMNOM »

Duitsland blijft grenscontroles uitvoeren ondanks oproep ermee te stoppen
https://nos.nl/l/2617155

Duitsland heeft geen boodschap aan de oproep van de Europese Commissie.
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9856
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Hajo »

^^ Je bent me net voor. ;)

Dan maar aan onze kant alles met een Duits kenteken aan de kant zetten voor een grondige controle door de marechaussee. :twisted:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 698
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door MaartenE »

Ik herhaal:
De Duitse grenscontroles zijn puur in het leven geroepen in een ultieme poging de AfD de wind uit de zeilen te nemen.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.