Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door GuteFahrt »

^^ Point taken.

Ofwel, deze gaan voortduren tot we bij deze heilige uitkomen? :surrender:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

MaartenE schreef: do 04 jun 2026, 21:59 Ik herhaal:
De Duitse grenscontroles zijn puur in het leven geroepen in een ultieme poging de AfD de wind uit de zeilen te nemen.
En het tegenovergestelde wordt bereikt. Het gedachtengoed van de AfD wordt zo genormaliseerd.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

^^
Helemaal eens.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

omNOMNOMNOM schreef: do 04 jun 2026, 21:42 Duitsland blijft grenscontroles uitvoeren ondanks oproep ermee te stoppen
https://nos.nl/l/2617155

Duitsland heeft geen boodschap aan de oproep van de Europese Commissie.
Dan wordt het tijd voor de Europese Commissie om met harde sancties tegen Duitsland op te komen, anders verliest het elke geloofwaardigheid en elk ander land kan er dan ook een loopje mee gaan nemen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Net zulke harde sancties als toentertijd (en sindsdien) tegen Frankrijk die stelselmatig niet aan de criteria voldeed (en voldoet) van de EMU?

Dit is een retorische vraag uiteraard, want Duitsland is veel te groot en te belangrijk om hard tegen op te treden, net zoals dat ook geldt voor o.a. Frankrijk wat betreft de EMU normen.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Dat is mij ook wel duidelijk. En desondanks dat alles moeten er uit principe harde sancties komen. Anders is het domweg niet eerlijk en niet gerecht naar andere lidstaten en hun burgers toe. Die Duitse grenscontroles worden ook veelal voor hele andere zaken misbruikt. Was het daadwerkelijk uitsluitend maar om illegale immigratie tegen te gaan... Alsnog is dat op ten duur tegen de regels in, maar eigenlijk de huidige controles een vorm van burgertje pesten om een paar gram wiet o.i.d. te vinden. En inderdaad AfD onzin door te zetten.

Frankrijk heeft overigens heel veel van z'n grenscontroles relatief snel teruggedraaid. Ik herinner me nog na de aanslagen van Parijs ook dat bijv. de Franse A36 na de Duitse grens richting Mulhouse met betonnen barriers en een container beveiligd was met stationaire grenscontroles. Dat zag er ook uit in de vorm van "Dit gaan we een aantal jaren volhouden." Maar uiteindelijk was die troep relatief snel weer opgeruimd. De Duitsers houden het vooral op de grens met Oostenrijk ook al sinds die tijd uit. Waarschijnlijk moet daar het wegdek gerepareerd worden als ze de controles moeten opruimen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Skoda Fabia
woonerf

Bericht door Skoda Fabia »

Wat zijn eigenlijk de maatregelen als je de controle om principiële redenen weigert?
Wordt je dan terug gestuurd of wordt je aangehouden?
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

MaartenE schreef: do 04 jun 2026, 21:59 Ik herhaal:
De Duitse grenscontroles zijn puur in het leven geroepen in een ultieme poging de AfD de wind uit de zeilen te nemen.
Dan heeft dat blijkbaar het tegenovergestelde effect. De AfD heeft inmiddels zelfs een voorsprong op CDU/CSU en die voorsprong lijkt eerder groter dan kleiner te worden:

AfD bleibt stärkste Kraft in Umfrage – Deutsche zweifeln an Reformfähigkeit der Regierung
https://www.welt.de/politik/deutschland ... erung.html

Zinvoller zou zijn als de huidige regering eindelijk eens problemen oplost in plaats van voortdurend hervormingen aan te kondigen die vervolgens niet of slechts gedeeltelijk worden uitgevoerd. De AfD groeit niet door symptoombestrijding zoals grenscontroles, maar door twee decennia van (politieke) stilstand: onderinvesteringen in infrastructuur, een steeds minder concurrerende industrie en slechte beleidskeuzes (denk aan de sluiting van de kerncentrales), met als gevolg jaren van economische stagnatie.
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

^^
Het probleem is dat de huidige regering zichzelf heeft klemgezet. Stoppen kan niet meer, dat gaat hoe dan ook gespind worden door de AfD.
Zijn die kerncentrales nog uit de mottenballen te halen?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

MaartenE schreef: vr 05 jun 2026, 14:35Zijn die kerncentrales nog uit de mottenballen te halen?
De Duitsers doen er vaak lang over om oude infra te slopen, behalve als het om koeltorens van kerncentrales gaat: die in Philippsburg, Biblis en Grafenrheinfeld zijn al opgeblazen, waarmee enkele grote kerncentrales de facto onbruikbaar zijn geworden.

Ik denk dat alleen de drie kernreactoren die in 2023 als laatste werden stilgelegd technisch gezien zonder al te veel gedoe binnen afzienbare tijd weer in bedrijf genomen kunnen worden. Dat zijn Emsland (bij Lingen), Isar 2 (in Ohu bij Landshut), en Neckarwestheim 2 (bij Heilbronn). Dit zijn drie nog relatief nieuwe kernreactoren; alle drie zijn ze in 1988 in gebruik genomen. Alle drie zijn ze ook van hetzelfde type.

Bij de kerncentrales die eerder zijn stilgelegd is veelal de splijtstof al verwijderd en opgeslagen, dus daar zo meer werk nodig zijn om ze weer bedrijfsklaar te maken, al zal het wellicht niet onmogelijk zijn als de rest van de infrastructuur nog intact is - maar wel erg onwaarschijnlijk.
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

Kerncentrales tegen grenscontroles. Ik geloof dat ik dd draad kwijt ben.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

De meeste kerncentrales liggen nabij de grens. Minder legale bezwaarmakers. Minder aansprakelijkheid als het mis gaat.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

traveldude schreef: vr 05 jun 2026, 17:05 Kerncentrales tegen grenscontroles. Ik geloof dat ik dd draad kwijt ben.
Zo moeilijk is het anders niet. De AfD groeit niet door (gebrek aan) grenscontroles, maar vooral door twee decennia van beleidsfalen: onderinvesteringen in infrastructuur, een minder concurrerende industrie, hoge energiekosten en economische stagnatie. Grenscontroles zijn vooral symptoombestrijding van regeringen die structurele problemen niet weten op te lossen, maar zo vergeefs hopen de (mijns inziens terechte) ontevredenheid wat in te dammen. Daaruit volgt overigens ook dat ik er niet vanuit ga dat de grenscontroles gaan verdwijnen, want de huidige Duitse regering lijkt veel van dezelfde fouten voort te zetten.
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

Oh, dat de grenscontroles een vals zoethoudertje voor de buehne zijn is me geheel duidelijk. Het werkt ook niet, want als centrumpartijen proberen de agenda van radicaal-rechts te ontwapenen door er zelf mee weg te lopen, dan wil de kiezer nog steeds het echie. En voelt zich aangemoedigd en stemt dus nog meer voor het echie. Niet dat dat echie nou wat voor elkaar krijgt, maar dat is een ander verhaal (die leven van politieke chaos, dus moet je die vooral verder bestendigen, meer puinhoop achterlaten met gemankeerde "middenpartijen" die nog steeds denken dat ze de agenda van de radicalen moeten bedienen).

Laat de EU maar eens zien of ze bereid is Duitsland en anderen daadwerkelijk tot de orde te roepen.
martwout2
stadsweg

Bericht door martwout2 »

Weet iemand of Frankrijk nog tijdelijke grenscontrole's gaat houden ivm de G7? En dan doel ik even op de autoweg vanuit Luxemburg Frankrijk in. Ik lees namelijk dat Zwitserland het tot 19 juni doet en we gaan zelf 19 juni Frankrijk in vanuit Luxemburg.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Slovenië staakt kennelijk per direct de grenscontroles aan de grenzen met Kroatië en Hongarije.

Ik ben vandaag een aantal keer de grens van Oostenrijk gepasseerd. Bij geen grensovergang was daadwerkelijk controle, maar het is allemaal wel redelijk permanent ingericht als grenscontrole;

* B61a grensovergang Rattersdorf naar Hongarije. Geen controle Oostenrijk in (ik reed Hongarije in)
* S7 grensovergang Heiligenkreuz. Geen controle Oostenrijk in. Wel erg permanent ingericht. Dit stuk is gebouwd in de periode dat Oostenrijk vrijwel permanent op de grenzen ging controleren.
* B58 grensovergang Bonisdorf. Obscure grensovergang naar Slovenië. Brede weg aan Oostenrijkse zijde, secundaire weg aan Sloveense zijde. Ingericht voor controle Oostenrijk in, maar er was geen actieve controle.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

BAB7; geen spoor van controles
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^
Aan de grens met Denemarken of Oostenrijk?
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Wesso schreef: do 11 jun 2026, 22:21 ^^
Aan de grens met Denemarken of Oostenrijk?
Goede vraag!
Antwoord: Grens Duitsland <> Denemarken

Er staan genoeg spullen nog om direct te kunnen beginnen, inclusief drempels en rijstrookscheiding. Maar ook wel eens relaxt om te zien dat het niet hoeft.
--------

Denemarken -> Zweden (Øresund)
Controle staat nu bij alle poorten (niet alleen de cashpoorten), maar op het moment van passage werd niemand staande gehouden
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Beide kanten: Estland / Letland: Geen controle gezien
Beide kanten: Letland / Litouwen: geen bijzonderheden (opvallende auto stond te posten)
Litouwen -> Polen (A5 / S61): Dit is nu een 100% document controle geworden. Iedereen moet stoppen, auto en vracht verkeer worden bescheiden.
In de oude situatie moest iedereen stapvoets langs het checkpoint rijden en alleen de verdachte personen kregen een stopteken

Polen -> Litouwen (S61 / A5): Elke vrachtwagen wordt gestopt, autoverkeer krijgt soms een stopteken.

Polen -> Duitsland (A2-DK2 / BAB12): De controlepost is nu meer op doorstroming ingericht(de autobahn is over een lengte van 2km volledig verbouwd), waarbij autoverkeer van vrachtverkeer gescheiden wordt. Het autoverkeer kan stapsvoets langs de controle rijden en alleen verdachte voertuigen krijgen een stopteken naar het checkpoint.
Ik kan een een dashcam clip uploaden als daar behoefte aan is.

Duitsland -> Polen (BAB12 / A2-DK2): "copy paste", maar zonder rijbaan verbouwing.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Jeff schreef: za 27 jun 2026, 20:44 Ik kan een een dashcam clip uploaden als daar behoefte aan is.
:yesyesyes:
Ubi volentia est, via est
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op de D8-A17 Duitsland in is ook zoiets. De controle is bij de eerste VZP na de grens, waarbij al het verkeer er af moet en iedereen stapvoets langs politie moet. Zelfs om 7 uur 's ochtends leverde dit al 2 kilometer file op terwijl het helemaal niet druk was. Met name de LKW-stau.

Wat een flauwekul allemaal. Wat kost dat allemaal wel niet aan inzet en economische verliezen.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Terechte opmerking, Chris.
Maar omdat NL ook een uitzondering heeft, wordt het toch echt wat lastiger om boos te doen

@Ger: Clip gaat er komen, weet alleen niet wanneer
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Chris schreef: za 27 jun 2026, 20:56 Op de D8-A17 Duitsland in is ook zoiets. De controle is bij de eerste VZP na de grens, waarbij al het verkeer er af moet en iedereen stapvoets langs politie moet. Zelfs om 7 uur 's ochtends leverde dit al 2 kilometer file op terwijl het helemaal niet druk was. Met name de LKW-stau.
Daar was destijds ook de officiële grenscontrole, voordat de reguliere grenscontroles met Tsjechië werden opgeheven. De controlepost stond bij de opening van de A17 echter nog op de hoofdrijbaan.

In de omgekeerde richting ben ik overigens in 2013 eens door de Duitse politie in de vroege ochtend uurtjes richting Tsjechië staande gehouden. Toen wilde men controleren of m'n auto niet gestolen was. Ze kwamen met hoge snelheid vanaf Dresden achter me in een civiele BMW aan. Ik weet nog dat ik volop op de rem moest strappen, ze hadden me soort breakcheck gegeven, anders waren we de parkeerplaats voorbij. Was nogal een aparte ervaring met 3-4 agenten die m'n auto omsingelden...
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Jeff schreef: za 27 jun 2026, 20:44 Litouwen -> Polen (A5 / S61): Dit is nu een 100% document controle geworden. Iedereen moet stoppen, auto en vracht verkeer worden bescheiden.
In de oude situatie moest iedereen stapvoets langs het checkpoint rijden en alleen de verdachte personen kregen een stopteken
Ook mensen met Pools kenteken? Vorig jaar toen ik er reed werden alleen mensen met een anders dan Pools kenteken tegengehouden voor documentcontrole.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

sven_engelen schreef: ma 29 jun 2026, 13:22
Jeff schreef: za 27 jun 2026, 20:44 Litouwen -> Polen (A5 / S61): Dit is nu een 100% document controle geworden. Iedereen moet stoppen, auto en vracht verkeer worden bescheiden.
Ook mensen met Pools kenteken? Vorig jaar toen ik er reed werden alleen mensen met een anders dan Pools kenteken tegengehouden voor documentcontrole.
Iedereen moest, ook 2 Poolse kentekens (KRA + PZ) werden eruit gepikt
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Zoals beloofd:

DK 2 -> BAB12 (grens PL -> DE)
Link
Moet er wel bijschrijven dat op moment van passeren al 37 graden was, dus ik kan me goed voorstellen dat het trager zou gaan als het wat frisser zou zijn
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Dank 8-)
Het blijft ergens absurd. Een :DVM30RR: met Vmax 10 erop op een snelweg, als onderdeel van doorstromingsverbetering.
Ubi volentia est, via est