Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Stefanuzz
verkeersader

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Stefanuzz »

Momenteel een ongeval op de A12 bij knooppunt Oud-Dijk richting de grensovergang bij Beek, opgeschaald naar GRIP 1 Grote hulpverlening. Gezien de locatie kan het niet anders dat het het volgende zware ongeval is in de staart van de file voor de grensovergang. Berichtgeving in de media zal zo wel verschijnen vermoed ik.
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Alweer...

Er wordt ook gezegd dat vanwege de droogte er nu meer vrachtverkeer via die route rijdt, omdat schepen op de Rijn minder beladen kunnen worden. Al vraag ik mij altijd af waar ze dan zo'n blik chauffeurs en vrachtwagens vandaan halen. Een scheepslading zijn heel wat vrachtwagens, de media rekent vaak '40 ton' maar dat is het gewicht van een vrachtwagen + lading, dat vergeleken wordt met enkel de lading van het schip. In werkelijkheid heb je dus nog meer vrachtwagens nodig om zo'n gewicht te vervoeren.
Stefanuzz
verkeersader

Bericht door Stefanuzz »

Eerste berichtgeving wat ik via via doorkrijg is dat het een grote chaos is. :down: Misschien wel het grootste ongeval tot nu toe daar bij de grenscontroles. Nog even wachten op de foto's via de media. :|
H0ffi3Jr
polderweggetje

Bericht door H0ffi3Jr »

Bij de Gelderlander al een artikel over het ongeluk: https://www.gelderlander.nl/112-nieuws- ... ~acd41cd4/

Dacht dat het wel voorbij was met de ongelukken op deze plek, maar blijkbaar dus niet.
Het is mij de laatste tijd al wel opgevallen dat de matrixborden thv de splitsing A18 - A12 op :DVM70F: staan, zelfs wanneer er geen file lijkt te staan. (https://www.google.nl/maps/@51.9170392, ... FQAw%3D%3D)
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Omroep Gelderland:
De snelweg is tijdelijk afgesloten voor onderzoek en het verkeer wordt omgeleid via de af- en toerit.
Dan zal men doelen op A18 / N335 / N812 neem ik aan...

Edit: ja, dus. Aldus de Gelderlander.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

H0ffi3Jr schreef: vr 31 jul 2026, 11:40 (...)

Dacht dat het wel voorbij was met de ongelukken op deze plek, maar blijkbaar dus niet.
Op basis waarvan?
H0ffi3Jr schreef: vr 31 jul 2026, 11:40 Het is mij de laatste tijd al wel opgevallen dat de matrixborden thv de splitsing A18 - A12 op :DVM70F: staan, zelfs wanneer er geen file lijkt te staan. (https://www.google.nl/maps/@51.9170392, ... FQAw%3D%3D)
Is dat niet 'gewoon' omdat de snelheid voor de grensovergang uiteindelijk terug moet naar 20/10/5?

H0ffi3Jr
polderweggetje

Bericht door H0ffi3Jr »

^^
Het was (na mijn beleving tenminste) al een tijdje rustig rond dit soort incidenten, dus vandaar dat ik het zo zei.
En de snelheidsverlaging via de matrixborden was er inderdaad al een hele tijd vanwege de controle, maar die begon (als het rustig was) voor zo lang als ik het mij kan herinneren pas na het viaduct in het knooppunt. En voor mijn gevoel hebben ze de waarschuwing voor de snelheidsverlaging naar voren gehaald terwijl het niet perse druk was (maar daar kan ik het natuurlijk ook mis hebben)
Stefanuzz
verkeersader

Bericht door Stefanuzz »

Correct hoor, hier de situatie van vanochtend 05:00u, waarbij je er vanuit mag gaan dat er geen file staat. Afbouwend van :A1-130: / :A1-100: naar :DVM90: naar :DVM70: en :DVM50: zonder flashers.

Afbeelding
Stefanuzz
verkeersader

Bericht door Stefanuzz »

Een uitgebreide fotoreportage inmiddels bij https://www.gelrenieuws.nl/2026/07/31/v ... elweg.html - zo te zien een kettingreactie waarbij dus aardig wat bestuurders niet hebben zitten opletten als er secundair ook nog voertuigen op de crashende vrachtwagens botsen. :s
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

Factuur voor de inzet hulpdiensten + smartengeld betrokkenen gaat neem ik aan naar de Duitse overheid?
Wat een shitshow dit.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ga je op vakantie, overkomt je dit... :neenee:

De schuldvraag is pas na onderzoek te beantwoorden en de schade afhandeling regelen de verzekeringsmaatschappijen onderling. Belangrijker is dat de gewonden hopelijk allemaal volledig herstellen.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Inmiddels heeft Italië het Schengenverdrag met Spanje geschorst door de invatie van 60.000 migranten in Ceuta. Van deze 60.000 zijn er overigens 25.000 al teruggekeerd en zij die er nog zitten kunnen ook niet zomaar doorreizen naar de rest van de EU. https://www.hln.be/buitenland/italie-sc ... ~ad9f534b/

Het lijkt dus weer eens plat populisme met Schengen andermaal als slachtoffer.
mvalkenburg
autoweg

Hajo schreef: vr 31 jul 2026, 18:28 Ga je op vakantie, overkomt je dit... :neenee:

De schuldvraag is pas na onderzoek te beantwoorden en de schade afhandeling regelen de verzekeringsmaatschappijen onderling. Belangrijker is dat de gewonden hopelijk allemaal volledig herstellen.
Mja, de geplette personenauto heeft witte platen, ik vermoed Duits. Die kan mooi bij zijn democratisch gekozen regering terecht die er voor heeft gekozen om de reet af te vegen met Schengen. Moet ie natuurlijk wel eerst even herstellen, want ik kan me niet voorstellen dat de inzittenden van de personenauto er zonder verwondingen van af zijn gekomen.
Boeck536
stadsweg

Bericht door Boeck536 »

Alfa schreef: vr 31 jul 2026, 18:30 Inmiddels heeft Italië het Schengenverdrag met Spanje geschorst door de invatie van 60.000 migranten in Ceuta. Van deze 60.000 zijn er overigens 25.000 al teruggekeerd en zij die er nog zitten kunnen ook niet zomaar doorreizen naar de rest van de EU. https://www.hln.be/buitenland/italie-sc ... ~ad9f534b/

Duitsland heeft inmiddels aangekondigd de grenscontroles na september te verlengen. Daar zat men duidelijk op een aanleiding/rechtvaardiging te wachten voor iets dat toch al wel beklonken was.
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

^^ Here we go: https://www.leidschdagblad.nl/buitenlan ... 71661.html

Of van de Tagesschau: https://www.tagesschau.de/inland/dobrin ... n-116.html

Over gewonden:
omroep GLD (31-7-2026) schreef:In de personenauto zaten drie personen. Zij zijn met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. De overige inzittenden van de voertuigen worden nagekeken door de ambulance. De veiligheidsregio Gelderland-Midden laat weten dat er in totaal zes personen bij het ongeval betrokken waren.
https://www.gld.nl/nieuws/8503910/meerd ... -op-de-a12

Duitse hulpdiensten die ook kwamen helpen volgens de verhalen heb ik op foto's niet gezien overigens.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Stefanuzz schreef: vr 31 jul 2026, 16:31zo te zien een kettingreactie waarbij dus aardig wat bestuurders niet hebben zitten opletten als er secundair ook nog voertuigen op de crashende vrachtwagens botsen. :s
Waar zie je dat dan? Ik zie alleen die Skoda SUV achter de vrachtwagens staan waarvan de achterkant ook in de prak zit, dat gebeurt niet als je zo tegen een vrachtwagen aanrijdt.
Mijn gok is dat de Skoda achter de gele vrachtwagen stond, de grijze vrachtwagen kwam aanrijden en niet oplette en op het laatste moment om de auto heen wilde gaan maar deze nog wel raakte, hierdoor is de achterkant in de prak en door het rechts achter raken bij uitwijken ging de SUV schuin tegen de vrachtwagen ervoor aan waardoor de hele rechterkant in de prak zit. Just my :2cents: gebaseerd op een zeer bovengemiddeld aantal Russische crashvideo's die ik heb bekeken in de laatste 15 jaar.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Tja, die Transit bakwagen heeft aan de voorzijde niks.. dus dat lijkt mij dan de eerst geraakte voertuig, dat kon uitwijken?

De chauffeur van de zilveren vrachtwagen heeft zijn gordijnen vanochtend niet goed teruggeschoven.. B( ; het zou mij niet verbazen als deze gordijnrijder afgeleid was door een telefoon o.i.d.

Skoda is 'geschampt' bij de uitwijkmanouvre van de Transit en zilveren vrachtwagentrekker?
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Die Transit werd waarschijnlijk als eerste geraakt door de vrachtwagen en voortgeduwd (stond dus achteraan in de file), maar omdat de Transit bakwagen smaller is dan de vrachtwagen kon de vrachtwagen met de linkervoorkant de Skoda rechtsachter raken zonder dat de Transit aan de voorkant schade heeft.
Durashift schreef: vr 31 jul 2026, 23:32Skoda is 'geschampt' bij de uitwijkmanouvre van de Transit en zilveren vrachtwagentrekker?
Ik denk niet dat je die vrachtwagen een vrachtwagentrekker kan noemen, alhoewel het technisch gezien wel klopt, als je door 40 ton wordt voortgeduwd kun je sturen wat je wilt maar dat gaat weinig uithalen.

Zo te lezen hebben we ongeveer dezelfde theorie. :yes:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

En die theorie, heren, zouden best eens kunnen kloppen als ik de foto's zo zie. FO-Verkeer (Forensische Opsporing voor verkeerszaken) zal dit ongeval zeker gaan onderzoeken.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Is dat zo...ik dacht dat we intussen al zover zijn bij de grenscontrole ongevallen dat die procedure wel kan worden overgeslagen.

Serieuzer: wat zou je nog kunnen bereiken met de signalering verder westwaarts zit ik me af te vragen. Dat zal de geloofwaardigheid wel gauw ondermijnen.

paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ als die Duitsers zo graag willen blijven controleren, zouden ze toch ook gewoon de capaciteit wat kunnen uitbreiden? Je kan het verkeer ook over twee of drie rijstroken langs de controlepunten laten rijden, dat zou al enorm schelen, zowel in doorstroming als verkeersveiligheid, al is het maar omdat er dan op de A12 niet meer geritst hoeft te worden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ze schijnen een groot deel van de tijd niet eens actief te controleren, maar alles moet wel over 1 rijstrook en dan de verzorgingsplaats op. Dat is de primaire reden waardoor er file staat, niet omdat ze daadwerkelijk zoveel auto's stoppen voor een controle.

Overdag staat er daardoor vrijwel altijd file. Ook nu op zondag om 12:45 uur.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

paolie schreef: zo 02 aug 2026, 12:43 ^^ als die Duitsers zo graag willen blijven controleren, zouden ze toch ook gewoon de capaciteit wat kunnen uitbreiden?
Daar hebben ze het personeel niet voor. De Bundespolizei draait nu al massaal overuren om de controles te bemannen. De agenten zelf klagen er ook over: https://www.tagesschau.de/inland/innenp ... g-100.html
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ kost toch helemaal niet meer personeel? Je kan met twee rijstroken en 4 politieagenten in één uur precies evenveel auto’s controleren als met één rijstrook en 2 agenten in 2 uur. In beide gevallen ben je 4 arbeidsuren kwijt voor hetzelfde resultaat.
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

^^ Die tent zal ook ergens moeten staan:

Afbeelding

Dan krijg je dus dit (A37-B402): https://maps.apple.com/look-around?addr ... 8i2mDsA%3D

paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Als het de Duitsers op de grens met Oostenrijk lukt, moet dat bij ons op dezelfde manier ook kunnen:
A8: https://maps.app.goo.gl/D5L2Nns5CFi6zsB36
A3: https://maps.app.goo.gl/ENenSjsVoMW3FAEZA
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

'Geinig' dat je nu dit als voorbeeld geeft. Begreep van naaste familie dat ze vanuit Oostenrijk gisteren daar Duitsland binnenkwamen en dat er niets te zien was. Dan zullen ze de grens zelf bedoelen, want wat je ziet in de link is een kilometer of 7 verderop. Maar dan dit:

https://www.20min.ch/story/autobahn-in- ... -103341167

^Van ruim een jaar geleden, dus niet meer actueel en al achterhaald gezien de recente ontwikkelingen, maar toch. Nog wel interessant qua achtergrond wat je over de 'wassen neus' kunt lezen.

Terug naar A12/A3. Dan zou dat precies tussen VZP Bergh Zuid en de grensovergang moeten gerealiseerd worden. Daar is inderdaad wel plek...

https://maps.app.goo.gl/yhRNhhvKnt2RyeVB6

GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

verfmeer95 schreef: zo 02 aug 2026, 14:59
paolie schreef: zo 02 aug 2026, 12:43 ^^ als die Duitsers zo graag willen blijven controleren, zouden ze toch ook gewoon de capaciteit wat kunnen uitbreiden?
Daar hebben ze het personeel niet voor. De Bundespolizei draait nu al massaal overuren om de controles te bemannen. De agenten zelf klagen er ook over: https://www.tagesschau.de/inland/innenp ... g-100.html
Dat was in mei 2025 niet anders.

https://www.oost.nl/nieuws/3523154/duit ... -te-houden

Valt kennelijk nogal mee. :twisted:

Rottal-West: https://maps.app.goo.gl/f6eZmnQHFjd9BuBi9

Ook al een Kontrolstelle... :o :s

jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Alfa schreef: vr 31 jul 2026, 18:30 Inmiddels heeft Italië het Schengenverdrag met Spanje geschorst door de invatie van 60.000 migranten in Ceuta. Van deze 60.000 zijn er overigens 25.000 al teruggekeerd en zij die er nog zitten kunnen ook niet zomaar doorreizen naar de rest van de EU. https://www.hln.be/buitenland/italie-sc ... ~ad9f534b/

Overdreven reactie inderdaad. Het is voor Marokkanen zo goed als onmogelijk om vanuit Ceuta en Melilla het Spaans vasteland te bereiken. De meest succesvolle route verloopt via de zee rechtsreeks vanuit Marokko naar Spanje of de Canarische eilanden.

Ik lees ook veel berichten dat dit een gefabriceerde crisis zou zijn vanwege de toenadering tussen Spanje en Algerije, of dat dit aangestuurd werd door de VS en Israël om een regeringscrisis in Spanje uit te lokken (Marokko is namelijk goede vrienden met Trump en Israël) om de linkse anti-Israel regering van Sanchez in de problemen te brengen. Een paar maanden geleden heeft een Trump-adviseur een artikel gepost waarin hij zegt dat Ceuta en Melilla Marokkaanse steden zijn die door Spanje bezet zijn en dat Marokko bulldozers naar de grens moet sturen en een "tweede groene mars" zou moeten organiseren om de gebieden te annexeren.
🍉
mvalkenburg
autoweg

Inmiddels terug van een rondje Polen-Zweden. Qua grenscontroles:

* De Lutte: Vertraging op de A1 was ca. een kwartier geweest. Een beetje uit principe omzeild via OWN Gildehaus. Geen beambte gezien.
* BAB12 - A2 Polen in: geen vertraging gehad. Er zat 1 Poolse douanier bij het bordje "grenscontrole" op zijn gemak onder een parasolletje op zijn telefoon te spelen met nul interesse voor het doorrijdende verkeer. In de tegenrichting Duitsland in enkele kilometers stilstaand verkeer.
* Ferry Gdynia-Karlskrona: nul controle Polen uit of Zweden in.
* Ferry Trelleborg-Rostock: nul controle Duitsland in. Heeft misschien te maken met het feit dat wij zo'n beetje het enige niet-Duitse kenteken op deze uitverkochte overtocht waren.
* Nieuwschans Nederland in: geen enkele controle, in de tegenrichting uiteraard de versmalling en het over de VZP leiden. Ook hier schat ik in dat er op de parallelle OWN-route geen controle is.

Kortom: leuke wassen neus maar zo lek als een mandje. En nu weer de Ceuta"crisis" misbruiken om Schengen op te blazen terwijl dat helemaal geen Schengen gebied is.