Bij Zwitserland ben ik met de auto in de afgelopen jaren nog nooit aangehouden, eigenlijk altijd gewoon doorgewuifd, als er al controle was. Dat was ook het geval bij de grens tussen Spanje en Gibraltar, in beide richtingen, en bij de grenzen met Andorra.
De grensovergangen van Slovenië naar Kroatië stelden niks voor. Kroatië-Bosnië was een half uur wachten, maar ook probleemloos. Bij het inreizen terug naar Kroatië werd nog wel gevraagd of we drank en sigaretten mee hadden genomen, en ik heb netjes gezegd dat we maar twee sloffen mee hadden genomen, omdat dat het maximum was.
Ik ben wel een paar keer gecontroleerd door de Franse politie bij het tolstation van Biriatou, in Baskenland, vlak voor de grens met Spanje. Een keer richting Spanje werd ik staande gehouden en werd er met een zaklamp onder de auto gekeken, één keer richting Frankrijk kreeg ik vragen waar ik vandaan kwam en waar ik naar toe ging, en waarom ik daar was.
En natuurlijk ben ik bij de Eurotunnel wel gecontroleerd, vaak met wat vragen waarom we naar de UK reisden, op de terugweg vanaf Engeland ook een keer een drugstest. Met een doekje werd het stuur afgenomen en dat werd getest. Ik mocht daarna doorrijden.
In de trein heb ik wel strengere controles gehad (zelfs wel eens gefouilleerd door de Zwitsers, en ook wel eens een check van mijn bagage in Zwitserland en Duitsland), en bij aankomst met de veerboot in Harwich ook wel. Met de trein over de Balkan (treinreis naar Griekenland) ging dan weer allemaal erg gemakkelijk, misschien omdat ik Nederlander ben. Met het vliegtuig ging het allemaal soepel, ook naar landen als de UAE en Oman, alleen naar de VS toe kreeg ik enorm veel vragen bij vertrek uit Zürich. Waarom ik naar de VS ging, waarom ik vanaf Zürich reisde (dat de tickets € 300 p.p. goedkoper waren vond die man maar raar...

), of ik zelf mijn bagage had ingepakt, of ik continu bij mijn bagage was gebleven, of iemand mij had gevraagd om wat mee te nemen, of ik drugs mee had, of ik wel eens drugs gebruikte... En dan heb je al een hele vragenlijst moeten invullen voor je ESTA. De inreiscontrole in de VS stelde vervolgens niks voor en uitreiscontrole is er niet.