Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » wo 12 mar 2014, 11:03

yup_tdi schreef: in 2009 heb ik tussen SRB en Mac 5 euro betaald volgens mij. Verder nergens als het goed is.
Doet me denken aan dit filmpje van een Turk aan de Kroatisch-Servische grens (en later nog eens aan de Bulgaarse grens) die een aantal jaren geleden wat corruptie heeft gefilmd. Nou is mijn Turks helaas niet zo best (helemaal niet eigenlijk :) ) maar het is duidelijk dat meneer in beide gevallen 5 Euro moet betalen. Best interessant om te zien hoe geraffineerd dat gaat (met name bij die Kroatische agent)

[youtube]w2gWH_DS42g[/youtube]
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

MINI
dorpsstraat

Bericht door MINI » wo 12 mar 2014, 22:08

Coen Tunnel schreef:
MINI schreef:Nog een vrij recente was Oostenrijk - Duitsland; rijbanen dicht, over de parkeerplaats geleid en kijken of je een vignet had (stonden er genoeg die dit niet hadden). Nu had ik het vignet uiteraard wel dus mooi doorrijden. Hier stonden er ook enkele tussen die staande waren gehouden waarbij er meer dan een vignet controle was.
Zo'n vignetcontrole had ik vorig jaar juni nog toen ik vanaf Slovenië over de A9 Oostenrijk binnenreed. Ging ook precies zoals jij beschrijft, een paar kilometer na de grens was de rijbaan afgesloten en werd al het verkeer over één strook over de parkeerplaats geleid en stonden twee mensen van ASFiNAG te kijken of er een geldig vignet op de voorruit zat. Het was toen niet druk dus het leverde geen noemenswaardige vertraging op.
Inderdaad, mensen van ASFiNAG stonden daar toen ook.
Natuurlijk nog wel ff lekker cashen voor die gasten, laatste paar meters op Oostenrijks grondgebied.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 18 apr 2015, 16:27

Vorige week zaterdag bij Elten, een Vmax van 70, en de KMAR had inderdaad wat voertuigen van de weg gehaald. Door de regen helaas geen hele goede foto's. Verbazend genoeg hield iedereen zich keurig aan die 70, ook de scheurders die hard vanuit Duitsland aan kwamen vliegen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoom
Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 18 apr 2015, 16:31

De KMAR zie ik nog vrij vaak staan aan de grens. Ook de andere kant op staat er vaak polizei. Je checkt dan toch altijd je spiegel om te kijken of ze niet achter je aan komen ;)

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 18 apr 2015, 16:33

Laatst stonden ze ook aan de grens met België aan de A4 bij Zandvliet. Op die plek is het vrij zeldzaam.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 18 apr 2015, 17:54

Chris schreef:De KMAR zie ik nog vrij vaak staan aan de grens. Ook de andere kant op staat er vaak polizei. Je checkt dan toch altijd je spiegel om te kijken of ze niet achter je aan komen ;)
De Polizei staat bijna standaard bij Raststätte Elten. Vorig jaar kwamen ze een keer achter mij aan. Nu was het 's nachts en was het dus sowieso wat rustiger, maar we werden naar de eerste parkeerplaats geleid (die na afrit Elten), er werden wat vragen gesteld en er werd gecheckt wat we in de kofferbak hadden zitten. Na een paar minuten mochten we weer doorrijden.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » do 23 apr 2015, 0:01

Mijn ervaring is dat het heel erg varieert.
Hongarije-Servië (Röszke-Horgoš): Hongaarse kant kijkt soms je paspoort niet eens in. Servische kant stempel in je paspoort, groene kaart en kentekenbewijs worden ingekeken en een kort babbeltje. Eén keer moest alle bagage uit. En werd gevraagd wat ons (drie mannen) reisdoel was, of we geen drugs (marihuana) of wapens bij ons hadden. Waarop ik antwoordde dat ik geen zin had om mijn vakantie in een Servische cel door te brengen en als ik toch een joint wil opsteken in Servië dat ik het dan wel aan een student in Novi Sad of Belgrado zou vragen. De douanier kon wel lachen om mijn antwoord. Hij wenste ons een veilige reis en veel plezier in Istanbul. :top:
In omgekeerde richting krijg je van Servië een uitstempel, maar Hongarije in is het een drama en soms handelingen die rieken naar discriminatie. Zigeuners en Turken worden onderworpen aan volledige controles, terwijl bij een Duitse camper met een echtpaar alleen de paspoorten werden ingekeken. Hoe weet ik dat? Ik werd een keer uit de rij gepikt en heb half uur tot drie kwartier tussen die mensen moeten wachten totdat eindelijk een douanier mijn bagage ging controleren.

Vanuit Turkije richting Bulgarije (Kapitan Andreevo) werd ik een keer uitgepikt en moest de auto op de brug. Hier werd gehint om steekpenningen te betalen, toen ik hierop niet inging werd ik beschuldigd van benzinesmokkel. Ik laat me niet bang maken door dat soort onzin. Ik kom uit een land met de hoogste brandstofprijzen :nuts: en ga naar een land met zeer lage brandstofprijzen B( Ik dacht in wat voor klucht ben ik nu beland. Ik kreeg zelfs een schroevendraaier in mijn handen gedrukt om een klepje onder de achterbank open te schroeven. Ik heb geweigerd en heb gezegd jij verdenkt mij, doe het zelf als je zo zeker van je zaak bent. Op een gegeven moment liep de douanier weg en bij terugkomst vroeg hij wat ik voor de kost deed en hadden we het over koetjes en kalfjes en mocht ik mijn auto van de brug rijden.
Dit was wel een bizarre uitzondering. Over het algemeen kijken ze alleen je paspoort in en kan je gewoon doorrijden.

Bij andere overgangen tussen Turkije-Griekenland, Griekenland-Bulgarije, Bulgarije-Servië v.v. zijn de controles verbazingwekkend minimaal eigenlijk.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 23 apr 2015, 8:28

Chris schreef:De KMAR zie ik nog vrij vaak staan aan de grens. Ook de andere kant op staat er vaak polizei. Je checkt dan toch altijd je spiegel om te kijken of ze niet achter je aan komen ;)
Ik heb dat altijd in Duitsland als ik een busje van de BAG op een parkeerplaats voorbij rijd. Maar daar heb je als automobilist niet voor te vrezen.

Overigens heb ik Nederland nog nooit controle gehad van de douane/marechaussee. Ik heb wel al een paar keer goederen moeten aangeven bij de douane in Venlo (import uit Zwitserland).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 23 apr 2015, 9:59

Chris schreef:De KMAR zie ik nog vrij vaak staan aan de grens. Ook de andere kant op staat er vaak polizei. Je checkt dan toch altijd je spiegel om te kijken of ze niet achter je aan komen
De douane/marechaussee staat eigenlijk best vaak aan de grensovergang van Bergh als ik er langs kom. Vooral de vrijdagmiddag en avond lijkt een vaste prik. In geval van controle zie ik eigenlijk ze altijd wel iemand van de weg halen. Een paar jaar terug was er voor het weekend van pinksteren een algehele controle en stond het in Duitsland kort voor Elten al vast. Toen ben ik binnendoor via Beek en Didam gereden. Daar was geen verdere controle en bijna niemand nam ook die uitwijkroute.

Gek genoeg zie ik juist de Duitse politie veel minder vaak actief controleren. Ja, er staat een auto op de parkeerplaats, maar ik zie ze eigenlijk nooit iemand achterna rijden of iemand aan de kant staan. Kan natuurlijk ook aan het tijdstip liggen als ik er langs kom, dat is nl. altijd 's avonds.
Tachi schreef:Eén keer moest alle bagage uit. En werd gevraagd wat ons (drie mannen) reisdoel was, of we geen drugs (marihuana) of wapens bij ons hadden.
Dat is me zelfs aan de Zwitserse grens bij Weil am Rhein een keer gebeurd (m.u.v. de vraag naar wapens) toen ik daar 's nachts langs reed. Toen had ik nog een Nederlands kenteken en een kleine auto. Op diezelfde reis werd ik meteen ook door de Italianen bij de St. Bernardtunnel aangehouden en opnieuw mocht ik m'n koffers laten zien en vragen over reisdoel, alcohol, tabak en drugs beantwoorden. Sinds ik m'n huidige auto met Duits kenteken heb krijg ik hoogstends een korte vraag over reisdoel en alcohol en kan meteen doorrijden.
Tachi schreef:Servische kant stempel in je paspoort [...] In omgekeerde richting krijg je van Servië een uitstempel
Opmerkelijk dat je daar nog stempels krijgt, aangezien je er ook met een ID-kaart naartoe kan reizen.
Tachi schreef:Bij andere overgangen tussen Turkije-Griekenland, Griekenland-Bulgarije, Bulgarije-Servië v.v. zijn de controles verbazingwekkend minimaal eigenlijk.
Interessant. Hoe lang moet je overigens altijd wachten voor een grenspost in die regio?
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op do 23 apr 2015, 12:44, 2 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 23 apr 2015, 11:27

Jeroen schreef:Overigens heb ik Nederland nog nooit controle gehad van de douane/marechaussee.
Ik wel. Eénmaal bij Eijsden op de A2 en tweemaal in de stoptrein tussen Luik en Maastricht.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 23 apr 2015, 15:56

Palance schreef:Vorige week zaterdag bij Elten, een Vmax van 70, en de KMAR had inderdaad wat voertuigen van de weg gehaald. Door de regen helaas geen hele goede foto's. Verbazend genoeg hield iedereen zich keurig aan die 70, ook de scheurders die hard vanuit Duitsland aan kwamen vliegen.
Coen Tunnel schreef:
De Polizei staat bijna standaard bij Raststätte Elten. Vorig jaar kwamen ze een keer achter mij aan. Nu was het 's nachts en was het dus sowieso wat rustiger, maar we werden naar de eerste parkeerplaats geleid (die na afrit Elten), er werden wat vragen gesteld en er werd gecheckt wat we in de kofferbak hadden zitten. Na een paar minuten mochten we weer doorrijden.
Wel regelmatig, maar ook vaak genoeg niet. Ik ben aan de Nederlands-Duitse grens nog nooit door de Duitsers gestopt. Wel 2x door de Nederlanders (met een Nederlandse nummerplaat nota bene en niet eens in het vuurwerk seizoen). De eerste keer ging ik met vrienden naar Nijmegen, nouja één figuur was zijn paspoort vergeten dus dat was niet zo handig, verder was alles goed. De tweede keer was op de N325|B9 en daar stond een troela te oefenen met domme vragen stellen... "Wat ga je doen" ja hehe misschien ga ik naar huis? Ik bedoel ik heb een Nederlandse plaat en ik wil mijn eigen land in. Ik hoop dat het doorsnee niveau bij de KMAR hoger ligt dan het niveau van die muts, anders wordt het nooit wat.

Aan de Duits-Zwitserse grens ook een keer gestopt door de duitsers, stel onbeschofte varkens wilden wiet vinden en ze waren nogal teleurgesteld dat dat niet lukte... Idioten. Als ik als Hollander die rommel al wil gebruiken dan doe ik dat toch in mijn eigen land waar dat gedoogd wordt en dan ga ik daarmee toch niet eerst naar Zwitserland rijden en dan weer terug naar huis? :confuuuse:

Verder Samnaun-Zwitserland een keer wat vragen gehad maar stelde niks voor. "Wat gaat U doen" "Ik moet even naar het station in Scuol familie ophalen" en toen "Heb je iets bij je? Alcohol of sigaretten ofzo?" "Nee alleen een klein flesje water en een klein stukje chocola" "Ok, prima, fijne avond nog."

Verder nooit gezeik gehad.

Vegi
verkeersader

Bericht door Vegi » do 23 apr 2015, 17:39

Ik ben zelf in 2011 één keer staande gehouden bij Forst, Duitsland (A15). Ik was op de weg terug vanuit Polen naar Nederland en ze stonden iets verder van de grens af te controleren. Ik zat met een vriend van mij en een hoop campingspullen in de auto. Ok, 2 jongemannen, één Nederlander en één Bulgaar met een volle auto zal wel als "verdacht" overkomen.

We hadden op de campingspullen na alleen wat vodka bij ons (Polen hé) en we mochten daarom na wat gekijk weer verder. Die gozer die bij me in de auto zat spreekt erg goed Duits, maar liet mij het woord doen terwijl ik weinig Duits spreek. Dat gaf ons nog meer vertraging. Lolbroek :mrgreen: . Uiteindelijk een paar vragen gehad en 15 min oponthoud.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 23 apr 2015, 19:45

Jeroen schreef: Overigens heb ik Nederland nog nooit controle gehad van de douane/marechaussee.
Meer dan genoeg: Op Schiphol of Zestienhoven bij een vlucht naar een niet-Schengenland en bij de veerboten van/naar Engeland. En uiteraard aan de Duitse grens voor 1992 :)

Aan de Belgische grens heb ik nog nooit controle gehad (maar ik heb ze we eens zien staan).

Autosnelwegen.net

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 24 apr 2015, 5:19

^^
Met een Frans kenteken en een oude of gepimpte auto, was je vast aan de beurt geweest :-)
Het gebeurt op Schiphol ook wel dat je binnen Schengen een douanecontrole krijgt. Dit als het vliegtuig een (tussen)stop maakt in een niet-Schengenland (meestal charters) of als er vanwege ruimtegebrek bij de pieren men het vliegtuig van de Schengenpier naar een niet-Schengen pier leidt. Andersom gebeurt niet, en dan word je met een bus naar een andere (niet-Schengen) terminal vervoerd.

Het gebeurt ook binnen een land: Wie van West- naar Oost Maleisie wil (2 eilanddelen zonder landverbinding) moet een extra keer door immigratie met twee keer stempelen bij de douane. Wie naar Sarawak of Sabah wil zal zeer waarschijnlijk via Kuala Lumpur vliegen en dit overkomen. Voor mij is een retourtripje India-Miri (Sarawak) 2 volle pagina's met stempels in het paspoort. En dan heb ik niet eens een visum nodig...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 25 apr 2015, 12:21

Mijn heftigste controle was op David Ben Gurion Airport op de terugreis van Israël naar Nederland. De dame die me interviewde vond Arabische letters in mijn schrift en ik had dus wat uit te leggen :shutup:
(Ik ben meer dan een uur bezig geweest om uit te leggen wat ik in dat land had gedaan, wat mijn reisdoel was etc.)

De vervelendste controle vond ik op Londen St. Pancras toen een politieagent aan me vroeg hoeveel contant geld bij me had en bijzonder giftig werd toen ik vertelde dat ik dat niet precies wist. :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » zo 26 apr 2015, 11:19

Vele malen aangehouden. vooral in Scandinavie.Zweedse kant Sont brug, vanaf ferries uit Duitsland. Van de ferry uit Denemarken direct aan de Zweedse kant in Helsingborg moest ik met mijn amerikaan als alleenreizende nederlander natuurlijk direct grote loods in, drugshond etc. Toen ze me vroegen de LPG tank te openen, heb ik ze verteld dat die vol zat met gas en niet met drugs, ze konden zelf hun gang gaan, ik ging naar buiten vanwege ontploffingsgevaar. Toen lieten ze me maar gaan.
Paar jaar geleden nog terug uit Zweden midden in de nacht grote controle op A1 stukje na de grens bij een pomp. Mijn dochter van 26 reed de Ford Explorer, dus het nieuws team van RTL dat bij de actie aanwezig was wilde haar interviewen wat ze vinnig diverse malen moest afwijzen wegens inbreuk op haar privacy rechten voor ze afdropen. de bak van Landrover voor ons lag trouwens vol geweren bij openen, wij waren zo weer weg...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 26 apr 2015, 11:27

Vinny schreef:Mijn heftigste controle was op David Ben Gurion Airport op de terugreis van Israël naar Nederland. De dame die me interviewde vond Arabische letters in mijn schrift en ik had dus wat uit te leggen :shutup:
Raar, er is in Israel immers meer dan genoeg Arabisch te vinden - ook op het vliegveld zelf neem ik aan.

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 26 apr 2015, 11:40

Vanaf de Øresundbrug naar Zweden ben ik tot nu toe ook elke keer aangehouden door de douane. Maar meestal was het niet meer van 'waar ga je heen' terwijl ze een blik in je auto werpen.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » zo 26 apr 2015, 12:38

Afgezien van de reguliere strenge of minder strenge controles op vliegvelden, kan ik me alleen herinneren dat we bij de Zwitserse grens zo nu en dan even stil hebben gestaan. Vaak was dat niet meer dan het controleren van het vignet en/of een korte informatiewinning omtrent het reisdoel, daarna konden we de weg vervolgen. We zijn eenmaal door de douane van de weg gehaald op de N508 tussen Frangy en Annecy, daar konden we echter ook vrijwel direct weer verder toen we zeiden dat we naar Les Menuires onderweg waren. Op zich opmerkelijk, want je zult als douanier in de Franse Alpen toch niet iedere week een Nederlands busje tegenkomen met vijf personen, een paar honderd kilo aan tegels en een keuken achterin. :lol:
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

yup_tdi
woonerf

Bericht door yup_tdi » zo 26 apr 2015, 15:26

Ik heb het volgende meegemaakt, vanuit Slovenie Oostenrijk binnen gereden, Maribor ri Graz. Na de eerste tankstation in Oostenrijk werden ALLE auto's over de parkeerplaats geleid, en sommige werden gestopt sommigen niet. Het LEEK alsof ze naar vignetten keken, iemand dat ooit meegemaakt? Wij zijn niet gestopt door de polizei.

Overigens zwaar door de oog van het naald gekropen, want ri Turkije had ik een vignet, maar terugweg niet, vergeten om bij tankstation te stoppen. :facepalm: We zouden ZEKER een boete krijgen als ze zagen dat die vignet niet meer geldig was. Uiteraard erna gelijk gekocht.

Overigens waar ook veel mensen gepakt worden zonder vignet is Slovenie. Boetes zijn ook niet grappig van wat ik weet.

Weet niet of ik het heb gemeld in een ander topic, in 2009, Griekse grens ri Turkije, we hoefden paspoort niet eens te laten zien "komsu devam et" (rij door buurman) was het devies. Griekenland is zwz echt leuk want nergens politie (en benzinestations, je moet de snelweg af!) en je kan dus echt zeer hard rijden (ook vrij weinig verkeer). Laatste keer was 2009 wil het wel binnenkort nog een keer doen via GR.

Probleem is alleen je moet zwz door Macedonie en dat is ook geen gezellig land qua douane beambten en wegen zijn slecht (vaak werkzaamheden).

2014 A > Slo > HR > SRB > BG > TR gereden en omgekeerd terug naar NL. Eigenlijk niks noemenswaardigs meegemaakt maar ook buiten het drukke seizoen gegaan (eind juli ri TR en terugweg net voor begin september). Dan ontwijk je de meeste drukte. In Bulgarije wel mijn schokdemper kapot gereden door een gat in het wegdek (lang leve de runflat band!!!!) maar zag een Megane Scenic met 2 kapotte banden, die had minder geluk.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 26 apr 2015, 15:42

Chris schreef:Vanaf de Øresundbrug naar Zweden ben ik tot nu toe ook elke keer aangehouden door de douane. Maar meestal was het niet meer van 'waar ga je heen' terwijl ze een blik in je auto werpen.
Opmerkelijk, aangezien Zweden zowel tot het Schengenakkoord als de Europese Unie behoord en daardoor stelselmatige controles verboden zijn. Op Google Streetview zie je dan ook hokjes staan en douaniers.

Heb overigens al een paar keer gehoord dat je met een transponder niet zo snel aangehouden schijnt te worden, aangezien je dan een ander spoor bij het tolstation moet kiezen waar geen douaniers staan.
RSK schreef:kan ik me alleen herinneren dat we bij de Zwitserse grens zo nu en dan even stil hebben gestaan. Vaak was dat niet meer dan het controleren van het vignet en/of een korte informatiewinning omtrent het reisdoel, daarna konden we de weg vervolgen.
Dat is eigenlijk best gebruikelijk als ze aan de grens actief staan te controleren. Als ze er staan is het bij mij 50/50 of ze doorzwaaien of even kort vragen en/of kijken. Uitgebreide controles heb ik zoals gezegd sinds ik m'n Duitse kentekens heb niet meer gehad.
yup_tdi schreef:Na de eerste tankstation in Oostenrijk werden ALLE auto's over de parkeerplaats geleid, en sommige werden gestopt sommigen niet. Het LEEK alsof ze naar vignetten keken, iemand dat ooit meegemaakt? Wij zijn niet gestopt door de polizei.
Denk dat het een gecombineerde controle is. Als er politie bij staat is het sowieso niet alleen een vignettencontrole, aangezien dat de wegbeheerder ASFiNAG zelfstandig doet. Zelf heb ik zo'n controle in Oostenrijk eens op de A2 gehad tussen Klagenfurt en Graz. Toen mocht ik ook meteen doorrijden. Hetzelfde heb ik overigens ook eind januari op de Duitse A4 nabij Bautzen (ca. 20 km voor de Poolse grens) gehad, waar ik ook meteen mocht doorrijden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 26 apr 2015, 16:34

De enige controles die ik de afgelopen jaren in Europa heb gehad waren, afgezien van de triojes naar het VK, in voormalig Joegoslavië, de grenzen SLO-HR, HR-BIH en HR-MNE. Maar dat stelde allemaal eigenlijk niks voor. Een jaar of 15 terug heb ik aan de Kroatische-Hongaarse grens nog een keer mijn kofferbak open moeten doen, maar verder bleek het bij een stempel of een vlugge blik in het paspoort.

De lastigste passage ooit was BRD-DDR in 1987. En buiten Europa VAE-Oman over land. Dan vergeet je toch wel hoe makkelijk het in Europa meestal toch wel gaat en hoe je aan eenvoudige grenspassages gewend bent.

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 26 apr 2015, 17:07

Ik ben vaak naar Zwitserland geweest, maar heb eigenlijk nooit een grenscontrole meegemaakt waarbij ik moest stoppen, ook niet 10 - 15 jaar geleden. Misschien altijd geluk gehad, alhoewel ik Zwitserland op tal van plekken heb verlaten en binnengekomen met alle buurlanden. Als er al iemand buiten het hokje stond, wuifde die al het verkeer door.

Grensovergangen die ik gereden heb;

* Basel (hier stonden ze alles door te wuiven)
* Rheinfelden (hier kwamen ze niet eens uit hun hokje en hoefde ik niet te stoppen)
* Schaffhausen (idem)
* Genève (geen douane-personeel gezien)
* Simplonpass (idem)
* Chiasso (doorgewuifd)
* Chiavenna (geen douane-personeel gezien)
* St. Margrethen (idem)

Het enige dat ik me kan herinneren is dat er door Liechtenstein naar Feldkirch iets van een wachtrij was. Maar dat was in 1999 en we werden uiteindelijk niet gecontroleerd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 26 apr 2015, 21:04

^^
Interessant. Aangezien ik regelmatig in Zwitserland kom maak ik ook maar eens zo'n overzichtslijstje (landinwaarts) met zelf bereden grensovergangen.
  • Genève (A1) : alleen richting Frankrijk gereden
  • Basel (A2) : soms geen douanepersoneel, soms doorgewuifd, 1x vragen+bagage controle
  • Basel (A3) : geen douanepersoneel gezien of doorgewuifd
  • Rheinfelden (A3) : geen douanepersoneel of korte vraag met bestemming beantwoord
  • Bargen (J4) : vrijwillig gestopt om vignet in het douanekantoor te kopen
  • Thayngen (A4) : alleen richting Duitsland gereden
  • Boncourt (A16) : (veel) vragen + scherpe blik in de auto
  • Schaan (FL) : Paspoort + Rijbewijscontrole (douanier ging gegevens in computer nachecken)
  • Rugell (FL) : douanepost onbezet
  • Martina (H27) : door drie douaniers doorgewuifd
  • Splügenpass : douanepost onbezet
  • Coll du Gd-St-Bernard : douanepost onbezet
  • Tunnel du Gd-St-Bernard : doorgewuifd
Landuitwaarts is er eigenlijk nooit controle. De drie keer dat er douaneambtenaren stonden werd ik echter ook aangehouden. Van Schaan naar Feldkirch wilde de Oostenrijkse politie m'n paspoort zien, van Samnaun naar Pfunds wierp de Oostenrijkse douanier een korte blik in de auto zonder verdere vragen en voor de ingang van de Grote St. Bernardtunnel moest ik van de Italiaanse douanier m'n paspoort laten zien, vragen beantwoorden en werd de bagage gecontroleerd.

De twee uitvoerigste controles met bagagecheck (in Basel en Grote St. Bernardtunnel) waren overigens 's nachts. Overdag was m'n uitvoerigste controle in Boncourt waar ze nogal een paar vragen aan me hadden en in Schaan, waar ze 5 minuten nodig hadden om m'n gegevens in de computer na te trekken.

Daarnaast ben ik een heel aantal keren de grens overgestoken in het skigebied van Zermatt en Breuil-Cervinia. Je skiet dan over de Theodulpass of je stapt uit de kabelbaan van Testa Grigia. Hoewel er wel Zwitserse douaniers aanwezig waren, deels met verrekijkers stonden te spioneren, werd ik (en m'n reisgezelschap) verder niet aangehouden. Italiaanse douaniers heb ik verder in 't skigebied nog nooit gezien.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 27 apr 2015, 6:51

Tot nu toe heb ik nog maar 1 keer mijn kofferbak moeten openmaken, en dat was op de A7 van Duitsland naar Nederland op de P van een oud tankstation zo'n 5 jaar geleden. Verder nooit, maar wel vaak langdurige wachtrijen of administratie (invullijsten, paspoortcontrole, stempels halen). Buiten (west)Europa heb ik overigens niet veel landsgrenzen per (prive) auto overschreden. De uitzonderingen zijn:
Canada-USA (veel vragenlijsten over goederen, drugs, wapens, boerderijbezoek, etc)
Zuid-Afrika - Lesoto. (Autochassisnummer, registratienummers van alle elektronica (incl camera) en verrekijkers, etc)
Maleisie-Brunei (chassisnummer auto, paspoortnummers, geboortedatum, goederen, etc, etc.)

Ik stoor mij het meeste aan inefficiente en ineffectieve controles, die in veel niet-Europese (incl Amerikaanse) gebruikelijk zijn. Veel stempels, slordige bagagecontroles of metaaldetectie, papierwerk met de pen (hoezo scannen paspoort ?), vermelden waar je verblijft, etc.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 apr 2015, 15:39

Bij Zwitserland ben ik met de auto in de afgelopen jaren nog nooit aangehouden, eigenlijk altijd gewoon doorgewuifd, als er al controle was. Dat was ook het geval bij de grens tussen Spanje en Gibraltar, in beide richtingen, en bij de grenzen met Andorra.

De grensovergangen van Slovenië naar Kroatië stelden niks voor. Kroatië-Bosnië was een half uur wachten, maar ook probleemloos. Bij het inreizen terug naar Kroatië werd nog wel gevraagd of we drank en sigaretten mee hadden genomen, en ik heb netjes gezegd dat we maar twee sloffen mee hadden genomen, omdat dat het maximum was.

Ik ben wel een paar keer gecontroleerd door de Franse politie bij het tolstation van Biriatou, in Baskenland, vlak voor de grens met Spanje. Een keer richting Spanje werd ik staande gehouden en werd er met een zaklamp onder de auto gekeken, één keer richting Frankrijk kreeg ik vragen waar ik vandaan kwam en waar ik naar toe ging, en waarom ik daar was.

En natuurlijk ben ik bij de Eurotunnel wel gecontroleerd, vaak met wat vragen waarom we naar de UK reisden, op de terugweg vanaf Engeland ook een keer een drugstest. Met een doekje werd het stuur afgenomen en dat werd getest. Ik mocht daarna doorrijden.

In de trein heb ik wel strengere controles gehad (zelfs wel eens gefouilleerd door de Zwitsers, en ook wel eens een check van mijn bagage in Zwitserland en Duitsland), en bij aankomst met de veerboot in Harwich ook wel. Met de trein over de Balkan (treinreis naar Griekenland) ging dan weer allemaal erg gemakkelijk, misschien omdat ik Nederlander ben. Met het vliegtuig ging het allemaal soepel, ook naar landen als de UAE en Oman, alleen naar de VS toe kreeg ik enorm veel vragen bij vertrek uit Zürich. Waarom ik naar de VS ging, waarom ik vanaf Zürich reisde (dat de tickets € 300 p.p. goedkoper waren vond die man maar raar... :?), of ik zelf mijn bagage had ingepakt, of ik continu bij mijn bagage was gebleven, of iemand mij had gevraagd om wat mee te nemen, of ik drugs mee had, of ik wel eens drugs gebruikte... En dan heb je al een hele vragenlijst moeten invullen voor je ESTA. De inreiscontrole in de VS stelde vervolgens niks voor en uitreiscontrole is er niet.
Coen Tunnel

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 28 apr 2015, 4:56

Coen Tunnel schreef: De inreiscontrole in de VS stelde vervolgens niks voor en uitreiscontrole is er niet.
Dat is bijzonder ! Op welk vliegveld landde je (er zijn grote verschillen) ? Meestal krijg je nog een vragenlijst (met 80% hetzelfde als ESTA) en nog een immigratieambtenaar die het nog een keer vraagt (met name wie je bezoekt en waarom). Ergste was Atlanta. Dallas, Baltimore en Detroit waren iets makkelijker (en op de andere ben ik nooit geland vanuit EU of kwam binnen over land vanuit Montreal, Toronto of Calgary).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 28 apr 2015, 7:58

Het was op JFK. Die vragenlijst kreeg ik in het vliegtuig al en die moest ik vervolgens bij de immigratieambtenaar weer inleveren. Die was relaxt en leek niet veel zin te hebben, hij stelde geen verdere vragen, paspoort werd gestempeld en klaar. :)
Coen Tunnel

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 28 apr 2015, 8:12

Afgelopen jaar bij de grens Andorra - Spanje de kofferbak moeten openen. Maar na een korte blik erin kon ik zo weer doorrijden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 28 apr 2015, 12:02

Coen Tunnel schreef:Ik ben wel een paar keer gecontroleerd door de Franse politie bij het tolstation van Biriatou, in Baskenland, vlak voor de grens met Spanje. Een keer richting Spanje werd ik staande gehouden en werd er met een zaklamp onder de auto gekeken, één keer richting Frankrijk kreeg ik vragen waar ik vandaan kwam en waar ik naar toe ging, en waarom ik daar was.
Opzich vind ik dat geen eens zo raar als je bedenkt dat Spanje toch wel de doorgang is naar Afrika. Waar haalt de Franse politie je dan van de weg af? Direct nadat je de slagboom van 't tolpoortje gepasseerd bent? Of staan ze direct op de weg?
Coen Tunnel schreef:De inreiscontrole in de VS stelde vervolgens niks voor en uitreiscontrole is er niet.
Dat de inreiscontrole in de USA niks voorsteld is inderdaad erg bijzonder! Normaliter hoor je daarvoor altijd een hoop gestress. Ben nochthans via Chicago-O'Hare de immigration gepasseerd. Daar was de wachttijd normaal te noemen. Is inmiddels ook weer een hele poos geleden.

Geen uitreiscontrole kan ik daarentegen wel bevestigen. Die was er - zover ik me dat nog herinneren kan - gewoon helemaal niet. Destijds in Denver opgestapt, met alleen security-check en vervolgens bij de overstap in O'Hare helemaal niks meer.

Canada moet daarentegen relaxed zijn. Ben er zelf nog niet geweest, maar alle bekenden die daar waren spraken allemaal van laxe controles als je uit de EU kwam aanvliegen. Kan iemand dit bevestigen?

Een bekende van me was overigens twee jaar terug in Buthan. Aangezien dat land nogal gesloten is voor buitenlanders (normaliter moeten toeristen iets van 250$ per dag betalen) scheen de controle er erg gemakkelijk te zijn. Even bevestigingmail laten zien dat ze was 'uitgenodigd', stempel in de pas en voordat ze het wist stond ze voor het luchthavengebouw in Paro op straat, welke overigens geheel uitgestorven was.