Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 apr 2020, 11:08

De praktijk schreef: wo 15 apr 2020, 1:24Maar ik vind het verder prachting om te zien.
Al die mensen die quality time belangrijk vonden.
Papadag.
Echt aan vakantie toe zijn.
Die dat nu verplicht krijgen, en zich geen raad weten. :rofl2:

En straks na de Coronacrisis echt aan vakantie toe zijn. :nuts:
Vakantie is voor veel mensen belangrijk om even de zinnen te verzetten, om nieuwe energie op te doen, om even ergens anders te zijn en niet met werk bezig te zijn.

Een paar weken verplicht thuis zitten en praktisch nergens naar toe kunnen gaan is niet hetzelfde.

Mij hoor je nu niet klagen, want ik heb gewoon een baan en kan vanaf huis werken, net als mijn vriendin. En wij hebben geen kinderen, dus dat levert ook geen gedoe op. Heel veel mensen hebben wat dat betreft nog meer last van de maatregelen dan wij.

Maar ik vind het wel wat makkelijk scoren door andere mensen zo belachelijk te maken.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 15 apr 2020, 20:40

Peter schreef: wo 15 apr 2020, 7:43 Ik weet niet hoe men dat in Duitsland heeft opgelost bij de megacombizaken voedsel+bouwmarkt+kledingwinkel (concept MAKRO en Praxis samen zeg maar). De helft dicht met afzetlint ? Wel open ?
In Zwitserland gebruiken ze inderdaad afzetlint, dat ziet er dan zo uit
Afbeelding
Kleding, huishoudelijke apparaten e.d. mogen ze niet verkopen.

Ik heb overigens een paar weken geleden een keer stiekem een pak sokken uit zo'n afgesloten deel gepakt, en kon die gewoon betalen bij de kassa ... maar dat was toen het net ingevoerd was en ze het nog niet gewend waren.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 15 apr 2020, 20:44

Terwijl de halve wereld toiletpapier aan het hamsteren was, heb ik flink wat sokken ingeslagen. Minimaal genoeg tot kerst.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 15 apr 2020, 20:52

Hoeveel sokken is genoeg tot kerst?

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 15 apr 2020, 21:23

Even uitrekenen: iedere dag schone sokken. Dat waren dus ongeveer 200 paar nieuwe sokken om het tot Kerst uit te kunnen houden. ;) :D

Gaiajohan
autoweg

Bericht door Gaiajohan » wo 15 apr 2020, 23:24

Coen Tunnel schreef: di 14 apr 2020, 23:00
De situatie in België is zo bizar dat ik heb gelezen dat inwoners van Martelange 20 km moeten rijden naar Arlon of Bastogne voor een volle tank. Het dorp kent 12 tankstations, maar de grens loopt daar parallel aan de N4 en alle tankstations staan aan de Luxemburgse kant, en even de straat oversteken is een niet-essentiële verplaatsing naar het buitenland, maar 40 km op en neer rijden mag gerust. :nuts:
Ach er zijn in België wel meer zaken bizar.. deze volkomen kansloze burgemeester bv:
https://www.1limburg.nl/besmettingshaar ... -nederland
IPV verbinden gaan we lekker vinger wijzen naar het smalste stukje Nederland.. alsof Duitsers niet naar België kwamen, alsof Belgen niet naar Nederland en Duitsland gingen. Hou toch op!

Ondertussen zie ik nog steeds Belgen bij dhz-zaken in Roermond, om maar wat te noemen. Maar nee hoor, België is volkomen in lockdown. In België doen ze er alles aan!
Ja alles om hun eigen bevolking geestelijk kapot te maken zeker? Want diegenen die zich er netjes aan houden zullen thuis knettergek worden.
De praktijk schreef: wo 15 apr 2020, 1:24

Maar ik vind het verder prachting om te zien.
Al die mensen die quality time belangrijk vonden.
Papadag.
Echt aan vakantie toe zijn.
Die dat nu verplicht krijgen, en zich geen raad weten. :rofl2:

En straks na de Coronacrisis echt aan vakantie toe zijn. :nuts:
Dit is wel volkomen kortzichtig, denk je niet? Thuis werken, maar ook de kinderen 'school' geven, vermaken etc.. Ga er maar aan staan! Dat is toch echt wel even heel wat anders dan vakantie :facepalm: .
Bij vakantie zijn de kinderen weg, want ze zijn bij vriendjes e.d. ze hoeven geen onderwijs.
Papa dag is 1x in de twee weken IPV 5 extra dagen per week.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 apr 2020, 23:46

Gaiajohan schreef: wo 15 apr 2020, 23:24Ach er zijn in België wel meer zaken bizar.. deze volkomen kansloze burgemeester bv:
IPV verbinden gaan we lekker vinger wijzen naar het smalste stukje Nederland.. alsof Duitsers niet naar België kwamen, alsof Belgen niet naar Nederland en Duitsland gingen. Hou toch op!

Ondertussen zie ik nog steeds Belgen bij dhz-zaken in Roermond, om maar wat te noemen. Maar nee hoor, België is volkomen in lockdown. In België doen ze er alles aan!
Ja alles om hun eigen bevolking geestelijk kapot te maken zeker? Want diegenen die zich er netjes aan houden zullen thuis knettergek worden.
Ach, het is nu al een paar weken zo dat we blijkbaar de boksbal zijn geworden van Belgische, voornamelijk Vlaamse politici, en we blijkbaar niks goed kunnen doen en ons beleid hartstikke laks is omdat het niet hetzelfde is als België. Ik kijk er al niet meer van op en ik haal mijn schouders er over op. Ondertussen is het verschil tussen beiden land qua maatregelen niet noemenswaardig anders meer, en lijkt het er op dat Nederland het ook niet slechter doet dan België als je naar de cijfers kijkt. Dus er zal toch wel iets deugen van ons beleid.

Deze burgemeester mag dit van mij vinden, hij mag zeggen wat hij denkt. Maar als burgemeester van Maasmechelen moet hij ook samenwerken met burgemeesters aan de andere kant van de grens, en dan kunnen zijn stigmatiserende uitspraken averechts werken. Ik denk dat hij dat in de toekomst vast wel zal merken - want de burgemeesters aan de Nederlandse kant van de grens zullen dit niet vergeten. Deze uitspraken zijn op zijn zachtst gezegd best onhandig en weinig constructief.

Ik vraag me ook af of al die besmettingen in Belgisch Limburg duidelijk aan Nederland gelinkt kunnen worden, of dat het bijvoorbeeld ook Belgen zijn geweest die in Duitsland geweest zijn (want dat is vanaf Maasmechelen ook niet zo ver, en daar was net over de grens in Duitsland een grote besmettingshaard), of op wintersport naar Oostenrijk of Italië. Want de Belgische krokusvakantie viel in dezelfde week als de Nederlandse voorjaarsvakantie in de regio's zuid en midden, en het is bekend dat dat veel coronagevallen naar Nederland toe heeft gebracht. Maar de Belgen hebben het natuurlijk vanuit Nederland gekregen... Is dit ook echt aangetoond of roept deze man maar iets dat hij niet kan bewijzen, maar omdat het nou eenmaal goed scoort en lekker makkelijk is om anderen de schuld te geven? Dit bericht is van 24 maart - als er destijds in Belgisch Limburg een duidelijke besmettingshaard was kan dat ook net zo goed door terugkerende vakantiegangers gekomen zijn.

Gaiajohan
autoweg

Bericht door Gaiajohan » do 16 apr 2020, 0:07

^^ het is gewoon een leugenachtige burgemeester
Ziehier 4 april:
https://m.hln.be/nieuws/binnenland/zo-z ... ~af7d2f5e/
De krant heeft allerlei logische suggesties
Geen verklaring
Een verklaring waarom het coronavirus juist in Limburg zo zwaar toeslaat, is er nog niet, maar daar wordt over gespeculeerd. Zo wordt gekeken naar de teruggekeerde families die op skireis in Noord-Italië waren, waar het virus woekerde, afgelopen krokusvakantie. Limburgers maken, in vergelijking met inwoners van de andere Belgische provincies, veel meer groepsreizen. Noord-Italië is daarnaast hun favoriete skireisbestemming.

Tot slot zou carnaval ook een verklaring kunnen zijn: in Sint-Truiden ging de stoet nog uit, ondanks het stormachtige weer, en die stad blijkt nu een van de broeihaarden van de besmetting te zijn. Maar de carnavalsstoet van Aalst, de grootste van het land, ging dit jaar ook uit en daar blijft het aantal besmettingen wel binnen de perken.
Maar Raf Terwingen wijst weer naar Nederland, en liegt wederom
Raf Terwingen (CD&V), burgemeester van Maasmechelen, zei dinsdag in Het Laatste Nieuws dat het ook kan liggen aan de grensarbeiders. “Meer dan 17.000 Limburgers pendelen van Belgisch Limburg naar Nederland om daar te gaan werken. In Nederland, waar aanvankelijk gekozen werd voor groepsimmuniteit, waren en zijn de coronamaatregelen een stuk lakser dan bij ons.”
De groepsimmuniteit is een leugen, en lakser dan in België ook.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 16 apr 2020, 0:21

^^ We hebben in Nederland een aantal maatregelen enkele dagen later ingevoerd dan in België. Maar dat hoeft nog niet de besmettingen in Belgisch Limburg te verklaren, daarvoor zijn ook andere verklaringen denkbaar. Er is niks bewezen, dus wat deze man doet is vingerwijzen op basis van speculaties. Dat is een serieus politicus onwaardig en zal de politieke samenwerking op lokaal grensoverschrijdend niveau meer kwaad dan goed doen.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 16 apr 2020, 0:21

Ik vond Maasmechelen toch al geen frisse plek toen ik daar vorig jaar even ging tanken. Werd ook nog agressief toegetoeterd door iemand toen ik ging invoegen, dat sloeg helemaal nergens op. Voortaan lekker links laten liggen. :doei:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 16 apr 2020, 7:30

Zo lust ik er ook wel een paar. Als Nederland zo'n gevaarlijk gebied is en verantwoordelijk voor veel besmettingen in zijn gemeente, waarom hebben de Belgen dan niet eerder de grens gesloten? Waarom hun inwoners niet meteen verboden om uit te reizen? De Belgische overheid is hierin zeer laks geweest meneer de burgemeester.

:blabla:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 16 apr 2020, 7:46

Gaiajohan schreef: wo 15 apr 2020, 23:24 Ach er zijn in België wel meer zaken bizar.. deze volkomen kansloze burgemeester bv:
Wow, wat een goede burgemeester; Die legt precies bloot waar het probleem zit:
Meetbaar
Terwingen wijst er in de uitzending op dat Belgen tot een week geleden nog gemakkelijk de grens met Nederland over konden steken. “Ik denk dat de gevolgen daarvan nu pas meetbaar zijn.”
De Belgen hebben dus zelf het virus opgehaald en meegenomen naar België. We hebben nu dus een nette burgemeester die het probleem goed kan duiden :hap:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 16 apr 2020, 8:01

Zie hier wat zo'n epidemie en vergelijkingslijstjes doet: verdeeldheid zaaien en kift over iets wat uiteindelijk een gezamenlijk probleem is.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » do 16 apr 2020, 8:12

Er zijn altijd wel politici met profileringsdrang. Daar heb je geen crisis voor nodig.

Je mag natuurlijk altijd een mening hebben, welke maatregelen het verstandigst zijn. Maar altijd blijft : voor wie precies ? De meerderheid (mensen wiens inkomen in gevaar is bijvoorbeeld) ? Een minderheid (mensen met zwakke gezondheid) maar met grotere belangen ? Daar kan en mag iedereen iets anders van vinden zonder de andere mening slecht of fout te noemen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 16 apr 2020, 8:40

Het hebben en mogen uiten van een mening is natuurlijk heel iets anders dan het verdraaien en framen van feiten teneinde de mening van anderen te beïnvloeden en het eigen optreden op te hemelen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 16 apr 2020, 8:43

Is die burgemeester een neef van die clown in Washington?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 16 apr 2020, 9:01

^^ Trumpiaans was het in ieder geval wel. Zonder bewijs iets roepen en de schuld bij anderen in de schoenen te schuiven om zelf maar geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen. Nu weet ik de beweegredenen van deze burgemeester niet, maar dikwijls wordt zoiets gedaan om het eigen onvermogen te maskeren.

Het artikel is van 24 maart. Met een incubatietijd van 2 weken had het dus minstens zo lang geduurd, en vermoedelijk nog iets langer, voordat ergens een echte uitbraak kon ontstaan. Dat betekent dat het begin rond 10 maart of zelfs eerder ligt. Om het even in perspectief te stellen: toen was Italië pas net een dag in lockdown en België had zijn eerste maatregel in de vorm van een advies om indoor evenementen met meer dan 1000 bezoekers te annuleren. In Nederland was een dag eerder een oproep gedaan om te stoppen met handen schudden en in Noord-Brabant vanuit huis te werken. In die fase van de ontwikkeling van deze pandemie zaten we. En dan was Nederland laks? Kom kom, wat had deze burgemeester met de kennis van nu verwacht dat Nederland rond 10 maart had gedaan?

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 16 apr 2020, 9:11

Schelpenpaadje schreef: do 16 apr 2020, 8:40 Het hebben en mogen uiten van een mening is natuurlijk heel iets anders dan het verdraaien en framen van feiten teneinde de mening van anderen te beïnvloeden en het eigen optreden op te hemelen.
Zeker wanneer het bestuurders betreft.
Dat er allemaal koekwausen op zolderkamers zitten die van alles roepen is me genoegzaam bekend.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » do 16 apr 2020, 10:10

Treurig om al die moddergooi-argumenten te lezen. Ik kan op zich de grenzen-sluit-actie van de burgemeesters van voor de nationale actie wel begrijpen, maar wellicht niet om de redenen die worden gespuid.

Feit is immers dat er een goede menging bestaat tussen de mensen in en rondom Limburg. Maaseik, waar ik woon, ligt ter hoogte van het smalste stukje Nederland. De drie landen liggen op een afstand van 8km van elkaar. Er komen zeer veel Belgen/Nederlanders/Duitsers de grenzen over van de drie landen. School? België. Boodschappen? Duitsland, België, Nederland. Benzine tanken? België of Duitsland. Werken? Nederland. Recreatie? Een van de vele fietsroutes, Heuvelland, of de Maasplassen in Nederland en België. Avondje uit? Maastricht. En dan heb ik het nog niet eens over allerlei grensoverschrijdende familiaire banden en relaties... Ik zie het eigenlijk meer als een poging om de brandhaard in het district Heinsberg in te dammen, dan alle andere argumenten. Als je het zo bekijkt, had het zin om de menging te beperken, onder andere door grensverkeer te beperken, ongeacht van allerlei "herkomst"-argumenten. Helaas wordt dit "indam"-argument nergens gebruikt. Waarschijnlijk niet populair genoeg.

En ja, het groepsimmuniteit-verhaal heeft een eigen leven gekregen in België (of in ieder geval mijn regio). En waar het in Nederland snel werd verduidelijkt (mooie bijvangst vs het doel), is dat in België nooit doorgedrongen. Ik sprak zelf een aantal Belgen, en men snapt oprecht niet wat er in Nederland gaande is (ook nog eens onafhankelijk van opleidingsniveau). Simpelweg omdat niet iedereen voldoende geïnformeerd wordt via de mainstream Belgische media. Ze kijken je dan ook gek aan als je het echte verhaal verteld.

Terug naar de grenscontroles:
Ik ben gisteren gecontroleerd toen ik België uitreed bij Maaseik en ook toen ik België inreed bij Visé. Op de A2/A25/E25 richting Nederland was geen controle of blokkade. Idem voor de overgang van de E42/A60 naar Duitsland. Beide overgangen wordt alleen het verkeer België in gecontroleerd. Wel grappig om te zien is dat er op de Nederlandse A2 allemaal Belgische signalisatie is gezet om de linkerrijstrook af te zetten inclusief filewaarschuwingen "file mogelijk". Het verkeer wordt over de parkeerplaats geleid net na de grens. Hier zijn containers neergezet voor de beambten, zodat ze ook vanuit het hokje kunnen controleren. Kreeg wel een beetje het gevoel terug in de tijd te reizen. Er was overigens toevallig ook echte douane aanwezig om het vrachtverkeer te checken.

VRS_
zandpaadje

Bericht door VRS_ » do 16 apr 2020, 10:50

Mijn ervaring gisteren op de E19:

Uitreizen België naar Nederland omstreeks 13:15:
Geen enkele controle.
Inreizend verkeer werd wel zwaar gecontroleerd.

Inrijzen België omstreeks 22:00:
Geen enkele controle, geen enkele politie man, vrouw, bus of motor te zien.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 16 apr 2020, 11:01

Gaiajohan schreef: wo 15 apr 2020, 23:24 Ach er zijn in België wel meer zaken bizar.. deze volkomen kansloze burgemeester bv:
Zijn zuiderbuurman, dhr. Marino Keulen, burgemeester van Lanaken is ook "goed bezig" de laatste weken. Na eerst de grenzen naar Maastricht met betonblokken te barricaderen, moesten er nu zelfs hekken bij, zogenaamd om de drugsdealers te hinderen:

Grens bij Smeermaas hermetisch afgesloten

Zijn populistische toontje is echt om te kotsen :ziek:

Maar hoogmoed komt voor de val:

Burgemeester Lanaken geeft tip om grenscontrole te omzeilen

:hahaHAHA:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 16 apr 2020, 11:29

VRS_ schreef: do 16 apr 2020, 10:50 Mijn ervaring gisteren op de E19:

Geen enkele controle.

Mooi! Je hebt je vriendin in Hoorn dus kunnen bezoeken? :top:

VRS_
zandpaadje

Bericht door VRS_ » do 16 apr 2020, 14:45

Coen Tunnel schreef: do 16 apr 2020, 11:29
VRS_ schreef: do 16 apr 2020, 10:50 Mijn ervaring gisteren op de E19:

Geen enkele controle.

Mooi! Je hebt je vriendin in Hoorn dus kunnen bezoeken? :top:
Ja dat heb ik zeker, het is vanaf gister wel ex-vriendin.
Zal nooit meer last hebben van gesloten grenzen :roll:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 16 apr 2020, 14:51

^^ Ai, dat is minder om te horen. En dan had je nog wel zoveel moeite gedaan door ondanks deze situatie toch naar Nederland te reizen. Sterkte. :bezorgdroos:

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 16 apr 2020, 14:58

Dat is ontzettend vervelend. Gelukkig zijn er genoeg andere partners te vinden en hoef je niet daarvoor niet naar de kroeg of de discotheek, toch? (Dat is even heel kort door de bocht; misschien staat je hoofd er totaal niet naar.) :|

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 16 apr 2020, 16:30

Naar een kroeg of discotheek wordt sowieso moeilijk nu ;)

Virtueel daten schijnt wel populair te zijn momenteel. Maar lijkt me niet het eerste waar je hoofd naar staat.

Sterkte!

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 16 apr 2020, 18:32

Stond vanmorgen toch nog een beste voor de Belgische controle op de E19 bij Hazeldonk. Ik reed de andere kant op, daar is de weg wel versmald, maar geen controle.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » do 16 apr 2020, 20:40

Door het grillig grensverloop zijn er een aantal situaties waar de route tussen twee plaatsen in Zwitserland door Frankrijk of Duitsland loopt. Een aantal zulke grensovergangen zijn blijkbaar gewoon open maar je kunt wel een boete krijgen als je eroverheen gaat:
https://www.20min.ch/schweiz/news/story ... --16303042

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 17 apr 2020, 9:10

Is het "doorsteken van België" een legale reden om zo naar Terneuzen te komen?

Of moet ik het echt doen met de toltunnel (komend vanuit Breda)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 17 apr 2020, 9:11

^^ Je moet zo veel mogelijk thuisblijven ;)