Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Jeff
expressweg
Berichten: 3004
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jeff » vr 17 apr 2020, 9:19

Ik moet voor werk deze rit maken, beetje last minute dus geen documenten laten invullen door de werkgever.
(Werk nu voor een Internetprovider, wat een essentieel beroep in NL is)

IQ[]
expressweg
Berichten: 4330
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door IQ[] » vr 17 apr 2020, 11:48

Jeff schreef: vr 17 apr 2020, 9:10Is het "doorsteken van België" een legale reden om zo naar Terneuzen te komen?
Neen. Alleen met COVID-19 vignet.
Het is niet toegestaan om via België te rijden bij reisbewegingen van punt A naar B in Nederland, ook niet voor woon-werkverkeer. Er wordt echter een uitzondering gemaakt voor personen in vitale sectoren en met cruciale beroepen die een werk gerelateerde reisbeweging maken en in het bezit zijn van een vignet.
https://crisiscentrum.be/nl/news/grensa ... -nederland

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 apr 2020, 13:23

Jeff schreef: vr 17 apr 2020, 9:19 Ik moet voor werk deze rit maken, beetje last minute dus geen documenten laten invullen door de werkgever.
(Werk nu voor een Internetprovider, wat een essentieel beroep in NL is)
Dan nog moet je hoe dan ook over de A58 en N62 via de Westerscheldetunnel reizen, transit door België is niet toegestaan voor reizen tussen twee Nederlandse bestemmingen.

Het feit dat je enige optie nu een tolplichtige route is verandert dat niet.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door waldo79 » vr 17 apr 2020, 20:32

En die € 6,- aan tol declareer je bij je werk. Het is namelijk een werk gerelateerde kostenpost.

Jeff
expressweg
Berichten: 3004
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jeff » vr 17 apr 2020, 20:38

... en zo geschiedde, lieve kijkbuiskindertjes
:hap:

Jeff
expressweg
Berichten: 3004
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jeff » di 21 apr 2020, 21:12

Per 18 April 2020 heeft de Polen de grensovergang naar Litouwen (DK16) weer gesloten voor zwaar verkeer (boven de 7,5 ton).
GDDKiA laat weten dat de capaciteit met de grensovergang DK8 weer voldoende is en daarom de situatie weer te herstellen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » do 25 jun 2020, 14:03

Komende vanuit Oostenrijk zijn er nu ook post-Corona stelselmatige controles als je Duitsland op de A7 bij Füssen of A96 bij Lindau binnenkomt. Dat was pre-Corona nog niet het geval, toen er alleen op de A3 bij Pöcking, A8 bij Bad Reichenhall en A93 bij Kiefersfelden gecontroleerd werd. De Bundespolizei heeft reeds aangekondigd de controles bij Lindau te willen beëindigen (Bron), maar bij Füssen is daarvan nog geen sprake. De controles worden nu officieel gedaan om illegale vluchtelingen tegen te houden, maar inofficieel wordt er ook op alle andere mogelijke zaken gecontroleerd.

Afgelopen zondagavond laat kwam ik langs het controlepunt bij Füssen, welke direct achter de grenstunnel ligt. Vanwege de controle is de Vmax in de tunnel richting Duitsland verlaagd naar 60 km/h en is de knipperinstallatie aan. Je wordt kort voor de afrit van Füssen op een stukje asfalt geleid, welke op een heuvel onder het viaduct van de B310 ligt. Zeker in de late avonduren worden alle auto's aangehouden en een paar vragen gesteld. Wat mij betreft was de agent geïnteresseerd aan m'n bagagelabels van Turkish Airlines, die nog van maart op m'n skitas zaten. Dat liep uit op een gemoedelijk praatje of de Kaukasus ook een skibestemming voor de agent was en of je er fatsoenlijk kunt skiën. Het verkeer achter me moest er genadeloos voor wachten. :lol: :facepalm: Vervolgens kon ik verder en was de A7 het eerste stuk compleet uitgestorven. Tot mijn verbazing stonden nog best wat auto's aan de kant, waar de politie met een uitvoerige controle / doorzoeking bezig was.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Chrysa » do 25 jun 2020, 14:04

Die bij Füssen stonden er in februari ook al, alhoewel het toen niets anders was dan de klassieke Beierse huidskleurcontrole. Wij waren allemaal wit, dus mochten direct weer door.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » do 25 jun 2020, 14:11

^^
Men is strenger geworden. Wat de controlepost van de A96 bij Lindau betreft hebben collega's mij verteld dat ze nu ook na 15 juni nog steeds gevraagd worden wat ze in Oostenrijk hebben gedaan. En ook komende vanuit Zwitserland is de Bundespolizei nog steeds flink present, al worden aan de grens met Zwitserland deels de personencontroles aan de douane (Zoll) gedelegeerd.

Vergeet niet dat de grenscontroles niet door de landelijke politie van Bayern (of BaWü) doorgevoerd worden, maar door de federale politie (Bundespolizei). Wat dat betreft bestaat er geen typische Beierse filter. Een agent die bij Füssen de grens controleerd kan net zo goed uit NRW komen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » do 25 jun 2020, 14:26

Chrysa schreef: do 25 jun 2020, 14:04 Die bij Füssen stonden er in februari ook al, alhoewel het toen niets anders was dan de klassieke Beierse huidskleurcontrole. Wij waren allemaal wit, dus mochten direct weer door.
Ik moet zeggen dat ik bij de controlepost bij Pöcking nooit problemen heb ondervonden met mijn niet-witte vriendin als passagier.

De controlepost bij Kiefersfelden ben ik een paar weken terug gepasseerd, maar toen was ik alleen. Daar was ik 's avonds laat en werd wel even een blik op de achterbank geworpen met een zaklamp. Er werd ook gevraagd waar ik naar toe ging, waar ik vandaan kwam en wat ik daar had gedaan. Er werd even vreemd opgekeken toen ik zei dat ik voor vakantie in Italië was geweest, maar er werden geen verdere vragen gesteld.

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door MotelMioveni » zo 20 sep 2020, 18:28

Weet iemand of er aan de Duits-Nederlandse grens opnieuw grenscontroles zijn (of komen), nu de provincies Noord en Zuid Holland op de rode lijst van het Robert-Koch-Institut (Duitse pendant van RIVM) gezet zijn, vanwege het toenemend aantal besmettingen in de grote steden in de Randstad? Bij welke grensovergang zijn jullie tegengehouden? Waar hebben jullie controles gezien? :?:

Weet iemand of vragen naar de bestemming geen schending is van het recht op privacy, zoals vervat in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens? Is het niet zo dat er een voldoende concrete verdenking van een strafbaar feit moet zijn, voordat de (Duitse) politie je mag tegenhouden, naar je bestemming van je reis mag vragen en je verplicht bent om je paspoort te laten zien? :s

Is het verdrag van Schengen nog wel op papier geldig? Of heeft een Duitse of Europese rechter al uitspraken gedaan die verregaande inmenging van de overheid legaliseert? Ik snap best waarom overheden proberen om verspreiding van Corona tegen te gaan, maar ik begin me onderhand erg onprettig te voelen bij herinvoering van allerlei Europese binnengrenzen, waarvan we dachten dat ze afgeschaft waren. :roll:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Peter » ma 21 sep 2020, 9:40

Ik kwam er eentje tegen op de N366-B408, althans een politiefuik voor Duitsland in. Ik reed Duitsland uit. Ik kan niet met zekerheid zeggen waar ze op controleerden natuurlijk. Volgens mij mag de politie in Duitsland gewoon naar je rijbewijs én paspoort/EU-ID vragen (die dien je beide te tonen). Ik weet niet of ze op basis van de afgiftegemeente of wat je zelf zegt (of liegt) je de toegang weigeren of je alleen wijzen op zware adviezen (zoals laten testen). Voor terugkerende Duitsers kunnen ze alleen maar vragen waar ze geweest zijn, en daar kan je meestal zonder gevolgen over liegen, daar het bewijzen van anderszins lastig is.

Het verkrijgen van Europese uitspraken over het (verplichte, niet de dringend geadviseerde versie) reisbeleid gaat nog maanden tot jaren duren en leuk voor de volgende pandemie. Het enige wat je overigens voor elkaar kan krijgen is een vergoeding van gemaakte kosten (of gederfde inkomsten) als je geweigerd werd maar wel een zwaarwegende reden had, die niet erkend werd. Of een nietigverklaring van een boete wellicht.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Chrysa » za 10 okt 2020, 22:03

Dinsdag stond bij Luxeuil-les-Bains de douane te controleren, net zoals op Streetview ook te zien is: Link

Iemand enig idee waar dit voor is? Vind dit toch wel een gekke plek voor een douanecontrole, zo ver van de grens op een plek met relatief weinig internationaal verkeer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jeroen » za 10 okt 2020, 22:12

Waarom zou de douane alleen rond de landsgrenzen controleren in schengengebied? Ik heb vaak zat douanecontroles gehad honderden kilometers van de dichtstbijzijnde grens.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » za 10 okt 2020, 22:17

Ik heb wel eens een douanecontrole gehad bij Ruisbroek, net onder Brussel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Chrysa » za 10 okt 2020, 22:23

Jeroen schreef: za 10 okt 2020, 22:12 Waarom zou de douane alleen rond de landsgrenzen controleren in schengengebied? Ik heb vaak zat douanecontroles gehad honderden kilometers van de dichtstbijzijnde grens.
Ze stonden personenauto's met Franse kentekens te controleren, dat vind ik wel opvallend. Als dat iets normaals is, zou ik ook graag horen waarom. ;)

Jeff
expressweg
Berichten: 3004
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jeff » za 10 okt 2020, 23:07

Rondom Brussel vind ik niet heel gek, gezien het feit wat er aan internationale organisaties zit plus de gebeurtenissen van de afgelopen 4 jaar.

Daarnaast staat op elke grote invalsweg altijd wel politie of douane of Mil. Politie (24/7). Of het schijnveiligheid is, is aan jullie om te bepalen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » za 10 okt 2020, 23:12

Mijn controle daar was alweer van ruim 10 jaar geleden :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Jeff
expressweg
Berichten: 3004
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jeff » za 10 okt 2020, 23:28

^^ September 2019: Het hele circus zien staan, maar niet staande gehouden.
Vanwege de huidige Covid cijfers wou ik het ook niet proberen (geen serieuze reden om in België rond te rijden, behalve als tourist)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door waldo79 » zo 11 okt 2020, 9:49

En er zit natuurlijk nog een verschil tussen douane en marechaussee. De ene ziet toe op naleving van belastingwetgeving en de andere op grensoverschrijdende verplaatsingen van mensen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Peter » zo 11 okt 2020, 10:20

De Marechaussee is de militaire politie. Die ziet ook toe het beveiligen van belangrijke objecten, zoals het koningshuis of Schiphol. Maar ze zijn ook de gewapende douaniers. Voor het doorzoeken van een container heb je niet altijd gewapende mensen nodig. Ook de normale politie kan douanetaken op zich nemen, meestal controles op of nabij de grens. Meestal hebben ze minder kennis van paspoorten, verboden middelen (die verschillend zijn per land), etc
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jeroen » zo 11 okt 2020, 10:26

Chrysa schreef: za 10 okt 2020, 22:23
Jeroen schreef: za 10 okt 2020, 22:12 Waarom zou de douane alleen rond de landsgrenzen controleren in schengengebied? Ik heb vaak zat douanecontroles gehad honderden kilometers van de dichtstbijzijnde grens.
Ze stonden personenauto's met Franse kentekens te controleren, dat vind ik wel opvallend. Als dat iets normaals is, zou ik ook graag horen waarom. ;)
Ze kunnen toch maar een beperkt aantal voertuigen op een dag controleren, dan maakt het niet veel uit of je bij een grens gaat staan of op een andere plek waar nog steeds veel buitenlandse voertuigen rijden.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Rein » zo 11 okt 2020, 11:02

Peter schreef: zo 11 okt 2020, 10:20 De Marechaussee is de militaire politie. Die ziet ook toe het beveiligen van belangrijke objecten, zoals het koningshuis of Schiphol. Maar ze zijn ook de gewapende douaniers.
Is dat zo? Is dat niet een wat erg brede uitleg van het begrip douane?

In strikte zin is de Douane een onderdeel van de Belastingdienst die belast is met het toezicht op invoer, uitvoer en doorvoer van goederen in Nederland, de inning van invoerrechten en het aan de grens tegenhouden van verboden goederen. De Douane is er denk ik niet om te controleren wie er ons land in- of uitgaat etc., dat is dan weer een taak van de Marechaussee.

Ik kan me voorstellen dat de Douane in de uitvoering van haar taken in bepaalde situaties wel ondersteuning van de Marechausse kan krijgen, maar weet niet of de Marechausse ook echt (deels) bepaalde Douane taken uitvoert. Is het niet eerder vergelijkbaar met de situatie dat een deurwaarder in voorkomende gevallen (bijvoorbeeld wanneer men verwacht dat de situatie uit de hand kan lopen) de politie om ondersteuning vraagt als hij ergens beslag op gaat leggen?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Peter » zo 11 okt 2020, 13:12

Zeker voor landgrenzen zijn die controles vrijwel altijd dubbel, hoewel wij alleen landgrenzen met Schengen over hebben. Op vliegvelden zijn ze vaak gescheiden (uit niet- Schengen) in paspoortcontrole/veiligheid en aangifte goederen. Maar ook hier heb ik vaak (deels) marechaussee gezien. Denkbaar om weglopers aan te houden (met geweld).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door MotelMioveni » zo 11 okt 2020, 17:56

Chrysa schreef: za 10 okt 2020, 22:03 Dinsdag stond bij Luxeuil-les-Bains de douane te controleren, net zoals op Streetview ook te zien is: Link

Iemand enig idee waar dit voor is? Vind dit toch wel een gekke plek voor een douanecontrole, zo ver van de grens op een plek met relatief weinig internationaal verkeer.
Beste Chrysa,

lang geleden, in het eerste (of tweede) jaar dat ik mijn rijbewijs had (jaar 1999 of 2000), heb ik een vervelende ervaring opgedaan met de Franse douane. Ik reed in mijn eerste auto, een Renault 11 die ik van mijn vader had gekocht (of ik vergis me en dan was het mijn 2e auto, een Renault 19), weg bij een tankstation langs de A75 tussen Clermont Ferrand en Millau (Die hoge brug, het 'Viaduc de Millau`, moest nog gebouwd worden), waar ik net LPG getankt had. Direct na het verlaten van het tankstation was het verkeer op de rotonde tussen de afrit en de oprit vastgelopen, omdat de Franse douane daar midden op de rotonde een Duitser controleerde. Ik had ze niet meteen als douane herkend, maar ik dacht, in mijn grenzeloze naïviteit, dat 'de Franse politie' misschien een taalprobleem had wat ik kon oplossen (want talen spreken is mijn hobby), dus ik stopte, draaide mijn raam omlaag en vroeg of ik misschien kon helpen vertalen. :facepalm:

Mijn hulpaanbod werd bestraft met een controle die bijna 2 uur duurde. Mijn hele auto moest leeg, want ze waren ervan overtuigd dat zo'n jonge gast (ik was toen ongeveer 25) met gele nummerplaten, buiten het hoogseizoen, alleen maar een drugskoerier kon zijn. Ook toen al had ik weinig geld, nog minder dan nu. Ook toen al sliep ik in mijn auto, met nog veel minder plek dan nu, op een plat vlak van kartonnen platen, ondersteund door de bananendozen waar mijn spullen in zaten, met mijn benen hoog opgetrokken, want anders paste het niet. De douane vond het nodig mijn slaapzak eruit te trekken en in de berm te gooien en mij te bedreigen met arrestatie wegens niet meewerken aan een doorzoeking, terwijl ik alleen maar probeerde de schade te beperken. Ze werden steeds bozer toen ze geen drugs vonden. Ik op mijn beurt was aardig beledigd dat ik daar als crimineel werd behandeld! :booooos:

Na die controle (je kunt het ook een overval noemen, maar de echte overval is mij in november 2000 in Granada overkomen) kostte het mij nog eens 2 uur om alle rommel op te ruimen...Ook ik was verbaasd dat de Franse douane zo ergens midden in het land controleerde, maar later begreep ik dat de douane in Frankrijk wel vaker 'zomaar ergens' controles uitvoert. Er werd me zelfs verteld dat ik nog geluk had gehad dat ze mijn stoelen niet kapot gesneden hadden, want degene met wie ik een praatje maakte zei dat de Franse douane een reputatie van arrogantie heeft en vaak handelt alsof ze boven de wet verheven zijn. B(



Verder ben ik in 2007 of 2008 eens gecontroleerd door de Hongaarse douane, toen ik vanuit Bulgarije via Roemenië weer het Schengen-gebied binnen wilde reizen. Inmiddels reed ik in een Renault Laguna break, maar ook die moest leeg. Gelukkig had ik een woordenboekje, dus vroeg ik om een tafel. Daarop moest ik mee naar een loods, waar inderdaad tafels stonden. Ik heb daar kans gezien zelf enigszins de regie te houden, door elke doos op tafel apart open te maken en de douanier erin te laten kijken. Ook hier duurde de controle 2 uur, maar het opruimen was wel in 15 minuten klaar, omdat de douanier eraan had meegewerkt niet al mijn spullen door elkaar te gooien. De enige schade bestond eruit dat de douanier het plastic van mijn winterbandenhoezen kapot had gesneden, ipv. de banden eruit te halen.

De Hongaarse douanier sprak amper Duits of Engels en Hongaars lijkt op geen andere taal die ik ken, dus was het behelpen met dat Duits-Hongaarse zakwoordenboekje van Langenscheidt. De douanier werkte rustig en beleefd, maar hij werd wel een beetje boos toen er in de doos voor mijn ex-vriendin een slof sigaretten zat, omdat ik had gezegd dat ik niet rook. Ik had er niet aan gedacht dat ik van mijn ex-schoonouders in Bulgarije die doos voor mijn ex in Brussel had meegenomen en evenmin had ik eraan gedacht dat zij weer was gaan roken, nadat het tussen ons was uitgegaan. Door het taalprobleem bleef mijn uitleg heel beperkt. Hoofdschuddend zei de douanier dat 1 slof sigaretten het maximum was, dus kreeg ik geen boete. Nadat hij alle dozen had doorzocht, kon ik inpakken en vertrekken.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 818
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Tachi » ma 19 okt 2020, 22:35

Rein schreef: zo 11 okt 2020, 11:02 Is dat zo? Is dat niet een wat erg brede uitleg van het begrip douane?
Ik dacht het, jij zegt het.
De Marechaussee hoort bij Defensie en zij controleren de landsgrenzen (op personen) dacht ik. Tegenwoordig controleren ze vooral bij lucht- en zeehavens.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 okt 2020, 22:43

^^ Inderdaad, de marechaussee en douane hebben beiden totaal andere taken.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Peter » di 20 okt 2020, 8:24

Niet totaal verschillend. Denk aan controle van vrachtwagens op drugs en verstekelingen. Meestal werken ze daar samen. Ook aanhoudingen van smokkelaars op Schiphol gebeurt meestal door de Marechausse op aanwijzen Douane.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » di 20 okt 2020, 8:47

^^ Dat ze samenwerken en vaak op dezelfde plekken zijn klopt, omdat ze beiden o.a. te maken hebben met wat ons land binnenkomt (de douane voor goederen, de marechaussee voor mensen) maar alsnog zijn de taken en verantwoordelijkheden van beide totaal verschillend en duidelijk afgescheiden. De douane valt onder de Belastingdienst, de marechaussee onder het Ministerie van Defensie. In het door jou genoemde geval van controles op drugs en verstekelingen is dat omdat invoer van (verboden) goederen iets is voor de douane, en immigratie iets voor de marechaussee. De douane kan jou persoonlijk geen toegang tot het land weigeren, de marechauseee kan jou geen invoerrechten laten betalen.

Daarnaast is de beveiliging van het Koninklijk Huis, de Nederlandse Bank en het Catshuis een taak voor de marechaussee, en kunnen ze als militaire politie eventueel ook bij ernstige ongeregeldheden worden ingezet. Grensbewaking is slechts één van de taken van de marechaussee.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Rein » di 20 okt 2020, 8:53

^^ Kleine aanvulling: rond Schiphol (en ook op sommige andere plekken) vervullen ze ook 'gewone' politietaken zoals het afhandelen van auto-ongelukken en het loket voor aangiftes in geval van tasjesdieven. En dat eerste strekt zich niet alleen tot het luchthaventerrein zelf. Ook op wegen rond Schiphol zijn ze betrokken bij verkeersongevallen etc., al weet ik niet waar de fysieke grens ligt van waar hun verantwoordelijkheid begint/eindigt.

Plaats reactie