Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Robbert297 » wo 25 mei 2022, 18:28

Chris schreef: wo 25 mei 2022, 14:42 ^^ Ik zie nu op Google Maps ook dat er korte files zijn voor de Deense grens vanuit Duitsland. Op de A7 en B200.

Ik denk dat ze nog steeds een tent op die verzorgingsplaats hebben waar ze dan paspoorten checken? De laatste keer dat ik er passeerde moest ik ook even mijn paspoort laten zien aan een militair.
Street View laat de huidige situatie zien. Een tent die de snelweg met de verzorgingsplaats verbindt + een post op de snelweg zelf.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Hajo » zo 29 mei 2022, 12:04

Nederland - Duitsland: geen controle
Duitsland - België: geen controle
België -Nederland: geen controle

Zo kan het dus ook. ;)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Km357 » zo 29 mei 2022, 12:05

^^ Zo hoort het ook in de Schengenzone.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jeroen » zo 29 mei 2022, 12:10

^^ Daar dachten veel landen in de corona- en vluchtelingencrisis toch heel anders over.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Km357 » zo 29 mei 2022, 12:30

Dat is waarom ik het nog eens vermeld, kwestie dat niemand vergeet dat we officieel in een Schengenzone zonder structurele grenscontroles leven.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Kaaiman » zo 29 mei 2022, 13:17

Robbert297 schreef:
Chris schreef: wo 25 mei 2022, 14:42 ^^ Ik zie nu op Google Maps ook dat er korte files zijn voor de Deense grens vanuit Duitsland. Op de A7 en B200.

Ik denk dat ze nog steeds een tent op die verzorgingsplaats hebben waar ze dan paspoorten checken? De laatste keer dat ik er passeerde moest ik ook even mijn paspoort laten zien aan een militair.
Street View laat de huidige situatie zien. Een tent die de snelweg met de verzorgingsplaats verbindt + een post op de snelweg zelf.
Met NL-kenteken ben je daar sowieso aan de beurt. Tot nu toe altijd aan de kant gezet daar. Duitsers voor en achter ons mochten vrijwel altijd doorrijden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Robbert297 » zo 29 mei 2022, 15:38

^^ Oh, ik mocht daar dan wel gewoon doorrijden. 8-)
Слава Україні

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1332
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door mvalkenburg » zo 29 mei 2022, 16:07

Same here. Nog nooit hoeven stoppen in .dk.
Zelfs hartje coronacrisis dat ik Denemarken niet eens mocht inreizen (alleen doorreizen was toegestaan) werd ik zo doorgewuifd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Kaaiman » zo 29 mei 2022, 21:02

Mijn ervaringen zijn overigens pre-corona, met de Seat Ibiza ST. Van de zomer zullen we zien of we worden doorgewuifd met de Mazda 5.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Jeff
expressweg
Berichten: 3004
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jeff » zo 29 mei 2022, 22:09

Een Mazda 5 is geen garantie om door te kunnen rollen. Relatief goedkoop en voldoende plek om de nodige foute spullen te kunnen verbergen.

Als compleet gezin zijn je kansen wel wat groter om door te kunnen rollen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Chris » zo 29 mei 2022, 22:15

Dat vermoed ik ook, ik denk dat je als man alleen een grote kans hebt om gestopt te worden voor een check. Zeker met NL kentekens dat toch vaak de stereotype heeft van drugssmokkel.

Je kan wellicht ook geluk hebben dat ze geen tijd hebben om iedere 'verdachte' er uit te pikken.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Chrysa » ma 30 mei 2022, 3:39

Deze week heel wat Zwitserse grensposten gepasseerd en ik heb geen enkele douane gezien. Zal je net zien dat ik eruit gepikt wordt morgen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jeroen » ma 30 mei 2022, 10:57

Chris schreef: zo 29 mei 2022, 22:15 Dat vermoed ik ook, ik denk dat je als man alleen een grote kans hebt om gestopt te worden voor een check. Zeker met NL kentekens dat toch vaak de stereotype heeft van drugssmokkel.

Je kan wellicht ook geluk hebben dat ze geen tijd hebben om iedere 'verdachte' er uit te pikken.
Ik krijg niet de indruk dat de Zwitsers nu heel actief speuren op drugs, zeker niet in vergelijking met veel andere Europese landen. Dat is immers in vrijwel ieder land al illegaal. Feit blijft wel dat vrijwel alle goederen die je in Zwitserland mee neemt die niet voor persoonlijk gebruik zijn en niet ingeklaard worden illegaal zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » ma 30 mei 2022, 12:33

mvalkenburg schreef: zo 29 mei 2022, 16:07 Same here. Nog nooit hoeven stoppen in .dk.
Zelfs hartje coronacrisis dat ik Denemarken niet eens mocht inreizen (alleen doorreizen was toegestaan) werd ik zo doorgewuifd.
Oktober 2020 was het daar best streng, had ik de indruk. Ik reed samen met mijn vriendin en wij werden direct naar rechts gedirigeerd. We moesten aantonen dat we op doorreis waren (ik had de bevestiging van de hotelboeking in Zweden afgedrukt, voor het geval dat), en we kregen ook nog de vraag of we drugs mee hadden.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Peter » di 31 mei 2022, 14:44

Drugs voor doorreis. Niets aan de hand. 😉
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Chrysa » di 31 mei 2022, 16:03

Jeroen schreef: ma 30 mei 2022, 10:57
Ik krijg niet de indruk dat de Zwitsers nu heel actief speuren op drugs
Toen ik vanuit Italië Ticino inreed mochten mijn vriendin en ik allebei een drugstest doen, waar ze met een watje over je handen heengaan, terwijl de andere douanier mijn auto helemaal overhoop haalde.

De uitreiscontrole gisteren stelde weinig voor, ik kreeg alleen de vraag waar ik vandaan kwam en waarom ik daar was.

Ook aan het einde van de rondweg bij Luxeuil-les-bains stond weer Franse douane, zoals dit. Ik blijf het een gekke plek vinden, zo middenin het land. Ik mocht overigens gewoon doorrijden, ben benieuwd waar ze naar zoeken op zo'n plek.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » di 31 mei 2022, 17:06

Maandagochtend stond bij Weil am Rhein op de A5 de Duitse douane met aardig wat personeel te controleren (rijrichting Karlsruhe). Ze hebben mij alleen gevraagd waar ik vandaan kom, waar naartoe en of ik goederen aan te geven heb. Deze vragen hoef je eigenlijk niet te beantwoorden, maar ik beantwoord ze gewoon altijd onspectaculair. Na een korte blik door m'n achterraam mocht ik doorrijden.
Jeroen schreef: ma 30 mei 2022, 10:57 Ik krijg niet de indruk dat de Zwitsers nu heel actief speuren op drugs, zeker niet in vergelijking met veel andere Europese landen. Dat is immers in vrijwel ieder land al illegaal. Feit blijft wel dat vrijwel alle goederen die je in Zwitserland mee neemt die niet voor persoonlijk gebruik zijn en niet ingeklaard worden illegaal zijn.
Die indruk heb ik ook niet. In alle buurlanden is het inderdaad ook illegaal. Bovendien hebben juist de Zwitsers nog een iets liberale wetgeving m.b.t. softdrugs vergeleken hun eigen buurlanden. Wel kan ik me nog herinneren dat de Zwitserse douane met ooit 's nachts expliciet naar drugs heeft gevraagd, toen ik pakweg 10 jaar geleden nog met Nederlands kenteken rondreed. Met Duits kenteken heeft men me daar nooit meer naar gevraagd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door duikgek89 » di 31 mei 2022, 18:04

SnarfFlevoland schreef: di 31 mei 2022, 17:06Deze vragen hoef je eigenlijk niet te beantwoorden, maar ik beantwoord ze gewoon altijd onspectaculair.
Als je niks verkeerd doet, een normale indruk maakt en op een normale manier een normaal antwoord geeft; dan zullen ze vrij vaak vrij snel door hebben dat ze geen grote vis aan de haak geslagen hebben en je weer doorlaten...

Als je raar gaat doen, extreem zenuwachtig bent,... Dan zal het ambtelijk zintuig daar op aanslaan.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Willem » di 31 mei 2022, 19:37

^^ Dat dus.

Misschien zijn de officiële regels anders. Maar als je gewoon antwoord geeft op de gestelde vragen heeft de beambte in kwestie al snel door (daar hebben ze een zevende zintuig voor) dat je ter goeder trouw bent.
En dan is het verder in orde.

Als je lastig gaat doen, ook al doe je niets illegaal, is dat verdacht: dan sta je langer bij de grens. Ongetwijfeld is het juridisch correct dat je geen antwoord op vragen van de douane hoeft te geven.
Omgekeerd is het ook juridisch correct als de douane jou uitgebreid gaat onderzoeken (en desnoods letterlijk uitkleden) omdat je weigert antwoord te geven op simpele vragen als "waar ga je naartoe".

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door paolie » di 31 mei 2022, 19:44

^^ dat is inderdaad precies hoe douaniers werken. De vragen die ze stellen zijn totaal niet relevant, de antwoorden ook niet, maar ze peilen gewoon je reactie.
Ooit vreemde taferelen meegemaakt op Miami airport. Moest bijvoorbeeld de derde in de rij voor de douane naar voren komen, en vervolgens de vijfde, dan weer de tweede. Wekt bij normale mensen verbazing, maar heb je iets te verbergen, dan word je doodzenuwachtig van zoiets.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Pino » di 31 mei 2022, 20:11

Chrysa schreef: di 31 mei 2022, 16:03 Ook aan het einde van de rondweg bij Luxeuil-les-bains stond weer Franse douane, zoals dit. Ik blijf het een gekke plek vinden, zo middenin het land. Ik mocht overigens gewoon doorrijden, ben benieuwd waar ze naar zoeken op zo'n plek.
Het is een populaire vrachtwagenroute, misschien iets specifieks op die sector?

Straf verhaal trouwens, je drugstest.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 jun 2022, 8:54

Pino schreef: di 31 mei 2022, 20:11Straf verhaal trouwens, je drugstest.
Zo gek is dat toch niet? Dat hebben de Britten bij mij ooit gedaan bij de Kanaaltunnel, met het verschil dat de sample van het stuur genomen werd en niet van mijn handen. Maar ongebruikelijk is het niet, en ik denk dat er best wat grensovergangen zijn waar ze faciliteiten hebben voor zulke drugstesten.

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door tsov » wo 01 jun 2022, 9:27

Op de weg heb ik het nooit gehad, op luchthavens meerdere malen. Zowel van mijn huid, mijn kleding als mijn bagage.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » wo 01 jun 2022, 9:53

paolie schreef: di 31 mei 2022, 19:44 De vragen die ze stellen zijn totaal niet relevant, de antwoorden ook niet, maar ze peilen gewoon je reactie.
De vragen van "waar kom je vandaan" en "waar ga je naartoe" hebben bij de douane wel een doel, namelijk om te identificëren of je potentieel goederen bij je hebt die je moet aanmelden. Zeker de Duitsers worden aan de Zwitserse grens wakker als je zegt een dagtripje naar Basel gemaakt te hebben en opweg naar huis bent. Als je niet net uit de grensregio komt, dan wordt je vrijwel gegarandeerd op contant geld gecontroleerd. Er was ooit zelfs een TV-reportage van de grensovergang Weil am Rhein (A5), waar de Duitsers bij een Nederlands echtpaar iets van €50.000 contant geld hadden gevonden. Ze waren met een vrijwel lege Mercedes oppad, de douaneambtenaren vonden het maar verdacht dat je uit Nederland zo ver rijdt om alleen maar 1,5 dag in Basel rond te kijken. En de douaniers kregen inderdaad gelijk.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 jun 2022, 10:11

tsov schreef: wo 01 jun 2022, 9:27 Op de weg heb ik het nooit gehad, op luchthavens meerdere malen. Zowel van mijn huid, mijn kleding als mijn bagage.
Ja, daar heb ik het ook vaak meegemaakt.

Op de weg heb ik ook wel eens een drugshond in de auto gehad toen ik Belarus inreisde. Maar ja, dat is Belarus.

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door martwout2 » wo 01 jun 2022, 10:53

paolie schreef: di 31 mei 2022, 19:44 ^^ dat is inderdaad precies hoe douaniers werken. De vragen die ze stellen zijn totaal niet relevant, de antwoorden ook niet, maar ze peilen gewoon je reactie.
Klopt. Zelf meegemaakt op perron Basel. Ik kwam uit de TGV van Parijs (wilde toen de nieuwe HSL-lijn Parijs-Basel meemaken) en de douaniers stonden op het perron iedereen te volgen. Hoefde niet te stoppen. Zag ze wel staan. En andere keer was op Schiphol. De vrouwelijke douanier wilde even mijn volle rugzak zien. Toen had ik nog mijn fotocamera extra mee en bij het zien kreeg ik allerlei dagelijkse vragen wat ik fotografeerde. Was wel een leuk gesprek. En daarna was de check ook snel voorbij. Als ze vragen, werk ik altijd mee. Des te eerder ben je klaar.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » wo 01 jun 2022, 11:20

Bij mij is nog nooit zo'n drugstest gedaan. ik zal wel een eerlijk gezicht hebben :dyn_hyp:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Hajo » do 02 jun 2022, 18:35

^^ Bij mij ook niet. Desondanks heb ik bij diverse grenzen wel het nodige meegemaakt. Ook op vliegvelden. Van corruptie tot een extra controle en zelfs een verhoor door, zijn ze weer, de Zwitserse douane. Maar het is inderdaad gewoon een kwestie van medewerking verlenen en vragen eerlijk beantwoorden.

Douaniers, agenten en andere personen die tot taak hebben mensen al dan niet toegang te verlenen, hebben vaak een speciale training gevolgd. Ze weten waar ze op moeten letten.

Voorbeelden:
Is de persoon onrustig? Vertoont hij (of zij) nerveus gedrag? Is de persoon overmatig aan het zweten? Zijn de pupillen van zijn ogen groter dan normaal? Reist de persoon alleen en zo ja, maakt hij dan veel gebaren? Hoeveel bagage heeft hij bij zich? Hoe gaat de persoon gekleed? Zakelijk, casual, of duidelijk in vakantiestemming? Dure merkkleding of Zeeman kwaliteit, of een mix? Hoe klinkt zijn stem? Rustig of juist gespannen? Hoe reageert de persoon op een grap, vraag of opmerking? Etc. ;)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Km357 » do 02 jun 2022, 18:38

Qua drugs en gelijksoortige middelen is er in BE een checklist die Hajo al aankaartte. Dan speekseltest/analyse en indien positief...Tja, dat zou geen verrassing voor de persoon mogen zijn.

Ik heb er zelf nog nooit 1 moeten afleggen, de pakkans voor die zaken lijkt me toch nog altijd heel laag te liggen, terwijl het probleem van drugs in het verkeer ondertussen het probleem van snelheid en alcohol heeft ingehaald.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Chrysa » do 02 jun 2022, 19:08

Ik neem ook alleen per trein drugs naar Zwitserland inderdaad. :rofl2:
Coen Tunnel schreef: wo 01 jun 2022, 8:54
Pino schreef: di 31 mei 2022, 20:11Straf verhaal trouwens, je drugstest.
Zo gek is dat toch niet? Dat hebben de Britten bij mij ooit gedaan bij de Kanaaltunnel, met het verschil dat de sample van het stuur genomen werd en niet van mijn handen. Maar ongebruikelijk is het niet, en ik denk dat er best wat grensovergangen zijn waar ze faciliteiten hebben voor zulke drugstesten.
Daar hebben ze me ook nog aan de kant gezet inderdaad, maar toen bleef het bij een stokje langs alle deurgrepen halen.

Op luchthavens heb ik het juist nog nooit gehad, maar daar valt aan de inhoud van mijn rugzak ook wel op dat ik een toerist ben.

Plaats reactie