Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » za 27 mei 2023, 14:19

Alex52889 schreef: za 27 mei 2023, 13:52Is een europese ID kaart niet voldoende??
Jawel, dat zeg ik toch ook?

Van Servië naar Noord-Macedonië geef je je paspoort of ID-kaart aan de Serviër en krijg je hem van de Noord-Macedoniër weer terug. Als je een paspoort hebt zal Servië ook stempelen.

Je kunt dus met ID-kaart reizen, als je met een paspoort reist zal deze gestempeld worden in Servië. Een ID-kaart kan uiteraard niet gestempeld worden. Maar je kunt er zonder problemen mee reizen.
Is in één van deze landen een paspoort of internationale rijbewijs verplicht of kan ik met de europese ID kaart alsmede mijn Europese rijbewijs volstaan?
Kan allemaal met een ID-kaart en een gewoon Europees rijbewijs. Een paspoort is niet verplicht, een internationaal rijbewijs ook niet. Neem ook even een printje van je groene kaart mee, dat willen ze bij de grens soms ook even zien (hoeft niet meer per se op groen papier zoals eerder).
Wij willen kosovo bezoeken voor één dagje kan dit gewoon vanuit Noord macedonië (en weer terug naar Noord macedonië) of raad je iets anderd aan?
Dat kan prima. Vanaf Skopje is de grensovergang Elez Han dichtbij en na de grens rij je zo de R6 naar Pristina op, een prima snelweg en ook een hele mooie route. Vanaf Tetovo kun je de R1203 naar de grensovergang bij Glloboçica nemen, die heb ik zelf in 2019 genomen. Ik ben toen gelijk na de grens rechtsaf geslagen en vanaf daar naar Elez Han gereden om de R6 te nemen. Je kunt ook rechtdoor rijden en wat verder noordelijk de R6 op rijden, maar dat is qua tijd niet heel veel sneller, en zelf wilde ik simpelweg de hele R6 rijden. Destijds was die tolvrij, maar het is/was wel de bedoeling dat het een tolweg zou worden. Ik weet niet of dat al ingevoerd is.

Het enige wat je op de grens verder moet doen is na de paspoortcontrole even een kantoortje inlopen om de autoverzekering te regelen. Dat is een paar minuten werk, je betaalt 15 euro cash (kan intussen wat duurder zijn), en je krijgt je verzekeringscertificaat voor 15 dagen (de minimale periode).

Pristina is een beetje een mix van alles, niet een heel mooie stad maar het heeft wel wat. In de kerktoren van de Moeder Theresekathedraal kun je voor een paar euro met de lift naar de top van de toren, dan heb je een mooi uitzicht over het centrum. Buiten Pristina kan ik echt aanraden om naar het klooster van Gracanica te gaan. Het is zo'n 10 km buiten Pristina, het is in een etnisch Servisch dorp (het grootste deel van Kosovo is etnisch Albanees) en het klooster staat op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Erg mooi, met schitterende oude orthodoxe fresco's. Kan prima met Pristina gecombineerd worden; een bezoek aan het klooster zal je niet meer dan een uur kosten, maar is wel de moeite waard. Vanaf de R6 op het klaverblad aan de zuidkant van Pristina de R6 aanhouden (die hier naar het oosten afslaat), bij de Albi Mall (een modern winkelcentrum) gaat het over in de M25-2. Vanaf het einde van de R6 is het een minuut of tien rijden. Vanaf het centrum van Pristina, afhankelijk van de verkeersdrukte, zo'n 20 minuten.

Mitrovica is ook interessant, door de enorme tegenstellingen tussen het Albanese en Servische deel. Ik zou niet met je auto naar het Servische deel rijden, wat wel kan is de auto aan de Albanese kant (aan de zuidkant van de brug over de Ibar) parkeren en te voet de brug over gaan. Aan de andere kant voelt het echt alsof je in Servië bent.

Prizren is wellicht de mooiste stad van Kosovo, het doet aardig Ottomaans aan. Maar misschien wat ver voor een dagtrip vanaf Noord-Macedonië.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 27 mei 2023, 15:36

De A16:
Snelwegfreak schreef: za 15 apr 2023, 20:27 Dichtgezet met geleiderail/barriers.
Afbeelding

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » za 27 mei 2023, 15:53

Coen Tunnel schreef: za 27 mei 2023, 14:19 (...)
Wij zitten in Prilep, uurtje van Niki, Griekenland af. Prilep schijnt, voor zover ik zag, nog een redelijke grote plaats te zijn. 4 uurtjes naar kosovo en/of Albanië. Dekt geen enkele verzekering kosovo (meer/nog)? Zijn er nog leuke spots in Noord Macedonië te bezoeken?

Voor onze reis is wat moeilijker plannen, we hebben spullen van de opiumlijst (met verklaring), afgeven bij de grens of pas bij eventuele vragen naar of staande houding? De verklaring an sich zal geen probleen zijn?

Weet iemand mbt IRB in Servië en Kosovo? MAW iemand ervaring ermee, wordt een NL rijbewijs geaccepteerd, ANWB geeft aan dat het geldig is, maar een IRB wordt aangeraden, vandaar mijn vraag
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 27 mei 2023, 16:19

Alex52889 schreef: za 27 mei 2023, 15:53
Coen Tunnel schreef: za 27 mei 2023, 14:19 (...)
Wij zitten in Prilep, uurtje van Niki, Griekenland af. Prilep schijnt, voor zover ik zag, nog een redelijke grote plaats te zijn. 4 uurtjes naar kosovo en/of Albanië. Dekt geen enkele verzekering kosovo (meer/nog)?
Nee. Kosovo is geen lid van het groene kaart-systeem, omdat Servië dat tegenhoudt.
Weet iemand mbt IRB in Servië en Kosovo? MAW iemand ervaring ermee, wordt een NL rijbewijs geaccepteerd, ANWB geeft aan dat het geldig is, maar een IRB wordt aangeraden, vandaar mijn vraag
Zoals ik in mijn vorige reactie al aangaf heb je die echt niet nodig, je gewone Nederlandse rijbewijs is voldoende.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » za 27 mei 2023, 20:24

^^ zowel de ANWB als Nederlandwereldwijd zegt dat je met je Nederlandse (biometrische) ID kaart wel vanuit een ander land via Kosovo naar Servië kan rijden, iemand hier ervaring mee?

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 28 mei 2023, 0:37

Volgens mij is dat onverstandig omdat je dan volgens Servië illegaal binnen bent gekomen. Hoe ze dat registreren met een ID kaart, geen idee.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 28 mei 2023, 3:31

Alex52889 schreef: za 27 mei 2023, 20:24 ^^ zowel de ANWB als Nederlandwereldwijd zegt dat je met je Nederlandse (biometrische) ID kaart wel vanuit een ander land via Kosovo naar Servië kan rijden, iemand hier ervaring mee?
Op Nederland Wereldwijd zie ik het niet staan, op de website van de ANWB staat tot mijn verbazing inderdaad dit:

Vanuit Kosovo kan alleen naar Servië worden gereisd als uit het douanestempel in het paspoort blijkt dat de inreis ook via Servië is verlopen. Wanneer dit niet het geval is, wordt de toegang geweigerd. Met een Nederlandse (biometrische) identiteitskaart kun je wel vanuit Kosovo Servië ingaan zonder er eerder te zijn geweest.

Maar ik zou dit zeker niet doen, want Servië registreert tegenwoordig alle in- en uitreizen ook elektronisch door de chip van paspoorten en ID-kaarten te scannen en/of door de machineleesbare strook te gebruiken. Kortom: ik zou het hier absoluut niet op gokken, de kans dat je dit lukt is klein, de kans dat je in de problemen komt is reëel. Conform Servische wetgeving is het namelijk een illegale inreis, en dat is een strafbaar feit. Als je vanuit een ander land dan Servië naar Kosovo bent gereisd, en je wil naar Servië, dan zou ik altijd via Montenegro of Noord-Macedonië reizen. Zeker niet rechtstreeks, je wordt dan simpelweg geweigerd en teruggestuurd.

Eerder waren Kosovaarse stempels in het paspoort soms al een reden om mensen de toegang tot Servië te weigeren, of de stempels werden geannuleerd. Dat is bij mijn weten tegenwoordig niet meer het geval.

Ter informatie, een Servische ambassade (in dit geval dit in Beirut) heeft dit op de website staan. Dat lijkt me duidelijk genoeg om dit niet te proberen, dit is een site van de Servische overheid:
Servische Ambassade schreef:The entry procedure for foreign nationals to ''Kosovo''

Foreign nationals requiring a visa to enter the Republic of Serbia, can visit ''Kosovo'', provied they have a valid visa of the Republic of Serbia and entry stamp of border authorities of the Republic of Serbia. It will enable them to travel from central Serbia to ''Kosovo'' and return, through one of designated administrative crossings: Merdare, Končilj, Rudnica, Mutivode, Depce i Brujak; Foreign nationals who do not require visa to enter the territory of the Republic of Serbia, are required to obtain the stamp of the Serbian border authorities in the passport when entering the Republic of Serbia (for example via border crossings at Belgrade Airport, Horgoš, Bajakova etc.), which will later enable them to cross the administrative line with ''Kosovo'', through some of the abovementioned administrative crossings; Foreign nationals who entered directly to ''Kosovo'' (for example via Priština Airport or through some of the neighboring countries - Montenegro, Albania, Macedonia) and, after that, have intention to visit central Serbia, will not be allowed to cross the administrative line.
Met de 'administrative line' wordt hier de grens tussen Kosovo en Servië bedoelt, die Servië dus niet erkent als internationale grens. Dat je met een ID-kaart geen stempel krijgt is niet relevant; het mag niet en de kans is groot dat men toch ziet dat je illegaal probeert Servië in te reizen. Mocht het je wel lukken om de administratieve lijn te passeren, dan is er nog altijd een risico als je Servië verlaat en er geen inreis geregistreerd is. Want je hebt dan simpelweg illegaal in het land verbleven. Dat kan je in grotere problemen brengen. Het beste is om je gewoon aan de wet te houden.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 28 mei 2023, 8:50

marcel schreef: za 27 mei 2023, 15:36 De A16:
Snelwegfreak schreef: za 15 apr 2023, 20:27 Dichtgezet met geleiderail/barriers.
Afbeelding
Dat werd wel tijd!

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 28 mei 2023, 11:25

Hajo schreef: di 23 mei 2023, 21:52 Ik kom er morgen langs, via A7. Uitstapje naar Denemarken. :D
Denemarken in werd je wel de snelweg af geleid, maar geen controle. Ik kon zo doorrijden. Terug naar Duitsland helemaal niets, ik kon gewoon de motorvej --> Autobahn volgen. :)
Donateur Vereniging Wegenforum

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » zo 28 mei 2023, 12:49

Coen Tunnel schreef: zo 28 mei 2023, 3:31
Alex52889 schreef: za 27 mei 2023, 20:24 ^^ zowel de ANWB als Nederlandwereldwijd zegt dat je met je Nederlandse (biometrische) ID kaart wel vanuit een ander land via Kosovo naar Servië kan rijden, iemand hier ervaring mee?
Op Nederland Wereldwijd zie ik het niet staan, op de website van de ANWB staat tot mijn verbazing inderdaad dit:

Vanuit Kosovo kan alleen naar Servië worden gereisd als uit het douanestempel in het paspoort blijkt dat de inreis ook via Servië is verlopen. Wanneer dit niet het geval is, wordt de toegang geweigerd. Met een Nederlandse (biometrische) identiteitskaart kun je wel vanuit Kosovo Servië ingaan zonder er eerder te zijn geweest.

Maar ik zou dit zeker niet doen, want Servië registreert tegenwoordig alle in- en uitreizen ook elektronisch door de chip van paspoorten en ID-kaarten te scannen en/of door de machineleesbare strook te gebruiken. Kortom: ik zou het hier absoluut niet op gokken, de kans dat je dit lukt is klein, de kans dat je in de problemen komt is reëel. Conform Servische wetgeving is het namelijk een illegale inreis, en dat is een strafbaar feit. Als je vanuit een ander land dan Servië naar Kosovo bent gereisd, en je wil naar Servië, dan zou ik altijd via Montenegro of Noord-Macedonië reizen. Zeker niet rechtstreeks, je wordt dan simpelweg geweigerd en teruggestuurd.

Eerder waren Kosovaarse stempels in het paspoort soms al een reden om mensen de toegang tot Servië te weigeren, of de stempels werden geannuleerd. Dat is bij mijn weten tegenwoordig niet meer het geval.

Ter informatie, een Servische ambassade (in dit geval dit in Beirut) heeft dit op de website staan. Dat lijkt me duidelijk genoeg om dit niet te proberen, dit is een site van de Servische overheid:
Servische Ambassade schreef:The entry procedure for foreign nationals to ''Kosovo''

Foreign nationals requiring a visa to enter the Republic of Serbia, can visit ''Kosovo'', provied they have a valid visa of the Republic of Serbia and entry stamp of border authorities of the Republic of Serbia. It will enable them to travel from central Serbia to ''Kosovo'' and return, through one of designated administrative crossings: Merdare, Končilj, Rudnica, Mutivode, Depce i Brujak; Foreign nationals who do not require visa to enter the territory of the Republic of Serbia, are required to obtain the stamp of the Serbian border authorities in the passport when entering the Republic of Serbia (for example via border crossings at Belgrade Airport, Horgoš, Bajakova etc.), which will later enable them to cross the administrative line with ''Kosovo'', through some of the abovementioned administrative crossings; Foreign nationals who entered directly to ''Kosovo'' (for example via Priština Airport or through some of the neighboring countries - Montenegro, Albania, Macedonia) and, after that, have intention to visit central Serbia, will not be allowed to cross the administrative line.
Met de 'administrative line' wordt hier de grens tussen Kosovo en Servië bedoelt, die Servië dus niet erkent als internationale grens. Dat je met een ID-kaart geen stempel krijgt is niet relevant; het mag niet en de kans is groot dat men toch ziet dat je illegaal probeert Servië in te reizen. Mocht het je wel lukken om de administratieve lijn te passeren, dan is er nog altijd een risico als je Servië verlaat en er geen inreis geregistreerd is. Want je hebt dan simpelweg illegaal in het land verbleven. Dat kan je in grotere problemen brengen. Het beste is om je gewoon aan de wet te houden.
Dan is het verstandigst, daar we in Noord Macedonië zitten, om gewoon veilig vanuit Servië naar Noord macedonië te gaan (overigens stuurt maps mij zo).

Vanuit macedonie naar kosovo en dan servie is dus zacht gezegd, gewoon dom.

Vanuit Servië via kosovo naar Noord macedonie is ook niet erg verstandig denk ik?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 28 mei 2023, 18:01

Alex52889 schreef: zo 28 mei 2023, 12:49Vanuit Servië via kosovo naar Noord macedonie is ook niet erg verstandig denk ik?
Op zich kan dat, maar het kan bij een latere inreis naar Servië problemen geven, omdat je niet via een officiële grensovergang bent uitgereisd. Ik zou het niet doen, ik heb het zelf een paar jaar geleden ook bewust niet gedaan. Ik wilde Servië en Kosovo in één reis bezoeken, maar ik ben bewust via Noord-Macedonië gereisd en heb toen besloten om in Tetovo te overnachten.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » di 06 jun 2023, 16:52

Uiteindelijk hebben we toch uitgeweken naar tsjechie ivm medicijnen, hond en benzinekosten. Op een later moment zullen we djt alsnog doen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 08 jul 2023, 23:12

Van 7 juli tot 13 juli zijn er grenscontroles op de grens van Litouwen met Polen en Letland. Dit vanwege de NAVO top die in Vilnius wordt gehouden.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » zo 09 jul 2023, 1:02

In Finland van 8-15 juli grenscontroles vanwege een bezoek van Biden op 13 juli: https://raja.fi/en/internal-border-control

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 10 jul 2023, 11:49

Afgelopen zaterdag stond men in Frankrijk te controleren op de A22 bij Tourcoing.

David93
polderweggetje

Bericht door David93 » wo 16 aug 2023, 23:00

Op mijn huidige Balkanroadtrip is me toch wel weer duidelijk geworden wat een voordeel de Schengenzone eigenlijk is. Grenscontroles zijn hit or miss. Ben tweemaal zonder enige problemen of noemenswaardige wachttijd van Kroatië naar BiH gegaan bij Nova Sela/Bijaca (A10 HR->A1 BiH), maar de derde keer was het raak: een vol uur vertraging, overigens niet vanwege een groot aantal auto's maar wel vanwege slechts 2 open loketten en uiterst trage doorstroming, aan de BiH-uit-zijde nota bene: Kroatië-in ging wel relatief snel. En vandaag liep ik een halfuur vertraging op bij Bajakovo/Batrovici (A3 HR->SRB). Als ik de recensies zo lees heb ik daar nog heel veel geluk mee gehad. In de andere richting, naar Kroatië, stond een veel langere file - waarschijnlijk structureel, want Kroatië wil als kersvers Schengenland uiteraard niet uit de toon vallen aan de buitengrens. Als ik terugga, zal ik dan ook de route via Backa Palanka/Ilok nemen om de A3-file te vermijden. Als ik me realiseer hoe vaak ik wel niet binnen de Schengenzone grenzen oversteek en hoeveel tijd me dat eigenlijk bespaart...

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 20 aug 2023, 0:13

Was er vandaag iets speciaals in Zweden?

Zowel op de ferry terminal (3x full service, inclusief drugshond) als op "De brug" (verkeer werd stilgezet en bekeken).

Niets gemerkt bij de tol poorten

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 20 aug 2023, 0:19

Willem schreef: ma 10 jul 2023, 11:49 Afgelopen zaterdag stond men in Frankrijk te controleren op de A22 bij Tourcoing.
Het viel me onlangs op dat de controles er ook terug staan op de A16 bij Bray-Dunes. Die waren nochtans een tijd weg. Alle verkeer wordt nu weer langs de 'aire des Moeres' geleid. Meestal is er trouwens geen effectieve controle.

Ze hebben wel het wegdek op de 'aire des Moeres' heraangelegd, dat zal de reden zijn waarom deze grenscontrole begin dit jaar plots even weg was. Maar het lijkt er dus steeds meer op dat de Fransen van plan zijn deze grenscontrole permanent te maken, ookal mag dit in principe niet volgens het Schengenverdrag.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 20 aug 2023, 9:58

Jeff schreef: zo 20 aug 2023, 0:13 Was er vandaag iets speciaals in Zweden?
Zal wel hiermee te maken hebben:
https://www.nu.nl/buitenland/6276924/zw ... ewend.html

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » ma 04 sep 2023, 13:14

Ik ben afgelopen zomer naar de kortste en misschien ook een van de meest bizarre landsgrenzen ter wereld geweest. Het schiereiland Badis (Peñón de Vélez de la Gomera in het Spaans) is gescheiden van het Marokkaanse vasteland door een grens van slechts 80 meter lang. Je kan er zo naartoe lopen over het strand. Het enige wat de grens markeert is een blauw koord dat over het strand gespannen is. Aan Marokkaanse kant staat er een grenswachter en er is ook een post ergens op een heuvel. Aan de Spaanse kant staat er een (volleybal?)net wel heel dicht bij het blauwe koord. Er stonden ook een paar Spanjaarden daar te voetballen. Ik vraag me af of ze veel ballen terugkrijgen. :p De burcht wordt enkel bewoond door Spaanse militairen.

https://goo.gl/maps/h47y6h97a8fdo1kZA
https://en.wikipedia.org/wiki/Pe%C3%B1% ... _la_Gomera

Afbeelding
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jdb2 op ma 04 sep 2023, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 04 sep 2023, 13:20

Zou er wat gebeuren als je toch probeert het volleybalnet te doorkruisen?

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » ma 04 sep 2023, 13:44

De grens wordt gemarkeerd door het blauwe koord dat op de 2 laatste foto's te zien is, niet het net. Het net staat op Spaans grondgebied. Als dit een volleybalnet is, lijkt mij dit wel een vreemde plek op volleybal te spelen zo dicht bij de grens, tenzij de Marokkaanse strandgangers/grenswachters graag ballenjongen spelen.

Ik heb een video gezien waarin iemand het blauwe koord overstak om te testen wat er zou gebeuren. Er werd er vanuit de burcht iets geschreeuwd als waarschuwing, daarna is hij teruggegaan. Maar geen idee wat er verder zou gebeuren als je toch de waarschuwing negeert. Arrestatie of meteen openen van vuur?...

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 07 sep 2023, 19:34

Een arrestatie voor illegale grens overschrijding lijkt mij aannemelijk. Kan mij niet voorstellen dat iemand het vuur opent, maar je weet het natuurlijk nooit.

Wat ik zou doen: dat stukje Spaans gebied afstaan aan Marokko. Wat hebben ze eraan, zo ver van het Spaanse vasteland? Het lijkt mij meer een prestige kwestie dat Spanje aan dat stukje land vasthoudt, hoewel Cueta en Mellila natuurlijk ook Spaans zijn en ze waarschijnlijk geen precedent willen scheppen.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 07 sep 2023, 20:39

Hint: de bewoners zijn militairen, geen toeristen
Zo'n strategische positie ga je niet opgeven zolang je de kosten wil betalen

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 07 sep 2023, 20:55

Hajo schreef: do 07 sep 2023, 19:34
Wat ik zou doen: dat stukje Spaans gebied afstaan aan Marokko. Wat hebben ze eraan, zo ver van het Spaanse vasteland? Het lijkt mij meer een prestige kwestie dat Spanje aan dat stukje land vasthoudt, hoewel Cueta en Mellila natuurlijk ook Spaans zijn en ze waarschijnlijk geen precedent willen scheppen.
Waarom zou Spanje dat moeten opgeven? Het hoort al sinds 1564 tot Spanje. Dat is als zeggen dat Gibraltar terug naar Spanje moet enkel omdat het omringd wordt door Spanje en het VK ver weg ligt. Of Turkije wat Griekse eilanden terugneemt omdat ze toch zo dicht bij haar kustlijn liggen. Of dat Limburg naar België moet omdat het toch maar zo een raar aanhangsel van Nederland is. Geografische argumenten zijn in deze nooit doorslaggevend.

Alleen vind ik wel dat wat Gibraltar zijnde Spanje wel een hypocriete rol speelt door dat terug te eisen. Het is het een of het ander. Als je (m.i. terecht) vasthoudt aan je bezittingen in Noord-Afrika geldt dat het VK ook recht heeft om vast te houden aan haar grondgebied in Gibraltar.
Jeff schreef: do 07 sep 2023, 20:39
Zo'n strategische positie ga je niet opgeven zolang je de kosten wil betalen
Ik denk dat er in de huidige tijd nog maar weinig strategische voordelen zijn. Behalve misschien de EEZ in de zee.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 07 sep 2023, 21:33

^^ Nu ja, ik vraag mij het nut ervan af. De vergelijking met Gibraltar gaat hier overigens mank: dat is een kwestie tussen Spanje en het VK. Niet tussen dat land en Marokko.

Nog niet zo heel lang geleden hebben België en Nederland land geruild aan de Maas bij Eijsden. De grens had een nogal grillig verloop, de oude bedding van de Maas volgend, die later recht werd getrokken. Het grensverloop bleef echter de oude bedding volgen, dat is nu ook recht getrokken en de grens verloopt nu in het midden van de rivier.

Voor dat kleine stukje Spanje dacht ik ook aan zoiets, desnoods zelfs zonder gebiedsruil. Spanje zou het bijvoorbeeld ook aan Marokko kunnen verkopen.

Ik wist echter niet dat dat stukje al sinds 1564 Spaans gebied is. Dan heeft het stukje land wellicht ook een sentimentele waarde voor de Spanjaarden. Ik kan mij voorstellen dat als een stuk land al zo lang jouw grondgebied is, je er liever geen afstand van wilt doen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 07 sep 2023, 21:43

Peñón de Vélez de la Gomera was oorspronkelijk een eiland, net zoals de andere plazas de soberanía. In 1934 was er een storm die zand opwierp en er een talud gevormd werd met het vasteland.

De reden dat Spanje er aan vast houdt is kennelijk omdat het niet gezien werd als onderdeel van het historische protectoraat Marokko. Deze eilanden en Ceuta en Melilla zijn ouder dan dat.

Maar kennelijk vergroten ze de exclusieve economische zone van Spanje niet.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 08 sep 2023, 0:29

Chris schreef: do 07 sep 2023, 21:43 Peñón de Vélez de la Gomera was oorspronkelijk een eiland, net zoals de andere plazas de soberanía.
Nou Melilla en Ceuta zijn alvast nooit eilanden geweest.

de_Aristocraat
stadsweg

Bericht door de_Aristocraat » vr 08 sep 2023, 7:55

Hajo schreef: do 07 sep 2023, 21:33 ^^ Nu ja, ik vraag mij het nut ervan af. De vergelijking met Gibraltar gaat hier overigens mank: dat is een kwestie tussen Spanje en het VK. Niet tussen dat land en Marokko.
Helaas zijn beelden schaars, maar dat wat ik zie kan eventueel ook duiden dat het stukje land een strategische positie zou kunnen hebben i.v.m. met het vergaren van informatie.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 sep 2023, 10:55

Alfa schreef: vr 08 sep 2023, 0:29
Chris schreef: do 07 sep 2023, 21:43 Peñón de Vélez de la Gomera was oorspronkelijk een eiland, net zoals de andere plazas de soberanía.
Nou Melilla en Ceuta zijn alvast nooit eilanden geweest.
Er wordt onderscheid gemaakt in de plazas de soberanía, waarbij de belangrijksten (Ceuta, Melilla en Alborán) los worden gezien van de anderen. Als er tegenwoordig over plazas de soberanía wordt gesproken, heeft men het vaak over de kleinere eilanden (en Vélez de la Gomera, dat een eiland is geweest).