Jawel, dat zeg ik toch ook?
Van Servië naar Noord-Macedonië geef je je paspoort of ID-kaart aan de Serviër en krijg je hem van de Noord-Macedoniër weer terug. Als je een paspoort hebt zal Servië ook stempelen.
Je kunt dus met ID-kaart reizen, als je met een paspoort reist zal deze gestempeld worden in Servië. Een ID-kaart kan uiteraard niet gestempeld worden. Maar je kunt er zonder problemen mee reizen.
Kan allemaal met een ID-kaart en een gewoon Europees rijbewijs. Een paspoort is niet verplicht, een internationaal rijbewijs ook niet. Neem ook even een printje van je groene kaart mee, dat willen ze bij de grens soms ook even zien (hoeft niet meer per se op groen papier zoals eerder).Is in één van deze landen een paspoort of internationale rijbewijs verplicht of kan ik met de europese ID kaart alsmede mijn Europese rijbewijs volstaan?
Dat kan prima. Vanaf Skopje is de grensovergang Elez Han dichtbij en na de grens rij je zo de R6 naar Pristina op, een prima snelweg en ook een hele mooie route. Vanaf Tetovo kun je de R1203 naar de grensovergang bij Glloboçica nemen, die heb ik zelf in 2019 genomen. Ik ben toen gelijk na de grens rechtsaf geslagen en vanaf daar naar Elez Han gereden om de R6 te nemen. Je kunt ook rechtdoor rijden en wat verder noordelijk de R6 op rijden, maar dat is qua tijd niet heel veel sneller, en zelf wilde ik simpelweg de hele R6 rijden. Destijds was die tolvrij, maar het is/was wel de bedoeling dat het een tolweg zou worden. Ik weet niet of dat al ingevoerd is.Wij willen kosovo bezoeken voor één dagje kan dit gewoon vanuit Noord macedonië (en weer terug naar Noord macedonië) of raad je iets anderd aan?
Het enige wat je op de grens verder moet doen is na de paspoortcontrole even een kantoortje inlopen om de autoverzekering te regelen. Dat is een paar minuten werk, je betaalt 15 euro cash (kan intussen wat duurder zijn), en je krijgt je verzekeringscertificaat voor 15 dagen (de minimale periode).
Pristina is een beetje een mix van alles, niet een heel mooie stad maar het heeft wel wat. In de kerktoren van de Moeder Theresekathedraal kun je voor een paar euro met de lift naar de top van de toren, dan heb je een mooi uitzicht over het centrum. Buiten Pristina kan ik echt aanraden om naar het klooster van Gracanica te gaan. Het is zo'n 10 km buiten Pristina, het is in een etnisch Servisch dorp (het grootste deel van Kosovo is etnisch Albanees) en het klooster staat op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Erg mooi, met schitterende oude orthodoxe fresco's. Kan prima met Pristina gecombineerd worden; een bezoek aan het klooster zal je niet meer dan een uur kosten, maar is wel de moeite waard. Vanaf de R6 op het klaverblad aan de zuidkant van Pristina de R6 aanhouden (die hier naar het oosten afslaat), bij de Albi Mall (een modern winkelcentrum) gaat het over in de M25-2. Vanaf het einde van de R6 is het een minuut of tien rijden. Vanaf het centrum van Pristina, afhankelijk van de verkeersdrukte, zo'n 20 minuten.
Mitrovica is ook interessant, door de enorme tegenstellingen tussen het Albanese en Servische deel. Ik zou niet met je auto naar het Servische deel rijden, wat wel kan is de auto aan de Albanese kant (aan de zuidkant van de brug over de Ibar) parkeren en te voet de brug over gaan. Aan de andere kant voelt het echt alsof je in Servië bent.
Prizren is wellicht de mooiste stad van Kosovo, het doet aardig Ottomaans aan. Maar misschien wat ver voor een dagtrip vanaf Noord-Macedonië.