Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door jelger » za 16 mei 2015, 19:25

UK :
Tussen NL/FR en UK met de auto / boot / trein / autotrein eigenlijk nooit enige controle van betekenis gehad (afgezien van wapperen met paspoort of een vlugge flip over de ID pagina), met 1 uitzondering ergens rond 2001 toen er weer een "mad cows disease" oid ergens was.

Zweden :
Een aantal mensen hier hebben het over controles van/naar Zweden. Zelf afgelopen jaren nooit meegemaakt.

Letland - Rusland (auto) [Grebnova] : Bureaucratie, 6 loketten, maar ordelijk, geen fratsen. Wel een snelle bagage controle. Te koud om alles eruit te halen.
Rusland - Letland (auto) [Zilupe] : soepel en geen problemen.

H-SRB (Szeged) : lange wachttijd in de zomer, verder niets bijzonders, vooral papieren controle.

SRB-BG (Zajecar) : BG in leek wel een Sovjet grens, iedere deeltaak eigen loket en slagboom. Plattelandsovergang, gemoedelijk en met een lach.
BG-Turkije (Lesovo) : we hadden een oude auto mee, we kregen het verhaal te horen dat auto's ouder dan 20 jaar het land niet in konden zonder speciale toestemming. Uiteindelijk konden we zonder sam-sam naar binnen "maar wel zo snel mogelijk doorrijden!" [we waren op doorreis]

Turkije - Georgië (Sarps, Zwarte Zee) : prima te doen. Bestuurder van auto en passagiers gaan apart de grens over. Verzekering voor Georgië kopen, verder geen bijzonderheden.

Georgië - Turkije (Vale/Posof) : in de bergen een overgang op een onverharde weg. Geen problemen, geen controles afgezien van papieren. Het verhaal van auto ouder dan 20 jaar (hierboven) kwam niet aan de orde.

Turkije - Griekenland (Ipsala) : ook niets bijzonders.

Klinkt een beetje saai verder, maar met (verre) auto-vakanties heb ik dat liever.
Buiten Europa wel wat minder " saaie" overgangen meegemaakt. Douane beambte die een (trein)coupégenoot een mep in het gezicht gaf, of een flink beschonken beambte in het hart van Afrika die zweerde dat ie mij een jaar eerder in Denemarken nog had gezien, en waar ik een uur of anderhalf mee heb moeten praten voor ik mijn visum kreeg (zonder te betalen)
Laatst gewijzigd door jelger op wo 20 mei 2015, 8:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 19 mei 2015, 22:32

Chris schreef:Vanaf de Øresundbrug naar Zweden ben ik tot nu toe ook elke keer aangehouden door de douane. Maar meestal was het niet meer van 'waar ga je heen' terwijl ze een blik in je auto werpen.
Ik ben er vandaag ook aangehouden. Inderdaad de vraag waar we naar toe gingen, een blik in de auto, en een alcoholcontrole. Daarna konden we doorrijden.

Een paar uur later bij Svinesund werd al het verkeer langs het douanecomplex gestuurd en waren we weer aan de beurt. We kregen de vraag waarom we naar Noorwegen reisden, of de auto van mij was, we moesten de paspoorten laten zien en we kregen ook de vraag hoe lang we in Noorwegen zouden blijven en waar. Toen we zeiden dat we in hotels zouden blijven kregen we de vraag of we ook reserveringsbevestigingen hadden en de douanier heeft ze ook allemaal bekeken. Toen was het in orde.

Ik heb dit eigenlijk nog nooit zo meegemaakt bij Schengen-binnengrenzen...
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » di 19 mei 2015, 23:00

Ik ben ooit 1 keer naar Marokko gereden via de Spaanse enlave Melilla, dat nooit meer :neenee: . Gewoonlijk ga ik rechstreeks met de ferry tussen Spanje en Marokko, maar via Melilla was goedkoper, dus het leek de moeite waard.
Bij het aankomen in Melilla is er geen douane omdat je nog op Spaans grondgebied zit, dus je rijdt zo de stad in. De miserie begint wanneer je Melilla wilt verlaten. Je komt daar met je auto in een enorme drukte tussen goederensmokkelaars te voet, op de fiets, brommers, ...
Die worden oogluikend toegestaan door de Spaanse douane omdat het voor de enclaves een bron van inkomsten is.
En heel die boel moet zich samen met de auto's door 1 smalle opening in een hek wringen. En nergens aanwijzingen hoe of wat. Er lopen dan ook "fixers" rond die je voor 50 euro door de administratie helpen, en dat is nodig, anders zal een incidentele reiziger daar nooit uitgeraken. Wel daar gaat je "winst" dan...

Nog een opvallende observatie: als je rechtsreeks van Spanje naar Marokko vaart, wordt je auto of bagage niet gecontroleerd (niet door Spanje en ook niet door Marokko). Echter wanneer je van Marokko naar Spanje vaart, krijg je eerst controle op Marokkaans grondgebied en daarna nog eens bij het aanmeren in Spanje. Dat laatste lijkt me logisch dat je controle krijgt alvorens het Spaans grondgebied te betreden, maar ik begrijp niet dat je in Marokko controle krijgt wanneer je het land verlaat. In dat geval is toch niet meer 'hun' probleem? Of heeft dit iets te maken met de overeenkomsten met de EU om illegalen al in Marokko tegen te houden?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 19 mei 2015, 23:13

Op Schiphol krijg je ook uitreiscontrole. Zo pakken ze mensen die nog boetes e.d. hebben openstaan of het land niet uitmogen.

Uitreiscontroles komen wel vaker voor. Op de Balkan bijvoorbeeld komt het nog voor.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » wo 20 mei 2015, 11:04

Ja uitreiscontrole, dat had een paar zinnen kunnen besparen moest ik het woord geweten hebben. :lol:

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 20 mei 2015, 12:28

Coen Tunnel schreef:
Chris schreef:Vanaf de Øresundbrug naar Zweden ben ik tot nu toe ook elke keer aangehouden door de douane. Maar meestal was het niet meer van 'waar ga je heen' terwijl ze een blik in je auto werpen.
Ik ben er vandaag ook aangehouden. Inderdaad de vraag waar we naar toe gingen, een blik in de auto, en een alcoholcontrole. Daarna konden we doorrijden.

Een paar uur later bij Svinesund werd al het verkeer langs het douanecomplex gestuurd en waren we weer aan de beurt. We kregen de vraag waarom we naar Noorwegen reisden, of de auto van mij was, we moesten de paspoorten laten zien en we kregen ook de vraag hoe lang we in Noorwegen zouden blijven en waar. Toen we zeiden dat we in hotels zouden blijven kregen we de vraag of we ook reserveringsbevestigingen hadden en de douanier heeft ze ook allemaal bekeken. Toen was het in orde.

Ik heb dit eigenlijk nog nooit zo meegemaakt bij Schengen-binnengrenzen...
Gisteren heb ik gehoord dat er bij de grensovergangen bij Nijmegen (kleine bij Wyler en groote B9/N325) ook een gigantische razzia was met Nederlandse en Duitse douane en politie controles.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 20 mei 2015, 15:05

Waarschijnlijk hadden ze reden om aan te nemen dat dit een smokkelroute was o.i.d.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 26 mei 2015, 17:16

Coen Tunnel schreef:Een paar uur later bij Svinesund werd al het verkeer langs het douanecomplex gestuurd en waren we weer aan de beurt. [...] Ik heb dit eigenlijk nog nooit zo meegemaakt bij Schengen-binnengrenzen...
De vraag is of dat zo wel wettelijk is toegestaan, tenminste wat de personencontrole betreft. De Noren schijnen nogal vaak de doorgaande snelweg bij Svinesund af te sluiten en het verkeer langs het douanecomplex te sturen. Natuurlijk is het de vraag wat sneller is: Meewerken aan de pascontrole of weigeren. Ik durf te wedden de eerste optie. ;) Maar in principe hoef je geen antwoord te geven op vragen waar je naartoe gaat etc. binnen Schengenlanden. Weigeren mogen ze je toch niet. Wel mogen ze je uiteraard controleren op goederen, aangezien dat niks met Schengen te maken heeft.

Nu zal ik beslist vragen even snel beantwoorden, maar dat gaat bij mij lang niet altijd naar waarheid. Ik noem gewoon een random bestemming en zeg dat ik op de bonnefooi aan het rondreizen ben. Klaar is kees.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 26 mei 2015, 17:29

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Een paar uur later bij Svinesund werd al het verkeer langs het douanecomplex gestuurd en waren we weer aan de beurt. [...] Ik heb dit eigenlijk nog nooit zo meegemaakt bij Schengen-binnengrenzen...
De vraag is of dat zo wel wettelijk is toegestaan, tenminste wat de personencontrole betreft. De Noren schijnen nogal vaak de doorgaande snelweg bij Svinesund af te sluiten en het verkeer langs het douanecomplex te sturen.
Ik heb het op drie dagen meegemaakt. De eerste dag, die ik al had beschreven, en een dag later hadden we in Zweden inkopen gedaan en gingen we ook weer terug naar ons overnachtingsadres in Sarpsborg. Toen alleen een paar vragen waarom we in Noorwegen waren, en waar we naar toe gingen. Gistermiddag, Tweede Pinksterdag (in Zweden de shoppingcenters open, in Noorwegen praktisch alles dicht) stond er een lange rij voor de grens, maar toen ging ik terug naar Zweden, waar overigens ook een korte file was omdat ook alle verkeer langs het douanecomplex werd geleid.
Natuurlijk is het de vraag wat sneller is: Meewerken aan de pascontrole of weigeren. Ik durf te wedden de eerste optie. ;) Maar in principe hoef je geen antwoord te geven op vragen waar je naartoe gaat etc. binnen Schengenlanden. Weigeren mogen ze je toch niet. Wel mogen ze je uiteraard controleren op goederen, aangezien dat niks met Schengen te maken heeft.
De Duitse grenspolitie heeft me bij Elten een keer staande gehouden en ook gevraagd waar ik naar toe ging... Geen pascontrole.
Coen Tunnel

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 26 mei 2015, 19:48

SnarfFlevoland schreef:
De vraag is of dat zo wel wettelijk is toegestaan, tenminste wat de personencontrole betreft. De Noren schijnen nogal vaak de doorgaande snelweg bij Svinesund af te sluiten en het verkeer langs het douanecomplex te sturen. Natuurlijk is het de vraag wat sneller is: Meewerken aan de pascontrole of weigeren. Ik durf te wedden de eerste optie. ;) Maar in principe hoef je geen antwoord te geven op vragen waar je naartoe gaat etc. binnen Schengenlanden. Weigeren mogen ze je toch niet. Wel mogen ze je uiteraard controleren op goederen, aangezien dat niks met Schengen te maken heeft.

Nu zal ik beslist vragen even snel beantwoorden, maar dat gaat bij mij lang niet altijd naar waarheid. Ik noem gewoon een random bestemming en zeg dat ik op de bonnefooi aan het rondreizen ben. Klaar is kees.
Zo lang de controles niet permanent zijn zullen ze waarschijnlijk mogen vragen wat ze willen en kun je ook maar beter eerlijk zijn als je niks te verbergen hebt.

Hoeft trouwens ook helemaal niet eens in de buurt van een grens te zijn. Ik ben al eens op een lokale weg in de buurt van Manchester zonder specifieke reden staande gehouden door de Britse politie. Er werd amper wat gecontroleerd, voornamelijk een vriendelijk sociaal praatje over wat we kwamen doen hier, wat onze verdere plannen waren, waar we vandaan kwamen etc.

Een ander minder gezellig voorbeeld heb ik bij een Franse péage in de buurt van Grenoble gehad 2 jaar geleden: de hele auto werd doorzocht, mijn maat en ik werden apart gehouden en verhoord (iets anders kan ik het niet noemen). Ook dit was ver van een landgrens af en zonder specifieke reden.

Maar misschien heb ik gewoon pech gehad...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 26 mei 2015, 21:28

^^ Bij Franse péages is het bij mij alleen raak geweest bij Biriatou (aan de grens met Spanje in Baskenland), maar dan wel twee keer. Eén keer Frankrijk uit, waarbij met een zaklamp onder de auto werd gekeken, één keer Frankrijk in met de vraag waar we vandaan kwamen en wat we daar deden.
Coen Tunnel

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 26 mei 2015, 21:30

Voor de télépéage poortjes zullen ze wel niet controleren denk ik.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 26 mei 2015, 22:25

^^ Geen idee, ik had die beide keren nog geen Télépéage. :)
Coen Tunnel

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 26 mei 2015, 22:29

Chris schreef:Voor de télépéage poortjes zullen ze wel niet controleren denk ik.
:yes: een paar weken geleden op de Franse A9 net na de Spaanse grens stonden ze ook bij de peage, en zeer zeker wel bij de télépéage poortjes. Echt veel auto's leek men er trouwens niet uit te pikken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 27 mei 2015, 9:16

Jeroen schreef:Zo lang de controles niet permanent zijn zullen ze waarschijnlijk mogen vragen wat ze willen en kun je ook maar beter eerlijk zijn als je niks te verbergen hebt. Hoeft trouwens ook helemaal niet eens in de buurt van een grens te zijn.
Toevallig heb ik laatst in een vakblad van Duitse advocaten gelezen dat dit dus binnen de Schengengrenzen niet mag. Zelfs op alle vragen van de politie hoef je niet te antwoorden. Zo ben je wel verplicht om je identiteit bekend te maken als daar een aanleiding voor is (zonder reden is dit ook niet toegestaan), maar hoef je vragen over je bestemming e.d. niet te beantwoorden.

Nu kan dat natuurlijk uitlopen op irritante discussies met oom agent, waar je helemaal geen zin in hebt, dus beter met een paar standaard antwoorden z'n vragen beantwoorden die het snel verder kunnen rijden bevorderen.

Maar goed, dat wat je in Frankrijk hebt meegemaakt is natuurlijk niet niks. Eigenlijk zou je er een melding van moeten maken bij de ambassade of andere autoriteiten, maar een normaal sterfelijk mens heeft daar geen zin. Iedereen heeft met z'n tijd ook wel wat beters te doen, maar eigenlijk zou je dat als burger voor je medeburgers moeten melden. Helaas tref je steeds weer agenten of douaniers die zich boven de wet proberen te verheffen en interessant willen doen.
Coen Tunnel schreef:Ik heb het op drie dagen meegemaakt.
Ben je ook alle keren over de nieuwe brug gereden of ook via de parallele oude brug over het OWN of een totaal andere grensovergang?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 mei 2015, 12:06

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Ik heb het op drie dagen meegemaakt.
Ben je ook alle keren over de nieuwe brug gereden of ook via de parallele oude brug over het OWN of een totaal andere grensovergang?
Alle keren over de nieuwe Svinesundbrug.
Coen Tunnel

olaf
dorpsstraat

Bericht door olaf » wo 27 mei 2015, 20:55

Coen Tunnel schreef:^^ Bij Franse péages is het bij mij alleen raak geweest bij Biriatou (aan de grens met Spanje in Baskenland), maar dan wel twee keer. Eén keer Frankrijk uit, waarbij met een zaklamp onder de auto werd gekeken, één keer Frankrijk in met de vraag waar we vandaan kwamen en wat we daar deden.

Tsja Frankrijk..... verder niks toe te voegen ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 28 mei 2015, 10:47

^^ Het was in Baskenland, het is me in die regio wel vaker opgevallen dat daar bijzonder veel politie rondloopt. Ook op en rond het station van Hendaye is vaak veel politie en soms patrouilleren er ook militairen.
Coen Tunnel

olaf
dorpsstraat

Bericht door olaf » do 28 mei 2015, 20:44

Klopt is ons daar ook opgevallen. Over het algemeen doen Fransen toch hun eigen ding.
Je hebt Europese regels en Franse regels. Tenminste dat is mijn ervaring

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 31 mei 2015, 21:34

Vanmiddag stond de Spaanse politie iedereen te bekijken bij het tolstation net na de Franse grens. Shotgun in de aanslag. Ik mocht door :)

rubenf
zandpaadje

Grens Noorwegen

Bericht door rubenf » di 16 jun 2015, 23:43

Ik ben 8-6-2015 de grens bij svinesund overgekomen had boot kiel goteborg ervoor.
Wordt ik eruit gehaald en moest de box inrijden, moest geld meenemen en de autosleutel geven.
Toen moest ik mij helemaal naakt uitkleden waar ik heftig tegen protesteerde en moest diverse vragen beantwoorden.
Toen ben ik anderhalf uur opgesloten geweest, daarna mocht ik gaan...met het excuus van wij moeten ook ons werk doen.
later kwam ik erachter dat de achterkant van de bank gewoon open getrokken was en ik vond nog 2 schroeven..

Ik wil echt gaan klagen als ik in nederland terug ben,,,ben best wat in zomers noorwegen geweest aangezien ik een noor ben maar dit nog nooit meegemaakt vind het te gek voor woorden. :booooos:

Captain007: Dit bericht en het bericht hieronder uit los topic samengevoegd.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Re: Grens Noorwegen

Bericht door Kaaiman » wo 17 jun 2015, 7:43

Dat is toch iets wat je liever niet wilt meemaken, nee. En zeker niet als je onschuldig bent. :geenlach:

Heb je enig vermoeden waar ze naar op zoek waren en waarom ze uitgerekend jou eruit hebben gepikt?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 17 jun 2015, 9:21

Noorwegen en Zweden hebben beide het Verdrag van Schengen ondertekend, dus grenscontroles mogen niet tenzij er specifieke evenementen zijn zoals recent de G7-top in Duitsland. Probeer te achterhalen waarom er nu ineens wel controles waren op die dag.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 17 jun 2015, 9:41

Oei, zo'n voorval is echt niet in orde. Sterker nog: Dat is zeker niet zomaar toegestaan. Ik zou er inderdaad meteen een melding van maken, zo'n geval wellicht zelfs in de media brengen. Het bevestigd wel meer en meer een beetje m'n beeld van de Noorse douane bij Svinesund. De controle van ons forumlid Coen Tunnel ging weliswaar lang niet zo ver, maar vond ik ook al streng (verslag staat zelfs in dit topic). Het dunkt me dat de Noren gewoon stelselmatige controles doorvoeren en schijt hebben aan het Schengenverdrag. Iedereen die ik ken die met de boot vanaf Hirtshals naar Larvik of Kristiansand is gevaren werd ook gecontroleerd, alhoewel gelukkig lang niet zo heftig.
rubenf schreef:Wordt ik eruit gehaald en moest de box inrijden, moest geld meenemen en de autosleutel geven.
Autosleutel afgeven? Zover ik weet mag de douane zoiets pas doen als iets in beslag wordt genomen. Daar moeten ze ook een ligitieme reden voor af kunnen geven.
rubenf schreef:later kwam ik erachter dat de achterkant van de bank gewoon open getrokken was en ik vond nog 2 schroeven..
Heb je schade? Zolang ze alles met beleid demonteren mogen ze zoiets wel doen, maar ook daar is een legitieme reden voor nodig. De Duitse douane gebruikt deze methode bij de grens met Zwitserland regelmatig bij mensen die er van verdwacht worden illegaal contant geld te smokkelen. Maar dan wel eerst pas nadat de inzittenden zijn ondervraagd. En schade mag er natuurlijk niet ontstaan.

rubenf
zandpaadje

Bericht door rubenf » wo 17 jun 2015, 9:44

ja heb schade aan de achterbak is gewoon los getrokken de achterkant heb foto,s gemaakt

rubenf
zandpaadje

Bericht door rubenf » wo 17 jun 2015, 9:48

op deze link kan je bij mijn bericht de foto zien

http://www.noorwegen.org/index.php/foru ... offset)/20

staat daar bij noorwegen / grenscontrolles pagina 2

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 17 jun 2015, 9:58

^^
Meteen melden, offerte door een garage laten maken en dat bedrag + schadevergoeding aanvragen. Al dan niet tot de hoogste (Euopese) instanties. Zoiets opentrekken mag alleen als duidelijk bewijs is dat daar drugs zou zitten, bijv. door middel van een drugshond controle die daar alarm zou slaan. Verder is de wijze waarop je bent gecontroleerd absoluut onacceptabel. Dat moet voor die ambtenaren gevolgen hebben. En zoals gezegd... Zoiets zou een mooi thema voor de media kunnen zijn, mocht je dat willen.

rubenf
zandpaadje

Bericht door rubenf » wo 17 jun 2015, 12:09

ik heb geen flauw idee hoe ver ze mogen gaan..

rubenf
zandpaadje

Bericht door rubenf » wo 17 jun 2015, 12:15

maar het gebeurd vaker lees maar dit was iemand in 2011:

Geschreven door Toerist op vrijdag 16 september 2011 om 00:53
Grenscontrole Noorwegen. Waarschuwing voor Noorse douane!
Bij controle wordt geëist je je auto achterlaat en meegaat naar een afgesloten verhoorruimte. Je wordt daar vervolgens bestookt met onlogische en bizarre vragen. Een stevig verhoor en psychisch zeer belastend.
Als dit je overkomt kijk dan voor je vertrekt bij de Noorse douane eerst je auto volledig na en vooral de airbags. De Noorse douane had de airbag in mijn stuur eruit gehaald in hun zoektocht naar drugs en niet goed teruggeplaatst. Ik werd op 6 juli 2011, zonder waarschuwing, door de Noorse douaniers weggestuurd met een foutief teruggeplaatste airbag in mijn stuur. Levensgevaarlijk!! De Noorse douane ziet in iedere toerist een drugskoerier.
Tip: Noorwegen is een EVA-land en in deze landen heb je wel het recht om bij je auto te blijven terwijl deze wordt doorzocht door douane. Eisen dat Politie en Ambassadeur bij je auto komen toezicht houden terwijl je verhoord wordt is de boodschap.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 17 jun 2015, 12:29

heb het altijd al rare lui gevonden daar, en het verbaast me steeds minder dat het een favoriet emigratie land is voor Nederlanders. :hap:

maar even zonder gekheid, het is natuurlijk bespottelijk dat zoiets bestaat hier in de EU / associatieland / Schengen.