Even een oude draad afstoffen…
Heb de afgelopen dagen wat rondgelopen door Parijs. Je ziet met name in de binnenstad hoezeer men bezig is geweest om Parijs fietsvriendelijk te maken. Uiteraard is dat ten koste gegaan van de ruimte beschikbaar voor de auto, burgemeester Hidalgo is hier al vaak langs gekomen als “ultra anti-auto”. Maar als het doel is de stad aantrekkelijker te maken voor voetgangers en fietsers, en leefbaarder voor omwonenden, zie je aan die kant wel resultaat. Het wandelen door de wijken was daadwerkelijk een stuk prettiger dan ik me herinnerde van eerdere bezoeken, en je zag de beperkingen voor de auto niet direct vertaald in een permanente gridlock. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het beleid daarmee ook beter is voor de stad - aan zo'n bredere evaluatie ga ik me verder niet wagen op basis van twee dagen rondlopen.
Anyway, een van de dingen die me bijzonder opviel waren bordjes bij laad-los-zones over het gebruik van een app, zie de foto. Beetje op internet gezocht en
hier het verhaal.
Aire livraison by
Pino, on Flickr
Lang verhaal kort, men vindt dat teveel misbruik wordt gemaakt van deze zones. Mensen die er niets te zoeken hebben staan er te lang. Dus daarom het gebruik van een app. De hoop is dan kennelijk dat de bona fide bezorgers dan beter een plekje kunnen vinden en niet langer op de rijbaan stil hoeven staan, wat congestie en gevaar oplevert.
Tot daar snap ik het. Maar mijn vlugge gedachte is ook: zolang er geen controle is (ik denk dan even aan van die rondrijdende controlewagens als in Amsterdam), checkt niemand in op de app en bereik je echt helemaal niets ten opzichte van het oude systeem met parkeerschijven. Je hebt iemand nodig die concreet controleert of iemand op die laad-los-plaats staat, om dat dan te koppelen aan een maximale laad-los-tijd. Maar in de praktijk heb ik op deze plaatsen alleen maar mensen zien wachten. En als er dan niemand incheckt, heb je ook verder niets aan de app-functie dat je kunt zien welke plekken in de buurt vrij zijn.
Er is dan meer te zeggen voor het andere systeem dat men kennelijk aan het testen is, namelijk iets met op afstand bedienbare paaltjes op laad-los-plaatsen. Maar dan zie je ook meteen de bui al hangen voor een fase 2, namelijk een systeem waar aan de poort wordt geselecteerd wie nog gebruik kan maken van laad-los-plaatsen. En dat wordt dan óf selectie op basis van wie toegang gekocht heeft (incidentele bezorgers moeten dan maar betaald parkeren, en de professionals betalen dan feitelijk extra belasting) óf geen/weinig uitstoot (norm strenger dan Crit’Air vignet). De overheid geeft zichzelf hier onder het mom van “kijk ons met smarte oplossingen het verkeersprobleem eens aanpakken” wel weer een instrument in handen.